Katselin Teemalta lyhyen pätkän Olavi Virran muistelusta ja haastattelun, jossa jo hyvin sairas mies jotain soperteli itsestään. Muistoni Olavi Virrasta rajoittuvat levyihin ja vanhoihin Suomi-filmeihin. Hän esiintyi vielä, kun olin nuori, mutta minä olin sen verran kakara, että tanssilavoille ei ollut asiaa. Kun oli, olivat mielessä ihan muut virrat; Beatlesit, Jormas mm. vetivät meikätyttöä tanssimaan, tangot eivät silloin kiinnostaneet. Olavi Virran olen löytänyt vasta aikuisena. Kysyttäessä, onko Olavi Virta unohdettu, Virta itse sanoi, että ei, mestari on aina mestari. Niin on.
Kyllä siinä oli Ääni ja niin upea, että eipä vertoa ole. Oopperaankin olisi passannut. Oli hän melko komeakin, tosin hyvin pienikokoinen. Äitini oli aikoinaan ollut tanssimassa paikoissa, joissa Virta esiintyi ja sanoi, että silloin tanssittiin aika vähän. Kaikki olivat jääneet kuuntelemaan tuota ihanaa ääntä, kun se oli parhaassa kuosissaan.
Minkälaisia muistoja sinulla liittyy Olavi Virran lauluihin ja laulamisiin?
Olavi Virta ja sinä
35
2079
Vastaukset
- ikänainen.
olen nuorempaa sukupolvea enkä silloin aikoinaan juuri kuunnellut Olavi Virtaa. Nyt vanhemmiten olen "löytänyt" hänet tai siis hänen laulunsa ja äänensä.
Noissa Pekka ja Pätkä-filmeissähän hän usein esiintyi pienessä roolissa ja lauloi. Vähän korneja ne roolit olivat, mutta niistä hänet hyvin muistan.
Katsoin myös eilen tuon ohjelman. Oli hän aika huonossa hapessa jo siinä, eikä ollut vielä edes 60-vuotiaskaan. Se alkoholi oli hänen elämässään aika vitsaus ja siitä seuraten diabetes ja ylipaino sun muuta.
Sauli Lehtosesta, siitä tangokuninkaasta, olisi varmaankin tullut ääneltään hyvin Virtaan verrattavissa oleva laulaja, jos olisi saanut elää. Surullinen kohtalo oli Saulilla.
Tämmösiä muisteluita tuli mieleeni.- keskiviikkoa
Eilen illalla änestä ohjelman teema-kanavalta.Oli jo aika sairas mies,jottei puhe tahtonut luistaa.On mun idolini aina ollut,siis ykkönen.Ihana ääni kertakaikkiaan,huumaava..Olin nuorempana eräässä tanssipaikassa,missä hän esiintyi ja taisikin olla ainut kerta,kun hänet livenä nähnyt.Yleisö sai kauan odotella,kunnes hän vihdoin keppiin nojaten tuli lavalle,oli jo viimeisiä laulu-iltoja hänellä.Kyynel taisi monella vierähtää poskelle,itselle ainakin.."Hän oli kerran,suuri tangokuningas...",kuten Veikko Lavi tulkitsee eräällä levyllä.Kyllä Virta taisi seuraavana vuonna kuollakin.Sauli Lehtosesta olis varmaan tullut hänen vertaisensa tulkitsija,kuten tässä joku mainitsikin.."Mun aika mennä on..."Kunnia hänen muistolleen.
keskiviikkoa kirjoitti:
Eilen illalla änestä ohjelman teema-kanavalta.Oli jo aika sairas mies,jottei puhe tahtonut luistaa.On mun idolini aina ollut,siis ykkönen.Ihana ääni kertakaikkiaan,huumaava..Olin nuorempana eräässä tanssipaikassa,missä hän esiintyi ja taisikin olla ainut kerta,kun hänet livenä nähnyt.Yleisö sai kauan odotella,kunnes hän vihdoin keppiin nojaten tuli lavalle,oli jo viimeisiä laulu-iltoja hänellä.Kyynel taisi monella vierähtää poskelle,itselle ainakin.."Hän oli kerran,suuri tangokuningas...",kuten Veikko Lavi tulkitsee eräällä levyllä.Kyllä Virta taisi seuraavana vuonna kuollakin.Sauli Lehtosesta olis varmaan tullut hänen vertaisensa tulkitsija,kuten tässä joku mainitsikin.."Mun aika mennä on..."Kunnia hänen muistolleen.
Olavi Virta on paras, mahtaako koskaan tulla hänen veroistaan laulajaa.
Ikävä vain, että lehtikirjoittelut veivät hänet vei alas suosion huipulta.
Livenä en häntä koskaan nähnyt, mutta viiskymmentäluvun lopulta asti olen ollut hänen ihailijansa.
Täysikuu ja Poika varjoiselta kujalta taitavat olla niitä ensimmäisiä levytyksiä, jotka muistan.
Desireen hän mainitsi ehkä parhaaksi esityksekseen, itse pidän paljon hänen omasta sävellyksestään Yö kerran unhoa annoit, sanoitus on myös hänen omansa, sopii hyvin hänelle, Hopeinen kuu on myöskin eräs parhaista.
Peter von Bagh olisi mielestäni saanut antaa olla tekemättä koko haastattelun sairaasta, väsyneestä miehestä.
Iskelmän maailmassa on kaksi laulajaa, joille ei mielestäni helposti löydy seuraajaa ja molemmat on alkoholi vienyt. He ovat Laila Kinnunen ja Olavi Virta.
http://www.youtube.com/watch?v=T2m_C5aUaF0
- Kyminlinnan väkinäis
Väkinäisten lavalla huusivat "laulavaksi lihapullaksi". Hänen viimeisimmistä keikoista oli kyse.
Pahalta tuntui yleisön käyttäytyminen.- """"""""""""""""
Olen aivan hurmioitunut Olavi Virtaan, niin miehekäs ääni. Saa aina hyvälle tuulelle, kun kuuntelen häntä. Itsekin suren Sauli Lehtosta, oli hurmaava nuorimies. No, taivaassakin tarvitaan mestareita.
- <
"""""""""""""""" kirjoitti:
Olen aivan hurmioitunut Olavi Virtaan, niin miehekäs ääni. Saa aina hyvälle tuulelle, kun kuuntelen häntä. Itsekin suren Sauli Lehtosta, oli hurmaava nuorimies. No, taivaassakin tarvitaan mestareita.
Lehtosen Sauli ja Sillanpään Jari. Nää muut kuninkaat on mielestäni ihan tööttööt.
- Tellastiina*
< kirjoitti:
Lehtosen Sauli ja Sillanpään Jari. Nää muut kuninkaat on mielestäni ihan tööttööt.
Makuasioista ei ehkä voi kiistellä näissäkään asioissa, mutta kyllä Sillanpää laulaa vallan eri kategoriassa kuin Olavi Virta. Lehtosen ääni olisi voinut kehittyä hyvinkin Virran veroiseksi, jos olisi saanut elää.
- >
Tellastiina* kirjoitti:
Makuasioista ei ehkä voi kiistellä näissäkään asioissa, mutta kyllä Sillanpää laulaa vallan eri kategoriassa kuin Olavi Virta. Lehtosen ääni olisi voinut kehittyä hyvinkin Virran veroiseksi, jos olisi saanut elää.
Olet oikeassa. Kansan Tapsalla on mielestäni myös hyvä ääni.
- sataman varjossa
rumpali olikaan siellä Väksyllä?
Kävitkö Saaripirtillä? T.Kansa "opetteli" muistaakseni sielläkin laulamaan ;) - yxi viesti yli :(
sataman varjossa kirjoitti:
Kävitkö Saaripirtillä? T.Kansa "opetteli" muistaakseni sielläkin laulamaan ;)tarkoitettu Kyminlinnan väkinäis
- Väkinäisten silta
sataman varjossa kirjoitti:
Kävitkö Saaripirtillä? T.Kansa "opetteli" muistaakseni sielläkin laulamaan ;)Ja Kotkan työskillä kävi alkuaikoina, Jannen yhtyeen kanssa.
- Anonyymi
Olin nöösipoikana Koski HL nykyinen Hämeenkoski,Seuralassa .Olavi Virta talutettiin lavalle,hän lauloi tuoliin nojaten kaksi tai kolme kappaletta.En muista että siellä hänelle olisi huudeltu ilkeyksiä.Pidin sitä hänen viimeisenä keikkanaan.Mutta esiintyikö hän vielä kerran jossain muualla esim.Harjavallassa?
Eero Vilen Sotkamo
- non-rec
Enpä "ehtinyt" lavoille vielä Virran aikaan, mutta muistan kun joskus vuosien 1966-67 paikkeilla työkaverin (nainen) kanssa kävimme jollain vähän kauempana sijaisevalla lavalla joskus elokuussa, kun illat olivat jo pimeitä. Ja laulettiin suunnilleen koko matka Hopeista kuuta, täyttä kurkkua ja tunteella! Auto oli musta iso sen ajan Peugeot (mallin nimeä en muista). Muuta erikoista reissussa ei tainnut olla, mutta muistan sen tunteen paatoksen kun täysin rinnoin laulettiin - ja naurettiin ;-)
Joskus rielu 10 vuotta sitten Stockmannin ala-aulassa oli muuten näytillä Olavi Virran kuuluisa hieno auto. Sitä minäkin ohikulkiessani "ihailin". Surullisen kuuluisa sankarihan Virta oli. Mutta ääni on yhtä levyillä jäljittelemätön! Minunkin mielestäni kappaleet Hopeinen kuu, Yö kerran unhoa annoit ja Desiree parhaita levytyksiä. Harmi kun eilinen ohjelma meni ohi muiden harrastusten vuoksi. Tai ehkä ei kuitenkaan kovin suuri harmi...- ikänainen.
tuo ohjelma näy yle Areenassa, luulisin. Jos kiinnostaa....
- Tilja
Olisivat voineet jättää näyttämättä TV:ssä Olavi-rahjuksen. Mulle tuli paha mieli katsoa sairasta miestä tämän alennustilassa.
- Lorena*
Nuoruuteni musitoihin kuuluu ehdottomasti Olavi Virta ja Desiree. Hän oli oman aikansa suuri idoli. Tähti Ja meripoika Virta on tehnyt suomalaisen tekstin tähän biisiin. Kari Tapio yellä kauniisti sen hyvin tulkitsee mautta Mestari Olavi Virran esittämä se on ehdoton best.
http://www.youtube.com/watch?v=GJwL_bQacpM
- Ola on paras
Suomessa on paljon hyviä mieslaulajia,kuten Mika Pohjonen,Tapani Kansa,MarkusAllan,mutta kyllä Olavi Virta on ylitse muiden aivan selkeästi,tuskin yhtä hyää tulee,hänellä oli niin uskomattoman hyvä ääni.
- miksikö
Miksi hait kolmen vuoden takaa, miksi et aloittanut itse Olavi Virrasta.
- etkö tiedä?
miksikö kirjoitti:
Miksi hait kolmen vuoden takaa, miksi et aloittanut itse Olavi Virrasta.
ei saa tehdä uutta avausta jos aiheesta on puhuttu joskus aikaisemmin
- Liigaa
Laulajia on paljon, mutta aina kun kysytään kuka on paras suomalainen laulaja, niin se on yleensä, Olavi Virta.
- reppuriika
Mieleen tulee lapsuuden lauantai-illat ja radion Launtain toivotut-levyt iltasella. tulimme saunasta ja luvassa oli äidin leipomaa mustikkapiirakkaa saunakahvin kera. Taustalla lauleli Olavi Vira, Annakki Tähti, Laila KInnunen , Metrotytöt ym, Yskittäisiä kappaleita en erikseen muista, koska artisteilla oli useita kappaleita.
Hieman tulee nostalkinen kaihoisa mieli ja lapsuusvuodet. Ohhohhhhh, kaikkea sitä näkyy vanhoista ketjuista löytyvän!
;-D))))- Anonyymi
OLAVI VIRTA
ON
EDELEEN SUOMEN PARAS
kukaan suomalainen artisti ei ole vielä tähänpäivään mennessä pystyny parempaan esitykseen,
edelleen voi suurella nautinolla kuunella OLAVI VIRRAN MUSIIKKIA ! - Anonyymi
alottajalle :
Silloin olin nuori noin 18 vuotias,
olin erään kirkonkylän urheilusalin tansiaisissa
jossa OLAVI VIRTA oli esiintymässä,
minulla oli kaunis viininpunainen sametti mekko
olin ilmeisesti siinä mekossa edukseni,
pojat juoksi kilpaa hakemaan tanssimaan
ja maailman i h a n i n Olavi Virta oli ihka elävänä livenä esiintymässä
koko illan tilaisuudessa,
sain ihailla hänen hurmaavaa komeuttaan,
esiintymis lavan reunalla,
ihana muisto menneisyydestä,,
Olavi Virta oli harvinaisen komee mies
ja on edelleen suomen ylivertaisen paras laulaja,
kiitos iki ihanalle Olavi Virralle sinne haudan taakse
ihanasta musiikista,
harmi kun elämä maanpäällä ei ole ikuista,
Olavi Virran kohdalla elämä olisi saanu olla ikuista,
terv,,,,, Olavi Virran ikuinen fani,,,- Anonyymi
Vastasit 12v vanhaan ketjuun, aloittaja on saattanut kuolla jo vanhuuteen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
joooo,
vanha ooooon minäki,,,
vanhoja on joskus mukava muistella,,,,,,,,,,,,,,,,,
seki henkilö tai hänki joka on nostanu tämän vanhan ketjun pramille,,,
tässä ja nyt ei ole enään mitään hauskaa,
vain kuoleman läheisyys pyörii kaikkialla,, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitä se haittaa? Kuolleiltahan täällä kuulostaa moni eläväkin. - Nm. Hah
- Anonyymi
Sen siksi tein,,,
sä vaelsit kuin tuuli sielussain,,
https://www.youtube.com/watch?v=OS6RecuL5Ps- Anonyymi
Mitä tekemistä tuolla on Olavi Virran kanssa? - Nm. Menikö ketjut sekaisin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä tuolla on Olavi Virran kanssa? - Nm. Menikö ketjut sekaisin
ei yhtikäs mitään,,, haitanneeko tuo,,,,,,,,,,,
- Anonyymi
Juujuu, ihan hyvä laulaja muttei ole koskaan ollut suosikkini, kuten ei Rauli Baddingkaan, molemmat reppania ja joille on jostain kumman syystä annettu maine "aivan mahtavana laulajana", eivät ne nyt niin hyviä olleet, kumpanenkaan!
- Anonyymi
Jos mielestäsi Virran Olavi ei osannut laulaa tai hänellä ei ollut ääntä, niiin mitä se kertoo sinusta? - Nm. Lienet kuuro
- Anonyymi
21:22
TÄYSIN kanssasi ERI MIELTÄ
MOLEMMAT oli erittäin lahjakkaita muusikoita alallaan,,,
- Anonyymi
Virta oli älykääpiö rehentelijä mutta kuten ylläkin kaikki toteavat erinomainen laulaja ja olisi amerikkalaisena maailmankuulu elvistasoa
Kinnunen Katri-Helena Virta .... kaikilla on esikuva yleensä Italiassa
Il Maestro Virta vive e vivra per sempre nei cuori di tutti noi Virta elää ja tulee elämään sydämissämme aina- Anonyymi
Olavi Virta elää ikuisesti,,,,, näin luulisin,,,,,
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih516976Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6883039Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831300Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981281- 841275
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611164- 891160
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371130- 721022
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.210999