on tarkoitukseni tehdä. Tänään oli lehdessäkin asiaa siitä, että täällä varsinaisessa Suomessa on varsin epätavallinen talvijakso. Puut, pensaat, aidat ja kaikki mahdollinen on valkoisen kuuran peitossa. On ollut pitkään tuuleton, lämpötiloiltaan sopiva jakso. Omenapuussa ikkunan takana pohjoinen puoli on paljas, eteläinen kuuran valkaisema. Pakkasta on neljä astetta ja on mahtavaa ajella valkoisissa maisemissa. Miten muualla?
Kuurakartoitus
32
360
Vastaukset
- beessi
näkyy olevan täällä Espoossakin koivut ja muut, kuusissa on lunta. Koskaan ennen ei parvekelaseissani ole ollut kuurankukkia, nyt kokonaan niiden peitossa. Luultavasti viime yön aikana tulleet, mutta en ole varma, kun olen pimeän aikaan lähtenyt ja tullut viikon ajan. Todella kaunista, en muista tuon näköisiä puitakaan nähneeni vuosiin.
- 1943
ajelin pääkaupunkiseudun läpi ja huomiotani kiinnitti lumen paljous, on vielä enemmän kuin täällä. Kuuraan en kiinnittänyt huomiota, kun liikennettäkin oli seurattava. Valtavia lumikasoja oli Helsingissäkin- kuin joskus ennen.
- Marlyn.
1943 kirjoitti:
ajelin pääkaupunkiseudun läpi ja huomiotani kiinnitti lumen paljous, on vielä enemmän kuin täällä. Kuuraan en kiinnittänyt huomiota, kun liikennettäkin oli seurattava. Valtavia lumikasoja oli Helsingissäkin- kuin joskus ennen.
palailin matkoilta kotiin ja oikein piti pysähtyä ihailemaan puistoja ja puita,kuinka kaunista kaikki oli ja on vieläkin.Kävelin hitaasti ja nautin maisemista,viimeyöksikään en raaskinut laittaa edes verhoja eteen että yöllä herätessäni näkisin tämän luonnon kauneuden.
Ja metsälenkillä eilen rantojen tuntumassa,kuusten oksat oli melkein lumitykkyjen notkollaan.
Ja todellakin täällä Helsingissä on nyt paljon lunta! - 1943
Marlyn. kirjoitti:
palailin matkoilta kotiin ja oikein piti pysähtyä ihailemaan puistoja ja puita,kuinka kaunista kaikki oli ja on vieläkin.Kävelin hitaasti ja nautin maisemista,viimeyöksikään en raaskinut laittaa edes verhoja eteen että yöllä herätessäni näkisin tämän luonnon kauneuden.
Ja metsälenkillä eilen rantojen tuntumassa,kuusten oksat oli melkein lumitykkyjen notkollaan.
Ja todellakin täällä Helsingissä on nyt paljon lunta!olisi täysikuu, niin varmaan olisi satumainen maisema täällä maaseudulla. Kaupungissa ei kuu varmaan pääse oikeuksiinsa?
- Marlyn.
1943 kirjoitti:
olisi täysikuu, niin varmaan olisi satumainen maisema täällä maaseudulla. Kaupungissa ei kuu varmaan pääse oikeuksiinsa?
oikeuksiinsa,vaikka meren yllä joskus näyttäytyykin aika hyvin.Mutta mökillä seisoksin pihalla useinkin katselemassa niska väärällään taivaalle ja ihastelen näkymää,valoja ei muualla kuin taivaan kansi.
Sinneppä lähden huomenissa tutkimaan kuurankukkia ;-))) - 1943
Marlyn. kirjoitti:
oikeuksiinsa,vaikka meren yllä joskus näyttäytyykin aika hyvin.Mutta mökillä seisoksin pihalla useinkin katselemassa niska väärällään taivaalle ja ihastelen näkymää,valoja ei muualla kuin taivaan kansi.
Sinneppä lähden huomenissa tutkimaan kuurankukkia ;-)))olla niin sakeaa, ettei mahdollista kuuta näkyisi. Entisessä asunnossani asuin 37 vuotta. Oli eteläpääty ja päädyssäkin ikkunoita. Monena yönä ihailin ikkunasta ja aamuyöstä kuu paistoi suoraan lännestä sänkyyn. Ei häirinnyt. Minulla on mökki parin kilometrin päässä ja pitkästä aikaa on talvella niin paljon lunta, etten viitsi käydä katsomassa. Toivottavasti kuuraa on huomenissa jäljellä.
- Marlyn.
1943 kirjoitti:
olla niin sakeaa, ettei mahdollista kuuta näkyisi. Entisessä asunnossani asuin 37 vuotta. Oli eteläpääty ja päädyssäkin ikkunoita. Monena yönä ihailin ikkunasta ja aamuyöstä kuu paistoi suoraan lännestä sänkyyn. Ei häirinnyt. Minulla on mökki parin kilometrin päässä ja pitkästä aikaa on talvella niin paljon lunta, etten viitsi käydä katsomassa. Toivottavasti kuuraa on huomenissa jäljellä.
olla nyt juuri mustan kuun aika,kertoo kalenteri.Mökillä minäkin pidän verhot myös ylhäällä ja annan kuunvalon valaista sisään,salaperäisesti.
Eikä edes pelota vaikka yksin olen.
- Pirre*
kuorutus peittää täälläkin maisemamme puut ja pensaat.
Tosin sähkölaitos ei maha olla aivan yhtä ihastuksissaan tuosta tykkylumesta puiden oksilla, ei tarvia kuin sataa hieman lisää lunta niin pian on sähkö katkoja on tiedossa..- 1943
tuulen pitäisi puhdistella puita ennen suojasäätä. Joka paikassa tämäkään ei auta, sillä ennen pakkasia oli lämpöasteita ja lumi tarttui lujasti puiden oksiin. Eilen Turussa käydessäni havannoin, että koivut taipuivat luokalle moottoritien varrella. Täällä eivät niin paljon vielä kumartele.
- Täti Tuppukylästä
luonnon suurta taidetta, johon ihminen ei pysty ! Upeat maisemat ja olen ottanut kuvia, jotta
saa sitten joskus ihailla, kun talvea ei kenties enää ole .- 1943
taitaa kamerastani olla paristo lopussa, kun ei reagoi. Sunnuntaina oli vähän aurinkoakin ja maisema oli erilainen. Entisessä kodissani otin kuvan ympäristöstä ja teetin joulukortteja, oli vastaavanlainen talvi. Eli nyt vain taltioimaan talvea.
olen puita ja pensaita kuvannut. Se vain harmittaa, kun ei aurinko suvaitse paistaa, saisi vieläkin kauniimpia kuvia.
Meillä on jo monta päivää ollut sankka sumu.
Näin hienoja maisemia on varmasti tosi harvoin - sokerikuorrutus joka puolella.- 1943
on ollut niin sankkaa, että olen pimeällä pitänyt etu- ja takasumuvalot paikoitellen käytössä. Hoksasin kamerani mekanismin ja lähden tallentelemaan ynnä hiihtämään.
- miinus 8 nyt.
Luultavasti kaikki pohjoismaat aivan sama, koska korkeapaine on pyörinyt Oslon ympärillä suurella alueella.
Myös pohjois Saksa.- 1943
huomiota. Hesarin nettisivuillakin on oikein kuvasarja.
- melkein joka vuosi n
Saa nähdä kuinka on ensi viikolla tämä viikko kulkee samaa, nytkin on miinus 10.
- 1943
pari kuukautta olla tällaista eli tuuletonta pikkupakkasta eli -3. Ihme olisi, jos niin kävisi. Ojien pohjalla on muuten vettä, samoin joet ovat sulia ainakin paikoitellen eli ei pidä suksilla rymytä ojissa. Kun olin vähän aikaa hiihtämättä niin kaaduin isoon ojaan ja oli täystyö kömpiä ylös. Helposti kaadun myös, jos lasken mäkiä täydellä vauhdilla.
- ilmat ja ajat-
1943 kirjoitti:
pari kuukautta olla tällaista eli tuuletonta pikkupakkasta eli -3. Ihme olisi, jos niin kävisi. Ojien pohjalla on muuten vettä, samoin joet ovat sulia ainakin paikoitellen eli ei pidä suksilla rymytä ojissa. Kun olin vähän aikaa hiihtämättä niin kaaduin isoon ojaan ja oli täystyö kömpiä ylös. Helposti kaadun myös, jos lasken mäkiä täydellä vauhdilla.
On ehkä sama palvelu Suomessa, en tiedä.
www.temperatur.nu ota paikka ex Göteborg. Kartalla monia.
- suvenkorento*
..otin valokuvia, espanjalaiset naapurini eivät varmaan usko silmiään. Heidän mielestään on varmasti jotain sellaista, mitä eivät ole koskaan nähneet. Ihmettelevät, millaisesta maasta oikein tulen, ja miten siellä voi asua. On siinä selittämistä :-).
- 1943
minäkin valokuvia, saas nähdä näkyykö mitään. Vielä tänäänkin täällä maalla kaikki hohtaa valkoisena. Turussa oli lämpöisempää ja kura alkaa roiskua. Loskaa alkaa olla teillä.
- kuurankukkasia
kaunista on ,kun katselee tonne ulos
-7c ikkunanallaja pihalla,kun katselee puut kauniissa kuurassa
aivankuin timantteja loistais.
todella hienot näkymät olleet,jo jonkin aikaa.
luonnossa samoillessa tulisi varmaan kauniita kuvia.
punatilkut ja tilhit,ku istuisi vielä oksilla.
nämä näkymät ova täältä pohjois-savosta.- 1943
-5. Vielä on kuuraa oksilla, mutta taitaa alkaa tuulla ja silloinhan valkoinen vaippa putoaa. Toisaalta hyvä, jos puita kaatuu lumen painosta, niin monessa paikassa ollaan ilman sähköä. Minunkin asuntoni on täysin sähköstä riippuvainen.
- talvessa-----
1943 kirjoitti:
-5. Vielä on kuuraa oksilla, mutta taitaa alkaa tuulla ja silloinhan valkoinen vaippa putoaa. Toisaalta hyvä, jos puita kaatuu lumen painosta, niin monessa paikassa ollaan ilman sähköä. Minunkin asuntoni on täysin sähköstä riippuvainen.
On ollut ennenkin, mutta ei näin kauan ja lisää tulee sumua ilmassa -8.
Olen lämmittänyt avotakkaa jossa on kasetti. Lämpö pattereissa on pitänyt laittaa 20 asteeseen.
Lämpö on nyt öljyllä, koska pellets ei käytännössä kannata hinnat ovat nousseet liian korkealle. - 1943
talvessa----- kirjoitti:
On ollut ennenkin, mutta ei näin kauan ja lisää tulee sumua ilmassa -8.
Olen lämmittänyt avotakkaa jossa on kasetti. Lämpö pattereissa on pitänyt laittaa 20 asteeseen.
Lämpö on nyt öljyllä, koska pellets ei käytännössä kannata hinnat ovat nousseet liian korkealle.ollut paikoitellen. Täytyi pitää etu- ja takasumuvaloja ajaessa. Olisipa minullakin takka. Noista pelleteistä minulla ei ole kokemusta. Entinen asunto lämpeni öljyllä kunnes vuokraisäntä asensi maalammön.
- Otto-Vaan..
Jo joutui armas aika ja talvi suloinen. Kauniisti joka paikkaa, koristaa kuuran kukkanen.
Tänään satoi sellaista jäähilettä, josta tuli puihin lisää valkoista näyttävyyttä.- 1943
nuo jääkiteet saavat. Ovat tosiaan löyhästi kiinni oksissa. Tänään on Nuutin päivä ja joulu pitäisi siivota pois. Mulla ei ole ollutkaan muuta kuin ulkokynttiät ikkunalautaan kiinnitettynä. Annan niiden vielä olla, kun lumiset pensaat ja puut näkyvät niin kauniina niiden valossa.
- Otto-Vaan
1943 kirjoitti:
nuo jääkiteet saavat. Ovat tosiaan löyhästi kiinni oksissa. Tänään on Nuutin päivä ja joulu pitäisi siivota pois. Mulla ei ole ollutkaan muuta kuin ulkokynttiät ikkunalautaan kiinnitettynä. Annan niiden vielä olla, kun lumiset pensaat ja puut näkyvät niin kauniina niiden valossa.
Yksi lumiukko ikkunassa. Kyntteliköt keittiössä ja olkkarissa. Pitäisi raapasta pian pois.
Parit pienet tontut saa jäädä vuodeksi vartioimaan, ollaankos sitä kilttinä. Kummasti asettaa pienempiä vieraita vielä kesälläkin.:) - 1943
Otto-Vaan kirjoitti:
Yksi lumiukko ikkunassa. Kyntteliköt keittiössä ja olkkarissa. Pitäisi raapasta pian pois.
Parit pienet tontut saa jäädä vuodeksi vartioimaan, ollaankos sitä kilttinä. Kummasti asettaa pienempiä vieraita vielä kesälläkin.:)joulun pois Suomesta, tulee käväisemään sunnuntaina. Siksi minullakin on pieni muovikuuseni esillä. Koristeina latvassa olkitähti, oksilla lankatonttu ja lankaenkeli. Noita tonttuja tei yhteen aikaan. Kun esikoinen oli pieni, meillä riippui yksi joka ikkunassa. Illalla ennen nukkumaanmenoa kävimme jokaisen luona ja jokainen tonttu kertoi oman tarinansa. Erityisen tarkasti tyttö kuunteli tonttu mustaparran tarinoita.
- 13+5
"Jäälyhdyt pimeän kainaloissa
routaisessa pakkasessa
sylissään palavat kynttilät
ikuisuus värähdyttää mieltä"
irka - 1943
13+5 kirjoitti:
"Jäälyhdyt pimeän kainaloissa
routaisessa pakkasessa
sylissään palavat kynttilät
ikuisuus värähdyttää mieltä"
irkajoulun ajoista asti säilyneet ulkona pakkasen ansiosta. Sunnuntaina panen niihin taas uudet kynttilät loistamaan.Kun tulee nuoskakeli, teen lumilyhdyn. Raaka-ainetta on kertynyt.
- 2 ja 5
ja samanlaista sielläkin, tosi kaunista. Erään ilmatieteilijän mukaan tällainen ilmiö esiintyy n. 50 vuoden välein, siis muutaman päivän kuurajaksoja on ollut, nyt on kestänyt yli viikon. On kyllä kaunistas, aurinkoa ei ole nähty aikoihin ja pilvet roikkuu matalalla.
Ilmasto viilenee, eikä lämpene kuten väitetään. Mihinkähjän sekin kerätty raha oikein päätyy. N. 50 vuoden päästä meikäläiset rynnii Afrikkaan etsimään soveliaampia asuinseutuja, sillä pohjoinen puolisko on jäässä, eikö.- 1943
meidän ikäluokkamme on kokenut pari kertaa vastaavanlaisen jakson. Lapsena ja nuorena en kiinnittänyt tällaisiin asioihin huomiota. Muistikuva on vain yhdestä talvesta, jolloin isä hevosella ajoi epätavallisempaa reittiä ja lehtipuut kaartuivat yllemme lumen painosta. Eilen katselin, että kuura alkaa puista vähitellen hävitä. Tuuli on heikkoa, mutta pikkuhiljaa valkoinen peite putoilee tuulen suunnan mukaan.Tänne on lupailtu aurinkoakin ja odottelen, lähden kohta hiihtämään ja samalla tarkkailen tilannetta. Pirkanmaalla olin pari viikkoa sitten ja siellä ei sen jälkeen ole ollut lumitöitä. Se on helpotus henkilöille, jotka itse vastaavat teiden kunnossapidosta. Nautinnollisia hetkiä kaikille talvisessa luonnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564890Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202265- 1031444
- 891374
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231356Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1351165Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681085Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi266993- 72967
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75965