Sanomalla itseään ateistiksi saa heti tuhannen seitsemän "leimaa" itseensä. Ihmiset kun eivät ymmärrä sitä, että ateismi on vain uskon puutetta jumaliin. Eivät ymmärrä, vaan heti alkaa leimaaminen ylimieliseksi, fanaatikoksi, tosikoksi, tylsimykseksi, kommunistiksi tai muuten vain oudoksi. Näin varsinkin maaseudulla, mutta yllättävän usein myös kaupungeissa.
Parempi kun ei sano itseään miksikään. Tämä sekoittaa käännytysintoisen uskovaisenkin kuviot. Ateistin tavatessaan uskovainen laittaa vanhan tutun levyn soimaan. Sieltä tulee ne tutut Stalinit, moraaliset tyhjiöt, itsekkyydet, "ateismikin on uskonto", yms. tyhjänpäiväinen moska. Mutta jos uskovainen ei saa mitään selvää uskonnollisista näkemyksistäsi, ei hän tiedä, minkä levyn laittaisi pyörimään.
Ei kannata olla ateisti.
22
313
Vastaukset
"Sanomalla itseään ateistiksi saa heti tuhannen seitsemän "leimaa" itseensä. Ihmiset kun eivät ymmärrä sitä, että ateismi on vain uskon puutetta jumaliin."
Ovela uskovainen käy keskusteluun näin
Uskis: "Uskotko jumalaan?"
Atte:"En usko"
Uskis."Ahaa olet ateisti"
Atte - peläten leimautumista: "Ei en ole"
Uskos -- hmm portti on avattu.
Tästä syystä on tärkeää, että sanoo olevansa ateisti (jos asiasta tulee puhetta) koska vain siten voi tuon pilkkaleiman poistaa. Kun yhteiskunnastamme 97% on ateisteja niin tuskinpa sitä enää minään negatiivisena leimana nähdään.- Kössönöm
Kyllä minä ainakin voin sanoa kelle tahansa, että olen ateisti. Jos sitten kääntää selkänsä tai alkaa solvaamaan, niin omapa on reaktionsa. Osoittaa vaan sen, että hän ei hyväksi ihmisiä, jotka eivät usko jumaliin. Ihan yhtä hyvin voin sanoa poliittisen kantani. Kyllä niistäkin kinataan aina vaalien alla kovastikin.
Silloin voi myös solvaajaan luoda tämän katseen:-)
http://www.youtube.com/watch?v=tVQukw8DkaY- Kössönöm
A.Mikkonen kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=tVQukw8DkaYAika hyvä ilme. Sekoitus kauhua ja kummastusta:)
- Kössönöm
A.Mikkonen kirjoitti:
Ja dramaattisuutta:D
niin sillä lettipäällä oli aina hyvä ilme. Katsopas tuosta. Räsästä laitetaan halvalla, eikä hän edes itse sitä tajua:)
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=418&a=3158 Kössönöm kirjoitti:
niin sillä lettipäällä oli aina hyvä ilme. Katsopas tuosta. Räsästä laitetaan halvalla, eikä hän edes itse sitä tajua:)
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=418&a=3158Lasten raamattu ja tommosia kuvia missä jeesus roikkuu verissään ristillä... aika brutaalia, en kyl lapsille tommosta kirjaa suosittelisi, mutta ilme oli kyllä paljonpuhuva =D
Kössönöm kirjoitti:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=418&a=3158Se oli hauska ohjelma. Lettipään "kuuntele nyt tuotakin - outo tyyppi" - katse oli legendaarinen. Hyvä esimerkki nonverbaalisesta viestinnästä. Nämäkin keskustelut täällä ateismi-palstalla kun siirrettäisiin sellaisenaan studioon ja siellä keskusteltaisiin kasvotusten samat asiat jäisi ihan erilainen fiilis keskustelusta.
- Kössönöm
missxcessive kirjoitti:
Lasten raamattu ja tommosia kuvia missä jeesus roikkuu verissään ristillä... aika brutaalia, en kyl lapsille tommosta kirjaa suosittelisi, mutta ilme oli kyllä paljonpuhuva =D
Siinä vanhempien lasten raamatussa oli tosiaan aika karmeita kuvia. Miksi kukaan näyttää lapsilleen tuollaisia?
"Lapset pitää totuttaa ensin mietoihin raamattuihin ja aste asteelta voi siirtyä kovempiin aineisiin" sanoi Heikki Määttänen:) Kössönöm kirjoitti:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=418&a=3158Toi on mielettömän hyvä pätkä:-)
- Kössönöm
A.Mikkonen kirjoitti:
Toi on mielettömän hyvä pätkä:-)
Tuolta elävästä arkistosta löytyy välillä todellisia helmiä. Harmi kun en löydä Pastori Sillistä yhtä juttua, jonka joku tänne taannoin laittoi. Erkki Saarela siinä pastorina vihki pariskunnan, jossa Heikki Kinnunen näytteli sukupuolenvaihtoleikkauksen läpikäynyttä morsianta. Oli myös Eija Ahvo ja muuta sellaista. En löytänyt juutuubistakaan.
Mutta tuossa Räsäskän jutussa on niin hupaisaa se, ettei hän tajunnut ollenkaan, että hän on pilan kohteena. Miten joku voi olla noin tyhmä? - chipmunk.
A.Mikkonen kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=tVQukw8DkaY
- Wensteri
Ei niistä leimoista pääse eroon kuin olemalla rehellinen ja oikaisemalla ihmisten väärinkäsitykset. Sama juttu oli mustien ja homojen kanssa, kunnes heidän oikeuksiensa puolesta taisteltiin. Minua ei tippaakaan hävetä olla ateisti, ja jos joku ei minua hyväksy, se on ennen kaikkea hänen vikansa.
Ateistit ovat "tiensä" valinneet täydestä tietämyksestään toivottavasti.
Et voi leikkiä "ulkopuolista" tunnetussa materiaalisessa maailmassa iänkaiken."Et voi leikkiä "ulkopuolista" tunnetussa materiaalisessa maailmassa iänkaiken."
Juuri näin. Ei ole tuonpuoleisella mennyt tämän palstan seuraaminen hukkaan. :-)A10097 kirjoitti:
"Et voi leikkiä "ulkopuolista" tunnetussa materiaalisessa maailmassa iänkaiken."
Juuri näin. Ei ole tuonpuoleisella mennyt tämän palstan seuraaminen hukkaan. :-)Ulkopuolella joku tarkkailee sinua kaiken aikaa, vähiten kun sitä
uskaltaisit odottaa, olessassi mielipuuhasteluissasi, ihan oikein sinulle.
Ystävällisesti toki.
- otto..
ei saisi sanoa omia mielipiteitään? En minä ainakaan ole hiljaa, jos joku ihminen esimerkiksi alkaa arvostelemaan uskonnottomia.
- Kokemustakin on
Jos sanon: "En usko." tai "En ole uskovainen."
Siitä seuraa, tenttaamista, evankeliointia, kerrotaan hihhulismin ihanuudesta, käännyttämistä, jne...
Jos sanon: "Olen ateisti."
Siitä seuraa, että suhtautuminen on kuin olisin hautakivien potkija, saatanan palvoja, narkkari, rosvo jne...
Parasta sanoa, että olet uskonasioissa neutraali, eikä ne ole sinulle tällä hetkellä ollenkaan ajankohtaisia, niin uskovien sukulaisten kanssa välit pysyvät hyvinä. Näin se menee, koska uskonasiat eivät ole järjellisiä asioita, vaan uskovaisella on tunteet täysillä mukana, eikä siitä asiasta päästä yli ennenkuin käännytys on suoritettu - eli ei koskaan.
Uskovaiset eivät ihan oikeasti ymmärrä ateismia/ateistia. - Kohtatapahtuu
...on lähinnä järjestäytyneisyyden puute eli kaikki muut ovat järjestäytyneet kuten uskonnot, asehullut, homot, lesbot ja kaikki muut mutta varsinaiset ateistit todella hieikosti. Kaikilla muilla ryhmittymillä on omaa napaa hyödyttävä vaikutus mutta ateisteilla on tarve ainoastaan tuoda julki oma näkemys. Aito ateismi on tapa toteuttaa omaa näkemystä eli olla uskomatta jumaliin ja sen sivuvaikutuksiin. Ateisti on myös väkisin rationaalinen. Rationaalisten ihmisten siis kannattaisi järjestäytyä suosimaan rationaalisia yhdistyksiä ja yrityksiä ja rationaalisten liikemiesten kannattaisi järjestää omia kokouksiaan kuten uskovaisetkin liikemiehet. Nythnä uskovaiset liikemiehet omistaa hurjia määriä suomalaisista teollisuuksista ja rahavaroista. Tässä kohtaa rationaaliset ihmiset ova olleet kovin laiskoja. Jos katotaan uskovaisten liikemiestenkin saavutuksia niin niitä voitaisiin uskoa paremmin rationaalisten saavutuksiksi. Siksi uskallan huomauttaa että usko on tapa ohjata, ei niinkään usko jumalaan. Se joka ohjaa uskoa jumalaan pääsee mittaamattomiin rikkauksiin kiinni. Ateistien pitäisi toteuttaa tuota käännettynä eli hylkäämällä uskonnon voit saavuttaa paljon enemmän, kaiken. Uskonnolle ei ole kilpailijaa siksi kannattaa kilpailuttaa omaa tarjontaa ja antaa faktaa uskon sijaan. Kirkko kerää kolehtia, miksi ateistit ei kerää? Suomessa on uskon- ja aatteenvapaus!
- Thronos
Minä nimenomaan sanon avoimesti olevani ateisti jos siitä asiasta tulee puhetta. Silloin ihmiset jotka tuntevat minut ja tietävät millainen olen näkevät että ateisti ei todellakaan tarkoita että on ylimielinen, fanaatikko, tosikko, tylsimys, kommunisti tai muuten vain outo. Tuolle sanalle on turhaa antaa vielä enemmän valtaa ja sivumerkityksiä kuin sillä jo nyt tahtoo olla. Ateismi tarkoittaa vain ja ainoastaan ettei usko jumaliin ja kaikki muut merkitykset ovat mielikuvituksen tuotetta.
- Jeppe juu
"Minä nimenomaan sanon avoimesti olevani ateisti jos siitä asiasta tulee puhetta."
Sama juttu, mutta siis vain, jos tulee puhetta. En innostu turhanpäiväisestä keskusteluista, joten (yleensä) en tuo ateismiani erityisesti esille. Työssäni opettajana olen kyllä pikkuhiljaa ajautumassa tilanteeseen, jossa asia pitää ottaa esille, ja siitä tulee sitten keskustelua. Olisin ihan hissukseen, jollei näitä älyttömiä joulukirkko"velvollisuuksia" olisi. Nykypäivänä pitäisi olla itsestään selvää, ettei ateisteja pakotettaisi ko. tilaisuuksiin. Tuostakin joutuu siis vielä riitelemään. *huoh*
PS: bottilaskuri laskee väärin - miten se on mahdollista? :D - et jotenki
Jeppe juu kirjoitti:
"Minä nimenomaan sanon avoimesti olevani ateisti jos siitä asiasta tulee puhetta."
Sama juttu, mutta siis vain, jos tulee puhetta. En innostu turhanpäiväisestä keskusteluista, joten (yleensä) en tuo ateismiani erityisesti esille. Työssäni opettajana olen kyllä pikkuhiljaa ajautumassa tilanteeseen, jossa asia pitää ottaa esille, ja siitä tulee sitten keskustelua. Olisin ihan hissukseen, jollei näitä älyttömiä joulukirkko"velvollisuuksia" olisi. Nykypäivänä pitäisi olla itsestään selvää, ettei ateisteja pakotettaisi ko. tilaisuuksiin. Tuostakin joutuu siis vielä riitelemään. *huoh*
PS: bottilaskuri laskee väärin - miten se on mahdollista? :Dluotaantyöntäviä ateistit
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622947
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802283
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361693- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450