ensimmäiinen hoitokerta

tiiitiiitiiii

minkä ikäisenä jätitte lapsen ensimmäistä kertaa hoitoon?
esim. mummille tai papalle, sedälle, tädille.. ym.
kun halusitte isin kans lähteä tuulettumaan.

ja miten oli lastenvahdilla ja pienokaisella mennyt?

99

6898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki ajallaan

En kyllä ihan pientä vauvaa kenenkään hoiviin jättänyt. Mummi hoiti hetken, kun kävin kaupoilla. Pikkuinen oli muutaman kuukauden ikäinen ja rintaruokinnassa, joten itse tulin ruoka-ajaksi kotiin eikä mummin tarvinnut vaippojakaan vaihdella. - En kyllä ihan pientä vauvaa jätä muiden hoitoon mielelläni ja en kaipaa kauheasti tuuletusta viihteelle lapsen imettämisen takia.

• hg

Miksi ei lasta voi antaa vauvana isovanhempien hoitoon? Lapsenlapset ovat useimmille isovanhemille tärkeitä. Lämmin suhde luodaan jo vauvasta lähtien. Minä olen saanut hoitaa lapsenlapsiani vauvasta lähtien tunnista muutamaan päivään. Vanhemmat elävät onnellista avioliittoa kun voivat viettää myös kahdenkeskistä aikaa tai tavata ystäviään.
        Koliikkivauvoista puhumattakaan. Meillä oli jo sopimus ennen lasten syntymistä että mummi vuorottelee öitä jos on koliikkivauva.
        70-luvulla äitiysloma oli 3 kk. Lapset vietiin vauvana hoitoon päiväkotiin tai hoitajalle. Miettikää nyt vähän, ei kaikki ihmiset ennenkään saaneet "vammoja" vaikka olivat vieraalla hoidossa 5 päivää viikossa.
        Antakaa lapsenne hoitoon ja levätkää vaikka sekin aika, jaksatte taas paremmin sen ihanan nyytin kanssa, lapsi ei siitä kärsi. Päinvastoin nauttii taas pirteästä äidistä / isästä!

• <ddddddddds
        hg kirjoitti:

Miksi ei lasta voi antaa vauvana isovanhempien hoitoon? Lapsenlapset ovat useimmille isovanhemille tärkeitä. Lämmin suhde luodaan jo vauvasta lähtien. Minä olen saanut hoitaa lapsenlapsiani vauvasta lähtien tunnista muutamaan päivään. Vanhemmat elävät onnellista avioliittoa kun voivat viettää myös kahdenkeskistä aikaa tai tavata ystäviään.
        Koliikkivauvoista puhumattakaan. Meillä oli jo sopimus ennen lasten syntymistä että mummi vuorottelee öitä jos on koliikkivauva.
        70-luvulla äitiysloma oli 3 kk. Lapset vietiin vauvana hoitoon päiväkotiin tai hoitajalle. Miettikää nyt vähän, ei kaikki ihmiset ennenkään saaneet "vammoja" vaikka olivat vieraalla hoidossa 5 päivää viikossa.
        Antakaa lapsenne hoitoon ja levätkää vaikka sekin aika, jaksatte taas paremmin sen ihanan nyytin kanssa, lapsi ei siitä kärsi. Päinvastoin nauttii taas pirteästä äidistä / isästä!

Meidän lapsen isovanhemmista kaksi asuu toisella puolella Suomea. eikä miehellä heihin ole muutenkaan läheiset välit. Omalta äidiltäni en ole saanut mitään tukea luonnollisista syistä. isä on hoitanut vähän aikaa kun sinne päin oon eksynyt, vaikkei siitäkään tiedä koska pyörtyy.. muita hoitajia ei sitten oikein olekaan kun en tunne täältä ketään..
        Ärsyttää vaan tuommoinen oletus että isovanhemmat hoitaa. jos lapsia haluaa niin pitää myös jaksaa ne itse hoitaa. En syyllistä oon vaan katkera kun ei lapsillani ole mummia eikä ite saanut mitään äidin neuvoja. Mummohan ois se kaikkein luonnollisin hoitaja, jostain tietelehestä oon lukenut että ihminen on ainoa laji jolla on menopaussi. sekin kuulemma siitä syystä että äitikin pääsee hankkimaan ruokaa kun mummo huolehtii jälkeläisistä. muut elukathan jättää vauvansa yksin kun äiti lähtee hakemaan ruokaa.

• <ddddddddds kirjoitti:

Meidän lapsen isovanhemmista kaksi asuu toisella puolella Suomea. eikä miehellä heihin ole muutenkaan läheiset välit. Omalta äidiltäni en ole saanut mitään tukea luonnollisista syistä. isä on hoitanut vähän aikaa kun sinne päin oon eksynyt, vaikkei siitäkään tiedä koska pyörtyy.. muita hoitajia ei sitten oikein olekaan kun en tunne täältä ketään..
        Ärsyttää vaan tuommoinen oletus että isovanhemmat hoitaa. jos lapsia haluaa niin pitää myös jaksaa ne itse hoitaa. En syyllistä oon vaan katkera kun ei lapsillani ole mummia eikä ite saanut mitään äidin neuvoja. Mummohan ois se kaikkein luonnollisin hoitaja, jostain tietelehestä oon lukenut että ihminen on ainoa laji jolla on menopaussi. sekin kuulemma siitä syystä että äitikin pääsee hankkimaan ruokaa kun mummo huolehtii jälkeläisistä. muut elukathan jättää vauvansa yksin kun äiti lähtee hakemaan ruokaa.

Lapsensa itse. Köyliön kunnassa äiti saa kotiavustajan pari kertaa viikossa että äiti pääsee asioille, kauppaan yms ja kiertelemään kirpputoreja. Muut päivät viikossa voikin sitten viedä lapset mummolaan ettei tarvitse lapsia kuljetella kaupoissa. Kysyppä kuntasi sosiaalitoimelta tällaista lastenhoito ja kodinsiivousapua. Ellet kunnastasi saa, muuta Köyliöön.

• 3+5
        hg kirjoitti:

nuoret eivät osaneet nukkua ollenkaan.
        Joten vauva oli 52 vrk vanhana eväät mukanaan mummulla yötä, jotta saivat univelkoja pois.

Olen sellainen myöhäisheränyt omaan äitiyteen ja poikani oli vielä myöhäisempi, joten vaikka ikäjärjästyksessä mentäisiin en näe täysi ikäisiä lapsenlapsiani.
        Isovanhempi muistot jäävät lapsuusvuosiin, mutta ikä ihminen avaa toisenlaista katsantokantaa elämään kuin omat vanhemmat joten isovanhemmat ovat rikkaus. Itselläni ja mummulani oli yhtä isoikäero ja oli 15 kun mummu muutti Taivaaseen.

”Kun mummot kuolevat
        heistä tulee kukkaniittyjä ja heinää
        ja joistakin mummoista tulee puita
        ja he humisevat lastenlastensa yllä,
        suojaavat heitä sateelta ja tuulelta
        ja levittävät talvella oksansa
        lumimajaksi heidän ylleen.

Mutta sitä ennen he ovat intohimoisia.”
        - Eeva Kilpi

• epäileväää
        <ddddddddds kirjoitti:

Tämä juuri minua pelottaa, että meillä kun ei mieheni kanssa ole mitään tukiverkkoa, ei isovanhempia kummaltakaan puolelta, ei sisaruksia jotka vois hoitaa, ystävillä itsellään surimmalla osalla jo oma perhe jne. :(

• ...

Niin, minulla tyttö täyttää kesällä 3 ja ensimmäisen kerran jätimme kahdeksi tunniksi illalla hoidettavaksi viime kesänä, kun kävimme miehen kanssa syömässä. Tosin lähdimme liikkeelle vasta, kun olin itse vienyt tytön sänkyyn ja tyttöhän nukkui.

Mieli ei ole tehnyt lähteä tuulettumaan. Olemme sitä mieltä, että kun kerran lapsen tahtoo, niin kyllä se on jaksettava myös itse hoitaa.

• pokli

Voi herrajestas...en voi muuta sanoa!!!!! Mihin tää meeilma oliskaan menossa jos kaikki lapsiperheen äidit ja isät olis samanlaisia tolvanoita...!!!!

• mk

Koska itellä puolisoni kanssa jo 15v tytär ja ei mennyt syntymän jälkeen kun puolivuotta kun ruvettiin lapsen äidin kanssa haluamaan omaa aikaa ettei koko ajan ole kiinni lapsessa ja kivaa oli. Kyllä hyvä juttu on jos lapsen syntymän jälkeen noin kuukauden päästä saisi vauvan johonkin hoitoon vaikka yhdeksi yöksi että saa kunnolla nukkua kun menee unirytmi pahasti sekaisin varsinkin meillä kun lapsi heräili ensimmäiset puolivuotta
        2-3 tunnin välein syömään niin on hyvä ottaa myös lapsesta lomaa välillä ettei vaivu omaan synkkyyteen itse ja kun loppuu jaksaminen niin silloin voi tapahtua ihan mitä vaan. Kaikkia asioita sopivassa suhteessa niin hyvää tulee kun lapsen hoito, parisuhde ja pariskunnan oma aika on sopusoinnussa eikä kukaan polta itseään loppuun.

• Hohhoijaa taas

Voi hyvänen aika näitä marttyyrivanhempia :D:D Se, että jättää lapsen hoitoon, ei tarkoita, että ei jaksaisi itse hoitaa. Itselleni on ainakin ihan tosi tärkeetä päästä välillä tuulettumaan, tosin olenkin ollut yksinhuoltaja lapsen syntymästä asti, joten oma aika on aika vähissä, jos sitä haluaa, niin pakko jättää hoitoon jollekin "vieraalle" koska toista vanhempaa ei ole.
        Varmasti kaikki vanhemmat ottavat omaa aikaa, mutta kun lapset jäävät puolison kanssa, niin sitä ei lasketa "hoitoon jättämiseksi".
        Oma lapseni on ollut kolmekuisesta lähtien vanhempieni luona yökylässä silloin tällöin, tietysti silloin vauvavuotena harvoin, mutta vuoden ikäisesti lähtien noin kerran kuussa ollut yön hoidossa. Lapsi on nyt 1v. 9kk. Viihtyy mummolassa tosi hyvin, mutta tietysti on onnellinen kun tulen takaisin. Yleensä lähden vasta kun lapsi on mennyt jo nukkumaan illalla, riippuen tietysti tilanteesta.
        On usein myös esim. lauantaisin päivällä isovanhempien kanssa, jos lähden vaikka kaupungille ostoksille tms. kun viikolla ei töiden takia ehdi. Niin ja lapsi meni päiväkotiin 1v.1kk:n iässä.. Onkohan se nyt ihan pilattu koko lapsi :D

• Kemistä äiti
        Hohhoijaa taas kirjoitti:

Voi hyvänen aika näitä marttyyrivanhempia :D:D Se, että jättää lapsen hoitoon, ei tarkoita, että ei jaksaisi itse hoitaa. Itselleni on ainakin ihan tosi tärkeetä päästä välillä tuulettumaan, tosin olenkin ollut yksinhuoltaja lapsen syntymästä asti, joten oma aika on aika vähissä, jos sitä haluaa, niin pakko jättää hoitoon jollekin "vieraalle" koska toista vanhempaa ei ole.
        Varmasti kaikki vanhemmat ottavat omaa aikaa, mutta kun lapset jäävät puolison kanssa, niin sitä ei lasketa "hoitoon jättämiseksi".
        Oma lapseni on ollut kolmekuisesta lähtien vanhempieni luona yökylässä silloin tällöin, tietysti silloin vauvavuotena harvoin, mutta vuoden ikäisesti lähtien noin kerran kuussa ollut yön hoidossa. Lapsi on nyt 1v. 9kk. Viihtyy mummolassa tosi hyvin, mutta tietysti on onnellinen kun tulen takaisin. Yleensä lähden vasta kun lapsi on mennyt jo nukkumaan illalla, riippuen tietysti tilanteesta.
        On usein myös esim. lauantaisin päivällä isovanhempien kanssa, jos lähden vaikka kaupungille ostoksille tms. kun viikolla ei töiden takia ehdi. Niin ja lapsi meni päiväkotiin 1v.1kk:n iässä.. Onkohan se nyt ihan pilattu koko lapsi :D

No voi terve. Tottakai yhden voi jättää ihan mihin vaan. Yhden kans on ruusuilla tanssimista aamusta aamuun.
        Pystyy suunnittelemaan kaiken ja olemaan lapsessa kiinni koko ajan ja tekemään työt ja kotityöt samalla.
        Yhden lapsen kanssa ei edes tarvitse omaa aikaa ja vapaata. Mietis nyt vähän.
        Ei varmaan kannata tehdä enempää jos yhden kans tuntuu olevan noin vaikeeta.
        Yhden kans käytiin ravintoloissa, ostoksilla, matkusteltiin ym. AINA mukana,mutta kun syntyi neljäs lapsi on vähän eri asia. Silloin sitä vapaata tarvitsee.
        Myöskin eri asia jos pyydetään lasta hoitoon ja kysytään että voisko lapsi tulla yökylään,mutta ei niin että itse tyrkytetään kun haluaa omaa aikaa.

• yh ja ikää 22vuotta
        Hohhoijaa taas kirjoitti:

Sama tilanne! Olen yksinhuoltaja ja poikani, nyt 1v 1kk viihtyy tarhassa todella hyvin, mummin luokse poika menee kerran kuukaudessa yökylään. On siis perjantaina klo 15 lauantaihin klo.14 asti hoidossa. Ja on nauttinut joka hetkestä!!! JA minä levänneenä jaksan taas :)

• jokainen tyylillään

Olemme itse halunneet hoitaa lapsemme ja eka kerta oli vasta kun lapsi oli 5v.
      Muuten lapsi pääsi aina mukaamme.
      Osaltaan siihen vaikutti myös se, että meillä ei ollut sellaisia isovanhempia jotka olisivat halunneet/voineet hoitaa lasta.

• äiti ja ihminen

Hui kamala!
        3 vuotta ja 5 vuotta ilman omaa yhteistä aikaa. Tottakai oma lapsi on tärkeä ja siitä on itse pystyttävä huolehtimimaan, jos ei ole mahdollisuutta saada hoitajaa. Mutta kuitenkin, aika hirveältä kuulostaa.
        Meillä laitettiin tyttö ekan kerran hoitoon yöksi juuri tuossa 2-4kk ikäisenä. Oli hoidossa muutaman mummoilla kerran ensimmäisenä vuotena.

Kun tyttö oli reilun vuoden vanha, niin tehtii ihan tietoinen päätös, että kaikki perheen jäsenet tarvitsevat sekä yksin, että joukolla. Päätettiin lauantai-illoista tehdä "erikoisilta" eli kerran kuussa (tai oikeastaan neljässä viikossa) on tyttö mummolassa/kummilla/hoidossa yötä, kerran kuussa on koko perheen lauantai (yleensä keksitään kaikki yhdessä jotain koko viikonlopuksi), kerran kuussa äidin omaa aikaa eli voin lähteä mihin haluan ystävien kanssa (elokuviin, juhlimaan, kyläilemään) ja tyttö on isin kanssa kotona ja kerran kuussa isän omaa aikaa, milloin hän lähtee ulos ja minä jään kotiin tytön kanssa.

Muutama vuosi on tällä systeemillä toimittu ja kaikki tuntuu sujuvan. Välillä vaihdellaan "vuoroja", kun on jotain menoa (firman juhlia, tyttöjen iltaa, kaverin synttäreitä) tai jotain muita perhejuhlia mihin kaikki osallistuu. Mutta tasapuolisesti on tuota perheaikaa, omaa aikaa ja parisuhdeaikaa.

Meillä on myös on yhden ystäväpariskunnan kanssa, joilla on 2 suurin piirtein saman ikäistä lasta kuin meidän tyttö, lähes joka viikko heidän pojat meillä illan ja toisena iltana meidän tyttö heillä, niin saadaan olla miehen kanssa kaksi muutama tunti, joko kotona tai mennä tekemään jotain aikuisten juttuja. Tietysti myös lähes joka viikko ollaan myös yhdessä yhtenä päivänä.

Joskus myös joku kummeista hakee muksun, joko viikolla ja menevät jonnekin tai hänen luoksi illaksi tai perjantai iltana yökylään (joko koko viikonlopuksi tai vaan yhdeksi yöksi). Osalla kummeistaon myös omia lapsia jotka sitten vastavuoroisesti ovat meillä joskus.

Minusta on mukavaa, että saa omaa aikaa ja aikaa parisuhteelle. Vaikka lapsi on tärkein kaikessa, niin silti pitää huolehtia myös lapsen äidistä ja isästä, onnelliset vanhemmat takaavat onnelliset lapset. Ja toiseksi on hyvä, että lapsen sosiaaliset ympyrät ovat muutakin kuin oma äiti ja isi. Helpottuu tarhaan/kouluun lähtökin, sitten kun ei joka paikassa olekaan äiti tai isi ollut hoitamassa ja pitänyt vähän pärjätä omillaan.

• ...
        äiti ja ihminen kirjoitti:

Hui kamala!
        3 vuotta ja 5 vuotta ilman omaa yhteistä aikaa. Tottakai oma lapsi on tärkeä ja siitä on itse pystyttävä huolehtimimaan, jos ei ole mahdollisuutta saada hoitajaa. Mutta kuitenkin, aika hirveältä kuulostaa.
        Meillä laitettiin tyttö ekan kerran hoitoon yöksi juuri tuossa 2-4kk ikäisenä. Oli hoidossa muutaman mummoilla kerran ensimmäisenä vuotena.

Kun tyttö oli reilun vuoden vanha, niin tehtii ihan tietoinen päätös, että kaikki perheen jäsenet tarvitsevat sekä yksin, että joukolla. Päätettiin lauantai-illoista tehdä "erikoisilta" eli kerran kuussa (tai oikeastaan neljässä viikossa) on tyttö mummolassa/kummilla/hoidossa yötä, kerran kuussa on koko perheen lauantai (yleensä keksitään kaikki yhdessä jotain koko viikonlopuksi), kerran kuussa äidin omaa aikaa eli voin lähteä mihin haluan ystävien kanssa (elokuviin, juhlimaan, kyläilemään) ja tyttö on isin kanssa kotona ja kerran kuussa isän omaa aikaa, milloin hän lähtee ulos ja minä jään kotiin tytön kanssa.

Muutama vuosi on tällä systeemillä toimittu ja kaikki tuntuu sujuvan. Välillä vaihdellaan "vuoroja", kun on jotain menoa (firman juhlia, tyttöjen iltaa, kaverin synttäreitä) tai jotain muita perhejuhlia mihin kaikki osallistuu. Mutta tasapuolisesti on tuota perheaikaa, omaa aikaa ja parisuhdeaikaa.

Meillä on myös on yhden ystäväpariskunnan kanssa, joilla on 2 suurin piirtein saman ikäistä lasta kuin meidän tyttö, lähes joka viikko heidän pojat meillä illan ja toisena iltana meidän tyttö heillä, niin saadaan olla miehen kanssa kaksi muutama tunti, joko kotona tai mennä tekemään jotain aikuisten juttuja. Tietysti myös lähes joka viikko ollaan myös yhdessä yhtenä päivänä.

Joskus myös joku kummeista hakee muksun, joko viikolla ja menevät jonnekin tai hänen luoksi illaksi tai perjantai iltana yökylään (joko koko viikonlopuksi tai vaan yhdeksi yöksi). Osalla kummeistaon myös omia lapsia jotka sitten vastavuoroisesti ovat meillä joskus.

Minusta on mukavaa, että saa omaa aikaa ja aikaa parisuhteelle. Vaikka lapsi on tärkein kaikessa, niin silti pitää huolehtia myös lapsen äidistä ja isästä, onnelliset vanhemmat takaavat onnelliset lapset. Ja toiseksi on hyvä, että lapsen sosiaaliset ympyrät ovat muutakin kuin oma äiti ja isi. Helpottuu tarhaan/kouluun lähtökin, sitten kun ei joka paikassa olekaan äiti tai isi ollut hoitamassa ja pitänyt vähän pärjätä omillaan.

Onhan meillä aikaa parisuhteelle. Tyttö menee iltaisin klo 19.30 sänkyyn ja sitten alkaa parisuhdeaika. Ei sitä tarvitse lähteä baariin, laatuaikaa voi viettää kotonakin. Jos siis kumpikaan vanhemmista ei satu olemaan töissä.

Minkä ihmeen takia se aikuisten aika täytyy olla yön yli? Miksi lapsi täytyy laittaa yökylään, että äiti ja isi saa olla rauhassa? Ihan oikeasti, jos jo 2-4 kk lapsen syntymästä haluaa antaa hänet hoitoon toiselle (yön yli!), niin olisi ollut parempi, jos ei olisi saanut lasta ollenkaan.

• Lapsi on koko kylän
        ... kirjoitti:

Onhan meillä aikaa parisuhteelle. Tyttö menee iltaisin klo 19.30 sänkyyn ja sitten alkaa parisuhdeaika. Ei sitä tarvitse lähteä baariin, laatuaikaa voi viettää kotonakin. Jos siis kumpikaan vanhemmista ei satu olemaan töissä.

Minkä ihmeen takia se aikuisten aika täytyy olla yön yli? Miksi lapsi täytyy laittaa yökylään, että äiti ja isi saa olla rauhassa? Ihan oikeasti, jos jo 2-4 kk lapsen syntymästä haluaa antaa hänet hoitoon toiselle (yön yli!), niin olisi ollut parempi, jos ei olisi saanut lasta ollenkaan.

"Ihan oikeasti, jos jo 2-4 kk lapsen syntymästä haluaa antaa hänet hoitoon toiselle (yön yli!), niin olisi ollut parempi, jos ei olisi saanut lasta ollenkaan."

Sanoisin mieluummin niin, että jos käsitys lasten tarpeista ja hoidosta sekä ymmärrys aikuisten haluista on tuota tasoa, olisi parast, ettet itse olisi hankkinut lasta ollenkaan. Pankaa nyt se pentunne vielä tynnyriin ja vahtikaa sitä kellon ympäri seuraavat 10 vuotta, kyllä siitä hyvä tulee.

Voisiko joku kertoa minulle, mitä traumaattista on siinä, että lapsi on yötä hoidossa tuttujen ja läheisten ihmisten luona?

• pokli
        ... kirjoitti:

Juuu mätäne sinä kotona 18 vuotta lapsen kanssa jos niin tahot.. pikkasen menee yli toi ettei lapsia tarvi tehä jos 2-4kk päästä pitää viedä yöhoitoon.. Ajatteleppa miltä tuntuu kun oma lapsi itkee esim. 3kk joka yö koliikissa!!!! Kyllä siinä tahtoo jo välillä nukkua kunnon yöunet ihan oman mielenterveyden vuoksi.. Voisin sanoa sulle että voi sun mies parkaa kun et pääse omasta lapsesta irti..

• 14v+13v
        Lapsi on koko kylän kirjoitti:

"Ihan oikeasti, jos jo 2-4 kk lapsen syntymästä haluaa antaa hänet hoitoon toiselle (yön yli!), niin olisi ollut parempi, jos ei olisi saanut lasta ollenkaan."

Sanoisin mieluummin niin, että jos käsitys lasten tarpeista ja hoidosta sekä ymmärrys aikuisten haluista on tuota tasoa, olisi parast, ettet itse olisi hankkinut lasta ollenkaan. Pankaa nyt se pentunne vielä tynnyriin ja vahtikaa sitä kellon ympäri seuraavat 10 vuotta, kyllä siitä hyvä tulee.

Voisiko joku kertoa minulle, mitä traumaattista on siinä, että lapsi on yötä hoidossa tuttujen ja läheisten ihmisten luona?

lapsestahan saattaa tulla sosiaalinen ja muut huomioon ottava ihminen! Kun jätät lapsesi tuttujen ja läheisten luo heitteille, lapsi saatta ymmärtää olevansa yksilö ja että ei kuolekaan jos äiti tai isä ei ole koko ajan vieressä. Kyllä lapsen pitää pysyä kokonaan kotona sinne 25-vuotiaaksi asti! Kotikoulua ja vain hetkittäisiä ulkoiluja tuulikaapissa! Nii ja vaipoissa ainakin seitsemään ikävuoteen saakka!

Mut tohon alkuperäiseen kysymykseen vastaisin et siinä vaiheessa lapsen voi viedä eka kerran hoitoon, kun sitä ensimmäisen kerran alkaa pohtia. Vaikka varmasti ensi ulkoilu ilman lasta aiheuttaa vieroitusoireita enemmän vanhemmissa kuin lapsessa, niin hyvä on välillä ottaa se mies/vaimo siihen jakamattoman huomion kohteeksi.

• mk
        ... kirjoitti:

Että itse olen niintä pitkäunisia ihmisiä ja kun tulin isäksi niin ei saanut muutamaan kuukauteen nukkua niitä 10-12 tunnin unia ja siinä rupeaa väsymään kun ei muutamaan kuukauteen saa nukkua pitkiä unia.'
        Nykyjään kun työviikolla ei kerkiä nukkumaan kun 5-7 tuntia yössä niin lauantai aamuisin on kiva puoleen päiviin että saa univelat pois koska olen umpi aamu-uninen ihminen enkö ole koskaan tottunut aamulla heräämään aikaisin mutta kun on pakko mennä töihin. Ihanteellinen työaika itselleni olisi 9-17 toista mutta se on monella alalla mahdottomuus mutta sopiminen on vähän jäykkää. Sama homma on miksi lasten koulu alkaa klo 8.00 kun se voisi alkaa klo9.00 ta klo 10.00 mutta kun suomi elää vieläkin sitä maatalousyhteiskuntaa niin muuttaminen on vaikeaa kun ollaan maalaisjuntteja. Pörssi on hyvä esimerkki hyvästä työajasta ja työaika on hyvä kun se uukeaa klo 10.00 ja sulkeutuu klo 17.30 niin työaika on 9.30-18.00 ja hyvin menee.

• pointsit
        14v+13v kirjoitti:

lapsestahan saattaa tulla sosiaalinen ja muut huomioon ottava ihminen! Kun jätät lapsesi tuttujen ja läheisten luo heitteille, lapsi saatta ymmärtää olevansa yksilö ja että ei kuolekaan jos äiti tai isä ei ole koko ajan vieressä. Kyllä lapsen pitää pysyä kokonaan kotona sinne 25-vuotiaaksi asti! Kotikoulua ja vain hetkittäisiä ulkoiluja tuulikaapissa! Nii ja vaipoissa ainakin seitsemään ikävuoteen saakka!

Mut tohon alkuperäiseen kysymykseen vastaisin et siinä vaiheessa lapsen voi viedä eka kerran hoitoon, kun sitä ensimmäisen kerran alkaa pohtia. Vaikka varmasti ensi ulkoilu ilman lasta aiheuttaa vieroitusoireita enemmän vanhemmissa kuin lapsessa, niin hyvä on välillä ottaa se mies/vaimo siihen jakamattoman huomion kohteeksi.

:)

• 2-4kk vauva hoitoon?

Hui kamala!

Kauhulla luin että yksin ja joukolla ym.
        Kukaan tavallinen ihminen ei tee tuollaisia päätöksiä.
        Miksette käy vuorotellen viihteellä, syömässä ja elokuvissa ym.
        Ei ketään perheen ulkopuolista saa sekoittaa teidän elämään. Miksi kummit, vanhempas tai anoppis olis vastuussa teidän lapsista???
        Ei oo kaikki kohdallaan tässä perheessä.
        Meille lapset on kaikki kaikissa ja hankittiin vasta kun oltiin saatu mentyä kaupungilla tarpeeksi ja ei tarvittu bailausvapaata.
        2-4kk vauva pitäis olla täysimetyksessä ja ei sitä silloin viedä mihinkään hoitoon. Mummo varmaan imetti :D
        Kummitkin on tarkoitettu että niille yleensä menee lapsi jos kuolet ym. Kummit ns vastuussa sun jälkeen eikä sun aikana.
        Suna miettisin perhe järjestelyt uudestaan.

Hehee, hyvä idea. Meen sanomaan äidilleni että otappas lapsi nyt hoitoon että tarvin tästä lähtien vapaata kerran kuukaudessa, huh. Kyllä työntäis vauvan pois ja käskis itse hoitaa.

Meillä on tehny selväksi että kuka hankkii lapsen myös hoitaa ja on vastuussa.
        Etkö miettinyt ennen kun teit lapsia että oot kiinni seuraavat 18 v niissä.

• äiti ja ihminen
        2-4kk vauva hoitoon? kirjoitti:

Ei ketään perheen ulkopuolista saa sekoittaa teidän elämään. Miksi kummit, vanhempas tai anoppis olis vastuussa teidän lapsista???
        Meille lapset on kaikki kaikissa ja hankittiin vasta kun oltiin saatu mentyä kaupungilla tarpeeksi ja ei tarvittu bailausvapaata.
        2-4kk vauva pitäis olla täysimetyksessä ja ei sitä silloin viedä mihinkään hoitoon. Mummo varmaan imetti :D
        Kummitkin on tarkoitettu että niille yleensä menee lapsi jos kuolet ym. Kummit ns vastuussa sun jälkeen eikä sun aikana.

Hehee, hyvä idea. Meen sanomaan äidilleni että otappas lapsi nyt hoitoon että tarvin tästä lähtien vapaata kerran kuukaudessa, huh. Kyllä työntäis vauvan pois ja käskis itse hoitaa.

Sinä olet todella outo mielestäni. Kuten sanoin vauva oli ensimmäisen ikävuoden aikana muutaman kerran hoidossa, ei siis edes joka kuukausi silloin. En voinut imettää kuin muutaman kuukauden, eli sekään ei ollut ongelma ja kyllä lapsi yhden illan pärjää pullomaidollakin, vaikka onkin vielä imetyksessä.

Ei kummit, tai isovanhemmat ole "vastuussa meidän lapsista", vaan he rakastavat lasta ja meillä on läheiset ja lämpimät välit, jolloin uskallan lapsen jättää heidän hoiteensa ja he haluavat ottaa hänet hoitoon päiväksi tai yöksi. Samoin minä kuin tykkään sukulaislapsista ja otan heidät mielellään meidän tytön seuraksi, yöksi tai illaksi.

Kummeina lapsella on miehen sisko, jolla on myös muutaman vuoden vanhempia lapsia, yksi lapseton sinkku ja minun veli, jolla on nyt pieni vauva.

Kukaan, kummit, kaverit tai isovanhemmat, eivät ole pakotettu ottamaan hoitoon lasta. Isovanhemmat haluaisivat sen sijaan useammin, siksi jokainen "hoitoviikonloppu/lauantai" lähes tulkoon on jommassa kummassa mummolassa. Kaveriperhe ja kummeina olevat sisarukset varmaan ottavat hoitoon vastavuoroisuus mielessä, eli sitten heidän mukulat voi tulla meille, heillä taas on useammin noita päiväksi tai illaksi leikkimään, kuin isovanhemmilla. Tuolla sinkkuna olevalla kummilla tyttö on yleensä vain meidän mukana, tai joskus hän haluaa "harjoitella" lapsen hoitoa ja hakee tytön päiväksi/illaksi.

Epäilen, että ymmärsitkö tuota minun viestiä, siis kerran kuussa on lapsi hoidossa yötä, joskus koko viikonlopun, joskus vain la-su, riippuu kuinka kaun lapsi viihtyy tai hoitajat haluavat. Mummothan nyt ottaisi vaikka kokopäiväisesti sinne. Ja siis viikolla taas menee leikkimään muiden lasten kanssa/kummille illaksi. Ja toisena iltana nämä lapset tulevat muutamaksi tunniksi meille. Sitä sanotaan sosiaaliseksi kanssa käymiseksi.

Minusta jokainen aikuinen ihminen, oli sitten äiti tai isä, tarvitsee edes yhden päivän kuussa milloin voi tehdä asioita vaan itselleen. Samoin kuin jokainen parisuhde kaipaa yhteistä aikaa, ilman lapsia. On asioita mitä ei voi tehdä (tai minä en ainakaan tykkää tehdä, kun talossa on herkkäuninen lapsi), kuten musiikin kuuntelu kovaa, äänekäs seksi, riitely, juoda muutamaa lasia viiniä (mitä, jos jotain sattuu), iltakävely yhdessä, siis kovaäänisiä asoita tai jos haluaa yhtäkkiä käydä/lähteä johonkin tai alkoholin juominen. Miksi heti kuvittelit, että yse on juhlimisestä, itse viime lauantaina, kun isä oli lapsen kanssa, kävin päivällä ostoksilla ja kahvilla ystävän kanssa, sitten käytiin elokuvissa ja juteltiin elokuvasta pitkään yöhön asti ystäväni luona. Edellisen kerran kun lapsi oli mummolassa käytiin miehen kanssa ulkona syömässä illalla, milloin tyttö olisi ollut jo nukkumassa ja sitten mentiin vaan kotiin hmm. tekemään kovaäänisiä asioita. Joskus tietysti juhlitaan, ei ole vanhemmilta kielletty hauskanpito :D

Toivon, että äitisi tai joku ystäväsi tai lapsesi kummit haluaisivat olla sen verran osa lapsesi elämää, että haluisivat häntä edes sen verran hoitaa (jos äkkiä laskee, että lapsella on vaikka 2kpl mummoloita, 2kpl kummeja ja tämän lisäksi sinulla vaikka kaksi ystäväperhettä, joiden lapsia voisit vastavuoroisesti kaitsea, niin tuleehan tästä jokaiselle heitä kaksi kertaa vuodessa yön yli hoitoa, jos kerran kuussa pitää parisuhdeaikaa tai yh:na omaa aikaa). Itse en ajattelke, että kummit astuvat kuvaan vasta, jos kuollaan, vaan ovat läheisiä, jotka haluavat osallistua lapsen elämään.

Ja siis tottakai, jos en lasta saisi mihinkään hoitoon ikinä, minä hänestä huolehtisin, onhan hän elämäni tärkein asia, mutta kyllä 28 päivää kuussa on tarpeeksi, jos yhden päivän saan ottaa itselleni ja yhden avioliitolleni...

• liitutaulu
        mk kirjoitti:

Että itse olen niintä pitkäunisia ihmisiä ja kun tulin isäksi niin ei saanut muutamaan kuukauteen nukkua niitä 10-12 tunnin unia ja siinä rupeaa väsymään kun ei muutamaan kuukauteen saa nukkua pitkiä unia.'
        Nykyjään kun työviikolla ei kerkiä nukkumaan kun 5-7 tuntia yössä niin lauantai aamuisin on kiva puoleen päiviin että saa univelat pois koska olen umpi aamu-uninen ihminen enkö ole koskaan tottunut aamulla heräämään aikaisin mutta kun on pakko mennä töihin. Ihanteellinen työaika itselleni olisi 9-17 toista mutta se on monella alalla mahdottomuus mutta sopiminen on vähän jäykkää. Sama homma on miksi lasten koulu alkaa klo 8.00 kun se voisi alkaa klo9.00 ta klo 10.00 mutta kun suomi elää vieläkin sitä maatalousyhteiskuntaa niin muuttaminen on vaikeaa kun ollaan maalaisjuntteja. Pörssi on hyvä esimerkki hyvästä työajasta ja työaika on hyvä kun se uukeaa klo 10.00 ja sulkeutuu klo 17.30 niin työaika on 9.30-18.00 ja hyvin menee.

Lasten koulu alkaa kahdeksalta lähinnä siksi, että usein vanhempien työkin alkaa kahdeksan aikoihin. Jos siis lasten koulu alkaisi esim. kymmeneltä niin tarvittaisiin iltapäiväkerhojen lisäksi myös aamupäiväkerhoja. Toki koulu alkaa joskus myöhemminkin ja vanhempien pitää miettiä miten järjestää sen ajan kun lapsi on aamulla yksin kotona.

• yhteisöllisyys?

Suomi on muuttunu hirveän itsekeskeiseksi maaksi. Ennen oli normaalia että lapsista huolehti koko suku. Esim. maaseudulla mummot ja vaarit asu samassa talossa tai ainakin samassa pihapiirissä ja huolehti lapsista sillä aikaa kun vanhemmat teki töitä, käytännössä siis joka päivä. Nykyään puhutaan että yhteisöllisyys on hävinnyt ja sitä pyritään lisäämään kaikenlaisilla projekteilla ja hankkeilla ym. Mutta samaan aikaan ei annettaisi edes isovanhempien auttaa lastenhoidossa, vaikka se hyvin luonnolliselta tuntuukin. Nykyään on vain vallalla sellainen käsitys että kaikki on tehtävä yksin. Enää ei auteta naapuria, eikä näköjään sitten edes sukulaisia. Toki vanhemmat ovat itse vastuussa lapsestaan, mutta jos innokkaita isovanhempia löytyy, niin minusta on vain harmi jos heille ei anneta mahdollisuutta auttaa lastenlasten hoitamisessa.

• Totta kuin mikä!
        yhteisöllisyys? kirjoitti:

Suomi on muuttunu hirveän itsekeskeiseksi maaksi. Ennen oli normaalia että lapsista huolehti koko suku. Esim. maaseudulla mummot ja vaarit asu samassa talossa tai ainakin samassa pihapiirissä ja huolehti lapsista sillä aikaa kun vanhemmat teki töitä, käytännössä siis joka päivä. Nykyään puhutaan että yhteisöllisyys on hävinnyt ja sitä pyritään lisäämään kaikenlaisilla projekteilla ja hankkeilla ym. Mutta samaan aikaan ei annettaisi edes isovanhempien auttaa lastenhoidossa, vaikka se hyvin luonnolliselta tuntuukin. Nykyään on vain vallalla sellainen käsitys että kaikki on tehtävä yksin. Enää ei auteta naapuria, eikä näköjään sitten edes sukulaisia. Toki vanhemmat ovat itse vastuussa lapsestaan, mutta jos innokkaita isovanhempia löytyy, niin minusta on vain harmi jos heille ei anneta mahdollisuutta auttaa lastenlasten hoitamisessa.

Tuo on täysin totta. Huvittaa nämä marttyyriäidit, jotka antavat lapsensa hoitoon vasta joskus kolmevuotiaana. Ei voi muuta sanoa, kuin että säälin todella näiden lasten mummoja, kun eivät saaneet mahdollisuutta hoitaa lapsenlastaan!

Itse ainakin toivon joskus, että saan olla mukana tulevien lastenlasteni elämässä pienestä vauvasta saakka ja hoitaa heitä silloin tällöin. Silloin se side isovanhempiin luodaan!

Typerää ajattelua, että imettävä äiti ei voisi jättää 2-4 kk ikäistä vauvaa kerran, pari hoitoon. Voihan äiti pumpata rintamaitoa pakkaseen tai käyttää silloin korviketta. Voi äly!

Kyllä minuakin moralisoitiin oikein joukolla, kun jätin joskus 4 kk ikäisen vauvani kertaluontoisesti hoitoon. Halusimme yksinkertaisesti mieheni kanssa vapaaillan. Huvittavinta oli, että suurimmat moralisoijat olivat itse lapsettomia.

• kukin tavallaan
        mk kirjoitti:

Jokaisella toiveensa.Itse en missään tapauksessa haluaisi päästä kello 18 töistä,koko iltahan on hukassa.Me päästään 15.30 ja se on mainio aika.Meillä oli aikaisempikin vuoro 6-14 ja suurin osa ihmisistä oli pettyneitä kun se muutettiin myöhemmäksi.

• täältä myös kommentt

Minä olen jo usean lapsen mummo ja kyllä sitä mieltä,että olisin pahoillani jos minua ei huolittaisi koskaan olemaan lapsenlasteni kanssa.Mikä siinä on niin vaikeaa ajatella että joku muukin ihminen ihan oikeasti ehkä haluaisi luoda läheisen suhteen sinun lapseesi vai sekö siinä onkin se ongelma.Kun minä olen hankkinut tämän lapsen ja minähän sen hoidan ja vain minä saan olla sille lapselle tärkeä ja kun kerran muut pidetään matkan päässä niin onnistuuhan se.
        Enkä ymmärrä mitä pahaa siinä on,jos lapset on joskus yökylässä.Tarvitaanko sitä välttämättä,ei kai,mutta ei siinä mitään pahaakaan ole.Meillä oli juuri pari viikkoa sitten uusmummolalapsia 4 kappaletta ja niin ihanasti torkahti koko lauma ja tulivat keskenään toimeen,että kyllä ihan mummon sydäntä lämmitti.
        Ja jos suhteet on avoimet,niin voi aina selvästi kysyä,jaksaako isovanhempi tms.ottaa ja siitä ei loukkaannuta,jos sanotaan,että nyt halutaan huilia ihan keskenään ilman pikkuväkeä.

• vähän kateellinen yh

Hui kamala!

Teillä on hienosti sovittuna nuo niin että saa kaikki kaikkien kanssa aikaa vietettyä ja varmasti jaksaa arkea helpommin!!

• näinäiti(---)

Meidän tyttö oli ensimmäisen kerran yökylässä mummolassa kun hän oli noin 2kk ikäinen. Pulloruokinnassa ja tyytyväinen pienokainen olikin.Ei mitään ongelmaa,nukku hyvin ja yöllä saattoi sen pari kertaa syödä,mutta sehän kuuluikin asiaan vielä silloin. Kaikilla on omat mielipiteensä, mut minusta ei siinä ole mitään pahaa jos laittaa lapsen joskus hoitoon. Kyllähän minäkin haluan ja jaksan lastani itse hoitaa, oma lapsenihan se on (daa), mutta niin haluaa mummut ja papatkin. Ja meidän perhe on todella tiiviisti tekemisissä ja läheistä sakkia muutenkin, joten miksipä en olisi laittanut niin pienenä hoitoon ja vielä kun tiesin paikan olevan mitä turvallisin. Eipä oo mitään traumoja ainakaan vielä tullut ilmi vaikka tyttöni on jo kohta 4 vuotias =D
      Mutta en kyllä olisi silloin aikoinaan kelleeen muulle lasta antanut hoitoon, kuin omalle äidilleni.

• ååååååå

Tyttäreni oli kutosluokan keväällä koulun kanssa leirikoulussa ja hänen luokallaan oli useampi lapsi, joka ei ollut koskaan ollut yötä ilman vanhempiaan. Aivan sairasta!

• DAA DAA

mikä tuossa on "AIVAN SAIRASTA"?

• sairastako

Nii, täälä varmaan todella sairasta sitten.
        Perheessä on 8 lasta iältä 2-11v. Isommat on käynyt yökylässä,mutta 2-6v ei vielä missään koska ei halua.

• määääää
        sairastako kirjoitti:

Nii, täälä varmaan todella sairasta sitten.
        Perheessä on 8 lasta iältä 2-11v. Isommat on käynyt yökylässä,mutta 2-6v ei vielä missään koska ei halua.

että outoa on jos ei 12v ole ollut kaverilla yökylässä tai edes mummolassa/kummilassa/tätilässä jne!
        teillä on normaalia, ei alle kouluikäinen välttis edes halua yökylään.

• Zalllla.

Olikohan tuo parin viikon ikäinen, mummolassa oli muutaman tunnin. Pulloruokinnassa on neiti ollut alusta asti, ei ollut mitään ongelmaa. Mummolassa ekaa kertaa yökylässä 3-4viikon ikäisenä, kun sattui olemaan juhlan aihetta. Kummitädillään yötä 4viikon vanhana, sen takia kun siskoni häitä vietettiin, eikä haluttu lähteä aikaisin pois, hyvin pärjäsivät!

• Zallllla.

Eikä kun, nyt kun aloin miettiä, niin olisiko neiti ollut n.viikon ikäinen kun ekaa kertaa oli mummolassa. Halusin siivota koko kämpän kunnolla vieraita varten, enkä halunnut neidin joutuvan valvomaan imuroinnin ym. takia. Muutenkin neiti muutaman kerran viikossa mummollaan hoidossa, mummola kun on lähes naapurissa. Tyttö on tällä hetkellä 9kk, hyvin ovat aina pärjänneet!!!

Ja kyllä, rakastan siltikin lastani vaikka en 24/7 häntä olekkaan tuijottamassa. Mielestäni on parempi että lapsella on monta tuuta ja turvallista hoitajaa. En voisi edes ajatella että olisin koko ajan lapsen kanssa VUOSIA, ilman omaa/parisuhde-aikaa. vaikka neiti nukkuukin kahdet päikkärit ja yöt ilman heräilyä.

• Hyvä omatunto.

Ei lapsen hoitoonlaittamiselle ole mitään "ikärajaa".
      Meidän tyttö on totutellut mummilla ja kummilla olemiseen jo vauvasta saakka. Itse mä silti omastani huolehdin vaikka tyttö saakin laatuaikaa välillä mummolassa ilman meitä vanhempia!

Jos lapsi ei vierasta älyttömästi ja luotat hoitajaan (tarkoitan sitä, että sä voit rauhallisin mielin olla pari tuntia pois ilman, että soitat heti ulko-ovelta perään tai jätät 3 sivuista hoito-ohjeselostusta vaipanvaihto aikataulusta alkaen) niin mun mielestä se riittää hoitoon jättämisen perusteeksi. Aloita "tuulettuminen" kuitenkin vauvan askelin, niin kenellekkään ei ehdi tulla paha mieli. Ei siis hoitoon 24 tunniksi eka kerralla.

Joku varmaan kommentoi leväperäiseksi. Kuitenkin sekin, että isovanhempi/kummi saa viettää vauvan kanssa laatuaikaa ilman, että äippä tai isukki kyttää koko ajan vieressä, on kaikillle todella arvokasta.

Ja jaksaahan sitä äippä ja isukkikin vaavin kanssa paremmin kun hetkeksi voi unohtaa vaipat, syöttämiset ja kaiken sen vastuullisen homman joka vauvan hoitoon liittyy.

• mielipiteilijä

Ammattini puolesta olen ollut jokunen vuosi sitten koulutuksessa, jossa käsiteltiin vauvan erossa olo aikaa äidistään tai vanhemmasta, johon on tiiviimpi hoitosuhde. Yllätyin silloin itsekin, kun kouluttaja kertoi, kuinka jo lyhyt erossa olo aika vaikuttaa vauvaan tai pikkulapseen. Kyse oli siis tunnista tms, en muista tarkemmin, koska tästä on jo tosiaan muutama vuosi.

Tietenkin tulee joskus pakollisia menoja, jonka takia tarvitsee lapsi viedä hoitoon, mutta en katso tuulettumisen olevan pakollista. Omasta mielestäni lapset tulee hankkia vasta sitten, kun on valmis jättämään taakseen juhlimisen. Ja tällöin molempien vanhempien täytyy olla valmiita sitoutumaan perhe-elämään, eikä toisen liehuta baareissa kun toinen hoitaa yhteistä lasta. Pidän kylläkin tärkeänä parisuhteen hoitoa, koska toimiva parisuhde on lapsenkin kannalta paras vaihtoehto. Mutta pientenkin lasten vanhempien tulisi löytää laatua siitä arkielämästä, yhdessä tekemisestä, olemisesta ja kasvamisesta.

• ettäsilleenjoo

Onhan muitakin tuulettumistapoja kuin baariinlähtö.
        Kylpylät, hieronta, leffat, rakastelu rauhassa, kaupassa käynti, kampaamo, lukeminen..ym.ym...
        Miksi aina te 24h lapsen kanssa vannoutuneet tiukkapipot aina vetoatte baariinmenoon ja ettei ole kypsä äidix jos sinne joskus haluaakin lähteä tuulettumaan.
        Kyllä voi tuulettua ja hoitaa ja rakastaa lastaan yhtä paljon, vaikkei haudokkaan lastaan vuosikaudet 24h oman miehensä kanssa kotona.

• Henni78

Vauva oli 5-viikkoisena isän kanssa muutaman tunnin kun kävin kaverin polttareissa. Samaisen kaverin häät olivat sitten kun vauva oli 3-kuinen, jolloin vauva oli yhden yön mummolassa hoidossa. Hyvin oli mennyt, ja mummokin tuttu hänelle lähes jokapäiväisestä elämästä. Silloin tällöin ollut yhden tai 2 yötä hoidossa sen jälkeenkin. 4 yötä oli mummolassa kun olimme häämatkalla, vauvan ollessa 10-kuinen.

• mitenköhän nyt?

Pakko kysyä: oliko todella niin, että lapsen isä sai luvallasi olla lapsen kanssa ekan kerran kahdestaan vasta, kun lapsi oli 5-viikkoa vanha?

• --------------------

Miten voit sanoa, että lapsi oli hoidossa, kun oli viisiviikkoisena isänsä kanssa? Eihän vauva missään hoidossa ollut, vaan omalla vanhemmallaan, jolla lapsen ainakin kuuluisi olla alusta lähtien!

Ei voi kuin ihmetellä.

• Henni78
        mitenköhän nyt? kirjoitti:

Pakko kysyä: oliko todella niin, että lapsen isä sai luvallasi olla lapsen kanssa ekan kerran kahdestaan vasta, kun lapsi oli 5-viikkoa vanha?

Sanotaan näin, että kun lapsi oli sen 5 viikkoa vanha, suostui mies ensimmäistä (ja ainoata) kertaa olemaan lapsen kanssa pidempään, kuin puolen tunnin kauppareissun ajan. Usko pois, isä olisi puolestani saanut saman ajan tai enemmänkin viettää lapsen kanssa vaikka päivittäin, mutta kun ei suostunut, niin ei auttanut muu kuin itse hoitaa. Puoliväkisin pakotin miehen vauvan kanssa olemaan silloinkin, kun ei olisi millään halunnut. Omat kahvittelut ja harrastukset kun menivät hänellä perheen edelle.

On se perhana, että rivien välistä luetaan, mitä halutaan.

• Henni78
        -------------------- kirjoitti:

Miten voit sanoa, että lapsi oli hoidossa, kun oli viisiviikkoisena isänsä kanssa? Eihän vauva missään hoidossa ollut, vaan omalla vanhemmallaan, jolla lapsen ainakin kuuluisi olla alusta lähtien!

Ei voi kuin ihmetellä.

Sanotaan sinullekin näin, että minä hoidiin/hoidan lasta 99,9 % ajasta ja isä sen 0,01%. Eli jos haluat saivarrella (onko edes epäilystä), niin kyllä...isällään oli hoidettavana, sen sijaan, että olisi ollut minun hoidettavana. Jonkunhan hoidossa lapsen tulee olla koko ajan.

Uskomatonta, miten täytyy väkisin saivarrella tai koittaa lukea rivien välistä, vaikkei siellä sen enempää lukisikaan. No, siinähän ihmettelet.

Ja mainittakoon vielä, että olen samaa mieltä kanssasi kuitenkin: isän tulisi olla tasa-arvoinen hoitaja/vanhempi äitiin nähden, mutta minkäs teet, jos isällä muut intressit menee perheen ohi.

• Henni78

Ei voi kuin ihmetellä.

"Miten voit sanoa, että lapsi oli hoidossa, kun oli viisiviikkoisena isänsä kanssa? Eihän vauva missään hoidossa ollut, vaan omalla vanhemmallaan, jolla lapsen ainakin kuuluisi olla alusta lähtien!"

Niin, en siis missään sanonut, että lapsi oli hoidossa 5-viikkoisena. Tekstissäni luki (lukaise uudestaan), että vauva oli isänsä kanssa silloin.

• kikkaroinne

Ei voi kuin ihmetellä.

Itse yritin piipittää, että miksei vuoden ikäistä lasta (ja nuorempaakin) voi jättää joskus yhdeksi yöksi hoitoon jos kerran maitoakin pystyy pumppaamaan rinnasta? Sain siihen sitten vastaukseksi että jos en pysty olemaan ilman krapulaa niin mun ei kannata lasta hankkia. Jep jep.. en kyllä lasta haluakkaan jos sen noin mustavalkosta pitää olla.

• Pena 666

Olikohan nyt niin, että esikoinen oli alle puolivuotias kun oli yön yli mummollaan kanssa ja nuorimmainen oli 11kk ikäisenä yhden illan mummonsa hoidossa. Väliin jäävistä en nyt muista, mutta liekö tuohon samaan haarukkaan mennyt.

"Vauva oli 5-viikkoisena isän kanssa muutaman tunnin kun kävin kaverin polttareissa."

Liekö aloittaja kysellyt koska lapsi on ollut ulkopuolisella hoidossa. Ainakin omat lapseni ovat kaikki olleet äidillään hoidossa jo ensimmäisen yönsä.

• vanhana

15-vuotiaana vietiin lapseni ensimmäistä kertaa hoitoon. Tappoi naapurin kanin ja pari koiraa.

• The_Evil_Of_Silence

Kun olin lapsi, päiväkodin jälkeen sama hoitaja huolehti minut hänen luonaan silloin tällöin, kun äiti yritti saada omaa aikaa 2 tunnin sisällä. Mutta äidille ei ollut kovin helppoa, kun hän ei ehdi tehdä mitään ollenkaan! Sisarpuoleni taas jätti 2 sukulaispoikiani isoäidin (isän puoleinen) luonaan myös silloin tällöin. Yksinhuoltajuus äidille ja sisarelleni (molemmat eron takia) olivat olleet todella raskasta!

• atlatl

...vaurioidu eikä saa henkistä traumaa jos on hoidossa silloin tällöin.
        Kunhan vaan sovitaan hoitotavoista,että olo on vauvalla kotoisa,tutut ruat ja tutut tavat,ainakin aluksi.

Kyllä vanhempien täytyy voida hoitaa myös omaa suhdettaan ja jaksamistaan.
        Äitiys ei saa olla vankila josta ei ole hetkenkään taukoa. Oikeastakin vankilasta pääsee lomille hyvin käyttäytyessään.
        Lapselle tekee hyvää sosiaalistuminen ja oppiminen uusiin ympyröihin.
        ne pullossa kasvaneet on sitten koulukiusattuja ja muuten vaan rassukoita jos ei pienestä pitäen ole tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.
        Kamalaa on katsoa tarhan ovella kauhusta huutavaa lasta joka ei aikaisemmin ole ollut hetkeäkään erossa vanhemmistaan.
        Kaikki vanhemmat eivät voi olla lastensa kanssa 24/vrk siihen asti kun koulu alkaa. Ja jos joku voisikin niin tekisipä hirveän karhunpalveluksen lapselleen.

Kyllä tosiasia on että lapsen on totuttava erilaisiin ympäristöihin ja ääniin pienestä pitäen.
        Yhdellä tuttavallani on ongelma kun hän ei voi siivota lapsen ollessa kotona...

Siis lapsi pitää totuttaa myös elämän normaaleihin ääniin eiikä eletä kuin kusi sukassa.
        Normaaliin elämään tottunut lapsi nukkuu päiväunensa vaikka imurin puhinassa. tai vaikka mummulassa/tarhassa.....

Älkää kasvattako enää yhtään uusavutonta tähän maahan,niitä on jo tarpeeksi.

• kohta kahden äiti

Meidän tyttö oli ensimmäistä kertaa mammalla hoidossa reilu puolivuotiaana muistaakseni. Ja ihan vain pari tuntia alkuun. Imetin häntä 14kk:n ikään asti ja hän oli varsinkin alle 10kuukauden ikäisenä hyvin kiinni minussa jo rintaruokinnan takia. Hiljalleen kuitenkin pidennettiin hoidossa/kylässä olo aikaa ja nyt vuoden ja seitsemän kuukauden ikäisenä hän on jo useamman kerran ollut yökylässä. Ensimmäinen kerta taisi olla pian imetyksen lopettamisen jälkeen.

Jokainen vanhempi ja jokainen lapsi on niin erilainen että täytyy miettiä mikä kullekkin sopii. Minusta kuulostaa hurjan aikaiselta se että jo alle puolivuotias on ollut useasti yökylässä. Pari tuntia päivällä onkin ihan eri juttu. Monelle sen pidempi aika on aivan mahdotontakin kun lapsi ei suostu syömään pullosta kuten meilläkin oli.

En kuitenkaan halua arvostella muita ja ymmärrän että varsinkin tapauksissa jossa yksinhuoltajalla koliikkivauva tai muuten hyvin vaativa lapsi niin on varmasti rankkaa ja kaipaa hoitoapua enemmän.

Meillä itsellä kun ei juurikaan ole hoitoon tarvettakaan ollut. Ollaan annettu hoitoon kun isovanhemmat ovat pyytäneet ja muutaman kerran ollaan apua kysytty kun on itsellä ollut jotain esim käyty yhdessä miehen kanssa leffassa.

• vaihtelua kaikille

Meillä on kaksi poikaa, ja olemme jättäneet molemmat ensimmäistä kertaa yökylään suurin piirtein imetyksen loputtua, noin 4-5 kk iässä. Pojat ovat nyt 3- ja 6-vuotiaita, ja ovat muutaman kerran vuodessa 1-2 yötä kerrallaan pois kotoa, ja nyt parina talvena ovat olleet kerran 4-5 yötä kun olemme vaimon kanssa käyneet ulkomailla pikkulomalla. Kaikki on alusta lähtien mennyt hyvin: nuorempi lähtee intoa puhkuen varsinkin kummitädin ja yhden sedän luokse, ja vanhemman suosikkipaikkoja ovat parin samanikäisen serkun kodit. Vanhempi joskus ikävöi hiukan, mutta se menee leikkien keskellä 5 minuutissa ohi, varsinkin kun on tuttuja aikuisia lähellä.

Aiemmissa vastauksissa joku on vähätellyt vanhempien tarvetta omaan aikaan, kaksin ja yksin. Tässä niinsanotusti Siperia opettaa: oma vauva on ihana ja tärkeä, ja varsinkin ensimmäisen kolmen vuoden aikana tapahtuu nopeaan tahtiin kaikenlaista uutta, jossa on hienoa olla mukana. Toisaalta, alle kolmevuotias teettää myös loputtomasti työtä - esim. se 900. vaipanvaihto alkaa maistua jo enemmän työltä kuin mukavalta yhdessäololta.

Sekä vanhemmat että lapset tarvitsevat vaihtelua: emme aina lähde vaimon kanssa mihinkään, kun lapset ovat yötä pois, mutta on ihan eri asia olla kahdestaan kotona kuin nukkuvien lasten kanssa, koska kerrankin voi tehdä kotonaan ihan mitä haluaa. Voi kuunnella musiikkia kahdeksan jälkeenkin ihan reippaalla äänellä, käydä lenkillä välittämättä kenenkään ruoka- tai nukkumaanmenoajoista (tai yleensäkään siitä, että poikia ei voi jättää kaksin kotiin), tai voi heittää hetken mielijohteesta vaatteet pois olohuoneen sohvalla ja jäädä siihen kuhertelemaan ilman huolta siitä, että pojat havahtuvat kesken unien ja tupsahtavat paikalle ennen kuin heidän tuloaan ehtii kuulla. Ja sitten saa nukkua rauhassa: pojat ovat hiukan huonounisia, eli kausittain jompikumpi herää useamman kerran viikossa keskellä yötä, ja nuorempi herää viikonloppunakin usein jo klo 7 aamulla. Kun pojat ovat yökylässä, sitä nukkuu ihan eri tavalla, kun TIETÄÄ, ettei kukaan tule herättämään klo 2, ja aamulla herätessä saa olla hidas jos vielä väsyttää.

Vanhempien hommaan kuuluu toki omista lapsista huolehtiminen. Osa sitä hommaa on kuitenkin huolehtia siitä, että lasten elämässä on muitakin aikuisia ja samanikäisiä kavereita. Heidän kanssaan kaikki kokemukset ovat erilaisia kuin omien vanhempien, joten jos lapsella on tilaisuus lähteä mummolaan leikkimään tai serkun kanssa huvipuistoon, se tilaisuus kannattaa käyttää.

Ja vanhemman hommaan kuuluu myös se, että pistää välillä sivuun kaiken muun, ja keskittyy puolisoonsa ja välillä ihan yksin itseensä. Jos vanhemmat ovat aina vain äiti ja isä eivätkä mitään muuta, ei parisuhteesta vaikkapa lasten ehdittyä kouluikään välttämättä ole enää mitään jäljellä. Ja jos omat vanhemmat ovat aina paikalla kun lapset ovat tekemisissä kaverien tai muiden aikuisten kanssa, lapset näkevät turhan vähän sitä, että ihmiset ovat erilaisia, ja asiat voi tehdä monella eri tavalla. Sekä lapsille että itselleen kannattaa olla armollinen: lapset eivät tarvitse vanhempien jatkuvaa läsnäoloa (siis 24 tuntia päivässä 365 päivää vuodessa), vaan muutkin ihmissuhteet ovat tärkeitä. Ja vaikka vanhempien homma on pitää lapsistaan huolta ja olla läsnä heitä varten, ihan alkuaikojen jälkeen 340 päivää vuodessa riittää.

• tsrposiitti

Mustavalkoista.. joko 18 vuotta lapsen kanssa koko ajan tai heti parikuisesta säännöllistä ja lisääntyvää hoidottamista? Aina näissä mennään tylsiin äärimmäisyyksiin. Meillä on aika vähän ruvettu hoidattamaan mummulassa, koska tuntuu, että kyllä lapsesta saa olla erossa tarpeeksi sitten kun se on hoitopaikassa taas mentyäni töihin. Tunnin verran oli juuri äskettäin kun menin miehen kanssa palaveriin, sinne vaadittiin molempien läsnäolo ja luonteeltaan keskustelutilanne johon ei millään voinut tuoda lasta mukaan. Jatkossa hoidotetaan tarpeen mukaan, kyllä näitä tuntuu tulevan säännöllisesti n. kerran kuussa niin, ettei lapsi ihan vieraan hoivassa hättäänny. Palattuamme lapsi oli kuin emme olisi missään käyneetkään, hädin tuskin huomasi että joutui olemaan ilman niin tärkeää läsnäoloamme. :D

• Äidinäiti

pysyimme illat kotona, emmekä menneet minnekään "tuulettumaan". Päivähoitoon lapsemme sen sijaan menivät jo pieninä, esikoinen jo 15kk:n ikäisenä (syntynyt 1973). Nuoremmat lapsemme menivät päivähoitoon vasta kolmivuotiaina. Meillä eivät isovanhemmat ole juurikaan hoitaneet lapsiamme. Se ei ennen ollut tapana. Jokainen hoiti itse pikkulapsensa. Mummolassa lapsemme olivat yökylässä vasta koululaisina.

• tärkeitä pointeja

Vaikka mummot ja vaarit ovat rakkaita ja lapsenlapsille tärkeitä, niin on aika omituista velvoittaa heitä hoitamaan parikuisia lapsenlapsiaan, jotta nämä pääsisivät viihteelle. Iät ajat nuoripari on pystynyt viettämään laatuaikaa kotonaan lasten mentyä nukkumaan. Tietysti sitten jotkut yhteiset riennot nuorella parilla on lastenhoidon järjestelyn paikka ja siinä mietitään tarkoin, että josko ne lähimmät isovanhemmat olisivat paras vaihtoehto hoitamaan pikkuisia. - Mutta ketään ei jätetä pienenä eikä isompana tai ketään ei vaadita hoitamaan - kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen ja luottamukseen.

• Stadin snadi

Imetin molempia lapsiani pitkään, melkein vuoden vanhaksi, joten se rajoitti menemisiäni ilman vauvaa. N. 2-3kk alussa ei edes tehnyt mieli minnekään isojen vuotavien rintojen kanssa. Vauva nukkunut aina sänkyni vieressä ja vierastin rakastelemistä siinä metrin päässä, vaikka vauva nukkui. Ja isompi kömpi aina jossain vaiheessa yötä väliimme.
        Kerran n.50v. työkaveri tuli pariksi tunniksi päästämään meidät syömään ulos, kun vaubva oli n. 5kk vanha. Vauva oli voinut hyvin, mutta työkaveri oli istunut samassa asennossa vauva sylissään koko ajan, kun ei ollut uskaltanut päästää käsistään. Isovanhemmat asuvat yli 100km ja 2000km päässä, joten he eivät vauva-aikana tulleet hoitamaan kumpaakaan. Samoin sisaret ja kummit asuvat kaukana.

"Meillä eivät isovanhemmat ole juurikaan hoitaneet lapsiamme. Se ei ennen ollut tapana. Jokainen hoiti itse pikkulapsensa."
        Edelliseen kirjoitukseen kommentoisin hieman ihmeissäni. Mummoni oli kotiäiti, kuten moni hänen ikäpolvestaan (s.1916). Olin 50-luvun lopusta hänen hoidossaan heti kun äitini 3kk kestänyt äitiysloma loppui. Kaikki kesät n. 13-vuotiaaksi asti olin mummoni seurassa. Ja kun vanhemmillani sattui työasioita illoiksi, olin mummolassa. Kun pikkuveljeni syntyi ja meni mummon hoiviin, vaarikin oli jäänyt eläkkeelle ja niin mummo ja vaari hoitivat yhdessä veljeäni. Systeemi oli oikeastaan paras isovanhempien kannalta, heillä oli säännöllinen päivärytmi ja tuloja eläkkeelläkin. Meidän lasten kannalta saimme rakastavaa hoivaa ja huolenpitoa, mutta päivämme olivat yksinäisempiä kuin päiväkodissa. Emmekä käyneet ulkoilemassa päivittäin puistossa vaan kiersimme Helsingin keskustan korttelikatuja, joskus käyden torilla, Hietaniemen hautausmaalla, Suomenlinnassa, ym.

• ei tapana...

Jo 15 kk:n ikäisenä? Olen syntynyt -71 ja äitiysloma oli tuolloin 6kk, jonka jälkeen äitini on mennyt takaisin töihin.

Ei ennen ollut tapana että isovanhemmat hoitivat? Tuosta puolivuotiaasta lähtien mut on hoitanut mummuni. Harvoin vanhemmat yhdessä kävivät missään tuulettumassa, mutta silloinkin mummu oli meitä hoitamassa.

• Äidinäiti
        ei tapana... kirjoitti:

Jo 15 kk:n ikäisenä? Olen syntynyt -71 ja äitiysloma oli tuolloin 6kk, jonka jälkeen äitini on mennyt takaisin töihin.

Ei ennen ollut tapana että isovanhemmat hoitivat? Tuosta puolivuotiaasta lähtien mut on hoitanut mummuni. Harvoin vanhemmat yhdessä kävivät missään tuulettumassa, mutta silloinkin mummu oli meitä hoitamassa.

esikoiseni syntyessä vuonna 1973 vain 8 viikkoa, josta 2 vk ennen synnytystä. Kun toinen lapseni syntyi vuonna 1975 äitiysloma oli pidentynyt kuudeksi kuukaudeksi. Olin opiskelijaäiti, kun kaksi ensimmäistä lastani syntyivät. Yritin opiskella lastenhoidon ohella, mutta sitten piti mennä työhön ja laittaa lapsi (myöhemmin lapset) tarhaan. Siis 15 kk:n ikäisenä pääsi siihen aikaan lastentarhaan tai seimeen. Ns vauvalaan otettiin vain yksinhuoltajien lapsia. Tuolloin oli yleistä, että lapset annettiin naapuriin perhepäivähoitoon jo aivan pikkuvauvoina ja kotiapulaisiakin oli vielä joissakin perheissä. Itseäni ovat kotiapulaiset hoitaneet pienenä äitini työssä ollessa. Useimmiten äiti kuitenkin jäi joksikin aikaa kotiin, kun perheeseen syntyi lapsia.

Äitini (syntynyt 1919) oli akateeminen virkanainen, anoppini (synt. 1924) on myös käynyt työssä koko ikänsä. Nyt hän on tietenkin jo vanhuuseläkkeellä. Myös molemmat isoäitini, jotka ovat syntyneet 1800-luvulla, ovat työskennelleet muinakin kuin kotiäiteinä. Toinen oli ison maatalon emäntä, joka nuorena työskenteli postineitinä, toinen kävi työssä tehtaassa. Isoäitini olivat molemmat kuolleet jo ennen syntymääni. Minuakaan eivät siis mummot ole hoitaneet. Olen syntynyt 50-luvun alussa. Käsitys kotiäitien Suomesta ei pidä paikkaansa. Äidit olivat ennenkin yleisesti töissä, mutta ammattimiesten vaimot usein vasta lasten tultua kouluikään.

Lapsen päivähoitoon paneminen äidin työn takia on eri asia kuin nykyisten hoitovapaaäitien hurvittelut. En ymmärrä, miksi pienen lapsen äidin pitäisi päästä joka viikonloppu "ulos" ystäviensä kanssa ja kenties ryyppäämään. Sitähän se "tuulettuminen" tuntuu nykyisin usein olevan.

• 3-lapsen yh-äiti

Nyt on jo pakko kommentoida. Itse olen syntynyt 1974 ja silloin oli äityisloma vain 3kk! Joten v.1973 tuo 15kk on kyllä ollut pitkä aika olla vauvan kotona. Jos olisin syntynyt n. kuukautta myöhemmin, olisi äitiysloma ollut jopa 6kk.
        Valitettavasti äitini oli sen jälkeen lähdettävä töihin, mikä ei ollut ihan mukavaa, kun maitoa tihkui koko ajan puseron läpi. Asiakaspalvelussa kun oli....välillä piti käydä lypsämässä takahuoneessa jne. Toinen vaihtoehto olisi ollut irtsisanoutua. Olen varma, että jos näin olisi käynyt, olisin saanut enemmän traumoja kuin äitini ollessa töissä! Talo oli juuri rakennusvaiheessa ja maksaahan sekin piti. Todettakoon vielä, että äitini on ollut kohta 40v. samassa työpaikassaan, jossa viihtyy hyvin edelleenkin.

Jokainen päättököön itse milloin lapsi on hoidossa, enkä kyllä rupea syyllistämään ketään.
        Annetaan kaikkien kukkien kukkia, jooko?

Aurinkoista kevättä teille kaikille!

• määääääää
        tärkeitä pointeja kirjoitti:

Vaikka mummot ja vaarit ovat rakkaita ja lapsenlapsille tärkeitä, niin on aika omituista velvoittaa heitä hoitamaan parikuisia lapsenlapsiaan, jotta nämä pääsisivät viihteelle. Iät ajat nuoripari on pystynyt viettämään laatuaikaa kotonaan lasten mentyä nukkumaan. Tietysti sitten jotkut yhteiset riennot nuorella parilla on lastenhoidon järjestelyn paikka ja siinä mietitään tarkoin, että josko ne lähimmät isovanhemmat olisivat paras vaihtoehto hoitamaan pikkuisia. - Mutta ketään ei jätetä pienenä eikä isompana tai ketään ei vaadita hoitamaan - kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen ja luottamukseen.

kyse "velvollisuudesta" hoitaa lapsenlapsiaan. moni isovanhempi ottaa mielellään ja pyytää ja haluaa viettää aikaa lastenlastensa kanssa, jopa parikuisen. ei kannata aina mennä äärimmäisyyksiin.

• ann

Meidän lapsi oli noin neljän kuukauden ikäinen kun oli hoidossa kummiensa luona. Mieheni kanssa menimme häihin ja jotenkin tuntui ettei ole "järkevää" ottaa niin pientä lasta mukaan. Aika oli mennyt hyvin eikä ollut tullut mitään ongelmia tai ainakaan sellaisia mitä meille olisi kerrottu :) Ja lupasivat ottaa uudestaan hoitoon mikäli tulisi tarvetta.
      Omasta mielestä lapsen voi jättää hyvällä omallatunnolla hoitoon ja lähteä tuulettumaan ja "hoitamaan" parisuhdetta. Se on kaikille parempi, myös sille lapselle. Ja jos lapsi on isovanhemmilla hoidossa niin saavathan he samalla tutustua paremmin lapseen ja alkavat muodostamaan omaa suhdetta siihen.
      Itse olin kavereideni kanssa ulkona ja lapsi oli kotona isänsä kanssa. Niin ihmetelen muita "äitejä" miten voi "syyllistää" tai ainakin siltä minusta tuntui kun kysyttiin että miten uskallan jättää lapsen hänen isänsä kanssa!! Todennäköisesti mieheni työkaverit ei kysy päivittäin töissä että miten uskalsit jättää lapsen hänen äitinsä kanssa kotia. Jos en uskalla jättää latsa isänsä kanssa kotia niin kenen sitten???

• Näin meillä

> Yhdellä tuttavallani on ongelma kun hän ei voi siivota lapsen ollessa kotona...

Tällaiset tapaukset johtuvat siitä, että vauva on viety hoitoon aina kun on alettu siivoamaan. Todennäköisesti :)

En vieläkään ymmärrä vanhempia, jotka eivät voi rentoutua lasten ollessa kotona ja nukkumassa.
      Minullakin on ollut koliikkivauva ja kyllä nekin nukahtavat. Ei kukaan voi valvoa yötä päivää. Äiti on äitiyslomalla siksi, että voi elää vauvan rytmin mukaan. Jos vauva nukkuu päivällä, ei mikään estä äitiäkin nukkumasta silloin.

Jos toisen vanhemman työajat eivät sovi vauvan rytmiin, niin sitten lastenhoitajat apuun, jotta vanhemmille jää myös yhteistä aikaa :)

Itse en ole koskaan vienyt lapsia hoitoon vain siksi, että voisin olla kotona rauhassa. Se olisi turhaa. Aikuisten aika alkaa sitten, kun lapset ovat menneet nukkumaan ja kyllä sitäkin riittää :)
      Mitä pienempi lapsi, sen enemmän ne nukkuvat. Toisaalta taas mitä, vanhempia lapset ovat, ja mitä paremmin he ymmärtävät tapahtumat ja puheet, sen helpompi heitä on jättää hoitoon.

Lapseni ovat olleet hoidossa silloin kun on ollut oikeasti menoja kodin ulkopuolelle. Ensimmäisen kerran noin puolivuotiaana ja sitten tilanteen mukaan.

Itse hoidin sukulaisen lasta, joka oli alle viikon vanha, kun äiti joutui sairaalaan. En ymmärrä, että sairaala ei huolinut imeväisikäistä lasta äidin mukaan, vaikka se olisi ollut tärkeää aikaa imetyksen kannalta. Ja ehdottomasti parasta äidille ja lapselle olla ensipäivät lähellä toisiaan. Sairaalaan joutumisen syynä oli rintatulehdus. Luulisi, että tuota hoitava hoitohenkilökunta tietäisi imetyksen positiivisen vaikutuksen oireiden lievittäjänä ja ensimmäisten päivien merkityksen koko imetyksen onnistumisessa...

• vaihtelua kaikille

"Itse en ole koskaan vienyt lapsia hoitoon vain siksi, että voisin olla kotona rauhassa. Se olisi turhaa. Aikuisten aika alkaa sitten, kun lapset ovat menneet nukkumaan ja kyllä sitäkin riittää :)"

Jos et kaipaa tuon sorttista rauhaa, niin ok. Turhaa se ei silti ole, ja kannattaisi melkein kokeilla. On äärettömän rentouttavaa olla joskus kotona yksin tai kaksin ilman, että tarvitsee huolehtia kenenkään ruoista, nukkumaanmenosta, yöheräilystä tms. Minulla on tällaisia päiviä (ja öitä) alle kymmenen vuodessa. Ne ovat arvokasta aikaa, eikä ainakaan lapsilta ole pois se, että vanhemmat ovat joskus päivän-pari kahdestaan, puuhailevat omiaan ja rentoutuvat.

• Näin meillä
        vaihtelua kaikille kirjoitti:

"Itse en ole koskaan vienyt lapsia hoitoon vain siksi, että voisin olla kotona rauhassa. Se olisi turhaa. Aikuisten aika alkaa sitten, kun lapset ovat menneet nukkumaan ja kyllä sitäkin riittää :)"

Jos et kaipaa tuon sorttista rauhaa, niin ok. Turhaa se ei silti ole, ja kannattaisi melkein kokeilla. On äärettömän rentouttavaa olla joskus kotona yksin tai kaksin ilman, että tarvitsee huolehtia kenenkään ruoista, nukkumaanmenosta, yöheräilystä tms. Minulla on tällaisia päiviä (ja öitä) alle kymmenen vuodessa. Ne ovat arvokasta aikaa, eikä ainakaan lapsilta ole pois se, että vanhemmat ovat joskus päivän-pari kahdestaan, puuhailevat omiaan ja rentoutuvat.

Kuten otsikossakin sanoin, tilanteen mukaan = kukin perhe omalla tyylillään :)

> "Jos et kaipaa tuon sorttista rauhaa, niin ok. Turhaa se ei silti ole, ja kannattaisi melkein kokeilla. On äärettömän rentouttavaa olla joskus kotona yksin tai kaksin ilman, että tarvitsee huolehtia kenenkään ruoista, nukkumaanmenosta, yöheräilystä tms."

Minä nukuin parhaiten, kun lapset olivat pieninä kotona. Olen kokeillut muitakin tapoja :)
        Jos lapsi on yön hoidossa, niin kyllä nukutaan iltamenojen jälkeen yö kotona ja aamulla pitkään.
        Voin kuitenkin kokemuksesta sanoa, että olen rentoutuneempi, kun tiedän, että lapset nukkuvat omissa sängyissään, vaikka hoitopaikkakin on hyvä.

Nyt lapset lähestyvät jo täysi-ikäisyyttä ja edelleen voin sanoa, että ei tullut aikaa, jolloin olisin halunnut vielä lapset hoitoon vain siksi, jotta voisin olla kotona rauhassa.

Nyt on vaan tapahtumat niin päin, että lapsilla on paljon omia menoja, ja pakostakin tulee niitä hetkiä, kun ovat öitä poissa kotoa. Niillä on enemmän menoja kuin meillä aikuisilla. Hassua :)

Aika myös kulkee ja lapset kasvaa. Sinullekin tulee eteen ne aamut, kun te vanhemmat voitte nukkua pitkään ja lapset osaavat itse laittaa aamupalansa :))

• Yrittäjäperhe

Pojallemme palkattiin hoitotäti kotiin, kun hän oli kolmeviikkoinen. Rintamaidon tulo oli erittäin runsasta, joten "tissimaidon" hän söi päivisin tuttipullosta. Samainen täti hoiti häntä myös sillointällöin iltaisin.
      Ei parisuhteen hoitaminen saa loppua siihen, kun vauva syntyy, sitä on vaalittava myös siitä eteenpäin.
      Meille tämä hoitotädin palkkaaminen aikoinaan oli elinehto, sillä olemme yrittäjäpariskunta joiden molempien panosta tarvittiin yrityksen pyörittämiseen. Toinen vaihtoehto oli irtisanoa osa työntekijöistä
      Poika on nyt 22 vuotias sähköalan inssi, joten ei mitenkään pahasti ole tästä järjestelystä kärsinyt.

• ääääääää

Miulla on neljä lasta joista vanhin 7 ja nuorin 1v. Olen kaikkia yrittänyt imettää, jokaista pikkuisen pitempään. Kuopusta onnistuin täysimettämään 5kk, senjälkeen lypsin kuukauden. Kun kuopus muutama viikko sitten parani korvatulehduksesta, saimme nukuttua ensimmäiset yömme putkeen seitsemään vuoteen. Koliikkivauvoja meillä ei ole ollut. Öitä pätkivät yösyötöt, sairaudet, pissihädät, painajaiset, raskausvaivat yms. normaalit jutut. Ja aamukuudelta alkavat anopin ja apen soittorumbat. Olemme aina vuorotelleet öisin ylösnousuja. Mutta on selvää ettei mieheni voi imettää eikä käydä vessassa puolestani. Meille vain on itsestäänselvää ettei nukkuminen aina onnistu. Ja mitä useampi lapsi sitä todennäköisempää että joku herättää.
        Kahden lapsen kanssa oli helppo vielä nukkua päikkäreitä. Kolmannen kanssa pääsin päikkäreille jos lahjoin isommat katsomaan videoita. Neljännen kanssa saan nukkua päikkärit vain jos muut lapset ovat muualla ja se käy muutenkin aikatauluun (esim. eskarilaisen kotiintulo yms.), korkeintaan kerran kuussa. Joten ei koliikkivauvan äiti välttämättä noin vain pääse nukkumaan yhtäaikaa lapsensa kanssa!
        Meiän mummot asuvat lähellä mutta ei niille voi antaa pieniä vauvoja koska he ovat vanhoja eikä käsivoimat riitä enää vauvojen sylissäpitämiseen. Ja sylissähän niitä joutuu paljon pitämään. Isompia lapsia kyllä vahtivat mielellään, mutta eivät jaksa montaa kerralla pitää silmällä.
        Vanhin veljeni asuu lähellä mutta hänellä on iso maatila hoidettavana, en kyllä rasita häntä enää omien lasteni hoidolla. Toinen veljeni käy vuorotöissä ja heillä on omasta takaa 7 hoidettavaa. Miehen sisarukset asuvat yli 30km päässä ja heilläkin päivätyöt. Meillä ei ole ollut mahollisuuksia laittaa lapsia hoitoon eikä mulla hirveästi halujakaan. Kerhot, urheilukoulu, koulu ja pyhäkoulut käyvät hoidosta. Ja meille käy mieheni kanssa tuuletuksesta kun kuskaamme muita kuin omia lapsia hiihtokilpailuihin.
        Kotikoulusta on tulossa varteenotettava vaihtoehto kun koulumme lakkautetaan ja seuraava koulu 30km:n päässä. Meiän lapsia muuten kaikki kehuu hyvin sosiaalisiksi, reippaiksi ja auttavaisiksi, vaikka ovatkin peräkammarissa kasvatettuja!
        Yökylässä kävivät anopin luona kaks vanhempaa, mutta sitten esikoinen kyllästy. Minä en pakota kotoa pois yöksi, menkööt sitten kun ovat valmiita. Pieniä ovat vielä ja tarvitsevat äiskää.
        Kun anoppi täytti 65 mie kysyin haluuko hän käyvä navetalla vai hoitaako mieluummin meiän esikoista (3kk). Maatila ei sillon ollu meiän. Anoppi valitsi vauvan ja minä olen katunut ehdotustani. Esikoinen kärsi kun minä lopetin imetyksen ja joutu vaihtamaan syliä, kesti neljä vuotta ennenkuin suostu minua äitinä pitämään. Toisista olen pitänyt tiukasti kiinni ja ovat niin ilosia ja rakkautta antavia.
        En minä silti halua että lapseni roikkuvat minussa vuositolkulla, välillä joutuu vähän rähisemäänkin että saa hetken omaa aikaa.
        Kumma muuten kun lapsia alkaa syntyä niin kaikki lupaa apua. Sitten kun alat kysyä tunniksi lapsenvahtia niin kellään ei oo aikaa. Muutaman tällasen kerran jälkeen päätin etten rupea kerjäämään apua.

• ziizuz sentään

on sähköalan inssi tai vaikka lääketieteen tohtori, ei kerro kenenkään melenterveydestä yhtään mitään. Se kertoo vain kouluttautumisesta.

• qwerqer

Minusta nämä ovat niin perhekohtaisia asioita, esim. joku toinen ei välttämättä koskaan edes kaipaa "omaa aikaa" tai hänelle riittää oma aika kun vauva käy nukkumaan, myös imetys vaikuttaa missä iässä voi laittaa hoitoon. Ei sekään ole hyvä, että parisuhde kuolee ja äiti on aivan uupunu jos ei koskaan ota omaa ja kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa. Olimme miehen kanssa ekaa kertaa yötä pois hotellissa (n. vuorokauden) kun lapsi oli vuoden ikäinen, lapsi oli kotona mummon kanssa ja hyvin meni. Tätä ennen kävimme n. kerran kuussa syömässä ravintolassa miehen kanssa kahdestaan, ekaa kertaa kun vauva oli kait joku 4-5kk ikäinen ja poissa olimme ehkä 2h. Meille on tärkeetä myös kahdenkeskinen aika ja teki todella hyvää olla yön poissa kahdestaan hotellissa, aiomme jatkossakin käydä ehkä muutaman kerran vuodessa (eli yötä pois). Jos äiti imettää, niin sinä aikana mielestäni ei oikein voi olla vielä öitä pois - itse imetin 7kk ikäiseksi, enkä tuona aikana ollut juuri muutamaa tuntia pitempää poissa vauvasta.

• Kylätäti

Olisin halunnut olla tärkeä tukihenkilö sisarteni lapsille. Kuitenkin sain nähdä heitä vain kyläillessäni sisarteni luona. Kummilapseni oli joskus pienenä pyytänyt, että pääsisi tädin luo kylään. Äidin mielestä se oli kuitenkin liian aikaista. Kerran samainen lapsi sanoi minulle kahden kesken 4-vuotiaana: "Haluaisin tulla teille kylään, mutta isi sanoi, että minä pian karkaan ovesta ulos.". Silloin meinasin murtua. Käsitin toki lasten vanhempien huolen ja olemassa olevat riskit. Lopulta saatoin jopa ajatella, että riskit ovat kyllä kohtuuttomia, enkä toisaalta halua ottaa kontolleni mitään ikäviä sattumuksia. Nyt on aikaa kulunut ja sisarteni lapset kasvaneet isoiksi. Aikanaan odotin vuosia, että lapset kasvaisivat sen verran, että saisin ne hoitoon. Sellaista päivää ei kuitenkaan koskaan tullut. Sitten lapset menivät kouluun ja tuli harrastuksia. Lopulta hoidon tarvetta ei tietenkään enää ollut. Me emme koskaan tutustuneet kunnolla. Eihän kaikki vielä ole menetetty, mutta ei teineihin ja aikuisiin ihmisiin enää sillä tavalla osaa tehdä tuttavuutta, kun olen aina ollut vain kylätäti käydessäni heillä. Tavallaan harmittaa menneet ajat, mutta toisaalta ymmärrän sisarteni tapaa elää ja olla tärkeimmät aikuiset lastensa elämässä.

• Näin meillä _jatkaa

> Kummilapseni oli joskus pienenä pyytänyt, että pääsisi tädin luo kylään.

Mielestäni, jos lapsi haluaa hoitoon tärkeälle ihmiselle ja on siitä tarpeeksi vanha päättämään ja hoitotätikin olisi mielellään hänet kylään ottanut, olisi ollut lapsen edun mukaista päästä yökylään.

Suuren perheen lapselle hetki omaa aikaa ja aikuisen jakamaton huomio, omaa ja jännittävääkin aikaa. Riemukkaita hetkiä kummitädin kanssa! :) Tuntuu, että sisaresi on toiminut väärin.

Minulla on sisaruksia ja lapsemme yökyläilevät puolin ja toisin toistemme luona vähän oman mielensä mukaan, vaikka tarvetta ei yöhoidolle olisikaan aikuisten puolelta.

Sinä kummitäti, kun olet noin lapsirakas, oletko ajatellut ottaa kummilasta vaikka maahanmuuttajalapsesta. Heiltä usein puuttuvat ne suomalaisuuden roolimallit ja aikuisilta ne turvalliset läheiset ihmissuhteet, joiden luokse voisi lasta viedä hoitoon. Vielä ehtisit luoda hyvän ihmissuhteen lapsen kanssa, joka varmasti tarvitsisi sinua ! :)

• ......

E muista tarkalleen millon lapsi vietiin ensimmäistä kertaa hoitoon, mutta imetyksen takia hoitojaksot olivat lyhyitä, esim kaupassa käytiin. Nyt lapsi 1½v eikä vieläkään ole kenelläkään ollut yökylässä. Hoidossa päiväsaikaan mummon luona kylläkin, esim jos ollaan käyty ulkona syömässä miehen kanssa tai vaikkapa shoppailemassa. Meillä poika ollut koliikkivauva ja sen jälkeen vaan huono nukkumaan. Edelleenkin herää usein yöaikaan. Mummo vielä työelämässä ja uranaisesta kyse, joten siksi en halua viedä huonosti nukkuvaa lasta hänelle v.lopuksi kun hänkin tarvtisee kunnon yöunia. Kyllä sitä jaksaa kun voi välillä miehen kanssa vuorotella, saa sitten ite aamusin kauemmin nukkua kun mies herää lapsen kanssa. Nämä yökylään viemiset on aina maku-asia. Jos on hyvin nukkuva lapsi niin ei siinä mielestäni mitään väärää ole jos vaan hoitajakin mielellään lapsen luokseen ottaa. Meillä mummo muuten innokkaasti mukana lapsen elämässä ja lapsi tykkää kovasti olla ja leikkiä mummolassa. Mielestäni tässä keskustelussa on turha alkaa kritisoimaan ketään, kaikki tekee omalla lailla. Itse en saisi yötä kunnolla nukutta jos veisin lapseni yökylään tämän ikäisenä. Tärkeää että vanhempi tuntee itsensä ja tietää oman tyylinsä miten haluaa toimia. Minusta välillä on ihana päästä kaupaunkiin, ulos syömään, lenkille rauhassa..monesti meillä sitten isä hoitaa, ei tarvi viedä silloin muiden hoidettavaksi. Laatuaika parisuhteessa on noussu keskusteluissa paljon esille, tietenkin sitäkin tarvitaan, mutta me ollaan jouduttu kyllä siitä aika lailla tinkimään. Kaikkea ei voi saada.

• mummila

2 viikkoisesta lapsenlapsi yöhoidossa. Tyttö nyt 5 v. ja meillä erittäin lämmin lapsenlapsi - mummi/vaari suhde.Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia äitiä isiä ikävä j
        tai vastaavaa.

• esikoinen oli ekaa kertaa mummin luona leffan ajan n.parin kuuakuden ikäsestä ja yön yli n.3kk ikäsestä...kupus ei ole vieläkään ollut yötä vieraan hoidossa, on nyt 9kk, koska on niin kiinni äidissä ettei yöstä tule kuin huutoa jos ei äiti ole paikalla..heräilee siis yöllä hakemaan tuttia...osasyy tähän saattaa olla sekin että mummi asui lähellä kun esikoinen oli vauva ja nyt kun asumme parin sadan km päässä, ei hoitoapua olekkaan...
      sekin riippuu siis niin lapsesta, jos lapsenne on ollut usein mummin kummin tms kanssa tekemisissä ja tämä ko henkilö on luonteva osa teidän elämää, on hoitoon jättäminen helpompaa...kannattaa eka kokeilla muutaman tunnin erossa oloa päivällä jos pieni vaikka hermoilee niin olette valmiita tulemaan kotiin...
      ja pakko kommentoida tätä keskustelua näistä "vasta 5v ja pariks tunniks hoitoon"-keskustelua..kupous kun on niin kiinni minussa etten voi lähteä edes kauppaan yksin, niin kyllä se minua verottaa ja myönnän että vaikuttaa myös lastenhoitoon..olen kireä,väsynyt, parisuhteemme kärsii yms kun en pääse viettämään omaa aikaa...luulisin että parempi äiti olisin jos lapsi voisi joskus olla hoidossa vaikka yön..eihän se tarkoita että lapsi viikottain olisi jossain hoidossa....

• yksi äiti vaan

6 lasta 6v-24v...valitettavasti ei ole ollut mahdollisuutta juurikaan "omaan aikaan", aina on ollut joku vauva kotona kun isommat lapset olleet mummoilla. Jollakin risteilyllä käytiin miehen kanssa, muistan että järjestelyt olivat mittavia, pari lasta ja koira jäi mummon kanssa kotii, yksi meni serkkulaan ja joku toiselle mummolle, joku kaverille...ei huvittanut toista kertaa lähteä. Nyt nautin omasta ajasta kun isommat sisarukset ottaa yökylään tai "kaupungille" nuorimmaisen. Lapset on tosi reippaita ja sosiaalisia mutta puolison kanssa välit aika huonot..liekö syynä yhteisen ajan puute???

• meillä tyttö oli tuolloin kahden viikon ikäinen. jouduimme miehen kanssa lähtemään pesukoneostoksille (vanha hajosi), joten mummi ja vaari kutsuttiin hätiin. reilu tunti vierähti ostoksilla ja tuulettuessa.

samaan aikaan kotonamme olivat isovanhemmat tuijotelleet lähes transsin kaltaisessa olotilassa vaunuissa nukkunutta tyttöämme ja lähettäneet mustasukkaiseksi tulleelle tädille viestejä, että "arvaapas mitä teemme nyt ja missä olemme nyt". kaikki sujui loistavasti ja olisivat mielellään istuneet lapsenvahtina vielä pidempäänkin. vieläkin, vaikka tyttömme on nyt 6 kk ovat mummi ja vaari ainoat, joiden hoitoon hänet on jätetty vaikka muitakin innokkaita olisi ollut.

• jö....

Jos huolehdit asiasta, niin muksusi on jo tarpeeksi iso että voit jättää sen hoitoon. Mielestäni jotain pari viikkoa, niin voit jättää hoitoon. Olet saanut harjotella, ja olet päässyt kotona jo jonkinlaiseen rytmiin lapsesi kanssa itse.

• äippä_21

Poikani on nyt 3 vuotias, ensimmäisen kerran jätin isovanhemmille hoitoon muutamaksi tunniksi kun poika oli 2 vuoden ikäinen, yökylässä ei ole vielä ollut, mutta 2-3 tuntia hoidossa noin kerran kuussa. Otan mielelläni pojan mukaan omille menoilleni, eikä mieli ole tehnyt tuulettumaan baareihin tms. Päiväkotiin poika meni 2,5 vuotiaana. Olen yksinhuoltaja ollut pojan syntymästä asti, välilllä valvottiin öitä, mutta sitä osasin odottaa, enkä ole pahemmin omaa aikaa kaivannut. Töissä saan viettää aikaa aikuisten parissa ja ystäviä näen usein, lapset saavat leikkiä keskenään ja aikuiset juovat kupposet kahvia. Meitä vanhempia on joka lähtöön ja jokainen ottaa omaa aikaa siinä määrin kun haluaa/tarvitsee:)

• yks oululainen

Meillä äiti oli päivähoitajana muille, joten oma sai olla kotona, mutta hoidossa oli 1 v ja sitä isommat

• :)

Omia lapsia minulla ei ole, mutta omasta lapsuudestani muistan, että ero äidistä oli tuskaista vielä lähes kouluiässä, koska en ollut siihen tottunut. Äiti oli työttömänä, kun olin pieni, joten päivähoitoon ei minun tarvinnut mennä. Muutoinkaan meillä sisareni kanssa harvoin oli muita hoitajia kuin omat vanhemmat, vaikka lähipiirissä olisi ollut vapaaehtoisia ja luotettaviakin vaikka kuinka ja monta. Sosiaalisuus ja ihmisten erilaisuus tulivat opeteltavikseni vasta kouluun mentyäni.

Siispä sanoisin, että kyllä lapsen voi antaa hoitoon lyhyiksi ajoiksi vaikka jo parin viikon iässä tai heti kun raaskii. ;) En pidä sitä heitteillejättönä tai osoituksena, ettei vanhemmat rakasta lastaan. Päin vastoin. Ja kyllä se hyvää tekee sille lapsellekin, vaikka vähän itkisikin ikävää aluksi, sillä suhteet mummoihin ja kummeihin rakentuu sieltä ihan pienestä asti. Yökylään sitten vasta kun lyhyet hoitoajat eivät tuota tuskaa ei vanhemmille eikä lapselle.

• Näin meillä _jatkaa

Nimimerkille: Päivähoitoon, yrittäjäperhe

> Kahden lapsen kanssa oli helppo vielä nukkua päikkäreitä. Kolmannen kanssa pääsin päikkäreille jos lahjoin isommat katsomaan videoita. Neljännen kanssa saan nukkua päikkärit vain jos muut lapset ovat muualla ja se käy muutenkin aikatauluun (esim. eskarilaisen kotiintulo yms.), korkeintaan kerran kuussa. Joten ei koliikkivauvan äiti välttämättä noin vain pääse nukkumaan yhtäaikaa lapsensa kanssa!

Sitten on olemassa myös vanhempien OMA valinta. Jos jo tehtyänne 3 lasta ja opittuanne, miten heidän kanssaan pärjäätte, teette vielä neljännen lapsen, niin siinä olette tehneet ihan OMAN valinnan, miten haluatte elää ja nukkua.

Jotkut myös tekee lisää lapsia sitten kun edelliset ovat hiukan vanhempia. Jotkut tekee monta heti perään, niin lapsilisä on suurimmillaan heti. Tuolla monen lapsen tuomalla ylimääräisellä lapsilisärahalla voisi vaikka äidin yöunien takaamiseksi palkata lastenhoitajan silloin tällöin = kukin toimii tilanteen mukaan.

> Kumma muuten kun lapsia alkaa syntyä niin kaikki lupaa apua. Sitten kun alat kysyä tunniksi lapsenvahtia niin kellään ei oo aikaa. Muutaman tällasen kerran jälkeen päätin etten rupea kerjäämään apua.

Kuinka monen on helppo vahtia neljää lastasi? Siihen melkein tarvitsisi jo lastentarhanohjaajan koulutuksen, ryhmäsihän on jo niin iso ! :D Jos sinulla olisi yksi tai kaksi lasta, tilanteesi olisi aivan erilainen, mutta nyt elät omien valintojesi mukaan.

Koitapa pyytää yhtä tuttavaasi vahtimaan kahta lastasi ja toiselle antaisit kaksi hoitoon. Voi olla, että hoitajia löytyisi helpommin. Joudut toimimaan sinun tilanteesi mukaan, jos haluat vapaata. Tai jos hoitaja olisi tulossa teille, niin kerro, että olet pyytämässä kahta hoitajaa. Se voisi alentaa kynnystä ottaa vastuuta neljästä lapsesta. Iso vastuuhan siitä hoitajalle tulee !

Niin ja anopille ja apelle voi sanoa, että soittavat myöhemmin, tai jopa laittaa puhelimen äänettömälle, jos arvostaa nukkumista.

> ” Esikoinen kärsi kun minä lopetin imetyksen ja joutu vaihtamaan syliä, kesti neljä vuotta ennenkuin suostu minua äitinä pitämään.”

Kyllä tämä nyt kertoo kaiken oleellisen siitä, miksi äitiys- ja vanhempainlomat on keksitty.

> ”En minä silti halua että lapseni roikkuvat minussa vuositolkulla, välillä joutuu vähän rähisemäänkin että saa hetken omaa aikaa.”

Yleensä, jos hoitoon viennin ja oman hoitamisen suhde on järkevä, lapsista kasvaa normaaleja. Liian aikaisin ja liian paljon muualle viety lapsi saattaakin olla enemmän riippuvainen vanhemmistaan kuin kotona enemmän ollut. Jostain se luottamuksen perustakin rakennetaan, usein pysyvistä ihmissuhteista ja luottavaisuudesta vanhempiaan kohtaan.

• yksi äiti vain.

Meillä poika ekan kerran hoidossa ollessaan 10 kk, ei tehnyt aiemmin mieli lähteä mihinkään.. Nyt vajaa kaksi vuotias,eikä edelleenkään ole ollut kuin 5 yötä poissa kotoa. :) Kyllä se niin on, että kun niitä lapsia tekee, niin täytyy ne yöjuoksut vähän vähemmälle jättää. :) Lapsi on pieni kuitenkin niin vähän aikaa, että kannattaa siitä ajasta ottaa kaikki ilo irti ja nauttia. Ja olen vielä yksinhuoltaja, eikä ahdista sit pätkääkään.. tuntuu välillä, että ystäviäni ahdistaa enemmän kuin minua se, etten käy ilman lasta oikeastaan missään.. Mutta ketään ei syyllistetä siitä että lapsensa hoitoon vie minkä ikäisenä tahansa, jokainen on erilainen ja tarvitsee eritavalla omaa-aikaa.. kyllähän se niin on,että mieluummin vie sen lapsen hoitoon luotetuille hoitajille,ja lähtee hengähtään ennen kuin ne seinät kaatuu päälle.. Se on lapsen edun mukaistakin.. virkeä ja tuulettunut vanhempi jaksaa taas paremmin ne yöheräämiset ja uhmakiukut.. :) Hyvää kevättä kaikille!

• aune-65

Ainakin jossain vaiheessa ammattilaisten mielestä lasta ei saanut jättää ilman äitiä tai sitä joka on hänen kanssaa aina - yhdeksään kuukauteen. Liitty jotenkin lapsen turvallisuuden tunteen kokemiseen ja sehän sitten vaikuttaa moneen asiaan ja hautaan asti. Ensimmäinen kolmeko vuotta ovat niitä kriittisisä aikoja muutenkin lapsen turvallisuuden, kiinnittymisen yms suhteen. Jokainenhan tekee tyylillään, mutta kokemuksesta voin sanoa, että rutiininomainen ja lasten kanssa paljon vietetty aika kyllä näkyy. Kannattaa kokeilla, se onnistuu kuitenkin miltei kaikilta. Arkikin on helppoa, lapsille kasvaa hyvä itsetunto ja on hyvä olla itselläkin kun tietää tekevänsä oikein. Mitenkään Marttailematta haluan todeta, että kyllä aivan liian paljon kasvaessaan lapset puuhastelevat itsekseen ja omin päin. Lapsieni kaveripiirissä [ alta 10v] on useita ns. avainkaulalapsia -ja taidamme olla kuitenkin ns. hyväosaisia joka suhteessa. Miten onkaan siellä missä näin ei ole ja aikuisilla on paljon töitä, hermoiltavaa, velkaa ja muita huolia. Vauvana en ole jättänyt muille enkä jättäisi edelleenkään. Parisuhde ei siitä kärsi ja jos kärsii kannattaa pohtia mitä suhteelle voisi muuta tehdä. Rutiinilla hoidetut lapset ovat yleensä tasapainoisia ja hyvinvoivia - ja kun ei itketä ja huudeta - aikuisillakin on stressittömämpää.

• jklkj

Kyllähän tämä yökylä ja hoitoon laittaminen riippuu ihan lapsesta, itselläni nyt 4kk vauva eikä vielä ainakaan olla yökylään laitettu ja silloin kun itsellä on ollut menoja isä on tietysti sitten ollut muksun kanssa. Oma äiti katsonut muutaman kerran pari tuntia kun oli jäkitarkastuksia ym.

Mut turhaa ketään on syyllistämään lähteä, jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten, ei näitä voi millään suosituksilla ratkaista. Meillä vauva ottaa joka yö kaksi kertaa tissiä, pulloa ei kelpuuta ainakaan helposti, en viitsi edes ajatella tästä syystä että kiikuttaisin vauvan mummolaan. ja varsinkin kun siskolla puoli vuotta vanhempi muksu joka viihtyy siellä usein, samaten toisen siskon muksut ovat reippaasti olleet mummolassa hoidossa niin ihan senkin takia haluan odotella ja viedä lapsen sitten isompana kun ei enää pelkoa öisistä huudoista. Mutta ei meillä mitenkään merkillisesti ole arki muuttunut, oma yöuni on tottakai vähentynyt, mutta päikkäreitä pystyn ottamaan hyvin ja mies ei edes herää meidän yösyöttöihin. Hyvin olen kaupassa käynyt, kavereiden kanssa kahvilla ym., 2-3 tunnin reissut onnistuvat helposti. Eikä pidempään ole halujakaan itsellä olla poissa.

Mutta kukin tosiaan tyylillään, kovin itkuisesta vauvasta on varmasti ihana saada pari tuntia tai yö taukoa, meidän onni on hyvin nukkuva lapsi, onneksi!!!

• jkljk
        jklkj kirjoitti:

Kyllähän tämä yökylä ja hoitoon laittaminen riippuu ihan lapsesta, itselläni nyt 4kk vauva eikä vielä ainakaan olla yökylään laitettu ja silloin kun itsellä on ollut menoja isä on tietysti sitten ollut muksun kanssa. Oma äiti katsonut muutaman kerran pari tuntia kun oli jäkitarkastuksia ym.

Mut turhaa ketään on syyllistämään lähteä, jokainen tuntee oman lapsensa parhaiten, ei näitä voi millään suosituksilla ratkaista. Meillä vauva ottaa joka yö kaksi kertaa tissiä, pulloa ei kelpuuta ainakaan helposti, en viitsi edes ajatella tästä syystä että kiikuttaisin vauvan mummolaan. ja varsinkin kun siskolla puoli vuotta vanhempi muksu joka viihtyy siellä usein, samaten toisen siskon muksut ovat reippaasti olleet mummolassa hoidossa niin ihan senkin takia haluan odotella ja viedä lapsen sitten isompana kun ei enää pelkoa öisistä huudoista. Mutta ei meillä mitenkään merkillisesti ole arki muuttunut, oma yöuni on tottakai vähentynyt, mutta päikkäreitä pystyn ottamaan hyvin ja mies ei edes herää meidän yösyöttöihin. Hyvin olen kaupassa käynyt, kavereiden kanssa kahvilla ym., 2-3 tunnin reissut onnistuvat helposti. Eikä pidempään ole halujakaan itsellä olla poissa.

Mutta kukin tosiaan tyylillään, kovin itkuisesta vauvasta on varmasti ihana saada pari tuntia tai yö taukoa, meidän onni on hyvin nukkuva lapsi, onneksi!!!

täytyy sen verran lisätä, että nyt 4kk vauva ei todella ollut näin helppo alussa. Olemme tulleet tulokseen, että tämän yksilön kohdalla turvallisuudentunteen rakentaminen otti aikansa, ihan muksuna päiväunia ei suostunut nukkumaan kuin muutaman puolituntisen päivässä. Odotin kauhutta mitä tulossa on. Itkuisuutta oli ym. Mutta 3kk jotain muuttui kuin napista painamalla, ehkäpä hän vihdoin huomasi että me olemme hänen vanhempansa ja ruokaakin varmasti saa kun sitä haluaa. Nyt on kaikki "turhat" itkut loppuneet, unet ovat syvia ja vauva jutteleva, hymyilevä höpökkä. Eli meillä ei käynyt edes mielessä antaa vauvaan hoitoon 1-2 kk ikäisenä, äkilliset itkukohtaukset olivat sen verran kovia, eivätkä aina vatsasta johtuvia.

Vauvat ovat hassuja, vähän arveluttavia mutta aina kuitenkin rakkaita ja me olemme heille elintärkeitä.

• Tinka320
        jkljk kirjoitti:

täytyy sen verran lisätä, että nyt 4kk vauva ei todella ollut näin helppo alussa. Olemme tulleet tulokseen, että tämän yksilön kohdalla turvallisuudentunteen rakentaminen otti aikansa, ihan muksuna päiväunia ei suostunut nukkumaan kuin muutaman puolituntisen päivässä. Odotin kauhutta mitä tulossa on. Itkuisuutta oli ym. Mutta 3kk jotain muuttui kuin napista painamalla, ehkäpä hän vihdoin huomasi että me olemme hänen vanhempansa ja ruokaakin varmasti saa kun sitä haluaa. Nyt on kaikki "turhat" itkut loppuneet, unet ovat syvia ja vauva jutteleva, hymyilevä höpökkä. Eli meillä ei käynyt edes mielessä antaa vauvaan hoitoon 1-2 kk ikäisenä, äkilliset itkukohtaukset olivat sen verran kovia, eivätkä aina vatsasta johtuvia.

Vauvat ovat hassuja, vähän arveluttavia mutta aina kuitenkin rakkaita ja me olemme heille elintärkeitä.

Espoon kaupungin neuvolan perhevalmennuksessa ohjeistettiin "nyrkkisääntö", että tunti per ikäkuukausi on vauvan sopiva "eroaika" äidistään. Eli 1kk ikäinen vauva 1 tunnin ja 9kk 9 tuntia...

Se, ettö vauvan kiintymyssuhde/turvallisuuden tunne häiiriintyisi siitä että on kerran 3kk ikäisen viikonlopun hoidossa esim. mummollaan on todella pöhkö ajatus. Turvallisuudentunne vauvalla perustuu suurimmaksi osaksi siihen että hänen tarpeisiinsa vastataan johdonmukaisesti ja tarpeeksi nopeasti. Tarpeita ovat siis vaipan vaihto, syöttäminen, helliminen sylissä olo jne.

Pääasia on tarpeiden täyttäminen, ei se kuka ne täyttää. Tosin sanoen tärkintä on esim. itse vaipan vaihto, ei niinkään vaipanvaihtaja ja rohkenisin väittää että mummot ovat ihan yhtä hyviä vaipan vaihdossa kuin äiditkin...

Enemmän haittaa vauvan turvallisuuden tunteelle on lopenuupuneesta äidistä ja/tai isästä joka ei väsymykseltään jaksa vauvaa hoitaa, kuin siitä että vauva tosiaan on viikonlopun siellä mummolassa tai muun luottohenkilön luona jotta vanhemmat saavat hyvällä omalla tunnolla levätä ja "tuulettua".

Tyytyväinen äiti ja isi = tyytyväinen vauva!

Omasta mielestäni eniten vauvan yökyläilyjä ja hoitoon jättämisiä rajoittaa eniten imetys, ei niinkän vauvan osalta (sillä tulee sitä ruokaa pullostakin) vaan äidin osalta. Jos tissit ovat tottuneet imetyksen 2-4 tunnin välein voi äidin olo olla aika tukala jo 2 tunnin eron jälkeen.

Niin että taitaa ne ensimmäset vieroitus/eroahdistukset tulla enemmän äidille kuin vauvalle....

• wertert
        Tinka320 kirjoitti:

Espoon kaupungin neuvolan perhevalmennuksessa ohjeistettiin "nyrkkisääntö", että tunti per ikäkuukausi on vauvan sopiva "eroaika" äidistään. Eli 1kk ikäinen vauva 1 tunnin ja 9kk 9 tuntia...

Se, ettö vauvan kiintymyssuhde/turvallisuuden tunne häiiriintyisi siitä että on kerran 3kk ikäisen viikonlopun hoidossa esim. mummollaan on todella pöhkö ajatus. Turvallisuudentunne vauvalla perustuu suurimmaksi osaksi siihen että hänen tarpeisiinsa vastataan johdonmukaisesti ja tarpeeksi nopeasti. Tarpeita ovat siis vaipan vaihto, syöttäminen, helliminen sylissä olo jne.

Pääasia on tarpeiden täyttäminen, ei se kuka ne täyttää. Tosin sanoen tärkintä on esim. itse vaipan vaihto, ei niinkään vaipanvaihtaja ja rohkenisin väittää että mummot ovat ihan yhtä hyviä vaipan vaihdossa kuin äiditkin...

Enemmän haittaa vauvan turvallisuuden tunteelle on lopenuupuneesta äidistä ja/tai isästä joka ei väsymykseltään jaksa vauvaa hoitaa, kuin siitä että vauva tosiaan on viikonlopun siellä mummolassa tai muun luottohenkilön luona jotta vanhemmat saavat hyvällä omalla tunnolla levätä ja "tuulettua".

Tyytyväinen äiti ja isi = tyytyväinen vauva!

Omasta mielestäni eniten vauvan yökyläilyjä ja hoitoon jättämisiä rajoittaa eniten imetys, ei niinkän vauvan osalta (sillä tulee sitä ruokaa pullostakin) vaan äidin osalta. Jos tissit ovat tottuneet imetyksen 2-4 tunnin välein voi äidin olo olla aika tukala jo 2 tunnin eron jälkeen.

Niin että taitaa ne ensimmäset vieroitus/eroahdistukset tulla enemmän äidille kuin vauvalle....

Täytyy lisätä vielä että koko keskustelu on aivan naurettava! Koska ensimmäisen kerran laitat lapsesi hoitoon? Ihan kuin jo lasta odottaessa suunnitellaan sen hoitoja muualla kuin kotona. En ymärrä koko keskustelun ideaa!

• Lodu

Mun vauva oli tasan vuoden ikänen, heti kun lopetin imetyksen...oli yhden yön. Ei syönyt eikä juonut koko aikana mitään, mutta oli muutoin reipas :) Hyvin meni, nyt toista kertaa suunnitellaan...

• 5+9

hyvin meni, vaikka vauva ei sylnyt tai juonut mitään?! Oletko tietoinen siitä, että syömättömyys on yksi tapa vauvalla ilmaista hätäänsä siitä, että on joutunut erotetuksi ensisijaisesta hoitajasta. Miten teille hyvällä omatunnolla maistuu sitten ruoka ja juoma, kun tiedätte, ettei lapsi syö tai juo? :(

• kysyn vaan
        5+9 kirjoitti:

hyvin meni, vaikka vauva ei sylnyt tai juonut mitään?! Oletko tietoinen siitä, että syömättömyys on yksi tapa vauvalla ilmaista hätäänsä siitä, että on joutunut erotetuksi ensisijaisesta hoitajasta. Miten teille hyvällä omatunnolla maistuu sitten ruoka ja juoma, kun tiedätte, ettei lapsi syö tai juo? :(

Jos vauva ei syö tai juo yöllä niin onko se niin vakavaa?

• 18+15
        kysyn vaan kirjoitti:

Jos vauva ei syö tai juo yöllä niin onko se niin vakavaa?

on, mikäli koko hoidon aikana ei syö, vaikka normaalisti kotona ollessaan niin tekisi. Tuskin nyt ihan pelkkää yötä oli hoidossa, kai siihen kuului osa iltaa ja aamuakin? Jos ei, niin hyvä sitten mikäli kyse oli jo vanhemmasta vauvasta.

• Anna-Kaarina

tyttö on nyt reilu vuoden ikäinen ja on ollut hoidossa korkeintaan pari tuntia erittäin tutulla mummilla. Yöhoitoon ei ole vielä menossa, molemmat olemme miehen kanssa yhden kerran käyneet erikseen ulkona. Silloin lapsi siis luonnollisestikin on ollut toisen vanhempansa kanssa kotona, ei hoidossa.

Emme koe tarpeelliseksi jättää lasta hoitoon "tuulettumisen" vuoksi. Meillä on usein "treffejä" keskenään, kun lapsi on mennyt nukkumaan. Ei siihen tarvitse viinaa, baaria, ravintolaa tai elokuvateatteriakaan. Tunnelmavalaistus, hyvä ruoka ja juoma ja vaikka elokuva pyörimään. Jos haluaa muita ihmisiä tavata iltaisin, voi käydä erikseen.

• Sivustaseuraaja

On mielenkiintoista nähdä, miten paljon erilaisia mielipiteitä täällä esitetään. Ja kuinka jyrkkiä niissä ollaan ja kuinka hanakasti niitä myös muille ollaan tarjoamassa.

Tulee mieleen vaan eräs tuttavapariskunnan äiti. Oli ahkera ulkonakävijä ennen lapsen syntymää (Ei, en tarkoita ravintoloita ja kännireissuja. Ulkona voi käydä muutoinkin.) Kun lapsi syntyi, jäivät kaikki ulkoilut. Siis kaikki. Äiti jäi lapsen kanssa neljän seinän sisälle. Isäntä laitettiin nukkumaan olohuoneen sohvalle, jotta saatiin lapsi nukkumaan samaan sänkyyn äidin vierelle. On niin kätevää, kun ei tarvitse yöllä nousta sängystä vauvaa hoitamaan. Mies siis sai mennä. Vanhempien makuuhuone-elämäkin (yllättäen) kuihtui käytännössä täysin. Eihän sitä nyt voi enää, kun naisesta on kerran tullut äitikin. Hyi sentään. Ja sitten ihmetellään jälkeenpäin, että kuinkas näin...

Pitäisikö alkaa huolestumaan nykynaisten (onneksi ei sentään kaikkien) käytännön asioiden huolehtimisesta? Jotenkin on sellainen olo. Kun vauva syntyy, niin omat halut ja toiveet saavat unohtua. Ja mahdollisen isän myös. Harrastuksista luovutaan, yhteisistä elokuvailloista teattereissa luovutaan, ravintolailloista luovutaan, parisuhteesta luovutaan, omasta hyvinvoinnista luovutaan... Näinkö tämä ihan oikeasti menee? Onkohan se kuuluisa maalaisjärki (tai sen puuttuessa kaupunkilaisjärkikin käy) unohtunut jonnekin? Ei se tee kenestäkään huonoa vanhempaa, jos vie oman lapsensa hoitoon luotettavaan paikaan muutamaksi tunniksi tai jopa kokonaiseksi yöksi (Hui kauhistus!), jotta saa aikaa itselleen tai parisuhteelleen. Vai tekeekö?

Kyllä, lapsi on pieni vain pienen hetken, kohta se jo huristaa mopolla kartsalla. Mutta... Pitäisikö vanhempien, niin äitien kuin isienkin muistaa, että ihmisellä on vain yksi elämä ja siitä pitää pitää huolta. Kuten pitää myös pitää lapsesta ja parisuhteesta (jos sille toivoo jatkoa). Jos vanhemmat voivat hyvin, uskoisin, että niin voi jälkikasvukin. Ja päinvastoin.

Niin tai näin, pitäkää äidit ja isät myös itsestänne huolta. Ja kohtuus kaikessa.

Ai niin, meinasi unohtua: Itselläni on useampia lapsia ikähaarukassa 2kk - 11v. En nyt muista, mikä ikäisenä muut ovat olleet ensimmäistä kertaa yökylässä, mutta nuorimmainen oli juuri perjantaina. Vielä en ainakaan ole huomannut hänessä sen isompia traumoja, mutta kaipa ne joskus myöhemmin sitten pintautuvat...

• jasenäiti

Itsellä ei ole juuri haluja ollut tuulettumisen suuntaan, mutta haluan että lapselleni kasvaa vahvat siteen hänelle tärkeisiin ihmeisiin kuten isovanhempiin ja setiin sekä täteihin. Joten en halua olla tämän esteenä ja edes autan kiintymyssyhdetta sillä etää poika on aina välillä kylässä (kuten kutsumme) isovanhemmilla tai jomman kumman vanhemman sisaruksilla. Itse olen ollut paljon pienestä pitäen tekemnisissä sukulaisteni kanssa ja se kyllä näkyy. Olen erittäin läheinen tätejeni ja isovanhempieni kanssa eikä se oli vienyt läheisyyttä vanhemmiltani.

Eli ei ole minulta pois jos lapsi on hetken jonkun muun ihmisen kanssa, mutta lapselta on paljon pois jos hän ei saa olla muiden tärkeiden ihmisten kanssa. Läheisten suhteiden muodostaminen kun alkaa ja sieltä ihan pienestä jo.

Yökylään ei ole ollut tarvetta mutta päivisin on kyllä sitten välillä esim kun olen muutaman päivän viikosta töissä niin jomman kumman mummun kanssa ja iltapäivisin kun olemme raksalla niin mummujen kanssa. Ja kyllä huomaa kuinka poika nauttii mummujen seurasta ja heidän kanssaan olemisesta. Enkä hetkeäkään ole miettinyt teenkö väärin tai onko se minulta pois. Niin ja mummut ihan omasta tahdostaan ovat pojan kanssa ja soittavat voiko hän tulla taas kylään. Itse olen tehnyt ja hoidan mutta suon mahdollisuuden jos muut haluavat olla lapseni kanssa.

• kahden äiti

Meillä jäi ensimmäistä lapsi ekaa kertaa hoitoon kun täytti 4v. Toinen lapsi kun täytti 3v.
      Mummun lahja lapsille että otti yökylään.

Muita kertoja ei ole vielä tullut ja tytöt nyt 5v ja 4v.

• Meillä on lapset nyt 5v, 4v ja 3v.

Lapset on ollut elämässään 3 kertaa hoidossa muualla kun päiväkodissa.

Ekan kerran vein hoitoon anoppilaan kun muksut oli 3v,2v ja 9kk.
      Käytiin miehen kans katsomassa lemppari bändin keikka joka kesti matkoineen 6h.

Kerran vuodessa yleensä yökylässä.

Kaikki oli mennyt muuten hyvin,mutta nuorin ei ollut suostunut nukkumaan kun 15min pätkissä ja huutanut aina väliin 45min. Piti kantaa, hyssytellä ja leikkiä yöllä, että kaksi isompaa pysty nukkumaan.

Päätettiin että viedään hoitoon kun kaikki osaa nukkua kunnolla eikä vaadi koko ajan jotain mm. mummun huomioo ja syliä 24/7.

Vuorotellen käydään omien kavereitten ja sukulaisten kans viihteellä niin kauan kun lapset pieniä.

• Pööpöpöö

Mulle on "opetettu" että lapsi voi olla 1kk ikäisenä tunnin hoidossa 2kk ikäisena kaksi tuntia jne.
        1 vyotiaana yhden yön, 2 vuotiaana 2 yötä jne.

• guggaruukku

En uskalla jättää enää ikinä lastani hoitoon, koska kerran eräs tuttavani hoiti häntä ja jätti sen vaunuissa kaupan eteen, koska kaljan himo oli niin vietävän suuri.. se on kurjaa,koska en luota edes parhaisiin ystäviin. ja vanhempani kuolivat onnettomuudessa ja he olivat minulle kaikki kaikessa. mieheni hylkäsi minut kun tulin raskaaksi. vauvelini on 50 wee. ja asuu viel himpes =( kohta hänen olisi jo aika lähteä omille teilleen.

• Tätyli vastaa

Molempia siskontyttöjä olen ollut hoitamassa ensimmäistä kertaa heidän ollessaan n. 2-4kk, ja tuollaiset lyhyet pätkät on hoidettu heidän kodissaan. Vanhempi oli ekaa kertaa yötä reilun vuoden iässä, toinen taisi olla 9-10kk yökyläillessään. Isosisko oli 1v2kk ikäisenä kaksikin yötä vanhempiensa häiden yhteydessä. Tapaan tyttöjä viikottain ja olen heille siis tuttu, samoin kotini. Toistaiseksi vaikuttavat olevan ihan älyissään. Siskoni hoitaa tytöt edelleen kotona, isompi on reilu 3v., ja nykyään tavallisimmat "hoitokeikat" ovat sellaisia että jompaa kumpaa tyttöä pitää käyttää neuvolassa, lääkärissä tms., ja se sujuu paremmin jos molemmat eivät ole mukana, tai jos äiti itse pyörähtää muutaman kerran vuodessa kampaajalla tms. miehen ollessa töissä. Joskus harvoin käyvät yhdessä aikuisten illanistujaisissa tms. ja silloin tytöt tulevat meille tai minä menen heille. Hyvin on aina sujunut.

• äiti 71

heti kun oppi juomaan maitoa pullosta.(olisko ollut n2-3kk) Jos esim isovanhemmat on luotettavia ja paljon mukana lapsen arjessa, niin MUN mielestä se on ihan ok jättää heidät hoitamaan lapselle tuttuun ja turvalliseen ympäristöön, eli omaan kotiin ne hoitajat.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5680
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1832
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      26
      1502
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    8. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1286
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1281
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      347
      1271
    Aihe