että aikuinen ihminen on uskovainen. Itse olen lukioikäinen (16v) ja riittävän älykäs ymmärtämään että uskonnot on täyttä paskapuhetta. Joku kristinuskokin, perustuu tuhansia vuosia vanhoihin kertomuksiin ja perimätietoon Raamattuun. Niidenkö perusteella pitäisi vakuuttua kristinuskosta niin, että omistaa elämänsä näkymättömän mielikuvitusolion palvontaan... Eikös aikuinen jolla on mielikuvitusystäv(i)ä joiden olemassaoloon hän uskoo ole jo säälittävyyden huippu.
Miten voi olla mahdollista
65
559
Vastaukset
- asdddddagdfc
lapsesta asti taotaan raamatulla päähän niin se näyttäisi olevan mahdollista... tuskinpa kukaan, jolle ei ole lapsena syötetty jotain uskontopaskaa aikuisena alkaa uskovaiseksi.
- että jaksatkin
Vanhempani ovat ateisteja, itse olen uskovainen, ja ei ole taottu Raamatulla päähän.
- joh. 14:6
sinäkin vanhempana ja kokeneempana ymmärrät, että ihmisjärki on merkityksetön ja mitätön maailman suuruuden rinnalla. Ei ihminen millään pysty käsittämään tai selittämään maailman ilmiöitä ja salaisuuksia, syitä ja seurauksia.
Joka ihmisjärkeen luottaa, luetaan joukkoon hölmöjen.
Mutta tätä varten meille onkin annettu Raamattu, ettei meidän tarvitsisi vaivata päätämme turhuuksilla ja joutavuuksilla. Siitä kirjasta löytyy kaikki tarpeellinen, mitä ihminen tarvitsee. Suosittelen sinuakin tutustumaan siihen.- Cerebro
ihmiselle luonut, aivan mitättömän limaglöntin.
- Thronos
Mutta tuossahan sinä oletat että ihmiselle on välttämätöntä saada selitys ihan kaikkeen. Ja että huono ja ristiriitainen selityskin on parempi kuin että myöntäisi että kaikkeen ei ehkä vielä, jos milloinkaan, ole selitystä. Mitä jos tuo perusoletus onkin väärä?
Tässä taannoin eräs taiteilija - muistaakseni - jakoi ihmisille Turussa Helsingin karttoja tai päinvastoin. Suunnistaminen kaupungissa toisen kaupungin kartan avulla oli eräänlainen performanssi tai kokeilu. No, ideahan on vanha - uskovaiset ovat tehneet niin jo iät kaiket. - Kössönöm
"Siitä kirjasta löytyy kaikki tarpeellinen, mitä ihminen tarvitsee"
- Noin sanoi myös G W Bush, ja kuinkas sitten kävikään... Ahhh mitä autuutta, kaikki on raamatussa, mitään ei tarvitse itse miettiä, kaikki saa anteeksi, kaikki on kirjoitettu valmiiksi, sieltä vaan pläräämään kun ongelma tulee eteen, tai polvilleen kuvitellun jumalan eteen, plääääh tylsää minä haluan vaivata päätäni, mutta en ihan turhuuksilla ja joutavuuksilla, ja kaikkia ilmiöitä, syitä, salaisuuksia ja seurauksia ei tarvitsekkaan ymmärtää, sehän se elämässä juuri jännää onkin :)
>Mutta tätä varten meille onkin annettu Raamattu, ettei meidän tarvitsisi vaivata päätämme turhuuksilla ja joutavuuksilla. Siitä kirjasta löytyy kaikki tarpeellinen, mitä ihminen tarvitsee.<
Olen joskus epäillyt, ettei uskovainen ihan oikeasti mieti elämää ja olemista. Toki uskovaiset ovat sen täällä aina tyrmänneet.
Mutta aina silloin tällöin teiltä lipsahtaa näitä totuuksia uskovaisista.
Uskotaan vain sokeasti raamatuun..- ja matka jatkuu
weccu kirjoitti:
>Mutta tätä varten meille onkin annettu Raamattu, ettei meidän tarvitsisi vaivata päätämme turhuuksilla ja joutavuuksilla. Siitä kirjasta löytyy kaikki tarpeellinen, mitä ihminen tarvitsee.<
Olen joskus epäillyt, ettei uskovainen ihan oikeasti mieti elämää ja olemista. Toki uskovaiset ovat sen täällä aina tyrmänneet.
Mutta aina silloin tällöin teiltä lipsahtaa näitä totuuksia uskovaisista.
Uskotaan vain sokeasti raamatuun..kyllä siellä miettijöitä riittää...!
Samaa minäkin ikäisenäsi ihmettelin, mutta nyt muutamaa vuotta jälkeenpäin en enää asialla päätäni vaivaa, jotkut aikuiset sitä vaan tarvitsevat "holhoojan" kun eivät osaa eikä halua elää vapaana. Nauti sinä vaan vapaudestasi, ja elä täysillä. :)
- ATEISTI69
Elä täysillä ja nauti itsestäsi! Tee kaikki ne asiat josta saat nautintoa! pane kaikkea mikä liikkuu ja särje vaikka sydämmiä jos se ei sinua hirveesti haittaa!! Jos haluat tappaa niin tapa! saatat jäädä kiinni ja joutua linnaan mutta mitä sitten? ainahan voit vaikka tappaa itsesi jos elämä käy liian ankeeksi! et sinä kellekään joudu teoistasi vastaamaan kuoltuasi. sitä paitsi säästythän vanhuuden ankeudelta ja sairauksilta kun päätät päiväsi hiukan aikasemmin.
Kusipäät uskovaiset kun yrittävät meille kertoa miten tulisi elää!!!! Minä nautin itsestäni ja toisista nyt!! ja kun kuolen lakkaan olemasta PISTE!!!! Sen on pakko olla näin!! kunnei kerta ole näkyviä todisteita!!
Jokainen tehköön mitä itse haluaa! Eläköön ATEISMI!!! - Psychobilly82
ATEISTI69 kirjoitti:
Elä täysillä ja nauti itsestäsi! Tee kaikki ne asiat josta saat nautintoa! pane kaikkea mikä liikkuu ja särje vaikka sydämmiä jos se ei sinua hirveesti haittaa!! Jos haluat tappaa niin tapa! saatat jäädä kiinni ja joutua linnaan mutta mitä sitten? ainahan voit vaikka tappaa itsesi jos elämä käy liian ankeeksi! et sinä kellekään joudu teoistasi vastaamaan kuoltuasi. sitä paitsi säästythän vanhuuden ankeudelta ja sairauksilta kun päätät päiväsi hiukan aikasemmin.
Kusipäät uskovaiset kun yrittävät meille kertoa miten tulisi elää!!!! Minä nautin itsestäni ja toisista nyt!! ja kun kuolen lakkaan olemasta PISTE!!!! Sen on pakko olla näin!! kunnei kerta ole näkyviä todisteita!!
Jokainen tehköön mitä itse haluaa! Eläköön ATEISMI!!!Aika huono trolli.
Mutta aiheesta kuitenkin sen verran, että jos joku noin haluaa toimia, niin sinänsä toimikoon, mutta näitä miettiessä tulee muistaa se, että kukaan ei ole maailmassa yksin. Ne muut ihmiset saattaapi hyvin äkkiä pistää tuollaiselle toiminnalle stopin, ja jos noin toimii, niin ei sitä kukaan varmaan siinä vaiheessa pahalla katso sitä itsemurhaakaan... ATEISTI69 kirjoitti:
Jokainen tehköön mitä itse haluaa! Eläköön ATEISMI!!!huoh, taas pidän vähän vähemmän uskiksista... Kyllä jokaisella normaalilla älykkäällä ihmisellä on moraali ja järki toimia oikein, uskis tai ei. Vapaudella tarkoitin vapautta mielikuvitusolennon kahleesta, nöyristelystä, raamatun pänttäämisestä, en todellakaan tarkoittanut että on vapaa tappamaan, särkemään sydämiä, tai tekemään asioita mitä luettelit putkiaivo.
- sxzkuppaklp
ATEISTI69 kirjoitti:
Jokainen tehköön mitä itse haluaa! Eläköön ATEISMI!!!Eikö hihhuli osaa jättää ylimääräistä ämmää pois sydämestään edes feikatessaan?
- Mikä hihhuli?
missxcessive kirjoitti:
huoh, taas pidän vähän vähemmän uskiksista... Kyllä jokaisella normaalilla älykkäällä ihmisellä on moraali ja järki toimia oikein, uskis tai ei. Vapaudella tarkoitin vapautta mielikuvitusolennon kahleesta, nöyristelystä, raamatun pänttäämisestä, en todellakaan tarkoittanut että on vapaa tappamaan, särkemään sydämiä, tai tekemään asioita mitä luettelit putkiaivo.
Onko ateistin mielestä kaikki hihhulia,jotka eivät ole kanssanne samaa mieltä?!
Mikä hihhuli? kirjoitti:
Onko ateistin mielestä kaikki hihhulia,jotka eivät ole kanssanne samaa mieltä?!
Ei
- Sasse.
Olen sinua melkein 30 vuotta vanhempi ja yllätyn ajoittain aivan samasta asiasta. Erityisen kafkamaisia hetkiä koen silloin, kun YLE kertoo pääuutislähetyksessään esimerkiksi piispanvihkimyksestä. Kafkamaisen harhaista on siis se, että aikuiset miehet tekevät toisilleen taikoja veronmaksajien kustantamissa, helkkarin kalliissa mekoissa ja rakennuksissa ja valtion yleisradio vielä katsoo asiakseen raportoida siitä.
- Kössönöm
Muutama päivä sitten oli alkuillan uutisissa kirkosta eroamisesta uutinen. Se näkyi kivasti erotilastossa.
Hartausohjelmien lähettäminen perustuu lakiin, joten eduskunnasta se on kiinni, lähetetäänkö niitä vai ei. Mutta en kylläkään tiedä kuka päättää uutisten aiheista. Kai siellä joku päällikkö on, joka valitsee aineiston. - ei kaikkien makuun
Kössönöm kirjoitti:
Muutama päivä sitten oli alkuillan uutisissa kirkosta eroamisesta uutinen. Se näkyi kivasti erotilastossa.
Hartausohjelmien lähettäminen perustuu lakiin, joten eduskunnasta se on kiinni, lähetetäänkö niitä vai ei. Mutta en kylläkään tiedä kuka päättää uutisten aiheista. Kai siellä joku päällikkö on, joka valitsee aineiston.Jos ei kiinnosta niin vaihda kanavaa, älä sentään korppuunnu siellä ja puhu jo lakiasioistakin että sinulla olisi mukavuudenhalusi takia kivempaa, ettei tarvitse vaihdella kanavia?
- Kössönöm
ei kaikkien makuun kirjoitti:
Jos ei kiinnosta niin vaihda kanavaa, älä sentään korppuunnu siellä ja puhu jo lakiasioistakin että sinulla olisi mukavuudenhalusi takia kivempaa, ettei tarvitse vaihdella kanavia?
vaikeuksia tekstin ymmärtämisessä?
"Mitä pelkäät hartausohjelmissa?
ei kaikkien makuun 23.12.2009 02:44
Vastauksia: 51 Lukukertoja: 219 TEKSTIKOKO: Viestien esitystapa:
Jos ei kiinnosta niin vaihda kanavaa, älä sentään korppuunnu siellä ja puhu jo lakiasioistakin että sinulla olisi mukavuudenhalusi takia kivempaa, ettei tarvitse vaihdella kanavia?2
- Sanoinko jossain kohtaa pelkääväni?
Näin kirjoitin:
"Muutama päivä sitten oli alkuillan uutisissa kirkosta eroamisesta uutinen. Se näkyi kivasti erotilastossa.
Hartausohjelmien lähettäminen perustuu lakiin, joten eduskunnasta se on kiinni, lähetetäänkö niitä vai ei. Mutta en kylläkään tiedä kuka päättää uutisten aiheista. Kai siellä joku päällikkö on, joka valitsee aineiston."
- Rompix
Sä oot just kuin mä! Aloin tossa vaiheessa ihmetellä ihan samaa ja ihmettelen vieläkin... kyllä se tästä pikkuhiljaa alkaa helpottaa.
- Kössönöm
miten hölmöjä nuo ovat. Siinä Teemu Sippo makaa mahallaan Turun tuomikirkossa, kun hänet vihittiin katolisen kirkon piispaksi. Tunsin syvää myötähäpeää tuota katsoessa.
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=100&t=&a=7698- anna olla
Asioissa on niiden asioiden arvo, jota se heittäytyjä arvosti niin että heittäytyi vaikka sinä et asiasta pitänytkään, miten olisi jos huolehtisit vain omista asioistasi?
- Kössönöm
anna olla kirjoitti:
Asioissa on niiden asioiden arvo, jota se heittäytyjä arvosti niin että heittäytyi vaikka sinä et asiasta pitänytkään, miten olisi jos huolehtisit vain omista asioistasi?
"et voi ymmärtää kaikkea ja kaikkia ihmisiä ja asioita
anna olla 23.12.2009 02:45
Vastauksia: 52 Lukukertoja: 220 TEKSTIKOKO: Viestien esitystapa:
Asioissa on niiden asioiden arvo, jota se heittäytyjä arvosti niin että heittäytyi vaikka sinä et asiasta pitänytkään, miten olisi jos huolehtisit vain omista asioistasi?"
- mitä jos sinä häipyisit muualle, jos ei keskustelu kiinnosta.
- Mursunorsu
Itse olen nyt 15 ja olen myöskin miettinyt miksi suurin osa maailman ihmisistä uskoo kirjaan, jonka alkuperää ei edes tiedetä. Minun uskoa horjuttaa myös kirkon toiminta, esim: homoliitot kieltäminen.
- ei ihan niinkään
Ei ne pelkkään kirjaan uskokkaan, vaan Jeesukseen, joka on todistunut heille henkilökohtaisesti olemassa olevaksi.
- Uskonlepo!
Miten tämän selität? Onko mielestäsi sitten suurin osa ihmiskuntaa mieletön uskoessaan johonkin, mikä ei näy!
- cxaherpeskil
Miksi olet niin katkera, vihainen ja katkera?
Ihmisillä on taipumus keksiä itselleen helppoja selityksiä asioille joita eivät ymmärrä tai joita pelkäävät. Ihmiskunta on täysin mieletön.
- joku vaan
cxaherpeskil kirjoitti:
Miksi olet niin katkera, vihainen ja katkera?
Vaikuttiko tuo nimimerkki Uskonlevon kirjoittama kirjoitus muka katkeralta ja vihaiselta?
Ei ainakaan minusta. - wxdtippurijmi
joku vaan kirjoitti:
Vaikuttiko tuo nimimerkki Uskonlevon kirjoittama kirjoitus muka katkeralta ja vihaiselta?
Ei ainakaan minusta.Kuten raamattua lukiessa kuulema tehdään, täytyy katsoa kokonaisuutta, lue Hanna/Hanuri/Hanni/Urpukka/Uskonlepo/jne tekstejä.
- Kössönöm
ihmiset, jotka uskovat näkymättömiin jumaliin ja henkiolentoihin ovat mielettömiä.
joku vaan kirjoitti:
Ei ainakaan minusta.Huutomerkit antaa yleensä jotain vinkkiä.
- Toinen älykäs...
Hyvä, että ajattelet, sitä ihmisen pitääkin tehdä. Olen huomannut monen ateistin kytkevän aivonsa pois päältä, kun he alkavat kirjoittamaan tai puhumaan uskonnosta.
Älä luulekaan älykkyyden tarkoittavan sitä, että kieltää Jumalan olemassaolon tai väittää uskontoja paskapuheeksi. Luulen nuoren ikäsi tekevän sinulle tepposet. Korotat itseäsi ja väität uskovia vähä-älyisiksi. Tein edellisessä kappaleessa tarkoituksella saman tempun tahallani, jotta huomaat miten sellainen väite pystyy sumentamaan vastaanottokyvyn kiihkomieliseksi ja tällöin ymmärryskyky vähenee. Kun alkaa epäillä toisen ihmisen älyllistä kapasiteettia, tekee iskun aika syvälle vastapuoleen ja lukija mahdollisessa tunnekuohussa ymmärtää viestin väärin.
Mutta tosiaan tarkoitan, että luulen nuoren ikäsi tekevän sinulle tepposet. En epäile laisinkaan älyäsi, mutta keskimäärin ikäisesi ajattelevat asioista edelleen aika mustavalkoisesti ja abstraktinen ajattelu on edelleen kehittymässä. Tosin monilla viisikymppisillä on edelleen puutteita järkensä käytössä, joten jokaisen ajattelukehitys etenee omalla painollaan. Ikäkauteesi kuuluvat myös murrosiästä johtuvat tunteilla vastaanottaminen ja voimakas vastakohtainen äärimmäisyyksiinkin menevät mielipiteet sekä tietenkin klassinen kapina auktoriteetteja vastaan. Mitkä näistä kuvaavat itseäsi, en tiedä. Sen tunnet itse parhaiten.
Sanon sen, että niin nuorten kuin aikuistenkin mielipiteitä värjää usein tietämättömyys. Tietämättömyyden tunnustaminen on viisasta ja se jos mikä vaatii rehellistä ajattelua, sillä tietämättömyys johtaa monesti tyhmyyteen. Ja se jos mikä ihmisen tyhmentää, kuten Forrest Gump totesi. Tietämättömyys voi johtaa taasen kiihkomieliseen asenteeseen ja asenteellisuus estää ymmärtämästä tai mitenkään hyväksymästä toisenlaista mielipidettä.
Sinua vanhempana ihmisenä huomautan, että ennen kuin alat leimaamaan uskovia tai ylipäätään ketään tyhmäksi, suhtaudu kriittisesti omiin väitteisiisi ja testaa, kestävätkö ne vastaväitteitä. Älä mene tunteella tai höyryllä esittämään ajatuksiasi kiihkolla, sillä ne voidaan ampua alas ja silloin kolaus omaan identiteettiin tuntuu nöyryyttävältä. Perehdy uskovien väitteisiin ja pyri ymmärtämään niitä. Kehitä väitteillesi kunnolliset perustelut, että ne kestävät kritiikkiä. Aloituksesi sisältää sellaisia kestämättömiä väitteitä, että ne kertovat isosta tietämättömyydestä ja siitä käsin luoduista ennakkoluuloista. Toisaalta omat kokemukset voivat vaikuttaa todella paljon mielipiteeseen joka kerta. Asenteellisuus ja kiihkomielisyys eivät johda laisinkaan hyvään keskusteluun, vaan ihmisten alentamiseen, omahyväisyyteen ja ylpeyteen. Tällä tavalla huomaamattaan ryhtyy väittämään olevansa oikeassa, koska on oikeassa. Siten ainoastaan suorittaa itselleen aivopesua, itseindoktrinointia. Kun väitteiden kunnolliset perustelut puuttuvat, otetaan taktiikaksi tunnekielisyys ja vastapuolen mollaus. Vältä tätä, sitä nimittäin käytät aloituksessa. Perehdy kristinuskon ajatteluun mieluummin uteliaisuudella kuin asenteellisuudella, ja samaa mieltä ei tarvitse olla. Ymmärtäminen ei tarkoita tätä. Perehtyminen Raamatun kirjojen ajanhistoriaan ja kertomusten historiallisuuteen sekä opetusten sisältöön on yllättänyt monet. Sanon sen, että perehtyminen voi muuttaa mieltäsi.- Rompix
Minä olen perehtynyt tohon lahkoon alkaen siitä, kun minut laitettiin seurakunnan kerhoon 4-vuotiaana. Sitä 3 vuotta. Sitten uskonnon opetusta koulussa ala-asteella 6 vuotta, 3 vuotta yläasteella, 3 vuotta lukiossa. Yhteensä 15 vuotta olen perehtynyt. Mukaan voi laskea rippikoulun intensiiviperehtymisenä ja sukulaisten jutu syventävänä opetuksena. Tästä huolimatta en koen aikuiset mielikuvitusolentoineen lapsellisina ja ei ehkä tyhminä, mutta vähintään harhaisina ja (itse)petoksen uhreina.
- Kössönöm
ja alentuvaa tekstiä.
"Hyvä, että ajattelet, sitä ihmisen pitääkin tehdä. Olen huomannut monen ateistin kytkevän aivonsa pois päältä, kun he alkavat kirjoittamaan tai puhumaan uskonnosta."
- Päin vastoin. Uskonnoista ateistit tietävät enemmän kuin uskikset itse. Siksi me ateisteja olemmekin.
"Älä luulekaan älykkyyden tarkoittavan sitä, että kieltää Jumalan olemassaolon tai väittää uskontoja paskapuheeksi. Luulen nuoren ikäsi tekevän sinulle tepposet. Korotat itseäsi ja väität uskovia vähä-älyisiksi. Tein edellisessä kappaleessa tarkoituksella saman tempun tahallani, jotta huomaat miten sellainen väite pystyy sumentamaan vastaanottokyvyn kiihkomieliseksi ja tällöin ymmärryskyky vähenee. Kun alkaa epäillä toisen ihmisen älyllistä kapasiteettia, tekee iskun aika syvälle vastapuoleen ja lukija mahdollisessa tunnekuohussa ymmärtää viestin väärin."
- Jospa nyt sitten vanhana ja viisaana todistaisit sen jumalasi olemassaolon.
"Mutta tosiaan tarkoitan, että luulen nuoren ikäsi tekevän sinulle tepposet. En epäile laisinkaan älyäsi, mutta keskimäärin ikäisesi ajattelevat asioista edelleen aika mustavalkoisesti ja abstraktinen ajattelu on edelleen kehittymässä. Tosin monilla viisikymppisillä on edelleen puutteita järkensä käytössä, joten jokaisen ajattelukehitys etenee omalla painollaan. Ikäkauteesi kuuluvat myös murrosiästä johtuvat tunteilla vastaanottaminen ja voimakas vastakohtainen äärimmäisyyksiinkin menevät mielipiteet sekä tietenkin klassinen kapina auktoriteetteja vastaan. Mitkä näistä kuvaavat itseäsi, en tiedä. Sen tunnet itse parhaiten."
- Minä taas ymmärrän, että teini saattaa hyvinkin uskoa jumalaan, josta on jankutettu pikkulapsesta asti, mutta että vielä viisikymppisenäkin uskoo harhoihin, niin eipä siinä mitään kehuskelemista ole.
"Sanon sen, että niin nuorten kuin aikuistenkin mielipiteitä värjää usein tietämättömyys. Tietämättömyyden tunnustaminen on viisasta ja se jos mikä vaatii rehellistä ajattelua, sillä tietämättömyys johtaa monesti tyhmyyteen. Ja se jos mikä ihmisen tyhmentää, kuten Forrest Gump totesi. Tietämättömyys voi johtaa taasen kiihkomieliseen asenteeseen ja asenteellisuus estää ymmärtämästä tai mitenkään hyväksymästä toisenlaista mielipidettä."
- Sarjassamme ylimielistä liirumlaarumia.
"Sinua vanhempana ihmisenä huomautan, että ennen kuin alat leimaamaan uskovia tai ylipäätään ketään tyhmäksi, suhtaudu kriittisesti omiin väitteisiisi ja testaa, kestävätkö ne vastaväitteitä. Älä mene tunteella tai höyryllä esittämään ajatuksiasi kiihkolla, sillä ne voidaan ampua alas ja silloin kolaus omaan identiteettiin tuntuu nöyryyttävältä. Perehdy uskovien väitteisiin ja pyri ymmärtämään niitä. Kehitä väitteillesi kunnolliset perustelut, että ne kestävät kritiikkiä. Aloituksesi sisältää sellaisia kestämättömiä väitteitä, että ne kertovat isosta tietämättömyydestä ja siitä käsin luoduista ennakkoluuloista. Toisaalta omat kokemukset voivat vaikuttaa todella paljon mielipiteeseen joka kerta. Asenteellisuus ja kiihkomielisyys eivät johda laisinkaan hyvään keskusteluun, vaan ihmisten alentamiseen, omahyväisyyteen ja ylpeyteen. Tällä tavalla huomaamattaan ryhtyy väittämään olevansa oikeassa, koska on oikeassa. Siten ainoastaan suorittaa itselleen aivopesua, itseindoktrinointia. Kun väitteiden kunnolliset perustelut puuttuvat, otetaan taktiikaksi tunnekielisyys ja vastapuolen mollaus. Vältä tätä, sitä nimittäin käytät aloituksessa. Perehdy kristinuskon ajatteluun mieluummin uteliaisuudella kuin asenteellisuudella, ja samaa mieltä ei tarvitse olla. Ymmärtäminen ei tarkoita tätä. Perehtyminen Raamatun kirjojen ajanhistoriaan ja kertomusten historiallisuuteen sekä opetusten sisältöön on yllättänyt monet. Sanon sen, että perehtyminen voi muuttaa mieltäsi."
- Taisin jo sanoakin, että jospa todistaisit sen jumalasi olemassaolon. - -rallaa vaan!
Kössönöm kirjoitti:
ja alentuvaa tekstiä.
"Hyvä, että ajattelet, sitä ihmisen pitääkin tehdä. Olen huomannut monen ateistin kytkevän aivonsa pois päältä, kun he alkavat kirjoittamaan tai puhumaan uskonnosta."
- Päin vastoin. Uskonnoista ateistit tietävät enemmän kuin uskikset itse. Siksi me ateisteja olemmekin.
"Älä luulekaan älykkyyden tarkoittavan sitä, että kieltää Jumalan olemassaolon tai väittää uskontoja paskapuheeksi. Luulen nuoren ikäsi tekevän sinulle tepposet. Korotat itseäsi ja väität uskovia vähä-älyisiksi. Tein edellisessä kappaleessa tarkoituksella saman tempun tahallani, jotta huomaat miten sellainen väite pystyy sumentamaan vastaanottokyvyn kiihkomieliseksi ja tällöin ymmärryskyky vähenee. Kun alkaa epäillä toisen ihmisen älyllistä kapasiteettia, tekee iskun aika syvälle vastapuoleen ja lukija mahdollisessa tunnekuohussa ymmärtää viestin väärin."
"Mutta tosiaan tarkoitan, että luulen nuoren ikäsi tekevän sinulle tepposet. En epäile laisinkaan älyäsi, mutta keskimäärin ikäisesi ajattelevat asioista edelleen aika mustavalkoisesti ja abstraktinen ajattelu on edelleen kehittymässä. Tosin monilla viisikymppisillä on edelleen puutteita järkensä käytössä, joten jokaisen ajattelukehitys etenee omalla painollaan. Ikäkauteesi kuuluvat myös murrosiästä johtuvat tunteilla vastaanottaminen ja voimakas vastakohtainen äärimmäisyyksiinkin menevät mielipiteet sekä tietenkin klassinen kapina auktoriteetteja vastaan. Mitkä näistä kuvaavat itseäsi, en tiedä. Sen tunnet itse parhaiten."
- Minä taas ymmärrän, että teini saattaa hyvinkin uskoa jumalaan, josta on jankutettu pikkulapsesta asti, mutta että vielä viisikymppisenäkin uskoo harhoihin, niin eipä siinä mitään kehuskelemista ole.
"Sanon sen, että niin nuorten kuin aikuistenkin mielipiteitä värjää usein tietämättömyys. Tietämättömyyden tunnustaminen on viisasta ja se jos mikä vaatii rehellistä ajattelua, sillä tietämättömyys johtaa monesti tyhmyyteen. Ja se jos mikä ihmisen tyhmentää, kuten Forrest Gump totesi. Tietämättömyys voi johtaa taasen kiihkomieliseen asenteeseen ja asenteellisuus estää ymmärtämästä tai mitenkään hyväksymästä toisenlaista mielipidettä."
"Sinua vanhempana ihmisenä huomautan, että ennen kuin alat leimaamaan uskovia tai ylipäätään ketään tyhmäksi, suhtaudu kriittisesti omiin väitteisiisi ja testaa, kestävätkö ne vastaväitteitä. Älä mene tunteella tai höyryllä esittämään ajatuksiasi kiihkolla, sillä ne voidaan ampua alas ja silloin kolaus omaan identiteettiin tuntuu nöyryyttävältä. Perehdy uskovien väitteisiin ja pyri ymmärtämään niitä. Kehitä väitteillesi kunnolliset perustelut, että ne kestävät kritiikkiä. Aloituksesi sisältää sellaisia kestämättömiä väitteitä, että ne kertovat isosta tietämättömyydestä ja siitä käsin luoduista ennakkoluuloista. Toisaalta omat kokemukset voivat vaikuttaa todella paljon mielipiteeseen joka kerta. Asenteellisuus ja kiihkomielisyys eivät johda laisinkaan hyvään keskusteluun, vaan ihmisten alentamiseen, omahyväisyyteen ja ylpeyteen. Tällä tavalla huomaamattaan ryhtyy väittämään olevansa oikeassa, koska on oikeassa. Siten ainoastaan suorittaa itselleen aivopesua, itseindoktrinointia. Kun väitteiden kunnolliset perustelut puuttuvat, otetaan taktiikaksi tunnekielisyys ja vastapuolen mollaus. Vältä tätä, sitä nimittäin käytät aloituksessa. Perehdy kristinuskon ajatteluun mieluummin uteliaisuudella kuin asenteellisuudella, ja samaa mieltä ei tarvitse olla. Ymmärtäminen ei tarkoita tätä. Perehtyminen Raamatun kirjojen ajanhistoriaan ja kertomusten historiallisuuteen sekä opetusten sisältöön on yllättänyt monet. Sanon sen, että perehtyminen voi muuttaa mieltäsi."
- Taisin jo sanoakin, että jospa todistaisit sen jumalasi olemassaolon.Todista Jumalasi olemassaolo... Sama jankutus, kun ateistit tasan tarkkaan tietävät vastauksen. Tieteellistä ei ole eikä uskonnollinen kelpaa.
Onko todella joittenkin teikäläisten aivoissa se On-Off -kytkin? MOT, vahvistat vain tekstini, vaikka ilmaisin MIKSI sen olin kirjoittanut tuohon muotoon. Etkö siis huomannut tai ymmärtänyt? No, omapahan on ongelmasi.
En väitä ateisteja tyhmiksi, mikä tuli tekstistäni selvästi esille. Sen sijaan itse väität meikäläistä tyhmäksi, joten kiitos vain. Omahyväisyyttä tekstissäni ei ole, elämänkokemuksen tuomaa ymmärrystä pelkästään, sekä halukkuutta ymmärtää.
Ongelma ateisteilla taitaakin tulla siinä, että jos he kohtaavat koulutetun sivistyneen ihmisen, joka paljastuukin yllättäen vakaumukselliseksi uskovaksi, niin hänen pitäisi olla tyhmä eikä älykäs... Katsopa kun uskovatkin ovat älykkäitä, uskominen tai uskomattomuus ei kerro älykkyydestä, vaan usko tai sen puute voivat olla ihan rationaalisia asioita. Mietipä tätä ongelmaa.
Siispä joulut! - Kössönöm
-rallaa vaan! kirjoitti:
Todista Jumalasi olemassaolo... Sama jankutus, kun ateistit tasan tarkkaan tietävät vastauksen. Tieteellistä ei ole eikä uskonnollinen kelpaa.
Onko todella joittenkin teikäläisten aivoissa se On-Off -kytkin? MOT, vahvistat vain tekstini, vaikka ilmaisin MIKSI sen olin kirjoittanut tuohon muotoon. Etkö siis huomannut tai ymmärtänyt? No, omapahan on ongelmasi.
En väitä ateisteja tyhmiksi, mikä tuli tekstistäni selvästi esille. Sen sijaan itse väität meikäläistä tyhmäksi, joten kiitos vain. Omahyväisyyttä tekstissäni ei ole, elämänkokemuksen tuomaa ymmärrystä pelkästään, sekä halukkuutta ymmärtää.
Ongelma ateisteilla taitaakin tulla siinä, että jos he kohtaavat koulutetun sivistyneen ihmisen, joka paljastuukin yllättäen vakaumukselliseksi uskovaksi, niin hänen pitäisi olla tyhmä eikä älykäs... Katsopa kun uskovatkin ovat älykkäitä, uskominen tai uskomattomuus ei kerro älykkyydestä, vaan usko tai sen puute voivat olla ihan rationaalisia asioita. Mietipä tätä ongelmaa.
Siispä joulut!Väität jumalan olevan olemassa, mutta mitään näyttöä sinulla ei siitä ole. Miksi sitten väität, että kyseinen otus on olemassa?
- ...vieläkin olemassa
Kössönöm kirjoitti:
Väität jumalan olevan olemassa, mutta mitään näyttöä sinulla ei siitä ole. Miksi sitten väität, että kyseinen otus on olemassa?
Ah, se on vieläkin olemassa. Skientismi elää ja voi hyvin Kot'-Suomessa.
- Juhani Jehova
-rallaa vaan! kirjoitti:
Todista Jumalasi olemassaolo... Sama jankutus, kun ateistit tasan tarkkaan tietävät vastauksen. Tieteellistä ei ole eikä uskonnollinen kelpaa.
Siispä joulut!Jumalaan uskominen voi olla rationaalista silloin kun on uskovista kyse.Ateismin kannalta katsoen kyse on kuitenkin aivan muusta.
-rallaa vaan! kirjoitti:
Siispä joulut!On-Off-kytkintä ei ole, mutta jotenkin munusta tuntuu siltä että uskovaisen aivoissa on jokin lohko joka toimii eritavalla, ikäänkuin muuri jonka läpi ei pääse yli eikä ali, joskus se joillain jostain syystä sortuu ja koko avara maailma muurin toisella puolella näkyykin aurinkoisena ja vihreenä ja vapaana :)
- kenestä mallia?
Rompix kirjoitti:
Minä olen perehtynyt tohon lahkoon alkaen siitä, kun minut laitettiin seurakunnan kerhoon 4-vuotiaana. Sitä 3 vuotta. Sitten uskonnon opetusta koulussa ala-asteella 6 vuotta, 3 vuotta yläasteella, 3 vuotta lukiossa. Yhteensä 15 vuotta olen perehtynyt. Mukaan voi laskea rippikoulun intensiiviperehtymisenä ja sukulaisten jutu syventävänä opetuksena. Tästä huolimatta en koen aikuiset mielikuvitusolentoineen lapsellisina ja ei ehkä tyhminä, mutta vähintään harhaisina ja (itse)petoksen uhreina.
Ne pienet hetket uskontotunneilla jotka kertovat eri uskonnoistakin välillä, eivät perehdytä kunnolla ketään, mutta jos sukulaisesi ovat uskonasioita vastaan, olet saanut heiltä vääristynyttä esimerkkiä uskonasioista.
- sitä totuutta vain
Kössönöm kirjoitti:
Väität jumalan olevan olemassa, mutta mitään näyttöä sinulla ei siitä ole. Miksi sitten väität, että kyseinen otus on olemassa?
Jumalan viha ilmestyy taivaasta ja kohdistuu kaikkeen jumalattomuuteen ja vääryyteen, jota ihmiset tekevät pitäessään totuutta vääryyden vallassa. Sen, mitä Jumalasta voidaan tietää, he kyllä voivat nähdä. Onhan Jumala ilmaissut sen heille. Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja havaittavissa hänen teoissaan. Sen vuoksi he eivät voi puolustautua. Vaikka he ovat tunteneet Jumalan, he eivät ole kunnioittaneet ja kiittäneet häntä Jumalana, vaan heidän ajatuksensa ovat käyneet turhanpäiväisiksi ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
- totuuttakin vähän
missxcessive kirjoitti:
On-Off-kytkintä ei ole, mutta jotenkin munusta tuntuu siltä että uskovaisen aivoissa on jokin lohko joka toimii eritavalla, ikäänkuin muuri jonka läpi ei pääse yli eikä ali, joskus se joillain jostain syystä sortuu ja koko avara maailma muurin toisella puolella näkyykin aurinkoisena ja vihreenä ja vapaana :)
He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi, ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin. Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa, olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. (Raamatusta)
- Kuk regus susej
totuuttakin vähän kirjoitti:
He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi, ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin. Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa, olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. (Raamatusta)
Hanki parempaa luettavaa.
- Uskonnoista
Kössönöm kirjoitti:
ja alentuvaa tekstiä.
- Taisin jo sanoakin, että jospa todistaisit sen jumalasi olemassaolon.voit tietää kaiken,mutta sydämen uskosta Jeesukseen et mitään,ennenkuin uudestisynnyt ylhäältä.
- Rompix
kenestä mallia? kirjoitti:
Ne pienet hetket uskontotunneilla jotka kertovat eri uskonnoistakin välillä, eivät perehdytä kunnolla ketään, mutta jos sukulaisesi ovat uskonasioita vastaan, olet saanut heiltä vääristynyttä esimerkkiä uskonasioista.
Tarkoitin, että sukulaiset ovat uskovaista sorttia. Mutta ihan oikeesti, onko koulun uskonnon "opetus" sitten ihan turhaa tai jotenkin vääristynyttä, jos se ei mene 15 vuodessa siltikään jakeluun? Kaikki muut oppiaineet ovat kuitenkin ihan hyvin tarttuneet. Mallia en ole ottanut kenestäkään, tai no ehkä naapurin pojasta kun se kysyi multa kerran: "uskotko sä vielä joulupukkiin?" Vastasin "En" mutta todellisuudessa uskoin vielä ennen kysymystä, mutta sen jälkeen se usko kyllä hävisi. Samoin kävi muillekkin mielikuvitusolennoille.
Niin jos perehtyminen ei onnistu kunnolla peruskoulussa lukiossa, niin on se merkkillinen oppiaine. Oudointa taitaa olla, että sitä ei voi oikein ottaa edes tosissaan. Harvoin muuten kuulee, että joku väittää äidinkielen tai matematiikan olevan pelkkää liirumlaarumia. Mistäköhän johtuis? - asdfghjklöw
kylläpäs toinen älykäs laittaa pahaaa... :) halusit selvästi osoittaa että uskovainen ei ole tyhmä, tällä omalla tekstilläsi.
- sinun mielestä
kenestä mallia? kirjoitti:
"perehtyminen"on sama kuin uskontoon kääntyminen
perehtymistä uskontoon ei siis mielestäsi ole että sitä koulussa "kokoajan" sitä opetetaan sinulle.
aika outo ajatusmalli mielestäni.
- sotanorsu.
turhaan vaivaat päätäsi
- aliupseerikoulussa
Jos sielunyhteys puuttuu, silloin on vaikea uskoa mihinkään yliluonnolliseen.
Yleensä tämä yhteys mielen ja sielun välillä on juuri se kompastuskysymys
eli yhteys " pätkii " ja silloin tekstikin on usein pikkusieluista. Älyn kanssa ei olla
tekemisissä, ainoastaan tietoisuudentaso on erilainen, koska henkimaailmassa
myös henki ohjaa kulkijaa.- zetazzz
ei tullut yllätyksenä uskovaisten ikään vetoaminen normaali liiruum laarum paskanjauhanta.
- saamrjrhewgqft
zetazzz kirjoitti:
ei tullut yllätyksenä uskovaisten ikään vetoaminen normaali liiruum laarum paskanjauhanta.
uskisten vastausten perusteella heidät pitäisi jo voida määrätä pakkohoitoon
- VanhaProvoItsekin
että Nuori Äly on vielä hyvässä kunnossa, se on usein aika vähän käytetty.
No ei vaiskaan, ihan hyvä provohan tuo oli. - Joo ovat aikuisiakin
Et voi ymmärtää, koska olet uskosta osaton ihminen. Ehkä sinulla on ollut lapsena mielukuvitusystävä, mutta uskoavisilla ei ole sellaista, vaan heille todistuu henkilökohtaisesti että Jeesus on olemassa, sen takia he jaksavat jatakaa uskossaan.
Mun mielestä täysin oikeutettu kysymys nuorelta ihmiseltä, että minkätakia aikuiset uskoo mielikuvitusolentoinin.
- totuus tääkin
A.Mikkonen kirjoitti:
Mun mielestä täysin oikeutettu kysymys nuorelta ihmiseltä, että minkätakia aikuiset uskoo mielikuvitusolentoinin.
Nuorelle ihmiselle on vain valheellisesti väitetty niin.
totuus tääkin kirjoitti:
Nuorelle ihmiselle on vain valheellisesti väitetty niin.
Siis onko Shiva oikeasti olemassa?
- Thomaus
mäkin ajattelin kun olin 16-v. Ja.. (älä nyt käsitä tätä väärin, ) mut 16-vuotiaana mä olin sitä mieltä, että tiedän oikeestaan kaiken ja lopuistakin puolet.
Hei zetazzz,
Mielestäni olet hyvällä asialla, mutta katselet asiaa hyvin mustavalkoisesti ja hyökkäät asiaan pelkin ääriargumentein. Tämä ei ole hyväksi rakentavalle keskustelulle. Alla muutamia loivennuksia.
"Miten voi olla mahdollista" ... "että aikuinen ihminen on uskovainen."
Ihmisen mielessä on tilaa hurmoksellisuudelle. Uskonnollisen aivopesun jälkeen monien on helpompi pysyä jatkuvassa mukavassa suggestiossa kuin ottaa kyynisempi rooli. Uskonnollinen hurmos on oiva huume, joka voi jopa toimia sijaisena huumeille ja alkoholille. Se myös tuo toisinaan jonkinlaista järjestystä ja/tai lohtua sellaisten ihmisten mieleen, joille todellisuus olisi liian kova pala purtavaksi.
"Itse olen lukioikäinen (16v) ja riittävän älykäs ymmärtämään että uskonnot on täyttä paskapuhetta."
Uskonnoissa puhutaan paljon paskaa.
"Joku kristinuskokin, perustuu tuhansia vuosia vanhoihin kertomuksiin ja perimätietoon Raamattuun."
Vankka kirjallinen perinne on kristinuskolle etu. Pari tuhatta vuotta riittää jo antamaan pontta.
Tosin, jos ihmiskunta olisi pärjännyt ilman uskontoja näihin päiviin asti, niin voisi olla aika hankalaa saada joku kristinusko läpi niillä teeseillä, millä se saatiin leviämään pari tuhatta vuotta sitten.
"Niidenkö perusteella pitäisi vakuuttua kristinuskosta niin, että omistaa elämänsä näkymättömän mielikuvitusolion palvontaan..."
Toimii hyvin, kun aloitetaan tyrkytys otollisessa iässä. Tuskin se Jeesus hyppäisi ihmisen mieleen ilman opetusta tai raamatunlukua.
"Eikös aikuinen jolla on mielikuvitusystäv(i)ä joiden olemassaoloon hän uskoo ole jo säälittävyyden huippu."
Mielestäni vielä hassumpi tapaus on uskovainen, joka ilmestyy uskontojen perusteettomuudesta keskustelemiseen tarkoitetulle keskustelupalstalle ilmoittamaan, että joku jumalista on oikeasti olemassa, mutta ei pysty perustelemaan väitettään sen enempää kuin keskustelemaan niistä syistä miksi hän asiaansa uskoo.- uskollinen tutkija
Aikuinen ihminen voi olla uskovainen esimerkiksi juuri siksi, että tuhansia vuosia on todettu näiden vanhojen kirjoitusten oppien ja perimätiedollisten kertomusten olevan totta ja ohjaavan elämää paremmin kuin muut opit. Niissä on ollut voimaa jo vuosituhansia, ja on edelleen. Miljardit ihmiset maailmassa ovat seuranneet Raamatun oppeja ja myös nyt lähes kolme miljardia ihmistä seuraa kristinuskon oppeja. Sovellutuksia on kyllä kymmeniä tai satojakin, mutta pääpiirteet ovat samoja.
Sinä 16 vuotiaana et juuri paljon ymmärrä elämästä. Tutki vaan edelleen kirjoituksia ja ota opiksesi. - Atelta
Aikuisuus ja äly eivät käy käsi kädessä - eikä myöskään aikuisuus ja uskonnottomuus!
Onko ateisti älykkäämpi kuin teisti? Tätä ei ole tutkittu tai todistettu, tietääkseni!
Jumalaa/jumalia ei ole olemassa, mutta emme voi todistaa olematonta olemattomaksi, joten meidän täytyy elää todennnäköisesti ikuisesti sen kanssa, että teistille jää aina mahdollisuus olettaa, että jumala/jumalia on olemassa.- zetazzz
"Sinä 16 vuotiaana et juuri paljon ymmärrä elämästä. Tutki vaan edelleen kirjoituksia ja ota opiksesi." kerros vähän esimerkkiä, mitä ymmärrät elämästä paremmin kuin minä? et ainakaan tunnu ymmärtävän sitä, että jumaliin liittyen ei ole yhtäkään todistetta ---> tyhmää uskoa. Mitäs kirjoituksia pitää tutkia, Raamattuako? Mitä sellaisesta satukirjasta voi ottaa opikseen? mieluummin opiskelen koulukirjoja. taas vedettiin ikä-ässä hihasta, etkö oikeasti pysty parempaan? Yrittäisit edes perustella miksi kannattaa uskoa. Säälittävää, en halua uskoa että olet jo aikuinen kun looginen päättelykykysi näyttäisi olevan 2-vuotiaan tasoa...
- 18-v.
Sinut on aivopesty evoluutioteorialla. Sinulle ei ole kerrottu totuutta, koska se on nykyään kiellettyä.
- arjuuna
Totuus on ollut aina kiellettyä, ja siitä on ennen joutunut pää pölkylle, jos sitä on joku yrittänyt tuda esiin, niin uskonnot ja aatteet,eivät ole sallineet, muunlaisia totuuksia, kuin heidän omaamansa.
Subjektiivinen totuus joka on ihmisen itsensä, uskonnot ja aatteet, luoma totuus, ja objektiivinen totuus, on aivan muuta, ja näinollen ne ovat ristiriidassa keskenään, ja se aiheuttaa tuo kaaoksen jossa ihmiskunta elää.
Syntyy ristiriitoja,väkivaltaa,kärsimystä ja sotia.
Nykyään voi toisenlaisuuttakin tuoda esille, ja tämän päivän nuorilla on tässä asiassa, netin aikakaudella,suuret mahdollisuudet, jos eivät sorru uskontojen ja aatteiden ansaan,myös ateismi ja kommunismi ovat samaa uskoa, vaikka ne pinnallisesti taistelevat, ihmismielen hallinnasta
Positiivinen ajattelu on haitallista, sillä se on toisten valmiisiin ajatuksiin yhtymistä
Vain negatiivinen ajattelu, joka ei ole ole muiden ajatuksiin sidottua,voi johtaa positiiviseen totuuteen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.41116102Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1352546- 941936
- 841785
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461367- 981275
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2831190Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341190Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831169Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211133