Lapseton pariskunta

Oletko varautunut lesken perintöveron?
Jos teillä ei ole rintaperillisiä, niin valtio ottaa jälkeen jääneeltä asunnosta perintöveron vaikka väkisin, eli leski joutuu pahimmassa tapauksessa myymään perintöveron takia vaikka yhteisen asunnon.

6

156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän ole kuin muutama kuukausi siitä, kun perintöveroja kohtuullistettiin. Kaiken piti olla nyt mallillaan.

Vähitellen näkyy tulevan esille lain huonot puolet, niin kuin nyt tämä lesken "perintö". Miten voidaan ajatella, että yhteisessä taloudessa vuosikymmeniä eläneillä ihmisillä olisi jotain erillistä perittävää toisen kuollessa, varsinkin jos lapsiakaan ei ole. Yhteistä on kaikki, yhteisesti hankittu, velalla tai säästäen.
      Keskinäinen testamentti on nyt paikallaan, vaikka saattaahan olla, että veroa silti mätkäistään.

Muutenkin verot ovat nyt sen verran epäselvät, että ei ole mitään tietoa enää, mitä perilliset joutuvat maksamaan ja koska.

Kokemuksesta olen oppinut, että kun päättäjät "parantavat" jotain asetusta, niin parannus tulee päättäjän pussiin.
      Muistan esim -90 luvun erorahan, joka maksettiin työttömäksi heivatulle työntekijälle. Sitä "kohtuullistettiin" pariinkin kertaan, ja aina se vain pieneni. Onkohan koko maksuakaan enää?

• OOOOOOOOOOOOOOOOOOO

PERINTÖVEROT MAKSAMAAN,
        vaikkeivat mitään saisikaan, jos leskellä on hallintaoikeustestamentti.

SILTI menee heti perintöverot.

• Eikös sillä mahdollisella testamentilla voi vaikuttaa puolison oikeuksiin kumppanin poismenon jälkeen?
      Aloittaja kirjoittaa asiaa. Kannattaa ottaa selvää laintuntijoilta ajoissa näistäkin tulevista tilanteista.

• 20+14

testamentti, enkä leskenä joutunut maksamaan perintöveroa. Lapset saavat osuutensa kuoltuani, mikä on veroprosentti silloin, on mahdoton tietää nyt.mieheni kuoli vuonna 2008.

• Jopel

Lesken perintöoikeus on puolet asunnosta ja muustakin omaisuudesta.
      Se on verotonta. Lapsien osuus on verollista. Miten maksvat, se on heidän asiansa. Leskelle jää asumisoikeus omaan kotiin.
      Mutta jos ei ole niitä lapsia, niin lesken veroton perintöoikeus on edelleen puolet, mutta muusta joutuu maksamaan perintöveroa.
      Jos rahaa ei ole jemmassa, niin verottaja voi vaatia myymään asunnon. Tästä kai on kysymys.
      Eivät tainneet lain laatijat oikein itsekään tajuta, mitä tekivät äideilleen tai joskus myös isilleen.

• *Kukkahame*

Kyllä nuo perintöasiat ovat niitä kimurantteja joita ei varmaan ihan tavallinen ihminen osaa tulkita, ainakaan oikein, jotain pieniä summia saa periä verottomana ja sen kattorajan yli menevältä menee vero, mitähän sekin lienee?
        Kiinteistöstä on eri perusteet ja asunto-osakkeesta toiset verotuksessakin, no minulla on lapsia jotka sitten jakaa toivon mukaan sovussa.
        On niin monia mutkia noissakin jakoperusteissa, ja laki muuttuu milloin mihinkin suuntaan, ja aina siinä on valtion kynnet välissä, kuntakin pääsee saanti puolelle..kai?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1558
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1549
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1353
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1319
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1255
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1008
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      971
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      901
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe