Ei voi erota kirkosta.

rapui_2

Olen ateisti ja olen eronnut kirkosta. Kaverini on myös ateisti (ei tunnusta jumalaa) mutta hän ei uskalla erota kirkosta, koska hänen vanhempansa suunnillen hylkäisivät hänet (ainakin puhevälit katkeaisivat). Tätäkö on oikeus? Mitä kannattaisi tehdä, erota salassa? Se on ihme kun tietyt henkilöt eivät voi hyväksyä henkilökohtaista itsemääräämisoikeutta.

58

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

tunnen yhden joka ei kuulu kirkkoon ja hänen ystävien tiedossa että ei kuulu kirkkoon mutta vanhemmat elävät edelleen siinä luulossa että kuuluu kirkkoon. Mutta jossakin vaiheessa aivan varmasti käy ilmi vaikka kun joku on vähän ottanut ja pääsee lisahtamaan. Täytyy sanoa että on aika lapsellista touhua uskovaisten puolelta jos välit ollaan panemassa poikki.

• Börje B.

"Täytyy sanoa että on aika lapsellista touhua uskovaisten puolelta jos välit ollaan panemassa poikki."

Eksää ymmärrää että tuo on sitä toisista välittämistä, mistä uskovaiset aina välillä jauhaa???

• Kössönöm

Jos jonkun kirkosta eroamisesta (johon ei ole edes itse liittynyt) seuraa mykkäkoulu, niin ainakin minä tuossa tilanteessa sanoisin että en minäkään ole teidän valintoihinne puuttunut.

• 18.23.

Vanhemmat on vähän semmoisia. Meidän suvussa ei taideta yleisesti tietää, että olen eronnut kirkosta yli 5 vuotta sitten. Ei vain koskaan ole tullut puheeksi. Jos joskus tulee, niin ilman muuta kerron. Jos joku hepaa, niin sitten hepaa. Vanhempani ja sisarukseni tietävät. Olin puhunut aikeistani kun vielä asuin vanhempien luona, mutta kun sain oman kodin, erosin lähes heti kirkosta. Kun vanhempani kuulivat asiasta, äitini itki (kuulemma) monta päivää. Että voi ihmisellä olla kapea maailmankuva! Asiaan vaikuttaa tietysti vahvasti se että vanhempani ovat molemmat syvässä uskossa ja kirkollisissa ammateissa. Viimeistään siinä vaiheessa jos joskus menen naimisiin, saa koko suku tietää. En nimittäin tietenkään mene naimisiin kirkossa. Jos omat vanhempani olisivat katkaisseet välinsä minuun siksi että en usko jumaliin, enkä muihinkaan "uskonasioihin" niin olisin vain todennut että hyvä näin. En tarvitse sellaisia vanhempia jotka eivät minua tue, joille joku uskonto on tärkeämpi asia kuin minä ja jotka eivät hyväksy minua sellaisena kuin olen. Suomessa on uskonnon vapaus. Minusta on tyhmää kuulua kirkkoon jonkun toisen takia. En kyllä ymmärrä tapakristittyjäkään.
      Luulen kyllä että ystävällisikin on semmoiset vanhemmat, että kunhan vaan puhuvat, en usko että todella menisi puhevälit (ainakaan pitkäksi aikaa) jos ystäväsi eroaisi kirkosta.

• rapui_2

Kaverini mukaan etenkin hänen äitinsä vastustaa kirkosta eroamista, isä ei niin välitä. Mutta tottakai isänsä on äidin puolella... Hänen äitinsä ei luultavasti tiedä minun eronneen kirkosta, mutta minun perheeni kyllä tietää sen. Olen maininnut, mutten mainostanut. Siskoni valitsi aikanaan eri reitin ja hän on kirkon vapaaehtoistoiminnassa mukana, mutta meille ei ole mitään ihmeellisiä välirikkoja tullut. Kaverini vanhemmat ovat vain tosi jyrkkänä tuossa asiassa, en tiedä onko heidän maailmannäkemys kapea - vai yksi ja ainut oikea?

• Kössönöm
        rapui_2 kirjoitti:

Kaverini mukaan etenkin hänen äitinsä vastustaa kirkosta eroamista, isä ei niin välitä. Mutta tottakai isänsä on äidin puolella... Hänen äitinsä ei luultavasti tiedä minun eronneen kirkosta, mutta minun perheeni kyllä tietää sen. Olen maininnut, mutten mainostanut. Siskoni valitsi aikanaan eri reitin ja hän on kirkon vapaaehtoistoiminnassa mukana, mutta meille ei ole mitään ihmeellisiä välirikkoja tullut. Kaverini vanhemmat ovat vain tosi jyrkkänä tuossa asiassa, en tiedä onko heidän maailmannäkemys kapea - vai yksi ja ainut oikea?

miksi välittää moisesta?

Kaverisi voisi sanoa vanhemmilleen, että jos ette eroa kirkosta, niin laitan välit poikki. Mikä mahtaisi olla reaktio?

• "Kun vanhempani kuulivat asiasta, äitini itki (kuulemma) monta päivää."

Äitisi pitää varmasti totuutena tuota keksittyä mielikuvituskudelmaa ja on varma että olet "kadotuksen tiellä". Eihän kukaan vanhempi halua lapsensa kärsivän.

• turhuuden turhuus

Raamatussa sanotaan että kaikkina ihmisen turhina elinpäivinä, olisi syytä iloita siitä mitä on nyt.

• Ihan uteliaisuuttani kysyn vain että minkä ikäisestä henkilöstä noin suuripiirtein on kysymys? Parikymmpinen? Kolmekymppinen?

Toki jos hänestä siltä tuntuu ettei halua kuulua kirkkoon niin voihan sitä sitten vaikka salassa erota. Miten se nyt tulisi selville sitten, ei kai siitä kenellekään tiedoteta...

Itsellä oli helpompaa, kun eivät vanhemmat olleet mitään himokristittyjä. Lähinnä tapakristittyjä joita ei juurikaan kiinnostanut. Taitavat molemmat olla kirkosta eronneita, niin ei se omallakaan kohdalla ollut mikään ongelma.

• rapui_2

parikymppisestä on kyse, ei ole vielä muuttanut omaan asuntoon. siksi onkin hankala jos välit menevät pahoiksi tuon takia, ehkä hänen olisi paras erota kun hän muuttaa omaan asuntoon.

• Kössönöm
        rapui_2 kirjoitti:

parikymppisestä on kyse, ei ole vielä muuttanut omaan asuntoon. siksi onkin hankala jos välit menevät pahoiksi tuon takia, ehkä hänen olisi paras erota kun hän muuttaa omaan asuntoon.

Sen kun naputtaa eroakirkosta.fi-lomakkeelle eroamisensa ja se on siinä. Olkoon sanomatta asiasta vanhemmilleen, ei ne siitä tietoa mistään saa.

• hohhoijaa........

Mikäs ihmeen pakko se on vanhemmille kertoa! Ei kai nyt herranen aika aikuinen ihminen tarvitse vanhempiensa lupaa enää mihinkään.

• otto..

Jos kaverisi on aikuinen, niin hän voi tehdä ihan itse päätökset, jotka hänen omaa elämäänsä koskevat. Eikä mikään jäsenyys missään yhdistyksessä kuulu kenellekään toiselle. Tuli vaan mieleen, että kertooko hän vanhemmilleen kaikki asiansa.

Jos hän tietää, että vanhempien suhtautuminen kirkosta eroamiseen olisi sellainen, että puhevälit katkeaisivat, niin eipä ole hääppöset vanhemmat. Minä en ainakaan sellaisia surisi. Voisi hän tietysti kysyä, että okei, en eroa kirkosta, jos te maksatte kirkollisveroni.

• "Mitä kannattaisi tehdä, erota salassa?"

Minut kasvatti isoäitini, harras kristitty. Hän ei vieläkään tiedä että erosin 2006-vuonna kirkosta. Eikä tarvitse tietääkään :)

• Kasvatti-isoäidille olisi varmaan iso järkytys jos tietäisi. Todennäköisesti rukoillut puolestasi ikänsä jos on harras kristitty.. :)

• KeljuKooKojootti kirjoitti:

Kasvatti-isoäidille olisi varmaan iso järkytys jos tietäisi. Todennäköisesti rukoillut puolestasi ikänsä jos on harras kristitty.. :)

ja rukoilee edelleen. Jaksaa muistuttaa siitä usein. Tietää kyllä että olen ateisti mutta suhtautuu siihen: "tuota nuoruudenhöpinää..kyllä kun kasvat niin ymmärrät vielä"-tavalla.

:D

• uskon puolesta

Kuules nyt mikä sinä olet sanomaan, että minkälaisia ystäväsi vanhempien kuuluu olla? Minun mielestä se, että he ovat tässä asiassa tiukkoja on heidän oikeus ja heidän mielipiteensä asiasta on äärimmäisen arvokas aivan samoin kuin kaikki muutkin mielipiteet.

• Mielipide on pikkuisen eri asia kuin se, että katkaisee välinsä toiseen ihmiseen.

• uskon puolesta
        Today kirjoitti:

Mielipide on pikkuisen eri asia kuin se, että katkaisee välinsä toiseen ihmiseen.

Asia on niin, että näille vanhemille lapsen kuuluminen kirkkoon tärkeä asia jota heidän lapsensa voi kunnioittaa tai olla kunnioittamatta. Ap:n ystävällä on toki oikeus erota kirkosta, mutta hänellä ei ole oikeutta vaatia vanhempiaan ymmärtämään hänen päätöstään.

• Kössönöm
        uskon puolesta kirjoitti:

Asia on niin, että näille vanhemille lapsen kuuluminen kirkkoon tärkeä asia jota heidän lapsensa voi kunnioittaa tai olla kunnioittamatta. Ap:n ystävällä on toki oikeus erota kirkosta, mutta hänellä ei ole oikeutta vaatia vanhempiaan ymmärtämään hänen päätöstään.

Vanhemmilla on siis sinun mielestäsi oikeus määräillä aikuisten lastensa elämää ja valittaa päätöksistä.

Laitatko samaan kategoriaan ammatinvalinnan, puolison valinnan, seksuaalisuhteet, seksuaalisen suuntautumisen, harrastukset, asuinpaikan ja automerkin?

• otto..
        Kössönöm kirjoitti:

Vanhemmilla on siis sinun mielestäsi oikeus määräillä aikuisten lastensa elämää ja valittaa päätöksistä.

Laitatko samaan kategoriaan ammatinvalinnan, puolison valinnan, seksuaalisuhteet, seksuaalisen suuntautumisen, harrastukset, asuinpaikan ja automerkin?

jos poika ostaa Hondan, vaikka isä on vankkumaton Toyota-mies. Parempi vaan ostaa Toyota, ettei mene välit poikki:))))

• kunnioittakaa vähän
        Kössönöm kirjoitti:

sitten ei ole kun he ovat aikuisikäisiä.

• Kössönöm
        kunnioittakaa vähän kirjoitti:

sitten ei ole kun he ovat aikuisikäisiä.

on laillisia oikeuksia, joihin vanhemmilla ei ole mitään sanomista. Ja tässä ketjussa oli kyse parikymppisestä ihmisestä, joka ei uskalla erota kirkosta, koska vanhemmat laittaisivat välit poikki.

• "Olen ateisti ja olen eronnut kirkosta. Kaverini on myös ateisti (ei tunnusta jumalaa) mutta hän ei uskalla erota kirkosta, koska hänen vanhempansa suunnillen hylkäisivät hänet (ainakin puhevälit katkeaisivat). Tätäkö on oikeus? Mitä kannattaisi tehdä, erota salassa?"

Kumpi on tärkeämpää? Onko se ongelma, että maksaa muutaman satasen vuodessa mielikuvitusolentoa tukevalla järjestölle vai se, että puhevälit vanhempiin menevät?

Kumpi on tärkeämpää? Se, että näyttää aikuisena ihmisenä mitä mieltä on oikeasti vai se, että nöyristelee toisten edessä eikä ota vastuuta elämästään?

Itse en omasta eroamisestani meteliä pitänyt. Eipä ole muiden sukulaisten keskuudessa puheeksikaan noussut. Tilanteet tietysti ovat yksilöllisiä ja siitä ei pääse mihinkään, että omat vaihtoehtojen punninnat on tehtävä. Itsehän ne seurauksetkin joutuu kokemaan.

• Kössönöm

kirkkoon kuuluminen olisi asia, josta pitää vanhempiaan informoida. Tai miksi se olisi sellainen oma valinta, josta ei voisi vanhemmilleen puhua. Pitääkö kaikki omaa elämää koskevat päätökset muka alistaa jollekin "vanhempain neuvostolle" Ei pidä!

Minä sain haukut, kun kirkosta erosin. Sisko vittuili oikein kunnolla ja sanoi, että etkö sinä ollenkaan ajattele äitiä! No, eipä kukaan kuitenkaan tarjoutunut verojani maksamaan, jos takaisin olisin liittynyt.

• Kössönöm kirjoitti:

kirkkoon kuuluminen olisi asia, josta pitää vanhempiaan informoida. Tai miksi se olisi sellainen oma valinta, josta ei voisi vanhemmilleen puhua. Pitääkö kaikki omaa elämää koskevat päätökset muka alistaa jollekin "vanhempain neuvostolle" Ei pidä!

Minä sain haukut, kun kirkosta erosin. Sisko vittuili oikein kunnolla ja sanoi, että etkö sinä ollenkaan ajattele äitiä! No, eipä kukaan kuitenkaan tarjoutunut verojani maksamaan, jos takaisin olisin liittynyt.

"Tai miksi se olisi sellainen oma valinta, josta ei voisi vanhemmilleen puhua. "

Minusta tämä riippuu kyllä olosuhteista. En kyllä keksi mitään yleistä syytä mikä pätisi jokaisessa tilanteessa.

"Pitääkö kaikki omaa elämää koskevat päätökset muka alistaa jollekin "vanhempain neuvostolle" Ei pidä!"

Ei ;D

"Minä sain haukut, kun kirkosta erosin. Sisko vittuili oikein kunnolla ja sanoi, että etkö sinä ollenkaan ajattele äitiä!"

Vieläkö hän ajattelee samalla tavalla?

• Kössönöm
        MetaTenkka kirjoitti:

"Tai miksi se olisi sellainen oma valinta, josta ei voisi vanhemmilleen puhua. "

Minusta tämä riippuu kyllä olosuhteista. En kyllä keksi mitään yleistä syytä mikä pätisi jokaisessa tilanteessa.

"Pitääkö kaikki omaa elämää koskevat päätökset muka alistaa jollekin "vanhempain neuvostolle" Ei pidä!"

Ei ;D

"Minä sain haukut, kun kirkosta erosin. Sisko vittuili oikein kunnolla ja sanoi, että etkö sinä ollenkaan ajattele äitiä!"

Vieläkö hän ajattelee samalla tavalla?

mitä ajattelee, kun en ole enää missään tekemisissä. Äiti ei varmasti ajattele enää mitään, koska on vainaa.

• Kössönöm kirjoitti:

mitä ajattelee, kun en ole enää missään tekemisissä. Äiti ei varmasti ajattele enää mitään, koska on vainaa.

No miten näet sitten sen, että oliko se sen arvoista, että kertoi ettei usko mielikuvitusolentoon ettei nyt ole siskon kanssa tekemisissä?

Vai ajattelenko syy / seuraussuhteen liian yksioikoisesti?

• Kössönöm
        MetaTenkka kirjoitti:

No miten näet sitten sen, että oliko se sen arvoista, että kertoi ettei usko mielikuvitusolentoon ettei nyt ole siskon kanssa tekemisissä?

Vai ajattelenko syy / seuraussuhteen liian yksioikoisesti?

"No miten näet sitten sen, että oliko se sen arvoista, että kertoi ettei usko mielikuvitusolentoon ettei nyt ole siskon kanssa tekemisissä?"

- Se että erosin kirkosta, ei ole syy miksi emme ole tekemisissä keskenämme. Syyt ovat aivan toiset. Ja eroamisestani on jo kauan aikaa. Olimme jokseenkin asiallisissa väleissä vuosikausia, mutta erinäisistä syistä johtuen emme enää.

Uskontoon tämä juttu ei liity, vaikkakin eräät sukulaiset katsoivat oikeudekseen tuputtaa uskontoa lapselleni. Kaikenlaista jeesuskasettia laitettiin lapselle lahjaksi, mikä on mielestäni törkeää. En siitä kuitenkaan meteliä nostanut.

Se, etten ole sukulaisten kanssa tekemisissä on itselleni (ja varmaan myös heille) helpotus. En ole sopinut koskaan siihen muottiin missä he itse elävät. Enkä edes halua. Valheellista kaksinaismoralistista paskaa.

• Kössönöm kirjoitti:

"No miten näet sitten sen, että oliko se sen arvoista, että kertoi ettei usko mielikuvitusolentoon ettei nyt ole siskon kanssa tekemisissä?"

- Se että erosin kirkosta, ei ole syy miksi emme ole tekemisissä keskenämme. Syyt ovat aivan toiset. Ja eroamisestani on jo kauan aikaa. Olimme jokseenkin asiallisissa väleissä vuosikausia, mutta erinäisistä syistä johtuen emme enää.

Uskontoon tämä juttu ei liity, vaikkakin eräät sukulaiset katsoivat oikeudekseen tuputtaa uskontoa lapselleni. Kaikenlaista jeesuskasettia laitettiin lapselle lahjaksi, mikä on mielestäni törkeää. En siitä kuitenkaan meteliä nostanut.

Se, etten ole sukulaisten kanssa tekemisissä on itselleni (ja varmaan myös heille) helpotus. En ole sopinut koskaan siihen muottiin missä he itse elävät. Enkä edes halua. Valheellista kaksinaismoralistista paskaa.

"- Se että erosin kirkosta, ei ole syy miksi emme ole tekemisissä keskenämme."

Joo sitä ajattelinkin, että harvemmin varmasti muuten toimiva suhde pelkästään tähän yhteen asiaan kariutuu. Olen tosin kuullut sellaisiakin juttuja joissa olisi käynyt huonosti. Tai no lähinnä tulee ehkä hiljainen jakso ja sitten uskonnosta ei enää puhuta jottei turhaan provosoida toista osapuolta.

"Kaikenlaista jeesuskasettia laitettiin lapselle lahjaksi, mikä on mielestäni törkeää. En siitä kuitenkaan meteliä nostanut. "

Tuttu tunne.

"En ole sopinut koskaan siihen muottiin missä he itse elävät. Enkä edes halua. Valheellista kaksinaismoralistista paskaa. "

Hoksasin tämän saman asian joskus parikymppisenä. Siksipä marssinkin eroamaan kirkosta. En halua kuulua organisaatioon jonka en tunnusta toimivan arvojeni mukaisesti.

• Kössönöm
        MetaTenkka kirjoitti:

"- Se että erosin kirkosta, ei ole syy miksi emme ole tekemisissä keskenämme."

Joo sitä ajattelinkin, että harvemmin varmasti muuten toimiva suhde pelkästään tähän yhteen asiaan kariutuu. Olen tosin kuullut sellaisiakin juttuja joissa olisi käynyt huonosti. Tai no lähinnä tulee ehkä hiljainen jakso ja sitten uskonnosta ei enää puhuta jottei turhaan provosoida toista osapuolta.

"Kaikenlaista jeesuskasettia laitettiin lapselle lahjaksi, mikä on mielestäni törkeää. En siitä kuitenkaan meteliä nostanut. "

Tuttu tunne.

"En ole sopinut koskaan siihen muottiin missä he itse elävät. Enkä edes halua. Valheellista kaksinaismoralistista paskaa. "

Hoksasin tämän saman asian joskus parikymppisenä. Siksipä marssinkin eroamaan kirkosta. En halua kuulua organisaatioon jonka en tunnusta toimivan arvojeni mukaisesti.

joidenkin ihmisten kanssa ei vaan voi olla luontevasti. Sisareni ovat sellaisia. Tulee jotenkin tunkkainen olo ja on pakko päästä lähtemään.

Sitä piinaa oli toisinaan kestettävä niin kauan kuin äiti oli elossa, mutta ei tarvitse enää. Olen tehnyt tiettäväksi, että kuoltuani ei hautajaisia pidetä, mitä nyt joku piknik-tyyppinen juttu, jos joku haluaa, eikä sinne tule sukulaisiani. Tuskin haluaisivatkaan Aurajoen rannalle piknikille bluesin soidessa:)

• Kössönöm kirjoitti:

joidenkin ihmisten kanssa ei vaan voi olla luontevasti. Sisareni ovat sellaisia. Tulee jotenkin tunkkainen olo ja on pakko päästä lähtemään.

Sitä piinaa oli toisinaan kestettävä niin kauan kuin äiti oli elossa, mutta ei tarvitse enää. Olen tehnyt tiettäväksi, että kuoltuani ei hautajaisia pidetä, mitä nyt joku piknik-tyyppinen juttu, jos joku haluaa, eikä sinne tule sukulaisiani. Tuskin haluaisivatkaan Aurajoen rannalle piknikille bluesin soidessa:)

"Tuskin haluaisivatkaan Aurajoen rannalle piknikille bluesin soidessa:) "

Ei paha tapa muistella mennyttä... kieltämättä kiehtova ajatus.

• Kössönöm
        MetaTenkka kirjoitti:

"Tuskin haluaisivatkaan Aurajoen rannalle piknikille bluesin soidessa:) "

Ei paha tapa muistella mennyttä... kieltämättä kiehtova ajatus.

oikeastaan aika mukava ajatus, että jotkut siellä napostelisivat piknikillä pöperöitä ja kuuntelisivat lempimusiikkiani. Mutta oikeasti ei sillä mitään väliä ole, kunhan (ihan periaatteesta) ruumistani ei haudata kirkon maille, vaan poltetaan ja tuhkat sirotellaan luontoon.

Luin jostain, että on olemassa ruumisarkuntekoon tarkoitettuja kursseja. Sellaiseen voisi osallistua ja tehdä itse arkkunsa. Ihan hullua maksaa halvimmillaan jotain 500 euroa jostain lootasta, joka kohta poltetaan. Eikö?

• Kössönöm kirjoitti:

oikeastaan aika mukava ajatus, että jotkut siellä napostelisivat piknikillä pöperöitä ja kuuntelisivat lempimusiikkiani. Mutta oikeasti ei sillä mitään väliä ole, kunhan (ihan periaatteesta) ruumistani ei haudata kirkon maille, vaan poltetaan ja tuhkat sirotellaan luontoon.

Luin jostain, että on olemassa ruumisarkuntekoon tarkoitettuja kursseja. Sellaiseen voisi osallistua ja tehdä itse arkkunsa. Ihan hullua maksaa halvimmillaan jotain 500 euroa jostain lootasta, joka kohta poltetaan. Eikö?

Varmasti työväenopiston kaappikellokurssilla onnistuu myös arkun teko. Tai vastaavilla kursseilla joita järjestetään. Eikä pitäisi tulla pahan hintainenkaan. Itse ajattelin kuitenkin jättää tämän jonkun muun murheeksi. Paska jätkä.

• Kössönöm
        MetaTenkka kirjoitti:

Varmasti työväenopiston kaappikellokurssilla onnistuu myös arkun teko. Tai vastaavilla kursseilla joita järjestetään. Eikä pitäisi tulla pahan hintainenkaan. Itse ajattelin kuitenkin jättää tämän jonkun muun murheeksi. Paska jätkä.

Sinäkö? Enpä usko.

Minulla on tiettyjä periaatteita: kirkolle ei latin jeniä, eikä turhasta pidä maksaa.

Mutta ei se arkun teko nyt niin vaikeaa voi olla. Kunhan vaan olisi paikka missä naputella lautoja kasaan. Kerrostaloasunnossa se on hiukan hankalaa. Siis oikeastaan onglmana on vain se, että missä sen tekisi. Osaan minä sahaa ja poraa käyttää, eikä metrimittakaankaan mitään korkeampaa matematiikkaa tarvita.

• jk
        Kössönöm kirjoitti:

Sinäkö? Enpä usko.

Minulla on tiettyjä periaatteita: kirkolle ei latin jeniä, eikä turhasta pidä maksaa.

Mutta ei se arkun teko nyt niin vaikeaa voi olla. Kunhan vaan olisi paikka missä naputella lautoja kasaan. Kerrostaloasunnossa se on hiukan hankalaa. Siis oikeastaan onglmana on vain se, että missä sen tekisi. Osaan minä sahaa ja poraa käyttää, eikä metrimittakaankaan mitään korkeampaa matematiikkaa tarvita.

nimittäin arkun tekeminen. Ottaa mitat itsestään, sahaa laudat mittaan ja hommaa tarvittavan määrän jotain muuta tarviketta. Rautialta varmaan saa neuvoja. Tai mistä tahansa. Kai nyt jokaisella joku tuttu on, joka joskus on jotain laituria tai aitaa rakennellut.

Täytyy alkaa itsekin suunnittelemaan missä sitä voisi arkun tehdä. Monet ihmiset kuvittelevat, että kun ihminen kuolee, niin asiat pitää hoitaa hautaustoimiston kautta. Mutta näin ei laki määrää. Ei voisikaan määrätä, koska hautaustoimistot ovat yksityisyrityksiä. Sellaisen käyttämiseen ei mikään laki voi velvoittaa.

• mikä siinä on?
        Kössönöm kirjoitti:

Itseäsi ajattelit, jotain tärkeäähän siinä olisi ollut ajatella sitä äitiäkin, mutta ethän sinä ateisti välitä kuin omasta itsestäsi, miksi et ajattele kuin omaa vatsaasi?

• ei ole vaarallista
        Kössönöm kirjoitti:

Eikös lahja ole kuitenkin hyvästä sydämmestä annettu? Onhan monilla Raamattukin vaikkeivät he sitä koskaan lukisikaan. Mitä törkeää on lahjassa, jos se ei ole pahassa tahdossa ostettu? Omat ajatuksesi ovat pahoja, katso peiliin!

• silleen vaan
        Kössönöm kirjoitti:

Sinäkö? Enpä usko.

Ei tule avustusta papan kukkarosta, vaan sitä pidetään tiukasti rintaa vasten! (Turhuuden vuosi, kenelle ne joutuu kun pappa kuolee?)

• Kössönöm
        silleen vaan kirjoitti:

Ei tule avustusta papan kukkarosta, vaan sitä pidetään tiukasti rintaa vasten! (Turhuuden vuosi, kenelle ne joutuu kun pappa kuolee?)

Omasta arkustani minä kirjoitin. Kyllä sellaisen saa itse tehdä, ei ole pakko maksaa hautaustoimistolle satoja euroja.

"Ei tule avustusta papan kukkarosta, vaan sitä pidetään tiukasti rintaa vasten! (Turhuuden vuosi, kenelle ne joutuu kun pappa kuolee?)"

- Lapselle ja puolisolle. Ei kirkolle eikä hautaustoimistolle, jos sen vaan suinkin voin välttää.

• Kössönöm
        ei ole vaarallista kirjoitti:

Eikös lahja ole kuitenkin hyvästä sydämmestä annettu? Onhan monilla Raamattukin vaikkeivät he sitä koskaan lukisikaan. Mitä törkeää on lahjassa, jos se ei ole pahassa tahdossa ostettu? Omat ajatuksesi ovat pahoja, katso peiliin!

"Eikös lahja ole kuitenkin hyvästä sydämmestä annettu? Onhan monilla Raamattukin vaikkeivät he sitä koskaan lukisikaan. Mitä törkeää on lahjassa, jos se ei ole pahassa tahdossa ostettu? Omat ajatuksesi ovat pahoja, katso peiliin!"

- Et tunne sukulaisiani, joten älä esitä tuollaisia väitteitä.

• Kössönöm
        mikä siinä on? kirjoitti:

Itseäsi ajattelit, jotain tärkeäähän siinä olisi ollut ajatella sitä äitiäkin, mutta ethän sinä ateisti välitä kuin omasta itsestäsi, miksi et ajattele kuin omaa vatsaasi?

"Itseäsi ajattelit, jotain tärkeäähän siinä olisi ollut ajatella sitä äitiäkin, mutta ethän sinä ateisti välitä kuin omasta itsestäsi, miksi et ajattele kuin omaa vatsaasi?"

- Juuri näin. Ihan itseäni ajattelin kun kirkosta erosin.

• Nythän on kyse kirkosta eroamisesta, ei homoudestaan kertomisesta. En ymmärrä miten se voisi olla niin iso asia vanhemmille jos heidän lapsensa eroaa kirkosta, ei hän miksikään hirviöksi muutu sama ihminen eroamisen jälkeenkin. Itse kun 18v täytettyäni erosin niin ei minulla tullut mieleenkään siitä toitottaa kenellekkään, kerron sitten jos tulee puheeksi. Ei se todellakaan ole mikään iso asia, rohkeasti vaan täyttämään erolomake.

• ehtiihän sitä vielä

Ehkä hänelle ne ihmisten hyvät välit ovat kuitenkin tärkeämpiä!

• Vaimoni kanssa roikuttiin kirkossa palveluksena vanhemmillemme, jotka halusivat liitollemme kirkon siunauksen. Häiden päälle erottiin kirkosta, ettei lastemme tarvitse liittyä kirkkoon. Muutenkin tuntui moraalisesti olevan väärin kuulua kirkkoon, kun ei uskota sen perustana oleviin tarinoihin. Hävetti jo ne häätkin, mutta toisaalta kirkohan ei jäseniensä uskonnollisuudesta liikaa piittaa.

Ensimmäisen tyttäremme synnyttyä kun kerroimme, ettei kastetilaisuutta tule, niin isovanhemmat pillastuivat aivan totaalisesti. Pitivät meitä julmina, kun valitsemme lapsellemme helvettiin joutumisen. Anoppi ei tullut edes nimenantokahveille, vaikka sellaiset sentään järjestimme.

• Kössönöm

mitä touhua. On se vaan kummallista, että jotkut vanhemmat haluavat päättää aikuisten lastensa asioista.

Muuten, vaikka molemmat vanhemmat kuuluvat kirkkoon, niin lasta ei silti siihen tarvitse liittää.

• Juu, ikävää tommonen. Ystäväni kertoi vanhemmilleen kun erosi kirkosta, ainoa mistä he silloin huolestuivat oli se ettei häntä voi haudata siunatulle hautausmaalle ja se ettei hän voi mennä naimisiin kirkossa :D

• Kössönöm

tuota samaa laittaa tänne koko ajan. Typerää touhua.

• Joonas_

raha on hyvä keppihevonen kirkosta eroamiseen

• ................

Kylläpä olet hienon kirjoituksen keksinyt kun sitä pitää joka viestiin tunkea. Taisit keksiä ihan itse kun tunnut olevan niin ylpeä saavutuksesta.
        Se on luettu jo, voit lopettaa massapostituksen.

• Kössönöm
        Kössönöm kirjoitti:

tuota samaa laittaa tänne koko ajan. Typerää touhua.

joku kusipää, joka poistelee viestejä välistä ja saa näyttämään siltä, kuin vastaisin itselleni. Ja ai jai jai kun kusipäillä on hauskaa.

• jk
        Kössönöm kirjoitti:

joku kusipää, joka poistelee viestejä välistä ja saa näyttämään siltä, kuin vastaisin itselleni. Ja ai jai jai kun kusipäillä on hauskaa.

Ihan omituista. En tajua miten tuo muuten on mahdollista, jos ei se oman kirjoituksensa poistaja ole ylläpidossa hommissa.

• Vanhemmat ovat uskovia ja itse pyhäkouluja käynyt koulujen uskontotunnit mukaanlukien.

Uskohan on sitä mitä henkinen maailma vaatii, unessa, maltaiden vaikutuksessa tai

mitä vain. Se on jokaisen oma uskon asia, mihin haluaa uskoa. Ei sitä voida pakottaa

esiin, joka on maapallolla aina ollut ihmisten keskuudessa, keskuuteen laitettu.

• jk

voi erota kirkosta. Siitä ei myöskään tarvitse kenellekään kertoa, jos pelkää että joku siitä ottaa hernettä nenään.

Ihmettelen vaan, että aikuinen ihminen ei "uskalla" erota kirkosta.

• mites ajattelet?

Sitten täysi-ikäisenä voi kaverisikin itse täysin asiasta päättää, nuoret ihmiset eivät kunnoita Suomelle tärkeitä arvoja koska kaikki on aina ollut hyvin. Oletko edes tietoinen mitä sotaveteraanit olisivat mieltä kirkosta eroamisesta, vai etkö yhtään edes välitä heistä ja hiedän mielipiteistään? Onhan ne sodan käyneet unohdettu tämän maan hyvinvoinnin takia, ja heille joudutaan keräämään varojakin, ei ole säännöllistä kunnollista rahallista tuke, vaikka se olisi heille oikein!

• jk

että parikymppisestä kaverista on kyse, joten miksi sinä tuollaista solkotat?

"Oletko edes tietoinen mitä sotaveteraanit olisivat mieltä kirkosta eroamisesta, vai etkö yhtään edes välitä heistä ja hiedän mielipiteistään?"

- Mitä tekemistä sotaveteraaneilla on tämän asian kanssa? Ja mistä sinä tiedät mitä mieltä kukakin sotaveteraani on kirkkoon kuulumisesta.

"Onhan ne sodan käyneet unohdettu tämän maan hyvinvoinnin takia, ja heille joudutaan keräämään varojakin, ei ole säännöllistä kunnollista rahallista tuke, vaikka se olisi heille oikein!"

- Kirjoitat ihan asian vierestä. Tuosta voit tehdä uuden aloituksen, jos siltä tuntuu.

• NiQQA LOVER
        jk kirjoitti:

että parikymppisestä kaverista on kyse, joten miksi sinä tuollaista solkotat?

"Oletko edes tietoinen mitä sotaveteraanit olisivat mieltä kirkosta eroamisesta, vai etkö yhtään edes välitä heistä ja hiedän mielipiteistään?"

- Mitä tekemistä sotaveteraaneilla on tämän asian kanssa? Ja mistä sinä tiedät mitä mieltä kukakin sotaveteraani on kirkkoon kuulumisesta.

"Onhan ne sodan käyneet unohdettu tämän maan hyvinvoinnin takia, ja heille joudutaan keräämään varojakin, ei ole säännöllistä kunnollista rahallista tuke, vaikka se olisi heille oikein!"

- Kirjoitat ihan asian vierestä. Tuosta voit tehdä uuden aloituksen, jos siltä tuntuu.

sil tienaa ei joudu maksaa 1,5 % veroa enää paskalaitokselle joka suoltaa nykyään rahart neekereille!

• Yksi työkaveri erosi, ei pelkästään kirkosta vaan vaimostaan myös, lapsineen.

Narun jatkoksi itsensä laittoi myöhemmin, syytä siihen tiedä en enkä haluakaan tietää.

Isänsä oli rakentanut omakotitalon tiilestä ja kaikkea, ihmettelen toki vieläkin syytä järjettö-

mään tekoonsa. Syytä en ketään maailmassa tyhmien tekojensa tähden, oikaisen olevaisia

kun siltä tuntuu, näiden myötätunnosta (tai häpeästä") piittaamatta lain, koska henki oli ennen teitä kaikkia olevaiset päällä maan, hohhoijaa.... Ja itse joudun viemään sitä eteenpäin, aina vaan. Hauskaa Uutta vuotta 2010 lukijapolot noin muuten, hohoi !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3288
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3047
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2530
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2323
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2056
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1923
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1499
    Aihe