Moi.
Olen aloitteleva veneiliä ja tarviaisin asiallista palautetta kyselyyni! Kiitos kaikille.
Eli minula on vuoden 90 sisäperämoottori vene, joka huollettu täysin syksyllä ja josta olen jo kahtena näinä lämpiminä päivänä ottanut pilssipumpulla moottorin alatilasta n. 2l per päivä vettä pois...
Kysymykseni siis on: Onko tämä normaalia kondensoitumis vettä vai voiko olla vuoto jossain? Mitä kannattaisi tehdä asialle? Onko jotain ainetta mahdollisesti jota voi kaataa sinne pohjalle joka poistaa pienet vuoto kohdat jos siis on vuoto kyseessä?
Moottorin alla vettä?
18
4022
Vastaukset
- Ribsteri
Ei semmoisia aineita ole. Voi olla kondensoitumista, voi olla etta jostain tulee vetta sisaan, kyseinen maara ei ole mielestani mitenkaan huolestuttava, pilssiin kuuluu tulla vetta josta pilssipumppu sen sitten poistaa. Eri asia on jos siella alkaa olla joka paiva vahan enemman vetta. Vuodot veneeseen eivat koskaan ole hyva juttu, koska vesi muualla kuin pilssissa kulkeutuu helposti eri rakenteisiin joita ei ole suojattu aiheuttaen ajan kanssa ongelmia. Monissa veneissa osa sadevedesta kulkeutuu myos pilssiin. Vedenalainen vuoto on huonompi juttu kuin kansi/ikkuna yms. Onko vesi moottorin alla kirkasta? Makeaa vai suolaista? katsele veneen ymparille veteen, nakyyko jostain nousevan ilmakuplia? Tarkista lapivennit, makeavesijarjestelma, WC-jarjestelma, availe luukut pilssiin ja katso mista vetta sinne ilmestyy.
- Aloittelija85
Sadevettä se ei ainenkaan voi olla koska kun vene on ollut nyt vesillä niin ei ole vettä satanut....
Vesi on kirkasta kyllä siellä moottorin alla ja kun olen yrittänyt katsoa mistä vesi tulee, mutta en ole huomannut mitään... Vesi on kyllä makeaa ja vene on makeassa vedessä.
Veneessä ei ole wc:tä ja tai muuta ylimääräistä läpivientiä...
Vene on muuten lujitemuovivene eli lasikuitu. - Storebr
Ei mistään tule kondenssivettä kahta eikä edes yhtä litraa. Pilssissä ei kuulu olla vettä vaan sen tulisi olla täysin kuiva. Kaikki vuodot on syytä selvittää. Kaikista ei varsinaisesti haittaa tai vaaraa.
Storebr kirjoitti:
Ei mistään tule kondenssivettä kahta eikä edes yhtä litraa. Pilssissä ei kuulu olla vettä vaan sen tulisi olla täysin kuiva. Kaikki vuodot on syytä selvittää. Kaikista ei varsinaisesti haittaa tai vaaraa.
Jos veneessä on sisäperämoottori, niin pilssin pitäisi (teoriassa) olla täysin kuiva, akselivetoisessa veneessä jossa on "talinauhaboksi" niin pieni vuoto ajaessa on normaalia, jopa suotavaa (eli sellainen 1 tippa 10-15 sekunnin välein).
Kondenssin suhteen olet aivan oikeassa, joten vaihtoehtoina ovat joko vuoto, tai että esim vielä maassa ollessa kansirakenteiden läpi vuotaneet sade/pesuvedet ovat valuneet veneen perään vesillelaskun jälkeen.
Toinen asia on, että täysin tiivistä venettä on aika vaikea löytää..- 15
"pilssiin kuuluu tulla vetta josta pilssipumppu sen sitten poistaa"
Kunnossa oleva vene ei todellakaan vuoda mistään (puuveneet on oma lukunsa). Pilssiin ei kuulu tulla vettä jos kaikki kunnossa. Kertoo veneen pitäjästä jotain jos tuollaista esittää. Typerää esittää se kokemattomalle normaalina tilanteena. Itse en ostaisi venettä jota myyjä väittää normaaliksi vuodoksi...
Kyllä se vuoto kannattaa ehdottomasti etsiä. Ehkä se litra päivässä ei maailmaa kaada, mutta turhaa se pitää venettä kosteana... - Ribsteri
15 kirjoitti:
"pilssiin kuuluu tulla vetta josta pilssipumppu sen sitten poistaa"
Kunnossa oleva vene ei todellakaan vuoda mistään (puuveneet on oma lukunsa). Pilssiin ei kuulu tulla vettä jos kaikki kunnossa. Kertoo veneen pitäjästä jotain jos tuollaista esittää. Typerää esittää se kokemattomalle normaalina tilanteena. Itse en ostaisi venettä jota myyjä väittää normaaliksi vuodoksi...
Kyllä se vuoto kannattaa ehdottomasti etsiä. Ehkä se litra päivässä ei maailmaa kaada, mutta turhaa se pitää venettä kosteana...Niin, veneitahan on erilaisia, omassa kaksi sisakonetta akselivedolla ja seka perasinten etta akselien lapiviennit perinteisia, etta mikali omassa jonain aamuna olisi pilssi taysin kuiva, niin ei silla kylla ajamaan uskaltaisi lahtea ennen lapivientien tarkistusta, saattaisi akselit ottaa kunnon lampovaurion.
- Tupajäärä
Minulla oli aikoinaan Volvon sisäperässä ongelmia raakavesipumpun kanssa. Käytössä pumpun akseli kuluu "stefojen" kohdalta, jolloin merivettä (siis kysyjän tapauksessa järvivettä) tippuu pilssiin. Pumppu oli vedenpinnan alapuolella, joten lappoilmiön vuoksi tiputus oli jatkuvaa.
Sorvautin uuden akselin pari kertaa ja vaihdoin tiivisteet. Pelkän akselin varaosahinta oli huikea, joten mallin mukaan sorvauttaminen oli selkeästi edullisempaa.
- Aloittelija85
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta onko vuodoille tehtävissä jotain vesillä jos sellainen jostain löytyy...
Kun olen juuri laskenut siis veneen nosturipalvelun avulla vesille ja kun ei ole traileri....Jos vuoto johtuu löysällä olevasta "klemmarista", niin tottakai voit kiristää sen veneen ollessa vedessä. Kaikki muut vaihtoehdot vaativat sitten kuivan tartuntapinnan, eli silloin silloin vene on pakko nostaa maalle.. :/
Oletko huollattanut veneesi syksyllä jollain liikkeellä/yrittäjällä jos näin käännypä heidän puoleensa ja pyydä korjaamaan kesken jäänyt tai huolimaton huolto ja varsinkin jos olet maksanut huollosta?
Näihin muihin neuvoihin sen verran voi kommentoida että jos kerran vene on kunnossa niin se ei saa vuotaa silloin yhtään eikä "taliboksistakaan" pisaroita jos muuta kerrotaan niin se on humpuukia.
Vuodon tukkimiseen on olemassa hyvinkin monenlaisia "tököttejä" kemikaaleja ja jopa sementtiäkin, mutta älä käytä näitä mitään koska se on tekohengitystä ja ei varmaan korjaa itse vuotoa.
Vuoto saattaa olla moottorin jäähdytys järjestelmässä koska siellä on monia vuoto herkkiä paikkoja, liittimiä,ventiileitä, letkuja, pumppuja yms.
Sulje kaikki venttiilit ja seuraa vaikutusta ja etsi kokeillen onko niissä missään vikaa, tarkista kaikki letkut ja onko moottorin käytöllä mitään merkitystä vuotoon?
Kun veneesi on vuoden 90 mallia niin siinä voi olla melkein mitä tahansa ellei se ole ollut sinulla koko aikaa ja tiedät sen kunnon?"Näihin muihin neuvoihin sen verran voi kommentoida että jos kerran vene on kunnossa niin se ei saa vuotaa silloin yhtään eikä "taliboksistakaan" pisaroita jos muuta kerrotaan niin se on humpuukia."
Kyllä siitä "boksista" saa tulla muutama pisara minuutissa, muuten se voi olla liian tiukalle kiristetty.
- 16R16
Sadevesi: Ikkunan tiivisteet, pressun vuodot.
Muut vuodot: Akselin tiiviste, manikraft, peräsimen akselin reikä.
Jos ei ole satanut, niin luulisi haihtuneen ?"Sadevesi: Ikkunan tiivisteet, pressun vuodot. "
Aloittaja kertoi että veneen vesillelaskun jälkeen ei ole satanut.
"Muut vuodot: Akselin tiiviste, manikraft, peräsimen akselin reikä. "
Aloittaja kertoi että hänellä on veneessään sisäperämoottori, joten nuokaan eivät ole mahdollisia. (tai ehkä kuitenkin, mikä h-tti on manikraft?).
"Jos ei ole satanut, niin luulisi haihtuneen ? "
Aloittaja kertoi että vettä kertyy pari litraa/vrk, joten eivät ne ole mihinkään haihtuneet..- valittajat liikkeell
Välittäjä_LKV kirjoitti:
"Sadevesi: Ikkunan tiivisteet, pressun vuodot. "
Aloittaja kertoi että veneen vesillelaskun jälkeen ei ole satanut.
"Muut vuodot: Akselin tiiviste, manikraft, peräsimen akselin reikä. "
Aloittaja kertoi että hänellä on veneessään sisäperämoottori, joten nuokaan eivät ole mahdollisia. (tai ehkä kuitenkin, mikä h-tti on manikraft?).
"Jos ei ole satanut, niin luulisi haihtuneen ? "
Aloittaja kertoi että vettä kertyy pari litraa/vrk, joten eivät ne ole mihinkään haihtuneet..no jos et tiedä mikä on manikraft niin et sitten ole venettä nähnytkään. mitähän jos rupeaisit kirjottamaan jonnekin ihan muualle. itse uusin ketokraftin joka kuudes vuosi ihan vaan varmuuden vuoksi vaikka ei yksikään ole vielä hajonnut. manikraftin kanssa riittää muutama vuosi.
valittajat liikkeell kirjoitti:
no jos et tiedä mikä on manikraft niin et sitten ole venettä nähnytkään. mitähän jos rupeaisit kirjottamaan jonnekin ihan muualle. itse uusin ketokraftin joka kuudes vuosi ihan vaan varmuuden vuoksi vaikka ei yksikään ole vielä hajonnut. manikraftin kanssa riittää muutama vuosi.
Sitten oma valintasi jos siitä olisi jotain hyötyä niin olisin kuullut siitä. No itse pidän muutenkin enemmän pehmeästä vessapaperista kuin seteleistä.. ;D
- Diipa daapaa
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Sitten oma valintasi jos siitä olisi jotain hyötyä niin olisin kuullut siitä. No itse pidän muutenkin enemmän pehmeästä vessapaperista kuin seteleistä.. ;D
Veneesi ei kuulu vuotaa ja ainoa kohta mistä se tapauksessasi tuntuu olevan mahdollista on kone.
Kannattaa olla yhteydessä huollon tehneeseen kaveriin ja pyyttää käymään paikalla.
Ystävällisin terveisin A-P Laine
Ps. Onkos tällä välittäjälä joku viesti joka on mennyt "putkeen" lukisin mielelläni. - Kiitollinenveneilijä
Diipa daapaa kirjoitti:
Veneesi ei kuulu vuotaa ja ainoa kohta mistä se tapauksessasi tuntuu olevan mahdollista on kone.
Kannattaa olla yhteydessä huollon tehneeseen kaveriin ja pyyttää käymään paikalla.
Ystävällisin terveisin A-P Laine
Ps. Onkos tällä välittäjälä joku viesti joka on mennyt "putkeen" lukisin mielelläni.nuo sähköalan neuvot olleet tosi hyviä, kun saatiin 24V startti moottorikin pyörimään 12V akulla, ja sähköhellat toimii hyvin...........
- -o-
Hei,
Jos kyseessä on jenkkivene niin tarkastapa läpiviennit. Jos vesi tulee kardaanin juuresta niin silloin haitariputki joka menee veneen perästä vetolaitteeseen vuotaa ja on syytä vaihtaa. Samalla kun hommaan alat niin kannattaa vaihtaa pakokaasujen haitariputki ja vaihdevaijerin suojakumi. Pakokaasun haitariputki ei vuoda sisään mutta tuo kardaani ja vaihdeputki kyllä. Netistä löytyy apuja ja esim. Sterndrive hakusanalla googlesta löytyy neuvoja. Varoitan etukäteen että homma ei ole ihan simppeli mutta tehtävissä toki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577360Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393634Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3742019Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861489
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164