Kissanhiekkaa?

Höpöp

Suunnitelmissa olisi ostaa yksi uroshiiri,ja niiden virtsahan tunnetusti haisee joten voiko kissanhiekkaa käyttää pohjana? Siis yksistään kissanhiekkaa,ja jos voi niin minkä tyyppinen olisi paras?
Ja vielä pieni kysymys: Tuleeko lähe kaikille hiirille vanhemmiten kasvaimia ja/tai patteja?

Kiitos vastauksista :)

4

712

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski87

Kissanhiekoista käytetään välillä paperipohjaista "hiekkaa" toa-lättiä ja puupohjaista pellettiä (yleensä yhdistettynä johonkin toiseen kuivikkeeseen). Näiden kohdalla hajunsitomiskyvyn kokemus vaihtelee käyttäjittäin, osista pitävät hajua selvästi purua paremmin, osasta etenkin kastunut paperimassapelletti haisee jo itsessään pahemmalta mitä likainen puru.

Savipohjaisia kissahiekkoja ei juuri suositella, ovat alustana kovia ja särmikkäitä, ja paakkuuntuvat hiekat aiheuttavat lisäksi suolitukoksen riskin.

Uroshiiren hajunhallinnassa moni suosii turve-puru sekoitusta, jossa hiiri pystyy hyvin möyrimään ja jossa turve auttaa pitämään hajuja pelkkää purua paremmin.

Hiiriurosten kohdalla hajun voimakkuus vaihtelee kuitenkin paljon ihan yksilöittäinkin. Osalla urokseksen hajun huomaa vasta boksille mentäessä vaikka laatikossa olisi pelkkää puruakin, osan kohdalla taas haju leviää koko huoneeseen/asuntoon, vaikka kokeilisia mitä vippaskonsteja. Ja valtaosa jää sitten näiden ääripäittein väliin.

Isolle osalle hiiriä tulee vanhemmiten kasvaimia ja/tai patteja, mutta ei kaikille. Perimän lisäksi tähän vaikuttaa myös hiiren ruokinta. Erityisesti väriainepitoisia siemensekoituksia kannattaa välttää, ne lisäävät kasvainriskiä merkittävästi.

• Höpöp

Turve-puru sekoitus kuulostaa paremmalta :) Ja ehkä voin koittaa laittaa sekaan myös vähän kissanhiekkaa(sitä paperi pohjaista) jos haju vaivaa,minun tuuriani olisi saada juuri se haisevassa ääripäässä oleva hiiri,mutta eihän sitä tiedä.
        Ja muutama pikku kysymys:Pissivätkö tai kakkivatko hiiret vaatteille? Onko hiirillä sellaisia paikkoja joita pitää pestä tai muuten huolehtia erityisesti? (esim. marsuilla se rasvarauhanen)

• Eläin ekspertti

Suski miksi sä yrität koko ajan pilata mun neuvoja!Tyhmä!

• suski87
        Höpöp kirjoitti:

Turve-puru sekoitus kuulostaa paremmalta :) Ja ehkä voin koittaa laittaa sekaan myös vähän kissanhiekkaa(sitä paperi pohjaista) jos haju vaivaa,minun tuuriani olisi saada juuri se haisevassa ääripäässä oleva hiiri,mutta eihän sitä tiedä.
        Ja muutama pikku kysymys:Pissivätkö tai kakkivatko hiiret vaatteille? Onko hiirillä sellaisia paikkoja joita pitää pestä tai muuten huolehtia erityisesti? (esim. marsuilla se rasvarauhanen)

Riippuu yksilöstä tuo vaatteiden merkkailu. Meillä valtaosa hiiristä ei sitä tee, mutta jotkut kyllä. Ensimmäinen urokseni etenkin tiputteli jatkuvasti pientä merkkitippaa sylissä ollessaan. Tuon pojan kanssa sitä ottikin sitten tavakseen pitää aina erillistä kotihupparia jonka heitti päälleen aina ennen kuin poikaa käsitteli, niin ei tarvinnut sitten muita vaatteita olla joka välissä pesuun heittämässä. Nykyään tosin hiirien käsittelykin on itsellä vähäisempää, eli sitä lähinnä tarkastaa että kaikki ovat kunnossa siinä missä ensimmäinen hiireni välillä nukkuikin hupussani ja teki kanssani läksyjä työpöydällä yms. Syliin papanointi meillä tuntuu olevan yleisempää ihan nuorilla hiirillä, tai sitten jos hiirtä ottaa käteen jossain oudossa tilanteessa, eli jännittämisellä on varmasti osuutta asiaan.

Hiirillä harvemmin tarvitsee mitään paikkaa erityisemmin pestä, eli yleensä pystyvät kyllä pitämään itsensä täysin puhtaina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      735
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60