sattunut, että on saanut kiven pyörän ja kengän pihjan väliin. onneksi selvisin neljällä tikillä ja mustalla silmällä. Täytynee jatkaa kuitenkin rulllauistelemista
Onko muille
15
867
Vastaukset
- (Toinen) aloittelija
En ole vielä onnistunut saamaan sinne niin isoa kiveä että olisi turvalleen vetänyt, vaikka luistellut noin 500 km. Kerran olen kaatunut alussa kun rullat jalassa ei muistanut ettei olekaan lätkähokit jalassa eikä jäätä jalkojen alla. ;) Ihmettelen kyllä että missä sorakuopalla olet vetänyt menemään että on noin onnistunut käymään, huonoa tuuria. Onneksi ei pahemmin käynyt, vaikka varmaan pistää hieman "pelkoa" kuuppaan. Millaisilla popoilla luistelet? Suojista on aina hyötyä eli jos aloitteleva olet niin suosittelen käyttämään, kuitenkin ennakointi ja muun liikenteen/luistelualustan tarkkailu etukäteen ja luistelureitin suunnitteleminen on rullailun a ja o.
- paranemista!
Voi han pas**! Tuo on todella ikävää kuultavaa.
Vielä ei ole jäänyt ihan noin pahasti kivi kiinni. Parisen kertaa olen ollut tosi lähellä heittää turvalleen
asfalttiin, kun pyörä on jumittanut kiven vuoksi tosi pahasti. Mutta ihan nippanappa olen pystyssä pysynyt ja saanut sitten kiven jotenkin ongittua sieltä pohjan välistä irti.
K2 Celenat 90mm pyörillä minulla, aikaisemmissa Salomoneissa ei ollut tätä ongelmaa - Jussi (slow&scared)
Rullaluistimilla sattuu ja tapahtuu...
Kilometrejä kun tulee lisää oppii koko ajan paremmin "seivaamaan" yllättävissä tilanteissa. Niin ja ennakointikin on aika tärkeetä (siihenkin tulee ajan saatossa silmää). Ei ilmeisesti sun tapauksessa olisi auttanut? Kyllähän noita sora paikkoja tahtoo löytä ihan kesälläkin esim. soratien ja kevyenliikenteenväylän risteykset.
Olen kuullut, että joissain luistinmalleissa on ihan riesa tuo kivien jumittuminen. Olisko ollu K2 radical? Pystyy kuulemma korjaamaan pienellä viilauksella.- rullaluistelija
Kivi renkaan välissä, yllättävä hiekkaeste, skitso koira, ..
Näitä rullaluistelijan kohtaamia yllättäviä tilanteita kannatta tosissaan treenata jotta lajista saisi iloa turvallisesti. Yhden jalan luistinhallintaa, kaatumisharjoitukset ja suojien käyttö auttaa pitkälle.
Itse en luistele ilman rannesuojia. Muut ovat kaatumattomien reissujen varrella pudonneet matkasta. Itselle perustelen sen sillä että ranteiden paskominen on pahin mitä voisi itselle tapahtua. Luistelen "eteenpäin", jolloin seläälleen (kypärälleen) kaatumista ei tapahdu ja polvien tuhoa olen opetellut pienentämään noilla rannesuojilla vastaan ottamalla. On muuten oleellista treenata kans se että kaatuessa sormet on ulkona, eikä rannesuojan ja kadun välissä.
On muuten osin nurinkurista kypäränkäyttäjien paasaaminen sen tarpeellisuudesta. Kuitenkin nämä paasarit käyttävät pääosin pyöräilykypärää, jonka suojaus rullaluistelussa on max puolet mitä oikean luistelukypärän. Onhan se parempi kuin ei mitään mutta miksei sitten kunnon kypärää jos jotain? - sarpanteri
rullaluistelija kirjoitti:
Kivi renkaan välissä, yllättävä hiekkaeste, skitso koira, ..
Näitä rullaluistelijan kohtaamia yllättäviä tilanteita kannatta tosissaan treenata jotta lajista saisi iloa turvallisesti. Yhden jalan luistinhallintaa, kaatumisharjoitukset ja suojien käyttö auttaa pitkälle.
Itse en luistele ilman rannesuojia. Muut ovat kaatumattomien reissujen varrella pudonneet matkasta. Itselle perustelen sen sillä että ranteiden paskominen on pahin mitä voisi itselle tapahtua. Luistelen "eteenpäin", jolloin seläälleen (kypärälleen) kaatumista ei tapahdu ja polvien tuhoa olen opetellut pienentämään noilla rannesuojilla vastaan ottamalla. On muuten oleellista treenata kans se että kaatuessa sormet on ulkona, eikä rannesuojan ja kadun välissä.
On muuten osin nurinkurista kypäränkäyttäjien paasaaminen sen tarpeellisuudesta. Kuitenkin nämä paasarit käyttävät pääosin pyöräilykypärää, jonka suojaus rullaluistelussa on max puolet mitä oikean luistelukypärän. Onhan se parempi kuin ei mitään mutta miksei sitten kunnon kypärää jos jotain?Minä käytän pyöräilykypärää siksi että minulla sattuu vanhastaan olemaan sellainen, enkä ole nähnyt mitään syytä ostaa erikseen rullalautailijoille tarkoitettua kypärää, lisäksi onhan tuo pyöräilykypärä paljon paremmin ilmastoitu, kesäkuumilla kun kuitenkin rullailen :-D.
Ja tässä minun kaatumistarinanani; asvaltti oli laitettu poikki, joku putki tai jotain kaivettu tien ali, ja tietty vauhdilla (vanha tuttu reitti) hurautin siihen sorikkoon. No toki siihen kaaduin kun tuo tasapainokaan ei ole huippuluokkaa.
Mulla oli kyllä polvisuojat mutta jotenkin kuitenkaan en osannut kaatua oikeaoppisesti polvilleni vaan polvet suurinpiirtein suorana ja kädet edellä maahan, vauhtia oli sen verran ettei se siihen heti topannut vaan seuraavana meni maahan otsa! Onneksi oli se pyöräilykypärä päässä! (Ja toki myös rannesuojat.)
Ainoastaan kyynärsuojat puuttui ja sen verran kaaduin lopuksi kyljelleni että käsivarsi juuri tuosta kyynärpään sivusta otti asvalttiin, tuli mojova ihottuma: kaikki nahka lähti, mutta selvisin kuitenkin mielestäni tosi vähällä, kiitos rannesuojien ja kypärän.
Eli jutun opetus on se että kannattaa opetella myös se kaatuminen oikeaoppisesti: ensin polville, sitten ranteet ja kyynärpäät (ja tietysti kaikki suojat päällä). Ja kypärän käyttäminen kannattaa aina vaikka se olisi pyöräilykypärä. sarpanteri kirjoitti:
Minä käytän pyöräilykypärää siksi että minulla sattuu vanhastaan olemaan sellainen, enkä ole nähnyt mitään syytä ostaa erikseen rullalautailijoille tarkoitettua kypärää, lisäksi onhan tuo pyöräilykypärä paljon paremmin ilmastoitu, kesäkuumilla kun kuitenkin rullailen :-D.
Ja tässä minun kaatumistarinanani; asvaltti oli laitettu poikki, joku putki tai jotain kaivettu tien ali, ja tietty vauhdilla (vanha tuttu reitti) hurautin siihen sorikkoon. No toki siihen kaaduin kun tuo tasapainokaan ei ole huippuluokkaa.
Mulla oli kyllä polvisuojat mutta jotenkin kuitenkaan en osannut kaatua oikeaoppisesti polvilleni vaan polvet suurinpiirtein suorana ja kädet edellä maahan, vauhtia oli sen verran ettei se siihen heti topannut vaan seuraavana meni maahan otsa! Onneksi oli se pyöräilykypärä päässä! (Ja toki myös rannesuojat.)
Ainoastaan kyynärsuojat puuttui ja sen verran kaaduin lopuksi kyljelleni että käsivarsi juuri tuosta kyynärpään sivusta otti asvalttiin, tuli mojova ihottuma: kaikki nahka lähti, mutta selvisin kuitenkin mielestäni tosi vähällä, kiitos rannesuojien ja kypärän.
Eli jutun opetus on se että kannattaa opetella myös se kaatuminen oikeaoppisesti: ensin polville, sitten ranteet ja kyynärpäät (ja tietysti kaikki suojat päällä). Ja kypärän käyttäminen kannattaa aina vaikka se olisi pyöräilykypärä.Itse käytän kyyner,ranne ja kypärä. Polvisuojat ovat aika usein melkoisen kömpelöitä pitää.
Luotan taitoihini, mutta autoilijoihin en, enkä yllättäviin tilanteisiin! Eli koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu ja missä.
Oikeastaan vain kypärä on välttämätön. Luut kyllä korjaantuvat, mutta pää ei!
Eikä ne nykyisin edes ole mitään hikoilevia pottia, kuten ennen.
Olen luistellut noin 10 vuotta harraste mielessä ja kerran kaatunut.
Alamäessä jossa jyrkkä kaarre enkä huomannut tien leveydeltä olevia märkiä havunneulasia, jolloin vedin pitkäks pöpelikköön. Tosin silloinkin ehdin jarruttamaan suurimman vauhdin pois. Muutama naarmu ei muuta.
Yksi kivi kerran jäänyt luistimeen kunnolla. kulutti koko renkaan reunan pois. Aika ihme että osuikin juuri oikean kokoinen kivi. Kyllä niitä aina joskus jää mutta ei ne muuta kuin vähän rahnaa ja lähtee ihan kopauttamalla maahan.- Tepsi
sarpanteri kirjoitti:
Minä käytän pyöräilykypärää siksi että minulla sattuu vanhastaan olemaan sellainen, enkä ole nähnyt mitään syytä ostaa erikseen rullalautailijoille tarkoitettua kypärää, lisäksi onhan tuo pyöräilykypärä paljon paremmin ilmastoitu, kesäkuumilla kun kuitenkin rullailen :-D.
Ja tässä minun kaatumistarinanani; asvaltti oli laitettu poikki, joku putki tai jotain kaivettu tien ali, ja tietty vauhdilla (vanha tuttu reitti) hurautin siihen sorikkoon. No toki siihen kaaduin kun tuo tasapainokaan ei ole huippuluokkaa.
Mulla oli kyllä polvisuojat mutta jotenkin kuitenkaan en osannut kaatua oikeaoppisesti polvilleni vaan polvet suurinpiirtein suorana ja kädet edellä maahan, vauhtia oli sen verran ettei se siihen heti topannut vaan seuraavana meni maahan otsa! Onneksi oli se pyöräilykypärä päässä! (Ja toki myös rannesuojat.)
Ainoastaan kyynärsuojat puuttui ja sen verran kaaduin lopuksi kyljelleni että käsivarsi juuri tuosta kyynärpään sivusta otti asvalttiin, tuli mojova ihottuma: kaikki nahka lähti, mutta selvisin kuitenkin mielestäni tosi vähällä, kiitos rannesuojien ja kypärän.
Eli jutun opetus on se että kannattaa opetella myös se kaatuminen oikeaoppisesti: ensin polville, sitten ranteet ja kyynärpäät (ja tietysti kaikki suojat päällä). Ja kypärän käyttäminen kannattaa aina vaikka se olisi pyöräilykypärä.Mulla meni eilen luistelulenkiilä amppari kypärän sisään. Piti aika nopsaan pysäyttää ja ottaa kypärä päästä.Ei onneks ehtiny pistään.
- helsii
On käynyt kerran n. 10 vuotta sitten, toivottavasti ei enää koskaan uudestaan.. siis niin että sopivan kokoinen kivi jääny kahden rullan väliin ja sillo matkanteko loppu ku seinään ja pientare kutsu... onneksi se, eikä viereinen autokaista jossa nopeusrajoitus 100 km/h. Säikäytti ja opetti, etten ikinä enää rullistele muualla kun kevyenliikenteen väylällä!! Selvisin muutamalla naarmulla, eli tässä tapauksessa säikäyksellä. :) Tämän kokeneena nousee aina karvat pystyyn kun näen jonku hullun rullistelevan lastenvaunujen kanssa, en ymmärrä miksei siitä sakoteta... Vaikka olis koko ikänsä jääkiekkoillu tai syntynyt rullien päälle niin kun em. tilanne tapahtuu, ei voi tietää seurauksista. Ja jos siinä on vielä lapsi "kyydissä" niin pelkkä ajatus hirvittää mitä tapahtuu sille pienelle matkustajalle mukana....:( Järki käteen! Hyviä rullisteluhetkiä kaikille, eilen kävin 25 km lenkin ja aika mairea oli fiilis. :) On se vaan mukavaa!!
- KingKong of Blades
Eivätkai aloittajan pyörät ole liian isot? Itse olen renkaita isommaksi vaihdellessani valmistajan suositusten lisäksi katsonut että sekä kengän että renkaiden väliin jää riittävästi tilaa. Ajatus kiven jumittamista pyöristä isossa alamäessä ei niin kamalasti innosta.
- eki.
Reilut 10 vuotta ja luokkaa 40tkm takana. Kiviä autoja, ym. tulee ja menee miten ja minne sattuu, joskus horjuu tasapaino ja muutaman kerran olen kaatunut ja muutaman kerran otanut yhteen auton kanssa.
-98..99, harjoitteluaikaa ja muutamia kaatumisia hiljaisista nopeuksista
-00, Vasen nilkka takaapäin tulleen auton alle -> pari leikkausta ja 3kk kainalosauvoilla
- 01...04 muutamia kaatumisia pieniä naarmuja
- 05 kääntyvän auton alle suojatiellä, viikon tauko luisteluun(ei murtumia)
- 08 pari kaatumista omaa kömpelyyttä - naarmuja
- 10 reipas vauhti ja sen mukainen kaatuminen, solisluu katki-poikki - 6 päivää taukoa luisteluun(sauvat tosin vielä varastossa, varmaan koko sysksyn?)- voimaliuku
Ikävä juttu tuo tukivarren katkeaminen, mutta ei se sinua kauan pitänyt poissa luistimilta. Kilometrimääräsi ovat tosi huimia kyllä ja tiedän että ne ovat faktaa. Montako kilometriä on suurin vuosisaaliisi?
- Ennakoi
Osumat lasketaan ja niitä tulee välttää !
Liiat suojavarusteet luo liikaa turvallisuudentunnetta ja oma terve itsensäsuojeluvietti katoaa ?
Sauvat toimii hyvin äänimerkkinä kävelijöiden ja pyöräilijöiden ennaltavarottamiseen laahaa piikkejä asvalttiin kyllä päät kääntyy ! - eki.
voimaliuku kirjoitti:
Ikävä juttu tuo tukivarren katkeaminen, mutta ei se sinua kauan pitänyt poissa luistimilta. Kilometrimääräsi ovat tosi huimia kyllä ja tiedän että ne ovat faktaa. Montako kilometriä on suurin vuosisaaliisi?
..joo eka viikko meni kantositeen kanssa ja onhan lenkkipituudet lyhentyneet ilman sauvoja.
- Pikkuhiljaa rupeaa alaselkä tottumaan jatkuvaan matalaan luisteluasentoon(3vko ilman sauvoja): täytyy myöntää että kyllä on 2 eri lajia kyseessä....
- eilen otin sauvat kokeiluun - ekalla työnnöllä tuntui että käsi lähtee irti - vaihdoin sauvat rannesuojiin. - voimaliuku
eki. kirjoitti:
..joo eka viikko meni kantositeen kanssa ja onhan lenkkipituudet lyhentyneet ilman sauvoja.
- Pikkuhiljaa rupeaa alaselkä tottumaan jatkuvaan matalaan luisteluasentoon(3vko ilman sauvoja): täytyy myöntää että kyllä on 2 eri lajia kyseessä....
- eilen otin sauvat kokeiluun - ekalla työnnöllä tuntui että käsi lähtee irti - vaihdoin sauvat rannesuojiin.Ohhoh! Tuo on takuulla Suomen ennätys tässä lajissa. Onko kilometrit rullattu kaikki Suomessa ja ulkona? Jätitkö 7 tonnia tarkoituksella 1 kilometrin vajaaksi?
- eki.
voimaliuku kirjoitti:
Ohhoh! Tuo on takuulla Suomen ennätys tässä lajissa. Onko kilometrit rullattu kaikki Suomessa ja ulkona? Jätitkö 7 tonnia tarkoituksella 1 kilometrin vajaaksi?
yli 7000km piti mennä, mutta muistin väärin kilometrit viimeisellä lenkillä(viimeinen kuivan asfaltin päivä ko vuonna oli joskus marraskuun lopulla muistaakeseni)
Kaikki Suomessa ja ulkona.
- joinakin vuosina on päässyt Joulu- tammikuunvaihteessa luistelemaan autoteille(kuivia) - pyörätiet sepelin peitossa
Kausi alkoi 2007 jo maaliskuun puolessa välissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465377Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5561947Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771120Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77973
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50823Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748