18rotan poikasta

ratttuuus

Rottani sai 18 poikasta, toisenapäivänä niitä oli enään 15, tänään kolmantena päivänä niitä on jäljellä enään 12. Elikkä on popsinut pikkuset. Tiedän että näin voi käydä ( olen paljon lukenut rotista ja mooonia vuosia kokemusta rotista mutta ensimmäistä kertaa poikaset meillä). siis rottahan voi syödä sairaita poikasia tai muutenvaan.. Rotillani on kyllä ruokaa runsaasti aina ulottuvilla, nyt sekä ollu monipuolinen ruokatarjonta tiineyden aikanakin elikkä siitä tuskin on kiinni. Olin jokatapauksessa suunitellut karsivani poikasia koska 18 on liikaa, eikä rotalla ole kuin 12nisää ( nyt kaikille poikasille nisät ) mutta ajattelin että toi 8kpl poikasia olisi sopiva määrä että rotta emo jaksaa ja voi hyvin sekä poikasista tulee täysikasvuisia eikä kitukasvuisia hiiriä. Rotta on siis nytten näköjään ite mennyt karsimaan poikasten lukua, tosin vielä olisi karsimisen varaa mutta pelottaa että rotta menee itse popsimaan kaikki poikaset naamariin. Tietysti olisi mahdollisuus yrittää itse auttaa poikasia mutta se on lukemani mukaan todella rankkaa hommaa, öisinkin ylös 2h välein syöttämään poikasia sekä niitä pitää auttaa ulostamaan. onko muilla kokemuksia näin suuresta pentueesta? Mitä olette tehneet? Onko teidän rotta popsinut suuresta pentueesta pois vai syönyt kaikki? ja vielä lisään, että rottaa ei olla häiritty ja olen antanutkin sen olla omissa oloissaan poikasten kanssa, en ole sorkkinut poikasia ennen kuin vasta tänään kun laskin ne ( ja silloinkin pesin käteni vedenalla kunnolla ja sen jälkeen pyörittelin käsiäni paljon dunan purussa ) Olen myös miettinyt että jos noi poikaset jotka on jääny ilman maitoa ketkä ei ole päässeet nisille kun ei riitä ovat kuihtuneet pois ja sitte rotta popsinut pois. Kaikki poikaset olivat eläviä syntyessään elikkä kuolleita ei ollut ainakaan valmiiksi syntyneenä.

4

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+20

Oletko aivan varma, ettei poikasia ole kuollut janoon ja nälkään jo näin ensipäivinä? Meillä emot syö kyllä kuolleita poikasia, eläviä ei ole napsineet kun hiiret. 18 nakkia on hirveä määrä jättää edes muutamaksi päiväksi, 12 pääsee nisille ja heikommat ei. Ne heikommat ei sitten saa ravintoa ja nuutuvat janoon (ja nälkään). Heikko poikanen voi kuolla nestehukkaan hyvinkin pian. Myös hyvin heikossa kunnossa olevat poikaset voivat päätyä emon ravinnoksi.

Karsi poikasten määrä enintään siihen kahdeksaan, silloin kaikki saavat varmasti mahan täyteen maitoa. Näthän emon maidontuotanto on tasaantunut mahdollisimman korkealle tasolle.

Jatkossa tarkista pesä ensimmäisenä päivänä ja jätä emolle enintään 12 poikasta. Silloin on vähemmän todennäköistä, että kukaan ehtisi nääntyä kolmen päivän sisällä. Kolmipäiväisistä sitten karsit lisää.

Jos nyt karsimisen jälkeen emo vielä syö poikasiaan, sillä on luultavasti joku vika jossain. Älä tee sillä enää poikasia äläkä käytä jälkeläisiä jalostukseen, taipumus voi olla periytyvä. Meillä tähän mennessä toistakymmentä emoa on hoitanut poikasensa ilman niiden syömistä, vaikka olen käsitellyt poikasia ekasta päivästä lähtien yleensä ainakin pari kertaa päivässä enkä ole ikinä hjustanut käsiäni tms. Terveen hermorakenteen omaava emo kyllä sietää ihmisen hajun.

• rottiaaaaaaaa

Hei!
      Ajattelin ensi viikolla teettää poikasia. Mutta meillä on ongelmia siinä että jos poikasia kuolee niin syökö emo ne sitten poies? Ja kuinka monta prosenttia on varmaa ettei emo kuole synnytyksessä, että miten poikasia sitten hoidetaan?:o
      Pikaista vastausta kiitos! :)

• MIETI VÄHÄN!! o.o

Tiedätkö mitä. ei kannata teettää poikasia jos ei tiedä asiasta mitään.

• geh

Kaikki emot eivät syö kuolleita poikasia, vaan ne pitää sitten itse kerätä pois.
      Poikastenhoidosta luet sitten jostain järkevästä lähteestä tai useammasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1284
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      844
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60