Ateismipalstalla oli vastikään kysymys, jolla joku halusi ehkä kartoittaa ateismin tiukkuutta ateististen lukijoiden joukossa. http://keskustelu.suomi24.fi/node/8721646
Siitä tuli mieleen kysyä täällä kristityiden jumaluskon lujuutta.
Halukkaat voivat osallistua kyselyyn valitsemalla alla olevista vaihtoehdoista
1) Uskon Jumalaan, ja olen varma, että Jumala on olemassa.
x) Uskon Jumalaan, vaikka en ole aivan varma onko Jumala olemassa.
2) Muu (mikä?).
Kysely uskonne lujuudesta
32
274
Vastaukset
- Threemoles
1. Tottelen Luojaani, taivaallista Isää, Jumalaani. Koska Hän on myös elämän vanhurskaus, viisaus, rakkauden ja tiedon lisäksi. Sen lisäksi, tuon Hänen tahtonsa tiedoksi teille kaikille pyyteettömästi.
x.
2. - 316
1
ja sen lisäksi 1 .
Jumala ei ole pelkästään olemassa (jonkun olemassolemiseen uskominen ei yhtäkään pelasta) vaan on järjestänyt myös pelastuksen mahdollisuuden Kristuksen ristinkuoleman kautta. - meliini
Vastaukseni:
1) Uskon Jumalaan, ja olen varma, että Jumala on olemassa - näin se menee
Uskon Jumalaan, ja olen varma, että Jumala on olemassa.
- juurikaan
tiedä uskosta.Vaikka kenties olet Raamattua lukenutkin, kuten kaikki itseään kunnioittavat ateistit
Tuo ykkönen, mutta se ei riitä, sillä riivaajatkin uskovat, että Jumala on yksi ja vapisevat.
Lisäksi tarvitaan Jeesuksen usko, jonka Hän lahjoittaa armosta uudestisyntymässä ylhäältä.
Tai kuten Raamattu oivallisesti sanoo Aabrahamista: Aabraham uskoi Jumalaa ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi Monet tapakristityt uskonevat puheiden tasolla Jumalaan, vaikka epäilevät sisimmissään.
Vaan eipä sellaiset henkilöt taida tällä palstalla olla aktiivisia.
Siispä kaikki viikon aikana vastanneet ovat varmoja Jumalan olemassaolosta.
Mutta ihan mielenkiintoisia ovat muutamien vastausten lisäselitykset.
>> Threemoles tottelee Jumalaa, joka on rakkauden ja tiedon lisäksi elämän vanhurskaus, viisaus. Ja julistaapa Threemoles myös komeasti, ettei ateismia voi ollenkaan verrata kristillisyyteen. Mikähän senkin estää? En keksi.
>> 316 muistuttaa ettei Jumala ole pelkästään olemassa (jonkun olemassolemiseen uskominen ei yhtäkään pelasta) vaan on järjestänyt myös pelastuksen mahdollisuuden Kristuksen ristinkuoleman kautta.
>> Myös nimimerkin 'juurikaan' mukaan tarvitaan Jeesuken usko. Jään pohtimaan, miten vapisevien riivaajien usko vaikuttaa asiaan.
Mutta kun minä en juurikaan tiedä uskosta, niin kysynpä lisäkysymyksen:
MIKSI olette varmoja, että Jumalanne on olemassa?- Bogdanov
"MIKSI olette varmoja, että Jumalanne on olemassa? "
Koska uskoni Jumalaan ei ole seurausta omasta järkeilyistäni. Jos näin olisi, silloinhan uskoni olisi hiekalle rakennettu; heti kun tulisi esiin uusia väitteitä Jumalaa vastaan, minun olisi pistettävä usko "holdille" kunnes saisin jälleen varmuuden Jumalasta. Se ei olisi sitä uskoa, josta Hebrealaiskirje sanoo "Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy." - Threemoles
Ateismi on vain yksinkertainen ja yksioikoinen teoreettinen opinkappale joita jotkut ihmiset pitävät relevanttina ja kristillisyys käytännöllisiä ja käytäntöihin liittyviä tekoja joita monet ihmiset toteuttavat omassa elämässään uutterasti, uupumatta kuitenkaan.
Bogdanov kirjoitti:
"MIKSI olette varmoja, että Jumalanne on olemassa? "
Koska uskoni Jumalaan ei ole seurausta omasta järkeilyistäni. Jos näin olisi, silloinhan uskoni olisi hiekalle rakennettu; heti kun tulisi esiin uusia väitteitä Jumalaa vastaan, minun olisi pistettävä usko "holdille" kunnes saisin jälleen varmuuden Jumalasta. Se ei olisi sitä uskoa, josta Hebrealaiskirje sanoo "Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy."Kuulostaa ristiriitaiselta. Ensin sanot, että olet varma Jumalan olemassaolosta koska uskosi ei ole seurausta omasta järkeilystäsi, mutta heti sen päälle tarjoat järkeilyä, joka tuntuu sanovan että jatkuva usko on oma valinta, jolla välttyy pohtimasta muita vaihtoehtoja.
Mutta jos en alennu saivartelemaan pilkuntarkasti tekstin logiikkaa, vaan katson asiaa sumeasti (pohdin mitä sanojen taakse kätkeytyy), niin minusta tuntuu, että sinä olet itse päättänyt uskoa Jumalaan, josta olet lukenut Raamatusta tai jonka olemassaolo on sinulle opetettu. Osuuko oikeaan?Threemoles kirjoitti:
Ateismi on vain yksinkertainen ja yksioikoinen teoreettinen opinkappale joita jotkut ihmiset pitävät relevanttina ja kristillisyys käytännöllisiä ja käytäntöihin liittyviä tekoja joita monet ihmiset toteuttavat omassa elämässään uutterasti, uupumatta kuitenkaan.
Ensin sanot että ateismia ei voi verrata ollenkaan kristillisyyteen.
Ja sitten vertailet niitä.
Tosin vertailun logiikka kompastuu heti virheelliseen sisältöön.
Mihinkö virheelliseen sisältöön? No kun oikeasti:
1) Ateismia eli jumaluskon puutetta ei voi kutsua teoreettiseksi opinkappaleeksi. (Antanet esimerkin ateismiin kuuluvasta opista, jos olet eri mieltä.)
2) Kristillisyys tunnetusti sisältää oppeja ja teorioita.
Vertailun voisi siis suorittaa juuri päin vastoin:
Kristinuskoon kuuluu teoreettisia opinkappaleita, jotka puuttuvat ateismista.
Kristinusko perustuu (te)ismiin. Ateismi on (te)ismin puute.- Bogdanov
A10097 kirjoitti:
Kuulostaa ristiriitaiselta. Ensin sanot, että olet varma Jumalan olemassaolosta koska uskosi ei ole seurausta omasta järkeilystäsi, mutta heti sen päälle tarjoat järkeilyä, joka tuntuu sanovan että jatkuva usko on oma valinta, jolla välttyy pohtimasta muita vaihtoehtoja.
Mutta jos en alennu saivartelemaan pilkuntarkasti tekstin logiikkaa, vaan katson asiaa sumeasti (pohdin mitä sanojen taakse kätkeytyy), niin minusta tuntuu, että sinä olet itse päättänyt uskoa Jumalaan, josta olet lukenut Raamatusta tai jonka olemassaolo on sinulle opetettu. Osuuko oikeaan?"minusta tuntuu, että sinä olet itse päättänyt uskoa Jumalaan, josta olet lukenut Raamatusta tai jonka olemassaolo on sinulle opetettu. Osuuko oikeaan?"
Kyseessä ei ollut vain oma päätökseni. Kyseessä oli ennen kaikkea se, että koin Pyhän Hengen kirkastavan minulle Jumalan todellisuuden uudella tavalla. En siis itse ensin päättänyt uskoa ja sitten "rakentanut" uskoani kumulatiivisesti argumenttien tai päätelmien varaan. Usko pikemminkin annettiin minulle valmiina, jos vain halusin ottaa sen vastaan. - Threemoles
A10097 kirjoitti:
Ensin sanot että ateismia ei voi verrata ollenkaan kristillisyyteen.
Ja sitten vertailet niitä.
Tosin vertailun logiikka kompastuu heti virheelliseen sisältöön.
Mihinkö virheelliseen sisältöön? No kun oikeasti:
1) Ateismia eli jumaluskon puutetta ei voi kutsua teoreettiseksi opinkappaleeksi. (Antanet esimerkin ateismiin kuuluvasta opista, jos olet eri mieltä.)
2) Kristillisyys tunnetusti sisältää oppeja ja teorioita.
Vertailun voisi siis suorittaa juuri päin vastoin:
Kristinuskoon kuuluu teoreettisia opinkappaleita, jotka puuttuvat ateismista.
Kristinusko perustuu (te)ismiin. Ateismi on (te)ismin puute.Se jotta teen kirjoituksien, lause rakenteiden, virkkeiden ja loogisen päättelyn tasolla virheitä, kuvastaa kyllä vain minun inhimillistä puolta, jonka itse hyväksyn täysin.
Ja jota tulee henkilökohtaisen uskon ja jonkun teoreettisen käsitteen tai opin vastakkain asetteluun, niin ainahan on kyse pohjimmiltaan siitä joka tuota asettelun tekemistä tekee, eikä niinkään siitä, jolla tavalla ne poikkeavat toisistaan.
Ateisti traditionaalisessa mielessä kieltää Jumalansa, jonka tietää olevan olemassa, mutta ei voi sitä hyväksyä, koska se sotii ateistin narsistista luonnetta vastaan, siis minä minää vastaan, joka haluaa päättää kaikesta itse. Jota voidaankin kutsua ko. opin perustaksi.
Teisti puolestaan hyväksyy sen että häntä ohjaillaan Jumalan toimesta käskyjen ja määräyksien avulla. Jota voidaankin kutsua henkilökohtaisen uskon perustaksi. Threemoles kirjoitti:
Se jotta teen kirjoituksien, lause rakenteiden, virkkeiden ja loogisen päättelyn tasolla virheitä, kuvastaa kyllä vain minun inhimillistä puolta, jonka itse hyväksyn täysin.
Ja jota tulee henkilökohtaisen uskon ja jonkun teoreettisen käsitteen tai opin vastakkain asetteluun, niin ainahan on kyse pohjimmiltaan siitä joka tuota asettelun tekemistä tekee, eikä niinkään siitä, jolla tavalla ne poikkeavat toisistaan.
Ateisti traditionaalisessa mielessä kieltää Jumalansa, jonka tietää olevan olemassa, mutta ei voi sitä hyväksyä, koska se sotii ateistin narsistista luonnetta vastaan, siis minä minää vastaan, joka haluaa päättää kaikesta itse. Jota voidaankin kutsua ko. opin perustaksi.
Teisti puolestaan hyväksyy sen että häntä ohjaillaan Jumalan toimesta käskyjen ja määräyksien avulla. Jota voidaankin kutsua henkilökohtaisen uskon perustaksi."Se jotta teen kirjoituksien, lause rakenteiden, virkkeiden ja loogisen päättelyn tasolla virheitä, kuvastaa kyllä vain minun inhimillistä puolta, jonka itse hyväksyn täysin."
Hienoa! Ja kun jysäyttelee keskustelupalstalle loogisia kummajaisia, niin voi varautua siihen että ne kiinnostavat kanssakeskustelijoita. Senkin voisi hyväksyä.
"Ateisti traditionaalisessa mielessä kieltää Jumalansa, jonka tietää olevan olemassa, mutta ei voi sitä hyväksyä, koska se sotii ateistin narsistista luonnetta vastaan, siis minä minää vastaan, joka haluaa päättää kaikesta itse. Jota voidaankin kutsua ko. opin perustaksi."
Lieneeko logiikkakukkanen lipsahtanut näppäimistöltäsi? Jos ateisti tietäisi jonkin jumalan olevan totta, hän luonnollisesti uskoisi siihen jumalaan, mikä tarkottaisi ettei hän olekaan ateisti.
Mutta erittäin mielenkiintoinen on tuo filosofinen ajatus, että ihmisissä olisi erilaisa minuuksia, joista yksi olisi jumaluusminuus. Jos tämä jakaantunut minuus olisi realistinen ajatus, niin voitaisiin todella ajatella, että narsisteilla eivät erilaiset minuudet olisi sopusoinnussa vaan yksi (henkilökohtaisempi) minuus tukahduttaisi jonkin toisen (ulkoisen ohjauksen) minuuden. Samalla tavalla voitaisiin ajatella, että uskovaisilla talutusnuorassa olemisesta pitävä minuus pyrkisi tukahduttamaan sen henkilökohtaisemman.
Kuitenkin jos tuollaista ajattelua koetetaan sovittaa ateistin ja uskovaisen vertailuun (niin että ateisti on narsisti mutta uskovainen ei ole) ja tarkastellaan tilannetta ihan käytännön elämässä, niin idean hohto himmenee. Ateistithan ovat joviaaleja tyyppejä, eikä heihin narsistin leima oikein tartu. Terveen itsetunnon ja selkeän minuuden omaava ihminen ei koe tarvetta kohottaa itseään tuomitsemalla toisia. Uskovaisilla sen sijaan ihmisen kohottaminen ja henkilökohtainen itsekeskeisyys tuntuu olevan korkeassa kurssissa ("Ihminen ei ole eläin.", "Minä en joudu kadotukseen, kun uskon Jumalaan.", "Minun Jumalani on oikea jumala.", "Ne jotka eivät usko minun Jumalaani, ovat väärässä ja saavat palkakseen suuren kärsimyksen.").Threemoles kirjoitti:
Se jotta teen kirjoituksien, lause rakenteiden, virkkeiden ja loogisen päättelyn tasolla virheitä, kuvastaa kyllä vain minun inhimillistä puolta, jonka itse hyväksyn täysin.
Teisti puolestaan hyväksyy sen että häntä ohjaillaan Jumalan toimesta käskyjen ja määräyksien avulla. Jota voidaankin kutsua henkilökohtaisen uskon perustaksi."Ateisti traditionaalisessa mielessä kieltää Jumalansa, jonka tietää olevan olemassa, mutta ei voi sitä hyväksyä, koska se sotii ateistin narsistista luonnetta vastaan, siis minä minää vastaan, joka haluaa päättää kaikesta itse. Jota voidaankin kutsua ko. opin perustaksi."
Tuosta opista vielä. Joko olet löytänyt perusteet sille, että ateismia voisi kutsua opiksi?
(Minun käsittääkseni esim. lihansyönnin välttämistä ei voi kutsua yhdeksi lihansyönnin muodoksi eikä selibaattia seksin harjoittamiseksi.)- Threemoles
A10097 kirjoitti:
"Se jotta teen kirjoituksien, lause rakenteiden, virkkeiden ja loogisen päättelyn tasolla virheitä, kuvastaa kyllä vain minun inhimillistä puolta, jonka itse hyväksyn täysin."
Hienoa! Ja kun jysäyttelee keskustelupalstalle loogisia kummajaisia, niin voi varautua siihen että ne kiinnostavat kanssakeskustelijoita. Senkin voisi hyväksyä.
"Ateisti traditionaalisessa mielessä kieltää Jumalansa, jonka tietää olevan olemassa, mutta ei voi sitä hyväksyä, koska se sotii ateistin narsistista luonnetta vastaan, siis minä minää vastaan, joka haluaa päättää kaikesta itse. Jota voidaankin kutsua ko. opin perustaksi."
Lieneeko logiikkakukkanen lipsahtanut näppäimistöltäsi? Jos ateisti tietäisi jonkin jumalan olevan totta, hän luonnollisesti uskoisi siihen jumalaan, mikä tarkottaisi ettei hän olekaan ateisti.
Mutta erittäin mielenkiintoinen on tuo filosofinen ajatus, että ihmisissä olisi erilaisa minuuksia, joista yksi olisi jumaluusminuus. Jos tämä jakaantunut minuus olisi realistinen ajatus, niin voitaisiin todella ajatella, että narsisteilla eivät erilaiset minuudet olisi sopusoinnussa vaan yksi (henkilökohtaisempi) minuus tukahduttaisi jonkin toisen (ulkoisen ohjauksen) minuuden. Samalla tavalla voitaisiin ajatella, että uskovaisilla talutusnuorassa olemisesta pitävä minuus pyrkisi tukahduttamaan sen henkilökohtaisemman.
Kuitenkin jos tuollaista ajattelua koetetaan sovittaa ateistin ja uskovaisen vertailuun (niin että ateisti on narsisti mutta uskovainen ei ole) ja tarkastellaan tilannetta ihan käytännön elämässä, niin idean hohto himmenee. Ateistithan ovat joviaaleja tyyppejä, eikä heihin narsistin leima oikein tartu. Terveen itsetunnon ja selkeän minuuden omaava ihminen ei koe tarvetta kohottaa itseään tuomitsemalla toisia. Uskovaisilla sen sijaan ihmisen kohottaminen ja henkilökohtainen itsekeskeisyys tuntuu olevan korkeassa kurssissa ("Ihminen ei ole eläin.", "Minä en joudu kadotukseen, kun uskon Jumalaan.", "Minun Jumalani on oikea jumala.", "Ne jotka eivät usko minun Jumalaani, ovat väärässä ja saavat palkakseen suuren kärsimyksen.").Vastasin vain samalta tasolta lähtien kuin sinä. Et edes ole oikea ateisti, vaan olet puhdas jumalaton vänkääjä.
- Threemoles
A10097 kirjoitti:
Tuosta opista vielä. Joko olet löytänyt perusteet sille, että ateismia voisi kutsua opiksi?
(Minun käsittääkseni esim. lihansyönnin välttämistä ei voi kutsua yhdeksi lihansyönnin muodoksi eikä selibaattia seksin harjoittamiseksi.)Opinkappale käy myös termiksi.
Threemoles kirjoitti:
Vastasin vain samalta tasolta lähtien kuin sinä. Et edes ole oikea ateisti, vaan olet puhdas jumalaton vänkääjä.
En pidä keskustelun kannalta lainkaan relevanttina olenko ateisti vai en. Enkä ole erityisen imarreltu siitä, että sinä jatkuvasti koetat kääntää keskustelun minuun.
Threemoles kirjoitti:
Opinkappale käy myös termiksi.
Liian korkealentoista minulle.
Oletan, että et ole löytänyt perusteita sille, että ateismia voisi kutsua opiksi.- Threemoles
A10097 kirjoitti:
En pidä keskustelun kannalta lainkaan relevanttina olenko ateisti vai en. Enkä ole erityisen imarreltu siitä, että sinä jatkuvasti koetat kääntää keskustelun minuun.
Juu, en minäkään siitä pidä, enkä varsinkaan tuosta leikkaa ja liimaa taktiikasta, enkä toisten esille ja julki tuomien ajatusten lainaamisesta ja niiden pränttäämisestä tänne tuollaisella erityisen lapseekkalla tavalla.
- Threemoles
A10097 kirjoitti:
Liian korkealentoista minulle.
Oletan, että et ole löytänyt perusteita sille, että ateismia voisi kutsua opiksi.Kaiketi sitäkin voi kutsua vapaasti joksi vaan.
Threemoles kirjoitti:
Juu, en minäkään siitä pidä, enkä varsinkaan tuosta leikkaa ja liimaa taktiikasta, enkä toisten esille ja julki tuomien ajatusten lainaamisesta ja niiden pränttäämisestä tänne tuollaisella erityisen lapseekkalla tavalla.
Vaikea hahmottaa mistä et pidä. Siis mihin viittaat sanalla "siitä". (Jos luit minun viestistäni, että minä en pidä jostakin, niin luit väärin.)
Leikkaa ja liimaa -menetelmä ei ole taktiikka vaan kohtelias ja käytännöllinen tapa kohdentaa kommentti tai kysymys selkeästi tiettyyn osaan kokonaisuutta.
Käsittääkseni: Keskustelupalstan idea on keskustella asioista. Tällaiseen toimintaan kuuluu olennaisena osana toisten ajatusten huomiointi sekä retoriikka ja argumentointi. Yksipuoliseen julistamiseen keskustelupalsta ei ole kätevä.- Threemoles
A10097 kirjoitti:
Vaikea hahmottaa mistä et pidä. Siis mihin viittaat sanalla "siitä". (Jos luit minun viestistäni, että minä en pidä jostakin, niin luit väärin.)
Leikkaa ja liimaa -menetelmä ei ole taktiikka vaan kohtelias ja käytännöllinen tapa kohdentaa kommentti tai kysymys selkeästi tiettyyn osaan kokonaisuutta.
Käsittääkseni: Keskustelupalstan idea on keskustella asioista. Tällaiseen toimintaan kuuluu olennaisena osana toisten ajatusten huomiointi sekä retoriikka ja argumentointi. Yksipuoliseen julistamiseen keskustelupalsta ei ole kätevä.Kyvyttömyyttä se on. Siis kyvyttömyyttä olla ihminen toiselle ihmiselle.
- Threemoles
A10097 kirjoitti:
En voi uskoa sitä.
:-)Mitä uskoa tarkoitat uskollasi tai epäuskollasi tässä yhteydessä?
Threemoles kirjoitti:
Kyvyttömyyttä se on. Siis kyvyttömyyttä olla ihminen toiselle ihmiselle.
"Kyvyttömyyttä se on. Siis kyvyttömyyttä olla ihminen toiselle ihmiselle. "
No kun sinä et osaa leikata etkä liimata, niin taaskaan ei tiedä tarkoitatko
- hamhmottamisongelmaa
- copy paste -menetelmää
- keskustelupalstan käyttöä
- jotain muuta
Se siitä.Threemoles kirjoitti:
Mitä uskoa tarkoitat uskollasi tai epäuskollasi tässä yhteydessä?
En usko että sitäkin voi kaiketi kutsua vapaasti joksi vaan.
Sitä taas en tiedä mikä se "sitäkin" sitten on siinä.- Threemoles
A10097 kirjoitti:
En usko että sitäkin voi kaiketi kutsua vapaasti joksi vaan.
Sitä taas en tiedä mikä se "sitäkin" sitten on siinä.Etpä tietenkään, sillä ethän edes tiedä jota kaikkea voisi uskoa vapaasti joksikin vaan.
- handek.1
Jumala on ehkä vääräsana! 4000 uskontoaan pitää jumalaansa oikeana ja sen vuoksi on sodittu kautta aikojen. Joten en usko mihinkään jumalaan. Olisipa vaikea valinta.
- pidetään
rahaa jumalana ja siihen laitetaan kaikki turva ja onkin se usko levinnyt koko maailmaan.
Mutta sen uskon puolesta on myös sodittu aina ja yhä jatkuu. Veli sortaa veljeään, toiset myy jopa vanhan äitinsä saadakseen sitä ja sen luoman valheellisen turvan.
Mikä on sinun turvasi? pidetään kirjoitti:
rahaa jumalana ja siihen laitetaan kaikki turva ja onkin se usko levinnyt koko maailmaan.
Mutta sen uskon puolesta on myös sodittu aina ja yhä jatkuu. Veli sortaa veljeään, toiset myy jopa vanhan äitinsä saadakseen sitä ja sen luoman valheellisen turvan.
Mikä on sinun turvasi?Rahahan on kätevä kaupan käynnin väline ja ihan sellaisenaan se on monelle tärkeämpi kuin jumalat. Ja toki jotkut innostuvat siitä niin, että aivan palvovat sitä, joten tietenkin on mehevää heittää ajatus, että raha olisi nykyään jumala.
Mutta eikö olisi rennompaa ajatella että jotkut palvovat jumalia, jotkut rahaa, jotkut molempia ja jotkut eivät kumpaakaan.A10097 kirjoitti:
Rahahan on kätevä kaupan käynnin väline ja ihan sellaisenaan se on monelle tärkeämpi kuin jumalat. Ja toki jotkut innostuvat siitä niin, että aivan palvovat sitä, joten tietenkin on mehevää heittää ajatus, että raha olisi nykyään jumala.
Mutta eikö olisi rennompaa ajatella että jotkut palvovat jumalia, jotkut rahaa, jotkut molempia ja jotkut eivät kumpaakaan."Mutta eikö olisi rennompaa ajatella että jotkut palvovat jumalia, jotkut rahaa, jotkut molempia ja jotkut eivät kumpaakaan."
Siis ilman että niiden välille tarvitsee yhdensuuruusmerkkiä laittaa.
- pakkaspappa
kaikki ollaan jumalia.
Ei ole mitään ihmiskunnan ulkopuolista luojajumalaa.
Anteeksi kun vastasin vaikka en olekkaan kristitty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195