Tämän talven pakkaset kertovat, että luontoäiti on voimakkaampi kuin ihminen. Hän yksin päättää tuleeko jääkausi vai sulaako napajäät.
Kävin napsimassa pihapiirin huurteisista puista kuvia. Voihan olla myös mahdollista, ettei moisia luonnon taideteoksia ole enää minun elinaikanani täällä Etelä-Suomessa.
Luontoäiti opettaa
5
167
Vastaukset
- pilvi*
Tuo sama ajatus minulla on ollut, kun olen katsellut harvinaista talveamme. Mahdanko nähdä tätä lumimäärää, varsinkin puissa kiinittyneenä paksuina möykkyinä, joita terhakka orava elämänriemussaan pöllyttää:D
Viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen en muista nähneeni näin paljon lunta, eikä pakkanenkaan ole yltänyt 20 asteeseen, jos oikein muistan.
Mitä tulee luontoäidin toimiin, vaikuttanee siellä muutkin lait, sijaintimme aurinkokunnassa, ehkä jopa auringonpilkut, tulivuortenpurkauksista puhumattakaan.
Silloinhan ilmakehään syöksyy tuhkaa, niin ettei auringon valo pääse lämmittämään maata. Nythän sitten siirryttiin keskelle jotakin kenttää, josta Maya intiaanit kalenterissaan laskeneet. Mikä sen vaikutus on menee jo yli maallikon ymmäryksen.
Kiinalaisetkin ovat pitkiä ajanjaksoja kirjanneet muistiin ilmeisesti tuhansia vuosia, melkoista tähtitaivaan seurantaa on ihminen harrastanut pitkään, oppinut kiejaamaan poikkeukselliset toistuvat ilmiöt, kuten Halleyn komeetta, isompia meteoriittejä, jotka jännää kyllä ovat suuria jää ja kiviainesmöhkäleitä.
Kiva, kun ne saa nähdäkin satelliittikameroiden kautta, vaiko peräti maasta käsin? Mitä ehtivätkään nähdä lastemme lapset:D
Tuohon luontoäidin puuhiin sekaannumme kyllä monessa muodossa, saastuttaen niin järviä kuin maata ja ilmakehää!
Täytyy parantaa tapamme, ettei se emo meille suutu ja ravistele oikein kunnolla. Sitä mieltä olen vakaasti ja päättänyt olla niin kiltisti,kuin voin omalta osaltani:)
Mukavaa alkavaa päivää!- *Kukkahame*
Luontoa ei ihminen kokonaan hallitse koskaan, luonnolla on omat toiminnot ja ainoastaan voidaan käyttää hyödyksi määrätyiltä osin.
Valjastetaan koskia ja rakennetaan voimalaitoksia, tuulimyllyjä voisi olla enemmän ne ovat sitä puhtainta energian tuotantoa, keski-Euroopassa niitä on moottoriteiden varsilla, hyvin varmaan pelaavat koska lisää rakennetaan.
Pelkällä teollisuuden lisäämisellä saadaan vain tuhoa.
Kun seuraa kaupunkialueita nyt laman aikana on paljon liikerakennuksia tyhjillään, useita kerroksia toimistotiloja haetaan vuokralaisia, vähemmälläkin tullaan toimeen näköjään, mutta lisää rakennetaan kun vaan seurailee kulkiessaan.
Mihin niitä uusia liiketiloja tarvitaan, eikös nekin ole saastetta?
Nyt on Haiti köyhänä valtiona joutunut luonnon mullistusten julmaan käsittelyyn, tuntuu pahalta.
Ja miten ollakkaan, mannerlaattojen liitoskohdissa on suuria kaupunkeja ja väkirikkaita valtioita?
Pitkiä kausia ei ole järistysten väliä joten jossain varmaankin vuoden kahden sisällä järisee, ei voi mitään, edes niitä kaipaamiani ennakointeja ei mittarit näe.
Los Angeles on kaupunki jossa on kai eniten mitattu näitä luonnonilmiöitä
- Maalaismies*
Onhan maailma mallillaan, kun Lapissa on lämpimämpää kuin Etelä-Suomessa. Kaunista tämä on, ihan niin kuin vanhoina hyvinä talvisodan aikoina. Silloin taisi pakkanen kyllä kivuta tuplan verran tämän talviseen nähden. Tuuli näkyy käyvän tuimana tänäänkin. Postilaatikolla sen tunsi.
On meilläkin digikamera napsunut ikuistaen satumaisen kaunista talvea.- *Kukkahame*
Kävin katsomassa Iltalehden kuvasatoa pakkaspäivän valokuvakilpailusta, kauniita ovat piti ottaa yksi taustakuvaksi ruudulle.
Olen napsinut noita huurrekuvia kameraani, mutta jotenkin nuo suurennetut kuvat näyttävät niin ihmeellisiltä, ettei omat ottamat kyllä ylety samoilla viivoille.
Pitänee vielä kokeilla ja 'pudottaa' ne tänne koneelle. - Ramoona*
*Kukkahame* kirjoitti:
Kävin katsomassa Iltalehden kuvasatoa pakkaspäivän valokuvakilpailusta, kauniita ovat piti ottaa yksi taustakuvaksi ruudulle.
Olen napsinut noita huurrekuvia kameraani, mutta jotenkin nuo suurennetut kuvat näyttävät niin ihmeellisiltä, ettei omat ottamat kyllä ylety samoilla viivoille.
Pitänee vielä kokeilla ja 'pudottaa' ne tänne koneelle.Näitten ero selitettiin sääruudussakin, mutta olkoon miten vaan, kuurankukista puhun, on alkusointua. Täällä etelärannikollakin ovat kamerat ahkerasti räpsineet, viimeksi tätä ihanuutta nautittiin muistaakseni 7 talvea sitten. Ihmeen hienoja kuvia saa pilvisenäkin päivänä, valkean ja harmaan sävyt ovat niin monivivahteiset.Tuuli on enimmät huurteet karistellut ja saa tämän 12-asteisen pakkasen tuntumaan purevalta, viikonloppuna on luvassa vielä kylmempää. Postilaatikkoasusteet olivat sen verran kepoiset, että kylmä pääsi kirpaisemaan. Lumisen talven hyviä puolia on, että koira pysyy puhtaana, ja on suksiakin tullut ulkoilutettua.
Lämpeneekö Jäämeri, sulaako Siperian ikirouta, kääntyykö Golf-virta ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 12998
- 7961
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826