Muistan joskus hämmästyneeni kun luin, että ska on varhaisempaa tahoa kuin reggae - pitääkö paikkansa?
60-luvulla jamaikalaissiirtolaiset toivat skan saarivaltakuntaan ja skinheadtyyli onkin paljolti kopsattu jamaikalaisesta rude boy-tyylistä, siinä kuin brittien omasta mod-tyylistäkin.
Moni perinteinen skinheadbändi soittaa skata.
Niin, että milloinka reggae syntyi ja miksi hitossa se on skata suositumpaa, sehän on ainakin maallikon korvalle vain hidastempoista skata?
Reggaen ja skan ero
3
792
Vastaukset
- soulbaby
jamaikan popmusiikki seurasi aika tarkasti jenkkiläisen mustan musiikin evoluutiota 60-luvulla. Vuosikymmenen alkupuolella oli vallalla nopeatempoinen, r&b-pohjainen ska - sitä seurasi hitaampi ja melodisempi rocksteady, joka oli paljossa velkaa soulille. Kun soulmusiikki rupesi funkkiutumaan 60-luvun loppupuolella, hidastuivat jamaikalaisetkin rytmit mukavasti keinahtelevaksi reggaeksi. Ja sitten tuli Marley...
Siinä pähkinänkuoressa olennaisin historia kiihottavasta ja svengaavasta jamaikagroovesta. Netistä löydät tietysti lisää dataa.- UnityUnity
Juu, tuli vähän myöhään, mutta kiitti infosta.:)
Mua on viime aikoina alkanut kiinnostaa ska, vaikka aiempi diggailu on rajottunut Madnessiin ja joidenkin punk-bändien vetämään "puoli-skahan". - sirius_mahatma
UnityUnity kirjoitti:
Juu, tuli vähän myöhään, mutta kiitti infosta.:)
Mua on viime aikoina alkanut kiinnostaa ska, vaikka aiempi diggailu on rajottunut Madnessiin ja joidenkin punk-bändien vetämään "puoli-skahan".Reggae alkoi kehittyä luonnollisena sulautumana voodoosta ja muinaisesta kristinuskosta. Liika etnisyys ja rauhantavoittelu on mielestäni pilannut nykypäivän skan ja reggaen. Meditaatio on jo asia erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2131722Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411455- 721238
- 541173
- 741065
- 109999
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55960Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla6921Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53870- 82850