Koti - uskonto - isänmää

Olen mieleltäni ja asenteiltani ollut kokoomuslainen.
Vaan nyt tulee harkinnan ja muutoksen paikka, sillä katselin kokoomuksen puoluekokouksen päätöksiä, jossa mm. päätettiin, että uskonto-opetus tulee poistaa kouluista.
Tuo päätös yksin, puolueelta joka mainostaa ostsikon arvoja, kertoo melkoisesta muutoksesta.
Uskonto oppiaineena on tarpeen jo siksi, että sen kautta oppilaat oppivat mihin tämä meidä kansamme arvopohja rakentuu. Jos kansalta puuttuu arvopohja tai tulee arvotyhjiö - niin ei aikaakaan, jolloin joku muu arvolataus sen täyttää, vaarana siinä on mm. muslimien arvot. Me ihmiset kun olemme niin rakentuneet, että tarvitsemme jokainen jonkun arvolatauksen - muuten ihmisyys katoaa.
Haluammeko, että me osaamme elää moniarvoisessa yhteiskunnassa? Jos, niin se vaatii kuitenkin, että itsellemme on kasvanut oma arvopohja - jotta osaamme arvostaa muita. Jos taasen tänne tulee arvopohja esim maahanmuuttajien toimesta - se saattaakin olla pohja, joka sallii vain yksiarvoisuuden?

Noita pohdiskellessa, kokoomus tuolla puoluekokouksen päätöksellää menettää ainakin minun ääneni. Vaihtoehtoja ovat: perus-, keskusta-, kristilliset. Mutta mikähän niistä?

8

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mitään uutta

Suomi on elänyt koko olemassa olemisen ajan moniarvoisessa yhteiskunnassa. Ensin Ruotsin alaisuudessa ja sitten venäjän.

• Miss Mossad.

arvoja todellakin myös siltä kantilta, että kaikki maahanmuuttajat äänestävät maahanmuuttoon myönteisesti suhtautuvia. Uskaltaako kukaan muu kuin kristityt tai persut sanoa suoraan mistä kaikessa - ihan kaikessa - on kysymys?

Koti, uskonto ja isänmaa ollaan ajamassa huimaa vauhtia alas. Soiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

Ps. Kuten jo aiemmin kirjoitin, Kiviniemi on kiinnostunut vain homomyönteisistä äänestäjistä. Ei ole mitään aiemmin puhunut asiasta mutta nyt sanoo: Meidän puolue ei kyllä oikein hyväksy mutta minä kyllä olen sen kannalla. Haistakoon kalastajatar pitkä paska. Soiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...

• SAMI 3342123322445

LDFKDFKOFKOAKFOWKFO PAINU VITTUUN IDIOOTTI

• Mirka ...

Uskonnot jumalineen ja jesseineen on vain satua ja höpötystä.
      Uskonnot ovat vain kehityksemme jarruna.
      Emme tarvitse uskontoja mihinkään.

Suomi on niitä harvoja maita jossa uskontoa vielä opetetaan/tuputetaan kouluissa. Kyllä uskonnot joutais romukoppaan. Emme todellakaan tarvitse tänne uskonnoista sekaisin olevia sekopäitä.

• joku vaan

ehkä SINÄ et tarvitse niitä mihinkään, mutta muut voi tarvita, anna muiden uskoa mihin haluaa. Et voi tuomita ketään sekopääksi sen perusteella että uskoo johonkin! ja etkä sinä ole mitenkään voinut todistaa että Jumala on satua. Uskontoa oppiaineena tarvitaan siksi että ihmiset oppisivat olemaan suvaitsevaisia MUITA ihmisiä kohtaan, omaan napaan tujottaminen on itsekästä. Suvaitsevaisuus ei ole heikkoutta, suvaitsemattomuus on..

• Kuuntelen Johtajia..

Maailmahan on niin haihtuvaa.. Se katoaa silmänräpäyksessä. Kaikki vaihtuu toiseksi. Ihmisistä tulee multaa! Elämän lanka on lyhyt, siitä voi hädintuskin pitää kiinni. Jos et ole koskaan rukoillut, melko helppoa pintaliito elämää olet saanut elää! Jotkut saavat suurta iloa sisäisestä ihmisestään. Ihminen kokee onnea tehtyään hyvän työn ja psyyke eheytyy. Uskonto perustuu ihmiseen.

Monet lapset koulussa inhoavat uskontoa, mutta jotain jää kyllä mieleen. Jos ei uskontoa opeteta niin sitten etiikkaa tilalle ja opetusta moraalin ja ystävällisyyden rakentavasta voimasta ja tärkeästä merkityksestä.

• dfklasdfasdfa

Itse en kyllä olisi aivan samaa mieltä tuosta arvopohjan hajoamisesta. Mielestäni kristinusko enemmänkin kannustaa arvopohjan murentumiseen. Havainnollistan minun ja kristillisen arvomaailman eroa:

"Minä en tapa siksi, koska se on väärin ja ihmisarvoa loukkaavaa"

"Kristitty ei tapa siksi, koska Jumala sanoo niin"

Iso osa lapsista hylkää kristinuskon aikuistuttuaan. Mieti mitä silloin käy näiden uskonnon mukana opituille arvoperiaatteille? Ne menevät romukoppaan se uskon mukana.

Terve uskonnoista riippumaton ja positiivinen ihmisläheinen kasvatus on nuorille paras. Uskonto valinnaisaineeksi ja ET-opiskelu kaikille pakolliseksi oppiaineeksi. Siinä uskontotietoutta maailman eri uskonnoista ja yksinkertaista moraalikasvatusta.

• olkiukkeli

esimerkkiä todistivat ainoastaan sen ,ettei kirjoittajalla ole arvomaailman eroista oikeaa käsitystä.
        Emmehän me jätä varastamatta sen takia ,että Suomen laki kieltää ?
        "Iso osa lapsista hylkää kristinuskon aikuistuttuaan. Mieti mitä silloin käy näiden uskonnon mukana opituille arvoperiaatteille? Ne menevät romukoppaan se uskon mukana."
        - eihän tuo ristiriitainen todistelu osoittanut muuta kuin sen ,että kristinuskon hylkäämisestä aikuisena seuraa pahaa! Eli kirjoittaja kumosi omat väitteensä.
        Sellaiset "yksinkertaiset moraalikasvatukset" eivät toimi - tapakasvatus ehkä jossain määrin ,koska se voidaan mieltää hyödylliseksi kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7090
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      710
      3228
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      125
      1455
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1330
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1315
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      223
      1259
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1197
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1190
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      79
      1081
    Aihe