Virolaiset valtaavat valtion tukemaa korjausrakentamista. Elvytystuen piti alunperin nostaa remonttirakentamisen liikevaihdon noin 1,2 miljardiin euroon. Nyt koko potista uhkaa karata satoja miljoonia euroja Viroon.
Elvytyspaketin piti myös pelastaa rakennusala suurtyöttömyydeltä. Koko homma uhkaa kääntyä katolleen Helsingin seudulla eli kehäkolmosen sisällä.
Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi sanoo, että valtion tuen jakamiselle ei löydy enää järkeä, mikäli virolaiset kaappaavat kaikki työt.
- Poliitikkojen olisi syytä miettiä joitakin reunaehtoja tuen saannille joko rakentajille tai rakennuttajille. Nyt se näyttää elvyttävän Viron taloutta pian enemmän kuin Suomea, Harjuniemi karrikoi.
Virolaisia rakennusmiehiä on jalkautunut Helsingin seudulla useita satoja lisää heti remonttituen myöntämisen jälkeen.
Harjuniemi arvioi, että Helsingin seudulla työskentelee jo yli 10 000 virolaista rakennustyöläistä julkisen tuen alaisissa remonteissa.
- Suuri osa virolaisista rakentajista painaa töitä pääurakoitsijan pitkässä alihankintaketjussa. Virolaisen työvoiman osuus nousee nyt yli neljännekseen Helsingin korjausrakentamisesta, Harjuniemi jatkaa.
10 000 virolaista rakennustyöläistä + pimeä porukka
1
134
Vastaukset
...epäkiitollinen tehtävä - osallistua kansainvälistyvään työvoimakilpailuun "60 metrin takamatkalta" - vaikkei hänen hevosensa kilpailukyky edellytä tasoituksen antamista kenellekään kilpailijoistaan. Ja protektionismin aika on lopullisesti ohi - ja joutaa ollakin. Virolaiset ovat tulleet jäädäkseen suomalaisille rakennuspalveluiden markkinoille ja heidän markkinaosuuttaan vastaava osuus elvytysrahoistakin valuu ulos - sille nyt ei vaan vo mitään.
Itse olen jonkin verran seurannut virolaisten esiinmarssia ja tullut siihen tulokseen, että virolaisia rakentjia on kolmenlaisia: hyviä, huonoja ja hyvin huonoja, eikä hyvien osuus virolaisista rakentajista ole yhtään sen pienempi kuin suomalaisten rakentajien keskuudessa. Suomalainen ammattikoulutusjärjestelmä on pidemmälle kehittynyt kuin Virossa, mutta asenne on parempi virolaisilla "vientirakentajilla" - Virosta lähetetään ulkomaille sikäläisten rakentajien parhaimmistoa. Vielä suomalaisten tapaamia virolaisrakentajia parempiakin on - Norja ja Ruotsi pullollaan.
Ottaa aikansa ennenkuin elintasoerot Viron ja Suomen välillä sulavat kokonaan pois. Siihen asti saamme vain totutella siihen, että virolaisia raksamiehiä Suomessa on paljon, eivätkä ne kokonaan lopu koskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506733Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6752915Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831270Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.971249- 841235
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611144- 891130
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371100- 721012
- 241911