Avaampa tämmöisen suomalaisuuden päivän kunniaksi.
Eli millaiset asiat tekevät meistä suomalaisia? Mitkä suomalaisuuden piirteet nauttivat arvostustasi ja onko suomalaisuudessa negatiivisia piirteitä, ja millaisia jos niitä on?
Onko suomalaisuus muuttunut viime vuosikymmeninä ja miten?
Että kyselyikää pukkaa mullakin Ü
Suomalaisuus
24
452
Vastaukset
- TizaNova
Pitäsikö taas kysyä Sofi Oksaselta? :)
Niinhän ne kaikki toimittajat ja totuuden kuultuaan suuttuvat yhteistuumin lukijoiden kanssa.
Siitähän seuraa pitkään kestävää jurputusta ja kaunaa, jota kukaan rehellinen suomalainen ei tunnusta .
Ja järkyttävää melankoliaa, kossupulloon kyynelehtimistä kun ollaan niiiiiin herkkiä.
---
Toisaalta ollaan oikeesti empaattisia, joskus liiankin. Apua annetaan jos joku hoksii sitä pyytää.
On kai meistä tullut pikkuriikkisen avoimempiakin.
--
Avauksesi vaikutti arveluttavan asiapitoiselta, niinpä suomalaisena luulottelen siihen olevan haudattuna jotain piilomerkityksiä. Hyväuskoisena kuitenniin vastaan, aina se yks päivä on sen väärti. :)
--
Parhaiten tähän sopisi nyt se Eton runo, jota en jaksa just etsiä.
Tai Kari Tapion "Olen suomalainen"- TizaNova
Näyttää olevan analysoitu ja käännelty sinnetänne kääntäjän 'avulla',
on siinä alussa se ihka oikeakin teksti.
http://saaressa.blogspot.com/2009/04/suomalainen.html
Otetaanpa vielä Kari Tapiokin mukaan:
http://www.youtube.com/watch?v=J_G3VN0wo6I
Aina voi vaan toivoa linkkien pelittävän. Mutta toi ensimmäinen kertoi paljon suomalaisuudesta. Siis että suomalainen haluaa että ulkomaalaiset määrittävät millainen on suomalainen. Tai ei halua vaan vaatii. Siitä suomalaisuuden piirteestä on sitten moni maahan muuttanut tehnyt itselleen ansion lähteen, toimien "suomalaisuuden asiantuntemuksen päivystävänä dosenttina", antaen lausuntoja suomalaisuudesta aina kun Suomessa jotain tapahtuu. Ja lausuntojen tulee tietty olla sellaisia joita suomalaiset haluavat kuullakin, vähän niinku siinä Eton runossa Ü
- vasso-Q
Syyttömänä syntymään sattuin minä, tähän maahan pohjoiseen ja kylmään. (varastettu Martti Syrjältä sanat).
Olen sattunut syntymään yksimielisenä eli ei ryhmäliikunnasta pitävänä ihmisenä ja ikuisesti toisinajattelevana, niin siitä huolimatta minusta suomalaisuus on juuri sitä, mitä edellinen kirjoittava sanoi. Se runo jota hän ei viitsinyt linkittää.
Päätän analyzeeraamiseni tähän ja olen tyytyväinen suomalainen kohtalon oikusta. Jos en olisi minä, en olisi edes olemassa.....että joukkuelajit eivät ole olleet suomalaisten vahvuus kuin vasta ihan viime vuosikymmeninä? Silti puolet Suomesta on rakennettu talkoilla hyvässä hengessä.
näen nyt suomalaisuuden eri näkövinkkelistä kuin ennen. Täällä Hämeen laitamailla on kaikki niin paljon yksinkertaisempaa ja suoraviivaisempaa. Täällä ihmiset ovat "paljaampia" kuin kaupungeissa. Valtaosa maamme väestöstä on suoraa ja rehtiä porukkaa.
Suurimmissa kaupungeissamme näkee suomalaisuuden ohenemisen, väki on siellä muuttunut jotenkin enemmän eurooppalaisiksi.
Kaipa se kateus on turhan sitkeessä suomalaisissa.Harvemmin suomalaisiin joutuu pettymään. Mutta joskus toivoisi että joillekin olisi suotu edes se ainokainen voittajageeni. Jatkuvan ryömimisen pohjasakassa täytyy olla paitsi ikävää niin myös nolon puoleista Ü
Zone kirjoitti:
Harvemmin suomalaisiin joutuu pettymään. Mutta joskus toivoisi että joillekin olisi suotu edes se ainokainen voittajageeni. Jatkuvan ryömimisen pohjasakassa täytyy olla paitsi ikävää niin myös nolon puoleista Ü
että mihin se koira karvoistaan pääsisi, koskee niin suomalaisia kuin muitakin kansallisuuksia. Onnekseni olen livessä välttynyt mutalieroilta, joten kokonaiskuva suomalaisista on erittäin positiivinen. Onneksi se vanha viisaus "yksi mätä omena pilaa koko korin" ei aina päde ihmisiin, sillä sehän on hyvin paljon kiinni niistä ympärillä olevista omenoista ;)
on jo tyhjentävästi sanottu edellisissä kommenteissa, mutta räpellän nyt tähän omia tuntojani :)
Suomalaisista piirteistä arvostukseni saa konstailemattomuus, paitsi savolaisilla :)
Suomalainen on myös kohtuullisen lainkuuliainen, sitä arvostan erittäin korkealle. Täällä uskaltaa vielä kohtuullisen rauhassa liikkua, ei tarvitse jatkuvasti pälyillä ympärilleen varkaita tai murhamiehiä katseellaan etsien. Myös liikenteessä säännöt pelaavat useimmiten.
Negatiivisiä piirteitä suomalaisuudessa.....onko niitä :)) Ehkä tietty varauksellisuus?
On suomalaisuus muuttunut, uusi polvi (lapsemme) ovat hirvittävän paljon kansainvälisempiä kuin me, heille esmes suomenkieli ei enää olekaan niin tärkeä kuin mitä se on aiemmin ollut, vaan lähes kaikki nuoremmat puhuvat englantia melkein kuin kotikielenään. Internetti on muuttanut käsityksiä maailman laajuudesta, suomalaisuutta ei enää ehkä osata arvostaa niin korkealle kuin ennen....ja saksalaisuudessa on mun mielestäni aika paljon samanlaisia piirteitä. Ehkä juuri noi sun mainitsemat varauksellisuus ja konstailemattomuus ovat niitä.
- ilonpillaaja
mennäkseni,
Mitä luulet että suomalaisuus on muutaman vuosikymmenen kuluttua?
Opiskelu ei kannata, ei ole töitä.
Hullu paljon töitä tekee, viisas pärjää vilungilla (polittikoista oppia)
Perheet ona aika sekaisia. historiaa ei tunneta, mistään ei olla ylpeitä (paitsi itsestä), vanhoja arvoja ei kunnioiteta...jne jne..mistä kulloinkin puute tai sydämen kyllyydestä suu puhuu. Vaikka on tilanteita elämässä, että ei ole töitä ja poliitikotkin kusettaa ja maahan virtaa ulkomaan populaa niin en katsoisi sitä henkilökohtaiseksi menetykseksi suomalaisuuden suhteen. Sellaista herkkyyttä ei voi viedä ulkoiset paineet.
Mun mielestä ei suomalaisuutta tule etsiä, se on.
Toivoa ei saisi heittää kaivoon...ainakaan ilman tikkaita :)
tuonne nimim. ilonpilaaja vastaukseen jo annoin.
Suomalaiset menevät aika auliisti saunomaan kaikkien kanssa....se kertoo aika paljon kansasta. Ystävällistä ja sinisilmäistä sakkia hyvässä mielessä. Kateus on perisyntiä ihan joka maassa, joten ei kannata ottaa sitä pointtia esiin ;)
Suomalaiset kunnioittavat vanhempiaan ja vanhuksia tästä olen varma. Kirjoittakoot lehdet mitä hyvänsä ja kirjoittaakin. Kansa haluaa tehdä hyvin, mutta vähän kumartelee näissä median pyörteissä....varmaan keskimäärin kunnioittavat vanhuksia, mutta onhan niitä ylilyöntejä näistä vanhainkodeista kuultu aikkas paljon. Eli että vanhuksia viedään eim. ulos vain kerran kaks kesässä, kun ei ole ulkoiluttajia.
Joku korkeempi voima varjelkoon mua joutumasta elämään sellasta vanhuutta, että niinkun sisätiloissa vaan vaippa märkänä.Zone kirjoitti:
...varmaan keskimäärin kunnioittavat vanhuksia, mutta onhan niitä ylilyöntejä näistä vanhainkodeista kuultu aikkas paljon. Eli että vanhuksia viedään eim. ulos vain kerran kaks kesässä, kun ei ole ulkoiluttajia.
Joku korkeempi voima varjelkoon mua joutumasta elämään sellasta vanhuutta, että niinkun sisätiloissa vaan vaippa märkänä.Yhteiskuntarakenteellinen juttu aika pitkälle.
Yksittäiseltä ihmiseltä kysyttäessä haluatko että vanhempasi hoidetaan hyvin mitä arvelet vastattavan? Katse kääntyy nyt ihan noiden päättäjien suuntaan.
Hemmetti nyt varmaan pitää alkaa säästämään, että saa omat vaipat ostettua ja jonkun ulkoiluttajankin palkattua.tintti.kotivintti kirjoitti:
Yhteiskuntarakenteellinen juttu aika pitkälle.
Yksittäiseltä ihmiseltä kysyttäessä haluatko että vanhempasi hoidetaan hyvin mitä arvelet vastattavan? Katse kääntyy nyt ihan noiden päättäjien suuntaan.
Hemmetti nyt varmaan pitää alkaa säästämään, että saa omat vaipat ostettua ja jonkun ulkoiluttajankin palkattua."Yksittäiseltä ihmiseltä kysyttäessä haluatko että vanhempasi hoidetaan hyvin mitä arvelet vastattavan?"
Kaikki jotakuinkin vastaavat että haluaa, mutta kysymyksen asettelu on sellainen että siihen ei voi oikein muuta vastatakaan tekemättä itsestään ihmishirviöö Ü
Todempia vastauksia saisi esim. kysymällä, että oletko valmis palkkaamaan vanhemmillesi henkilökohtaisen osapäiväavustajan, tai vaihtoehtoisesti maksamaan paremmasta hoidosta ekstraa, tai olemaan itse käytettävissä muutaman tunnin viikossa vanhempiesi hoitoon? Ja jos olet niin nimi tähän paperiin.
Eli puheet ja teot menevät usein epäsynkassa, kansallisuudesta riippumatta.Zone kirjoitti:
"Yksittäiseltä ihmiseltä kysyttäessä haluatko että vanhempasi hoidetaan hyvin mitä arvelet vastattavan?"
Kaikki jotakuinkin vastaavat että haluaa, mutta kysymyksen asettelu on sellainen että siihen ei voi oikein muuta vastatakaan tekemättä itsestään ihmishirviöö Ü
Todempia vastauksia saisi esim. kysymällä, että oletko valmis palkkaamaan vanhemmillesi henkilökohtaisen osapäiväavustajan, tai vaihtoehtoisesti maksamaan paremmasta hoidosta ekstraa, tai olemaan itse käytettävissä muutaman tunnin viikossa vanhempiesi hoitoon? Ja jos olet niin nimi tähän paperiin.
Eli puheet ja teot menevät usein epäsynkassa, kansallisuudesta riippumatta.ja katugallupit sitten ihan erikseen;)
Kaikki haluavat hoivaa syvällä sydämessään ja antajakin samoin.
Meidät on syösty vallasta kohdella lähimmäisiä oikein rahan vallalla.
Kuten varmaan kaikki niin minäkin näen suomalaisuuden perusmallin suoraan peilistä.
On se vuosikymmenten saatossa jonkin verran muuttunut mutta positiivisten ja negatiivisten piirteiden suhde on pysynyt siedettävänä ja ehkä jopa hiljalleen kallistunut enemmän positiiviseen suuntaan.- Adria
Suomalaiset yleensä välttävät ylenmääräistä diskuteerausta ja asioiden pyörittelyä ja pallottelua, paitsi naarakset jotka ovat joka paikassa kykenemättömiä hillittyyn käyttäytymiseen. Dee dee.
Mun ikäset ovat aika juntteja ja junttimaisuuden näkee parhaiten ulkomailla. Junttimaisuudessa on tosin hyvätkin puolensa, vaikkakin junttimaisuus herättää aina hilpeyttä ja saa ansaittua huomiota. Kait mä kuitenkin mopon ostaisin mieluummin Eerolta kuin Peedrolta....että diskuteerauksen välttely meillä täällä Suomessa juontaa siitä, että vaikka joidenkin tunnusmerkkien mukaan kansanvaltamme olisikin vanha ja hyvin kehittynyt, on täällä aina vallinnut voimakas vallan ja päätöksenteon keskittyminen pienelle piirille. Varmaan siitä johtuen mahtuu Suomeen usein vain yksi vaihtoehto kustakin asiasta, ja siihen ainokaiseen vaihtoehtoon tyytymättömälle lankeaa kyläpellen ja usvakaalin kepeä rooli. Tehokas tapa tappaa diskuteeraus ja asioiden pyörittely, eikö vaan?
Seurauksena siitä on, että päätöksenteko nopeutuu, josta juontuu automaattisesti harkinta-ajan lyhentyminen. Joskus se on meille hyväksi, joskus taas ei.- Adria
Zone kirjoitti:
...että diskuteerauksen välttely meillä täällä Suomessa juontaa siitä, että vaikka joidenkin tunnusmerkkien mukaan kansanvaltamme olisikin vanha ja hyvin kehittynyt, on täällä aina vallinnut voimakas vallan ja päätöksenteon keskittyminen pienelle piirille. Varmaan siitä johtuen mahtuu Suomeen usein vain yksi vaihtoehto kustakin asiasta, ja siihen ainokaiseen vaihtoehtoon tyytymättömälle lankeaa kyläpellen ja usvakaalin kepeä rooli. Tehokas tapa tappaa diskuteeraus ja asioiden pyörittely, eikö vaan?
Seurauksena siitä on, että päätöksenteko nopeutuu, josta juontuu automaattisesti harkinta-ajan lyhentyminen. Joskus se on meille hyväksi, joskus taas ei.Niin, mutta kun diskuteeraus ruokkii itseään pallottelulla ja on päätöksenteossa väline, jolla välttää tekemästä hankalia päätöksiä, joten tuossa mielessä se toimii tehokkaana jarruna.
Adria kirjoitti:
Niin, mutta kun diskuteeraus ruokkii itseään pallottelulla ja on päätöksenteossa väline, jolla välttää tekemästä hankalia päätöksiä, joten tuossa mielessä se toimii tehokkaana jarruna.
Kun asiaa zoomaa tosta kulmasta niin niinhän se on. Tässäkin asiassa on vähintään kaks ainoaa totuutta.Ü
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124