Millaisen auton ihmiset haluavat ja millaisen ostavat, on kaksi
kaukana toisistaan olevaa asiaa. Jonkin lehtitiedustelun mukaan
halutaan tilava ja vähän kuluttava. Onko ostajien itsetunto niin
alhaalla, että pitää valehdella. Eniten ostettuja ovat Polot, Golfit
ja pienimmät Toyotat.
Itsetunnon alhaisuus näkyy siinäkin, kun perheessä on Volvo V70:n
lisäksi kakkosautona Polo. Aamuisin perheen isä ajaa töihin Espooseen
Volvolla ja siellä se auto sitten seisoo parkissa iltaan.
Äiti puolestaan tunkee lapset Poloon, vie osan tarhaan ja isoimmat
kouluun. Iltapäivällä rundi toisin päin sillä erotuksella, että jääkiekkokassit
ovat mukana ja tullaan hallin kautta. Se Polohan on niin kätevän pieni
kaupungissa pyöriessä, isin kun pitää ajaa 6 km moottoritietä ja Volvo
sopii sinne paremmin.
Sitten olemme me köyhät joilla ei ole varaa kahteen autoon perheessä.
Ajamme kaikki ajomme katumaasturilla. Emme myöskään ymmärrä,
mihin sedania perheessä tarvittaisiin. Sehän on henkilöauto, tarkoitettu
henkilökuljetuksiin kuten taksit.
Mutta meillä köyhillä joilla ei ole ylimääräistä rahaa on elämä ja sen mukana
kaiken näköistä vaivaa, pitää kuljettaa tavaroita peräkärrillä mökille ja
hinailla veneitä keväisin ja syksyisin.
Minä ainakin olen rehellinen, en halua mahdollisimman tilavaa autoa, vaan
hyvän kompromissin, köyhä kun oon.
Millainen auto, sellainen kuski?
9
542
Vastaukset
- KOesiu
Mikä ihme siinä teitä riepoo, että Volvo V70 _on_ hyvä auto, ja sen on moni huomannut (ts. ostanut).
Se ei siitä yleisyydestä huonoksi muutu, se ei huonoksi myöskään muutu tuollaisilla epärelevanteilla haukkumisilla huonoksi. Vai että on tylsä.
Ja sitten tietty Polo on huono, niinpä tietty. Ja mitäs se sitten olikaan huono, sekin on tylsä, siinäkin kuljetetaan ihmisiä ja se sopii kaupunkiin. Voiko enää huonompaa ostosta olla?
Mieleltään on se köyhä, ketä tarvitsee autoa nostaakseen egoa. Siinä ei sitten paljon järkiasiat paina päätöksissä, ei autoasioissa eikä muissakaan.
"Minä ainakin olen rehellinen, en halua mahdollisimman tilavaa autoa, vaan
hyvän kompromissin, köyhä kun oon." - Ja köyhänä pysyt.- pakulla töihin
hyvä kompromissi on osta pakettiauto siinä kulkee ihmiset ja tavarat.
Mitä epäolennaista kirjoituksessani oli? En haukkunut
sen enempää Volvoa kuin Poloakaan huonoiksi enkä tylsiksi.
Päinvastoin arvostan molempia luokassaan varsinkin Volvon
nelivetoista.
Minä tarvitsen autoa mm. veneen nostoon enkä mihinkään
egoiluun. Noilla "halutuimilla" pikkuautoilla se ei vaan onnistu.
Jos yritit olla sarkastinen, niin metsään meni ja pahasti.
Ei onnistu sarkasmi Sinulta ei myöskään ironia, ne kun ovat
vaikeita lajeja.
Tosi on, köyhänä pysyn, mutta nautin rikkaasta elämästä.- ==
Mikä ihme siinä teitä riepoo, että Volvo V70 _on_ hyvä auto, ja sen on moni huomannut (ts. ostanut)
--------------
on kyllä kallis, suuriruokainen ja ei missään nykyaikainen, esim. ajoasento ja sisämelu,
kun myin vuosi,mallia 2006 automme pois, 160 000 km ja otettiin farkku, lapsetkin sanoivat :
"isi ei ole enää volvossa, ei tarvi huutaa"
eikä ajo-ominaisuuksiltakaan kärkipäässä, vaikka onkin hyvä.
toiseksi, turvallinen on, muta lähinnä kai "päin seinää" testissä, ei tosikolarissa. - V70 2006
== kirjoitti:
Mikä ihme siinä teitä riepoo, että Volvo V70 _on_ hyvä auto, ja sen on moni huomannut (ts. ostanut)
--------------
on kyllä kallis, suuriruokainen ja ei missään nykyaikainen, esim. ajoasento ja sisämelu,
kun myin vuosi,mallia 2006 automme pois, 160 000 km ja otettiin farkku, lapsetkin sanoivat :
"isi ei ole enää volvossa, ei tarvi huutaa"
eikä ajo-ominaisuuksiltakaan kärkipäässä, vaikka onkin hyvä.
toiseksi, turvallinen on, muta lähinnä kai "päin seinää" testissä, ei tosikolarissa.Että V70 ei ole koskaan ollutkaan. Auto on nykyautojen mittapuulla kohtuullisen hiljainen, ei _missään_ nimessä äänekäs!
Ajoasento, no se on maku asia, mutta sanotaanko, että peruspertin pitäisi siellä viihtyä, ei ole liian sporttisen penkit tms.
Ja tuo ajo-ominaisuuksien kommentointi viimeistään paljasti, että mitään kokemusta tuosta autosta ei ole. Sen ehdottomasti heikoin lenkki on ajettavuus. Ohjaus on melkoisen kevyt ja epätarkka, jousitus nykymittapuulla löysä ja alusta uudesta alkaen pitää melkoisen ihmeellisiä ääniä. Kyllä sillä hyvin ajaa, ja mielellään, mutta mikään ns. ajajan unelma se ei ole.
Lisäksi vielä tuo kolariväite. Mistäköhän sekin sitten on taas peräisin? Omaperäistä kokomusta 1000 V70 romuttamisesta tosielämässä? Silti sanoisin, että melko turvallinen kun vielä täällä kirjoittelet
- koettu.
"Aamuisin perheen isä ajaa töihin Espooseen
Volvolla"
monta näkökantaa, meilläkin paloi vihreät ja ajoin 40 alueella hieman yli sitä,
kun vasemmalle kääntyville oli punainen ja jonossa oli jätetty kolo jotta vastaantulija voi kääntyä.
vastaantulija kääntyikin eteeni, ei muuta kuin silmälasit lensivät ja rikkoontuivat,
vastapuolella hieman suurempi ja samanikäinen, (autot 2006 ja 2007 mallisia, omapaino yli 1500 kg)
kuski 3-5 vrk sairaalassa, kun oli talvi käytti autoaan , eikä huomannut että jäähdytin tyhjeni auto leikasi kiinni.
näitä on 1966 lähtien kohdalleni tullut jo kolme, siksi en osta aivan pientä autoa,
vaikea olen vähänajava,
kaupungissakin kolhiessa sattuu tosi paljon.
Toiseksi, puolisoni joutuu aikoinaan samalliseen, silloin 25 v parani hetkessä, mutta todettiin että niskanikamat vaurioituivat,
pääsi eläkkeelle 55v, nyt käy kuntouttamassa 2xviikossa tunnin ja itse jumppaa joka päivä 2 kertaa.
Viimeiseen viiteen vuoteen ei ole voinut nukkua kuin 2-3 tuntia, kun herää särkyyn - pointtisi?
"Jonkin lehtitiedustelun mukaan
halutaan tilava ja vähän kuluttava. Onko ostajien itsetunto niin
alhaalla, että pitää valehdella. Eniten ostettuja ovat Polot, Golfit
ja pienimmät Toyotat."
Mikä ristiriita tuossa mielestäsi on?
Tilava ja vähänkuluttava ovat vaatimuksina aivan äärilaidoilta. Tilava tarkoittaa käytännössä samaa kuin kookas ja painava, jolloin se ei voi olla vähän kuluttava. Käytännössä auton hankinta on aina kompromissi. Jos toivelistalla on tilava ja vähänkuluttava auto, pitää käytännössä tyytyä riittävän tilavaan ja kokoisekseen vähän kuluttavaan autoon. Rahaakaan harvalla meistä on käytössä rajattomasti, joten käytännössä valinta usein kallistuu enemmän sinne pienikulutuksisen ja edullisen auton puoleen, jolloin tiloista ollaan valmiita tinkimään. Ne Golfit ja Aurikset ovat monelle erinomaisia autoja.
Ja tosiaan, olen ehkä vähän kummallinen, mutta minäkin valitsisin kaupunkipyöritykseen mieluummin Polon kuin V70 Volvon.
Katumaasturi on ehkä teille paras vaihtoehto. Se ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi sitä myös kaikille muille. Kaikilla ei ole venettä, jonka hinaamiseen katumaasturia tarvittaisiin ja peräkärry kulkee mökille muutaman kerran vuodessa Golfinkin perässä. Kaikilla ei ole edes vetokoukkua, peräkärrystä ja kesämökistä puhumattakaan. Kaikki perheet eivät myöskään pärjää yhdellä autolla. Työpaikkojen sijainnin tai työaikojen takia kaksi autoa on monessa perheessä välttämättömyys.
Auton kanssa tilanne on käytännössä aika lailla sama kuin asunnonkin kanssa. Moni lähiön 75 neliöisessä kerrostaloasunnossa asuva haluaisi asua 300 neliöisessä omakotitalossa, lähellä keskustaa, järven rannalla...Jos tuon kyselyn tulosten analysointi olisi kirjoitettu
muotoon, haluaisin tilavan ja vähän kuluttavan, mutta
ei ole varaa, tai en halua panna autoon niin ja niin
paljon rahaa, olisi ollut totuutta lähempänä. On eri asia
sanoa haluan.
Tuntuu jotensakin hoopolta väittää, että haluan tuon
tilavan, esim. Volvon, mutta kuitenkin otan tämän Polon.
Toinen väitekkin, vähäkulutuksinen ontuu, sillä esim.
Mersuja saa 5-6 litran kulutuksella, mikäli on uskominen
mainoksiin ja miksikäs emme uskoisi.
Totuus kuitenkin on, että halutaan ensisijaisesti ostaa
mahdollisimman halpa ja halpakäyttöinen auto. Se itsetunto
ei vaan anna periksi sanoa asiaa niin kuin se on. Pitää selitellä
joutavia.
Sinänsä halpa ja halpakäyttöinen auto on täysin asiallinen
valinta meidän kohtuuttoman autoveron maassa. Saksassa
kansa huutaisi poliisia avuksi autokauppaan, kun heitä
yritettäisiin ryöstää keskellä kirkasta päivää jos joutuisivat
autoveroterrorismin kohteeksi kuten meillä.- ponttisi
Täpinä kirjoitti:
Jos tuon kyselyn tulosten analysointi olisi kirjoitettu
muotoon, haluaisin tilavan ja vähän kuluttavan, mutta
ei ole varaa, tai en halua panna autoon niin ja niin
paljon rahaa, olisi ollut totuutta lähempänä. On eri asia
sanoa haluan.
Tuntuu jotensakin hoopolta väittää, että haluan tuon
tilavan, esim. Volvon, mutta kuitenkin otan tämän Polon.
Toinen väitekkin, vähäkulutuksinen ontuu, sillä esim.
Mersuja saa 5-6 litran kulutuksella, mikäli on uskominen
mainoksiin ja miksikäs emme uskoisi.
Totuus kuitenkin on, että halutaan ensisijaisesti ostaa
mahdollisimman halpa ja halpakäyttöinen auto. Se itsetunto
ei vaan anna periksi sanoa asiaa niin kuin se on. Pitää selitellä
joutavia.
Sinänsä halpa ja halpakäyttöinen auto on täysin asiallinen
valinta meidän kohtuuttoman autoveron maassa. Saksassa
kansa huutaisi poliisia avuksi autokauppaan, kun heitä
yritettäisiin ryöstää keskellä kirkasta päivää jos joutuisivat
autoveroterrorismin kohteeksi kuten meillä.Eikös kyse ollut siitä, että kansa haluaisi autoja jotka ovat tilavia JA pienikulutuksisia? V70 on toki tilava, mutta onko se pienikulutuksinen? Ei ole...
Esimerkiksi Mersun C 200 CDI mallille ilmoitetaan yhdistetyksi kulutukseksi 5,2 - 5,9 l/100km. C-Mersu ei kuitenkaan sekään ole mikään tilava auto. Se ei myöskään ole pienikulutuksinen. Esimerkiksi VW Polo Bluemotion 1,2 TDI:n yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,4 l/100km. Sekään ei ole tilava mutta kulutusta voisi jo sanoa pieneksi.
Totuus taitaa olla se, että kansa haluaisi auton jossa yhdistyisi Polo Bluemotionin kulutus, Renault Espacen tilat, ja Dacia Loganin hinta. Valitettavasti yksikään valmistaja ei sellaista pysty tarjoamaan. Siksi on tyytyminen Octaviaan, joka tarjoaa riittävät tilat ja kohtuullisen kulutuksen tavallisen tallaajan kukkarolle sopivaan hintaan.
Ei se mielestäni ole mitään joutavaa selittelyä, jos kysyttäessä kertoo toiveensa. Valintatilanteessa jokainen joutuu sitten miettimään paljonko on valmis autosta maksamaan ja mitä ominaisuuksia eniten arvostaa. Koska toiveita vastaavaa ei ole olemassakaan pitää valita vaihtoehdoista vähiten huono.
En usko, että Suomessa on kovinkaan montaa kymmentä ihmistä, jotka voivat ostaa haluamansa auton hinnasta välittämättä. Siksi lienee turha erikseen mainita, että hinnallakin on vaikutusta valintaan. Luulisin, että sinullekin kepaisi auto, joka olisi nykyistä tilavampi, vähemmän kuluttava ja paremmin varusteltu, jos sellaisen saisi riittävän edullisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873207
- 622907
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802256
- 742169
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?361416