Jokin aika sitten luin Hesarin yleisönosaston mielipiteistä nuoren naisen kirjoituksen. Hän kritisoi sitä,että isovanhemmat eivät nykyisin enää halua hoitaa lastenlapsiaan. Kun nuoret parit nääntyvät työtaakkansa alle (tarkoittanee enimmäkseen kodin ulkopuolista ansiotyötä), kirjoittajan mielestä isovanhemmmilta on huippuitsekästä,että he eivät auta lastenhoidossa.
Jäin mietimään, että miten niin isovanhemmilla on vastuu lastenlasten hoidosta. Aikanaan nuorena äitinä en tohtinut kehoittaa lasteni mummuja hoitamaan pieniä, itse he tarjoutuivat joskus, mutta ei niin,että se olisi ollut mikään pakote tai säännöllistä. Minusta oli luonnollista,että järjestän lasten hoidon tavalla tai toisella, koska olen lapset itse hankkinut (mitä mies nyt vähän avusti). Lapset olivat kunnallisessa päiväkodissa. Olin ansiotyössä ja yksinhuoltaja.
Varmasti moni isovanhempi ajoittain hoitaa lastenlapsia, jos nuoret ja isovanhemmat asuvat lähekkkäin. Jatkuva ja kokopäiväinen hoitaminen on raskasta, eivät kaikki jaksa eivätkä sellaista haluakaan. Lapset kuluttavat huonekaluja ja huushollia yleensä, vahinkoja sattuu ja on siivottava päivittäin. Kasvatusperiaatteiden pitäisi olla jotakuinkin yhtenevät, ruoka-asioiden pitää olla sovittu etukäteen, kuten myös kustannusten jakaminen jne. Minulle jäi mielikuva nuoren naisen valituksesta, että nuoret olettavat kustannusten lasten hoidosta myös olevan heille ilmaisantia.
En ole vielä isovanhempi kenellekään, joten kysyn teiltä, jotka olette. Onko isovanhemmilla jonkinlainen hoitovastuu lastenlapsista? Tunnetteko itsenne patalaiskoiksi ja itsekkäiksi ryökäleiksi, jos ette tarjoudu lastenlasten hoitajiksi?
Mummut hoitakoot lastenlapset
35
729
Vastaukset
- Luulin.....mutta ei
Kun täytät 60 vuotta ja luulet päässeesi nauttimaan omasta elämästäsi-erehdyt.
Työt jatkuvat omien vanhempien hoitajana ja lapsenlapsien kaitsijana.
Näin on sitä et pääse karkuun. Sinulla ei tule olemaan yhtään kunnon vapaapäivää.
70-vuotiaana helpottaisi,mutta..........kun oma terveys alkaa pettämään. Olen varmasti väärä ihminen vastaamaan tähän kirjoitukseen, mutta vastaanpa kuitenkin.
Hoidin poikani lasta 8 kk:n iästä kaksi vuotta eteenpäin, kun äiti meni töihin.
Sen jälkeen oli kolme eri hoitopaikkaa ennen kouluikää ja lapsi oli aina kipeä. Kaikki taudit sai, kun aina oli jotain virusta liikkeellä. Samoin on ollut toisen lapsen kanssa, joka on yksityisessä päiväkodissa, en olisi enää jaksanut (viitsinyt) hoitaa kokopäiväisesti.
Hyviä puoliakin löytyy, kun on paikassa, missä on muitakin lapsia. Kyllä siellä erilailla kaikkia oppii ja tottuu toisten lasten kanssa olemaan, ainoa haitta on nuo ainaiset maha-ja räkätaudit.
Silloin kun on noita sairaspäiviä mummu on arvossa arvaamattomassa ja mielelläni pidän, on hyvä vain, että kelpaa. Olisi se ikävää ellei kelpaisi. Onneksi asuvat lähellä, kanssakäyminen on päivittäistä.
Mitenkään en ole kokenut velvollisuudeksi enkä raskaaksi pakkopullaksi lasten pitämistä.
Meillä aikoinaan asui mummu jopa saman katon alla ja oli suuri apu lastenhoidossa, vaikka itse kotona olinkin, mutta navettatyöt veivät oman aikansa, eikä tarvinnut koskaan viedä lapsia navetan karsinaan askareiden ajaksi. Niinkin ovat jotkut joutuneet tekemään.
Mutta kukin tekee omalla tyylillään, ei ketään voi pakoittaa eikä velvoittaa lastenlapsiaan hoitamaan.
Kuitenkin sanoisin, että hyvän mielen saa puolin jos toisinkin, jos mummu vaikkapa joskus vain ottaa ne pienet yökylään, on se lapsillekin aina iso asia, ainakin meillä.- hilavitka
Miksi melkein aina iso-äidit? tiedän esimerkillisen ukin ,on eläkkeellä,hän on lapsen lapsilleen tärkeimpiä ihmisiä,ja haluaa olla
- Notkea rotta
hilavitka kirjoitti:
Miksi melkein aina iso-äidit? tiedän esimerkillisen ukin ,on eläkkeellä,hän on lapsen lapsilleen tärkeimpiä ihmisiä,ja haluaa olla
Totuuden nimissä yleisönosaston jutussa ei puhuttu mummuista vaan isovanhemmista eli miksi terveet isovanhemmat eivät halua hoitaa lastenlapsiaan (vaan muut asiat ovat tärkeämpiä). Otin mummun otsikkoon vain siksi,että se on sanana lyhyempi kuin isovanhemmat ja parempaa otsikkoa en keksinyt. Ukki voi yhtä hyvin hoidella lapsia, kuten isätkin, mikä ettei. Naiset elävät usiasti huomattavasti pitempään kuin miehet.
- 15 ja 11=?
hilavitka kirjoitti:
totta. Isäni oli päivät pitkät töissään, silloin kun olin lapsi, oli yrittäjä. Eikä hänellä ollut liikoja aikoja olla lastensa kanssa, joku lomareissu joskus.
Sitten, kun hän jäi eläkkeelle ja poikani oli usein mummulassa, niin pojasta ja vaarista tuli mitä parhaimmat kaverit. Vaari otti pojan mukaansa kalareissuille, kauppareissuille, metsäreissuille jne. hommailivat kaikenlaista yhdessä.
Noi kalareissut mua joskus vähän pelotti, mutta mitään ei sattunut. - RIMMIR
tekee vielä kokopäivätyötä vieraalle työnantajalle, siis ei omaa yritystä, joka viikko vielä pari kolme tuntia ylitöitä. Miniäni ei ole töissä. Milloin jaksaisin vielä hoitaa lapsenlapsiani ? Kun he ovat luonani tai minä heidän, olen vain lastenlasteni kanssa heidän leikeissään ja jutuissaan. En tee ruokaa vaan haen lähipizzeriasta tai muusta ruokapaikasta maukkaat ateriat ja näin säästyy aikaa jutusteluun ja muuhun tärkeämpään.
Isoisä muutti mukavasti muualle, ei tarvitse osallistua millään tavalla lastenlastensa kehitykseen, ei taida olla kiinnostustakaan.
- Mummu kaukaa
lähtenyt pyydettäessä matkan (160 km) päähän lapsenammaksi. Olisi pojalla vaarikin lähempänä, mutta on kait kiinni omissa hommissaan ja ei ole tottunut lastenhoitoon.
Joskus sattuu niin, että isillä on työmatka ja äiti menee illaksi tai yöksi töihin, silloin menen hoitaan poikaa. Haen hänet tarhasta, samalla ulkoilutan koiran, eikä se pakkopullalta tunnu. Hauskaa meillä on ollut. - 1943
tapauskohtainen. Äidilläni ei ollut isovanhempia lastenhoitoapuna, ei minullakaan. Minusta jokainen kantakoon päävastuun lapsistaan, isovanhemmat voivat auttaa halutessaan. Minun oli palkattava ulkopuolinen, jos päivähoidon ulkopuolella oli menoja meillä kummallakin, ei ollut kummeja, sukulaisia, ystäviä lähellä.
Tottakai päävastuu on vanhemmilla yhtälailla, hoitaa lapsia sitten mummu tai pappa taikka sitten ulkopuoliset hoitajat. Meillä tosiaan jäi pappakin jo kymmenen kuukauden ikäisen kanssa, kun mummulla oli jotain menoa. Niinpä meillä pappa onkin se, jota ensimmäiseksi kysytään, kun tullaan mummulaan.
Paistaakohan vuosiluvun viestistä pienoinen kateus, kun ei ole ollut mitään kummin kaimoja auttamassa...- 1943
Tellastiina kirjoitti:
Tottakai päävastuu on vanhemmilla yhtälailla, hoitaa lapsia sitten mummu tai pappa taikka sitten ulkopuoliset hoitajat. Meillä tosiaan jäi pappakin jo kymmenen kuukauden ikäisen kanssa, kun mummulla oli jotain menoa. Niinpä meillä pappa onkin se, jota ensimmäiseksi kysytään, kun tullaan mummulaan.
Paistaakohan vuosiluvun viestistä pienoinen kateus, kun ei ole ollut mitään kummin kaimoja auttamassa...kellekään, omat asiani ovat hyvin. Elämä muotoutuu erilailla itsekullakin. Minun osani oli ensin hoidella äiti rajan yli(autoin paljon, en päävastuussa). Sitten vasta minulla oli onni saada lapset. Nyt on aika, jolloin ei ole vanhempia, ei lapsenlapsia. Melko vapaata siis tämä ajanjakso. Jos minulle suodaan lapsenlapsia, olen valmis auttamaan. Etukäteen ei tiedä, miten paljon. Enpä moisesta kanna huolta etukäteen. Luotan, että lapseni selviävät ilman minuakin.
- Mikä nauta!
1943 kirjoitti:
kellekään, omat asiani ovat hyvin. Elämä muotoutuu erilailla itsekullakin. Minun osani oli ensin hoidella äiti rajan yli(autoin paljon, en päävastuussa). Sitten vasta minulla oli onni saada lapset. Nyt on aika, jolloin ei ole vanhempia, ei lapsenlapsia. Melko vapaata siis tämä ajanjakso. Jos minulle suodaan lapsenlapsia, olen valmis auttamaan. Etukäteen ei tiedä, miten paljon. Enpä moisesta kanna huolta etukäteen. Luotan, että lapseni selviävät ilman minuakin.
Notkea rotta. Kyllä ne lastenhoidot kuuluu sille joka ne on tehnytkin. Ei kai siinä tekohommassa ollut mummulla osaa eikä arpaa. Jos on niin kypsä olevinaan, että alkaa lapsen tekoon, pitäisi kai tajuta että ne pitää hoitaakin. Ei ne kuulu mummolle! Jos mummot tarjoutuu väliaikaisesti pikku vahtimisiin, niin se on eri asia, mutta älä unta nää, että sen pitäisi olla itseselvyys. Anna mummon nauttia vanhuutensa ihan rauhassa!
- meirikki
Mikä nauta! kirjoitti:
Notkea rotta. Kyllä ne lastenhoidot kuuluu sille joka ne on tehnytkin. Ei kai siinä tekohommassa ollut mummulla osaa eikä arpaa. Jos on niin kypsä olevinaan, että alkaa lapsen tekoon, pitäisi kai tajuta että ne pitää hoitaakin. Ei ne kuulu mummolle! Jos mummot tarjoutuu väliaikaisesti pikku vahtimisiin, niin se on eri asia, mutta älä unta nää, että sen pitäisi olla itseselvyys. Anna mummon nauttia vanhuutensa ihan rauhassa!
MTV-music kanavalta tulee ohjelma Six Steen , jotenkin noin...siellä on teiniäidit myöskin sitä mieltä et he voivat bilettää vauvansaannin jälkeenkin ja vanhempien kuuluu hoitaa vauvaa.
Kaapelissa kanavalla 28 täällä Tampereen Tietoverkossa.
On seurattu 4 nuoren äidin elämää, perheetkin ovat erilaisia, jotkut saavat apua jopa liikaakin - toisilla taas ei mitään apua eronneista vanhemmistaan. Monta "nessua" on mennyt ohjelman aikana, kun muistan miten itse selviyidyin aikoinaan.
Nyt taitaa kyse kuitenkin olla toisenlainen, eli toimeentulevat aikuiset ovat kärttyisiä kun mummi ja vaari ei ole heidän käskytettävinään!
Kun heillä on nyt vihdoinkin sitä omaa elämää, voivat harrastaa yhdessä ja erikseenkin kaikkea sitä mikä ei ennen sopinut päiväjärjestykseen.
Minun mielipiteeni on et jokainen sukupolvi hoitaa omansa, kukaan ei voi painostaa vanhempiaan lastensa hoitajiksi, omien menojensa etusijalle laittamisen takia.
Eriasia on jos se on vapaaehtoista yökylään tulemista. - 1943
Mikä nauta! kirjoitti:
on kyllä lempieläimeni, mutta miksi mulle moinen purkaus? Olen asiasta samaa mieltä kanssasi. Ja itse olen ollut melkein yksinhuoltajana pitkiä jaksoja. Nuorempi syntyi mummojen kuoleman jälkeen.
- 13+15
1943 kirjoitti:
on kyllä lempieläimeni, mutta miksi mulle moinen purkaus? Olen asiasta samaa mieltä kanssasi. Ja itse olen ollut melkein yksinhuoltajana pitkiä jaksoja. Nuorempi syntyi mummojen kuoleman jälkeen.
Aivan selvästi nauta-viesti oli osoitettu notkealle rotalle, vaikka olikin sinun viestisi alla.
- Notkea rotta
Mikä nauta! kirjoitti:
onko sulla sisälukutaito hallussa lainkaan? Kerroin omat kokemukseni ja mielipiteeni - mikä muuten on sama kuin sinulla - joten säästä naudan nimitys itsellesi. Jos on noin hirveästi vihaa sisällä,että vieraseen ihmiseen ja aiheeseen sitä taytyy purkaa lukematta tekstiäkään, eikö olisi paremopi hankkia ihan oma nyrkkeilysäkki nautakohtausten varalle? Varsinkin, kun on viikonvaihde tulossa? Ihan näin ystävällisen rottamaisena huomautuksena. Minä en ole kieltänyt itseäni enempää kuin muitakaan vanhoja naisia viettämästä loppuelämäänsä kuten tahtovat, kirjoitus lähti yleisönosaston jutusta. Että hei vaan heiluvillesi!
- Jäykkä Jänis
Notkea rotta kirjoitti:
onko sulla sisälukutaito hallussa lainkaan? Kerroin omat kokemukseni ja mielipiteeni - mikä muuten on sama kuin sinulla - joten säästä naudan nimitys itsellesi. Jos on noin hirveästi vihaa sisällä,että vieraseen ihmiseen ja aiheeseen sitä taytyy purkaa lukematta tekstiäkään, eikö olisi paremopi hankkia ihan oma nyrkkeilysäkki nautakohtausten varalle? Varsinkin, kun on viikonvaihde tulossa? Ihan näin ystävällisen rottamaisena huomautuksena. Minä en ole kieltänyt itseäni enempää kuin muitakaan vanhoja naisia viettämästä loppuelämäänsä kuten tahtovat, kirjoitus lähti yleisönosaston jutusta. Että hei vaan heiluvillesi!
Keksi nimimerkkisi muualta!?
http://www.youtube.com/watch?v=6ifKegam4mU - Notkea Rotta
Jäykkä Jänis kirjoitti:
Keksi nimimerkkisi muualta!?
http://www.youtube.com/watch?v=6ifKegam4mUOlen varsin tietoinen, että Notkea Rotta on erään yhtyeen nimi ja olen siitä alunperin maininnut, kun tätä nikkiä ensi kerran käytin. Mites se sinua niin närppii? Uskon kyllä,että olet jäykkänä kaikin tavoin, erityisesti mitä tulee siihen elimeen, joka sijaitsee korviesi välissä. Sanon myös,että kokoiseni rotta helposti ravistaa jäniksen raadoksi, joten menepä ikäistesi seuraan puputtamaan.
- <<<<
Tellastiina kirjoitti:
Paistaakohan vuosiluvun viestistä pienoinen kateus, kun ei ole ollut mitään kummin kaimoja auttamassa...Mutta kateeksi kävi sellaisia jotka saivat lapsensa mummolaan hoitoon aina kun oli tarvetta.
Itselleni ei sitä onnea suotu, äitini inhoaa lapsia, ihmettelen kuinka hän meidät kuitenkin piti hengissä, sukulaisten avustuksella kuitenkin, minä jouduin hoitamaan pikku-veljeni, äitini ja isäni sanoivat että me jouduttiin hoitamaan sinut, nyt hoidat veljesi.
Jouduin muutenkin ottamaan äidin paikan heti kun kynnelle kykenin.
Hoidin omat lapseni hyvin, olin myös lapsenlapseni kanssa jos en itse ollut töissä.
Nyt olen sitä mieltä että ei saa vaatia mitään iso-vanhemmilta, pitää odottaa jos he tarjoutuvat vapaaehtoisesti.
- t.l.
Minulla on kahdeksan lastenlasta ja lapsilleni olen sanonut ottavani heidän lapsiaan hoitooni silloin, kun minulle sopii. Tosin yhden lapseni lapsia käyn heidän kotonaan (tarvittaessa) hoitamassa koska se on heidän kohdallaan helpomi ratkaisu neljän lapsen kanssa.
Teen työni lasten parissa päiväkodissa joten en joka viikonloppu enkä edes aina joka kuukausikaan ota lastenlapsia luokseni. En enää jaksa.
Varsinainen kasvatusvastuu on vanhemmilla me isovanhemmat olemme mummoja ja vaareja ja meidän "roolimme" kasvattajina on toisenlainen.
Tämä on toiminut hyvin eikä meillä ole ollut mitään eripuraa lastenlasten hoitojen suhteen. En itsekään ollut koskaan isovanhempieni hoidossa pitkän matkan vuoksi. Olisin niin mielelläni joskus ollut mummulassa.- Notkea rotta
on tuttavissani, joissa on monia mummuja ja heidän lastenlapsiaan, jopa isomummuja. Tässä taas näkyy se,että nuori ja elinvoimainen ei ymmärrä, että vanhempana voimat eivät enää ole samat kuin vaikkapa nelikymppisenäkin. Pienet lapset ovat energisiä, vaativat huomiota jatkuvasti. Sen verran olen omien lasten ja muiden pienten lasten parissa ollut. Voimat vaan vähenevät vaikka kuinka hoitaisi itseään, se on kylmä totuus.
Jos kokopäivähoitoa ajatellaan, päivät tulisivat todella pitkiksi, koska monet nuoret tekevät paljon ylitöitä. Hoitopäivät venyisivät, lapset ehkä jäisivät usein myös yöksi jne. Kyllä vanhojenkin on leponsa ja oma aikansa saatava, ei se ole itsekästä, oikeudenmukaista kyllä. Olisiko muka parempi, että sekä vanhemmat ja isovanhemmat olisivat yhtä uupuneita ja stressaantuneita?
Yleisönosaston jutun nuori nainen ei vielä tajua, että jokaisen sukupolven on taisteltava omat taistelunsa. Ei ole isovanhempien vika,että työpäivät ovat ylivoimaisen pitkiä ja uuvuttavia eikä sekään,että lapsia halutaan. Nuorten pitää tarvittaessa nousta barrikadeille itse vaatimaan kohtuullisia olosuhteita niin työlle kuin perhe-elämälle. Se ei enää ole isovanhempien velvollisuus. Kasvaminen aikuiseksi on aina yhtä vaikeaa ja se kasvu jatkuu, vaikka olisi yli kuudenkymmenen. - selvä seli
Samoin, lapsenlapsiluku. Lisäksi kaksi lapsenlapsenlasta. Oma nuorimmaiseni on nuorempi, kuin pari lapsenlasta.
En olisi ehtinyt, jaksanut, juurikaan hoitaa. Jo vierailut vanhempineen, välillä väsyttivät.
Kesällä mökillä, saivat yöpyä meidän kanssaan, ja aamiaisen toki laitoin, annoin näin vanhempien nukkua saunakamarissa pitkään.
Välillä koin olevani kesäsiirtolan vastaava.
Nuorimmaisteni koulutielle lähdön jälkeen, palasin työelämään. Matkatyö, joten usein lähdin ennen muuta perhettä. Palasin myöhään. Viikonloput hoidin pyykkiasiat, ruokien valmistelut pakkaseen, ja ne kahdenpäivän ruoat.
Nyt eläkeläisenä, katson tarpeekseni tehneeni, joten ihan kiva tavata, joskus sairastapauksessa, menen hoitamaan, mutta kotiini en huoli yhtään "termiittiä".
Kotini on linnani, siksi muutin pieneen, ettei lisävuode mahdollisuutta ole olemassa, vihdoin saadessani elää yksin. Haluan vihdoinkin saada pitää tavarani alhaalla, ja kasveja miettimättä ovatko vaarallisia.ja kaiken oman mieleni mukaan. Tarpeekseni ajatellut jo tähän ikään mennessä muita aina ensin. - satujen taikaa
selvä seli kirjoitti:
Samoin, lapsenlapsiluku. Lisäksi kaksi lapsenlapsenlasta. Oma nuorimmaiseni on nuorempi, kuin pari lapsenlasta.
En olisi ehtinyt, jaksanut, juurikaan hoitaa. Jo vierailut vanhempineen, välillä väsyttivät.
Kesällä mökillä, saivat yöpyä meidän kanssaan, ja aamiaisen toki laitoin, annoin näin vanhempien nukkua saunakamarissa pitkään.
Nuorimmaisteni koulutielle lähdön jälkeen, palasin työelämään. Matkatyö, joten usein lähdin ennen muuta perhettä. Palasin myöhään. Viikonloput hoidin pyykkiasiat, ruokien valmistelut pakkaseen, ja ne kahdenpäivän ruoat.
Nyt eläkeläisenä, katson tarpeekseni tehneeni, joten ihan kiva tavata, joskus sairastapauksessa, menen hoitamaan, mutta kotiini en huoli yhtään "termiittiä".
Kotini on linnani, siksi muutin pieneen, ettei lisävuode mahdollisuutta ole olemassa, vihdoin saadessani elää yksin. Haluan vihdoinkin saada pitää tavarani alhaalla, ja kasveja miettimättä ovatko vaarallisia.ja kaiken oman mieleni mukaan. Tarpeekseni ajatellut jo tähän ikään mennessä muita aina ensin.että hemmottelen lapsenlapset pilalle. Lapsenlapsilla on erittäin tiukat käyttäytymisäännöt kotona, mistä olen torunut omia lapsiani. Meillä on lastenlasten kanssa salaisuus, yksi sadusta löytynyt taikajippo missä sanotaan loiskis, ja sitten meitä naurattaa kaikkia kaikki asiat. Vanhemmat ei tajua koko juttua, se on mummun ja pienempien oma juttu. No, olen tainnut tosiaan tulla itsekin lapseksi jälleen. Mutta mummulassa on eri käyttäymissäännöt kuin kotona.
- t.l.
Notkea rotta kirjoitti:
on tuttavissani, joissa on monia mummuja ja heidän lastenlapsiaan, jopa isomummuja. Tässä taas näkyy se,että nuori ja elinvoimainen ei ymmärrä, että vanhempana voimat eivät enää ole samat kuin vaikkapa nelikymppisenäkin. Pienet lapset ovat energisiä, vaativat huomiota jatkuvasti. Sen verran olen omien lasten ja muiden pienten lasten parissa ollut. Voimat vaan vähenevät vaikka kuinka hoitaisi itseään, se on kylmä totuus.
Jos kokopäivähoitoa ajatellaan, päivät tulisivat todella pitkiksi, koska monet nuoret tekevät paljon ylitöitä. Hoitopäivät venyisivät, lapset ehkä jäisivät usein myös yöksi jne. Kyllä vanhojenkin on leponsa ja oma aikansa saatava, ei se ole itsekästä, oikeudenmukaista kyllä. Olisiko muka parempi, että sekä vanhemmat ja isovanhemmat olisivat yhtä uupuneita ja stressaantuneita?
Yleisönosaston jutun nuori nainen ei vielä tajua, että jokaisen sukupolven on taisteltava omat taistelunsa. Ei ole isovanhempien vika,että työpäivät ovat ylivoimaisen pitkiä ja uuvuttavia eikä sekään,että lapsia halutaan. Nuorten pitää tarvittaessa nousta barrikadeille itse vaatimaan kohtuullisia olosuhteita niin työlle kuin perhe-elämälle. Se ei enää ole isovanhempien velvollisuus. Kasvaminen aikuiseksi on aina yhtä vaikeaa ja se kasvu jatkuu, vaikka olisi yli kuudenkymmenen.Lisääntyivät naisten työssäkäynnit. Seitkytluvulla meidän ikäiset äidit olivat työssä jos ei nyt kaikki, niin kuitenkin suuri osa pienten lasten äideistä. Olin siihen aikaan ompelijana tehtaassa ja meitä nuoria naisia oli paljon työelämässä. Päivät olivat pitkiä, kun omaa autoa ei ollut molemmilla vanhemmilla. Linja-autopysäkille piti lähteä klo 5.15 jotta ehti 6.40 lähtevään autoon ja kotona olin illalla klo 16.50. Lasten isä kuljetti lapset hoitoon ja naapuri toi kotiin jollei isä ehtinyt. Oli se kanssa melkoista järjestelyä, voi että.
No, se oli jokapäiväistä eikä sitä osannut parempaakaan odottaa. Siinä se meni nuoruus. Eli haluan sanoa, että kyllä ne päivät silloinkin oli pitkiä, me ei vaan niitä enää muisteta.
Ja se on totta, että kyllä meidän mummojen ja vaarien pitää jo tässä kohtaa elämää viettää rauhallista ehtoonpuolta, ottaen pieniä hoitoomme silloin, kun haluamme ja jaksamme. Jokaisen sulkupolven on kasvatettava ja hoidettava tulevat sukupolvet, niin se vaan kuuluu olla.
Tänään oli pari poijanpoikaa luonani muutaman tunnin ja juuri hetki sitten lähtivät kotiin. Poikani maalasi yhden huoneen seinät ja pojat olivat kanssani. :) - t.l.
selvä seli kirjoitti:
Kotini on linnani, siksi muutin pieneen, ettei lisävuode mahdollisuutta ole olemassa, vihdoin saadessani elää yksin. Haluan vihdoinkin saada pitää tavarani alhaalla, ja kasveja miettimättä ovatko vaarallisia.ja kaiken oman mieleni mukaan. Tarpeekseni ajatellut jo tähän ikään mennessä muita aina ensin.Kyllä ne joskus on melkoisia termiittejä, varsinkin vilkkaat pojat :) Itse tosiaan olen järjestänyt niin, että menen lastenlasten kotiin tarvittaessa ja se toimii. Kaikenlisäksi koko perhe on mielissään, kun mummo tulee. Paikat on siivottu ja ruoka laitettu ja lapset auttavat mielellään mummoa. Näin nuoret vanhemmat saavat silloin tällöin omaa aikaa keskenään, vaikka lähteä elokuviin.
Mä kans tykkään, että koti voi olla juuri sellainen kuin itse haluan eikä tarvi "pelätä" jonkun tippuvan paikaltaan tai muuta sellaista.
Mulla on pari makuuhuonetta ja tällainben iso tupakeittiö, joka antaa mahdollisuuden yöpymiseen tarvittaessa. Nyt enää harvoin kukaan yöpyy, kun lapset perheineen asuu melko liki. ovat meilläkin, ihan liian harvoin. Toivottavasti tätä uutta tulokasta on sitten mummillakin aikaa ja vielä voimiakin hoitaa, seihtemäs jo on, - sie olet kirinyt edelle :)
P.s. olen "aikeissa" lähteä ns. korkeanpaikan leirille kolmen lapsenlapseni kanssa, ihan vaan siksi että saamme olla viikon yhessä, ja luonnon armoilla :)- naapurin täti
selvä seli kirjoitti:
Kotini on linnani, siksi muutin pieneen, ettei lisävuode mahdollisuutta ole olemassa, vihdoin saadessani elää yksin. Haluan vihdoinkin saada pitää tavarani alhaalla, ja kasveja miettimättä ovatko vaarallisia.ja kaiken oman mieleni mukaan. Tarpeekseni ajatellut jo tähän ikään mennessä muita aina ensin.Hauska nähdä, että täällä on joku muukin joka ajattelee, että kotini on linnani. Muutin leskeksi jäätyäni niin pieneen asuntoon, tahallani, että en pysty majoittamaan muita. Nyt voin sanoa yösijaa kärkkyville hyvällä omallatunnolla, ei käy, ei mahdu.
Saan olla rauhassa ja elää niin kuin haluan.
Hoidan kyllä lapsenlapsia, mutta heidän kotonaan. Silloin kun ovat sairaana, vanhinta koulun jälkeen jne.
Viime ja edelliskesänä kokopäiväisesti kaksi kuukautta, tänä kesänä heinäkuusta elokuun puoleenväliin. Kymmenen tunnin työpäivät käyvät jo voimille, enkä jaksaisi millään vuodet ympäri vaikka lapsenlapset ovat kuinka rakkaita. Nuoret vaan evät ymmärrä, että voimat vähenee vanhetessa ja oman rauhan tarve kasvaa. - t.l.
Pirrejuupas kirjoitti:
ovat meilläkin, ihan liian harvoin. Toivottavasti tätä uutta tulokasta on sitten mummillakin aikaa ja vielä voimiakin hoitaa, seihtemäs jo on, - sie olet kirinyt edelle :)
P.s. olen "aikeissa" lähteä ns. korkeanpaikan leirille kolmen lapsenlapseni kanssa, ihan vaan siksi että saamme olla viikon yhessä, ja luonnon armoilla :)Mun nuorimmaiseni on nyt kolme viikkoa vanha tytön typykkä ja tietysti aivan ihana. Asuvat aivan työpaikkani kupeessa ja poikkesin eilettäin vilkaisemassa.
Ehkä tämä aika on sellainen, että nuoret tahtovat uupua. Vai olisiko se nyt sitä, kun nuorten ei ole tarvinut kauheasti ponnistella lapsuudessaan. Tai ei ainakaan kaikkien nuorten. No, eipä tuohon ole vastausta ihan heti. Mä kyllä ajattelen tämän median olevan suuresti syyllinen niin moneen asiaan, kun näytetään kuinka helppoa elämä on ja kaikkea piisaa heti alkutaipaleesta lähtien. Eihän se niin ole, kyllä sitä pitää tyvestä latvaan nousta.
Tuli vaan mieleeni tuosta aloituksesta kuinka nuoret uupuvat työtaakkansa ja lastenhoidon alle, eli onko niin, että liikaa yritetään lyhyessä ajassa? Ja lapsetkin tehdään vasta paljon myöhemmin kuin enennenvanhaan. Markkinatalous jyllää ja aiheuttaa kaikenlaista harmia. Itte kullekin. Tällästä tänään mietintämyssyssä.
Mukavaa leiriviikkoa :) - selvä seli
t.l. kirjoitti:
Kyllä ne joskus on melkoisia termiittejä, varsinkin vilkkaat pojat :) Itse tosiaan olen järjestänyt niin, että menen lastenlasten kotiin tarvittaessa ja se toimii. Kaikenlisäksi koko perhe on mielissään, kun mummo tulee. Paikat on siivottu ja ruoka laitettu ja lapset auttavat mielellään mummoa. Näin nuoret vanhemmat saavat silloin tällöin omaa aikaa keskenään, vaikka lähteä elokuviin.
Mä kans tykkään, että koti voi olla juuri sellainen kuin itse haluan eikä tarvi "pelätä" jonkun tippuvan paikaltaan tai muuta sellaista.
Mulla on pari makuuhuonetta ja tällainben iso tupakeittiö, joka antaa mahdollisuuden yöpymiseen tarvittaessa. Nyt enää harvoin kukaan yöpyy, kun lapset perheineen asuu melko liki.jo nämä "lapselliset" kohta keski-iässä" itselläänkin jo noita pieniä lapsenlapsia kahdella (43-48v) Ja vain yhdellä, 10v , ja 5v kaksoset. Kaksi nuorinta ei ole ainakaan vielä rakastuneet tarpeeksi, tai ovat kyllä sitä mieltä, ettei lapsia tarvitse tehdäkään. Asuvat pois suomesta, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Noita 5v käyn joskus päivähoitamassa, jos ovat kipeinä. - selvä seli
naapurin täti kirjoitti:
Hauska nähdä, että täällä on joku muukin joka ajattelee, että kotini on linnani. Muutin leskeksi jäätyäni niin pieneen asuntoon, tahallani, että en pysty majoittamaan muita. Nyt voin sanoa yösijaa kärkkyville hyvällä omallatunnolla, ei käy, ei mahdu.
Saan olla rauhassa ja elää niin kuin haluan.
Hoidan kyllä lapsenlapsia, mutta heidän kotonaan. Silloin kun ovat sairaana, vanhinta koulun jälkeen jne.
Viime ja edelliskesänä kokopäiväisesti kaksi kuukautta, tänä kesänä heinäkuusta elokuun puoleenväliin. Kymmenen tunnin työpäivät käyvät jo voimille, enkä jaksaisi millään vuodet ympäri vaikka lapsenlapset ovat kuinka rakkaita. Nuoret vaan evät ymmärrä, että voimat vähenee vanhetessa ja oman rauhan tarve kasvaa.voimat tosiaan vähenee, ei sille mitään voi. En enää edes "siivoile ja leivo" heillä hoitajana käydessäni. Koen ettei ole enää minun "hukini" hoitakoot itse kotinsa.
Jouduin sairaseläkkeelle aikoinaan, ja on heidän vuoronsa "jeesata minua".
Näitä kolmannenpolven pieniä olen joskus ottanut vauvana, yöksi, silloin kun mahtuivat vielä koppaan, sai vanhemmat nukkua edes välillä. Nyt kun kipittävät, en perässä tahdo jaksaa, edes heidän kotonaan. - 1943
selvä seli kirjoitti:
voimat tosiaan vähenee, ei sille mitään voi. En enää edes "siivoile ja leivo" heillä hoitajana käydessäni. Koen ettei ole enää minun "hukini" hoitakoot itse kotinsa.
Jouduin sairaseläkkeelle aikoinaan, ja on heidän vuoronsa "jeesata minua".
Näitä kolmannenpolven pieniä olen joskus ottanut vauvana, yöksi, silloin kun mahtuivat vielä koppaan, sai vanhemmat nukkua edes välillä. Nyt kun kipittävät, en perässä tahdo jaksaa, edes heidän kotonaan.kerran nukkumaan esikoiseni vieressä, jotta olisimme päässeet mieheni kanssa tansseihin. Ehtona oli, että lapsi olisi nukahtanut ennen lähtöämme. Lapsi vaistosi, että jotain oli tekeillä ja seisoa tapitti pinnasängyssään. Tunnin verran ehdimme tanssia, hyvä niinkin.
- demeter
Pirrejuupas kirjoitti:
ovat meilläkin, ihan liian harvoin. Toivottavasti tätä uutta tulokasta on sitten mummillakin aikaa ja vielä voimiakin hoitaa, seihtemäs jo on, - sie olet kirinyt edelle :)
P.s. olen "aikeissa" lähteä ns. korkeanpaikan leirille kolmen lapsenlapseni kanssa, ihan vaan siksi että saamme olla viikon yhessä, ja luonnon armoilla :)viikko tulossa, Pirre, puolin ja toisin. Toivottavasti ilmat suosivat...
- demeter
t.l. kirjoitti:
Mun nuorimmaiseni on nyt kolme viikkoa vanha tytön typykkä ja tietysti aivan ihana. Asuvat aivan työpaikkani kupeessa ja poikkesin eilettäin vilkaisemassa.
Ehkä tämä aika on sellainen, että nuoret tahtovat uupua. Vai olisiko se nyt sitä, kun nuorten ei ole tarvinut kauheasti ponnistella lapsuudessaan. Tai ei ainakaan kaikkien nuorten. No, eipä tuohon ole vastausta ihan heti. Mä kyllä ajattelen tämän median olevan suuresti syyllinen niin moneen asiaan, kun näytetään kuinka helppoa elämä on ja kaikkea piisaa heti alkutaipaleesta lähtien. Eihän se niin ole, kyllä sitä pitää tyvestä latvaan nousta.
Tuli vaan mieleeni tuosta aloituksesta kuinka nuoret uupuvat työtaakkansa ja lastenhoidon alle, eli onko niin, että liikaa yritetään lyhyessä ajassa? Ja lapsetkin tehdään vasta paljon myöhemmin kuin enennenvanhaan. Markkinatalous jyllää ja aiheuttaa kaikenlaista harmia. Itte kullekin. Tällästä tänään mietintämyssyssä.
Mukavaa leiriviikkoa :)olen viljellyt päässäni, t.l. Tämä aika uuvuttaa nuoret ja vanhat. Näen kyllä meidänkin nuorissa tuota
"kaikki mulle heti" - asennetta ja tekisi mieli joskus kysyä, eikö "oma elämä" voisi hetken odottaa.
- <<<<
Oma äitini ei hoitanut lapsiani koskaan. Minä olen hoitanut lapsenlasta viikonloppuisin että pääsevät juhlimaan.
Nyt olen 65-vuotias iso-mummi, en hoida enää yhtään, en viitsi, koska lapset ovat niin iso-töisiä ja vaivalloisia.
Jaksamisen puolesta jaksaisin mutta haluan vihdoinkin olla vapaa kaikista velvoitteista.
Välitän jälkikasvustani, mutta ilmaiseksi piiaksi en enää ala.- kiltti tuhma mummo
Toinen on villi 'Vaahteramäen Eemeli' ja toinen 'Pikku Prinsessa'. Hoidan heitä aina tarvittaessa, kun se minun omaan ohjelmaani sopii. Olen kyllä aika joustava, sillä rakastan pikkuisia kullanmuruja ja he saavat liikettä vanhankin eukon niveliin ja kinttuihin. Toki kaikki on vapaaehtoista ja omat lapseni kysyvät kohteliaasti ja nätisti, 'Josko voin, jaksanko tai sopiiko sinulle?' Mutta rehellisesti sanoen, saan niin paljon lisäenergiaa vuorovaikutuksesta nuorteni kanssa ja pienet piiperoiset todella lisäävät elmänmyönteisyyttäni ja iloisuuttani. (Minun asunnossani ei ole mitään niin arvokkaita tavaroita, etteivät lastenlapseni voisi siellä kyläillä tai olla).
- ei jatkuvaa hoitoa
lastenhoito ei ole enää isovanhemmille tarkoitettua.
Mielestäni lasten pitää hoitaa lapsensa ja niin myös päivähoitokin järjestettävä lapsille ettei isovanhempien tarvitse ottaa sitä vastuuta pienokaisista.
Mummut ja papat on oman osuutensa tehneet omien lastensa kanssa, se riittää.
Joskus voi ottaa lapsia yökylään mutta ei sitoutua jatkuvaan hoitoon.
Joskus säälin isovanhempia jotka uhraa täysin itsensä kiinni lastenlapsiin, yritetään enempi kuin jaksetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567217Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243391Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1501665Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2911583- 841365
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911250
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631227Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2401184- 811134