Silmälaser leikkaus

Onnessaan

Päätin jakaa kokemukseni silmien laserleikkauksesta. Leikkaus tehtiin muutama viikko sitten Tampereen medilaserissa. Miinuksia oli vähän päälle viisi kummassakin silmässä ja lisäksi lievää sylinteritaittoa. Ikää vähän päälle kolmekymppiä.

Leikkaus itsessään oli kivuton ja hyvin nopea. Etukäteen jännitin sitä, että leikkauksessa on tajuissaan.. mutta pelko oli aiheeton, ei siinä nähnyt kenenkään "härkkivän" silmiään! Siis näköaistin kautta ei välittynyt mitään epämiellyttävää tai pelottavaa. Toiseksi luomen levittimet olivat hermostuttavia, ajattelin että mieli tekisi räpytellä ja ahdistaisi kun ei voi. Jälleen pelko oli aiheeton, siis sitäkään ei kannata pelätä.

Ainut kohta jossa kipua tuntui, oli leikkauksen jälkeen kun puudutus hävisi, silmät vuotivat vettä melko runsaasti ja polttelua tuntui jonkin verran. Uudet puudutustipat sain silmiin lopputarkastuskessa ennen kotiin lähtöä, n. tunti leikkauksen jälkeen. Sen jälkeen mitään kipua ei tullut. Toki silmät olivat valoarat jne. heti leikkauksen jälkeen, mutta illalla näin jo katsoa hetken televisiota!

Näkö parani huikeasti, näen nyt paremmin kuin näin silmälaseilla tai piilolaseilla. Kostutustippoja joudun vielä käyttämään jonkin aikaa.. mutat se on pieni vaiva. Olo on ihanan vapaa ja meikkiäkin saan jo käyttää.. tuntuu todella hienolta ja olen ikionnellinen tästä päätöksestäni! Suosittelen lämpimästi kaikille leikkausta harkitseville.. se pieni epämukavuus todella kannattaa kestää! Minun iässäni leikkaus maksaa vielä itsensä takaisin.. ja millaisen hintalapun sitä voisi laittaa sille, että näkee ilman laseja kaikkialla.. saunassa, uidessa, urheillessa.. ei enää huolta lasien rikkoutumisesta tai piilolinssien hukkumisesta!

119

16365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti Viikate

Itse en tarvitse, mutta jos tarvitsisin huoleni olisivat mahdollinen onnettomuus leikkauksessa, tai että sen jälkeen tulee jotain ongelmaa. Niitä kun ei koskaan tiedä. Riski ehkä pieni mutta näön kanssa ei ole varaa leikkiä. Se on totta että elämä ilman silmälaseja, on minkä tahansa vaivan tai muun arvoinen. http://mattiviikate.newsvine.com/

• nauraja....

Hohhoh että pitää joidenkin höyrypäiden olla joka asiasta sairaalloisen kateellisia...!

• Harmistunut

Tyttäreni silmät (olivat -10 luokkaa) leikattiin Tampereen Mehiläisessä ja lääkäri rinta
        rottingilla kehui ettei ala leikkaamaan ollenkaan jos ei pääse 0-näköön.
        Vaan kuinka kävikään. Lopputulos toisessa silmässä 1,0 ja toisessa -1,0.
        Linssi on senverran ohut ettei uskalla koittaa uudestaan:(
        Onhan se outoa kuulemma katsella eriparisilla silmillä.

• lasiton

Minulle tehtiin laserleikkaus 14 vuotta sitten ja näköni on edelleen mahtava!! Yksi parhaista ratkaisuistani elämässä! Vihasin silmälaseja ja piilolinssien kanssa pelaamista. elämä vain on niin paljon helpompaa ilman niitä!!

• Muhahaaaaaa :D Syö multaa senkin puunhalaaja :)

• Jalat maassa

Mene vaahtoamaan muille palstoille, EI TODELLAKAAN KIINNOSTA.

• tarkkakaste

• hohoijaa_

Mitä tekemistä ydinvoimalla on silmäleikkausten kanssa? Säälittävää että joidenkin pitää tunkea ydinvoimavastasia viestejään joka ikisieen threadiin.

• Tarkkanäköinen
        Harmistunut kirjoitti:

Tyttäreni silmät (olivat -10 luokkaa) leikattiin Tampereen Mehiläisessä ja lääkäri rinta

Huh, tosi ikävää, mutta myös tosi harvinaista. Jos mulla olisi tuollainen -10 -näkö, niin tekisin silmän kerrallaan. Itseltäni leikattiin 2007 Eirassa ja tosi hyvin on mennyt kaikki. Jo heti eka viikon jälkeen en muistanut missään leikkauksessa koskaan käyneenikään, eikä ole sen jälkeenkään huonontunut näkö.

• Harmistunut
        Tarkkanäköinen kirjoitti:

Huh, tosi ikävää, mutta myös tosi harvinaista. Jos mulla olisi tuollainen -10 -näkö, niin tekisin silmän kerrallaan. Itseltäni leikattiin 2007 Eirassa ja tosi hyvin on mennyt kaikki. Jo heti eka viikon jälkeen en muistanut missään leikkauksessa koskaan käyneenikään, eikä ole sen jälkeenkään huonontunut näkö.

mutta siinä tulisi taatusti ongelmia jos toisen silmän näkö olisi -10.0 ja toisen 1.0
        koska tuo 1,0 ja -1.0 jo on sangen hankala yhdistelmä. Kyllä se silloin harkittiin
        ja luotettiin lääkärin vakuutuksiin että tyttärelleni 0-näkö tulee. Etevänä pidetty
        lääkäri on mutta näköjään ei sitten olekaan niin kovin etevä.

Omat kaihini leikkasi Mehiläisessä eri lääkäri ja huipputuloksin.

• Tarkkanäköinen
        Harmistunut kirjoitti:

mutta siinä tulisi taatusti ongelmia jos toisen silmän näkö olisi -10.0 ja toisen 1.0
        koska tuo 1,0 ja -1.0 jo on sangen hankala yhdistelmä. Kyllä se silloin harkittiin
        ja luotettiin lääkärin vakuutuksiin että tyttärelleni 0-näkö tulee. Etevänä pidetty
        lääkäri on mutta näköjään ei sitten olekaan niin kovin etevä.

Omat kaihini leikkasi Mehiläisessä eri lääkäri ja huipputuloksin.

Joo, totta, jos alansa asiantuntija jotain sanoo, niin kyllä siihen pitäisi voida luottaa. En missään nimessä tarkoittanut mestaroida, vaikka nyt uudelleen viestini luettuani siltä vähän kuulostinkin. Toivottavasti lääketiede menee eteenpäin tässäkin asiassa pian ja tekniikat kehittyy, niin nuo tapahtuneet virheetkin voidaan joskus korjata.

• osta uuden auton

luuletkoolevasi maailanparantaj hasun yksittöäisennihmisen toiminta vaikuttasjotain .eimitään.

• Harmistunut
        Tarkkanäköinen kirjoitti:

Joo, totta, jos alansa asiantuntija jotain sanoo, niin kyllä siihen pitäisi voida luottaa. En missään nimessä tarkoittanut mestaroida, vaikka nyt uudelleen viestini luettuani siltä vähän kuulostinkin. Toivottavasti lääketiede menee eteenpäin tässäkin asiassa pian ja tekniikat kehittyy, niin nuo tapahtuneet virheetkin voidaan joskus korjata.

voi korjata. Tässä tyttärenikin tapauksessa se, onko se nyt sit linssi vai mikä, on jo
        niin ohut että voi mennä puhki jos sitä vielä hioo vai mitä nyt sitten tekevätkin.
        On sanonnat jo hukassa kun tuosta on aikaa useampi vuosi:(
        Tämäkin herra on uranuurtaja noissa leikkauksissa ja tietojeni mukaa tuonut koko
        leikkaussysteemin Suomeen.

• niinpä...
        Harmistunut kirjoitti:

Tällaiset ongelmat leikkauksissa ovat tavallisia, mutta lääkärit vaikenevat näistä, kuten kaikista muistakin leikkausten ongelmista. Leikatut silmät eivät välttämättä myöskään näe enää pimeässä, mikä tekee esimerkiksi auton ajon pimeällä mahdottomaksi. Tyypillinen piirre on myös, että miinusnäköinen menee lopulta plussan puolelle.

Ei näihin leikkauksiin kannata mennä, ellei ole jo nyt erittäin heikkonäköinen eli leikkaus toisi merkittävän parannuksen onnistuessaan.

• Harmistunut
        niinpä... kirjoitti:

Tällaiset ongelmat leikkauksissa ovat tavallisia, mutta lääkärit vaikenevat näistä, kuten kaikista muistakin leikkausten ongelmista. Leikatut silmät eivät välttämättä myöskään näe enää pimeässä, mikä tekee esimerkiksi auton ajon pimeällä mahdottomaksi. Tyypillinen piirre on myös, että miinusnäköinen menee lopulta plussan puolelle.

Ei näihin leikkauksiin kannata mennä, ellei ole jo nyt erittäin heikkonäköinen eli leikkaus toisi merkittävän parannuksen onnistuessaan.

harmittaa sen lekurin kehuminen rinta rottingilla ekalla käynnillä:(
        Ajan kanssa tytär on hiukan tottunut tuohon eriparisilmäisyyteensä mutta
        häiritsee kuulemma vieläkin vaikka jo vuosia leikkauksesta.

Yhden Suomessa asuvan eestiläisen tuttuni silmät leikattiin Eestissä kahdella eri kertaa ja aivan huipputulos
        vaikka silmänsä olivat luokkaa -11.0 ja toinen vielä enemmän. Eikä leikkaus maksanut juuri mitään
        kun kunnallisesti tehtiin. Tasan ei käy onnen lahjat.

• normaalia
        Harmistunut kirjoitti:

harmittaa sen lekurin kehuminen rinta rottingilla ekalla käynnillä:(
        Ajan kanssa tytär on hiukan tottunut tuohon eriparisilmäisyyteensä mutta
        häiritsee kuulemma vieläkin vaikka jo vuosia leikkauksesta.

Yhden Suomessa asuvan eestiläisen tuttuni silmät leikattiin Eestissä kahdella eri kertaa ja aivan huipputulos
        vaikka silmänsä olivat luokkaa -11.0 ja toinen vielä enemmän. Eikä leikkaus maksanut juuri mitään
        kun kunnallisesti tehtiin. Tasan ei käy onnen lahjat.

Toi on normaali asennoituminen Mehiläisessä. siks minä en heidän palveluitaan käytä.

Pietilä oli lääkärin nimi?

• Harmistunut
        normaalia kirjoitti:

Toi on normaali asennoituminen Mehiläisessä. siks minä en heidän palveluitaan käytä.

Pietilä oli lääkärin nimi?

että leikkaus voisi epäonnistua noitten puheitten jälkeen.

Minulta leikattiin ensin kaihit kummastakin silmästä eikä lääkäri luvannutkaan päästä
        0-näköön vaan -1 luokkaan, kun aiemmin oli -5 ja -6 luokkaa. Ja pääsi.
        Joten uskalsin laittaa tyttäreni luottavaisin mielin leikkaukseen valitettavasti.
        Jätetään lääkärin nimi nyt mainitsematta kuitenkin. Olisi tietty vanhan ihmisen
        pitänyt ymmärtää moisesta rehentelystä mutten ollut mukana siellä:(

• enemmist onnistuu
        Harmistunut kirjoitti:

riskit oli tiedostettu enennen leikkausta!

• Onnellinen leikattu

Pakko jatkaa tätä ketjua ;) olen kans niin onnellinen puolitoistaviikoa sitten laserleikkauksen johdosta!

Kävin Hesassa Terveystalossa ja olen tod tyytyväinen kaikkeen mitä siellä tehtiin ja etenkin lopputulokseen.
      Tuntuu hullulta mutta nyt näkee paremmin kuin laseilla korjattuna tai piilolinsseillä.

Olen kirjoittanut tänne kans kokemuksesta,haluan sillä rohkaista niitä jotka arpovat lähteäkkö vai ei.
      On toki surullista lukea epäonnistuneita tarinoita, niitä itsekkin kietin etukäteen mutta ainakin nyt näyttää erittäin hyvältä.

Aina kun herään, alan ihailla että voi miten hienoa on nähdä ilman laseja= miten voi olla mahdollista!!!

• mä vaan

kolme vuotta tulee kesällä täyteen leikkauksesta ja ei ole ollut kyllä ikävä laseja!! alkuun pimeällä vastaan tulevien autojen valot oli jotenki oli säröiset, mutta nut ei enään vaivaa. ikää reilut 30, ois pitänyt jo leikkauttaa aikasemmin. miinusta oli reilu -1

• tyytyväinen leikattu

Itsellä jo kymmenen vuotta lasitonta eloa. -5 ja -6 lähti ja ei enää muistakkaan kuin ankeaa se lasien ja piilareiden kanssa vehtaus oli.
        Itsellä oli kyllä tosi kipeät silmät sen illan leikkauksen jälkeen, joskus olen miettinyt kun kipua ei pitäisi olla. Näkö on tarkka edelleen 35 vuotiaana, kaverit ihmettelee kuinka tarkasti näenkään.

• hyvin kerrottu -

• -3,5

Paljonko maksoi leikkaus???

• onnessaan

Kaikkineen leikkaukselle tulee hintaa n. 3500 euroa. Minulle tehtiin uusin, eli FEMTO laser, joka on vielä hieman kalliimpi kuin aikaisempi menetelmä. FEMTO laserissa läppä tehdään laserilla, aikaisemmin tehtiin mikrohöylällä. Lääkärin mukaan FEMTO on parempi menetelmä varsinkin kun taittovirheen määrä on suuri. Minun arvoni olivat jo sen verran korkeat että sanoivat minun luultavasti hyötyvän uudemmasta menetelmästä.

Äidilleni tehtiin leikkaus tuolla aikaisemmalla menetelmällä 2 vuotta sitten, myös hänen tuloksensa ovat erinomaiset ja hän on ollut äärettömän tyytyväinen ratkaisuunsa.

• silmikkoovimikko
        onnessaan kirjoitti:

Kaikkineen leikkaukselle tulee hintaa n. 3500 euroa. Minulle tehtiin uusin, eli FEMTO laser, joka on vielä hieman kalliimpi kuin aikaisempi menetelmä. FEMTO laserissa läppä tehdään laserilla, aikaisemmin tehtiin mikrohöylällä. Lääkärin mukaan FEMTO on parempi menetelmä varsinkin kun taittovirheen määrä on suuri. Minun arvoni olivat jo sen verran korkeat että sanoivat minun luultavasti hyötyvän uudemmasta menetelmästä.

Äidilleni tehtiin leikkaus tuolla aikaisemmalla menetelmällä 2 vuotta sitten, myös hänen tuloksensa ovat erinomaiset ja hän on ollut äärettömän tyytyväinen ratkaisuunsa.

Minä teetin leikkauksen Cebu Doctorsilla. Hintaa tuli 600€ ja rahaa jäi lentolippujen lisäksi kuukauden lomailuun ympäri paratiisivaltiota.

• en itse suosittele.
        onnessaan kirjoitti:

Onpa kallis, en silmiäni antais pilata noin isolla hinnalla, ikääntymisen myötä tulee ongelmia, sarveiskalvo ohenee iän myötä, ja on odotettavissa ongelmia (vanhempana) monilla joilta on leikattu paljon pintaa pois. Eihän lekurit voi sitä tunnustaa kun menee tulot :) Periaate ja leikkuu hyvä, mutta ei tarpeeksi haluta/uskalleta informoida tulevista ongelmista, en anna omien lasten tehdä laserleikkausta silmille. Mutta jokainen päättää omista silmistä ja se on hyvä :D

• operoitu -08
        onnessaan kirjoitti:

Itsekin leikkuutin Mehiläisessä femtolasikilla 08 alkutalvesta, enkä hinnasta huolimatta muita tekniikoita olisi antanut tehdäkään. Olen itse hoitoalalla, ja nähnyt kaikenlaista matkan varrella. Nyky femtossa tehdään tosi ohut läppä, joten tervettä sarveiskalvoa jää huomattavasti enemmän kuin aiemmin, lisäksi toimenpide on kivuton, toisin kuin PRK...läpän ohuudella on merkitystä vanhemmiten jos silmään tarvitaan tehdä muita operaatioita. Turvallisuuden takaamiseksi valitsin myös lääkärin, joka oli tehnyt 20 vuotta taittovirhekirurgiaa. Tulos oli täydellinen.Samoin palvelu.

• lasit..
        silmikkoovimikko kirjoitti:

Minä teetin leikkauksen Cebu Doctorsilla. Hintaa tuli 600€ ja rahaa jäi lentolippujen lisäksi kuukauden lomailuun ympäri paratiisivaltiota.

Hei kerrotko tai joku muu joka tietää tästä Cebu Doctors paikasta...joillain taisi olla kokemusta..ja hieno paikka näyttää kuvissa olevan..ja hinta leikkaukselle 600€,,ei paha..lähetäänkö porukalle lasipäät:) leikkaukseen..saataisiin ryhmäalennus matkasta ja leikkauksesta....t;henkka

• Pelottaa(ko)
        en itse suosittele. kirjoitti:

Onpa kallis, en silmiäni antais pilata noin isolla hinnalla, ikääntymisen myötä tulee ongelmia, sarveiskalvo ohenee iän myötä, ja on odotettavissa ongelmia (vanhempana) monilla joilta on leikattu paljon pintaa pois. Eihän lekurit voi sitä tunnustaa kun menee tulot :) Periaate ja leikkuu hyvä, mutta ei tarpeeksi haluta/uskalleta informoida tulevista ongelmista, en anna omien lasten tehdä laserleikkausta silmille. Mutta jokainen päättää omista silmistä ja se on hyvä :D

En tuosta iästä nyt ole samaa mieltä. Itse olen 17-vuotias ja silmäni -10 ja -13 ja itsekin harkitsen sitten joskus tulevaisuudessa teettäväni leikkauksen... Näin vain netissä hyvin häiritsevän videon kyseisestä leikkauksesta joka kyllä nostatti karvat pystyyn ja oksennuksen kurkkuun. Täytyy vielä hetki kuitenkin odottaa että silmät kehittyvät loppuun asti.

• Maippi,H:linna
        en itse suosittele. kirjoitti:

On tiettyjä ammatteja,joihin ei huononäköisellä ole asiaa. Siksi leikkautin.
        Elämä helpottui ihan älyttömästi,kun loppuivat ne aamuiset pelleilyt
        piilareitten kanssa.

• tipanläträystä

silmien kuivuus ja huono hämäränäkö eivät ole korjaantuneet vieläkään, ja nyt on jo 1,5 v leikkauksesta. tekijä oli hyvin kokenut joten siitä ei pitäisi olla kyse, ja sarveiskalvon paksuus ym piti olla kohdallaan.

onhan tässä puolensa, voi käydä vaikka uimahallissa nyt. mutta jos olisin tiennyt, en olisi mennyt toimenpiteeseen.

• Antilasik

Sama juttu ja lisäksi ne pahuksen valonsäteet autojen valojen ympärillä. Kolme ja puoli tonnia on paljon rahaa, mutta olisin valmis maksmaan vaikka kymppitonnin jos voisi operaation peruuttaa.

• operoitu -8

Komplikaatiomahdollisuuksia on aina menit sitten vaikka suonikohjuleikkaukseen joka on leikkauksena yksi varmaan yleisimmistä. Kuitenkin prosentuaalisesti kuvaamasi komplikaatiot ovat harvinaisia. Sinulla vain on käynyt huono tuuri. Riskit ja hyödyt pitää aina puntaroida, kun valitsee ns."ei välttämättömän" leikkauksen

• Antilasik
        operoitu -8 kirjoitti:

Komplikaatiomahdollisuuksia on aina menit sitten vaikka suonikohjuleikkaukseen joka on leikkauksena yksi varmaan yleisimmistä. Kuitenkin prosentuaalisesti kuvaamasi komplikaatiot ovat harvinaisia. Sinulla vain on käynyt huono tuuri. Riskit ja hyödyt pitää aina puntaroida, kun valitsee ns."ei välttämättömän" leikkauksen

Jospa olisi riskeistä edes kerrottu, mutta ei. Eikä lohduta yhtään, vaikka olisi kuinka harvinaista tahansa.

• kertokaapas käyneet
        Antilasik kirjoitti:

Sama juttu ja lisäksi ne pahuksen valonsäteet autojen valojen ympärillä. Kolme ja puoli tonnia on paljon rahaa, mutta olisin valmis maksmaan vaikka kymppitonnin jos voisi operaation peruuttaa.

Oletteko katsoneet tähtitaivasta ja näkyykö tähdet ehdottoman pistemäisinä, vai onko tähtien ympärillä tai vieressä jonkinlaisia valoja?

• calath

Sama, mulla femtosta jo 2,5 vuotta ja silmät kuivuu yhä. Se haittaa elämää niin pahasti nykyisin, että olen masennuksen partaalla. Kaduttaa todella.

• Nimetön......

Itsellä myös leikattu molemmat silmät medilaserissa Tampereella. Kumpaankin silmään piti tulla supernäkö. Kummassakin silmissä on hajataittoa ja miinusta. Eihän sopimuksessa luvata varmuudella täydellistä näköä, mutta olisi ollut hienoa jos olisi edes päässyt laseista eroon. Oikeusjuttua asiasta ei voi tehdä. Siinä meni 3000€ hukkaan ja unelmani päästä laseista eroon karisi loppuelämäksi. Leikkaus ei auta. Korjausta ei kannata yrittää. Kyllä se varmaan joillakin toimii, mutta minulle kävi näin.

• kokemus v. 2000

Minulla leikkauksesta aikaa 10 vuotta (joulukuu 2000). Varautukaa siihen, että mahdolliset ongelmat tulee vasta muutaman vuoden päästä. Itsellä hämäränäkö edelleen heikko, pärjään toki ilman silmälaseja, mutta jatkuvaa siristelyä luultavasti loppuelämä, koska en näe kauas hyvin. En voi sanoa olevani täysin tyytyväinen. Tämä on tietysti vain minun kokemus. Maksoin 17 000 silloista markkaa aikoinaan. Operaation tehnyt lääkäri kuollut...

• wete-raani

Jep, itsekin kkävin leikkauksessa (LASIK), ja siitä on jo hiukan yli 11 vuotta.

Kyllä se oli hyvä päätös ja on edelleenkin. Miinusta oli 7,5 ja 6.75 eli aika paljon. Heti leikkauksen jälkeen oli toinen silmä nollassa (täydellinen näkö) ja toisessa 0,5 miinusta. Vuoden päästä jälkitarkastuksessa nolla-silmä oli edelleen nollassa ja toinen 1,25 miinuksella.

Mitään haittaa ei tuosta erosta ole ollut, hyvin oon pärjännyt kokonaan ilman laseja, ja sittenhän kun ikänäkö rupeaa painamaan päälle sen pitäisi vain olla hyvä asia (=ei tarvetta lukulaseille, ainakaan joka tilanteessa).

Sellainen tosin on tapahtunut, että nyt viimeisen vuoden aikana olin huomannut silmien väsyvän ja muutenkin tuntui siltä, ettei enää näe niin hyvin. Kävin kuukausi-pari sitten s-lekurilla, ja se "nolla-silmä" oli sitten "tullut toisen kaveriksi" kuten lääkäri asian ilmaisi :) Eli molemmat silmät on nyt -1,25.

Hommasin lasit, koska työssäni joudun toljottamaan näyttöpäätettä kaiket päivät, ja juuri siinä silmät väsyivätkin. Toinen, missä lasit ovat hyvä olla, on autolla ajo pimeällä. Ja joskus kotona kun katselee hämärässä makkarissa telkkaria.

Eli edelleen suurimman osan ajasta pärjää mainiosti ilman laseja. Töissä käytän koneen äärellä ja siinä se melkein onkin. Tietysti olis kiva kun näkö olis loistava molemmissa silmissä, mutta paljon huonommminkin vois asiat olla. Leikkaus ei siis todellakaan ollut turha, ja kyllä minäkin sitä lämpimästi suosittelen.

Tässä mun tarinani, että näinkin voi käydä. Vähän yllätyin, että toinen silmä meni miinuksella kymmenen vuotta leikkauksen jälkeen, koska olin ollut siinä uskossa, että näin ei yleensä käy.

• laseroitu

Kyllähän se näkö voi iän myötä huonontua. Isälläni on ollut vuosikymmenet sama näkö, mutta nyt vanhemmiten vähän huonontunut. Ihan luonnollista.

Mulla on 2 kk leikkauksesta ja olen kärsinyt kuivuudesta. Nyt kuitenkin on helpottanut yht´äkkiä huomattavasti: laitan tippoja enää 3-5 kertaa päivässä. Tuossa yksi ilta olin myöhempään liikkeellä ja auton valot leviävät vielä. Leviäminen/hämäränäkö on parantunut sen verran, että leikkauksen jälkeen muutaman viikon ajan en nähnyt hämärässä bussissa (=Kampin terminaalissa) takana istuessani bussin kelloa ennenkuin ulkona valoisassa, nyt olen jo pitkään senkin nähnyt terävästi.

Tyytyväinen olen :) Mutta jos olisin tiennyt, mitä tarkoittaa, kun silmät _oikeasti_ ovat kuivat (= luomet turpoavat lähes umpeen, silmät ja luomet ovat punaiset, silmä- ja pääkipu jne, piilareiden kuivuminen silmiin on pikkujuttu tämän rinnalla), en olisi ehkä uskaltanut mennä leikkaukseen, koska aina on se mahdollisuus, etteivät silmät palaudu entiselle kostaustasolle. Mutta mulla silmät siis toipuvat ja tämä määrä tippoja ei haittaa, vaikka jäisi pysyväksikin haitaksi :) Sanon suoraan, että ensimmäiset viikot silmien kanssa olivat yhtä helvettiä, itku meinasi päästä, kun ajattelin, että jos tämä silmän"kosteus" jää tällaiseksi.

• Vappu !!

Mulla on eriparisilmät :) ja ikääkin on jo päälle neljänkympin. Ajattelin kuitenkin syksyllä leikkauttaa silmäni, koska pidemmänpäälle leikkaus tulee halvemmaksi, kuin tonnin lasit parinvuoden välein.

Ihan kiva lukea, että ihmisillä on positiivisiä kokemuksia leikkauksesta, itseäni lähinnä mietityttänyt lopputulos, mutta mun tapauksessa olisin tyytyväinen, jos pääsisin edes -2, tuleepahan lasit halvemmaksi.

Hyvää vappua kaikille!

• nimetön...
        Vappu !! kirjoitti:

Mulla on eriparisilmät :) ja ikääkin on jo päälle neljänkympin. Ajattelin kuitenkin syksyllä leikkauttaa silmäni, koska pidemmänpäälle leikkaus tulee halvemmaksi, kuin tonnin lasit parinvuoden välein.

Ihan kiva lukea, että ihmisillä on positiivisiä kokemuksia leikkauksesta, itseäni lähinnä mietityttänyt lopputulos, mutta mun tapauksessa olisin tyytyväinen, jos pääsisin edes -2, tuleepahan lasit halvemmaksi.

Hyvää vappua kaikille!

Voin lämpimästi suositella leikkausta! Itselleni tehtiin lasik- leikkaus n. 5 vuotta sitten. Miinusta molemmissa silmissä 9 ja hajataittoa. Leikkauksen jälkeen en ole laseja tarvinnut.
        Hämäränäön huonontumisesta en osaa sanoa koska eihän noilla miinuksilla laseillakaan mitään supernäköä saanut. Leikkaus meni tosi hyvin eikä missään vaiheessa tuntunut kipua. Kirkkaat valot tietysti aluksi sattui silmään mutta se oli ohimenevä juttu.

• on hyvät.
        nimetön... kirjoitti:

Voin lämpimästi suositella leikkausta! Itselleni tehtiin lasik- leikkaus n. 5 vuotta sitten. Miinusta molemmissa silmissä 9 ja hajataittoa. Leikkauksen jälkeen en ole laseja tarvinnut.
        Hämäränäön huonontumisesta en osaa sanoa koska eihän noilla miinuksilla laseillakaan mitään supernäköä saanut. Leikkaus meni tosi hyvin eikä missään vaiheessa tuntunut kipua. Kirkkaat valot tietysti aluksi sattui silmään mutta se oli ohimenevä juttu.

Geenit,en tarvitse silmälaseja,vaikka ikää on jo viisikymmentä.

• onnessaan
        laseroitu kirjoitti:

Kyllähän se näkö voi iän myötä huonontua. Isälläni on ollut vuosikymmenet sama näkö, mutta nyt vanhemmiten vähän huonontunut. Ihan luonnollista.

Mulla on 2 kk leikkauksesta ja olen kärsinyt kuivuudesta. Nyt kuitenkin on helpottanut yht´äkkiä huomattavasti: laitan tippoja enää 3-5 kertaa päivässä. Tuossa yksi ilta olin myöhempään liikkeellä ja auton valot leviävät vielä. Leviäminen/hämäränäkö on parantunut sen verran, että leikkauksen jälkeen muutaman viikon ajan en nähnyt hämärässä bussissa (=Kampin terminaalissa) takana istuessani bussin kelloa ennenkuin ulkona valoisassa, nyt olen jo pitkään senkin nähnyt terävästi.

Tyytyväinen olen :) Mutta jos olisin tiennyt, mitä tarkoittaa, kun silmät _oikeasti_ ovat kuivat (= luomet turpoavat lähes umpeen, silmät ja luomet ovat punaiset, silmä- ja pääkipu jne, piilareiden kuivuminen silmiin on pikkujuttu tämän rinnalla), en olisi ehkä uskaltanut mennä leikkaukseen, koska aina on se mahdollisuus, etteivät silmät palaudu entiselle kostaustasolle. Mutta mulla silmät siis toipuvat ja tämä määrä tippoja ei haittaa, vaikka jäisi pysyväksikin haitaksi :) Sanon suoraan, että ensimmäiset viikot silmien kanssa olivat yhtä helvettiä, itku meinasi päästä, kun ajattelin, että jos tämä silmän"kosteus" jää tällaiseksi.

Pakko tähän kommentoida:

Tämä on näemmä yksilöllistä. Minä näet nyt kolmen viikon jälkeen tarvitsen max. 3 kertaa päivässä kostutustipan.. eikä minulla ole ollut noin pahoja oireita kuivumisen kanssa lainkaan. Siis ei turvota, punoita.. korkeintaan tulee sellainen lievän väsynyt ja "roskainen" tunne silmään. Työpäivänkin pärjään hyvin vaikka teen näyttöpäätetyötä. Äitini, jolle tehtiin 2 vuotta sitten laserointi, sanoi että hän ei ole tarvinnut tippoja ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen lainkaan. Jotkut taas tarvitsevat aika-ajoin tippoja silmiinsä ihan ilman leikkuaksiakin.. myös esim. allergialääkitys yms. voi aiheuttaa silmien kuivumista. itse en koe tippoja edes häiritsevinä.. jos pitää käyttää lopun elämää, niin sitten käytän, ei se maailmaa kaada.

Hämäränäkö on heikohko, sen myönnän.. mutta johtuen suurista miinuksistani, se ei ollut kovin kummoinen alunperinkään. En siis oikeasti osaa pahemmin edes kaivata parempaa. Pääsääntöisesti muutenkin liikun valoisaan aikaan.

• juuhh
        on hyvät. kirjoitti:

Geenit,en tarvitse silmälaseja,vaikka ikää on jo viisikymmentä.

Kannattaa tosiaan huomioida että jos silmät on ennestään "kuivahkot" tai herkät niin ei varmaan ole viisasta mennä leikkauttamaan.. Silmät voi joissakin tapauksissa jäädä ns. "kuiviksi" ja joutuu pelaamaan tippojen kanssa, eikä se ole varmasti kivaa. En tiedä onko kuitenkaan kovin yleistä mutta parempi että silmät ei arasta ja kirvele ja vähän huonompi näkö kuin se toinen vaihtoehto... Mutta kiva että aloittaja voi iloita lasittomuudesta ja paremmasta näöstä. Tämä on vain mielipiteeni, en asiasta sen paremmin tiedä enkä halua ketään pelotella joskus lukenut vain asiasta.

• Eero Nelisilmä
        Vappu !! kirjoitti:

Hyvää vappua kaikille!

Minulla on eriparisilmät, eli vasen on -3 ja oikea 3. Eroa siis 6 diopteria.

Mutta näillä mennään.

Hyvää vappua!

• hubaaaa!

Nenälläkö sen naimisen teet, vai missä sun silmät oikein on???

• Jossuliina

Itse olin jo v. -97 laserleikkauksessa Silmäkeskus Laserissa Helsingissä. Olin 21 v. Silloin leikattiin vasen silmäni jossa oli miinus 8 diopteria. En muista enää millä menetelmällä se tarkalleen oli, mutta polttivat laserilla ja rapsuttivat sarveiskalvoa siinä ohessa. He siis muotoilivat uudestaan sarveiskalvoa kuitenkin käytännössä. Näön huomasin paranevan heti, mutta 2 päivää piti pitää silmää kiinni lapun avulla ja kortisonitippoja meni jonkun aikaa silmiin. Sen sitten huomasi kun sarveiskalvo parani eikä tullut mitään arpia. Toisen silmän leikkaukseen meni enemmän aikaa kun en kiirehtinyt, oikeassa oli miinusta liki 7 diopteria ja samalla tavalla leikattiin sekin. V.-99 helmikuussa siis leikattiin oikea silmä.
      En muista mihin mun näköni jäi mutta enpä oo pahemmin laseja sen koommin tarvinnut! :D
      Miettinyt oon et käviskö näöntarkastuksessa huvikseen ja pyytäis leikanneelta firmalta tietoja leikkauksesta ja paperit sekä lääkäritekstit että jos joskus tulee jotain niin olis sairaskertomusta olemassa sitten. Kivahan se olis tietää mikä se näkö on nykypäivänä, onko pysynyt samassa. :)
      Olin lähestulkoon melkein sokea ennen leikkausta, joten on se pelastus silmille tämä leikkaus.
      Mitään arpia ei ole tosiaan jäänyt silmiin.
      Hämäränäkö ei oo niin kovin hyvä ja valot "leviää" jonkin verran ja pieniä heijastuksia tulee, mutta ainakin sentään näen! :)

• jossuliina

Choloromycetiniä piti kans leikkauksen jälkeen laittaa silmiin viikon ajan ainakin profylaktisesti ettei tulehdu.

• habsb
        jossuliina kirjoitti:

Choloromycetiniä piti kans leikkauksen jälkeen laittaa silmiin viikon ajan ainakin profylaktisesti ettei tulehdu.

oletteko ajatelleet miksi lääkäreillä on silmälasit?

• leikattu
        habsb kirjoitti:

Lääkäreillä voi olla lasit siksi, kun kaikkia silmiä ei voida noin vaan leikata, vaikka haluaisivatkin. Sitä paitsi leikkauksessa ei aina päästä täydelliseen lopputulokseen, esim. hajataittoa voi jäädä ja tärkeässä työssä esim. leikkauksissa pitää nähdä täysin moitteettomasti. Enpä usko, että tällä planeetalla on kovin montaa, jolla todella on se pyöreä nollanäkö luonnostaan.

• mimmi 40
        habsb kirjoitti:

Itse kyselin silmälääkäriltä, joka oli jonkin sortin spesialisti itselleni tuota leikkausta, mutta sanoi, ettei minun kannata mennä ko. leikkaukseen, koska silmässäni on joku piste ja sanoi, että jos menen leikkaukseen silloin ongelmat vasta alkaisivatkin, joten se siitä, en mene, enkä ota riskiä!!!!

• nikkios
        habsb kirjoitti:

Työterveyslääkärini kävi viimevuonna. Suositteli! Lähden laservisioonille tallinnaan ensviikolla.

• Tommi Lazer

Tallinnassa Laservisioonissa leikkauttamassa Joulukuussa 2009. Olen nyt 32v. Meitä oli samana päivänä n. 6 leikattavaa ja minulla oli varmasti vähiten näkö heikennyt, -1,25 ja -1. Kaikki sinä päivänä leikatut, jotka tapasin, olivat Suomesta. En ole katunut päivääkään leikkausta. Aluksi näössä ilmeni pimeällä esim. katulamppuun katsottaessa "säteitä" (n. 2 viikkoa) ja pari ekaa päivää kirkkaaseen valoon katsottaessa oli sellainen ohut harso edessä. Nyt ei enää säteile eikä harsoile ja kaikki ok. Näkö oli kuitenkin 100% jo heti leikkauksen jälkeisessä tarkastuksessa. Tippoja käytin säntillisesti ekat 2 kk, sitten ehkä alkoi hieman lipsumaan mutta en kokenut tarvitsevani tippoja enää niin usein.

Hinta oli 2100 euroa, femtolasik. Päälle laiva 2x30e ja hotelli 2yötä x 50 e aamupaloineen ja kolmen tähden luokituksella 10 min. kävelyn päässä Laservisioonista vanhan kaupungin laidalla. Vaikka saattajaa suositellaankin, minulla ei ollut saattajaa. En myöskään tarvinnut saattajaa.

• Täällä myös yksi onnellinen laserleikkauksen jälkeen. yli 20v käyttänyt laseja, nyt vihdoin niistä pääsi eroon!!! Suosittelen kaikille jotka edes harkitsevat leikkausta, älä edes harkitse vaan mene.

• Mari303

Ite olin kolme vuotta sitten Mehiläisessä. Kokenut lääkäri. Leikattiin vain toinen silmä, jossa oli plussaaa 4 ja hajataittoa.
        Hajataitto jäi yhtä vahvana, mutta hajataiton suunta muuttui. Lisäksi jäi todella paha ns. halo/starburst -ilmiö. Eli kun on hämärää tai pimeää, niin valot siroaa sellaisiksi pitkiksi viivoiksi valonlähteen ympärille. Ennen ei ollut sellaista. Haittaa myös tv:tä katsottaessa. Eniten, kun tekstitys siroaa ja näkyy tavallaan kahtena.
        Ennen leikkausta vakuuteltiin, ettei nykyään jää tuollaista, mutta leikkauksen jälkeen sanottiin, että plussanäköön joutuu tekemään hieman kompromisseja ja että leikkaus kuitenkin onnistui?!? Yritin saada selville, että mikä meni vikaan ja että voisiko sitä edes rahalla korjata, mutta mikään kuulemma ei mennyt vikaan. Pari optikkoa on myöhemmin ihmetellyt silmääni lampulla katsoessaan, että ompa kumma valon hajoaminen. (Kummatkin on myös kysynyt ohimennen, että "kuka leikkasi?")
        Leikkauksen jälkeen silmä oli nollassa, mutta nyt on palautunut 1,5 diopteriin.
        Eli rillit päässä jatketaan. (Onneksi toinen silmä oli yhtä paljon plussalla entuudestaan, niin on edes samanpaksuiset lasit.) Odottellen, että minulla on rahaa ja menen sitten ottamaan selvää eri paikoista, josko tuota voisi vielä korjata. Kerran jo kyselinkin, niin vastattiin tylysti, että Suomessa on sellainen tapa, että ei lähdetä toisten lääkärien leikkauksia korjailemaan, vaan pitää mennä samalle. (Arvatkaa huvittaako)

• superted
        Mari303 kirjoitti:

Ite olin kolme vuotta sitten Mehiläisessä. Kokenut lääkäri. Leikattiin vain toinen silmä, jossa oli plussaaa 4 ja hajataittoa.
        Hajataitto jäi yhtä vahvana, mutta hajataiton suunta muuttui. Lisäksi jäi todella paha ns. halo/starburst -ilmiö. Eli kun on hämärää tai pimeää, niin valot siroaa sellaisiksi pitkiksi viivoiksi valonlähteen ympärille. Ennen ei ollut sellaista. Haittaa myös tv:tä katsottaessa. Eniten, kun tekstitys siroaa ja näkyy tavallaan kahtena.
        Ennen leikkausta vakuuteltiin, ettei nykyään jää tuollaista, mutta leikkauksen jälkeen sanottiin, että plussanäköön joutuu tekemään hieman kompromisseja ja että leikkaus kuitenkin onnistui?!? Yritin saada selville, että mikä meni vikaan ja että voisiko sitä edes rahalla korjata, mutta mikään kuulemma ei mennyt vikaan. Pari optikkoa on myöhemmin ihmetellyt silmääni lampulla katsoessaan, että ompa kumma valon hajoaminen. (Kummatkin on myös kysynyt ohimennen, että "kuka leikkasi?")
        Eli rillit päässä jatketaan. (Onneksi toinen silmä oli yhtä paljon plussalla entuudestaan, niin on edes samanpaksuiset lasit.) Odottellen, että minulla on rahaa ja menen sitten ottamaan selvää eri paikoista, josko tuota voisi vielä korjata. Kerran jo kyselinkin, niin vastattiin tylysti, että Suomessa on sellainen tapa, että ei lähdetä toisten lääkärien leikkauksia korjailemaan, vaan pitää mennä samalle. (Arvatkaa huvittaako)

No sitten ei auta kuin mennä ulkomaille. En tosin pysty suosittelemaan, koska kokemusta ei ole. Tallinnalainen Laservisioon kuitenkin antaa kahden vuoden takuun työlleen. Ei muuten ole näkynyt moista takuuta suomalaisten "laseroperaattoreiden" ilmoittelussa. Tosin tuolta Laservisiooniltakin pyytäisin suurennettuna tekstinä sen todennäköisesti pienen präntin, josta takuun ehdot käyvät ilmi.

• Harmistunut
        Mari303 kirjoitti:

me elämme. Luulisi että pystyy lääkäriä vaihtamaan. Jos ei yksi suostu niin toinen voi jo
        suostuakin. En kuuna päivänä ainakaan samalle menisi.

• lukenut

Ei kannata kiivetä enää korkeille vuorille, sillä vaikeissa oloissa korkeilla vuorilla silmät muuttuvat vänkyröiksi, joilla ei voi nähdä kunnolla!

• laseroitu

Osaisiko muuten joku selittää, mitä tarkoittaa kontrastiherkkyys? Sen kun pitäisi palautua puolen vuoden päästä leikkauksesta.

• ucxuyyx
        laseroitu kirjoitti:

Osaisiko muuten joku selittää, mitä tarkoittaa kontrastiherkkyys? Sen kun pitäisi palautua puolen vuoden päästä leikkauksesta.

Tarkoittaa sitä että samansävyiset värit näet helposti samana värinä, etkä siis kykene erottamaan värien pieniä vivahteita. Tämä on pimeällä haitallista koska käytännössä et näe muuta kuin pimeää. Esimerkiksi tien kuoppia voi olla hankala huomata, siitäkin huolimatta että käytössä olisi jonkinlainen valaisin. Tietenkin mitä tehokkaampi valaisin on käytössä, sitä parempi, mutta esimerkiksi autoa ajaessa valokehän reunan ulkopuolelta ei välttämättä näe yhtään mitään. Myös pimeänäkökyky vaikuttaa tuohon, mutta pimeänäkökyky on yleensä yhteydessä näköpurppuraan ja se taas paranee porkkanan karoteeneilla. Mutta, jos linssissä on virheitä, voi käydä niin että silmän sisällä heijastukset tuhoavat näköpurppuraa esimerkiksi auton tullessa vastaan, jolloin pimeänäkökyky on huomattavan heikko vaikka ei olisi edes katsonut vastaantulevan auton valoihin.

Myös jotkut vastavärit voivat sekoittaa kuvaa hyvinkin pahasti koska silmä ei ymmärrä värien kontrastin eroa.

• ainostaan

Kuiteski suositellaan käyttään pelkästään silmälaseja, ei edes piilolinssejä. Kaikki turhat silmän rasitukset laserilla tai muuten mekaanisesti ei ole hyvä.

• pimeää

Laserleikkaus saattaa jopa onnistua kohtuullisesti, vaan onkos kokemuksia tekomykiöistä?

Tekomykiöitähän joudutaan joskus laittaman, kun muuta konstia ei enää ole, tai sokeutuminen toinen vaihtoehto.
      Ihmetyttää vaan lääkäreiden ylimielisyys ja tiedon panttaus tekomykiöissä.
      Asiakkaalle ei edes kerrota vaihtoehdoista, ellei itse näe tai älyä ottaa selvää.
      Leikkauksessa laitetaan aina tuo halvin (kallis sekin) tekomykiö, sen Kela kuulemma suostuu osittain korvaamaan!! Ominaisuuksiltaan se on lähinnä katastrofi, värit vääristyy, valot häikäisee pahasti....!
      Kyllä valtaosa maksais tuosta tärkeästä leikkauksesta lisää, kunhan vaan lääkärit suostus kertoon potilaalle paremmistakin mykiöistä.
      Kalliimpi versiohan olisi ollut jotenkin himmennetty tekomykiö, ettei heijastumia olisi näin paljon.
      Onpa tosi suuri kynnys lähteä uuteen leikkaukseen enää yhden epäonnistumisen jälkeen.

• tyttönen8888888888

paljonko tuo maksoi sinulle kaikenkaikkiaan? mukaanluettuna siis ihan kaikki...itselläni saman verran miinusta ja ikää 21v ja olen tuota leikkausta jo pidempään suunnitellut kunhan saa rahat kasaan :)

• piilarit

Kannattaa muistaa ettei se näön huononeminen sillä leikkauksella pysähdy. Jossain vaiheessa joudut leikkuuttamaan uudelleen ja jokainen voi itse laskea paljonko se leikkailu elämän aikana tulee maksamaan.. Itse olen käyttänyt jo vuosia piilolinssejä eikä tulisi mieleenkään maksaa tuhansia euroja leikkauksesta jonka kuitenkin joutuu joskus uusimaan. Linssin laitto silmään ja pois otto kestää noin sekunnin pari joten mikään suuri vaiva se ei todellakaan ole.

• Leipäveitsi

Leikkaukseen mikään pakota uudestaan menemään vaikka näkö huononesikin leikkaus kannattaa ilman muuta tehdä.

• contactlense

minuakin. miinusta on siinä 15-16 ! Paljonkohan piilarit tulevat vuodessa maksamaan.

• Pori puolest

Silmäoperaatiosi oli tosi mielenkiintoinen ja kun kaikki meni vielä hyvin. Tyttäreni on ajatellut ko. laserleikkausta, koska hänen pitää säännöllisesti käyttää piilolinssejä tai laseja. Arvot ovat miinuksiana korkeammat kuin sinulla!

Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä ko. operaatio tuli kaikkineen sinulle maksamaan. Tämä olisi hyvä tietää myös, ennenkuin suunnittelee ja varaa ajan käymääsi operaatioon. Onnea sinulle! T: Porilainen

• kuuno123

silmien taittokyky muuttuu. kivaa kun nuoret pistää rahaa turhuuksiin. kannattaisi miettiä mitä kahdenkymmenen vuoden kuluttua. ajatellaanko että taas käydään laaseroimassa. kaikki silmäleikkauksen käyneet tarttee myöhemmin lasit. se on luonnon laki.

• satunnainen kävijä
        kuuno123 kirjoitti:

silmien taittokyky muuttuu. kivaa kun nuoret pistää rahaa turhuuksiin. kannattaisi miettiä mitä kahdenkymmenen vuoden kuluttua. ajatellaanko että taas käydään laaseroimassa. kaikki silmäleikkauksen käyneet tarttee myöhemmin lasit. se on luonnon laki.

Kuuno 123:lle:

Näitä järjen jättiläisiä taas. Jos et tiedä mitä on kun ei näe juuri mitään ilman laseja, niin kannattaisi olla vaan hiljaa. Jos näkö muuttu iän myötä lisää, niin on ihan eri asia onko taittovirhettä niin että tarvitsee -6 diopterin lasit tai -0,5 dipterin. Jälkimmäisessä tapauksessa laseja ei välttämättä tarvitse jatkuvasti, vaan laisen mennessä huuruun tms näkee riittävästi.

Itselläni oli -5 paikkeilla, ja niissä tilanteissa, joissa lasit piti ottaa pois, oli yhtä helvettiä. Uimahallissa toimiminen on pikkaisen vaikeaa, ja huono näkö haittaa uimistakin. Laien mennessä huuruun julkisiin kulkuneuvoihin sopivalla ilmalla näkö häviää, ja on vaikea olla tallomatta muiden jaloille ja löytää paikkaa. Monissa liikuntatilanteissa on hankalaa, kun lasit eivät pysy päässä, mikä olisi helppoa, jos näkisi hieman paremmin ja voisi ne lasit ottaa pois.

Piilolinssejä ei voi aina kaivaa taskusta ja likaisilla sormilla tökkiä silmään. Kaikille ei myöskään sovi jatkuva käyttö, jos silmät ovat kuivahkot. Minulla alkoi kasvamaan verisuonia sarveiskalvon reunoille, ja optikko kieltäytyi antamasta silmälasireseptiä piilolinsseille.

Kaikesta tästä pääsin eroon laserilla. Aikaa on nyt 8 vuotta, ja vaikka näkö ei tullut ihan nollille, vaan
        -0,25 toisessa molemmissa ja hieman hajataittoa päälle. Laseja en käytännössä ole tarvinnut, vaikka nyt tuntuu että ilmeisesti hieman lisää miinusta on tainnut tulla, koska kaikissa tilanteissa ei näe riittävän hyvin kauas. Tilanne on kuitenkin todella kaukana siitä mitä ennen leikkausta. Paremmin en ole ikinä rahaa käyttänyt. Mistään ostoksesta ei ole ollut iloa näin paljon.

Valmiiksi kuivasilmäisenä ensimmäiset kuukaudet oli aika kirveltäviä, mutta puolessa vuodessa ongelma oli jo hävinnyt, eikä ollut mitään kuivien piilolinssien kanssa verrattavaa parin kuukauden jälkeen.

• Onnessaan

vastailinkin jo tuonne aikaisemmin samaan kysymykseen:

n. 3500 kaikkine lääkäritarkistuksineen yms. hintaan kuuluu esitarkistus, leikkaus, kuukauden päästä tehtävä kontrolli ja puolen vuoden kontrolli. Käy medilaserin sivuilla kastomassa, siellä on ihan hyvä ja ajantasainen hinnasto :)

• Hyvä valinta

Silmäni operoitiin reilu 10 vuotta sitten -2,75 ja -3,00.

Hyvin on toiminut ja ei mitään ongelmia.

En edes muista, millaista on epätarkka näkö.

• hyvänäköinen

Minulle tehtiin Tartossa molempien silmien femtolasik ja hintaa yhteensä 1700 euroa lisäksi hotellit maksettiin.Tartossa nykyaikaiset laiteet ja alansa huippuprofessori tekee leikkaukset.Ja ei niin "liukuhihnamaista" työtä kuin Suomen yksityissairaaloissa.
        Suosittelen leikkausta ja Tartosta jäi erittäin lämpimät muistot :)

• hyvin meni
        hyvänäköinen kirjoitti:

Minulle tehtiin Tartossa molempien silmien femtolasik ja hintaa yhteensä 1700 euroa lisäksi hotellit maksettiin.Tartossa nykyaikaiset laiteet ja alansa huippuprofessori tekee leikkaukset.Ja ei niin "liukuhihnamaista" työtä kuin Suomen yksityissairaaloissa.
        Suosittelen leikkausta ja Tartosta jäi erittäin lämpimät muistot :)

3 vuotta sitten Eiran sairaalassa. Maksoi 2800 ja sain noin 400 Kelalta takaisin. Hyvin näen mutta oikea silmä on joskus kuiva.
        Minulle sopii muodikkaat silmälasit joten usein käytän aurinkolaseja. Ennen käytin mascaaraa enemmän ja näytin paremmalta lasien kanssa; kertovat.

• 9gerghwry

itselleni tehtiin laserointi v.2001 ja pystyin olemaan ilman laseja noin vuoden, nyt näkö on -2.0 ja lasit päässä, tosin lähtö taso oli ennen leikkausta -8 eli voin olla tyytyväinen, tosin pimeänäkö meni sen siliäntien eli autoa ei tarvitse ajaa syksyllä saati keväällä ja autonvaloista tulee sellanen todella paha sädekehä mikä peittää koko tien leveyden kun tulee vastaan, mutta tulipahan testattua ja näillä mennään

• elviira_78

Mukava kuulla että moni on leikkauksella päässyt eroon laseista.

Mutta ei onnistu kaikilla. Kävin esitarkastuksessa, jossa selvisi, että sarveiskalvoni on sen verran ohut, että leikkausta ei voida tehdä. Harmittaa, koska minulla on kuitenkin miinusta kummassakin silmässä n. -9,5 ja lisäksi hajataittoa. Silmät eivät tahdo enää kestää piilolinssejä, joita olen harrastuksissa pitänyt yli kymmenen vuotta. Lasien valintaakin rajoittaa tuo suuri miinus, koska kaikenlaisia muotilaseja ei kannata linssin paksuuden vuoksi hankkia.

Tämä tiedoksi niille jotka suunnittelevat leikkausta. Kannattaa ennakkoon varautua, että pieni prosentti joutuu pettymään suunnitelmissaan.

• likinäkö99

Tässä itse jo hiemen varttuneempana tuon esiin että vanhana saattaa silmiin iskeä kaihit. Aiemmin tehty laserleikkaus ymmärtääkseni haittaa tuota kaihileikkausta. Kenties ei voi silloin ollenkaan tehdä.
        Olen ihan kohtuu tyytyväinen nykyään tähän silmälasielämään, tietysti olisi mukava jos näkisi tarkemmin. Kun on näitä hajataittoja ja vahvuutta riittävästi, ja nykyään myös ikänäköä, ei oikein tarkasti näe milloinkaan. Nuorena oli tietysti toisin - silloin ulkonäköseikat painavat enemmän.

• Näin on
        likinäkö99 kirjoitti:

Tässä itse jo hiemen varttuneempana tuon esiin että vanhana saattaa silmiin iskeä kaihit. Aiemmin tehty laserleikkaus ymmärtääkseni haittaa tuota kaihileikkausta. Kenties ei voi silloin ollenkaan tehdä.
        Olen ihan kohtuu tyytyväinen nykyään tähän silmälasielämään, tietysti olisi mukava jos näkisi tarkemmin. Kun on näitä hajataittoja ja vahvuutta riittävästi, ja nykyään myös ikänäköä, ei oikein tarkasti näe milloinkaan. Nuorena oli tietysti toisin - silloin ulkonäköseikat painavat enemmän.

Tulee kaikille iän myötä.

• optikolta
        likinäkö99 kirjoitti:

laserointi ei estä kaihileikkausta. Laseroitu -6.5. ja tyytyväinen.

• aika varattu :)
        likinäkö99 kirjoitti:

Turun silmäexperttien sivulta lainattua:

"Laserleikkaus ei vaikuta silmien muiden sairauksien kehittymiseen tai niiden hoitoon

Laserleikkaus ei edistä tai estä muiden silmäsairauksien, kuten harmaakaihin, silmäpainetaudin, silmäpohjarappeuman tai verkkokalvoirtauman kehittymistä. Laserleikkaus ei myöskään ole este näiden sairauksien hoidolle, kuten esimerkiksi harmaakaihileikkaukselle. Laserleikkaus ei myöskään heikennä silmän iskunkestävyyttä eikä muutenkaan vaurioita silmää."

• Kesä ja yö

saapa nähdä, koska alkavat suomalaiset leikkauksia tekevät lääkärit pelotella julkisuudessa "edullisempi ja ulkomailla tehty operaatio on aina riski" yms., kun porukka alkaa käymään Tallinnassa.

aika varattu :) kirjoitti:

"Laserleikkaus ei vaikuta silmien muiden sairauksien kehittymiseen tai niiden hoitoon

Laserleikkaus ei edistä tai estä muiden silmäsairauksien, kuten harmaakaihin, silmäpainetaudin, silmäpohjarappeuman tai verkkokalvoirtauman kehittymistä. Laserleikkaus ei myöskään ole este näiden sairauksien hoidolle, kuten esimerkiksi harmaakaihileikkaukselle. Laserleikkaus ei myöskään heikennä silmän iskunkestävyyttä eikä muutenkaan vaurioita silmää."

Ei voi tietää, miten leikkaukset vaikuttavat silmäsairauksien kehittymiseen. Itse en uskoisi mitään tuollaista väitettä ilman tutkimusta, johon viitataan. Maalaisjärjen mukaan uv-säteily läpäisee silmän helpommin, jos silmän pinnassa on ohuempi kalvo. uv-säteilyhän on yksi harmaakaihia aiheuttava tekijä.

Perintötekijöillä on myös jotain vaikutusta harmaakaihin syntyyn, ja sairastumisen riski on suurempi naisilla ja mm. diabeetikoilla. Kaikkihan eivät saa harmaakaihia, vaikka joku tuossa niin väittikin.

• Uuno-Aapo
        *********** kirjoitti:

Ei voi tietää, miten leikkaukset vaikuttavat silmäsairauksien kehittymiseen. Itse en uskoisi mitään tuollaista väitettä ilman tutkimusta, johon viitataan. Maalaisjärjen mukaan uv-säteily läpäisee silmän helpommin, jos silmän pinnassa on ohuempi kalvo. uv-säteilyhän on yksi harmaakaihia aiheuttava tekijä.

Perintötekijöillä on myös jotain vaikutusta harmaakaihin syntyyn, ja sairastumisen riski on suurempi naisilla ja mm. diabeetikoilla. Kaikkihan eivät saa harmaakaihia, vaikka joku tuossa niin väittikin.

Kohta tulee 6 vuotta leikkauksesta (Tampereen Medilaser, Zyoptix-Lasik). Ja totuttelen nyt 30 vuotiaana yli viiden vuoden tauon jälkeen uudelleen silmälasien käyttöön. Leikkauksen jälkeisissä tarkistuksissa näössä ei ollut vikaa, mutta silmä on ilmeisesti jatkanut kasvamistaan aiheuttaen lievää likinäköisyyttä. Enpä silloin tiennyt, että näinkin voi käydä.

• andromeida
        aika varattu :) kirjoitti:

Laserointi ei estä kaihin hoitoa, mutta kaikki tiedot tehdystä leikkauksesta on hyvä säilyttää, jotta lääkäri osaa valita oikeanlaisen tekomykiön.

Ja kaihi tulee kaikille, jos vain elää tarpeeksi vanhaksi. ;-) Se, missä vaiheessa kaihia alkaa tulla (nelikymppisenä vai yhdeksänkymppisenä) ja kuinka nopeasti se etenee, riippuukin sitten lähinnä perintötekijöistä. Itse olen hädin tuskin neljänkymmenen, mutta silmälääkäri totesi jo toisessa mykiössä tiivistymistä (eli kaihin esiasteen).

• eipätaida
        Kesä ja yö kirjoitti:

saapa nähdä, koska alkavat suomalaiset leikkauksia tekevät lääkärit pelotella julkisuudessa "edullisempi ja ulkomailla tehty operaatio on aina riski" yms., kun porukka alkaa käymään Tallinnassa.

Jos sulla on ostettu kallis tekniikka ja on kaikki kulut maksettava, eipä taida hinta laskea!

• llllllllllllllllllll

Voin myös kertoa kokemuksia. Eli isäni ja siskoni kävivät laserleikkauksessa Kuopiossa reilu 10 vuotta sitten. Siskoni oli silloin parikymppinen ja isäni neljän-viidenkympin tienoilla. Siskollani oli näkö noin -5 pintaan, niinkuin minullakin ja isälläni -10. Isäni näkö on edelleen erittäin hyvä, näkee kauas todella tarkasti. Joutuu tosin nykyään käyttämään lukulaseja, mutta se on ikääntymisen aiheuttamaa. Siskoni näkö on myöskin hyvä, ei ole tarvinnut myöskään silmälaseja leikkauksen jälkeen. Hän kuitenkin meni leikkaukseen liian aikaisin, koska miinusta on tullut hieman molempiin silmiin. Mutta itse aion kyllä käydä leikkauttamassa silmät tulevaisuudessa, kunhan on tarpeeksi rahaa ja näkö ei enää merkittävästi huonone.

• ERÄ JORMA

minäkin olin silmien laser leikkauksessa mutta toisin kuin sinut minut nukutettiin leikkauksen ajaksi kun heräsin näkö oli entistäkin huonompi ja kaiken lisäksi sain kuukauden päästä kuulla että olen raskaana ei siinä muuten mitään ihmeellistä ole mutta kun olen mies en voi tajuta miten minä olen raskaaksi tullut jos joku tietää niin kertokaa ihmees

• X)

huhahhahahahhaahaaa

• harvinainenotus
        X) kirjoitti:

huhahhahahahhaahaaa

...oli silmiä leikkaavan klinikan osasto jä kävin mittauttamassa silmäni siinä.

Tuon klinikan lääkäri kertoi että silmiäni ei voida lasink-leikkauksella hoitaa koska silmäni ovat eriparia eli vasen on miinusta ja oikea plussaa. Silloin ei kuulema leikata. Sanoipa vielä senkin että tällaisia meikäläisiä on kuulema vain 5% Suomen väestöstä.
        En vain saanut kunnon vastausta siihen miksei vain likinäköistä silmää olisi voinut leikata...

• plussajamiinus
        harvinainenotus kirjoitti:

...oli silmiä leikkaavan klinikan osasto jä kävin mittauttamassa silmäni siinä.

Tuon klinikan lääkäri kertoi että silmiäni ei voida lasink-leikkauksella hoitaa koska silmäni ovat eriparia eli vasen on miinusta ja oikea plussaa. Silloin ei kuulema leikata. Sanoipa vielä senkin että tällaisia meikäläisiä on kuulema vain 5% Suomen väestöstä.
        En vain saanut kunnon vastausta siihen miksei vain likinäköistä silmää olisi voinut leikata...

Harvinainenotus, kuulun samaan ihmeelliseen ihmisryhmään kuin sinäkin, arvot ovat vasemmassa silmässä - 3.25 ja oikeassa 0.5. Kuulostaa omituiselta, ettei silmiäsi olisi sen vuoksi voitu lasikilla leikata. Itse kävin esitutkimuksessa muutama viikko sitten. Lääkärin mukaan juuri silmien eriparisuuden vuoksi silmäni olisi ollut "järkevää" leikata, mutta koska sarveikalvossani oli keratoconus-tyyppisiä muutoksia, leikkausta ei voi tehdä, ei edes pintalaserointina.

• Onnessaan

Tässä ketjussa on tullut paljon kommentteja siitä miten turha leikkaus on, komplikaatioita yms. Ajattelin siis kertoa myös ne syyt joiden vuoksi lähdin operaatioon.

Olin kokoajan täysin tietoinen siitä, että komplikaation mahdollisuus on aina olemassa. Komplikaation voit saada ihan mistä hyvänsä.. esim. pieni haava sormessa voi johtaa verenmyrkytykseen ja hengenlähtöön. Jos välttelisi kaikkia mahdollisia operaatioita koko elämänsä, luultavasti sekin johtaisi jossain vaiheessa hengenlähtöön. :)

Kyse oli minun kohdallani elämänlaadusta. Sellaisen jolla ei ole todella huono näkö, voi olla äärettömän vaikeaa ymmärtää millaista on heikkonäköisen elämä. Arkipäivän pienet asiat voivat yllättäen muuttua hyvin hankaliksi. Esimerkiksi jos suihkuun mennessäsi lasket lasisi jonnekin minne et niitä normaalisti koskaan jätä.. olet pahassa pulassa. Et näe lasejasi, et tiedä minne jätit ne, etkä ilman laseja kykene niitä löytämään. Olen oikeasti joutunut laittamaan piilolinssit silmiini vain sen vuoksi että kykenisin paikallistamaan hukkuneet lasini! Ei ole kivaa, ei todellakaan! vielä jos ajattelee, että jotkut ihmiset eivät voi ollenkaan käyttää piilolinssejä.. olisi siinä urakka tuuma tuumalta käydä sokeana taloa läpi ja hakea lasejaan. Itku varmaan pääsisi.

Saunominen ja uiminen. Kyllä, piilolasit päässä voi saunoa.. mutta se ei välttämättä tunnu miellyttävältä ja hien valuminen silmiin kirvelee piilolasit päässä 10 x enemmän kuin ilman. Omassa saunassaan heikkonäköinen voi käydä ilman laseja tai piilolaseja.. mutta vieras sauna on oikeasti vaarallinen paikka! Heikko näkö vaikeuttaa etäisyyksien arvioimista ja hämäränäköä, saatat hämärässä saunassa kompastua ja kaatua kiukaalle, tai loukkaantua muuten. Voit myös vahingossa koskettaa käsin kuumaa kiuasta.. koska et ymmärtänyt että kiuas onkin niin lähellä. Mökkiolosuhteet ovat luku sinänsä.. ei juoksevaa vettä tai mukavuuksia.. miten saat piilolasit hygieenisesti ja turvallisesti silmiin vaikeissa olosuhteissa, heikossa valaistuksessa ja puutteellisessa hygieniassa?? Uidessa on taas oltava varovainen.. piilolasi saattaa helpostikin huuhtoutua silmästä, eikä puhettakaan mistään sukelteluista yms. Että kaula kenolla vaan rintauintia.. ei mitään kroolailuja tms. ettei naama kastu.. uimahalliin ei voi mennä ilman piilolaseja jos ei näe, se on turvallisuusriski itselle.

Urheilu ja liikunta. Jos lasit rikkoutuvat urheillessa (tai missä hyvänsä kotisi ulkopuolella).. miten pääset kotiin? Et voi ajaa autoa ilman laseja, etkä näe edes mihin bussiin nousta! Ns. melko avuttomaksi siinä olonsa varmaan tuntisi.. piilolasit ovat urheillessa kätevät.. mutta kuten sanottua, läheskään kaikki eivät voi lainkaan pitää piilolaseja.

Huurtuminen. Näin suomen talvikuukausina se ON ongelma. Aina saat pyyhkiä lasejasi huurusta. Ei ole kivaa olla valkoisessa usvassa pari minuuttia joka kerta kun tulet ulkoa sisälle.

Jos käytät piilolaseja, silmälasit on aina oltava mukana.. ja tietenkin kesällä myös aurinkolasit, sekä vahvuuksilla että ilman!! Eikä toisin päinkään haitaksi olisi. Se on ikuinen ja loputon ruljanssi varmistella, että näkökykyä turvaavat apuvälineesi ovat käsillä, ilman et toimeen tule. Näkö ei myöskään läheskään kaikilla ole laseilla tai piilolaseilla korjattuna erinomainen tai hyvä.. Siristelet, korjailet lasien asentoa nenällä, tihrustat ja yrität päästä katsomaan lähempää. Luonnossa liikkuessa puolet ihanista yksityiskohdista jää näkemättä.. näkökentän laidat ovat aina hämärät, koska lasit eivät ulotu laidoille asti.

Leikkaus tarjosi mahdollisuuden päästä kaikesta tuosta eroon jopa yli kymmeneksi vuodeksi. Ikänäkö tulee vääjäämättä, mutta senkin jälkeen kykenen näkemään kauas ja ajamaan autoa.. Se että tarvitsee parin kympin lukulasit joskus tulevaisuudessa on pikkujuttu sellaiselle joka on elänyt vahvojen silmälasien kanssa yli 20 vuotta. Sitäpaitsi leikkaus säästää lasien hinnassa itsensä takaisin. Myös vanhemmiten tarvittavien lukulasien hinta on vain joitain kymppejä.. ja kun lasini maksoivat jo lähemmäs tonnin nytkin.. mitähän olisivat maksaneet kun niihin olisi vielä ikänäkökin tullut??

• Rupelo

Mulle tehtiin Laserleikkaus noin 4 kk. sitten. Pohdin leikkausta ehkä 3,5 vuotta ja luin kaikkea mahdollista aiheesta. Arvot -5.25 ja -4.75 ja molemmissa 1.0 sylinterit. Pelotti enemmän kuin koskaan elämässä. Minulle tehtiin monvisio eli toiseen silmään jätettiin -0.75.

En todellakaan nähnyt kristallinkirkkaasti heti seuraavana päivänä enkä vielä pitkään pitkään aikaan. Silmät olivat punaiset ja kuivat kun korput ja työnsin niihin jos jonkilaista kostutustippaa määrättyjen antibiootti ja kortisonitippojen lisäksi.

Näkö heitteli tosi paljon päivästä ja viikosta toiseen. Alkuun näkyi esim. liikennevaloissa ja muissakin valoissa sellaiset ikävät heijastukset. Ajattelin monta kertaa, että nyt tuli tehtyä elämäni moka. Kuivuus alkoi helpottaa ehkä kuukauden päästä. 1 kk lääkärin tarkastuksessakaan en ollut vielä kovin tyytyväinen. Näkyi myös paljon varjokuvia esim. liikennemerkkien, rekisterikipien ja tv tekstien ympärillä. Ihmisten kasvot vaikkapa kauppakeskuksen vilinässä eivät olleet selkeitä kuin vasta aivan läheltä.

Kuivuus ja varjokuvat ovat helpottaneet ja nään mielestäni oikein hyvin. Välillä vielä kun silmät on väsyneet, telkkarin teksteissä voi näkyä varjoja. Nyt on kuitenkin tyytyväinen, että menin leikkaukseen.

• laseroitu
        Rupelo kirjoitti:

Mulle tehtiin Laserleikkaus noin 4 kk. sitten. Pohdin leikkausta ehkä 3,5 vuotta ja luin kaikkea mahdollista aiheesta. Arvot -5.25 ja -4.75 ja molemmissa 1.0 sylinterit. Pelotti enemmän kuin koskaan elämässä. Minulle tehtiin monvisio eli toiseen silmään jätettiin -0.75.

En todellakaan nähnyt kristallinkirkkaasti heti seuraavana päivänä enkä vielä pitkään pitkään aikaan. Silmät olivat punaiset ja kuivat kun korput ja työnsin niihin jos jonkilaista kostutustippaa määrättyjen antibiootti ja kortisonitippojen lisäksi.

Näkö heitteli tosi paljon päivästä ja viikosta toiseen. Alkuun näkyi esim. liikennevaloissa ja muissakin valoissa sellaiset ikävät heijastukset. Ajattelin monta kertaa, että nyt tuli tehtyä elämäni moka. Kuivuus alkoi helpottaa ehkä kuukauden päästä. 1 kk lääkärin tarkastuksessakaan en ollut vielä kovin tyytyväinen. Näkyi myös paljon varjokuvia esim. liikennemerkkien, rekisterikipien ja tv tekstien ympärillä. Ihmisten kasvot vaikkapa kauppakeskuksen vilinässä eivät olleet selkeitä kuin vasta aivan läheltä.

Kuivuus ja varjokuvat ovat helpottaneet ja nään mielestäni oikein hyvin. Välillä vielä kun silmät on väsyneet, telkkarin teksteissä voi näkyä varjoja. Nyt on kuitenkin tyytyväinen, että menin leikkaukseen.

Sulla on hyvin pitkälti samanlaiset kokemukset kuin mulla :) Näkö tosiaan heitteli paljon ja heittelee vieläkin (2 kk leikkauksesta) johtuen kuivumisesta. Vielä pari viikkoa sitten jompi kumpi silmä (yleensä vasen, joskus oikea, onneksi ei koskaan samaan aikaan) oli aamuisin muutaman tunnin samea, ennenkuin kostui luonnostaan (silmätipat eivät tähän auttaneet). Nyt tämäkin helpottaa, sameutta on tällä viikolla esiintynyt kerran, mutta se oli jo tosi lievää ja kesti vain vähän aikaa. Viime yönä vahingossa nukuin ensimmäistä kertaa ilman silmätippoja, ei ollut aamulla vaikeuksia saada silmiä auki (niinkuin heti leikkauksen jälkeen, voi sitä tuskaa, kun luomet olivat "liimautuneet" silmämuniin...). 1kk lääkärintarkastuksessa mulla oli tosi kuiva päivä ja miinukselle jätetty vasen silmä näki tuolloin paremmin kuin oikea ja nämä tiedot lähti poliisille :/ (miten kauan muuten kestää, ennenkuin saa uuden ajokortin?).

Sen sijaan tuollaisia varjokuvia en ole nähnyt, valot kylläkin vielä leviävät. En ole minäkään katunut leikkausta, vaikka kyllähän tuo kuivuminen alkuun pelästytti pahasti.

• wfq
        Rupelo kirjoitti:

paljoks toiseen silmään jätettiin. ei oo mitään hytöytö kun joutuu kattoo kieroon jos toises on näkö parmepi. sempä taki niiät krojataan jasul jätetitin tahalleen eroa?

• Lasiton

Moi. Päätin vihdoinkin päästä eroon silmälaseista. Pitkän tukimustyön ja harkinnan jälkeen hakeuduin leikkaukseen Helsingin Yksityiselle Silmäsairaalalle. Kokemus oli mieluisa ja todellakin kivuton. Henkilökunta oli osaavan oloisia ja vehkeet hienoja. Ei muuta kuin suosittelen operaatiota! Käykää tsekkaa www.silmaleikkaus.fi

• lähes sokea

Mikähän on sitten raja että silmiä voi operoida? Itsellä kummassakin silmässä 8, ollut 4-vuotiaasta lähtien (nyt 19-vuotias) ja olen alkanut miettiä mahdollisuuksia parantaa näköäni. Tiedän, ettei nollatuloksiin varmasti pääse näillä arvoilla jos leikkaukseen päättää mennä. Piilareita käyttänyt hieman vajaa 3 vuotta, eikä ne sinänsä haittaa elämää, mutta olisihan se mukavaa voida olla käyttämättä laseja/piilareita ollenkaan.

• onnessaan jälleen

Leikkauksesta on nyt reilut kaksi kuukautta aikaa. jatkan vielä kokemusteni kirjoittamista:

Kuukausi leikkauksen jälkeen tehtävässä kontrollissa näköni todettiin erittäin hyväksi kummassakin silmässä. Muutos on vielä mahdollinen, joten lopulliset arvot saan tietää puoli vuotta leikkauksen jälkeen tehtävässä kontrollissa. Tällöin lupasivat myös antaa ajokorttia varten todistuksen.

Silmäni olivat parantuneet erittäin hyvin ja sain luvan lopettaa silmätippojen käytön. Lääkäri suositti, että laitan tippoja, jos siltä tuntuu, mutta silmäni eivät näyttäneet kärsivän kuivuudesta. Sittemmin olen parina aamuna kostutustippoja tarvinnut.. mutta muuten en, en edes näyttöpäätetyössä. Ts. olen elellyt käytännössä "tipattomana" jo lähes kuukauden.

Oman havainnon mukaan näkö on edelleen erittäin hyvä. Erotan pieniä yksityiskohtia uskomattoman kaukaa ja maailma tuntuu hyvin kirkkaalta. Starburst, tai halo tai miksi sitä sädekehää sitten valojen ympärillä kutsutaankin, ilmiötä ei käytännössä enää pahemmin ole, tai en ainakaan huomaa sitä olevan. Hämäränäöstä en tiedä.. mutta ei se tunnu ainakaan huonommalta, kuin mitä se entuudestaan oli. Päänsärkyjä tai muitakaan mahdollisesti silmistä johtuvia oireita en ole saanut. Kirkas auringonpaiste kyllä häikäisee, ehkä lievästi enemmän kuin mitä ennen.. mutta aurinkolasejahan nyt jokatapauksessa tulisi käyttää (UV säteily vaikuttaa kaihin kehittymiseen).

Olen ilmeisen onnekas leikkauspotilas ja todella tyytyväinen operaationi tuloksiin. En olisi tämän parempaa voinut toivoa tai pyytää.

• laseroitu

Hienoa, että sullakin on mennyt noin hyvin :) Mulla edelleen esiintyy silmien kuivumista ja nyt on taas ollut muutaman päivän kuivempi jakso. Olen koittanut miettiä, mikä tämän kuivuuden aiheutti, mutta en ole keksinyt selitystä. Edellisen kuivan jakson jälkeen kosteustilanne oli parantunut huimasti, toivottavasti niin käy nytkin :) Silmälääkäri sanoi, että neljä kuukautta voi joutua käyttämään tippoja, mulla on nyt kolme kk leikkauksesta. Tiesin kuivuusriskit ennen leikkausta ja tälläkin pärjään, jos tämmöiseksi jää. Pääasia, että se alkuajan kamalaakin kamalampi kuivuminen on helpottunut lähes olemattomiin :)

Valot leviävät vielä jonkin verran, mutta ei kaikki valot (tämäkin olisi kiva selvittää, miksi kaikki valot eivät leviä). Kaikki eivät ennen leikkausta ole tienneet, että tällaista saattaa ilmetä ja jäädä pysyväksi haitaksi. Itse tiesin, mutta toivon tämän häviävän. Selvä yhteys on siinä, että mitä kuivemmat silmät, sen enemmän leviää.

Yksi asia, mitä vasta nyt olen alkanut huomata, on se, että minulta on leikkauksen jälkeen jäänyt pois lähes jokapäiväiset pääkivut! Ennen (vuositolkulla) ajattelin niiden johtuvan hartiajumista, mutta nytkin ovat hartiat ja niskat olleet enemmän tai vähemmän jumissa reilun kuukauden, eikä pääkipua esiinny. Leikkaava silmälääkärihän totesi, että optikko oli määrännyt minulle liian vahvat silmälasit ja piilarit (siis kenties jo vuosien ajan! Näköjään se pelkkä optikolla käynti ei riitä, silmälääkärissäkin olisi ollut hyvä käydä toisinaan...) ja pääkivun täytyi johtua siitä. Mutta loistavaa :)

Toki tässä on nyt alkanut mietityttää, millä vauhdilla ikänäkö alkaa lisääntyä, mutta ainakin vielä toistaiseksi miinussilmä vielä toipuu leikkauksesta, lähinäkö miinussilmässä paranee pienenpienin askelin koko aika. Nytkään ei haittaa, pienenkin tekstin näen lukea ilman ongelmia, mutta käden kaikkia ryppyjä en enää näe sentin päästä, mutta pienellä silmätreenillä ja zoomauksella kuitenkin jo 15 cm päästä ;) Mutta ikänäkölasit tulee jossain vaiheessa, siihen asti kiitän jokaista päivää, minkä saa olla ilman silmälaseja :)

• Pääkivuton
        laseroitu kirjoitti:

Hienoa, että sullakin on mennyt noin hyvin :) Mulla edelleen esiintyy silmien kuivumista ja nyt on taas ollut muutaman päivän kuivempi jakso. Olen koittanut miettiä, mikä tämän kuivuuden aiheutti, mutta en ole keksinyt selitystä. Edellisen kuivan jakson jälkeen kosteustilanne oli parantunut huimasti, toivottavasti niin käy nytkin :) Silmälääkäri sanoi, että neljä kuukautta voi joutua käyttämään tippoja, mulla on nyt kolme kk leikkauksesta. Tiesin kuivuusriskit ennen leikkausta ja tälläkin pärjään, jos tämmöiseksi jää. Pääasia, että se alkuajan kamalaakin kamalampi kuivuminen on helpottunut lähes olemattomiin :)

Valot leviävät vielä jonkin verran, mutta ei kaikki valot (tämäkin olisi kiva selvittää, miksi kaikki valot eivät leviä). Kaikki eivät ennen leikkausta ole tienneet, että tällaista saattaa ilmetä ja jäädä pysyväksi haitaksi. Itse tiesin, mutta toivon tämän häviävän. Selvä yhteys on siinä, että mitä kuivemmat silmät, sen enemmän leviää.

Yksi asia, mitä vasta nyt olen alkanut huomata, on se, että minulta on leikkauksen jälkeen jäänyt pois lähes jokapäiväiset pääkivut! Ennen (vuositolkulla) ajattelin niiden johtuvan hartiajumista, mutta nytkin ovat hartiat ja niskat olleet enemmän tai vähemmän jumissa reilun kuukauden, eikä pääkipua esiinny. Leikkaava silmälääkärihän totesi, että optikko oli määrännyt minulle liian vahvat silmälasit ja piilarit (siis kenties jo vuosien ajan! Näköjään se pelkkä optikolla käynti ei riitä, silmälääkärissäkin olisi ollut hyvä käydä toisinaan...) ja pääkivun täytyi johtua siitä. Mutta loistavaa :)

Toki tässä on nyt alkanut mietityttää, millä vauhdilla ikänäkö alkaa lisääntyä, mutta ainakin vielä toistaiseksi miinussilmä vielä toipuu leikkauksesta, lähinäkö miinussilmässä paranee pienenpienin askelin koko aika. Nytkään ei haittaa, pienenkin tekstin näen lukea ilman ongelmia, mutta käden kaikkia ryppyjä en enää näe sentin päästä, mutta pienellä silmätreenillä ja zoomauksella kuitenkin jo 15 cm päästä ;) Mutta ikänäkölasit tulee jossain vaiheessa, siihen asti kiitän jokaista päivää, minkä saa olla ilman silmälaseja :)

pääkipu hävisi kokonaan laserleikkauksen jälkeen. Luulin myös, että lähes päivittäinen pääkipuni johtui niskoista ja hartioista, mutta eipä se sitten olekaan ollut niin. Mahtavaa, kun ei enää päätä säre, kaiken sen muun ihanuuden lisäksi, kun saa elää rillittömänä ja piilarittomana :)

• MiannaMau

Kävin myös laseroimassa silmät viikko sitten. Valitsin KSA :) klinikan. Esi- ja jälkitarkastukset Helsingissä ja itse operaatio Tallinnassa. Hintaan kuului kaikki tarkastukset, matkat, hotelli, lääkkeet, aurinko- ja suojalasit, yösuoja ja ennen kaikkea todella hyvä palvelu ja asiantunteva lääkäri Anst Haavel. Menetelmänä LASIK, joka sopi minulle joka tapauksessa paremin kuin femto, jota ko. klinikalle ei tehdä.

Kaikki meni niin hienosti ja olen supertyytyväinen. Oli totta kai tietoinen riskeistä. Alkulukemat oli -5.75 molemmat silmät ja ikää 32. Nyt on sellainen haukan näkö, että ei paremmasta väliä. Näin heti leikkauksen jälkeen mainiosti.

Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut ja silmistä ei huomaa jälkeäkään operaatiosta. Hämäränäkö on hyvä eikä haloakaan tai valonarkuutta ole. Kosteutan silmiä muutamia kertoja päivässä.

En voi kuin suositella, mutta riskit on jokaisen arvioitava itse :)

Ihanaa ja näkemisen arvoista kesää kaikille!

• eweew

peruslasikia (mekaaninen höylä) ei kannata tänä päivänä suositella kellekään. riskit vielä suuremmat kuin femtossa.

• MiannaMau
        eweew kirjoitti:

peruslasikia (mekaaninen höylä) ei kannata tänä päivänä suositella kellekään. riskit vielä suuremmat kuin femtossa.

Autoimmuunisairauksissa kudoksen paraneminen voi olla heikompaa femtossa kuin lasikissa. Femtossa solut läppää leikatessa "rajähtävät", kun lasiksissa leikkausjälki solutasolla on siistimpi. Isommassa mittakaavassa vertaisin näin: viiltohaava parantuu paremmin kuin rosoinen haava. Tämän vuoksi ko. menetelmä oli minulle parempi. Jokainen arvioi itselleen soveltuvan menetelmän ja on hyvä huomioida arvostellessaan, että lähtökohdat ovat kaikilla erilaiset.

Muille päivityksenä, että haukan näkö on edelleen ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Kosteutusta en enää tarvitse.

• Juuso T
        MiannaMau kirjoitti:

Autoimmuunisairauksissa kudoksen paraneminen voi olla heikompaa femtossa kuin lasikissa. Femtossa solut läppää leikatessa "rajähtävät", kun lasiksissa leikkausjälki solutasolla on siistimpi. Isommassa mittakaavassa vertaisin näin: viiltohaava parantuu paremmin kuin rosoinen haava. Tämän vuoksi ko. menetelmä oli minulle parempi. Jokainen arvioi itselleen soveltuvan menetelmän ja on hyvä huomioida arvostellessaan, että lähtökohdat ovat kaikilla erilaiset.

Muille päivityksenä, että haukan näkö on edelleen ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Kosteutusta en enää tarvitse.

Mulle tehtiin Mehiläisessä pari viikkoa sitten lasik. Kuinka kauan noita tippoja yleensä joutuu käyttämään? Ollut aika kuivat silmät.. Olisipa huomannut http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-hinta-vertailu.php sivuston, olisi säästänyt jonkun verran rahaa..

• SilmäLasiton

• baroosi
        SilmäLasiton kirjoitti:

silmistä. Vähintään 3-6kk.

Hei! Mulla leikattiin eilen pitkällisen harkintani jälkeen femtolla, miinuksia noin -5 ja -5.25 (en älynnyt kysyä oliko lasien kyseiset miinukset samat näkötestissä joka tehtiin) ja hajataittoa 1 ja 0.75.
        Pelkäsin operaatiota aika lailla, sainkin sitten diapamin jolla ei kyllä vaikutusta tuntunut olevan:) mutta itse operaatio meni hyvin ja henkilökunta oli aivan mahtavaa ja asiantuntevaa ja tiesin että olen hyvissä käsissä! Ns nollaan oli tähtäin, leikkaavan lääkärin mukaan ikänäköön on minulla vielä ainakin 6 vuotta. Leikkaus onnistui hienosti, en voisi olla onnellisempi:). Oikea silmäni on jo aivan kuin normaalistikin oli, vasemmassa silmässä on edelleen roskan tunnetta ja hieman haloja näkyy valojen ympärillä. Omaan ennestäänkin kuivat silmät (pärjäsin kyllä ilman kosteustippoja, mutta piilarit kuivuivat silmään todella herkästi ja en voinut esim saunoa, uida tms piilarit päässä), joten tippoja olen varautunut ahkerasti käyttämään puolisen vuotta. Sitten pitäisi helpottaa. Mitkään hirveän kuivat silmäni eivät kyllä nyt ole, tuo vasemman silmän roskatunne on ainut häiritsevä, ja toivonkin sen menevän pian ohi. Onkos muilla roskantunnetta ollut kauankin, useimmilla kun tuntuu se helpottaneen jo seuraavaan aamuun mennessä..? Artelac tipat ovat päivisin käytössä ja ainakin nyt niillä pärjään, oftagel tuntui erittäin hyvältä ainakin yöllä, sillä en tarvinnut tippoja hetikään kun aamulla heräsin:)).
        Mutta en ole vielä huolissani, näen kuitenkin aivan loistavasti, vähintään yhtä hyvin kuin rilleillä! On tämä niin outoa..ja ihanaa:). Kovasti odottelen että aikaa hieman kuluu ja pääsen sinuiksi silmieni kanssa, nythän niitä varoo kokoajan kuten pitääkin.
        Näköäni ei tietenkään vielä ole katsottu mikä se on, mutta pikaiseen leikkauksen jälkeen lääkäri näytti mulle taulua jossa näkökyky 0.8 jos näki kaiken, ja minähän näin vaikka sumeaa vielä olikin:)).
        LÄhelle näen myös aivan kuten ennen. Tiedän toki että näkö hakee vielä sitä lopullista jne, mutta halusin kertoa näin tuoreen leikatun tarinan tänne jos joku miettii ja empii ja kaipailee positiivisia kirjotuksia.
        Voin palailla kertomaan myöhemmin onko näkö muuttunut ja milloin roskantunne loppui. Kuivuudesta/sarveiskalvon turvotuksestahan se varmaan johtuu. Näin ainakin uskon ja toivon:).
        Voin erittäin lämpimästi suositella Joensuun ITE:n lääkäriä Jari Leppälää ja huipputiimiä:)

• r323
        baroosi kirjoitti:

Hei! Mulla leikattiin eilen pitkällisen harkintani jälkeen femtolla, miinuksia noin -5 ja -5.25 (en älynnyt kysyä oliko lasien kyseiset miinukset samat näkötestissä joka tehtiin) ja hajataittoa 1 ja 0.75.
        Pelkäsin operaatiota aika lailla, sainkin sitten diapamin jolla ei kyllä vaikutusta tuntunut olevan:) mutta itse operaatio meni hyvin ja henkilökunta oli aivan mahtavaa ja asiantuntevaa ja tiesin että olen hyvissä käsissä! Ns nollaan oli tähtäin, leikkaavan lääkärin mukaan ikänäköön on minulla vielä ainakin 6 vuotta. Leikkaus onnistui hienosti, en voisi olla onnellisempi:). Oikea silmäni on jo aivan kuin normaalistikin oli, vasemmassa silmässä on edelleen roskan tunnetta ja hieman haloja näkyy valojen ympärillä. Omaan ennestäänkin kuivat silmät (pärjäsin kyllä ilman kosteustippoja, mutta piilarit kuivuivat silmään todella herkästi ja en voinut esim saunoa, uida tms piilarit päässä), joten tippoja olen varautunut ahkerasti käyttämään puolisen vuotta. Sitten pitäisi helpottaa. Mitkään hirveän kuivat silmäni eivät kyllä nyt ole, tuo vasemman silmän roskatunne on ainut häiritsevä, ja toivonkin sen menevän pian ohi. Onkos muilla roskantunnetta ollut kauankin, useimmilla kun tuntuu se helpottaneen jo seuraavaan aamuun mennessä..? Artelac tipat ovat päivisin käytössä ja ainakin nyt niillä pärjään, oftagel tuntui erittäin hyvältä ainakin yöllä, sillä en tarvinnut tippoja hetikään kun aamulla heräsin:)).
        Mutta en ole vielä huolissani, näen kuitenkin aivan loistavasti, vähintään yhtä hyvin kuin rilleillä! On tämä niin outoa..ja ihanaa:). Kovasti odottelen että aikaa hieman kuluu ja pääsen sinuiksi silmieni kanssa, nythän niitä varoo kokoajan kuten pitääkin.
        Näköäni ei tietenkään vielä ole katsottu mikä se on, mutta pikaiseen leikkauksen jälkeen lääkäri näytti mulle taulua jossa näkökyky 0.8 jos näki kaiken, ja minähän näin vaikka sumeaa vielä olikin:)).
        LÄhelle näen myös aivan kuten ennen. Tiedän toki että näkö hakee vielä sitä lopullista jne, mutta halusin kertoa näin tuoreen leikatun tarinan tänne jos joku miettii ja empii ja kaipailee positiivisia kirjotuksia.
        Voin palailla kertomaan myöhemmin onko näkö muuttunut ja milloin roskantunne loppui. Kuivuudesta/sarveiskalvon turvotuksestahan se varmaan johtuu. Näin ainakin uskon ja toivon:).
        Voin erittäin lämpimästi suositella Joensuun ITE:n lääkäriä Jari Leppälää ja huipputiimiä:)

sanokaas uusintaleikkausten hinnasta semmosta että eikös tuu mieleen että eka leikkaus on varminta siellä missä on kalleimmat uusintaleikkaukset!

• samakokemus

Kävin samassa paikassa ja myös HYVIN tyytyväinen. Silmilleni olisi sopinut sekä Lasik että Epik. Harrastukseni ja kuivan silmän syndrooman takia päätin mennä Epik leikkaukseen. Sopivuustestin suorittanut asiantuntijakin oli itse ollut samassa leikkauksessa ja puhui hyvin aivoimesti, mitkä ovat sen plussat sekä myös miinukset. Mulla pari ensimmäistä päivää olivat oudot, muuten kaikki meni ylösmäkeä eikä mitään jälkivaikutuksia. Harkitsin pitkään, mutta ajan leikkausta varten varasin kyllä nopeasti kun tutkimuksen jälkeen jo halusin jättää rillini heille.

Ystäväni kävi Tampereella tekemässä testin, muttei saanut puoltakaan tietoa silmistään kuin minä. Nyt on myös menossa KSA:lle, että saako enemmän tietoa ja saman vastauksen. Hänelle ei Tampereella leikkausta pystytty tekemään, sarveiskalvo on liian ohut. Mutta jos silmää ei leikata, niin ehkä materiaali riittää.

• uskomatontyyppi
        r323 kirjoitti:

sanokaas uusintaleikkausten hinnasta semmosta että eikös tuu mieleen että eka leikkaus on varminta siellä missä on kalleimmat uusintaleikkaukset!

onko logiikkaasi kotona?

• mortti234

samakokemus nimmerkille voin sanoa omasta kokemuksestani että KSA Silmäkeskus on parempi, asiantuntevampi ja ammattitaitosempi kuin mikää suomalaisista. Asiointi sujui sujuvalla suomen kielellä eikä mitää ongelmia kun on vuosi silmäleikkaus operaatiosta.

http://www.silmalaserleikkaus.fi/

Yllä linkki mistä saa lisäinfoa.

• Lukekaa ensin

Totuus taittovirhekirurgiasta:

www.antilasik.fi

• Kukkis

Itse olen 15 vuotias ja molemmat silmäni ovat 0.1 näin näkö testillä juuri ja juuri ensimmäisen E kirjaimen suunnan ja olen miettinyt tätä mutta pelottaa pikkasen se kun puudutus piikki laitetaan silmään :/

• flink2

Harkitse 5-10v päästä leikkausta uudestaan. Eikä siinä mitään puudutuspiikkiä laiteta.

• Asian Tuntija

Et voi mennä leikkaukseen. Ikäraja on 18. Tämän lisäksi näön tulisi olla muuttumaton pari vuotta ennen kuin menee leikkaukseen.

• A:R

mä haluan tehdää laaserileikaus huomenna, muttä vähän pelkä, en tiedä onko hyvä vai ei:(((

• NeverGoThere78

Ensin esitutkimukset, sitten harkinta-aika, ota selvää riskeistä, mikäli päädyt ratkaisuun, leikkaus yksi silmä kerrallaan, kuten avi ja käypä hoito -suositus esittävät.

• huijattu3

Uusimmat laitteet löytyvät pääkaupunkiseudulta. Periferiassa (Jyväskylä, Pori, Kuopio, Joensuu, Tampere ja ect) laitteet ovat sen verran vanhoja, että niitä ei edes valmisteta enään. Kysy varmistus lääkäriltäsi ennen leikkausta.
      Esitutkimukset tekee halvempi optikko ja lääkäri vain käynnistää koneen.

• Leikkauksen riskit

Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

Silmäleikkauksen riskit:
      - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
      - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
      - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
      - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
      - kaksois- tai haamukuvat
      - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
      - yli- tai alikorjaus
      - leikkaus väärillä vahvuuksilla
      - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
      - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
      - päänsärky (migreenin paheneminen)
      - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
      - karsastuksen paheneminen
      - lasiaisen samentumat
      - pysyvä valonarkuus
      - huono tottuminen monovisioniin
      - jälkikaihi
      - yliherkkyys silmätipoille
      - sarveiskalvon oheneminen
      - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
      - verkkokalvon vaurioituminen
      - läppäongelmat
      - epiteelin kasvu
      - tulehdukset
      - masennus

• Itkisinjosvoisin

Kävin silmälaserleikkauksessa 15 vuotta sitten. Miinuksia olin. -2 ja hajataittoa -0.50.
      Tämän jälkeen silmiäni on korjattu kaksi kertaa ja nykyään käytän lukulaseja.
      Leikkausten hinnalla olisin ostanut monet merkki silmälasit ja tällä hetkellä pärjäisin jopa ilman silmälaseja.
      Lisävaivana sain vielä kuivat silmät.
      Nämä kaikki vain turhamaisuuden takia.

• Merih

Hei,

Annetaan pakkausta Oftan Dexa -silmätippoja. Pullot ovat avaamattomia, sinetit tallella ja parasta ennen 1/2016. Samoin 2 pakkausta Ocutears kostutustippoja. Ovat jääneet käyttämättä ja annan pois muuton tieltä!
      Jos olet menossa laserleikkaukseen niin tästä saat lääkkeet postikuluilla. Kommentoi alle niin laitan tarkempaa s-postia!

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7260
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3446
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      160
      1741
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      335
      1723
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1385
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      257
      1228
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe