Viimeisillä jäillä

Olin aamulenkillä. Yöllä oli ollut vähän pakkasta, mutta edellisen päivän lämpö oli sulattanut kevyenliikenteen väylän asfaltin lumesta puhtaaksi. Kaupunkikin oli harjannut hiekat, nuo tappajaseplit, pois.
Aamuaurinko oli jo alkanut sulatella lumipenkkaa ja vettä valui jääkylmälle asfaltille lammikoksi, jonka pohja jäätyi ja minä asuin siihen.
Nyt on sitten paikat kipeinä. Yskiä ei uskalla ja aivastus pelottaa jo etukäteen.
Nauratti kuitenkin perjantain Hesarin Fingerpori sarjakuvan oivallus.
Siinä vanha äijä leijuu keppeineen ilmassa ja tekstinä "uusi lumi vanhan surma".

5

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorena*

Kaatuessa ihminen jännittää tahtomattaan, lihakset ja jäsenet jäykistyvät, tärähdys aiheuttaa lihaksissa kipua jälkeenpäin, luunmurtumat havaitsee miltei heti.

Sanonta "humalaisella kaatuessa ón seitsemän kissan henkeä". Vaistomaisesti he kaatuvat retvakkaasti, jännittämättä, pahatkaan kompuroinnit eivät jätä jälkeä jos nyt jokunen mustelma jos niitäkään.

Muutama päivä sitten hiihtäessä kaaduin alamäessä jäiselle hangelle, kyllä tuli persukseen komea mustelma.
      Trombosol voide on kovassa käytössä.

Joskus tein tutkimusta ikääntyneiden kaatumisista. Ylivoimaisesti eniten kaatumisia sattui aamulla postia hakiessa laatikosta. Usein oli Reinot tai Ainot jaloissa, yöasut päällä, yön aikana oli satanut jään päälle hieno kerros irtolunta ja kuperkeikka oli valmis.Nilkat tai ranteet saivat kyytiä.Sitten kipsihoitoa noin 8 viikkoa.
      Kyllä kaatumisille aina syy löytyi ihan samalla tavalla kuin autokolareille.

• demeter

telkkarissa oli vähän aikaa sitten ohjelma, jossa senioreille opetettiin kaatumista, Avainsana oli tuo rentous, johon Lorena* viittasi. Takavuosina kun joogaharrastukseni oli jokapäiväistä "osasin" kaatua. Nyt taitaa olla siinä ja siinä. Jalkineisiin kiinnitän kyllä aina huomiota, että niissä olisi riittävästi pitoa. Ja sittenhän on nämä mainiot kävelysauvat... Vauhtia olen myös yrittänyt hillitä...

• taas ainakin näillä nurkilla, mutta hyvä että nyt olit jalanliikenteessä,
      sillä hiukan alempaa siinä kuitenkin humpsahdetaan.
      Pikaista parantumista!

Tuon fraasin uusiokäyttö on kyllä aivan realistista! :)

• Niiden äänistä tumpelokaan siipiveikkojen erehtyy. Iltapäivällä 3 kurkea ajeli hyvää laitamyötäistä pohjoista kohti. Kovast' vaihtoivat mielipiteitä sii matkatessaan.
      Toki niillä laskeutumispaikkoja on, mutta suot ovat kai vielä lumien peitossa näiden kurkien reitillä.

"Kun sä kuulet kurjen äänen, älä mene järven jäälle", sanoo vanha sananparsi. Missäkö se tämänaikainen turvallisten jääpeitteiden mahtaa kulkea.
      Pohjoisten jokien jäänsahaus on aloitettu Pohjanmaalta, aina 'ylemmäks' siirtyen. Aviisissa luki, että sahaustyön alla olleen joen jää oli vielä runsaan metrin vahvuista.
      Soma juttu kun monet Etelä- ja Länsi-Suomen joet ovat aikapäiviä sitten vapautuneet talvisesta 'turkistaan'.

• Kiva kun tuo pyöräilykausi alkoi. Tosin ajoin taas koko talven, mutta vähäsen, koska ainainen lumen tulo hankaloitti hommaa.
      Nyt kun vielä saavat nuo hiekoitushiekatkin kerättyä, niin menoksi vaan.
      Se on tuo hiekka asfaltin päällä aika arvaamaton aine, ihan kuin laakereiden päällä ajelisi.

Turvallista matkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe