kävin paikallisessa urheiluliikkeessä kysymässä että miten huollan laakerit. sanoivat että ota laakerit irti, ja laita ne naftaan likoomaan. Onko kokemuksia toimiiko? ei puhunut mitään että pitäisi kylkipellit avata jne.... ja entäs sitten ku oon liottanu niit vaikka yön yli nii kauanko niitä pitäs kuivata ennenku ne voi asentaa takaisin rulliksiin?
rullaluistimien laakerit kuntoon naftassa?
7
2302
Vastaukset
- manu43
kauppias tarjoo kaupan oman tai jonkin valmistajan rullaluisteluun tarkoitetun puhdistussetin. En kyllä usko, että käskee laittamaan naftaan likoomaan suoralta kädeltä. Kyllä kaupassa myydään rullaluistimen puhdistussettejä, jos on oikee rullaluistimia myyvä kauppa. En nyt usko tuohon tarinaan. Eikä naftassa liotus ole mikään ohje.
Minkä paikkakunnan ja minkänimisessä urheilukaupassa kävit? - liukaslätkä
kattavat ohjeet:http://www.katukiitajat.fi/yleista/huolto/index.htm
- yks putsaaja
Kyllä varmaan toimii, mutta nafta haisee kyllä senverran pahalta etten ihan ekaksi sitä käyttäisi.
Itse olen yleensä käyttänyt laakereitten (polkupyörän, rullaluistinten ja pienkoneiden) putsaamiseen lamppuöljyä.
Ja putsauksen jälkeen sitten ns "ompelukoneöljyä". Eli siis näitä ohuita jokapaikan öljyjä.- sujuu öljyttynä
laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).
Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.
Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen
Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.
Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto. - laakerit amazonista
sujuu öljyttynä kirjoitti:
laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).
Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.
Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen
Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.
Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto.kattelin tossa amazonia. sieltä löytyi aika hyvii laakeripaketteja esim: http://www.amazon.com/gp/product/B0000ASDR8/ref=s9_simh_gw_p200_i1?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-3&pf_rd_r=1TDWQFWH7DDEQNWPCRSN&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938811&pf_rd_i=507846
http://www.amazon.com/Boss-608-ABEC-Speed-Bearings/dp/B003E05N2I/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1272905599&sr=1-3
tuossa jälimmäisessä näyttää olevan laakerin toinen kylki auki? onko se nyt sitten parempi vai huonompi? tällä hetkellä omistan K2 moto 90 ja niissä on alkuperäiset laakerit ja ne on kummaltakin puolelta kiinni. onko nuo koot stadardeja pyörien reijän koon kanssa? että voi ostaa mikkä tahansa abecit niin sopii pyörien keskiöön? ja onkos kellään tietoa, että mistä noita alumiinisia väliholkkeja saa ostettua?
- Jussi (slow&scared)
http://kotisivu.dnainternet.net/mamoi/
Tuossa on tuollainen laakeripesuri... tekee oikeastikkin puhdistuksesta paljon miellyttävämmän toimen piteen, jos siis ihan oikeasti aikoo laakereita putsata. Ja edelleen jos meinaa ihan oikeasti putsata laakereita kannattaa laakereiden toinen kylki pitää auki aina. Käytännössä laakerien puhdistus on näin äärimmäisen helppo ja lopputulos on suht. hyvä. Ei tarvitse kuin irroittaa laakerit ja asettaa ne pesimeen ja pestä, kuivata sekä asentaa takaisin (tietty joku voitelu on paikallaan kuivatuksen jälkeen). Tuo kylkipeltien irroitus ja takaisin asennus on nimittäin V mäistä puuhaa. Niin tietysti laakeri, josta on toisen puolen kylkipelti irti asennetaan renkaaseen auki oleva puoli sisäänpäin (renkaaseen päin).
Sitten olen myös nähnyt netissä, jonkin sortin "ultraääni"? puhdistimen (vai perustuiko se jonkinlaiseen muuhun värähtelyyn). Kokoemusta ei ole sen enempää...
Lopuksi... voi tietysti ajatella, että kannattaako niihin laakereihin käyttää kauheesti aikaa ja vaivaa, jos 30 € saa laakerisetin (netistä varmaan paljon halvemmallakin). Itse olen vain sitä mieltä, että nuo halvat laakerisetit on huonoja kestävyydeltään ja muutenkin.- avolaakerit?
kannattaisko ostaa tollaset avonaiset laakerit missä on toinen puoli avonainen? meinaan vaan että laittais ne avonaiset osat sinne pyörän sisäpuolelle. Vois olla helpompi putsata, ottaa vaan irti ja upottaa naftaan ja antaa olla yön yli ja takasi kiinni? mitäs sanotte?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748