Venesähköistä

Kalamies.

Hankin vuosi sitten käytetyn purkkarin, enkä ymmärrä vielä paljoa sähköhommista. Minkälainen pitäisi veneen sähköjen ulosotto akustosta olla, ollakseen turvallinen ja toimintavarma? Eli lähinnä pitäisikö esim. hupiakuista lähteä vain yhdet paksut kaapelit, jotka tuo virtaa johonkin sähkönjakokeskukseen eri kuluttajille? Nykyisessä veneessäni on vedetty suunnilleen kaikille laitteille omat ohuemmat johdot akuista sulake-kytkintaululle ja siitä edelleen kuluttajiin. Näyttää aikamoiselta sekasotkulta. Kokemuksia miten homma kannattaisi tarv. uusia, onko tarve ammattilaiselle? Ja nyt ei puhuta koneen sähköistämisestä eikä maasähköstä jne...kiitos asiallisista vastauksia.

16

1874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19

      Niin no noita kytkentöjä on jos jonkinlaisia. Pääasia on tietysti, että laitteen simahtaessa johtoviidakosta selviää mistä piuhasta voisi olla kyse.

      Jotakuinkin niin, että akulta tällaiseen 'jakokeskukseen' ja siittä kytkintaulun/sulakkeen kautta laitteelle. Joillekin laitteille, kuten lämmitin sähköt kuuluukin tulla suoraan akulta.

      Mikäli sähköt toimii älä turhaan ala sekoilla vaan veneile :) Talvenaikana sitten ehtii netistäkin lueskella aiheesta ja aloittaa joillain parannus toimenpiteillä vaikka itse.

    • gf567h

      ilmainen opas veneen sähkötöihin.

      • amatööri'

        Tällainen 23-sivuinen suomenkielinen dokumentti venesähköistä näyttäisi löytyvän Imatran Purjehdusseuran nettisivuilta:
        http://www.imps.fi/arkisto/Kotisatama/Venesahkt.pdf

        Itse olen löytänyt tuolta hyödyllisen tuntuista tietoa.

        Vielä perusteellisemmin venesähköasiaa löytyy englanninkielella mainiosta kirjasta
        Nigel Calder: "Boatowner's Mechanical and Electrical Manual: How to Maintain, Repair, and Improve Your Boat's Essential Systems"
        Tätä 832-sivuista (!) kirjaa löytyy vaikka Amazon-nettikaupasta:
        http://www.amazon.co.uk/Boatowners-Mechanical-Electrical-Manual-Essential/dp/0713672269/ref=ntt_at_ep_dpi_2


      • t

        kuka opasta jakeli ?
        saisikohan sen jälkeenpäin jostain ?


      • Sähjömies

        Sen pitäis tulla ladattavaksi pdf:ksi tonne:

        http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/

        Olet oikeilla jäljillä. Noin yleisesti, tasavirta on siitä kinkkistä, että mitä isompi virta, sitä isompi kaapeli pitäisi olla. Jos siis akulta menee yksi johto sähkökeskukseen niin sen pitäisi olla sitä paksumpi mitä pitempi se on (ei mitään kaksimielistelyä tässä) ja mitä enemmän virtaa siinä kulkee. Liian ohut lanka toimii "hehkulankana" ja voi aiheuttaa kohtalokkaankin oikosulun (akku voi räjähtää ja sen voima kuulemma posauttaa reiän runkoonkin jos hullusti sattuu). Noissa ohjeissa pitäisi olla ohjeistusta johtojen valintaan ja tuossa toisen vastauksen pdf:ssä myös osviittaa.

        Tässä tuntemani linkit:

        http://www.suomenlahdenpuuveneilijat.fi/PDF/johdatus_sahkoistykseen.pdf

        http://www.smer.fi/docut/venesahkot.pdf

        Molemmat hyviä ja kansantajuisia.

        Sähkönkulutuksia voi arvailla vaikka tämän Vene-lehden laskurin mukaan:

        http://www.venelehti.fi/sahkolaskuri/default.aspx

        ...joka tosin on aika alkeellinen esitys, se kun ei osaa ottaa huomioon, että useimpia laitteita ei käytetä jatkuvasti vaan pelkästään osan aikaa kuten kulkuvalot ja lämppäri. Ellei osaa ekseleitä näplätä niin kannattaa vaan kertoa "kulutus tunnissa" käyttötuntien määrällä vuorokaudessa. Sähköjohdatusten suhteen hyödyllisempää tuossa taulukossa on tiedostaa miten isot virrat menee missäkin johdossa, kuinka pitkä johto on ja muiden tietojen kautta kuinka paksu sen tulee sen vuoksi olla.

        Venemestari-lehdessä oli pitkä juttusarja venesähköistä vuosi sitten keväällä, muistelisin. Sekin antaa osviittaa mutta ihan kaikkiin hifistelyyn ei kannata uskoa sillä Venemestarin jutut on usein ulkomailta (ja valtameriltä) käännettyjä.


    • 3 sylinteriä

      Sähköt tehdään pääpiirteissään seuraavasti:
      -Paksulla kaapelilla akulta johto sulaketaululle.
      -Sulaketaululta johdotat omat johdot jokaiselle laitteelle


      Osaako joku sanoa hyviä nyrkkisääntöjä sopivista kombinaatioista sulakkeen kokoja ja johtojen pituuksista ja paksuuksista?

      • Not-real

        Sähköt tehdään pääpiirteissään seuraavasti:
        -Paksulla kaapelilla akulta pääkytkimelle josta johto sulaketaululle.
        -Sulaketaululta johdotat omat johdot jokaiselle laitteelle
        -Myös miinuspuolen kytkennät tulee keskittää yhteen kiskoon
        joka mielellään lähellä sulaketaulua.
        Tälöin sähkölaitteen ja - kaapeli johdotetaan "samaan paikkaan".


      • 5A
        Not-real kirjoitti:

        Sähköt tehdään pääpiirteissään seuraavasti:
        -Paksulla kaapelilla akulta pääkytkimelle josta johto sulaketaululle.
        -Sulaketaululta johdotat omat johdot jokaiselle laitteelle
        -Myös miinuspuolen kytkennät tulee keskittää yhteen kiskoon
        joka mielellään lähellä sulaketaulua.
        Tälöin sähkölaitteen ja - kaapeli johdotetaan "samaan paikkaan".

        On tehty tälläisiä hyviä kytkin tauluja ja kotelita:

        http://www.vetouistelu.com/Bbs/Keskustelut1/UploadFiles/196152/Kippari.pdf

        Itsellä tosin Naimerin kytkimet omilla teksteillä ja sulaketauluna kotikäytöön tarkoitettuja automaattisulakkeita kaksi rivisessä taulussa.


      • 3 sylinteriä
        5A kirjoitti:

        On tehty tälläisiä hyviä kytkin tauluja ja kotelita:

        http://www.vetouistelu.com/Bbs/Keskustelut1/UploadFiles/196152/Kippari.pdf

        Itsellä tosin Naimerin kytkimet omilla teksteillä ja sulaketauluna kotikäytöön tarkoitettuja automaattisulakkeita kaksi rivisessä taulussa.

        Osaako kukaan sanoa nyrkkisääntöjä johtojen poikkipinta-aloista ja sulakkeiden kokoluokista venesähköissä? Kotisähköissä käytetään pääsääntöisesti 16A sulakkeen kanssa 2,5mm2 kaapeli ja 1,5mm2 johdon kanssa 10A sulakkeita. Pitkissä johtovedoissa käytetään 2,5mm2 kaapelia ja 10A sulaketta.

        Minkä kokoiset sulakkeet laitetaan veneeseen, jos käytetty kaapeli on esim. 2,5mm2?


      • amatööri'
        3 sylinteriä kirjoitti:

        Osaako kukaan sanoa nyrkkisääntöjä johtojen poikkipinta-aloista ja sulakkeiden kokoluokista venesähköissä? Kotisähköissä käytetään pääsääntöisesti 16A sulakkeen kanssa 2,5mm2 kaapeli ja 1,5mm2 johdon kanssa 10A sulakkeita. Pitkissä johtovedoissa käytetään 2,5mm2 kaapelia ja 10A sulaketta.

        Minkä kokoiset sulakkeet laitetaan veneeseen, jos käytetty kaapeli on esim. 2,5mm2?

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.


      • amatööri' kirjoitti:

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.

        Lähes kaikki veneiden johdotukset kannattaisi tehdä vähintään 2,5mm2 johdoilla (ellei ole jotain erityistä syytä) jo yksistään mekaanisen kestävyydenkin takia ja johdot pitäisi olla mahdollisimman taipuisia ja hyvin monisäikeisiä.

        Tämän kokoinen poikkipinta-ala riittää jo lähes kaikille laitteille ja hinta ei ole kovinkaan ratkaiseva verrattuna pienempiin johtoihin.

        Sulakkeet on varminta valita kunkin käytettävän laitteen mukaan mitä sen ohjeissa neuvotaan ja lampuille/valaisimille voi laskea Ohmin lain mukaan P/U=I.

        Pitkät johdotukset kuten korkeaan mastoon on syytä tietysti laskeskella huomioiden myös johdotuspituus, ettei tule liian suuria jännite häviöitä.

        Eikä mitään juotoksia vaan hyvän laatuisia puristusliittimiä käyttäen, ja molemmissa johdon päissä olisi hyvä olla merkintä mihin se liittyy.


      • Rane asentaa
        Juha58 kirjoitti:

        Lähes kaikki veneiden johdotukset kannattaisi tehdä vähintään 2,5mm2 johdoilla (ellei ole jotain erityistä syytä) jo yksistään mekaanisen kestävyydenkin takia ja johdot pitäisi olla mahdollisimman taipuisia ja hyvin monisäikeisiä.

        Tämän kokoinen poikkipinta-ala riittää jo lähes kaikille laitteille ja hinta ei ole kovinkaan ratkaiseva verrattuna pienempiin johtoihin.

        Sulakkeet on varminta valita kunkin käytettävän laitteen mukaan mitä sen ohjeissa neuvotaan ja lampuille/valaisimille voi laskea Ohmin lain mukaan P/U=I.

        Pitkät johdotukset kuten korkeaan mastoon on syytä tietysti laskeskella huomioiden myös johdotuspituus, ettei tule liian suuria jännite häviöitä.

        Eikä mitään juotoksia vaan hyvän laatuisia puristusliittimiä käyttäen, ja molemmissa johdon päissä olisi hyvä olla merkintä mihin se liittyy.

        Aditan sivuilta löytyy mm kaapelilaskuri. Vaikka putiikki onkin pääasiassa autopuolta löytyy sieltä myös laadukkaita kosteussuojattuja liittimiä mallia abico, joissa sulatuskaulus ja liima. Myös erilaista vermettä veneiden sähkötöihin. Firma sijaitsee osoitteessa Valuraudantie 1 Malmin lentokentän lähellä.
        Itse käytin veneen sähköasennuksissa noita "blue sea" tuotteita ja toistaiseksi olen ollut valintaani tyytyväinen. Tarkemmin http://www.adita.fi/?venetarvikkeet.3;2;7200;2900.7200.html


      • -Mika-
        amatööri' kirjoitti:

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.

        Johtoa lämmittää teho. Teho on jannite * virta. Siksi sama sääntö ei toimi. Veneessä 10 ampeerin laitteelle laittaisin vähintään 6 neliöisen piuhan, kun kotona riittaa 1,5. Kannattaa myös muistaa mitoituksissa se, että piuhan pituus on * 2, koska se miinusjohto täytyy mitoittaa saman kaavan mukaan ja on ihan yhtä pitkä (toisin kuin autossa).

        Ja tuo ohje paksusta piuhasta akulta sulaketaululle on muuten OK, mutta silloin täytyy muistaa laittaa sille paksulle piuhalle oma sulake sinne akun luo. Siis pääsulake, joka suojaa sitä paksua piuhaa. Sulake suojaa aina siitä eteenpäin olevaa osaa.

        Ja sulakkeista: Nyt saa bilhelvetistä automaattisulakkeita virroille 4 - 12 alle 3 euroa kipale. kannattaa käyttää niitä, eikä perinteisiä lasiputkisulakkeita. Sopivat suoraan useimpiin sulaketauluihin niiden vanhojen tilalle.


      • virrat
        amatööri' kirjoitti:

        Eiköhän samat nyrkkisäännöt päde veneessä kuin kotisähköissäkin liittyen johtojen suojaamiseen tarvittavien sulakkeiden mitoitukseen. Eli ei ainakaan 16A suurempaa sulaketta 2,5 mm2 johoille eikä yli 10 ampeerista 1,5mm2 johdolle. Pienemmän sulakkeen voi aina laittaa, kuten esim sen 10A pitkälle 2,5 mm2 johdolle.

        Näin pähkäilee harrastelija.

        ovat aika pieniä veneeseen verrattuna. En laittaisi mitään veneessä alle 6m2 johdolla jo siitäkin syystä että se on mekaanisesti niin paljon kestävämpää kuin esim 2,5.


      • toivo3
        virrat kirjoitti:

        ovat aika pieniä veneeseen verrattuna. En laittaisi mitään veneessä alle 6m2 johdolla jo siitäkin syystä että se on mekaanisesti niin paljon kestävämpää kuin esim 2,5.

        järjetöntä laittaa lediampuille 6neliön johtoa eihän se mahdu edes liittimiin. Ledilampuille riittää ja on mekaanisesti aivan riittävän kestävää 2x0.75 kalustejohto.


      • -Mika-
        toivo3 kirjoitti:

        järjetöntä laittaa lediampuille 6neliön johtoa eihän se mahdu edes liittimiin. Ledilampuille riittää ja on mekaanisesti aivan riittävän kestävää 2x0.75 kalustejohto.

        Mulla on salongin yleisvalaistuksena 6 kappaletta 3 watin ledejä ja pöydän päällä 3 kipaletta samantehoisia spotteja. Nuo on siis yhteensä 27 wattia. Virtaa menee siis päälle kaksi ampeeria. Kyllä mä niille jo laitoin parineliöistä piuhaa. Turha niitä piuhoja on lämmittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      54
      7168
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3314
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      142
      1605
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      245
      1424
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1220
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe