Lääkärini epäili että vanhemmalla iällä alkaneet migreenin auraa muistuttavat kohtaukset voisivat johtua polysytemia vera -nimisestä sairaudesta ja määräsi tutkimuksiin.
Onko täällä ketään, jolla olisi tuo polysytemia vera ja aiheuttaako näköhäiriöitä ja ennen kaikkea minkälaisia, jos aiheuttaa?
Polysytemia vera
2
2266
Vastaukset
- diagnosoitu 2008
Hei
Minulla on polysytemia vera ja olen saanut auraoireita. Kohtauksen alussa näkökenttään ilmestyy sumea piste, joka alkaa laajentua ja siihen tulee (minulla) kaksi souraa juovaa jotka muodostavat kulman ja jotka sisältävät vilisevän sahalaitakuvion. Tämä kulma sitten liikkuu hyvin hitaasti näkökentän poikki. Yleensä kohtaukset on kestäneet siinä puolisen tuntia. Ja tuo näköhäiriö on sen verran havainnointia häiritsevä, että autolla liikkuessa on syytä pysähtyä tien viereen kunnes se menee ohi.
Näin siis omalla kohdallani.
Polysytemia veraan liitetään monia muitakin oireita, jotka voivat esiintyä hyvinkin satunnaisesti yhdistelminä.
Joitakin esimerkiksi:
-väsymys (on minulla)
-kutina
-pistely, polte esim varpaissa (kuten minulla)
ja moni muu.
perus hoito polysytemia verassa on venesektiot muutaman kerran vuodessa, veren luovutusta vastaava toimenpide, jolla ohennetaan verta. polysytemia verassahan luuydin tuottaa punasoluja enemmän kuin keho tarvitsisi, ja siksi veri muuttuu vähän kerrassaan paksummaksi, mikä vaikeuttaa verenkiertoa ja useimmat oireet johtuvat juuri tästä veren virtauksen hankaluudesta.
yleensä polysytemia vera pysyy hoidoilla hyvin kurissa. - AV
Hei.
Minulla on ollut migreeni ilman auraoireita, mutta kun vaihdevuodet alkoivat, niin migreeni hävisi. Vuonna 2008 minulla todettiin polysytemia vera ja yhtenä oireena on ollut ns. auraoireita eli sahalaitakuvioita, jotka kestävät korkeintaan tunnin ja ovat niin voimakkaita, ettei silloin näe muuta. Niihin liittyy myös "huono olo", mutta ei päänsärkyä. Johtuvatko auraoireet polyystemia verasta vai jostain muusta, niin siitä en ole varma.
Toivotan sinulle hyvää vointia ja iloa elämääsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1901201Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221068- 70800
- 48794
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53740- 60649
- 33642
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva48642- 52607
- 50595