Olisiko kristinusko pyyhkäisty olemattomiin, jos Raamattu olisi peruuttamattomasti väittänyt, että maa on litteä, ja että aurinko kiertää maata?
Tiede pyyhkii uskontoja
21
384
Vastaukset
- hyvä kysymys
Luultavasti, ja toivottavasti näin olisi käynytkin =)
- 00000000000000000
Tieteen kehitystä jarrutti kirkon "oikea mielipide". Olihan heillä kaikkitietävät papit, ei tarvita tiedemiehiä. Uskonto pyyhki tuolloin tiedettä, mutta tiede löi läpi kuitenkin. Onneksi emme enään katso taivasta ja luule sen olevan vain siinä mitä silmin näemme. Universumi on lähes äärettömän suuri.
Kova kolaus oli, että Aurinko ei kierrä maata eikä Universumi ole Maa-keskeinen. Nämä sitten "tulkittiin" uudelleen uskonnossa kun tiede pystyi lyömään tiedon läpi :) Tilanne on nyt, että uskonnon on muututtava niin, että se pysyy hiukka tieteen edellä selittämässä tuntematonta, kunnes tiede tulee perästä ja valottaa asiaa. Tällöin uskonto päivittyy taas hiukan kauemmas tuntemattomaan. Toisaalta on sellaisiakin ryhmittymiä, jotka kieltävät täysin tieteellisesti todetut seikat (esim evoluutio) ja nojaavat "tietonsa" pyhään kirjaan.
Tulevaisuudessa veikkaan tapahtuvaksi sillätavalla, että uskonto ja tiede tulevat eroamaan entistä voimakkaammin. Uskonto haluaa säilyttää vanhat riittinsä ja tällöin asiaa ei voi selittää maallisen tuntemuksemme kautta, vaan on mentävä yliluonnolliseen - keinolla millä hyvänsä. Tietomme kasvaa, mutta kauanko vielä uskomme taruolentoihin? Ääriajattelu saattaa myös lisääntyä ja siinä välissä pitää keskivertoihmisen tasapainoilla.- DarkNinjaHiiri
Scifi on ollut aina edellä tiedettä.
- erehtyväisiä?
Raamattu on ihmisten kirjoittama, joten sitä voidaan muuttaa aina, kun se on väärässä, mutta silti se on kristinuskon perusta. Jokin tässä ei nyt täsmää?
- siellä on totuus
Raamatun jokainen sana pitää paikkansa, vaikka erilaiset ihmiset ovatkin kirjoittaneet asiat niinkuin ne itse näkivät matkimatta toistensa kirjoituksia.
- Joka sana pitää...
siellä on totuus kirjoitti:
Raamatun jokainen sana pitää paikkansa, vaikka erilaiset ihmiset ovatkin kirjoittaneet asiat niinkuin ne itse näkivät matkimatta toistensa kirjoituksia.
"eivät ole erehtyneet niissä kirjoituksissa"
"siellä on totuus"
"Raamatun jokainen sana pitää paikkansa, vaikka erilaiset ihmiset ovatkin kirjoittaneet asiat niinkuin ne itse näkivät matkimatta toistensa kirjoituksia."
Raamatussa on totuus siitä, että ihmisten kirjoittama raamattu on erehtyväinen, muutenhan ihminen ei olisi erehtyväinen, eikö?
Tässä linkki erääseen raamatun erehdykseen ja sen näkemyksen korjaamiseen:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilein_tapaus - siellä on totuus
siellä on totuus kirjoitti:
Myös painopaikka, ja aika pitää paikkansa-
< Myös mustakynällä kaunolla kirjoitettu lause sivun alalaidassa "Riparin Pastori on läski ääliö"
- uskonasiaan oikeus
Puhut asiasta nimeltä usko, joka löytyy monelta miljoonalta ihmiselta maailmassa, mutta sellainen jolla ei ole uskoa pitää uskoa hullutuksena.
- Tieteen takia
"Puhut asiasta nimeltä usko, joka löytyy monelta miljoonalta ihmiselta maailmassa, mutta sellainen jolla ei ole uskoa pitää uskoa hullutuksena."
On ollut uskontoja, jotka tiede on jo pyyhkinyt olemattomiin. Toki, jos hauraat uskonnot murenevat, niin samalla pyyhkiytyy myös usko niiden jumaliin.
...sanoi mummo kun Tiede-lehdellä pöytää pyyhki.
"Olisiko kristinusko pyyhkäisty olemattomiin, jos Raamattu olisi peruuttamattomasti väittänyt, että maa on litteä, ja että aurinko kiertää maata?"
Ei olisi, koska monet ihmiset tarvitsevat uskontoa ja kristinusko on ihan toimiva vaihtoehto.
Ei Raamatun yksityiskohtien kirjaimellisella totuudella ole isommin vaikutusta ihmisten tarpeeseen uskoa mielikuvitusjuttuihin.- Atelta
Niin voi olla paljon helpompaa uskoa johonkin yliluonnolliseen kuin kohdata karu ja yksinkertainen totuus. Ateisti kohtaa tämän kylmän totuuden normaalina faktana - ei siinä tarvita kuin tervettä järkeä ja realismia.
- Kössönöm
Atelta kirjoitti:
Niin voi olla paljon helpompaa uskoa johonkin yliluonnolliseen kuin kohdata karu ja yksinkertainen totuus. Ateisti kohtaa tämän kylmän totuuden normaalina faktana - ei siinä tarvita kuin tervettä järkeä ja realismia.
Kun kuolema on totta, niin mitä karua siinä on? Onhan se tietysti ikävä ajatella nyt, että voin vaikka huomenna olla vainaa, mutta eipä se minua sitten mitenkään vaivaa, kun olen kuollut.
- Atelta
Kössönöm kirjoitti:
Kun kuolema on totta, niin mitä karua siinä on? Onhan se tietysti ikävä ajatella nyt, että voin vaikka huomenna olla vainaa, mutta eipä se minua sitten mitenkään vaivaa, kun olen kuollut.
Jos jätettäisiin adjektiivit pois, niin olisihan se aika karua - nimittäin tämä keskustelu. :)
- Atelta
Atelta kirjoitti:
Jos jätettäisiin adjektiivit pois, niin olisihan se aika karua - nimittäin tämä keskustelu. :)
Jos jätettäisiin adjektiivit pois, niin olisihan se aika karua - nimittäin tämä keskustelu, joka on totta. :))
- Kössönöm
Atelta kirjoitti:
Adjektiivit elävöittävät kirjoitusta. Niitä aika ahkeraan täällä käytetäänkin. Sekä hyvässä, että pahassa.
- DarkNinjaHiiri
JHW sekoo,
- DarkNinjaHiiri
haluatvat vat va kuolemankulttia.
- Kulteista pois
DarkNinjaHiiri kirjoitti:
haluatvat vat va kuolemankulttia.
Maailmanlopun ja kaikenlaisten vitsausten ajattelu yleistä kristillisissä lahkolaispiireissä. Ne saavat porukan puhaltamaan yhteen hiileen. Kun maailmanloppua ei tulekaan niin sitä siirretään.
- Skeptikko ja ate
Raamattu on kristinuskon pohja, jonka ovat kirjoittaneet ihmiset, jotka ovat erehtyväisiä. Onpa mahtava pohja kristinuskolla!
Kun Raamatusta löydetään epäkohta, niin silloin se on kirjoitettukin vertauskuvallisesti - tällä tavalla kierretään totuus. Voitaisiinko Raamattu päivittää niin, että kirjoituksesta huomioitaisiin kaikki vertauskuvallisuus etukäteen - senhän voisivat erehtyväiset ihmiset tehdä nykyaikaista tietotekniikkaa hyväksikäyttäen.
Raamatun mukaan Jumala on elänyt ikuisuuden, mutta vasta 6000 vuotta sitten "litteä" maa luotiin ja taivas sen päälle. Näin tapahtui varmaankin sen takia, että kirjoitustaito "annettiin" ihmiselle, ja vasta sen jälkeen Raamattu voitiin kirjoittaa, heh heh! :))- Atheism
Kun raamattu vielä päivitettäisiin niin että siihen laitettaisiin vain todistetusti tapahtuneita asioita ja oikeasti eläneitä henkilöitä, saataisiin ehkä pari sivua. Korkeintaan ^^
- Info-pläjäys
Kirjoitustaitoa on ollut jo n. 3000 vuotta eaa. Kirjoitustaitoa on kehittynyt riippumattomasti toisistaan ympäri maapalloa, joten sitä tuskin on "annettu".
Kirjoitettuun perimään voidaan aika hyvin luottaa, joten ehkä piti odottaa kirjoitustaidon kehittyminen, ennen kuin Jeesuksen kannatti tulla maan päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622947
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802283
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361693- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450