kitkat & nastat

kitkaspede

Tulipa mieleen semmoinen visio, että mitenkähän toimisi autossa kitkarenkaat edessä ja nastat takana.. ja tuollainen jaottelu ihan lakisääteisesti jotta joka autossa olisi talviaikaan noin.

Tuo siksi, kun sanotaan että olisi hyvä jos 50/50 jaolla olisi nastat & kitkat, tuossa se jakaantuisi. Myöskin, nasta taakse siksi että se pääkallokeleillä pitäisi paremmin kuin etuakselin kitkat (perä pysyisi tiessä kiinni) ja myöskin siksi että mukava kitkarengas olisi hiljaisempi, joka lisäisi ajomukavuutta etupenkkiläisillä.

Tuo 50/50 rengastus voisi myös säästää tiestöä ?

Laillinenhan tuo ei nykylain mukaan olisi, mutta olisiko ajatuksessa lisätutkimukselle aihetta (pito, äärikäyttäytyminen, tiestön kuluminen jne...)

5

751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku kitkamies

      että eteenhän ne nastat pitää pistää, koska 90 prosenttia kelestä se kitka pitää paremmin...

      • 12+3

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.


      • talvirenkain kesällä
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        > Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta

        Eli taas se nähtiin; tyypillinen jyrsijä on paitsi tyhmä, niin myös laiska eikä saa aikaiseksi vaihtaa kesärenkaita alle.

        Näiden tollojen takia joudutaan käyttämään karkearakeista asvalttia, joka pakkasrapautuu pahemmin = tiet ovat keväällä kauheassa kunnossa ja rengasmelua riittää myös kesärenkailla.


      • pekku222
        12+3 kirjoitti:

        tiedätkö paljon teiden uudelleen päällystäminen työllistää.Eli jos ei kulu niin kymmeniä tuhansia työttömänä heti ja töissä olevien verot tietenkin nousee.Ei pidä ajatella putkiaivoilla,kuten nyky porukka ajattelee vaan kokonaisuutta ja sitä ei alle 30v pellet tajua.Ei ole hahmottelukykyä ollenkaan niillä.
        Toinen asia,jotta kitka on vuoden rengas eli joka vuosi ostettava uudet,kun nastarenga menee 3-4 vuotta.Johtuu muuten siitä,että ilman ollessä lämmin kitkarengas,joka on paljon pehmeämpää kumiseosta kuluu ertittäin nopeasti.

        ajja n. 1,5x pitempään kuin nastoilla edelliset blizzakit talviajoa 5v a20tkm siis 100tkm nastoilla en koskaan päässyt kuin 3 talvea ja silloinkin se 3. talvi laittomilla sillä nastojen määrä ei ollut sallitussa, nyt michelin maxi-ice auto ostettu 2005 ja vielä 6 mm pintaa vaikka 5,5 talvea takana ja n. 80 tkm (ajot jonkin verran vähentyneet) eli vielä ensitalvi menee loistavasti, joten se 100tkm tulee näillekkin kitkoille talviajoa, ja ajo on pk-seudulla eli 95% jäättömällä tiellä ( pohjoisemmassa kestäis paljon kauemmin lumella ja jäällähän rengas ei kulu niin paljoa).


    • ei parempia taakse

      Paremmin kääntyy auto, jossa on joka samanlaiset huonot renkaat, kuin edessä huonot ja takana paremmat. Siksi ei ole mitään järkeä laittaa taakse parempia. Se vain haittaa auton kääntymistä, kun perä pysyy raiteilla ja keula puskee suoraan. Takarenkaiden parempaa pitoa ei saada hyödynnettyä, ja kaarrenopeudessa jäädään heikommalle tasolle kuin että olisi neljä huonoa rengasta joka nurkassa. Tämä saattaa tuntua jonkun mielestä uskomattomalta, mutta totta se on. Kilpakuskit kyllä tietää ja insinöörit ymmärtää tämän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1354
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      732
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      699
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      47
      670
    Aihe