Mitä töitä suomen kieltä opiskelleelle?

pääaineen vaihto

Olen tänä keväänä hakenut opiskelemaan suomen kieltä yliopistoon. (Tällä hetkellä opiskelen toista vuotta englantia, vaikkakin opinnot ovat hieman katkolla, koska kiinnostusta ei nykyistä alaa kohtaan löydy enää yhtään.) Olen alkanut miettiä mahdollisia työasioita, jos vaikka satun saamaan opinto-oikeuden. Opettajaksi en mielellään haluaisi, vaikka ei sekään ole täysin poissuljettu vaihtoehto. Mitä töitä suomen kieltä opiskellut voi siis tehdä ja mitä sivuaineita näihin töihin vaaditaan? Onko kirjallisuutta sivuaineena opiskelleelle ainoat vaihtoehdot opettajan työ tai toimiminen kustannusalalla?

5

1183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Opettajuuden lisäksi suomen kieltä opiskellut voi päätyä esimerkiksi toimittajaksi tai tiedottajaksi (tällöin hyviä sivuaineita ovat esim. journalistiikka/tiedotusoppi, yhteisöviestintä, puheviestintä), kielenhuolto- ja asiantuntijatehtäviin, kääntäjäksi (sivuaineeksi jokin vieras kieli) tai tutkijaksi.

Myös täältä löytyy lisää infoa työllistymisestä:
      http://www.hum.utu.fi/oppiaineet/suomi/opiskelu/valmiudet/

• Niin, nimenomaan VOI päätyä tiedottajaksi tai toimittajaksi. Käytännössä kuitenkin viestintäalalla
        on aivan hirveän kova kilpailu työpaikoista. Kokemusta on, olen valmistunut viestintäalalle 1999 ja
        joutunut kuitenkin vielä opiskeleen opettajaksi, kun töitä nyt ei kerta kaikkiaan ollut.
        Eli: sinulla olis hyvä olla opettajan pätevyys, sillä voit kuitenkin työllistyä viestintäalalle, sillä viestintä-
        alalle ei vaadita mitään tiettyä koulutusta.

• Opex

Suomen kielen opiskelijoista 90 prosenttia päätyy opettajiksi. Toki opettajantöitäkin on erilaisia; yläkoulun ja lukion lisäksi voi opettaa ammattiopistoissa, suomea maahanmuuttajille yms.

• if...

Kuinka vaikeaa on päästä opettamaan äidinkieltä AMKn?

• suomen ope

Ei ole yhtään sen vaikeampaa kuin päästä opettamaan esim. suomea aikuisille maahanmuuttajille. Tutkinnon sisältö ratkaisee ja se, miten menestyy ensimmäisessä työhaastattelussa. Sitten, kun on ensimmäisessä opetustyöpaikassaan menestynyt, jatko on aina helpompaa. Minusta tuntuu siltä, että edellisten pomojen suositukset painavat paljon, mutta oikeasti en tiedä, onko näin, koska minulla ei ole vertailukohtaa. Olen aina vain opettanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      47
      6057
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      626
      2462
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1191
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      79
      1070
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      334
      1061
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      55
      1020
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      62
      975
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      925
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228