Kirkosta erotaan useimmiten taloudellisten syiden vuoksi

totuus esiin

En minä uskovainen ole, jos en ateistikaan, mutta kyllä mieluummin kuulun kirkkoon kuin eroan siitä. Kirkko tukee hyvää toimintaa ja antaa mahdollisuuksia.
Useimmiten kirkostaeroajat ovat rahapulassa, mitään vakaumuksellisia syitä harvemmin on.

20

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuk regus susej

Kuinka monelta olet kysynyt?

• vinkki2

En ole itse kysynyt vaan lukenut asiaa koskevan tutkimuksen.
        Ehkä sinunkin kannattaisi sivistää itseäsi esim. seuraamalla uutisia.

• Kuk regus susej
        vinkki2 kirjoitti:

En ole itse kysynyt vaan lukenut asiaa koskevan tutkimuksen.
        Ehkä sinunkin kannattaisi sivistää itseäsi esim. seuraamalla uutisia.

Sinulla on varmasti linkki tutkimukseen tai uutiseen.

• Mä erosin pelkästään sen takia, etten usko jumalaan/jumaliin.

• ...

Näytätkin muuten juuri siltä, miksi ylipäätään kuuluit kirkkoon??

• ... kirjoitti:

Äiti ja iskä kuului kirkkoon.

• ... kirjoitti:

Mitkä ulkonäölliset seikat ovat sellaisia, joista voi päätellä jumaluskon puutteen? Kiinnostaa. :)

• belial_666 kirjoitti:

Mitkä ulkonäölliset seikat ovat sellaisia, joista voi päätellä jumaluskon puutteen? Kiinnostaa. :)

olisko pitkä tukka ja tatuoinnit?

• A.Mikkonen kirjoitti:

olisko pitkä tukka ja tatuoinnit?

Niinhän ne taitaa olla...
        Joten minäkin näytän sitten siltä etten usko jumalaa. Sattuipa sopivasti. :D

Mutta ehkä joku asiantunteva uskis meitä vielä tarkemmin valistaa.

• belial_666 kirjoitti:

Niinhän ne taitaa olla...
        Joten minäkin näytän sitten siltä etten usko jumalaa. Sattuipa sopivasti. :D

Mutta ehkä joku asiantunteva uskis meitä vielä tarkemmin valistaa.

http://www.youtube.com/watch?v=ysCx-rjMIXk

• belial_666 kirjoitti:

Ahh... Stryper. :D

AOR huttua miehiltä jotka pukeutuvat kuin ampiaiset ja heittelevät raamattuja lavalta. Aivan IhQua.

Ja mitkä tukat:D
        Otsooni kerrostumassa usan kokonen reikä kun noi valmistu keikkaa varten.

• Kössönöm

Maksele sinä vaan huijarifirmalle jos se mielestäsi on kivaa.

• ~~~

vakaumuksellinen. Jos ei ole valmis taloudellisesti tukemaan kirkon kyseenalaista toimintaa, se kertoo jo vakaumuksen puutteesta. Kirkkoa ei silloin koeta niin tärkeäksi tai sen asiaa niin hyväksi, että sitä haluttaisiin tukea. Jos se koettaisiin tärkeäksi, veroa oltaisiin valmiita maksamaan. Ihminen on valmis maksamaan hänelle tärkeistä asioista, mutta ei niinkään merkityksettömistä saati mielestään haitallisista asioista.

• a fact

SIllä keskimääräisellä 200 euron vuosittaisella tienestillä ei ole useimmilla minkäännäköistä tekemistä vakaumuksen kanssa.

• ~~~
        a fact kirjoitti:

SIllä keskimääräisellä 200 euron vuosittaisella tienestillä ei ole useimmilla minkäännäköistä tekemistä vakaumuksen kanssa.

Jos vakaumusta olisi kirkon tukemiseen, niin silloin olisi valmis maksamaan. Joten syy on aina vakaumuksessa (tai sen puutteessa). Etkö sinäkin ole valmis maksamaan sinulle tärkeistä asioista? Minä olen. Kirkko ei ole minulle tärkeä - päinvastoin, koen tärkeäksi olla tukematta sen toimintaa, koska en sitä hyväksy.

Mistä tulee tuo keskimääräinen 200€? Ovatko mukana kaikki kirkon jäsenet, täysi-ikäiset kirkon jäsenet vai mikä ryhmä? Laita vaikka linkki.

• Jee jee
      • Kössönöm

on julkaistu miltei neljä vuotta sitten. Itsekin tuohon tutkimukseen vastasin. Mistäs minä sen kyselyn mahdoin löytää vai lähetettiinkö se minulle kotiin, en muista enää, mutta kirjoitin pitkät perustelut omalle eroamiselleni. Sitten tarkempaan haastatteluun olisi tarvinnut mennä Tampereelle, joten jätin väliin.

Tiivistettynä: jumaluskon puuttuminen, kirkon kaksinaismoraali, pakkokaste, pakkouskonto koulussa, kirkon ahneus, naisten ja sukupuolivähemmistöjen syrjintä ja kirkollisvero. Mutta painotin erityisesti sitä, että en usko jumaliin.

• Erosin aikoinani kirkosta.
      Tiedätkö? En rikastunut yhtään.. Enkä ihan oikeasti usko, että kukaan muukaan olisi rikastunut kirkosta eroamisella.
      Fuulaa jauhat sinä..

• "En minä uskovainen ole, jos en ateistikaan, mutta kyllä mieluummin kuulun kirkkoon kuin eroan siitä. Kirkko tukee hyvää toimintaa ja antaa mahdollisuuksia."

Olisko kätevämpää tukea tukea niitä hyviä toimintoja ilman kirkon ahnetta välikättä?

Minua hävetti kuulua kirkkoon kun kuuluin vaikka en ollut uskovainen.
      Mielestäni kirkkoon kuuluminen oli vakaumusasia.

Varmaan montaa uskovaista hävettää myös kuulua ev.lut. kirkkoon.
      Mitä nyt olen nuita uskontokeskusteluja seurannut, niin pirun sekava ja riitainen on seurakunta.

"Useimmiten kirkostaeroajat ovat rahapulassa "

En usko (jos et kaiva asiaa koskevaa luotettavaa tutkimustietoa). Eiköhän ne, joilla oikeasti menee taloudellisesti heikosti, pysy mieluusti kirkon jäseninä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. 4 kuoli kolarissa

Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      390
      15130
    2. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      116
      2322
    3. Kuka on oikein

Kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1849
    4. Mikä on lempikuvasi

Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1728
    5. Onko kenelläkään tästä tietoo?

https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      46
      1317
    6. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      97
      1230
    7. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      280
      1123
    8. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      81
      1091
    9. Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista

Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi
      Suomussalmi
      28
      1084
    10. Ihastukselleni

Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      1063
    Aihe