Nivelpsoriko?

Annika31

3kk tuli yllättäen oikeaan ranteeseen niveltulehdus. Siitä sitten alkoi jatkuva kipukierre. Molemmat ranteet, nilkat, sormet, varpaat, päkiät ja kantapäät. Jokainen kipuillut vuorollaan, tosin muutaman sormen kärkinivelessä, muutamassa varpaassa ja kantapäissä jatkuvaa kipua ja turvottelua.
Arcoxiaa sain jo heti alussa, se auttaa onneksi jonkin verran. Reumakoe negatiivinen eikä tulehdusarvotkaan oikein ole koholla. Väsyttää, kipuja on paljon ja nivelet on tulleet jäykäksi. Kipua on eniten kun niveltä käyttää, mutta joskus myös levossakin. Lämpö auttaa, mutta ei sekään ihmeitä tee.
Leukanivelkin on alkanut naksumaan ja kipuilemaan, liekö sitten mennyt tulehdusta sinnekin-

Ihopsoria ei ole diagnosoitu, mutta iho-ongelmia ollut pienestä pitäen. Viimeiset pari vuotta on käsissä ja jaloissa ollut pienen, pieniä vesikelloja säännöllisen epäsäännöllisesti (välillä 20 molemmissa käsissä, välillä viikkoja ilman yhtäkään). Pieniä ihottumaläiskiä löytyy, mutta en tiedä onko se psoria. Ja uutena ihmeenä on kynnet... Varpaiden kynnet paksuuntuvat itsestään ja ikäänkuin irtoilevat, mutta nyt sama tullut jo sormiinkin. Kolmessa sormenkynnessä jopa pieniä reikiä ja kynsi "hilseilee" irti. Rumannäköistä :/

Kuulostaako tutulta?

Miten teillä on saatu nivelpsorin kivut aisoihin? Vai saako niitä edes?

2

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri..

En voi nivelpsorista sanoa ku sitä ei ole, mutta nuo ihottumat vaikuttavat kyllä psorilta ja kynsien epämuodostumat (paksuuntuminen, läiskät, irtoilu) kuuluvat kyllä psoriaasiksen symptomeihin. Itsellä ei muuta kun ihottumia päänahassa, korvissa ja nenän molemmin puolin pienet läiskät, mulla on tullu uusompana noita pieniä vaalemampia läiskiä kynsissä.

Kannattaa mennä näyttämään ihotautilääkärille

• kivulias

Itse sairastan nivelpsoria ja oireet ovat kovasti samankaltaiset, kuin sinun kuvailemasi. Reumakoe minullakin negatiivinen, eikä tulehdusarvotkaan olleet pahemmin koholla. Diagnoosin lääkäri teki mm. röntgenkuvien ja iho-oireiden perusteella. Minulla on myös pieniä reikiä kynsissä ja ihopsoria olin sairastanut muutaman vuoden ennen nivelpsorin alkamista. Suosittelisin että käyt ihotautilääkärillä hakemassa diagnoosin ihopsoriin (miltä iho-oireesi vahvasti kuulostavat), sillä se auttaa lääkäreitä nivelvaivojen selvittämisessä.

Ja vielä hoidoista. Nivelpsoriin käytetään samoja lääkkeitä, kuin reuman hoidossa. Itse olen käyttänyt Aravaa, Trexania ja täydellisen kivuttomuuden saavutin Remicadella, joka on siis biologinen lääke. Aurinko ja lämpö eivät myöskään ole pahaa tehneet. :)

Toivottavasti saat pian selvyyden vaivoihisi ja pääset aloittamaan hoidot! Jaksamisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1254
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      695
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      672
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60