Leivinuunin palotilan kavennus

vetoongelma

Meillä on 80-luvun alussa muurattu leivinuuni jossa on huonohko veto joka johtunee mm. hieman liian pienestä hormista (koko alle tiilen hormi, mutta yli 1/2 tiiltä). Uuni muuten ammattimuurarin itselleen aikoinaan tekemä, tosin kysessä ei tainnut olla mikään varsinainen uunimuurari. vaan tavallinen sellainen ja sen näkee muuallakin talossa olevista muurauksista, mutta se onkin toinen tarina.

Se mitä olisinkin kysymässä on oikeilta uunimuurareilta tai asiaa muutoin kokeilleilta, että parantuisiko veto, jos tulipesää kaventaisi esim lappeellaan olevilla tulitiilillä?

Myös uunin luukkujen ilma-aukot vaikuttavat pienehköiltä, koska tuli "pumppaa" eikä pala tasaisesti, eli korvausilma ei riitä, ja jos luukkua pitää raollaa, niin luukun yläosasta pöllähtää savua sisään. Auttaisiko tähän suuaukon yläosaan tehtävä peltinen tms. madallus jotta aukon yläosa olisi matalemmalla kuin tulipesän yläosa?

2

911

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Megalo.

Mul oli toinen eno tunnettu uunimuurari Turun seudulla.Mä olin joskus sillä laastipoikana.Piipun pitää olla tarpeeksi korkea,joskus jopa naurettavan korkea.Hormissa ei saa olla yhtään 90 asteen mutkaa,loivassa mutkassa kulkee tuli ja ilma kivasti.Korvausilmaa on tultava sytyttäessä riittävästi.Jos on ilmahormi,niin se kiinni sytyttäessä.Kun kämppä lämpee,sitte auki.Polttopuun on oltava kuivaa,itse poltan havu tai leppäpuuta ja säilytän sen ulkona,ei vajassa.Hormi kunnolla auki niin kyllä se siitä.

• rellurei

Monesti vetoon vaikuttaa se miten uunin yläpuolinen kava on rakennettu. En usko, että tulipesän koko vaikuttaa asiaan mutta piipun pituus vaikuttaa varmasti. Kokeile, vie piipun päähän ilmastointiputken parimetrinen pala ja pysäytä liesituuletin ainakin 1/2 tuntia ennen koetta, ja veto paranee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60