Noviisi

Z2X69

Morron. Olen harkinnut siis veneen ostoa itselle, sitä ensimmäistä. Venee tulee olemaan noin 8mertiä-12 metrinen. Koneen koosta ei tarkkaa tietoa viel. Matkavene. Haluaisinkin tietää hieman että mitä pakollisia kustannuksia se tietää, eli onko olemassa mahd vene veroja?? Paljonko se sit on? Entä onko olemassa pakollisia vakuutusmaksuja? Pidän ehdottomana että käyn sen ns lautturi kurssin vai mikälie. kaivelen vain tietoa nyt jo. Onko olemassa rajoituksia veneen kokoon nähden että milloin saan edes ajaa sitä ilman mitään "kapteenin"lupia? esim pituuden puolesta? Mikä on venekortti?
Pyydän tyhmyyttäni jo anteeksi ja siksi otankin selville kaikenlaisia :)
Kiitos jo etukäteen teille :)
kertokaan vaan kaikkea hyödyllistä niin olen viisaampi :D

12

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivottavasti olet yli 15 vuoden ikäinen, koska nuo mainitsemasi veneen mitat edellyttävät rekisteröintiä, ovat noin pitkiä ja jos niissä on vielä moottorikin, koska rekisteröityä venettä ei saa kuljettaa alle 15v.
      Maksimi pituus veneellesi on 24m ilman mitään paperista, elikä lupakirjoja.

      "Asetus (Asetus aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 19.12.1997/1256, 1§, 3.kohta) sanoo että

      "Tätä asetusta ei kuitenkaan sovelleta:

      3) huvialukseen, jonka pituus on enintään 24 metriä tai koneteho enintään 500 kW, jos merenkulkulaitos ei, ottaen huomioon aluksen käyttöön ja muut asiaan vaikuttavat tekijät, muuta vaadi;"

      Eli ammattitutkintoa EI vaadita jos pituus on alle 24m TAI koneteho alle 500kW. Riittää siis kun toinen ehto täyttyy. Merenkulkulaitos ei tiettävästi ole esittänyt mitään vaatimuksia pienveneiden/huviveneiden päälliköille."
      (24m on n.80 jalkaa pituudeltaan)

      Mitään "veneveroja" ei suomessa onneksi vielä ole, eikä pakollisia vakuutuksiakaan ellei joku oma pursiseurasi vaadi niitä tai sitten jos ostat veneen rahoituksella niin rahoittaja vaatinee vakuutuksen?, mutta kyllä vakuutus on hyvä olla olemassa itseä ja muita varten.

      Veneilyyn liittyviä kursseja on suomessa vaikka kuinka paljon ja niitä järjestää veneily ja navigaatio järjestöt ja varmaankin on hyvä käydä niitäkin.

      Mitään pakollista "venekorttia" ei ole suomessa vielä vaadittu

      Tervetuloa veneilijäksi ( Ei tarvi anteeksi pyydellä), kyselehän lisää.

      • Z2X96

        Kiitos :) Olen siis 30 vee. Ja se on todellakin moottorivene minkä hommaan. Kiitos tiedoistasi. Kyllä käyn ehdottomasti noita kursseja . Pitää oppia liikkumaan oikein ja navigoimaan. Turvallisesti tietty :) Olen tuossa katsellut jopa 15 metrisiäkin. Mutta tosiaan auki mikä tulee. Käytettynä ostan sen, uuteen ei rahat riitä :) On olemassa hyvä talvi säilytyspaikka jo ja sen kuljetus ei ole ongelma. Kuin hyvin noita tankkaus pisteitä on sisävesillä? Eli jos meinaa pitempiäkin reissuja? Onko järkevää liittyä johkin veneilykerhoon? Saahan niiltä tietoa mutta kai niil jotain vaatimuksia on? Auttaako se jäsenyys laituripaikan saaannis ja tai tuleeko siten halvemmaksi? Onko yleisestä hinta tasosta tietoa? Onko muuten veneen meri kelpoisuudesta mitään haittaa/hyötyä vaikka sen vie mereltä sisävesille?? Vesi toki erillaista mutta onko väliä?
        Onpas kysymyksiä :)


      • Z2X69
        Z2X96 kirjoitti:

        Kiitos :) Olen siis 30 vee. Ja se on todellakin moottorivene minkä hommaan. Kiitos tiedoistasi. Kyllä käyn ehdottomasti noita kursseja . Pitää oppia liikkumaan oikein ja navigoimaan. Turvallisesti tietty :) Olen tuossa katsellut jopa 15 metrisiäkin. Mutta tosiaan auki mikä tulee. Käytettynä ostan sen, uuteen ei rahat riitä :) On olemassa hyvä talvi säilytyspaikka jo ja sen kuljetus ei ole ongelma. Kuin hyvin noita tankkaus pisteitä on sisävesillä? Eli jos meinaa pitempiäkin reissuja? Onko järkevää liittyä johkin veneilykerhoon? Saahan niiltä tietoa mutta kai niil jotain vaatimuksia on? Auttaako se jäsenyys laituripaikan saaannis ja tai tuleeko siten halvemmaksi? Onko yleisestä hinta tasosta tietoa? Onko muuten veneen meri kelpoisuudesta mitään haittaa/hyötyä vaikka sen vie mereltä sisävesille?? Vesi toki erillaista mutta onko väliä?
        Onpas kysymyksiä :)

        Mitäs te veneilyn ammattimiehet olette mieltä hyvästä käytetystä 8-12 metrisestä veneestä? Siis mikä merkki voisi olla sellainen hyvä? Että olisi hyvä ajaa aallossakin. Perus hyvää ratkaisiua ajatellen?


      • Z2X96 kirjoitti:

        Kiitos :) Olen siis 30 vee. Ja se on todellakin moottorivene minkä hommaan. Kiitos tiedoistasi. Kyllä käyn ehdottomasti noita kursseja . Pitää oppia liikkumaan oikein ja navigoimaan. Turvallisesti tietty :) Olen tuossa katsellut jopa 15 metrisiäkin. Mutta tosiaan auki mikä tulee. Käytettynä ostan sen, uuteen ei rahat riitä :) On olemassa hyvä talvi säilytyspaikka jo ja sen kuljetus ei ole ongelma. Kuin hyvin noita tankkaus pisteitä on sisävesillä? Eli jos meinaa pitempiäkin reissuja? Onko järkevää liittyä johkin veneilykerhoon? Saahan niiltä tietoa mutta kai niil jotain vaatimuksia on? Auttaako se jäsenyys laituripaikan saaannis ja tai tuleeko siten halvemmaksi? Onko yleisestä hinta tasosta tietoa? Onko muuten veneen meri kelpoisuudesta mitään haittaa/hyötyä vaikka sen vie mereltä sisävesille?? Vesi toki erillaista mutta onko väliä?
        Onpas kysymyksiä :)

        Yksi hyvä valinta on tietysti joku tunnettu merkki ja malli veneen ja moottorin osalta monestakin syystä, jos voit niin otahan joku veneitä tunteva henkilö mukaan ennen lopullisen kaupan päättämistä, koska tällöin voi ehkä säästyä todellisilta "pommeilta".
        Materiaalina lujitemuovi (lasikuitu) on useinkin paras, helppohoitoisin ja yleisinkin.

        Tankkauspisteitä tai paikkoja on hyvin vaihtelevasti eri vesistöillä mutta yleensä riittävän tiheässä, näistä on ollut luetteloita veneilylehdissä ja polttoainefirmojen esitteissä, mutta lähes kaikissa veneissä on niin suuret tankkitilavuudet ettei polttoaine pääse loppumaan ja voihan pitää muutamia varakanistereita mukana.

        Jos pidät yhdistystoiminnasta niin silloin jonkun veneilykerhon jäsenyys on hyvä, ja aika monet kerhot edellyttää jäsenyyttä jos yrittää heiltä pysyvää laituripaikkaa, jos haluat katsastuttaa veneesi niin sekin yleensä edellyttää veneilykerhon jäsenyyttä.

        Katsastuksesta on hyötynä lisäksi joidenkin vakuutusyhtiöiden vakuutus maksujen alennukset ja jotkut yhtiöt taas myöntävät halvemman vakuutuksen ilman katsastusta kuin joku toinen yhtiö katsastetulle veneelle, kannattaa kysellä monista yhtiöistä vakuutuksia ja vertailla ne hyvin.

        Laituripaikkojen hinnat vaihtelee todella paljon eri paikoissa ympäri suomea jossain voi olla 0€ ja kalliimmissa satoja € sammon veneilyseurojen jäsenyyden hinnat vaihtelee aika paljon.

        Eihän merikelpoisuudesta koskaan ole haittaa ? en ainakaan tiedä miten siitä voisi olla??
        Suomen järvillä on harvoin mitään ongelmakelejä tuon kokoisilla moottoriveneillä mitä mainitsit mutta tietysti kannattaa aina ennen vesille lähtöä kuunnella tuuli-/sääennusteet.


      • Z2X69
        Juha58 kirjoitti:

        Yksi hyvä valinta on tietysti joku tunnettu merkki ja malli veneen ja moottorin osalta monestakin syystä, jos voit niin otahan joku veneitä tunteva henkilö mukaan ennen lopullisen kaupan päättämistä, koska tällöin voi ehkä säästyä todellisilta "pommeilta".
        Materiaalina lujitemuovi (lasikuitu) on useinkin paras, helppohoitoisin ja yleisinkin.

        Tankkauspisteitä tai paikkoja on hyvin vaihtelevasti eri vesistöillä mutta yleensä riittävän tiheässä, näistä on ollut luetteloita veneilylehdissä ja polttoainefirmojen esitteissä, mutta lähes kaikissa veneissä on niin suuret tankkitilavuudet ettei polttoaine pääse loppumaan ja voihan pitää muutamia varakanistereita mukana.

        Jos pidät yhdistystoiminnasta niin silloin jonkun veneilykerhon jäsenyys on hyvä, ja aika monet kerhot edellyttää jäsenyyttä jos yrittää heiltä pysyvää laituripaikkaa, jos haluat katsastuttaa veneesi niin sekin yleensä edellyttää veneilykerhon jäsenyyttä.

        Katsastuksesta on hyötynä lisäksi joidenkin vakuutusyhtiöiden vakuutus maksujen alennukset ja jotkut yhtiöt taas myöntävät halvemman vakuutuksen ilman katsastusta kuin joku toinen yhtiö katsastetulle veneelle, kannattaa kysellä monista yhtiöistä vakuutuksia ja vertailla ne hyvin.

        Laituripaikkojen hinnat vaihtelee todella paljon eri paikoissa ympäri suomea jossain voi olla 0€ ja kalliimmissa satoja € sammon veneilyseurojen jäsenyyden hinnat vaihtelee aika paljon.

        Eihän merikelpoisuudesta koskaan ole haittaa ? en ainakaan tiedä miten siitä voisi olla??
        Suomen järvillä on harvoin mitään ongelmakelejä tuon kokoisilla moottoriveneillä mitä mainitsit mutta tietysti kannattaa aina ennen vesille lähtöä kuunnella tuuli-/sääennusteet.

        Kertokaas viel kokemuksella ja tiedolla mitä teillä on, että minkä merkkistä ja mallin venettä voisin katsella?? Pituus olisi hyvä kyllä olla vähintään se 8 metriä ja max 15. Matkavene jossa pystyisi oleen useitakin päiviä. Se saisi olla okei ajettava huonommassakin kelissä, kuormallakin ja ilman. Miel merikelpoinen. Ei väliä onko se uppoumarunkoinen/puoliplaanaava. Etsin käytettyä. Ekaa venettä. 2-4 henkeä luultvasti max mutta jahka opin seilamaan niin haluaisin käydä sisävedet ja meren yli ehkä tallinnassa ja vast. Dieselkone olisi hyvä. Moottorivene. Heittäkää ajatuksianne ja sellaisia veneitä mitä mieleenne tulee tai kokemus puhuu. kiitos :)


      • Z2X69
        Z2X69 kirjoitti:

        Kertokaas viel kokemuksella ja tiedolla mitä teillä on, että minkä merkkistä ja mallin venettä voisin katsella?? Pituus olisi hyvä kyllä olla vähintään se 8 metriä ja max 15. Matkavene jossa pystyisi oleen useitakin päiviä. Se saisi olla okei ajettava huonommassakin kelissä, kuormallakin ja ilman. Miel merikelpoinen. Ei väliä onko se uppoumarunkoinen/puoliplaanaava. Etsin käytettyä. Ekaa venettä. 2-4 henkeä luultvasti max mutta jahka opin seilamaan niin haluaisin käydä sisävedet ja meren yli ehkä tallinnassa ja vast. Dieselkone olisi hyvä. Moottorivene. Heittäkää ajatuksianne ja sellaisia veneitä mitä mieleenne tulee tai kokemus puhuu. kiitos :)

        Niin ja kiitos vielä kaikille ketkä on vastannut ja tulee vastailemaan. Asiallisesti saa hyviä vinkkejä ja tietoa. Tietoa :)


      • JRxxx
        Z2X69 kirjoitti:

        Kertokaas viel kokemuksella ja tiedolla mitä teillä on, että minkä merkkistä ja mallin venettä voisin katsella?? Pituus olisi hyvä kyllä olla vähintään se 8 metriä ja max 15. Matkavene jossa pystyisi oleen useitakin päiviä. Se saisi olla okei ajettava huonommassakin kelissä, kuormallakin ja ilman. Miel merikelpoinen. Ei väliä onko se uppoumarunkoinen/puoliplaanaava. Etsin käytettyä. Ekaa venettä. 2-4 henkeä luultvasti max mutta jahka opin seilamaan niin haluaisin käydä sisävedet ja meren yli ehkä tallinnassa ja vast. Dieselkone olisi hyvä. Moottorivene. Heittäkää ajatuksianne ja sellaisia veneitä mitä mieleenne tulee tai kokemus puhuu. kiitos :)

        on aika haastava siihen nähden, että sinulla ei ilmeisesti ole aiempaa kokemusta veneenkäsittelystä? Mutta jos nyt olet päättänyt, että noin iso pitää olla, niin Norppa 10 tai sitten hollantilaistyyppiset teräsveneet ovat ihan hyviä vaihtoehtoja sisävesille. Siirto mereltä sisävesille ei sinänsä ole oikeastaan mikään ongelma.

        Liukuvat veneet olit ilmeisesti jo sulkenutkin pois ja sisävesille ne ovatkin minusta vähän turhia, kun etäisyydet joka tapauksessa ovat lyhyempiä.

        Mutta sitten, jos haluat merikelpoisuutta, juttu mutkistuu vähän. Niissä hollantilaisissa on usein vähän alitehoiset koneet merikäyttöön. Norppa, vaikka onkin hyvä vene sinänsä, on myöskin vähän vaikea meriaallokossa ja ennenkaikkea siinä on ikkunaratkaisu sellainen, että korkea aalto voi lyödä ikkunan sisään. Uppoumanopeuksissa matka Tallinnaan kestää jo sen verran, ettei ole hyvä luottaa sään pysymiseen suotuisana. Takaisinkin pitää joskus päästä. Merelle minä etsisin ennemmin isoa fiskaria, tai sitten jotain Utö 34:n tapaista. Hmm, miksei Family Cruiserkin voisi olla hyvä.

        Et antanut mitään budjettiraamia, joten sikälikin vähän vaikea arvata, mitkä ehdotukset ovat realistisia.


      • Z2X69
        JRxxx kirjoitti:

        on aika haastava siihen nähden, että sinulla ei ilmeisesti ole aiempaa kokemusta veneenkäsittelystä? Mutta jos nyt olet päättänyt, että noin iso pitää olla, niin Norppa 10 tai sitten hollantilaistyyppiset teräsveneet ovat ihan hyviä vaihtoehtoja sisävesille. Siirto mereltä sisävesille ei sinänsä ole oikeastaan mikään ongelma.

        Liukuvat veneet olit ilmeisesti jo sulkenutkin pois ja sisävesille ne ovatkin minusta vähän turhia, kun etäisyydet joka tapauksessa ovat lyhyempiä.

        Mutta sitten, jos haluat merikelpoisuutta, juttu mutkistuu vähän. Niissä hollantilaisissa on usein vähän alitehoiset koneet merikäyttöön. Norppa, vaikka onkin hyvä vene sinänsä, on myöskin vähän vaikea meriaallokossa ja ennenkaikkea siinä on ikkunaratkaisu sellainen, että korkea aalto voi lyödä ikkunan sisään. Uppoumanopeuksissa matka Tallinnaan kestää jo sen verran, ettei ole hyvä luottaa sään pysymiseen suotuisana. Takaisinkin pitää joskus päästä. Merelle minä etsisin ennemmin isoa fiskaria, tai sitten jotain Utö 34:n tapaista. Hmm, miksei Family Cruiserkin voisi olla hyvä.

        Et antanut mitään budjettiraamia, joten sikälikin vähän vaikea arvata, mitkä ehdotukset ovat realistisia.

        Kiitos todella hyvästä vastauksestasi. Ei ne liukuvat nyt pois suljettu ole, jos se ratkaisu osoittautuu toimivaksi, mitä en edes epäile. kuuntelen ja otan järkeviä neuvoja kyllä vastaan.
        Tästä on nyt aikaa kun juttelin yhden vene myyjän kanssa, kysyin että onko millaista väliä aloitteliana hommata iso vai pienempi vene. Se vene myymälä sijaitsi herttoniemessä hesassa. Se myyjä sanoi että ei suurta väliä koska pitää se pienempikin vene osata ohjata samoin kun suurempi ja rantautumiset ja laituriin ajot myös. Olen kuitenkin asioita miettinyt ja mun oma toive olisi että se olisi tota koko luokkaa, ehkä nyt ei ihan 15 metrinen vaan joku 8-12. Toi noin metrimäärä siksi kun että olisi vaihtoehtoja. Kuitenkin vien sen veneen ensin sisävesille ja opettelen kunnolla ennenkuin siirryn mihinkään merille. En halua olla osa ikäviä tilastoja. Opetellaan ja tehdään se parhaani mukaan. Budjetti on suuresti vielä auki mutta se on siellä 15000-40000 väliin. Siksi käytettyä olen katsonut. Ei sen tarvi olla uus ja makee vaan mulle loman vietto veneeksi ja vkonloppuksi myös. Silti edellytän että sitä olisi huollettu ja suht hyvin pidetty. Sellanen perus siisti. Alankin tutkimaan noita mainitsemiasi veneitä :)


      • Z2X69 kirjoitti:

        Kiitos todella hyvästä vastauksestasi. Ei ne liukuvat nyt pois suljettu ole, jos se ratkaisu osoittautuu toimivaksi, mitä en edes epäile. kuuntelen ja otan järkeviä neuvoja kyllä vastaan.
        Tästä on nyt aikaa kun juttelin yhden vene myyjän kanssa, kysyin että onko millaista väliä aloitteliana hommata iso vai pienempi vene. Se vene myymälä sijaitsi herttoniemessä hesassa. Se myyjä sanoi että ei suurta väliä koska pitää se pienempikin vene osata ohjata samoin kun suurempi ja rantautumiset ja laituriin ajot myös. Olen kuitenkin asioita miettinyt ja mun oma toive olisi että se olisi tota koko luokkaa, ehkä nyt ei ihan 15 metrinen vaan joku 8-12. Toi noin metrimäärä siksi kun että olisi vaihtoehtoja. Kuitenkin vien sen veneen ensin sisävesille ja opettelen kunnolla ennenkuin siirryn mihinkään merille. En halua olla osa ikäviä tilastoja. Opetellaan ja tehdään se parhaani mukaan. Budjetti on suuresti vielä auki mutta se on siellä 15000-40000 väliin. Siksi käytettyä olen katsonut. Ei sen tarvi olla uus ja makee vaan mulle loman vietto veneeksi ja vkonloppuksi myös. Silti edellytän että sitä olisi huollettu ja suht hyvin pidetty. Sellanen perus siisti. Alankin tutkimaan noita mainitsemiasi veneitä :)

        Suosittelisin kuitenkin harjoittelua pienemmällä veneellä, ennen kuin lähdet liikkeelle sillä suuremmalla. Tämähän ei sinänsä estä mainitsemasi kokoluokan veneen ostoa ensiveneeksi, parin viikon harjoittelu lainatulla/vuokratulla veneellä riittää, kunhan liikut sillä kokopäiväisesti sen ajan. Muista että kipparin pitää tarvittaessa osata rantautua yksinkin, ja jos ei ole kokemusta ennestään, niin 12-metrisellä veneellä menee useimilla sormi suuhun.

        Lisäksi suosittelen että käytät jonkinlaista ammattilaista arvioimaan veneen kuntoa, jo ennen kuin laitat nimesi mihinkään paperiin. Oikeasti hyvää 12-metristä kun saattaa olla vaikea löytää, ja hyväkuntoinenkin vaatii alle 40 tonnin hintaluokassa jatkuvaa ylläpitoa. Yleensä pieniä asioita, mutta jos ei itse osaa tehdä, niin kukkaro saattaa ohentua epämielyttävän nopeaan tahtiin..

        Onnea etsintään, tulet kyllä huomaamaan miksi veneily on niin suosittu harrastus! :D


      • Z2X69
        Z2X69 kirjoitti:

        Kiitos todella hyvästä vastauksestasi. Ei ne liukuvat nyt pois suljettu ole, jos se ratkaisu osoittautuu toimivaksi, mitä en edes epäile. kuuntelen ja otan järkeviä neuvoja kyllä vastaan.
        Tästä on nyt aikaa kun juttelin yhden vene myyjän kanssa, kysyin että onko millaista väliä aloitteliana hommata iso vai pienempi vene. Se vene myymälä sijaitsi herttoniemessä hesassa. Se myyjä sanoi että ei suurta väliä koska pitää se pienempikin vene osata ohjata samoin kun suurempi ja rantautumiset ja laituriin ajot myös. Olen kuitenkin asioita miettinyt ja mun oma toive olisi että se olisi tota koko luokkaa, ehkä nyt ei ihan 15 metrinen vaan joku 8-12. Toi noin metrimäärä siksi kun että olisi vaihtoehtoja. Kuitenkin vien sen veneen ensin sisävesille ja opettelen kunnolla ennenkuin siirryn mihinkään merille. En halua olla osa ikäviä tilastoja. Opetellaan ja tehdään se parhaani mukaan. Budjetti on suuresti vielä auki mutta se on siellä 15000-40000 väliin. Siksi käytettyä olen katsonut. Ei sen tarvi olla uus ja makee vaan mulle loman vietto veneeksi ja vkonloppuksi myös. Silti edellytän että sitä olisi huollettu ja suht hyvin pidetty. Sellanen perus siisti. Alankin tutkimaan noita mainitsemiasi veneitä :)

        Olen jotenkin pelännyt niin sanotusti puuveneitä mutta onko sittenkin ihan hyviä? Kuidutettuja olen suorastaan hylkinyt. On puuveneissä tyylikkäitä mallejakin ja nehän on ihan kelluvia laitteita?! Hoitona se on visiin vaativampi? Kuinka suuria eroja noissa materiaaleissa sit loppujen lopuksi on? Tarkoitan että jos se vene nyt on sit puusta, muovista, alumiinista tai teräksestä niin onko sillä loppujen lopuksi suurta eroa? Yhtä merikelpoisia ne on tai varustelutasot on suhteellisen samoja ja jne.


      • Z2X69
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Suosittelisin kuitenkin harjoittelua pienemmällä veneellä, ennen kuin lähdet liikkeelle sillä suuremmalla. Tämähän ei sinänsä estä mainitsemasi kokoluokan veneen ostoa ensiveneeksi, parin viikon harjoittelu lainatulla/vuokratulla veneellä riittää, kunhan liikut sillä kokopäiväisesti sen ajan. Muista että kipparin pitää tarvittaessa osata rantautua yksinkin, ja jos ei ole kokemusta ennestään, niin 12-metrisellä veneellä menee useimilla sormi suuhun.

        Lisäksi suosittelen että käytät jonkinlaista ammattilaista arvioimaan veneen kuntoa, jo ennen kuin laitat nimesi mihinkään paperiin. Oikeasti hyvää 12-metristä kun saattaa olla vaikea löytää, ja hyväkuntoinenkin vaatii alle 40 tonnin hintaluokassa jatkuvaa ylläpitoa. Yleensä pieniä asioita, mutta jos ei itse osaa tehdä, niin kukkaro saattaa ohentua epämielyttävän nopeaan tahtiin..

        Onnea etsintään, tulet kyllä huomaamaan miksi veneily on niin suosittu harrastus! :D

        Kyllä otan mukaani henkilön joka tietää noista. Tai pyydän arvioimaan. kokenut osaa etsiä ja kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota. Sellasiin mistä en tiedä mitään ja varmasti sellasiin mistä en ole edes kuullut :) Askartelu ja nikkarointi ei ole este, ja aavistelinkin että tuohon rahaan joudun tai siis pääsen sitä tekemään. Historiastani sen verran että autoja olen rakennellut ennen, vanhoja ja uusia. Niihin löytyy hyvät työkalut, vaikkei nyt liity mitenkään veneilyyn mutta tykkään käsillä tehdä jotain. Faijalla on hyvä ja tilava katettu tila minne mahtuu isompikin alus niin siellä pystyn tekemäänkin. Ja säilyttämään turvassa. Sitä paitsi miks makaa mökillä kun pääsee nauttimaan maisemista, ennemmin vene :D
        Palataas aiheeseen, voit kyllä olla oikeassa veneen koosta. 12 metrinen voisi olla aika iso, ja tuolla rahalla saisi ehkä parempi kuntoisen pienemmän. Mikä on parasta osto aikaa veneelle? Onko jotain ns kevät lisää niissä tai vast?


      • 090808
        Z2X69 kirjoitti:

        Olen jotenkin pelännyt niin sanotusti puuveneitä mutta onko sittenkin ihan hyviä? Kuidutettuja olen suorastaan hylkinyt. On puuveneissä tyylikkäitä mallejakin ja nehän on ihan kelluvia laitteita?! Hoitona se on visiin vaativampi? Kuinka suuria eroja noissa materiaaleissa sit loppujen lopuksi on? Tarkoitan että jos se vene nyt on sit puusta, muovista, alumiinista tai teräksestä niin onko sillä loppujen lopuksi suurta eroa? Yhtä merikelpoisia ne on tai varustelutasot on suhteellisen samoja ja jne.

        Työläämpi hoitonen toi puupurkki. Saa jynssää enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe