Liian vanha amkiin?

Opiskelemaan mutta

Haluaisin hakeutua nyt työttömäksi jouduttua ammattikorkean kevään yhteishaussa opiskelemaan, mutta mutta... Arveluttaa olenkohan ikäni puolesta (27) jo liian vanha nuorten koulutusohjelmaan? Tai miten sulaudun paljon nuorempien joukkoon. Toinen vaihtoehto olisi aikuiskoulutuksena ammattikorkea mutta iltaopiskelu ei oikein sovi minulle.

36

6638

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äopå

Jos kantti kestää, niin mikä ettei.

• aikuinen oppija

"Mitenkähän sopeudun nuorten joukkoon". Nuo ajatukset on heitettävä mielestä, sillä työelämässä on sopeuduttava milloin minkäkilaisten joukkoon. 27 vuotias opiskelija ei ole tänä päivänä yhtään vanha, viisikymppisiäkin on työttömäksi jäätyään amk:ssa vaihtamassa alaa ja heitä on kaikilla aloilla. Itse olen vähän yli 40 ja valmistun keväällä insinööriksi, en jäänyt työttömänä pohtimaan yhtään että millaisia muut opiskeiljat ovat, vaan . Nuorten joukkoon olen sopeutunut ihan siinä miten muussakin työelämässä aikoinaan vanhojen joukkoon. Joskus olin nuorin ikääntyvässä työpaikassa, ei ongelmia. Harjoittelussani olin vanhempi kuin pomoni ja lähimmät työkaverini, pomolleni olisin nippanappa sopinut jopa äidiksi. Ei mitään ongelmia.

Luokallasi voi olla ihan hyvin sinua reilusti vanhempia, joiden mielestä sinä itse olet vielä todella nuori. Nykyaikana alkaa olla niin päin, että kohta on harvinaisia sellaiset ryhmät, joissa ei yhtään ainakin yli kolmikymppistä olisi ja tämä on vain lisääntymässä päin. Yksi koulutus ei nykyaikana enää välttämättä riitä, vaan tulevaisuudessa saattaa joutua hankkijmaan uuden ammatin useaankin kertaan. Itselläni on kolmas, aiemmin tein toimistotöitä. Sille alalle hakijoita on sadottain, joten päätin vaihtaa, vaikkei insinöörienkään työllisyys niin varmaa ole. Aloittaessani oli varmempaa.

hiukan jo alkaa huvittaa, kun alle kolmikymppiset luulevat olevansa vanhoja...Tunnen erään, joka opiskeli 10 vuotta sitten tradenomiksi nuorten joukossa, valmistuessaan 50 v. Hän työllistyi harjoittelupaikkaansa ja on siellä yhä.

• JaaJaa25

Itse olen 25 ja aloitin juuri opinnot. Siellä on vaikka minkä ikäistä porukkaa. Nykyään ihmiset kuitenkin jatkuvasti uudelleenkouluttautuu... Ei 40-50 vuotiaatkaan todella ole mikään eriskummallinen näky ammattikorkeissa.

• 090897
        JaaJaa25 kirjoitti:

Itse olen 25 ja aloitin juuri opinnot. Siellä on vaikka minkä ikäistä porukkaa. Nykyään ihmiset kuitenkin jatkuvasti uudelleenkouluttautuu... Ei 40-50 vuotiaatkaan todella ole mikään eriskummallinen näky ammattikorkeissa.

(JA kohta valmistun.)

sitäpaitsi amk opintoja on myös monimuotona...kokeileppa ja kysele paikkakuntasi amk:sta.

• tziisus

aika vanha alat olla jo opiskelemaan mutta mikäli siltä tuntuu että pää vielä toimii niin eihän sitä mikään laki kiellä tuossa iässäkin opiskella. kerroit että olet jäänyt työttömäksi. onko mieleesi tullut että etsisit uuden työpaikan ja lopettaisit opiskeluista haahuilemisen..?

• nimmimerkki

..varustetut nuoret ovat tulevaisuuden työttömiä. Meinaatko todella, että olet 20-vuotiaana hankitulla koulutuksella vielä työelämässä 50-v, jos et yhtään kouluttaudu välillä? Katsos, kun työpaikat menevät niille, joilla on koulutushalua. Se on nykyaikaa, maailma muuttuu niin nopeasti ja paljon, että yhdellä koulutuksella ei enää pärjää. Jotkut luottavat työantajan antamiin koulutuksiin, mutta ei työantajaa kiinnosta kouluttaa muuta kuin niihin tehtäviin, mitä henkilö hoitaa. Siitä koulutuksesta ei välttämättä ole mitään hyötyä toisessa työpaikassa. Ei työnantajia kiinnosta tänä päivänä tyypit, joilla ei ole halua kehittyä ja oppia lisää. Koulutus vanhenee n. 7 vuodessa, joillain aloilla nopeammin ja jiollain toisilla hitaammin, mutta 20 vuoden kuluttua vain harva ala on sitä mitä tänään. Aloja poistuu myös kokonaan, joten uudelleenkouluttautuminen on monesti välttämätöntä. Katsos kultsipieni, kun kouluttautuneita piisaa. Ei minunkaan 80-luvun tutkinnollani ole mitään arvoa enää tänä päivänä.

• mies27v
        nimmimerkki kirjoitti:

..varustetut nuoret ovat tulevaisuuden työttömiä. Meinaatko todella, että olet 20-vuotiaana hankitulla koulutuksella vielä työelämässä 50-v, jos et yhtään kouluttaudu välillä? Katsos, kun työpaikat menevät niille, joilla on koulutushalua. Se on nykyaikaa, maailma muuttuu niin nopeasti ja paljon, että yhdellä koulutuksella ei enää pärjää. Jotkut luottavat työantajan antamiin koulutuksiin, mutta ei työantajaa kiinnosta kouluttaa muuta kuin niihin tehtäviin, mitä henkilö hoitaa. Siitä koulutuksesta ei välttämättä ole mitään hyötyä toisessa työpaikassa. Ei työnantajia kiinnosta tänä päivänä tyypit, joilla ei ole halua kehittyä ja oppia lisää. Koulutus vanhenee n. 7 vuodessa, joillain aloilla nopeammin ja jiollain toisilla hitaammin, mutta 20 vuoden kuluttua vain harva ala on sitä mitä tänään. Aloja poistuu myös kokonaan, joten uudelleenkouluttautuminen on monesti välttämätöntä. Katsos kultsipieni, kun kouluttautuneita piisaa. Ei minunkaan 80-luvun tutkinnollani ole mitään arvoa enää tänä päivänä.

"Se on nykyaikaa, maailma muuttuu niin nopeasti ja paljon, että yhdellä koulutuksella ei enää pärjää."
        "Ei työnantajia kiinnosta tänä päivänä tyypit, joilla ei ole halua kehittyä ja oppia lisää."

Tuo kertoo hyvin siitä, että työelämä on nykyään liian kovaa (ainakin yhä useammille) ja raha tulee helpommin vaikka sosiaalikeskuksesta... Onneksi sentään suurimmalla osalla on vielä puhtia olla tässä oravanpyörässä, mutta yhä useammat jo tajunnevat, ettei raha ja tehokkuus ole elämän pääasia, vaan onnellisuus.

Tässäpä joitain ajatuksia 'Slow Lifestä': http://www.city.fi/keskustelut/view.php?id=38159

• tyr rytkyy

tuo on! LIIAN VANHA! Milloinkaan ei ole liian vanha opiskelemaan!
        ite olen 55v ja uutta ammattiani kouluttaudun työnteon ohessa!
        Ja aion jatkaa kun valmistun...ja aion saada jonkun viisaustieteen tohtorinhatunkin!
        Opettajani on noin 68v ja opiskelee edelleen!
        Kannattaa muuttaa asenteitaan!

• ei kouluun mutta....

et ole liian vanha amk:hon, mutta miettisin pikemminkin, että koska on "vanha" sillä alalla, jolle kouluttautuu. esim viisikymppinen työnhakija on heikoilla vastavalmistuneena tradenomina, jos ei ole todella vankkaa kokemusta erityisosaamista vaativista tehtävistä siltä samalta alalta (merkonomin koulutuksella), jolle on juuri kouluttautunut.. Mutta viiskymppinen vastavalmistunut sairaanhoitaja pääsee hyvin todennäköisesti töihin (ainakin keikkatöihin aluksi), vaikka ei olisi muuta kokemusta alalta kuin pakolliset työharjoittelut.

• wattaa

alkoi juuri hoitotyön koulutusohjelma nuorisoaste. Muutama taitaa olla jo lähellä 40 vuotta meidän luokassa ja n. viidellä lapsia. joten keski-ikä taitaa olla joku 25 vuotta. Joten, et ole liian vanha.

• salam

Et todellakaan ole liian vanha. Meidänki luokalla on 3 yli 30 vuotiasta (nuorisopuolella) ja muutenki koulussa on kaikenikäistä porukkaa. Elämänkokemus on monilla aloilla vaan hyväksi.

• seedu

meillä aikuislinjalla käy välillä nuorisopuolen opiskelijoita ja vaikka kivoja ovat niin jutut on toisella sfäärillä 40-50 vuotiaiden kanssa (siis 21-23) joten luulen, että viihdyt paremmin jo töitä tehneiden kokeneiden uudelleenopiskelijoiden kanssa,

Tätä tietoa varmaan etsit, muut pitivät ikää esteenä.

kalkkis 40-vere

• opiskelija_1

Itse aloitin amk:ssa 19vuotiaana ja tuntui että itse olin "liian nuori" sinne kun muut oli 22-30 vuotiaita ;) Tosiaan niinkuin joku jo ylhäällä sanoi, työelämässä pitää osata olla tekemisissä kaikenikäisten kanssa. Amk:ssa opiskelijat ovat jo sen verran aikuisia että tuskin edes huomaat edes heidän ikäänsä.

• .......

Oman kokemuksen mukaan n. 5 vuoden ikäeron huomaa jo henkisesti: eli saattavat nuo vähän päälle parikymppiset tuntua hieman "ylivilkkailta" bilehileiltä mielestäsi. :-) Mutta ei kannata tuon asian antaa häiritä! Positiivisellä ja huumorintajuisella mielellä sulautuu hyvin porukkaan kuin porukkaan.

• Nimimerkki merkki

Aika usein kyse on omasta asenteesta. Eihän sitä töissäkään ole kaikki samanikäisiä. Nuorilla on nuorten jutut,kun sen hyväksyy ja itse ottaa sen asenteen, että tulen toimeen nuorten kanssa, niin kyllä sitä tulee. Suurimmat ongelmat on niillä, jotka ovat itse ylimielisiä. Itse olen tullut aina toimeen nuorten kanssa, mutta se johtuu varmaan siitä, että en ole pitänyt itseäni heitä parempana, olen kannustanut ja myös ottanut vastaan neuvoja tarvittaessa ja kiittänyt siitä.

• Vanhuus ei tuu yksin

Ehkä nähdään koulunpenkillä :)
      Ikää minulla 42 ja yhteishakuun osallistun tänä keväänä.

• Ikuinen opiskelija

Hei,
      itse olen samanikäinen kuin sinä, 27. Minulla on jo 1 korkeakoulututkinto ja tämänhetkisen huonon työtilanteen takia ajatuksena hakeutua taas opintojen pariin. Ei ole tullut mieleenkään, että olisin liian vanha, nuoriahan me vielä ollaan! =)

Tunnen amk-opiskelijoita, jotka ovat iältään 19-50 vuotiaita, joten sekaan vaan.

Tsemppiä hakuihin, toivottavasti opiskelupaikka löytyy.

• Yksi opiskelija

Itse aloitin ammattikorkekoulussa 23 vuotiaana nuorisopuolella. Nyt opiskelen 3.vuotta. Ainakin omassa koulussani ja koulutusohjelmassani olen yksi vanhimmista. Se on rasittanut minua, sillä itseäni nuorempien kyky hyväksyä erilaisuutta on todella huono. Omien kokemuksieni perusteella nuorisopuolella vallitsee teini ja yläastemeininki, jossa vähänkään erilaiset jätetään kylmästi yksin. Toki koulussani on paljon muitakin ongelmia, mutta uskon, että yksi syy siihen, miksi minut on jätetty yksin, en ole saanut yhtään ystävää, harva edes vaivautuu puhumaan kanssani ja olen joutunut tekemään käytännössä kaikki työt yksin.

En tiedä aikuispuolesta, mutta uskon ilmapiirin olevan siellä kypsempi. En siis omien kokemuksieni perusteella suosittelu nuorten koulutusohjelmaa "yli-ikäiselle". Jos sinne kuitenkin päätyy, täytyy kylmästi hyväksyä tuo kuvaamani teinimeininki ja se, että erilaisuudestaan johtuen jää helposti yksin. Mutta jos todella haluaa keskittyä opiskeluihin kaiken muun unohtaen, voi "yli-ikäisen" opiskelu nuorten kanssa onnistua. Vaikka itse olenkin yrittänyt keskittyä nimenomaisesti juuri opiskeluihin, olisin silti toivonut kypsempää meininkiä. Onneksi itselläni puuttuu tutkinnostani enää opinnäytetyö ja työharjoittelu, joten noiden kakaroiden kanssa ei tarvitse olla enää tekemisissä.

Omat kokemukseni ovat Pääkaupunkiseudulta liiketalouden koulutusohjelmasta. Ehkä sellaisella alalla, jolla tarvitsee sitten osatakin jotakin tilanne on toinen. Itselläni on tarkoitus hakea vielä näin "eläkeikäisenä" yliopistoon. Toivottavasti siellä on kypsempää porukkaa.

• ...täytän ensi kuussa 26 ja tarkoituksena hakea myös ammattikorkeaan nyt keväällä. Takana on myös aiempia amk-opintoja eri alalta ilman valmistumista. Kun viimeksi aloitin ollessani 20-vuotias, oli silloinkin alottavissa opiskelijoissa paljon eri ikäisiä ihmisiä, toki suurin osa näitä juuri lukiosta tai amiksesta valmistuneita, mutta myös ihan reilusti keski-iänkin saavuttaneita tyyppejä. Riippuu tietysti varmaan alasta mikä on ikärakenne, mutta eiköhän mekin vallan mainiosti joukkoon mahduta =) Ja kun ikää on edes hiukan enemmän kuin se 18, uskoisin että tällöin asenne opiskeluun on hiukan erilainen kuin itsekin lukiosta vasta päässeenä "pakko oli vaan jotain päästä opiskelemaan". Itselläkin se "oma juttu" on vasta tässä kokeilujen ja erehdyksien kautta alkanut selkiytymään. Tsemppiä vaan pääsykokeisiin =D

• 47v-opiskelija

voit opiskella nuorten koulutusohjelmassa. meillä on 4 yli 30-kymppistä 15:sta! Olet jo tarpeeksi aikuinen opiskelemaan itsenäisesti, mitä juuri nuoret eivät osaa. Onnea hakuun!

• Mango.

Ite aloitin nykyiset opinnot kun olin 23 (täytin samana vuonna vielä 24) ja täytyy kyl sanoa et vaikka tuunkin kaikenlaisten ihmisten kanssa juttuun, niin välillä kieltämättä tuo pientä..sanotaanko vaikka..lisähaastetta toi ikäero..:S

• 30 v mies

Omassa ryhmässäni nuorimmat olivat opintojen alkaessa hiukan alle parikymppisiä ja vanhimmat yli kolmekymppisiä, silti ryhmähenki oli mainio, eivätkä ikäjutut kauhean usein edes tulleet esiin, negatiivisessa mielessä eivät varmaan kertaakaan. Kaikki tulivat siis hyvin toimeen keskenään, vaikka ikäero nuorimpien ja vanhimpien välillä oli yli kymmenen vuotta.

Veikkaan, että tuosta iästäsi voi olla etuakin opintojen kannalta, verrattuna alle parikymppiseen, kun elämänkokemusta ja kypsyyttä ihmisenä on usein enemmän - nämä tietenkin yksilöllisiä juttuja.

PS: Omasta mielestäni 27-vuotias on vielä nuori ihminen.

• ikinuori-

Ihminen on juuri sen ikäinen kun tuntee olevansa. Ikä on vaan numeroita. Avoimella mielellä selviää tilanteista kuin tilanteista.
        Itse olen 26 ja ajon nyt hakea nuorten amk koulutukseen. Enkä tunne olevani yhtään liian vanha.. :)

• 2009-

Jos meinaat insinööriksi niin voin sanoa, että aika puuduttavaa ja paljon turhanpäiväistä opiskelemista. Monet lopettavat opiskelemisen kesken, huomatessaan opiskelevansa asioita joita ei varmasti muista enään tentin jälkeen. Insinööriksi valmistuu jos vain jaksaa opiskella kaikkea turhaa 4 vuotta.

• Heeti

Kannattaako mennä opiskelemaan jos on jo otoinen jalka haudassa?????
        Eikö tuolla iällä kannata jo miettiä mitä on saanut elämässä aikaan ja tyytyä siihen???
        Ei kukaan tervejärkinen vaihda alaa 25 ikävuoden jälkeen. Raja menee siinä. 27-vuotiaana olet auttamatta jo vanha. tehdastyö sopii sinulle hyvin
        Mieti vielä!

• iäkäs
        Heeti kirjoitti:

Eikö tuolla iällä kannata jo miettiä mitä on saanut elämässä aikaan ja tyytyä siihen???
        Ei kukaan tervejärkinen vaihda alaa 25 ikävuoden jälkeen. Raja menee siinä. 27-vuotiaana olet auttamatta jo vanha. tehdastyö sopii sinulle hyvin
        Mieti vielä!

no olipa tyhmä kirjoitus.

• Ei dementikko
        iäkäs kirjoitti:

no olipa tyhmä kirjoitus.

Hei, itse täytän kesän aikana 49 v. Aloitan AMK opiskelus sosionomiksi elokuussa nuorisopuolella. Eikö asia ole näin, että ihminen on niin vanha kuin itse tuntee olevan. Kysyn vain missä se vanha määritellään. Valmistuin pari vuotta sitten lähihoitajaksi ja koen, että tämä työ kolmivuorotyönä ei antanut itselleni sitä mitä haen työltä, joten päätin jatkaa. Siinäpä teille vähän purtavaa. Oma pääkoppani kyllä toimii ja muisti pelaa.

• jumitsumidrepakumi
        Heeti kirjoitti:

Mieti vielä!

Sinun Heeti pitää mietiskellä tosi pitkään. Kukaan Tervejärkinen ei tuollasia kirjoittele. t. johtaja

• aejhjssrtjkm

Ikähaarukassa on varmasti eroja niin eri paikkakuntien välillä kuin eri koulutusohjelmienkin välillä. Olen 26 vuotias nainen ja aloitin juuri tällä viikolla liiketalouden opinnot nuorten koulutusohjelmassa. Luokkani jaettiin pienempiin 5 hengen ryhmiin, enkä siinäkään ollut edes vanhin. Nuorempia on toki hieman enemmän, mutta meitä vajaita kolmekymppisiäkin on useampia omalla luokallani. Joissakin koulutusohjelmissa vanhempiakin ihan nuorisolinjoilla.

Ikää ei kannata hirveästi murehtia, koska kyllä kaikki on jo aikuisia nuortenkin puolella. Jotkut nuoremmista saattaa ehkä suhtautua työntekoon hieman eri tavalla kuin hieman vanhemmat tai työelämässä enemmän olleet, mutta tämäkin on pitkälti luonne kysymys. Itse olen ollut pikemminkin positiivisesti yllättynyt, kuinka hyvin tulen juttuun ryhmäläisteni kanssa (ikähaitari 19-29). Ikäeroa ei monesti edes huomaa.

• Kysynyt asiasta

Itse mietin tuota samaa tässä taannoin, että kun olen nyt 32 ja aloittaisin opinnot, mikäli pääsen sisään tuossa 34-vuotiaana AMK:ssa, kun ensin vietän vuoden äitiyslomaa. Aikuispuolelle en pääse sairaanhoitajaksi lukemaan, koska mulla ei ole alan työkokemusta. Siispä kysyin suoraan Metropolian opinto-ohjaajalta asiasta, että olenko liian vanha, niin hän sanoi, etten missään nimessä ole liian vanha nuorisopuolelle. Siellä on oikeasti monen ikäistä, vaikka ehkä vähemmistönä, mutta kuitenkin. Ja sinä olet minua vielä selvästi nuorempikin. Tsemppiä hakuihin!

• omppu10

Hain ja pääsin viime syksynä sh opiskelijaksi Laureaan opinnot aloitan nyt elokuussa.. ikää.. 45 v en kyllä itse ajattele että olisin yhtään liian vanha opiskelemaan odotan opintoja innolla ja olen käyttänyt tämän 1/2 vuotta matikan ja kielten kertaamiseen. Meillähän oli kuitenkin psykologin haastattelut, oletan että jos en olisi sopeutunut jonkun esim. ikäni puolesta koulutukseen olisi se minulta evätty.

• Käpy ;)

Olen 37-vuotias ja nyt lopettelen AMK-opintojani nuorisopuolella. On ollut tosi hauskaa olla mukana nuorempien kanssa, saa ihan uudenlaisia ajatuksia ja kokemuksia heiltä ja voi samalla jakaa omaa kokemustaustaansa heidän kanssaan, vaikka bileissä en käykään. Ei se ikä ole mikään este. Nuorten kautta saa uudenlaisia verkostoja, joista on tulevaisuudessa hyötyä työelämässä, kun me kaikki jossakin vaiheessa työllistymme. Suosittelen lämpimästi! Ikäasia on ollut ryhmässämme sivuseikka, nuoremmat ovat tainneet antaa minulle automaattisesti hienoisen auktoriteettiaseman, vaikka en ole sitä tietoisesti ottanutkaan. Millään tavalla en ole yrittänyt tuoda esille ikääni, tai pidempää kokemustani työelämässä niin, että te olette niin nuoria, kyllä minä tiedän. Ikä on vain asenne ja vaikka melkein ainoana vähän vanhempana olenkin n. 20 oppilaan porukassamme, niin pitää vaan mennä mukaan ja olla avoin. Minkäänlainen ylimielisyys ja tärkeileminen ei auta, vaan ihmiset on kohdattava ihmisinä, olivat he sitten nuoria tai vanhoja.

• 13+11

liian vanha nuorten koulutukseen? HÄ? Itse opiskelen alaa, jota ei voi opiskella muuta kuin nuorten tutkintoon johtavassa koulutuksessa ja aloitin opinnot sinun ikäisenä. Se on täysin asenteesta kiinni. Ryhmässäni on minua 10 vuotta vanhempikin opiskelija, joka on ihan hyvin joukkoon sulautunut. Ikä on vain luku, persoonallisuus ja elämänkokemus tai sen puute ratkaisevat enemmän. Sinun elämänkokemustasi saatetaan hyvinkin pitää hyvänä asiana tulevassa opiskelijaryhmässäsi!!!

• 90op/v

Moi
      täältä myös vielä yksi kannustusviesti, ei muutakun sekaan vaan! Itse olen 40 vee ja aloitin viime syksynä amk-tutkintoon johtavan koulutuksen nuorisopuolella. Mä en ole edes "luokkani" vanhin!
      Jos jo nyt näet itsesi vanhaksi, ja sukupolvien kuilun "parikymppisiin" niin kannattaa senkin puolesta jo hakeutua, että toteasit itsekkin ajatukset melko lapsellisina. On totta, että tänä päivänä työelämän ollessa todella vaativaa ja jos vielä on ns. sopeutumiskammoinen eri-ikäisten kanssa työskentelyyn on työpaikan valinta/saaminen todella haasteellista.
      Varmasti, jos olet aiemmin pitänyt opiskelusta, on opiskelu "vanhemmalla" iällä vieläkin palkitsevampaa. Itse olen ainakin huomannut omassa opiskelussani ja oppimisessani ihan uusia ulottuvuuksia! Tosin tietty usein lasten vuoksi tenttiin luku ym. jää yöaikaan.. :-)
      Riippuen tietysti amk:sta, niin ainakin omassani joitakin kursseja pystyy myös suorittamaan verkko-opintoina.

• fsdfsdfasfasdfsdafa

Joku tuossa ylempänä kirjoitti, että aikuispuolella voisi olla kypsempää..voisi olla, tai sitten ei. Itse olin sellaisessa aikuisluokassa, että meno oli kuin yläasteella, paitsi pahempaa. Tunnille tultiin milloin huvitti, puhelimeen vastailtiin kesken tuntien..hiukka ujo teinini aloitti viime vuonna luokkansa toiseksi nuorimpana ja vanhin on kuulemma 27. Siellä on rauhallista ja hiljaista ja ei kuulemma ollenkaan tuollaista kuin aikuisryhmässäni. Aikuiset ovat kriittisiä, joskus asiasta, mutta joskus valittavat tyhjästäkin - kuten siitä, että tuntien sijoitus ei satu sopimaan heidän työhönsä ja muista viis...

• opiskelija-aikuinen

Et ole liian vanha :)
      Itse aloitin 24-vuotiaana nuorten koulutuksessa ja taisin olla vasta kuudenneksi vanhin meidän luokasta (30 opiskelijaa). Kyllä pärjää kunhan oma asenne on kohdallaan, eikä häiriinny siitä ettei juuri kotoa pois muuttaneet opiskelukaverit pyydä sinua välttämättä ensimmäisenä mukaan joka viiikkoisiin bileisiin ;) Omalla kohdallani iästä on ollut jopa hyötyä, opettajat tuntuvat usein olevan neuvottelukykyisempiä esim. poissaolojen korvaamisesta meidän hiukan kypsempien kanssa (joiden poissaolot ei useimmiten johdu aamuyöhön venyneistä bileistä) ja harjoitteluissakin ovat ottaneet oikein hyvin vastaan vaikka oma ohjaaja onkin saattanut olla vain nipin napin itseäni vanhempi.

Sattuipa vielä sellainenkin, että edellisessä 2.asteen koulutuksessa harjoitteluni ohjaajanani toimi nainen, joka sattui nyt amk:ssa tulemaan omalle luokalleni. Oli päättänyt lähteä jatkamaan opintoja, iästä huolimatta nuorisopuolella :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe