Kun nais- ja mieshakija lähettävät työhakemuksen samaan työpaikkaan, naiset saavat selvästi useammin kutsun haastatteluun. Joillain aloilla miesten pitää lähettää yli 70 prosenttia enemmän hakemuksia päästäkseen yhtä usein hakuprosessissa jatkoon.
Tutkijoiden yksi oletus oli että jos valinnantekijänä on nainen, hän saattaa helpommin palkata naisen. Jos yhteiskunta pitää tiettyjä ammatteja erityisesti naisille sopivina, mieshakijat saattavat tulla tietoisesti tai tiedostamatta syrjityksi työnhakutilanteessa, koska he eivät tunnu "sopivilta" kyseiseen työhön.
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2010/01/20/nainen-paasee-useammin-tyohaastatteluun/2010890/139
Kiinnostaisi tietää mitä kokemuksia ihmisillä Suomessa on. Onko ajattelu miesten ja naisten töistä murtumassa? Palkkaako mies aina miehen ja nainen naisen?
Naisia suositaan työnhaussa, osoittaa uusi
45
2586
Vastaukset
- Lamapiristystä tänx
keskenään tällä sivustolla. Alkaa jo kyllästyttämään. Keksikää miten miehet ja naiset saataisiin kannustamaan toisiaan.
- Tulta munille?
Jaaha -siellä on joku päivystävä feministi dosentti taas vauhdissa.
Kyllä näillä sivuilla aivan yleisesti on paljon enemmän uutisia joissa teistä naisista tehdään uhreja, ja miehistä syyllisiä! Ja samoin koko Suomen mediassa.
Onneksi tuo uutinen (kerrankin miehiäkin puolustava) on ollut jo läpi medioittemme. Eli se ei kyllä ole suomi24 juttuja.
-
Asiasta kolmanteen - Nyt on vuorostaan Mika Myllylä saanut Tonyn tapaan mediakriitikkiä naisilta, mutta onneksi asia on vahingossa tallentunut valvontakameralle. Ja onneksi on sentään elossa oleva suomen mies, eikä juuri kuollut vainaja suruaikoineen.
-
Tuli muuten mieleen yksi paikka mihin miehet pääsevät naisia paremmin töihin -se on nimittäin tuo palkaton asevelvollisuus ja siviilipalvelustyö 12 h päivineen ja 6-7 päivisineen työviikkoineen ja tupa asumisineen ; )
- POMO999
Hyvä se on naisethan ne työtkin tekee.
- w
Erään tutkimuksen mukaan naiset kouluttautuvat enemmän kuin miehet... ja mikäli vaatimuksena on korkeakoulututkitko opiskelijoista on suurin osa naisia tällä hetkellä.
- vesuvius
w kirjoitti:
Erään tutkimuksen mukaan naiset kouluttautuvat enemmän kuin miehet... ja mikäli vaatimuksena on korkeakoulututkitko opiskelijoista on suurin osa naisia tällä hetkellä.
jos näin, niin oletuksena olisi koulutetun mieshakijan erottuminen ns. massasta, mutta EIPÄ ole näin!
- 9+13
niin mitkä työt?
- Hämmästyttää
Käsi sydämelle miehet ,kumpi teillä hoitaa kotitöitä enemmän,siis siivoukset ,ruuanlaiton,lastenhoidon.
Vai pidetäänkö näitä töitä niin mitättöminä,että ne kuuluu naiselle ?
Nainen tekee pitkän työpäivän kotona ja mies töissä,kumpi "huilaa ",kun työpäivä loppuu ?
Meillä työpaikalla on paljon miehiä,mutta jos pitää keittää kahvit sen tekee nainen.
Meillä myös naiset hoitaa pienet korjaustyöt,miehet ei osaa tai viitsi.
No,miehet ei kykene tekemään näitä töitä,eikä kotitöitä,he eivät osaa koska ei kukaan ole opettanut ?
- vesuvius
Omituisen ns. lepsu asenne moiseen uutiseen! Kun muinoin väitettiin miesten harrastavan samaa tietyillä aloilla, niin jopas olikin kommentteja! Miehiä saa syrjiä ihan rauhassa ja voin sanoa kokemuksesta, että ei ole tässä maassa alaa jossa miestä ei potkittaisi! Ehkä ydinvoimalan lietealtaan puhdistustyöt jäävät naisilta huomioitta? Voisivat tosin hoitaa tuon sotimisenkin käytännön eivätkä vain lietsontaa ja militaarista kiihotusta...Viimeiseksi muistutus perheväkivallan nykysuuntauksesta: naiset mätkivät miehiä jo tilastollisesti enemmän kuin miehet naisia! Taisi vain jäädä uutinen huomioimatta aika monelta, ja en ihmettele miksi! Siitäkin huolimatta hyvää vappua!
- Vioola
Kuinka paljon miehet tappavat vaimojaan ja kuinka paljon naiset tappavat miehiään? Taitaa olla aikalailla 100-0 tuo tilanne. Ja jos nainen käy päälle niin miehen fyysisesti vahvempana on helppo puolustatua ja laittaa nainen kuriin. Mutta jos mies päättää käydä naisen päälle niin siinä ei naisella ole paljon sanomista.
- jocus*
Vioola kirjoitti:
Kuinka paljon miehet tappavat vaimojaan ja kuinka paljon naiset tappavat miehiään? Taitaa olla aikalailla 100-0 tuo tilanne. Ja jos nainen käy päälle niin miehen fyysisesti vahvempana on helppo puolustatua ja laittaa nainen kuriin. Mutta jos mies päättää käydä naisen päälle niin siinä ei naisella ole paljon sanomista.
Naiset ovat aggressiivisempia ja miehet voimakkaampia.
- 22
Vioola kirjoitti:
No tutkimukset kyllä viittaavat siihen että nainen on väkivaltaisempi osapuoli parisuhteissa.
- Lindda
22 kirjoitti:
No tutkimukset kyllä viittaavat siihen että nainen on väkivaltaisempi osapuoli parisuhteissa.
No ei todellakaan ole naiset väkivaltaisempia, harvoinpa naiset ampuvat tai puukottavat miehiään hengiltä, miehet taas tappavat harva se päivä puolisoitaan/exiään. Ja joskus lapset siinä samalla. Ja ei ole naiset myöskään agressiivisempia, mutta poikkeuksia löytyy, ja jos nainen käy miehen kimppuun ilman aseita niin helpostihan mies sen kuriin laittaa. Jos nainen taas päättäisi ampua niin siinä ei paljon kokoerolla ole väliä, mutta miksiköhän todella harvoin saa lukea että nainen olisi ampunut miehensä? Niin, naiset eivät vaan yksinkertaisesti ole yhtä väkivaltaisia kuin miehet. Piste.
- Rah rah
Vioola kirjoitti:
Tolleen by the way naiset yleensä aukoo sitä päätänsä aina ääripäähän asti. Kun niil on se että ne ei välil osaa lopettaa siitä jokaisesta asiasta olevaa nalkutusta kun toinen tulee 12 tunnin työpäivästä niin nainen hyökkää sieltä heti valittamaan ja vinkumaan asioita. Niin kyl se vähän vituttaa ja sit kun sanot että nyt ei jaksa niin tulee kauheempi valitus ja päänaukominen poru kaikki kerralla ihanaa
- nainen 28
Kyllä varsinkin metalli ja muuhun fyysisestikin raskaaseen teollissuustyöhön otetaan varmasti mieluummin miehiä vaikka nainen olisi kuinka hyväkuntoinen tms. Riippuu kyllä niin täysin työnantajasta, onko edistyksellinen tms. Nainen otetaan joko koska se on nainen eli pomo ajattelee edistyksellisesti tai sitten koska nainen vaan on niin helvetin hyvä siinä duunissa.
- Töitä kaipaisi
Olen ainakin 28 paikkaan laittanut työhakemusta ja aina olen saanut vastauksena kiitosta kiinnostuksesta yritystä kohtaan, mutta enpä ole oikein haastatteluun asti päässyt kun paikkaan on jo valittukin ihminen.
Et se siitä et nainen nyt pääsisi töihin helposti! Itse nainen 29v.- käytännönratkaisu
Huonolta tuntuu ja pahalta näyttää,et sitten aio lomittajaks?
- metallintyttö
ns. miesten töihin ei nainen helpolla pääse haastatteluun, vaikka on koulutusta ja kokemusta, miehet menee edelle. Olen myös sen kokenut, että kouluttomattomia miehiä tulee töihin ja itse naisena saan lähteä, vaikka työni hoidin ja en sairaslomia harrastanut jne. mutta sopimus loppui, jäi kyllä paskanmaku suuhun.
- fkqiofu890u98f
että täällä kaikki viestit on miehiä puolustavia,ja kuitenkin viestien sisältö on että miehiä ei puolusteta....
- 9830765
eli jos alalla on paljon naisia ei sinne miehiä helpolla töihin oteta.mutta voin kyllä kertoa että olen kerran sinne töihin "päässyt"(nais valtaiselle työpaikalle) enkä uudestaan vastaavaan mene.minä jouduin miehenä tekemään kaikki työt jotka ei naisia kiinnostanut.ja kun naisilla mieli soutaa puolelta toiselle sain tehdä jatkuvasti toisten töitä. pahinta oli se kun nämä naiset sopivat illalla puhelimessa rupatellessaan mitä töitä minun pitäisi huomenna tehdä.kaikki oli aina edeltä sovittua. ja yksi asia jota en koskaan oppinut ymmärtämään oli se että,jos olit riidoissa yhden kanssa ei muutkaan sinun kanssa keskustelleet.
minusta aina tulee olemaan miesten ja naisten töitä,se roolijako ei mihinkään muutu.mutta jos jossain firmassa on toimiva vaikka miehistä koostuva työ porukka ei siihen pidä ottaa naista töihin ns työ oloja sotkemaan\jännitteitä tuomaan. se on työn johtajan tehtävä valita sopivat ihmiset sopiville paikoille.- TEX WILLER
ÄKÄH MAURIKI TYYTYVÄINEN KÖ NAISIA SUOSITHAAN MUUTENKI KO MAKUHUOHNEESSA TÄ !
- Santeri777
Suomi on naisten etuoikeuksia täynnä oleva maa. Tämänhän nyt tietävät kaikki, ja näin on ollut jo parikymmentä vuotta.
Tosin vähän ihmetyttää kuinka naiset kehtaavat vielä mediassa valittaa ja "vaatia" lisää etuja itselleen, eikö ahneudella ole mitään rajaa. Liekkö edellisten sukupolvien kärsimä heikko asema miehiin verrattuna saanut aikaan kostamisen ilon, nyt lyödään heidänkin puolesta. Naisethan saavat suurimman ilon mikäli joku mies masentuu ja tekee itsemurhan heidän painostuksen alle, jouduttuaan naisen "koston" kohteeksi ja naisten käyttämän "tyrmäyksen" kohteeksi, koska tämä yhteiskunta tarjoaa naiselle täyden oikeuden murskata tarvittaessa miehen maailma totaalisesti (perheellisen) ja yleisesti ottaen naiset nauttivat tuosta kostosta ja saavat ne kuuluisat "kicksit" kostostaan...onneks ei ole lapsia.
Työmarkkinoilla on täysin selvää että nainen palkataan mikäli tasavertaisena kilpailijana on sekä mies ja nainen, fyysisen aspektin ollessa turha korreloituna työsuoritteeseen.
Trendit on menneet jo parikymmentä vuotta niin että nainen on Nro.1 tässä maassa ja näillä pelimerkeillä mennään, turha tuhlata aikaa asian pähkäilyyn...realiteetit on tunnistettava mikäli pelissä haluaa pärjätä.- Tasa-arvo(ko)?
Se on totta, että tasa-arvo on yksisuuntainen tie. Se huomioidaan vain, jos nainen on se ketä siinä kärsii. Ei mies.
Tosin on hienoa, että sukupuoleen katsomatta ihminen, joka työhön hakee niin pääsee. Tosin alat olivat suhteellisen naisvoittoisia ja heille enemmän suuntautuvia. Jotenka niihin kouluttautuu ja hakee miehiä enemmän suhteessa. Työnantajillahan se pallo on käsissä, itse olen toiminut aloilla joissa naisia ei pahemmin ole mukaan tullut. Eli huonekalu kuljetuksessa/Muutto, sekä työmailla. En tiedä, moniko nainen vuosittain valmistuu ammattitutkinnon kanssa eri työmaa töihin, mutta ei niitä siellä paljon näkynyt ole, suhteessa miehiin.
"Taitaa olla niin että miehet pyytävät palkkaa enemmän jo heti ensikättelyssä? "
Komeasti sanottu...Mehän siis määrittelemme oman palkkamme heti hakemuksen alkuun, ennen esittelyjä. Tämä on siis syy, miksi naiset saavat haastattelupyynnön helpommin kuin mies.
Mutta baareissa ihan faktana, että on työnantajalle paljon edullisempaa, jos kaljan tuoppiin kaataa joku jolla on isot tissit, kuin yhtälailla koulutettu mies. Se ei ole loukkaus, vaan fakta. - Tsik tsik..
Tasa-arvo(ko)? kirjoitti:
Se on totta, että tasa-arvo on yksisuuntainen tie. Se huomioidaan vain, jos nainen on se ketä siinä kärsii. Ei mies.
Tosin on hienoa, että sukupuoleen katsomatta ihminen, joka työhön hakee niin pääsee. Tosin alat olivat suhteellisen naisvoittoisia ja heille enemmän suuntautuvia. Jotenka niihin kouluttautuu ja hakee miehiä enemmän suhteessa. Työnantajillahan se pallo on käsissä, itse olen toiminut aloilla joissa naisia ei pahemmin ole mukaan tullut. Eli huonekalu kuljetuksessa/Muutto, sekä työmailla. En tiedä, moniko nainen vuosittain valmistuu ammattitutkinnon kanssa eri työmaa töihin, mutta ei niitä siellä paljon näkynyt ole, suhteessa miehiin.
"Taitaa olla niin että miehet pyytävät palkkaa enemmän jo heti ensikättelyssä? "
Komeasti sanottu...Mehän siis määrittelemme oman palkkamme heti hakemuksen alkuun, ennen esittelyjä. Tämä on siis syy, miksi naiset saavat haastattelupyynnön helpommin kuin mies.
Mutta baareissa ihan faktana, että on työnantajalle paljon edullisempaa, jos kaljan tuoppiin kaataa joku jolla on isot tissit, kuin yhtälailla koulutettu mies. Se ei ole loukkaus, vaan fakta.Miehet, teidän isänne vielä saivat raiskata naisen avioliitossa ja teidän ukkinne isät omistivat vielä vaimonsa. Takaisinmaksun paikka :p Naisia täytyykin suosia.
- Santeri777
Tsik tsik.. kirjoitti:
Miehet, teidän isänne vielä saivat raiskata naisen avioliitossa ja teidän ukkinne isät omistivat vielä vaimonsa. Takaisinmaksun paikka :p Naisia täytyykin suosia.
Meidän sukukirjassa on selkeä maininta jotta vuonna 832 ennen kiristystä naapuriluolan mies pölli klapit luolan oven suusta, siispä pitänee edelleen kostaa kaikille naapureille...mokomat varkaat !
- Huh hah hei
eri mieltä. Kyllä haarojen välissä täytyy "roikkua " jotain , että tavoiteeseen pääsee. Taistellaan! En anna periksi!
- enemmän liksaa kaiki
Jospa se palkkaus johtuu siitä, että naiselle tarvitsee maksaa vähemmän palkaa, kuin miehelle? Työnantajan näkökulmasta se on aivan oivallinen asia. Miehet maksaa enemmän.
- on.
aivan selvä asia. Naisvaltaisille aloille valitaan ensisijaisesti nainen ja taas päinvastoin.
- reality bites
Sepä se että naiset pyytävät (ja saavat) niin paljon vähemmän liksaa (vaikka olisivat miestä koulutetumpia) eli tämä lienee se oleellisin syy (jos nyt tuo hutkimus on edes totta). Totta kai työnantaja ottaa halvemman kahdesta kelvosta tarjokkaasta. Iän kaiken ovat miehet saaneet munalisää työpaikoilla ja ovat edenneet hommissaan vähemmällä koulutuksella kuin naiset. Vanha käytäntö on ollut että merkonomimies on konttorin pomo ja ekonominainen hänen sihteerinsä.
- CD CD
No minä olen nainen enkä ole saanut kutsua yhteenkään haastatteluun ja paikan on sittemmin vienyt nainen..
- tuo
australialaistutkimus suoraan verrannollinen Suomen oloihin? Lisäksi huomioitava eri alat - suurin osahan noista tutkituista jutuista oli sellaisia, että siellä on yleisesti ollut enemmän naisia töissä...
- mää vaan
naisellehan maksetaan vähemmän palkkaa kuin miehelle, tulee halvemmaksi!
- hdgstdjfj
...ja minut palkattiin suoraan koulun penkiltä vakituiseksi. Naisjohtajan toimesta ja naisvaltaiselle alalle.
- höpöttelijä
hdgstdjfj kirjoitti:
...ja minut palkattiin suoraan koulun penkiltä vakituiseksi. Naisjohtajan toimesta ja naisvaltaiselle alalle.
Höpö, höpö eivät suosi naisia eikä miehiä. Olemme tasa-arvoinen ja demokraattinen maa, kun työtä ei riitä valinta vain on tehtävä. Joskus tulee vääriä valintoja...
- iso valhe
Naisia suositaan jokapaikassa nykyään. Miehet ovat kadonneet kotoa, työpaikoilta ja sossusta. Asuvat yksin kerrostaloslummeissa ja yrittävät saada nälkänsä tyydytettyä mitenkuten. Tätä sanotaan tasa-arvoiseksi hyvinvointivaltioksi.
- esiMies 22
Kun olin työelämässä ja palkkasin ihmisiä, minusta oli kiva haastatella hyvän näköisiä naisia. Jos henkilö oli sitten sekä pätevä että selvästi syntyi kemiaa, totta kai palkkasin. Naiset ovat työelämän suola.
- bargnu
Siinäpä se Naisillahan on käytettävissä kauneuden muokkaus ja haastattelijan liehittely. Mutta hyvä niin tehköön Naiset työt ja Miehet levätköön, hienoa että itämainen kulttuuri leviää myös suomeen.
- Pätevä mies
Olin ylivoimaisesti pätevin hakija opettajan toimeen. Tiesin jo etukäteen, että rehtori ei minua valitse ja eikä edes kutsu haastatteluun, siitä syystä, että oli jo akaisemmin kerännyt vain naisia ympärilleen opettajiksi. Syy? Pelkäsikö hän pätevyyttäni, joka ylitti ao. asiassa hänenkin pätevyytensä? Vai oliko kyse sukupuolisesta syrjinnästä? Olisin voinut valittaa, mutta en halunnut hankalan mainetta.
- Täh?
Mitä uutta tuossa nyt on että akkoja suositaan kun suomen tasa-arvohan toimii tasan niin kauan kun se koskee vain naisia!
- jazkapaz...
joku vimma valita naisia esimiehiksi, ja sitten on koko työpaikan asiat ihan sekaisin ja ilmapiiri tulehtunut.
- Nimimerkitär
Kyllä minä olen otsikon kanssa samaa mieltä. Entisellä alallani hakijiota oli jota kuinkin 50-50 molempia sukupuolia. Olen itse saanut paikan, johon hakijana oli myös mies, jonka tunsin. Itse olisin pitänyt ko. miestä itseäni parempana. Yhteen paikkaan ei edes haastateltu muita kuin naisia, minut valittiin.
Perinteisillä miesten aloillakin tilanne on muuttunut. Opiskelen nyt uutta miesvaltaista alaa ja meidän naisten oli helpointa saada harjoittelupaikat ja saimme myös parhaat, toisaalta vain parilla miespuolisella oli palkallinen harjoittelu.
20 vuotta sitten kouluttamaton, myöhemmin samiohin duunaritason hommiin tullut mies vei toimihenkilöpaikan, johon itse olisin ollut täysin pätevä ja myös riittävän osaava, duunarihommissa olimme kun muutakaan ei löytynyt. Tällainen on selvästi vähentynyt tänä päivänä. Kyseessä on paljolti imagokysymyskin. Hakijoita saadaan monipuolisemmin, kun pidetään huoli myös "naiskiintiöstä".
Joku täällä vihjaisikin, naisten mielestä tasa-arvo on sitä, että ollaan enemmän tasa-arvoisia kuin miehet. Naisille saa olla omia miehiltä kielletty -kuntosalejaan, mutta miesten vastaavista nousee äläkkä yms. Lukekaa uudestaan joka on jo lukenut eläinten vallankumous, me naiset alamme olla kuin kirjan siat.- nerren
Mitenkään naisia mollaamatta, mutta kyllä, olet oikeassa. Jotkut teistä naisista, varsinkin tasa-arvosta ja feminismistä puhisevat naiset ovat kuin eläinten vallankumouksen siat.
- Niin...
Tutkimus tehtiin kuitenkin Australiassa, joka on kulttuurina hyvin erilainen. Erityisesti huomionarvoista on, että siitä että neljään ns. paskaduuniin pääsee vähän helpommin nainen ei voi vetää mitenkään johtopäätöstä "naisia suositaan yleisesti työnhaussa". Jos haettaisiin johtajan paikkoja, mikähän olisi tulos silloin? Omat kokemukseni ja kokemukset tuttavapiiristä puhuvat sen puolesta että etenkin 30-40v kohdalla hyviin töihin palkataan aina mies ellei naisella ole todella rautaista kokemusta ja osaamista jolle tasolle ei yksikään mieshakija yllä.
- Idols 2010
Hain pressan virkaa ja en tullut valituksi? onko mua nyt syrjitty? olenko nyt syrjäytymässä yhteikunnasta? Olenko paljastunut nyt luuseriksi? kaduillaki jo katsotaan kun viheltelen? ilmoittaudunko idols kisaan kun ihmiset selvästi katsovat mua kadulla kateellisina?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564830Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202255- 1031434
- 881342
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231336Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1301141Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681065Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi255968- 72957
Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75955