Loppu kesällä toteutuu pitkäaikainen haave, muutan ok-taloon maalle!
Sinne olisi haaveissa saada pitkänä haluamani ystävä, koira nimittäin. Kotona asuessa meillä oli aina pystiffejä (pyreneittenmastiffeja) ja päätinkin, että kun olosuhteet tulee hyviksi niin sitten koira tulee taloon! Itse olen päivätyössä.
Rotu vaihtoehtoina mulla on mm.
-irlanninsusikoira
-tanskandoggi
-dogo argentino
-bernhandilainen
-doberman
Mutta mietin onko noista mikää ns. sopiva rotu. Toki muitakin rotuja saa ehdottaa!
Täsäs hieman ''vaatimuksia'' koiralle:
-Ei mielellään kovin haukkuherkkä (eli ei laumanvartijarotuja!)
-Liikunnasta nauttiva (itse tykkään luonnossa liikkumisesta).
-Ns. perheenjäsen - tulee sinne minne mäkin menen, osallistuu esim. pihatöihin.
-Mielellään lyhyt turkki (en halua päivittäistä, tuntien harjaamista).
-Harrastuksena lähinnä toko sekä näyttelyt, lenkkien lisäksi.
-Mielellään ''suuri'' rotu, pienet eivät ole mun ''juttu''.
-Haastetta saa olla, en halua mitään ''tossun alle menevää koiraa''.
-Nauttii tekemisestä (tyyliin vaikka niistä ''älypeleistä'', mitä koirille myyään).
-Ei paimentavarotu (esim. setterit, saksanseisoja tms,)
Hakoteillä rodun suhteen?
17
911
Vastaukset
- tämä?
amerikanakita kriteereihisi?
Ei ole haukkuherkkä
Vaikka on rauhallinen koira, niin osaa nauttia yhteisistä hetkistä luonnon parissa
Todellakin perheenjäsen, mutta ei kuitenkaan ole ns. perskärpänen. Rakastaa olla perheen lähellä olematta kuitenkin koko ajan "jaloissa".
Lyhyt turkki, mutta paksu pohjavilla. Kaksi kertaa vuodessa totaalinen karvanlähtö, joka menee nopeasti ohi.
Toko onkin sitten vähän niin ja näin. Erittäin älykäs koira, mutta tympääntyy liiallisiin toistoihin. Tarvitset mielikuvitusta ja huumoria motivointikeinoihin.
Koot pyörii narttujen keskimääräisestä koosta n.63 cm uroksien 70cm
Nauttii kyllä kaikesta älypeleistä. Kaikesta jossa tarvitsee käyttää pää, mutta kerran keksittyään saattaa tosiaan tympääntyä. Vähän sama homma, kuin tuossa tokossa.
Ei ole paimentava rotu
Lisää voit lukea vaikkapa kotisivuiltani www.kennelasterismos.webs.com
Sähköpostia voit laittaa, jos rotu alkoi kiinnostamaan. Myös koiriimme voi tulla tutustumaan. Itselläni kaksi ja mielestäni sopisivat sinulekin.
- ...
bokseri! :)
- Yks haaveileva
Miten olisi Cane Corso, täyttäisi kaikki sinun vaatimukset.
Lue tarkemmin yhdistyksen sivuilta ja foorumilta löydät paljon keskustelua asiasta ja asian vierestä;)
http://www.canecorsoclub.fi/rotu.html
- nämä tulevat mieleen
Tai amerikanstaffordshirenterrieri. Sitten airedalenterrieri, bullterrieri tai rottweiler. Nuo mainitsemasi rodut sekä kaikki tähän asti muiden maininneet sopisivat inusta myös hyvin. Sitten suosittelen vielä mastiffia tai bullmastiffia. Ja ehdottomasti suosittelisin myös vihikoiraa :-)
- rekipystärit
Grönlanninkoira, alaskanmalamuutti, siperianhusky !
- lade"
Suosittelisin :-) Meillä ihana sellainen poika !
- jokuvaan.
Ei kai setterit ja seisojat ole paimentavia rotuja? Eikös ne ole metsästyskoiria? Kysyn vain. :) Jäi ihmetyttämään mitä tuolla tarkoitat.
Itse olen ajatellut ottaa irkun belggarini kaveriksi eli itse tietenkin irkkua suosittelisin. :) - fsetgythrr
en tiedä sopiiko tämä sinulle sinun tarkoituksiin..mutta oli ihan pakko ehdottaa kun on harvinainen iso näyttävä koira ja et ehkä ole tätä huomannut.
eli
http://sennenkoirat.net/site/isosveitsinpaimenkoira - jjelena1
Kiiitos vastauksista, tuli muutama rotu mitä en oo koskaan ajatellut itselleni:)
Cane Corsoa olen kanssa katsellut, mutta kasvattajia taitaa olla äärimmäisen vähän vielä.
Komea koirahan tuo kyllä on!
Boxeri on ehkä turhan aktiivinen; lähinnä jos sairastuu esim. 39asteen kuumeeseen, etkä jaksa lenkittää 2h mehtässä niin mitenkä lie tuo suhtautuu kun ei saakkaan sinä päivänä yhtä paljon liikuntaa! Koska käsittääkseni aika energiapommi ;)
Akitaa miettinyt, mutta liekkö tuo enempi ulkopainotteinen rotu turkkinsa takia? Taitaa enempi viihtyy ulkona?- tämä?
Am.akitaa ei todellakaan pidetä ulkokoirana. Se on seurakoira ja viihtyy perheen parissa. Jotkut pitävät työpäivän ajan ulkona, mutta muuten sitten ovat ihan "sisäkoiria". Meilläkin koirat haluavat olla lauman/perheen kanssa, kuin yksin ulkona.
- Tahtoo Corson
Kaverillani on Cane Corso ja itselläni on myös harkinnassa, menen nyt keväällä pentuja katsomaan, sillä saamani tiedon mukaan suomeen syntyy nyt toukokuussa kaksi pentuetta, joten nyt tarkkailemaan kasvattajien sivustoja;)
- replyyy
Doberman on myöskin varmasti melko aktiivinen koira, ja terävä. Koulutus varmaankin melko vaativaa, ehkä kannattaisi alkuun ottaa jokin helpompi rotu?
Tanskandoggi varmasti on ihana rotu, lempeä koira eikä tuntemani juuri hauku. Miinuksena suuret ruokakulut (kaverilla doggi ja sanoi että 300e kuussa menee ruokaan jos syöttää laadukasta) ja kuolan määrä... Rotu ei myöskään ole pitkäikäinen ja sairauksia on.
Bernhandilaisen tyyppisestä koirasta tulee mieleen myös Leonberginkoira. Seurakoirana pidetty suuri lempeä koira joka ei varmaankaan turhia hauku. Ja uskollinen on. Pitää uimisesta. Tosin en ole tavannut kuin yhden Leonbergin mutta..
Setteri ja saksanseisoja eivät ole paimentavia rotuja vaan kanakoiria. Paimentavia rotuja löytyy esimerkiks Kennelliiton roturyhmästä 1, tässä linkki mitä koiria kuuluu mihinkin ryhmään, ehkä selventää pohdintojasi.
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?R=351 - Jokuvaan.
replyyy kirjoitti:
Doberman on myöskin varmasti melko aktiivinen koira, ja terävä. Koulutus varmaankin melko vaativaa, ehkä kannattaisi alkuun ottaa jokin helpompi rotu?
Tanskandoggi varmasti on ihana rotu, lempeä koira eikä tuntemani juuri hauku. Miinuksena suuret ruokakulut (kaverilla doggi ja sanoi että 300e kuussa menee ruokaan jos syöttää laadukasta) ja kuolan määrä... Rotu ei myöskään ole pitkäikäinen ja sairauksia on.
Bernhandilaisen tyyppisestä koirasta tulee mieleen myös Leonberginkoira. Seurakoirana pidetty suuri lempeä koira joka ei varmaankaan turhia hauku. Ja uskollinen on. Pitää uimisesta. Tosin en ole tavannut kuin yhden Leonbergin mutta..
Setteri ja saksanseisoja eivät ole paimentavia rotuja vaan kanakoiria. Paimentavia rotuja löytyy esimerkiks Kennelliiton roturyhmästä 1, tässä linkki mitä koiria kuuluu mihinkin ryhmään, ehkä selventää pohdintojasi.
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx?R=351Sitähän minäkin tuolla aikasemmin ihmettelin ettei setterit ja seisojat ole paimenkoiria.
- jjelena1
En nyt tiedä onko doberman kovin hankala rotu jos verrataan pystiffeihin! Ne vasta luupäitä ovat.
Tanskandogit on joo lyhyt ikäisiä ja kuolaavat paljon, mutta ei mua kuolan määrä haittaa!
Ikähän toki miinusta mutta osaa nauttia niistä yhteisistä hetkistä entistä enempi koska koskaan ei tiedä millon aika tulee :/
-Ei mitään kanakoiria, paimentavia tms.joilla riistaviettiä/paimentamisviettiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506873Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6762978Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841265
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927