saunalauluja sapatiksi

Minun nuoruudessani kunnon adventisti ei saunonut eikä edes käynyt suihkussa sapattina.
Niinpä sapatin saunalauluille ei ollut jäsenistön piirissä kysyntää.

Nyt, kun asiat ovat jossain määrin toisin tässäkin suhteessa, niitä joilla on huono omatunto lojuessaan saunan lauteilla sapattina, voitaisiin lohduttaa, mikäli he lauteilla hikoillessaan voisivat laulaa "pyhiä saunalauluja",

vaikkapa tyyliin "tämän kuumempaan paikkaan ei adventisti joudu..."

Tulee mieleen tarina kahdesta munkista. Munkki näki luostaritoverinsa tupakoivan ja ihmetteli sitä ääneen ja totesi, että hän oli pyytänyt tupakointilupaa rippi-isältään, mutta ei ollut lupaa saanut.

"Miten sinä sitä pyysit?", kysyi sauhuttelija.

"Saanko tupakoida rukoillessani?"

"Siinä se meni pieleen. MInä kysyin, saanko rukoilla tupakoidessani, ja lupa heltisi oitis."

Olen minä kerran saunonut paikallisen adventistieliitin kanssa, mutta toista kertaa en. Osa tuosta porukasta on edelleenkin adventisteja, kaikki ihan tunnettuja nimiä.

6

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werwerwer

"mulla on niin vaikeeta, niin vaikeeta" höpönlöpö sulla oikein on, kun pitää koko ajan panetella muita??????!!!?!?!?!?!?!?!

• uteli "Mikä ihmeen höpönlöpö sulla oikein on, kun pitää koko ajan panetella muita?"

Vastauksen tietävät vain adventismissa korviaan myöten olleet, sen jälkeen kun pää on noussut sen verran, että suun kautta pystyy hengittämään raitista ilmaa.

Ja se "koko ajan" on karkeaa liioittelua. Enimmäkseen minä kirjoittelen ihan muille sivuille.

Mutta ei sitä meikäläisen tilannetta voi ymmärtää, ellei
      - ole ollut adventisti ja
      - tullut järkiinsä, mutta vuosikymmeniä turhan myöhään

Jos werwerwer riittävästi tuntisi adventismia, ei hän moisia kyselisi. Esimerkiksi Kai_A ymmärtänee meikäläisen tunnot paljon paremmin, vaikka ei ole kirkkoa hylännytkään.

Mutta jos Kai_A ei olisi Arvo Arasolan poika, kenkää olisi tullut jo kauan sitten, kirkon vahingoksi kylläkin.

Tutustukoon werwerwer viime viikolla ilmestyneeseen Nykyajan numeroon. Italiassa 70% adv.kirkon nuorista jättää seurakuntansa. Eikä se johdu paavista, vaan ihan muista syistä.

Mietihän, werwerwer, mitä nuo syyt voisivat olla!

• "MInä kysyin, saanko rukoilla tupakoidessani, ja lupa heltisi oitis."

Tuosta viisaasta kysymyksestä tulee mieleeni Jeesuksen neuvo:
      Matt. 10:16 :
      Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle;
      olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

Entä kun rukoilee, eikä ole tupakkaa?
      Minä en kysynyt, vaan rukoilin - tupakkaa.
      Siitä tarkemmin erään ohjelman alussa pääsiäisenä ja ohjelman lopussa
      ikäänkuin kysyn epäluuloisilta, että miksi ei saisi rukoilla siinä, missä
      hätää kokee, vaikkapa tyhmänlaistakin. Eiköhän Jumala tahdokin auttaa.
      Toki kaikki muut 9 todistusta siinä välissä ovat mielenkiintoisempia.
      Kannattaa katsoa iltauutisia odotellessa.

http://telkku.net/telkku?p=20100405

• Kyllä minä adventistille antaisin luvan lauantaina 18 jälkeen saunoa.
        Mutta pe klo 18 jälkeen adventistin omassatunnossa pitäisi hälytyskellot
        soida jos saunoa aikoo. Sillä adventistin sapattihan alkaa sapatin aattoiltana.

• saunavuorot
        AnttiVKantola kirjoitti:

Kyllä minä adventistille antaisin luvan lauantaina 18 jälkeen saunoa.
        Mutta pe klo 18 jälkeen adventistin omassatunnossa pitäisi hälytyskellot
        soida jos saunoa aikoo. Sillä adventistin sapattihan alkaa sapatin aattoiltana.

Eihän sitten adventistille ole ongelma saunoa kerrostaloyhteisössä. Heidän vain täytyy saada saunavuoro ennen klo 18.00. Ei 17.30, vaan klo. 18.00 jälkeen.

Mutta on siinä vain taloyhtiölle selittäminen. Että ei me olla fariseuksia eikä lakihenkisiä mutta saunomisessa kyse minuuteista.

Ja kuka se keksinyt että klo. 18.00? Miksi ei voisi olla vaikka 17.47 tai 18.01?

Toivottavasti kukaan jumalaton ei tiedä uskovista tuollaisia juttuja.

Ei varmaan synny taloyhtiössä herätystä, vaan tulee ajatus että uskovaiset pahemman luokan hulluja joiden jutuissa ei ole mitään mieltä.

• sda.manager

Saahan sitä salassa Adventistikin tehdä mitä haluaa, kunhan ei toinen Adventisti ole "käräyttämässä".
      Yleinen tapa kirkossamme on, että jos tekee mieli tehdä jotain sääntökirjan ulkopuolisia "viritelmiä", niin on parempi ettei toinen Adventisti ole vieressä näkemässä.
      "Silmänpalvelija" on tyypillinen kirkkomme jäsen.
      Siinä on oma viehätys ja jännitys. Pastoritkin istuvat olutlasin ääressä, mutta on parempi mennä johonkin suurempaan kaupunkiin nautiskelemaan, kuin mennä lähiöbubiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe