Eräs tarina koira-allergiasta ja kuinka kävikään

Staffipörisijä

Minulla on jo vajaan neljän vuoden ajan ollut kotona staffi-koiruli, joista jotkut allergikot virheellisesti luulevat että kun aluskarva puuttuu, niin voi vapaasti ottaa. Tiesin alun alkaen, että allergiat johtuvat koiran hilseestä, ei karvan määrästä.

Vaikka elämässäni onkin aina ollut koiria, en tajunnut että herkkyyteni pahentui pahentumistaan teiniajoista (nykyisin olen 34-vuotias).
Koirani on kohta 4-vuotias, ja koko sen ajan olen pärskinyt ja kärsinyt nenän tukkoisuudesta, mutta missään nimessä ei ole tullut mieleeni luopua siitä.

Onneksi kuulun työterveyshuollon piiriin, jolloin aivasteluni ja tukkoisuus on tutkittu ehkä(?) huolellisemmin kuin jossain kunnallisissa terveyskeskuksissa - ja näin NELJÄN VUODEN jälkeen on löytynyt tropit jotka tehoaa!!

Nyt pystyn näiden vuosien jälkeen olemaan kuorsaamatta, aivastelematta, silittämään koiraa, ja jos se nuolaisee niin ei tule heti kutiavia näppylöitä...tämä on NIIN laatuaikaa!

Siitä huolimatta on pelko perseessä, että mitäs jos lääkkeet jäävät kotiin vaikkapa kesälomareissulla...kuinkahan nopeasti oireet tulisivat takaisin? Toisena mietteenä on se, että voisikohan joskus lopettaa ko. allergialääkkeet? Toiveena kumminkin on, ettei tarvitsisi syödä mitään ylimääräisiä pillereitä koko ikää.

5

1049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko+allerg.

lääkitys sinua on nyt auttanut?

• Minkä merkkistä lääkettä sait? Meillä mies kissalle allerginen, kärsii kylläkin hengitysvaikeuksista, käynyt homeopaatilla jo puoli vuotta, mutta lisää tehoa tarvittaisiin. Siedätyshoitokin jo käynyt mielessä, kestää vain niin kauan (:

• Staffipörisijä

Pahoittelut, kun vastaukseni viipyi,

Nenään laitettava suihke on Avamys (ainakin lekuri sanoi, että se on jokin ihan uusi lääke?? josta on saatu lupaavia tuloksia), ja tabletteina syön Xysalia yksi per päivä.

• Staffipörisijä
        Staffipörisijä kirjoitti:

Pahoittelut, kun vastaukseni viipyi,

Nenään laitettava suihke on Avamys (ainakin lekuri sanoi, että se on jokin ihan uusi lääke?? josta on saatu lupaavia tuloksia), ja tabletteina syön Xysalia yksi per päivä.

Lisäys sarhavi:lle, minäkin menin lekurille asenteella: Haluan siedätyshoitoon heti(!) koiran vuoksi.

Lekuri sanoi, että siinä tapauksessa siedätys täytyisi ensin aloittaa siitepölyistä (olen niillekin allerginen), ja nyt kun kevät koittaa niin se on turha prosessi (siedätys on pitkäaikainen prosessi, ja kai pitää aloittaa joskus talvipakkasilla jos siihen ylipäätään ryhdytään, ja joillakin allergia voi sitä kautta kääntyä päinvastoin pahemmaksi)

- eli syön ja suihkuttelen nyt noita lääkkeitä, ja oli puhe, että katsotaan tilanne uusiksi muutaman kk päästä.

• erittäin allerginen

Minä olen pahasti allerginen kaikille eläimille ja sairastanut lapsuudessa ja nuoruudessa astmaa. Kuitenkin omistan nyt kaksi tosi karvaista koiraa, ja välillä olen kuukausia täysin oireeton. Nyt taas karvanlähtö- ja siitepölyaikaan on silmä- ja nenäoireita sekä hengityksen pihinää, mutta olen päättänyt koirani pitää, joten toisinaan otan antihistamiinipillerin, nenäsuihketta tai silmätippoja, mutta en joka päivä. Olen päättänyt siedättyä koiriini, joten harjaan niitä, pidän kasvoja koiran turkissa, annan nuolla, nukun koirien kanssa. En voi tätä suositella kenellekään, mutta minä valitsin koirat allergiasta huolimatta ja pystyn elämään oireiden kanssa silloin kun niitä on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3043
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2695
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2305
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1986
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      37
      1815
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1527
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe