Perälautanostimesta

muutama kysymys

Minkä takia jossain kuorma-autoissa on niin, että jos haluaa ohjata perälautaa auton ulkopuoleisilla napeilla, niin tulee toisella kädellä painaa toista nappia, ennekuin voi toisella kädellä käyttää käyttöpaneelia, näin siis kallistettaessa nostinta (tiedään, ideaa on se ettei käsi voi jäädä väliin?) mutta miksi ihmeessä tällainen idioottimainen systeemi on asennettu sitten moneen koriin, koska kopan sisältä ohjaus kuitenkin toimii käyttämällä pelkkää kytkinpaneelia.

Ja toinen kysymys, voiko jossain autossa perälauta toimia osittain tai kokonaan paineilmalla, sillä meidän 05 manissa ei oikein kuulu juuri mitään käyttöääntä, ja on lisäksi huomattavasti nopempi, kuin mesen hydraulinen nostin.

(ja sen pikkupojan, joka on kateellinen KAIKILLE kuskeille, ei tartte tulla luennoimaan kalervoista ja muuta paskaa, eli klikkaa tuolta ylhäällät "edellinen" kiitos)

22

3786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on ihan työturvallisuus näkökohtien takia se contact nappi.

      En ole kuullut paineilmatoimisesta mutta siellä laudan koneikolla on säätöventtiileitä joilla voi vaikuttaa nopeuteen

    • En ole näitä kaksoisnappi perälautoja asentanut muuta luulisin että tämä nappisysteemi tulee laudan valmistajan toimesta, yleensä tällaisissa laudoissa on laudassa jalkanapit joitten päällä pitää tietyssä järjestyksessä "stepata" että sen saa joko nouseen ja laskeen, jalat kummallakin napilla estää ettei varpaat jää laudan ja takareunan väliin.

      Mitä tähän sisänappi systeemiin tuleen niin luulen että se on korinrakentajan oma asennus eli jos sen kanssa jättää käden johonkin väliin niin laudanvalmista ei korvaa mitään.

      Meille kun tulee Saksasta autoja niin niissä on ainoastaan kaksoisnappi systeemi joka yleensä on vielä korin alla hankalassa paikassa, asiakkaan toiveet on yleensä että asennetaan korin seinään 4 napin systeemi ja sisälle vielä spiraalijohdon päähän nappipatukka.

      Tutkin keran tällaista 4 1 napin systeemiä että voiko sen yhden napin ohittaa, systeemi oli sellainen siinä mallissa että kun sen yritti ohittaa niin jotku muut toiminnot meni sekaisin.

      En ole nähnyt enkä kuullut että kokonaan tai osin paineilmalla taikka pelkällä sähköllä toimivia perälautoja olisi.
      Mootori valmistajia on monia, jotku pitää kovempaa ääntä kuin toiset.
      Ääniin vaikuttaa myös pumpun kunto ja öljyn laatu.
      Ääniin vaikuttaa myös onko moottori kiinnityksessä pieniä kumityynyjä välissä ettei äänet siirry suoraan runkorakenteisiin, käytännössähän näitten kumityynyjen tehtävä on estää terävät tärhdykset.

      • kiki.

        että pitäisi olla tuollainen älytön 3 1/4 1 ohjaussyseemi?

        Ja eikai se ohittaminen sen kummempi homma oo, kuin avata se lisäpainike, ja juottaa yhteen ne johtemimet sieltä nappulan takaa, tai siis ainakin näissä 3 1 systeemeissä tämä kävisi ihan ongelmitta, mutta miksie myöskin noissa 4 1 systeemeissä.

        ja tosiaan meidän autoissa kopan sisältältä toimii kaikki toiminnot kaukosäätimellä tai kortin napeilla ihan 3/4 näppäimellä, vain ulkona tosiaan on tuo kontaktinappi, jota tulee painaa kun kallistellaan, no pitää joku päivä kattella jos sen napin sais jotenkin ohitettua, sillä eikös yleensä ole tapana kehittää autoihin lisävarusteita, joista on hyötyä käyttäjälle, eikä sellaisia jotka kiusaa käyttäjiä?

        Ja äänestä tuli tosiaan mieleen, kun mesessä huutaa sähköinen hydrauliikkaumppu kovaa, ja lauta on hidas, ja manissa, taasen kuuluu vain hiljainen sihinä, ja lauta on melko nopea...


      • kiki. kirjoitti:

        että pitäisi olla tuollainen älytön 3 1/4 1 ohjaussyseemi?

        Ja eikai se ohittaminen sen kummempi homma oo, kuin avata se lisäpainike, ja juottaa yhteen ne johtemimet sieltä nappulan takaa, tai siis ainakin näissä 3 1 systeemeissä tämä kävisi ihan ongelmitta, mutta miksie myöskin noissa 4 1 systeemeissä.

        ja tosiaan meidän autoissa kopan sisältältä toimii kaikki toiminnot kaukosäätimellä tai kortin napeilla ihan 3/4 näppäimellä, vain ulkona tosiaan on tuo kontaktinappi, jota tulee painaa kun kallistellaan, no pitää joku päivä kattella jos sen napin sais jotenkin ohitettua, sillä eikös yleensä ole tapana kehittää autoihin lisävarusteita, joista on hyötyä käyttäjälle, eikä sellaisia jotka kiusaa käyttäjiä?

        Ja äänestä tuli tosiaan mieleen, kun mesessä huutaa sähköinen hydrauliikkaumppu kovaa, ja lauta on hidas, ja manissa, taasen kuuluu vain hiljainen sihinä, ja lauta on melko nopea...

        Sitten kun meet juotteleen niitä johtoja yhteen niin katso että juotat oikeat johdot yhteen, tässä 4 1 systeemissä niitä johtoja oli sielä 1 napin takana enemmänkin kuin kaksi ainakin siinä minkä minä aukaisin.
        Uusien lautojen sähkösysteemi on pelkästään piirilevyllä, sieltä ei enään löydy vanhanajan releitä, joten kun juotat niitä johtoja niin älä sitten tuhoo sitä useamman sadan euron piirilevyä ja pistä autoa seisomaan muutamaksi päiväksi kun tilaavat uutta piirilevyä.


      • kiki.
        RK-asentaja kirjoitti:

        Sitten kun meet juotteleen niitä johtoja yhteen niin katso että juotat oikeat johdot yhteen, tässä 4 1 systeemissä niitä johtoja oli sielä 1 napin takana enemmänkin kuin kaksi ainakin siinä minkä minä aukaisin.
        Uusien lautojen sähkösysteemi on pelkästään piirilevyllä, sieltä ei enään löydy vanhanajan releitä, joten kun juotat niitä johtoja niin älä sitten tuhoo sitä useamman sadan euron piirilevyä ja pistä autoa seisomaan muutamaksi päiväksi kun tilaavat uutta piirilevyä.

        painonapin kytkentä niin monimutkikas olla, etten osaisi sitä "jämäyttää" päälle, koska onhan alla kuitenkin 4 vuoden sähköalan koulutus vuosina 04-08, ja toki jos napin takana on vain piirilevy, josta lähtee väyläjohto, niin tyydyn rakentelemaan napin sisälle virityksen joka pitää sen pohjassa...


    • slebu

      Oletko hemmon kuljetuksella?
      Hyvännäkönen työ-kaveri sulla(yks ainakin).. ;)

      • KiKi.

        Autot mahda olla ihan samanlaisia oli ne valiolla tai millä firmalla vaan, tuskin on erikseen sääntöä joka vaatisi että esim Rostenin autoissa tulisi tuo tuplavarmistus.

        Ja jotkut tykkää pitkätukkaisista nuorista ämmistä, minä en ;) eihän siellä tosin mun ja sen ämmän lisäks muita söpöi ookkaa, kaikki muut on vanhoi pierui


      • KOfesioj
        KiKi. kirjoitti:

        Autot mahda olla ihan samanlaisia oli ne valiolla tai millä firmalla vaan, tuskin on erikseen sääntöä joka vaatisi että esim Rostenin autoissa tulisi tuo tuplavarmistus.

        Ja jotkut tykkää pitkätukkaisista nuorista ämmistä, minä en ;) eihän siellä tosin mun ja sen ämmän lisäks muita söpöi ookkaa, kaikki muut on vanhoi pierui

        Kaks söpöä liuhulettiä? =D


    • vbcnxc

      jolla ei oo hölkäsen pöläyksen virkaa... kaukoohjain kun toimii ilman nappia, mutta siinähän sitä vahinkoa tulisikin jos pitääs yrittää käyttää kahta kättä napeilla ja yrittää pudottaa esin korkeita rullakoita / lavoja maatasoon... vois vähän kolista jos ei olisi toista kättä tukemassa tavaraa :)

    • et sellaista

      sinne väliin ku nostat sitä lautaa kiinni. jos siis et tiedä mitä teet ja satut kattomaan vielä kerran sitä pumppukärryä et onko se kiinni ja samalla lauta taittuu kiinni. näin on kuulemma joskus käyny ja siinä pää on äkkiä rikki. sen mitä sellaisilla autoilla oon ajanu niin nappeja painettaessa ei pää ylety sinne väliin ja joissakin autoissa kauko-ohjaimella lauta ei nouse kiinni asti..

      että tällainen turvallisuus näkökohta siinä on. itekin joskus kun aloittelin ajohommia niin taisin päätä sinne väliin laittaa laudan noustessa mut kyl sen sit kokemuksen karttuessa tajus..

      • kiKi.

        riski ole se, että jalka jää laudan ja korin väliin kun nostaa nostinta ylös seisoen itse kyydissä?

        ja en kyllä tiedä että meneeköse kiinni asti kaukosäätimellä, miksipäs ei menisi, ei ole kyllä ikinä ollut tarvetta sulkea sitä sisäpuolelta, eikä ole langatonta säädintä näkynyt.

        tosin manissa täytyy painaa kontaktinappai vain kuin lautaa liikutellaan silloin kun se on melkein kiinni, eli normaalissa kallistuksessa sitä ei tartte, mutta mesessä pitää siis aina painaa kun kallistelee.

        no jos ei muuta keinoa ohittamsieen löydy, niin sitten vaan sopivalla metallinpalalla tms kiilaa sen kontaktinpain pohjaan ;)


      • et sellaista
        kiKi. kirjoitti:

        riski ole se, että jalka jää laudan ja korin väliin kun nostaa nostinta ylös seisoen itse kyydissä?

        ja en kyllä tiedä että meneeköse kiinni asti kaukosäätimellä, miksipäs ei menisi, ei ole kyllä ikinä ollut tarvetta sulkea sitä sisäpuolelta, eikä ole langatonta säädintä näkynyt.

        tosin manissa täytyy painaa kontaktinappai vain kuin lautaa liikutellaan silloin kun se on melkein kiinni, eli normaalissa kallistuksessa sitä ei tartte, mutta mesessä pitää siis aina painaa kun kallistelee.

        no jos ei muuta keinoa ohittamsieen löydy, niin sitten vaan sopivalla metallinpalalla tms kiilaa sen kontaktinpain pohjaan ;)

        mut jalan luut saa korjattua mut ku pää halkee niin eipä oo enää mitää korjattavaa..


      • KFesijo
        et sellaista kirjoitti:

        mut jalan luut saa korjattua mut ku pää halkee niin eipä oo enää mitää korjattavaa..

        Jokaisella itseään kunnioittavalla työntekijällä on ehjät työturvakengät, niin mitään sen kummempaa ei edes pitäisi tapahtua.


      • Emme korvaa
        kiKi. kirjoitti:

        riski ole se, että jalka jää laudan ja korin väliin kun nostaa nostinta ylös seisoen itse kyydissä?

        ja en kyllä tiedä että meneeköse kiinni asti kaukosäätimellä, miksipäs ei menisi, ei ole kyllä ikinä ollut tarvetta sulkea sitä sisäpuolelta, eikä ole langatonta säädintä näkynyt.

        tosin manissa täytyy painaa kontaktinappai vain kuin lautaa liikutellaan silloin kun se on melkein kiinni, eli normaalissa kallistuksessa sitä ei tartte, mutta mesessä pitää siis aina painaa kun kallistelee.

        no jos ei muuta keinoa ohittamsieen löydy, niin sitten vaan sopivalla metallinpalalla tms kiilaa sen kontaktinpain pohjaan ;)

        Sitten kun teette noita ohituksia, niin muistattehan vakuutusyhtiön tavan suhtautua korvauksiin vahibkotapauksessa.

        T: Vakuutusyhtiön mies


      • kiki.
        KFesijo kirjoitti:

        Jokaisella itseään kunnioittavalla työntekijällä on ehjät työturvakengät, niin mitään sen kummempaa ei edes pitäisi tapahtua.

        Onkos sulla sellaiset turvakengät jotka on jokasuuntaan metallia? ei taida olla, ainakin mulla on vain metallikärjet niissä, joten ihan aiukuisten oikeasti voi jalka jäädä pahasti väliin musertua, jos menee kärjen "yli" tämä asia toki saataisiin korjattua asenamalla korin alareunaan mikrokytkimet jotka pysäyttää laudan heti, jos siihen osuu vaikkapa jalan kärki, mutta se ei ole ätärkeää, vaan paljon tärkeämpää on tehdä ihme kytkentöjä, jotka vaadi akrobaattiaisia asentoja, jotta lautaa voidaan käyttää


      • KiKi.
        Emme korvaa kirjoitti:

        Sitten kun teette noita ohituksia, niin muistattehan vakuutusyhtiön tavan suhtautua korvauksiin vahibkotapauksessa.

        T: Vakuutusyhtiön mies

        Vakuutukseen se, että on poistettu joku turha systeemi käytöstä, tai sanotaanko teidän vakuutusyhtiössä "jotta maksamme korvauksia, tulee mahd. perälaudan olla avattavissa/sulejettavissa korin ulkopuolelta, vain käyttäen kahta kättä"

        Juuri näin...


      • ariarskaari
        KiKi. kirjoitti:

        Vakuutukseen se, että on poistettu joku turha systeemi käytöstä, tai sanotaanko teidän vakuutusyhtiössä "jotta maksamme korvauksia, tulee mahd. perälaudan olla avattavissa/sulejettavissa korin ulkopuolelta, vain käyttäen kahta kättä"

        Juuri näin...

        Nyt puhuu kiki kyl asiaa !


      • kiKi. kirjoitti:

        riski ole se, että jalka jää laudan ja korin väliin kun nostaa nostinta ylös seisoen itse kyydissä?

        ja en kyllä tiedä että meneeköse kiinni asti kaukosäätimellä, miksipäs ei menisi, ei ole kyllä ikinä ollut tarvetta sulkea sitä sisäpuolelta, eikä ole langatonta säädintä näkynyt.

        tosin manissa täytyy painaa kontaktinappai vain kuin lautaa liikutellaan silloin kun se on melkein kiinni, eli normaalissa kallistuksessa sitä ei tartte, mutta mesessä pitää siis aina painaa kun kallistelee.

        no jos ei muuta keinoa ohittamsieen löydy, niin sitten vaan sopivalla metallinpalalla tms kiilaa sen kontaktinpain pohjaan ;)

        se voi onnistuakkin mutta jos työnantajasi autoon teet kytkennän niin vuosittaisen tarkastuksen yhteydessä se tullaan melko suurella todennäköisyydellä purkamaan


      • Just tätä...
        markku-81 kirjoitti:

        se voi onnistuakkin mutta jos työnantajasi autoon teet kytkennän niin vuosittaisen tarkastuksen yhteydessä se tullaan melko suurella todennäköisyydellä purkamaan

        Joo, se on "pakollinen" kun täällä niin sanotaan, ja sittenkun jostain pitäisi se löytää se laki jossa sanotaan että se on pakollinen, niin jo mennäänkin hiljaiseksi ;)


      • Zeprolift
        Just tätä... kirjoitti:

        Joo, se on "pakollinen" kun täällä niin sanotaan, ja sittenkun jostain pitäisi se löytää se laki jossa sanotaan että se on pakollinen, niin jo mennäänkin hiljaiseksi ;)

        Focoliftin kontakti nappi on helppo ohittaa eli 4 1 nappia, kontakti nappi on kiinni vain muutamalla ruuvilla joten aukasee vain sen, takaa löytyy kaksi johtoa jotka menevät itse kontakti nappiin.. Itse laitoin liittimen niiden väliin, jotta se on helppo palauttaa käyttöön jos tulee tarvetta.

        Zeprosta en mene varmaksi sanomaan, mutta uskoisin että käy samalla tavalla ja ainakin meidän zeprossa tuo kopan sisällä johdon päässä oleva kapula toimii ilman kontakti nappia.
        Focoliftissä muistaakseni ei mennyt lauta kiinni asti sisä kapulaa käytettäessä.

        Varmaan joskus 4-5 vuotta sitten tuli laki, että täytyy olla tuo kontakti nappi turvallisuus syistä.
        Itse olen sitä mieltä että jos niin vajaakki on, että raajansa väliin jättää niin kannattaa harkita muita hommia.

        En oikeen usko, että paineilma toimista perälautaa on olemassakaan.
        Voisin veikata, että jos pitää oikein merkittävästi kovempaa ääntä kuin toinen niin kohta korjaamolla kertovat syyn siihen.


      • Just tätä... kirjoitti:

        Joo, se on "pakollinen" kun täällä niin sanotaan, ja sittenkun jostain pitäisi se löytää se laki jossa sanotaan että se on pakollinen, niin jo mennäänkin hiljaiseksi ;)

        ei ole vain "pakollinen" eikä ole pakko ajaa selvinpäinkään mutt niitä rikkoessa saa rangaistuksen.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738

        kun tutustut vielä direktiiveihin mitkä ohjaa laitteen valmistajia niin huomaat että ne on ihan oikeasti pakolliset.

        Eihän siitä muuta sanktiota välttämättä tule kuin että jos telot itsesi tai jonkun muun niin vakuutukseen on turha ottaa yhteyttä


      • Jakoa
        kiKi. kirjoitti:

        riski ole se, että jalka jää laudan ja korin väliin kun nostaa nostinta ylös seisoen itse kyydissä?

        ja en kyllä tiedä että meneeköse kiinni asti kaukosäätimellä, miksipäs ei menisi, ei ole kyllä ikinä ollut tarvetta sulkea sitä sisäpuolelta, eikä ole langatonta säädintä näkynyt.

        tosin manissa täytyy painaa kontaktinappai vain kuin lautaa liikutellaan silloin kun se on melkein kiinni, eli normaalissa kallistuksessa sitä ei tartte, mutta mesessä pitää siis aina painaa kun kallistelee.

        no jos ei muuta keinoa ohittamsieen löydy, niin sitten vaan sopivalla metallinpalalla tms kiilaa sen kontaktinpain pohjaan ;)

        Etkö tiedä missä sun varpaat on lautaa käytessä.Minä tiedän missä ruumiin osani millonkin on.En laita varpaitani tai päätäni ja sormia minkään lautan väliin


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe