Tämä ei ehkä ihan tälle palstalle kuulu, kertokaa mille, jos jokin on parempi.
Minua kiinnostaa Santiago de compostellan pyhiinvaellusreitin kulkeminen. Tietyssä mielessähän kyseessä on ekomatkailua: 700 km omin jaloin kulkien. Tosin jollain on ensin päästävä Ranskan ja Espanjan rajalle, muulla kuin lentokoneella. Vaikka pyhiinvaeltajat kuulemma saavat myös aikamoista sotkua aikaan apostolin kyydillä reitillä kulkiessaan jätteillään ja jätöksillään. Eli pyhiinvaellus ei välttämättä tarkoita ekologisuutta, taloudellisuutta tai eettisyyttä.
Itselläni on mikrobudjetti, mikä jossain määrin tarkoittaa myös ekologisuutta, koska ei ole varaa tuhlata. Onko kellään kokemusta kyseisestä reitistä? Millä pääsitte sen alkukohtaan? Miten ruoka- ja majoituspolitiikka? Käytittekö reitin varren retkeilymajoja?
Santiago de Compostella
9
1104
Vastaukset
- pahanhajuinen
Pelkän liftauksen vaatiman ajan eväät maksavat.
Muutaman päivän ruuan hinnalla halpalentää. Ja myös päästää.
Liftaaminen on muuttumut harvinaiseksi, hitaaksi ja vaaralliseksi.
Juna ei ole halpa. Rahtilaivan orjaksi on huono päästä.
Eli hinnan vuoksi halpalentoja, täydennykseksi liftaus.
Itse olen matkustellut mopedilla Euroopassa.
Yöpynyt olen lakien vastaisesti teltassa pusikossa, pakkasessakin.
Joskus linja-autopysäkillä, työmaan wc:ssä tai huoltoaseman mittarikatoksessa.
Kypärän ympäri hyönteisiltä suojaava verkko, rukkaset kädessä ja unta palloon.
Majoituspalveluita ja ja pesuja käytän niin harvakseen,
että hajullani saisi julkisissa liikennevälineissä ja ruokaloissa väljästi tilaa.
Aivan kuten alkuperäisille apostolimatkaajille oli tyypillistä.
Ruokailen tasokkaiden ravintoloiden jalkakäytävällä, satulassa istuen.
Vesisade nenästä tippuen, nauttien vapaudesta. Vaatteita kuivatan moottorin hukkalämmöllä.
Mopon hajoamiset tuovat oman värinsä. Pitää olla halpa ja yleinen malli.
Härveli on muotoutunut niin rumaksi, ettei se kiinnosta varkaita.
Ystävällistä hymyä ja juttelua se houkuttelee. Hellyttävän inhimillinen kulkine.
Jos on terveyttä ja aikaa, niin polkupyörä on kaunis.
Googlen haulla: "santiago de compostella" , löytyi seuraavakin matkakuvaus:
http://www.kaukoretket.fi/upload/LaPo-Santiago-jne-240910-lores.pdf
Hinnan 1800€ ja majoitukset voi tehdä sopivammaksi. Siunausta vaelluksellesi!- salelampi
Kiitos vastauksestasi! Olet sinäkin aika omannäköinen kulkijasi. Onnea kaikille matkoille meille kaikille!
- Liivio
Tuntuu jotenkin oudolta, että Santiago de compostella-pyhiinvaellusmatkaan liitettään jonkinlainen ekoleima. Minun näkemykseni on, että vaatimaton elämäntapa on sisäänrakennettuna pyhiinvaelluksen ajatukseen, se on itsestäänselvyys ja en pysty kuvittelemaan että elintasoa autuaana pitävällä olisi mitään erityistä koettavaa siellä. Trendikästä ja toisten ihmisten päällepäsmäröintiin perustuvaa ekoleimaa en halua tähän pyhiinvaellusajatukseen mitenkään liitettävän.
- VAELTAJAKO?
No ei tämäkään nyt kyllä ihan suoranaisesti ekomatkailuun liity, mutta...
Näyttää olevan keskusteluketju jo avattu, joten laitanpa omat kysymykseni Camino- eli tästä aiheena olevasta Santiago de compostella –vaelluksesta tähän
1. Onko vaelluksen suorittaminen kohtuudella mahdollista talvella tammi-helmikuussa. Ei siis halua mihinkään erityiseen extreme-selviytymiskokemukseen
2. Millainen keskimääräinen sää on kyseisellä reitillä talvisin (lumisade / vesisade, lämpötilat yö/päivä ja paistaako aurinko usein)?
3. Ovatko majoitukset yleisesti auki myös talvisin?
4. Löytyykö kohtuullisin välimatkoin lämmitettyjä majoituspaikkoja?
5. Vaatteiden pesu- / kuivatusmahdollisuus vähän tuohon neloskysymykseen liittyen
6. Minkä hintaisia ovat hotellimajoitukset reitillä (jos välillä niihin majoittuisi)?
7. Ruokailut ja ruoanlaittomahdollisuudet (juuri tuo talvi huomioiden)
8. Oletus, ettei talvella olisi ruuhkia, joita aika-ajoin kesäisin on joissain kertomuksissa kuvattu olevan. Pitänee paikkansa?
JOKERI: Onko ihan hullua lähteä tuona ajankohtana kyseistä vaellusta suorittamaan, siis vaikka majoituspaikat olisikin auki. Saati jos ei ole. Kannattaako luopua ajatuksesta ja yrittää siirtää vaellusajankohta johonkin kevät-kesä-syksy-akselilla? Jos niin…mihin niistä? Olisiko vastaamassa ketään, joka olisi Caminon kaikesta huolimatta talvikaudella vaeltanut?
Sitten vielä yleinen kysymys pääsystä reitin alkupäähän Ranskan ja Espanjan rajalle: Mihin kannattaa lentää ja miten siitä eteenpäin ko. lähtöpisteeseen? Ja toisekseen entäs poistulo, jos ihan vaelluksen varsinaisesta määränpäästä lähtien paluuta Suomeen ajattelee?
Vastauksia ja kokemuksia toivotaan. Sellaisiakin, joita en ole hoksannut kysyä. - salelampi
VAELTAJAKO? kirjoitti:
No ei tämäkään nyt kyllä ihan suoranaisesti ekomatkailuun liity, mutta...
Näyttää olevan keskusteluketju jo avattu, joten laitanpa omat kysymykseni Camino- eli tästä aiheena olevasta Santiago de compostella –vaelluksesta tähän
1. Onko vaelluksen suorittaminen kohtuudella mahdollista talvella tammi-helmikuussa. Ei siis halua mihinkään erityiseen extreme-selviytymiskokemukseen
2. Millainen keskimääräinen sää on kyseisellä reitillä talvisin (lumisade / vesisade, lämpötilat yö/päivä ja paistaako aurinko usein)?
3. Ovatko majoitukset yleisesti auki myös talvisin?
4. Löytyykö kohtuullisin välimatkoin lämmitettyjä majoituspaikkoja?
5. Vaatteiden pesu- / kuivatusmahdollisuus vähän tuohon neloskysymykseen liittyen
6. Minkä hintaisia ovat hotellimajoitukset reitillä (jos välillä niihin majoittuisi)?
7. Ruokailut ja ruoanlaittomahdollisuudet (juuri tuo talvi huomioiden)
8. Oletus, ettei talvella olisi ruuhkia, joita aika-ajoin kesäisin on joissain kertomuksissa kuvattu olevan. Pitänee paikkansa?
JOKERI: Onko ihan hullua lähteä tuona ajankohtana kyseistä vaellusta suorittamaan, siis vaikka majoituspaikat olisikin auki. Saati jos ei ole. Kannattaako luopua ajatuksesta ja yrittää siirtää vaellusajankohta johonkin kevät-kesä-syksy-akselilla? Jos niin…mihin niistä? Olisiko vastaamassa ketään, joka olisi Caminon kaikesta huolimatta talvikaudella vaeltanut?
Sitten vielä yleinen kysymys pääsystä reitin alkupäähän Ranskan ja Espanjan rajalle: Mihin kannattaa lentää ja miten siitä eteenpäin ko. lähtöpisteeseen? Ja toisekseen entäs poistulo, jos ihan vaelluksen varsinaisesta määränpäästä lähtien paluuta Suomeen ajattelee?
Vastauksia ja kokemuksia toivotaan. Sellaisiakin, joita en ole hoksannut kysyä.Bruun Heli von, Bruun Mikko von: Linnunradan tiellä, pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan. 2009. Huomasin sattumalta tuon kirjan jossain. En ole kirjaa lukenut, mutta laitoin hakusanaksi tekijöiden nimet ja löysin tiedon, että olivat lähteneet matkaan ennen joulua. Itselläni on matkaväsymystä pelkän kirjojen lukemisen jälkeen, joten pidän nyt taukoa koko asian pohtimisessa.
Kenkäasiaa miettiessä törmäsin johonkin ultrakevytretkeilyyn tai vastaavaan. Eli mahdollisimman kevyisiin varusteisiin innostuneet retkeilijät käyttävät kenkinäkin Salomonin verkkokenkiä tai vastaavia. Tarvittaessa polyuretaanisukkaa tai vastaavaa lämmittämässä ja märkyyttä torjumassa. En tiedä, miten toimisi noilla korkeuseroilla. Talvella tietysti voisi olla liian eksoottista kylmänkin puoleen. Mutta miksei kesällä toimisi. Itse inhoan raskaita vaelluskenkiä. Suomessa olen kulkenut vain erilaisissa lenkkareissa, tosin aika tasaisessa maastossa. Kenkäjuttua taidan kuitenkin miettiä toisella palstalla.
Buen camino! - salelampi
salelampi kirjoitti:
Bruun Heli von, Bruun Mikko von: Linnunradan tiellä, pyhiinvaellus Santiago de Compostelaan. 2009. Huomasin sattumalta tuon kirjan jossain. En ole kirjaa lukenut, mutta laitoin hakusanaksi tekijöiden nimet ja löysin tiedon, että olivat lähteneet matkaan ennen joulua. Itselläni on matkaväsymystä pelkän kirjojen lukemisen jälkeen, joten pidän nyt taukoa koko asian pohtimisessa.
Kenkäasiaa miettiessä törmäsin johonkin ultrakevytretkeilyyn tai vastaavaan. Eli mahdollisimman kevyisiin varusteisiin innostuneet retkeilijät käyttävät kenkinäkin Salomonin verkkokenkiä tai vastaavia. Tarvittaessa polyuretaanisukkaa tai vastaavaa lämmittämässä ja märkyyttä torjumassa. En tiedä, miten toimisi noilla korkeuseroilla. Talvella tietysti voisi olla liian eksoottista kylmänkin puoleen. Mutta miksei kesällä toimisi. Itse inhoan raskaita vaelluskenkiä. Suomessa olen kulkenut vain erilaisissa lenkkareissa, tosin aika tasaisessa maastossa. Kenkäjuttua taidan kuitenkin miettiä toisella palstalla.
Buen camino!Anteeksi, että meni kauan alkuperäisestä ekomatkailusta. Ei pyhiinvaellus varmasti sinänsä ekomatkailua olekaan, ja etenkin jos yhdistää kevytretkeilyn ja pyhiinvaelluksen, niin siinä on lievä välineurheilun leima (tosin erittäin askeettinen sellainen). Voi miettiä, mitä pyhiinvaellus kuluttaa. Moni tulee lentäen ja kaukaa (paha paha). Itse matkalla kuljetaan jalkaisin (hyvä) ja majoitutaan vaatimattomasti (kohtuullisen hyvä). Kulutetaan pääosin samaa väylää (positiivista). Roskataan (negatiivista). Toisaalta matkaan kulutetun aikajakson aikana ihminen söisi ja eläisi muualla, ja kuluttaisi ehkä vieläkin enemmän luonnonvaroja kuin pyhiinvaelluksella (positiivista). Ja ainakin pienituloinen ei matkusta pyhiinvaelluksensa lisäksi vuoteen tai pariin muualle (lisää ekologisuutta). Välineisiin tietysti kulutetaan luonnonvaroja (paha), mutta kuten todettu, pyhiinvaelluksen aikana muut kulutusmahdollisuudet ovat niukat (hyvä). Mikä olisi pyhiinvaelluksen kokonaisekologisuusarvio?
- Karolus51
salelampi kirjoitti:
Anteeksi, että meni kauan alkuperäisestä ekomatkailusta. Ei pyhiinvaellus varmasti sinänsä ekomatkailua olekaan, ja etenkin jos yhdistää kevytretkeilyn ja pyhiinvaelluksen, niin siinä on lievä välineurheilun leima (tosin erittäin askeettinen sellainen). Voi miettiä, mitä pyhiinvaellus kuluttaa. Moni tulee lentäen ja kaukaa (paha paha). Itse matkalla kuljetaan jalkaisin (hyvä) ja majoitutaan vaatimattomasti (kohtuullisen hyvä). Kulutetaan pääosin samaa väylää (positiivista). Roskataan (negatiivista). Toisaalta matkaan kulutetun aikajakson aikana ihminen söisi ja eläisi muualla, ja kuluttaisi ehkä vieläkin enemmän luonnonvaroja kuin pyhiinvaelluksella (positiivista). Ja ainakin pienituloinen ei matkusta pyhiinvaelluksensa lisäksi vuoteen tai pariin muualle (lisää ekologisuutta). Välineisiin tietysti kulutetaan luonnonvaroja (paha), mutta kuten todettu, pyhiinvaelluksen aikana muut kulutusmahdollisuudet ovat niukat (hyvä). Mikä olisi pyhiinvaelluksen kokonaisekologisuusarvio?
Tuon kaiken vuodatuksen luettuani jäin miettimään, olisiko sittenkin parempi jäädä kotiin kiemurtelemaan sen suuren ekotuskan kanssa. Eihän tuolla ole enää mitään tekemistä pyhiinvaelluksen kanssa.
- compostela
VAELTAJAKO? kirjoitti:
No ei tämäkään nyt kyllä ihan suoranaisesti ekomatkailuun liity, mutta...
Näyttää olevan keskusteluketju jo avattu, joten laitanpa omat kysymykseni Camino- eli tästä aiheena olevasta Santiago de compostella –vaelluksesta tähän
1. Onko vaelluksen suorittaminen kohtuudella mahdollista talvella tammi-helmikuussa. Ei siis halua mihinkään erityiseen extreme-selviytymiskokemukseen
2. Millainen keskimääräinen sää on kyseisellä reitillä talvisin (lumisade / vesisade, lämpötilat yö/päivä ja paistaako aurinko usein)?
3. Ovatko majoitukset yleisesti auki myös talvisin?
4. Löytyykö kohtuullisin välimatkoin lämmitettyjä majoituspaikkoja?
5. Vaatteiden pesu- / kuivatusmahdollisuus vähän tuohon neloskysymykseen liittyen
6. Minkä hintaisia ovat hotellimajoitukset reitillä (jos välillä niihin majoittuisi)?
7. Ruokailut ja ruoanlaittomahdollisuudet (juuri tuo talvi huomioiden)
8. Oletus, ettei talvella olisi ruuhkia, joita aika-ajoin kesäisin on joissain kertomuksissa kuvattu olevan. Pitänee paikkansa?
JOKERI: Onko ihan hullua lähteä tuona ajankohtana kyseistä vaellusta suorittamaan, siis vaikka majoituspaikat olisikin auki. Saati jos ei ole. Kannattaako luopua ajatuksesta ja yrittää siirtää vaellusajankohta johonkin kevät-kesä-syksy-akselilla? Jos niin…mihin niistä? Olisiko vastaamassa ketään, joka olisi Caminon kaikesta huolimatta talvikaudella vaeltanut?
Sitten vielä yleinen kysymys pääsystä reitin alkupäähän Ranskan ja Espanjan rajalle: Mihin kannattaa lentää ja miten siitä eteenpäin ko. lähtöpisteeseen? Ja toisekseen entäs poistulo, jos ihan vaelluksen varsinaisesta määränpäästä lähtien paluuta Suomeen ajattelee?
Vastauksia ja kokemuksia toivotaan. Sellaisiakin, joita en ole hoksannut kysyä.Vaeltajalle?: Kuljin eteläisen reitin, Via de la Plata 2007 helmi-maaliskuussa, välin Merida - Santiago. Merkattu ja albergue-majoituksia oli silloin vain Meridasta lähtien. Nykyään rakennettu reitti saattaa lähteä etelämpää. Meridaan pääsee esimerkiksi Fuengirolasta kätevästi bussilla.
Reitti täysin mahdollinen, joskin siihen aikaan, ja varsinkin tammi- helmikuussa sää saattaa olla mitä hyvänsä auringonpaisteesta lumimyrskyyn. Mutta sehän on vain varustekysymys. Ja kunnon makuupussi, espanjalaiset kun eivät ole vielä keksineet, että taloja voi lämmittää. Mutta ei mitään ekstreemiä. Ja eihän pyhiinvaellus saa mikään huviretki olla! (Mielestäni jos sinne lähtee, kannattaa asennoitua niinkuin pyhiinvaellukseen, muutenhan voi kävellä vaikka kotinurkilla.)
Majoitukset ovat periaatteessa auki talvisinkin. Joskus kyllä joutuu etsimään avainta läheisistä kahviloista tai asunnoista, tai soittamaan. (Espanjan kielentaito avuksi, mutta kyllä vastaaja ymmärtää, kun vilusta vapisevalla äänellä sanot "Albergue). Ehdottomasti kannattaa ensin tilata esitteet esimerkiksi www.archicompostela.org (Oficina de Acogida al Peregino S.A.M.ICATEDRAL 15704 Santiago de Compostela) Paikallisen katolisen kirkon pastoriltakin voi kysyä. Yleensä mielellään auttavat vääräyskoisiakin (siis protestantteja, jos ole sellainen). Minulla ei ollut esitettä, ja sen takia jouduin etsiskelemään paljon turhaan. Myös reitin tunnus, näkinkenkä kannattaa hankkia ennen lähtöä. Se nimittäin pyhittyy vaelluksen aikana. (Ihan riippumatta, uskotko asiaan vai et!)
Alberguet ovat noin 20 kilometrin välein, mutta talvella eivät kaikki välttämättä auki. Niissä on yleensä vaatteiden pesu ja kuivausmahdollisuudet, mutta talvella kuivaus usein hidasta. Sisämaassa on halpoja hotelleja - matkustajakoteja, noin 20 euroa yö. Ruuanlaittomahdollisuudet periaatteessa alberguessa. Syytä kuitenkin varautua, että joku päivä menee kuivamuonalla. Jos ei halua käydä ravintoloissa (sisämaassa halpoja, ruokalajien nimet espanjaksi sanakirjassa kannattaa olla.)
Ruuhkia etenkin pohjoisella reitillä (Camino Frances) kuuluu kesäaikana olevan, majapaikat saattavat olla täynnä. Sitäpaitsi kesällä Espanjassa on KUUMAA! (kylmyyttä vastaanhan voi suojautua). Minä olin melkein joka yöpymisellä ainoana majapaikassa.
Varoitus: kun kuvittelevat päässeesi perille Santiagoon, saat lapun, jossa sanotaan, että nyt pyhiinvaellus alkaa!
Jos haluat tietää enemmän, osoitteeni: heimovaittinen@gmail.com
- tmp:lta
Katso ryanair.com -sivulta lentoja. Tampere-Hahn-Santiago menossa tai ainakin paluussa on järkevä. Menomatkalle kohde voisi olla esim. Valladolit, Santander, Madrid, Pau tai Biarritz.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911234Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221088- 48814
- 70810
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53760Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49677- 33662
- 60659
- 52627
- 50615