Kekkonen sai vuonna 1980 Leninin rauhanpalkinnon ja Leninin kunniamerkki luovutettiin 22.12.1964.
Kekkonen hyvässä seurassa
http://veikkohuuska.blogit.fi/leninin-kunniamerkki-sen-suomalaiset-saajat/
Kekkonen, Urho, presidentti. Leninin kunniamerkki luovutettiin 22.12.1964. Pitkäaikainen yhteistyökumppani Nikita Hrustsov oli syrjäytetty NKP:n ensimmäisen sihteerin paikalta 14.10.1964. Uudet vallanpitäjät halusivat muistaa.
Urho Kekkonen lausui 22.12.1964 Helsingissä, Tehtaankadulla vastaanottaessaan Leninin kunniamerkin:
”Kun sain tiedon, että [Neuvostoliiton] korkeimman neuvoston puhemiehistö on suonut minulle Leninin kunniamerkin, täytti tämä tieto luonnollisestikin mieleni suurella ilolla, mutta käsitin hyvin ja käsitän hyvin, että tämä merkittävä ja harvinainen kunnianosoitus ei kohdistu suinkaan minuun henkilökohtaisesti niinkään kuin siihen ulkopolitiikkaan, jota minulla on ollut kunnia edustaa, ja siihen maahan, jonka kansalainen olen. - - -
Kun Leninin kunniamerkki annetaan suomalaiselle miehelle, on sillä hyvin suuri symbolinen merkitys juuri sillä tavalla, kuin Te, Herra Puheenjohtaja (Mikojan) äskeisessä puheessanne mainitsitte. Me tiedämme, että Leninin merkitys suomen itsenäisyyden tunnustamisessa on ratkaiseva, me tulemme aina sen kiitollisina säilyttämään mielessämme, ja silloin kun Leninin nimellä varustettu kunnianosoitus kohdistetaan meihin suomalaisiin, me annamme sille aivan poikkeuksellisen arvon. - - -”.
Kekkonen hyvässä seurassa
7
149
Vastaukset
- UKK-Timo
Vuonna 1959 Kekkonen paljasti muistolaatan Suomen itsenäistymisen johdosta Leningradissa Smolnassa siinä huoneessa, jossa Leninin johtama kansankomissaarien neuvosto oli allekirjoittanut tunnustuksen Suomen itsenäistymiselle.
Kekkonen totesi muistolaatan paljastuspuheessaan: “Me suomalaiset tunnemme vilpitöntä kiitollisuutta Lokakuun vallankumousta ja sen johdossa ollutta suurta miestä kohtaan… Suomen kansan mielessä säilyy ikuisiksi ajoiksi Vladimir Iljitsh Leninin kädenojennus pientä kansaa kohtaan. Suomen kansan mielestä ei koskaan häivy tämä suuri tapahtuma.“
Kekkonen sai vuonna 1980 Leninin rauhanpalkinnon. Kiitospuheessaan Kekkonen sanoi: “Me suomalaiset muistamme arvonannolla sitä, että neuvostohallitus V. I. Leninin johdolla tunnusti jo varhaisessa vaiheessa Suomen itsenäisyyden ja riippumattomuuden ja loi siten edellytykset maittemme väliselle ystävyydelle ja yhteistyölle. Vaalikaamme huolella tätä perintöä kansojemme onneksi ja menestykseksi.“- Hyvä UKK
Mikä tuossa nyt kummallista oli ?
Urho Kaleva Kekkonen sai aikoinaan myös Neuvostoliiton sankari arvonimen palveluksistaan Neuvostoliiton hyväksi. Se on kunnianosoitus, joka annetaan vain poikkeuksillisista ansioista. Näitä Kekkosen tapauksessa oli mm. se, että hän Jatkosodan ollessa vielä kesken siirtyi vihollisen (=Neuvostoliitto) palkkalistoille. Valtiollinen poliisi sai tästä vihiä ja Kekkosen pelasti vangitsemiselta ja kuolemantuomiolta sodan loppuminen. Sodan jälkeen Kekkonen Neuvostoliiton palveluksessa ajoi sotasyyllisyysfarssia. Sittemmin presidenttinä hän toimi aina ja kaikessa Neuvostoliiton hyväksi.
Näistä "ansioista" hän sai tämän arvonimen.- Risto ja Timo
Sopeutuikohan koskaan siihen, että joutui myymään itsensä neukuille pelkuruuttaan?
Kekkonenhan oli kovaa poikaa, kun vastassa oli aseettomia ammuttavia tai kuulusteltavia suomalaisia.
Olisi varmaan halunnut olla kova poika loppuun saakka, mutta pahus kun alkoi kovaa poikaa pelottamaan ja piti takki kääntää niin että viuhke kävi. - L. Enovo
Kekkosella oli homoeroottinen suhde Breznevin kanssa.
- Oi Joosef Joosef
Urho Kaleva Kekkonen sanoi Josef Stalinista radiopuheessaan Stalinin kuoleman jälkeen:
"Suomen hallitus ja kansa tekevät kunniaa Josef Stalinin paarien ääressä."
Aika vahvasti sanottu diktaattorista, joka kahdesti hyökkäsi Suomeen ja vei ison osan Suomen maa-alasta. Tästä näkee, kenen asialla Kekkonen oli.
Suomalaiset muistelevat J. V. Stalinia – Kansalaiset muistelevat Stalinia
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=h&n=Josif Stalin
Urho Kekkosen sanoma Stalinin kuolemasta on lähetetty radiossa 6.3.1953.
Urkki nuolee jo oikein hartaasti:
"Nerokas ja menestyksellinen johtaja"...
"Stalin ilmaisi monessa kohtaan lämpimän myötätuntonsa Suomea kohtaan" (puheissaan tuolle 1945 vierailleelle kulttuuridelegaatiolle 9.10.1945)
Kekkosen puheen mukaan se olikin Stalin joka oikeastaan antoi sen Suomen itsenäisyydenkin Leninin välityksellä...
"Stalinilla oli erityistä henkilökohtaista kiintymystä ja ystävyyttä Suomea kohtaan."
"On luonnollista, että kun generalissimus Stalin on nyt poissa me suomalaiset tunnemme vilpitöntä surua sen johdosta"
"Suomen kansa ja Suomen hallitus tekevät kunniaa generalissimus Stalinin paarien ääressä"
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=256&a=1068
Päivän peili:
K. A. Fegerholmin muistosanat... Suomen kansa tietää menettäneensä ystävän... Stalin tunsi ystävyyttä Suomea ja sen kansaa kohtaan...
Lauri Viljanen kertoo tapaamisesta Stalinin kanssa kulttuuridelegaation mukana 9.10.1945
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1774834- 123416
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402233Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly262004Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471946Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6801906- 1171841
- 1381767
- 451525
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101431