Kuulin jostakin, että mustikat alkavat olla keruukunnossa.
Niinpä hyppäsin pyörän selkään ja ajelin tutuille mustikkamaille, tosin en sentään korin ja poimurin kanssa.
Niin se on, niin kuin muinakin vuosina. Nämä ensimmäiset vihjeet kypsymisestä ovat hätäisiä, puolikypsien marjojen kerääjiä varten.
Ainakin viikko, ellei kaksikin, menee ennen kuin mustikkametsään kannattaa tosimielellä mennä.
En ole varma, mutta tunteella sanoisin, että vähemmän tulee mustikkaa tänä kesänä, kuin viimekesänä.
Käväisinpä mustikkametsässä
61
831
Vastaukset
- susmorsio
aattelen menneitä vuosia, kun kerkesi marjat ja sienet poimia, nyt kun ei ole enää juuri mahdollisuuksia siihen. Sen vähäisen, mitä talveksi halajaa, raatsii ostaa torilta.Me kun niin paljon jouduttiin siirtyilemään paikkakunnalta toiselle, niin yksi tärkeä asia oli mennä melko pian tutkiskelemaan ympäristön metsät, marja-ja sienipaikat. Hyvällä "hajuaistilla" ne aina onnistuttiinkin löytämään.
Meillä oli sellanen sanaton sopimus, ukkoin keräs yleensä sienet ja poimurilla puolukat, minä jäin mielelläin kyhnöttelemään mustikoitten ja vattujen seuraan. No, koppasin tietysti sienenkin ain sieltä täältä.
Ja se kesän ensimmäinen mustikkapiirakka olikin kyllä kaikille nam, tietysti kylmän maidon kera. Täälläkin viel muutama vuosi sitten, kun minulla oli auto, vein Iranin ystäväin tuonne Kangasalle mansikkamarjatilalle marjat keräilemään. Hauskoja retkiä olivat nekin, hyvät eväät mukana...se on aina tärkeää...unohtamatta laulupuoltakaan, me....hmm....siis minä tietysti aina innokkain esiintymishalukkuudessain.
"Jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt...." , älkää häiritkö mustikoita syövää karhua! - *Kukkahame*
Jospa tänään menenkin uusissa kumisaappaissa neitsytmatkalle mustikkametsään, ihan sama onko ne kypsiä kunhan ne päivän pakolliset askeleet tulee tehtyä, maistellen vaikka puoliraakoja.
Sadekuurot voi kyllä estää reissua, mutta en minä sula vaikka sataakin, ukkoskuurot on eri juttu ne pitää minut sisätilassa, huomenna on päivä uus ja ensiviikolla kuus.
Itse olen vielä voinut kerätä marjat metsistä ja eräs ystävättäreni asuu sellaisella paikalla josta löytyy sienet ja marjat, mikä kumma lie mutta sieltä tulee aina kutsu ja sitten vaan metsikön suojaan.
Miten lie sitten nuo kaikkien hyvät ystävät jotka seuraa suurin parvin perässä, mutta eikös veren luovutus ole hyväksi kropalle---;-DDSiellä on tänä vuonna hyttysiä tolkuttomasti.
Pitkähihainen ja -lahkeinen ainakin päälle.
Muutoin mättäällä istuskelusta ei tule mitään.- *Kukkahame*
Jopel kirjoitti:
Siellä on tänä vuonna hyttysiä tolkuttomasti.
Muutoin mättäällä istuskelusta ei tule mitään.Pitää kokeilla hirvikärpäs hupparia, itikoilla on se piikki sen verran pitkä että iholle kyllä yltää sen läpi, ja se huppari on tavattoman hiostava, voi voi eipä ole hyvät ennusteet.
Jos kokeilisin Tee treetä eikös sillä ole hyviä vaikutuksia ihoonkin? - demeter
*Kukkahame* kirjoitti:
Pitää kokeilla hirvikärpäs hupparia, itikoilla on se piikki sen verran pitkä että iholle kyllä yltää sen läpi, ja se huppari on tavattoman hiostava, voi voi eipä ole hyvät ennusteet.
Jos kokeilisin Tee treetä eikös sillä ole hyviä vaikutuksia ihoonkin?oli minulla seurana, kun kävin tarkistusmatkalla. Keski-Suomeen luvattiin satoa jo ensi viikolla, mutta eipä taida tulla valmista. Huomasin jo viime kesänä, että kypsyminen oli hyvin epätasaista. Samassa varressa saattoi olla täysin kypsiä ja täysin raakoja marjoja.
Kevään kukinnosta päätellen sato olisi ollut poikkeuksellisen runsas, mutta nyt ei näytä siltä: pölyttäjät ovat kuulemma olleet "laiskoja", eikä sadettakaan ole ollut viime aikoina. Ihme ja kumma, tatit ovat nousseet, pari punikkitattia poimin kulkiessa. - *Kukkahame*
demeter kirjoitti:
oli minulla seurana, kun kävin tarkistusmatkalla. Keski-Suomeen luvattiin satoa jo ensi viikolla, mutta eipä taida tulla valmista. Huomasin jo viime kesänä, että kypsyminen oli hyvin epätasaista. Samassa varressa saattoi olla täysin kypsiä ja täysin raakoja marjoja.
Kevään kukinnosta päätellen sato olisi ollut poikkeuksellisen runsas, mutta nyt ei näytä siltä: pölyttäjät ovat kuulemma olleet "laiskoja", eikä sadettakaan ole ollut viime aikoina. Ihme ja kumma, tatit ovat nousseet, pari punikkitattia poimin kulkiessa.Käväsin tuli sentään saappaille näytettyä kaunista kangasmaisemaa, ei itikoita koska tuuli oli mukana kuvassa, vaan mustikat ovat kyllä vähissä.
Makeita ja kypsiä oli, se määrä vaan on minimaalinen, sanovat ettei mustikka kasva aukeilla, pitää sekin ihme tarkistaa tuonnempana torilla.
Lenkit pitää nyt suunnata Kiljavan kankaille ja rantaan saa aina makupaloja sieltä täältä.
Käytiinpä ennen Sääksissä tanssimassa vaan eipä enää ole lavaakaan, ja nyt mustikat kadonneet on tämä elämä pelkkää koettelemusta. - demeter
*Kukkahame* kirjoitti:
Käväsin tuli sentään saappaille näytettyä kaunista kangasmaisemaa, ei itikoita koska tuuli oli mukana kuvassa, vaan mustikat ovat kyllä vähissä.
Makeita ja kypsiä oli, se määrä vaan on minimaalinen, sanovat ettei mustikka kasva aukeilla, pitää sekin ihme tarkistaa tuonnempana torilla.
Lenkit pitää nyt suunnata Kiljavan kankaille ja rantaan saa aina makupaloja sieltä täältä.
Käytiinpä ennen Sääksissä tanssimassa vaan eipä enää ole lavaakaan, ja nyt mustikat kadonneet on tämä elämä pelkkää koettelemusta.käyvät mustikassa Nuuksiossa. Muistan vanhastaan, että sielläkin oli hyviä paikkoja, jos nyt tätä pääkaupunkiseutua miettii...
- *Kukkahame*
demeter kirjoitti:
käyvät mustikassa Nuuksiossa. Muistan vanhastaan, että sielläkin oli hyviä paikkoja, jos nyt tätä pääkaupunkiseutua miettii...
Tuttu paikka on minullekin Nuuksion metsät, sieltä marjoja ja sieniä silloin joskus nuorena rouvana ja sukuloimassa vieläkin käyn silloin tällöin.
Nyt pitää vain kysellä maakunnista mitä se mustikka tilanne missäkin, se on minulle tärkeä marja. - demeter
*Kukkahame* kirjoitti:
Tuttu paikka on minullekin Nuuksion metsät, sieltä marjoja ja sieniä silloin joskus nuorena rouvana ja sukuloimassa vieläkin käyn silloin tällöin.
Nyt pitää vain kysellä maakunnista mitä se mustikka tilanne missäkin, se on minulle tärkeä marja.marjastaa tutuissa lapsuuden maisemissa, Pirkanmaalla. Viime kesän sato oli hyvä ja kun metsää on paljon, aina löytyy marjaa jostakin päin.
Myös hyvä vadelmapaikka löytyi viime kesänä - vadelman satonäkymistä en ole kuullut vielä.
Toivottavasti hyvä marjapaikka lyötyy... - *Kukkahame*
demeter kirjoitti:
marjastaa tutuissa lapsuuden maisemissa, Pirkanmaalla. Viime kesän sato oli hyvä ja kun metsää on paljon, aina löytyy marjaa jostakin päin.
Myös hyvä vadelmapaikka löytyi viime kesänä - vadelman satonäkymistä en ole kuullut vielä.
Toivottavasti hyvä marjapaikka lyötyy...Vadelmia näyttää tulevan hyvin tarkistin oman aukkohakkuu alueen.
Mustikoita kuulema löytyy Lohjalta ja Hangon suunnalta, sinne vaan eväät mukaan.
Nyt pitää pakastaa mansikat on parhaimmillaan ja tarjouksiakin jo on missä milloinkin. :-D! - demeter
*Kukkahame* kirjoitti:
Vadelmia näyttää tulevan hyvin tarkistin oman aukkohakkuu alueen.
Mustikoita kuulema löytyy Lohjalta ja Hangon suunnalta, sinne vaan eväät mukaan.
Nyt pitää pakastaa mansikat on parhaimmillaan ja tarjouksiakin jo on missä milloinkin. :-D!vadelmista. Sillähän ei ole kummoinenkaan ravintoarvo - mustikkaan ja puolukkaan verrattuna - mutta viime vuonna tein kuningatarhilloa ja se maistui kyllä lettujen kanssa...
- Ts**
*Kukkahame* kirjoitti:
Vadelmia näyttää tulevan hyvin tarkistin oman aukkohakkuu alueen.
Nyt pitää pakastaa mansikat on parhaimmillaan ja tarjouksiakin jo on missä milloinkin. :-D!tosi hyviä mustikkametsiä, lapsuuden ystäväni viettää siellä kesiään. Mustikat alkavat koko pihapiiristä metsään aivan uskomattomasti, rinne on aika jyrkkä rantaan, mutta peppu rantaan päin ei tarvitse kumarella niin syvään. Muutenkin tuntuu maasto olevan mäkistä siellä päin, ei pääse hallakaan joka paikkaan.
Samoin Liljendal'issa Porvoosta eteenpäin on hyviä mustikkametsiä, suuria ja laajoja.
Puolentoista tunnin päästä on varmaan jo viilentynyt,menen saunaan vasta silloin. Töitä sain aikaiseksi sentään, mutta kyllä hiki virtasi ohimoilta kastui siinä paperinenäliinat:DDD Fetajuustoa napsin Jopelin ruistikkujen ja viilin kanssa, kastoin yrttiseen oliviöljyyn leipää---siunatun hyvää suolainen feta helteellä!
Nyt kastelusuihku raikastaa puutarhassa, onneks' Vantaasta ei vesi lopu jos ei pumppu hajoa:D - *Kukkahame*
Ts** kirjoitti:
tosi hyviä mustikkametsiä, lapsuuden ystäväni viettää siellä kesiään. Mustikat alkavat koko pihapiiristä metsään aivan uskomattomasti, rinne on aika jyrkkä rantaan, mutta peppu rantaan päin ei tarvitse kumarella niin syvään. Muutenkin tuntuu maasto olevan mäkistä siellä päin, ei pääse hallakaan joka paikkaan.
Samoin Liljendal'issa Porvoosta eteenpäin on hyviä mustikkametsiä, suuria ja laajoja.
Puolentoista tunnin päästä on varmaan jo viilentynyt,menen saunaan vasta silloin. Töitä sain aikaiseksi sentään, mutta kyllä hiki virtasi ohimoilta kastui siinä paperinenäliinat:DDD Fetajuustoa napsin Jopelin ruistikkujen ja viilin kanssa, kastoin yrttiseen oliviöljyyn leipää---siunatun hyvää suolainen feta helteellä!
Nyt kastelusuihku raikastaa puutarhassa, onneks' Vantaasta ei vesi lopu jos ei pumppu hajoa:DMinä teen Ranskan kermasta itse maustan ruistikuille dippikastikkeen ja syömisen lopettamiseen tarvitaankin sisua.
Olin poikani tyttären kanssa muutaman päivän tässä ja joka ilta hänen piti saada ruistikkuja, illalla viimeiseksi yhdessä leikattiin tikkuja kuivumaan, kun entiset meni aina loppuun ;-DDD.
Vielä kun valkosipulilla sipasee leivän pintaa ennen leikkaamista niin kyllä tulee hyvää oi joi!
Lapset toivat silloin kouluaikana ohjeet ja kyllä leipää meni, mutta itse he niitä tekivät, ostettiin toimisto lokerikko jokaiselle oma hylly :-DD, voi kun tulee ikävä niitä aikoja . . . - Marie-Claire
*Kukkahame* kirjoitti:
Minä teen Ranskan kermasta itse maustan ruistikuille dippikastikkeen ja syömisen lopettamiseen tarvitaankin sisua.
Olin poikani tyttären kanssa muutaman päivän tässä ja joka ilta hänen piti saada ruistikkuja, illalla viimeiseksi yhdessä leikattiin tikkuja kuivumaan, kun entiset meni aina loppuun ;-DDD.
Vielä kun valkosipulilla sipasee leivän pintaa ennen leikkaamista niin kyllä tulee hyvää oi joi!
Lapset toivat silloin kouluaikana ohjeet ja kyllä leipää meni, mutta itse he niitä tekivät, ostettiin toimisto lokerikko jokaiselle oma hylly :-DD, voi kun tulee ikävä niitä aikoja . . .Miten teet niitä? Leivästä leikkaamallako?
- demeter
Marie-Claire kirjoitti:
Miten teet niitä? Leivästä leikkaamallako?
siis ruistikuista. Ruis ja mustikka sopivat yhteen. Mustikkakukko on tosi hyvää...
- *Kukkahame*
demeter kirjoitti:
siis ruistikuista. Ruis ja mustikka sopivat yhteen. Mustikkakukko on tosi hyvää...
Hapanta ruislimppua, helpoin on vuokaleipä joka on jo siivutettu, siitä vaan pari kolme viipaletta päällekkäin ja ohuita 'tikkuja' terävällä veitsellä kuivamaan johonkin ilmavaan paikkaan tai uunin jälkilämpöön, maistus varmaan sullekin! :-DD Ei kun SYömään..
- sinuun rakastunut
Jopel kirjoitti:
Siellä on tänä vuonna hyttysiä tolkuttomasti.
Muutoin mättäällä istuskelusta ei tule mitään.nuo sinun ruistikut kertoo, että olet parasta A-luokkaa inhimillisyytesi suhteen. Ruistikut saavat meidät hylätyt naiset ihan kuolaamaan perääsi, joten kiitos kun olet olemassa, juurimeitä varten, Ihan liikuttunut olen.
- demeter
*Kukkahame* kirjoitti:
Hapanta ruislimppua, helpoin on vuokaleipä joka on jo siivutettu, siitä vaan pari kolme viipaletta päällekkäin ja ohuita 'tikkuja' terävällä veitsellä kuivamaan johonkin ilmavaan paikkaan tai uunin jälkilämpöön, maistus varmaan sullekin! :-DD Ei kun SYömään..
tuohan voisi olla vaikka retkieväs... Kuivaaminen on hyvä säilöntätapa. Ajattelin kokeilla marjojakin tänä vuonna. Banaaneja olen kuivannut takan päällä ja ne on olleet tosi hyviä. Parempia kuin ostetut. Sieniä kuivasin myös viime vuonna, kun sato oli runsas. Kuivurit ovat sen verran kalliita, etten ole raatsinut ostaa, vaikka mieli tekisi.
- Marie-C
*Kukkahame* kirjoitti:
sitä kastiketta ja valkosipulilla sivelyä.
Kiva idea, hyvä kun jaoitte sen meille muillekin. sinuun rakastunut kirjoitti:
nuo sinun ruistikut kertoo, että olet parasta A-luokkaa inhimillisyytesi suhteen. Ruistikut saavat meidät hylätyt naiset ihan kuolaamaan perääsi, joten kiitos kun olet olemassa, juurimeitä varten, Ihan liikuttunut olen.
Kun minun ikäiselleni miehelle joku nainen noin sanoo, niin loppu elämäni on pelastettu.
Sellaisia me miehet olemme.
Kyllä minäkin rakastan teitä kaikkia.- ApuAmor**
Jopel kirjoitti:
Kun minun ikäiselleni miehelle joku nainen noin sanoo, niin loppu elämäni on pelastettu.
Kyllä minäkin rakastan teitä kaikkia.Tässä tunnustusta musiikillisesti...." rutistan sun kainaloon"..
http://www.youtube.com/watch?v=u5qdgU-E03Q - Satu*
Jopel kirjoitti:
Kyllä minäkin rakastan teitä kaikkia.tänään, mutta vielä olivat aika raakoja, eivät irronneet kypsännäköisetkään helpolla varvusta.
Tuntui siltä, ettei näille minun luontoalueilleni paljoa mustikoita tule. Onneksi oli jääkaapissa eilen ostamiani pensasmustikoita, joita popsin kotiin tultuani.
Päivä aivan satumaisen lämmin ja kaunis.
Joitain hyttysiä sain kyllä kimppuuni, ihana oli viillettää pyörällä niitä pakoon paluumatkallani.
Eivät pysyneet messissä. - *Kukkahame*
Satu* kirjoitti:
tänään, mutta vielä olivat aika raakoja, eivät irronneet kypsännäköisetkään helpolla varvusta.
Tuntui siltä, ettei näille minun luontoalueilleni paljoa mustikoita tule. Onneksi oli jääkaapissa eilen ostamiani pensasmustikoita, joita popsin kotiin tultuani.
Päivä aivan satumaisen lämmin ja kaunis.
Joitain hyttysiä sain kyllä kimppuuni, ihana oli viillettää pyörällä niitä pakoon paluumatkallani.
Eivät pysyneet messissä.Täällä sataa niin kamalasti ettei naapuritaloa erota, kaikki kukkaset pitkin pientareita..voi että!
*Kukkahame* kirjoitti:
Täällä sataa niin kamalasti ettei naapuritaloa erota, kaikki kukkaset pitkin pientareita..voi että!
Ei siellä tosin mustikoita kasva, mutta toripöydillä niitä saattaa kohta löhöillä.
Pyöräily kaupungissa on oikeastaan ihan kivaa. Näkee kaiken laista ja joka kerta se on erilainen.
Maisemathan ovat aina samanlaisia.
Ukkonenkin jyrähti oikein kunnolla.Vain parin kolmen sekunnin viiveellä salamasta, mutta vettä ei tullut ainakaan minun päälleni pisaraakaan. Olisin kyllä vähän toivonut sitä.ApuAmor** kirjoitti:
Tässä tunnustusta musiikillisesti...." rutistan sun kainaloon"..
http://www.youtube.com/watch?v=u5qdgU-E03QIhan tässä herkistyy.
- Ts**
Jopel kirjoitti:
Ei siellä tosin mustikoita kasva, mutta toripöydillä niitä saattaa kohta löhöillä.
Pyöräily kaupungissa on oikeastaan ihan kivaa. Näkee kaiken laista ja joka kerta se on erilainen.
Ukkonenkin jyrähti oikein kunnolla.Vain parin kolmen sekunnin viiveellä salamasta, mutta vettä ei tullut ainakaan minun päälleni pisaraakaan. Olisin kyllä vähän toivonut sitä.vieläkin vaikka aurinko paistaa. Vain yhden kerran tuli tosi runsaasti n. 20 min. ihanasti oikeastaan, istuin terassilla ja ropina kiihtyi markiisissa:D pisarat lentelivät reisiä myöten ja minä vaan nautin. Varaston puolella kun kävin oli kohina melkoinen, että pelkäsin kukkien puolesta jo rakeita!
Painostava ilma hellitti nyt illaksi, ja luonto nauttii silminnähden:D - Tähtisilmä**
Ts** kirjoitti:
vieläkin vaikka aurinko paistaa. Vain yhden kerran tuli tosi runsaasti n. 20 min. ihanasti oikeastaan, istuin terassilla ja ropina kiihtyi markiisissa:D pisarat lentelivät reisiä myöten ja minä vaan nautin. Varaston puolella kun kävin oli kohina melkoinen, että pelkäsin kukkien puolesta jo rakeita!
Painostava ilma hellitti nyt illaksi, ja luonto nauttii silminnähden:Dja Ruuneperiltä mikroperunat:D Se on muuten ihan kiva keino, kun tarvii nopeasti kypsät perunat.
Märkään talouspaperiin käärityt perunat mikroastiaan ja täysteho päälle, niin muutamassa minuutissa on perunat höyryävän kypsät! Juuri ehtii laittaa lisukkeet esille, niin pääsee syömään. Ihanan nopeaa kun nälkä yllättää:D tai on meno... - Ryttylästä moi
Tähtisilmä** kirjoitti:
ja Ruuneperiltä mikroperunat:D Se on muuten ihan kiva keino, kun tarvii nopeasti kypsät perunat.
Märkään talouspaperiin käärityt perunat mikroastiaan ja täysteho päälle, niin muutamassa minuutissa on perunat höyryävän kypsät! Juuri ehtii laittaa lisukkeet esille, niin pääsee syömään. Ihanan nopeaa kun nälkä yllättää:D tai on meno...Missäs Ruune on kun sihteeri hoitaa kuulumiset ? Tuo on tietysti hyvä sellaiselle jolla ei ole hellaa eikä kattilaa.
- Ts**
Ryttylästä moi kirjoitti:
Missäs Ruune on kun sihteeri hoitaa kuulumiset ? Tuo on tietysti hyvä sellaiselle jolla ei ole hellaa eikä kattilaa.
Onhan siitä jo viikkoja kun hän palstalla antoi tuon neuvon. En tiedä onko jalkapallo vienyt niin mennessään, vaiko helle? Joo, mikään sihteeri en ole kellekkään, muistin sen vain kun Jopelin tikut oli myös kiva ohje miehiltä.
- notta tälleen
Jopel kirjoitti:
Ukkonenkin jyrähti oikein kunnolla.Vain parin kolmen sekunnin viiveellä salamasta, mutta vettä ei tullut ainakaan minun päälleni pisaraakaan. Olisin kyllä vähän toivonut sitä.Mustikoita ei tule meidän alueen metsiin. Nyt kuivuus on viemässä nekin vähät. Tämä on vanha havainto; suurten järvien ja meren saarista on ennenkin saatu mustikoita.
- 15+16
notta tälleen kirjoitti:
Mustikoita ei tule meidän alueen metsiin. Nyt kuivuus on viemässä nekin vähät. Tämä on vanha havainto; suurten järvien ja meren saarista on ennenkin saatu mustikoita.
Täytyy lähtee sit Tallinnaan ostamaan
- demeter
Tähtisilmä** kirjoitti:
ja Ruuneperiltä mikroperunat:D Se on muuten ihan kiva keino, kun tarvii nopeasti kypsät perunat.
Märkään talouspaperiin käärityt perunat mikroastiaan ja täysteho päälle, niin muutamassa minuutissa on perunat höyryävän kypsät! Juuri ehtii laittaa lisukkeet esille, niin pääsee syömään. Ihanan nopeaa kun nälkä yllättää:D tai on meno...tuli just, kun meinasin ruveta keittämään perunoita perinteisesti...
- *Kukkahame*
15+16 kirjoitti:
Täytyy lähtee sit Tallinnaan ostamaan
Pakastimeen just sain ladattua jääkaapista melkoisen kasan mansikkarasioita, vielä kun saman moisen kasan saa lisää niin talvi saa vaikka tulla!
Mustikat taidan ostaa ei niitä ainakaan samoilla paikoilla ole mistä aiemmin olen poiminut.
On se niin kiva talvella kun on oven takana marjaa, jess.
19 1 ei ole 20, uusiks meni - Atolfia
*Kukkahame* kirjoitti:
Pakastimeen just sain ladattua jääkaapista melkoisen kasan mansikkarasioita, vielä kun saman moisen kasan saa lisää niin talvi saa vaikka tulla!
Mustikat taidan ostaa ei niitä ainakaan samoilla paikoilla ole mistä aiemmin olen poiminut.
On se niin kiva talvella kun on oven takana marjaa, jess.
19 1 ei ole 20, uusiks menitosi mansikkapäivä. Hillot on keitetty ja pakkastimessa ovat muhimassa loput. Nyt pitäisi alkaa ajattelemaan noita mustikoita, mutta huomenna en vielä metsään ehdi, tuli luvattua kahveet keittää naapureille.
Puhuvat, jotta ei ole mustikoita. Käyn kuitenkin katsomassa vanhoilla paikoilla, jos kuitenkin jokunen löytyisi. Olisi niin mukava saada omin käsin poimitut pakkaseen. Perjantaina on sitten se päivä. Saattaahan se pettymys tulla.
Ihanan lämpöinen ilta hellii meitä. Näin voi istuskella kaiki ikkunat ja ovet selällään eikä kylmästä ole tietoakaan. Eipä juuri nyt tee mieli etelänmaille.
Hyvää Yötä. (Enpä laita huutomerkkejä, taitaa kuulua vähemmälläkin) - mummonmökistä
Atolfia kirjoitti:
tosi mansikkapäivä. Hillot on keitetty ja pakkastimessa ovat muhimassa loput. Nyt pitäisi alkaa ajattelemaan noita mustikoita, mutta huomenna en vielä metsään ehdi, tuli luvattua kahveet keittää naapureille.
Puhuvat, jotta ei ole mustikoita. Käyn kuitenkin katsomassa vanhoilla paikoilla, jos kuitenkin jokunen löytyisi. Olisi niin mukava saada omin käsin poimitut pakkaseen. Perjantaina on sitten se päivä. Saattaahan se pettymys tulla.
Ihanan lämpöinen ilta hellii meitä. Näin voi istuskella kaiki ikkunat ja ovet selällään eikä kylmästä ole tietoakaan. Eipä juuri nyt tee mieli etelänmaille.
Hyvää Yötä. (Enpä laita huutomerkkejä, taitaa kuulua vähemmälläkin)Meillä (kaakossa) olisi ollut mustikkaa pilvin pimein ihan talon nurkalla. Nyt kuivuus jatkunut useita viikkoja ja helle samoin. Marjat ovat kuivuneet pieniksi käppänöiksi, eikä niissä ole mehua lainkaan. Vaikka sateet tulisivatkin pikapuoliin, en usko niiden pelastavan satoa. Onneksi kuivuus ei ole ollut jatkuvaa jokapuolella, joten mustikkaa varmaan löytyy kauempaa. Harmi vain, kun ensimmäistä kertaa olisi päässyt poimimaan ihan pihapiiristä.
- Jopel+nk
Nyt mustikat alkavat olla jo keruukunnossa, mutta maku ja koko eivät.
Ne ovat, ainakin minun vakiopaikoilla, niin pieniä, että poimurin rakoja pitää pienentää ja makutesti kertoi niiden olevan korkeintaan tyydyttäviä maultaan, eli niistä puuttui mustikan mehevyys.
Minun on haettava uusi marjapaikka tai tyydyttävä toisten keräämiin, mikä ei sinänsä ole yhtään huonompi vaihtoehto.- oho kultaista kotia
Kyllä se kaupunki on ihan hirveä paikka. Kun joskus on pakko siellä asioida, niin teen sen mahdollisimman nopeasti. Ettekö ole huomanneet, että siellä on ihan hirveä kusen katkukin, ja muut saasteet lisäksi? On pakko ihan hengitystään pidätellä, tuntuu hirveältä vetää sitä hajua keuhkoihinsa. Ja metron hissit ne kauhealle haisee, kuselle, ja hajunpoistomyrkyille. Pitkiä räkiä on laseissa, ja kaiteissa joka puolella. On pidettävä kädet taskussa, ettei vaan koske mihinkään. Torilla lokit repii ruuat käsistä, ja paskoo päälle. Ja merikin haisee tosi pahalle. Ja katsoin telkkarista, kun sieltä vantaanjoesta nostettiin kymmeniä polkupyöriä, ja ostoskärryjä, ja kaikkeä muuta roinaa. Minua ei kyllä sais sinne uimaan.
Tervetuloa tänne järvisuomen hiljaisuuteen,raikkaan ilman ,ja puhtaan kirkkaan veden äärelle. Ei haise kuset, ei ole roskia ja lokin paskaa. Ehkä tekin eron huomaatte. Jos ette, niin on mennyt jo pahasti pieleen! - Ts**
oho kultaista kotia kirjoitti:
Kyllä se kaupunki on ihan hirveä paikka. Kun joskus on pakko siellä asioida, niin teen sen mahdollisimman nopeasti. Ettekö ole huomanneet, että siellä on ihan hirveä kusen katkukin, ja muut saasteet lisäksi? On pakko ihan hengitystään pidätellä, tuntuu hirveältä vetää sitä hajua keuhkoihinsa. Ja metron hissit ne kauhealle haisee, kuselle, ja hajunpoistomyrkyille. Pitkiä räkiä on laseissa, ja kaiteissa joka puolella. On pidettävä kädet taskussa, ettei vaan koske mihinkään. Torilla lokit repii ruuat käsistä, ja paskoo päälle. Ja merikin haisee tosi pahalle. Ja katsoin telkkarista, kun sieltä vantaanjoesta nostettiin kymmeniä polkupyöriä, ja ostoskärryjä, ja kaikkeä muuta roinaa. Minua ei kyllä sais sinne uimaan.
Tervetuloa tänne järvisuomen hiljaisuuteen,raikkaan ilman ,ja puhtaan kirkkaan veden äärelle. Ei haise kuset, ei ole roskia ja lokin paskaa. Ehkä tekin eron huomaatte. Jos ette, niin on mennyt jo pahasti pieleen!Espooseen mennessä, tuo autojen pakokaasu tuntuu helteellä voimaakkaalta nenässä.Täällä mökillä on niin raikas ilma siihen verrattuna. Helsinkiin jos lähden on se kesällä Kaivopuiston rantaan, lapsuuden leikkipaikkoihin, minne aina koulun jälkeen hiihdin, tai kesäisin uin Uunisaaressa. Mutta liikenne ei silloin ollut mitä se tänäpäivänä on.
Keskusta ei paljon vedä vieläkään, no Kauppatori on mukava paikka turisteineen ja kojuineen, rannalla kun sekin on, tavaratalot löytyy lähempänäkin Vantaa Espoo Tapiolasta. "Kyllä maalla on mukavaa" - Näkijä ja ajattelija
oho kultaista kotia kirjoitti:
Tervetuloa tänne järvisuomen hiljaisuuteen,raikkaan ilman ,ja puhtaan kirkkaan veden äärelle. Ei haise kuset, ei ole roskia ja lokin paskaa. Ehkä tekin eron huomaatte. Jos ette, niin on mennyt jo pahasti pieleen!ettei tarvitse niitä kotipitäjissään hoitaa. Tänne tulevat sitten, ja heitä on täne tullut mailta koko viime vuosisadan ja tämän alun jatkuvana virtana. Helsingin pilaavat maalaispitäjien ongelmalliset. Sieltä heidät karkotetaan, " ettei naapurit näe" heitä. Sitten mailla isot autot ja miljoonahuvilat, kun muut perilliset on säikytelty matkoihinsa.
- Huh, mitä porukkaa!
Näkijä ja ajattelija kirjoitti:
ettei tarvitse niitä kotipitäjissään hoitaa. Tänne tulevat sitten, ja heitä on täne tullut mailta koko viime vuosisadan ja tämän alun jatkuvana virtana. Helsingin pilaavat maalaispitäjien ongelmalliset. Sieltä heidät karkotetaan, " ettei naapurit näe" heitä. Sitten mailla isot autot ja miljoonahuvilat, kun muut perilliset on säikytelty matkoihinsa.
tietenkin on onegelmia.
Tulkaa tänne Helsinkiin sieltä Järvisuomestakin tapaamaan sukulaisianne, jotka kuseksivat kaduilla, koska heillä ei ole kotia, te veitte sen kodin heiltä.
Mutta onhan teillä hienot autot, joilla pröystäillä, ja miljoonahuvilat!
Sehän teille on tärkeintä. - ???
Huh, mitä porukkaa! kirjoitti:
tietenkin on onegelmia.
Tulkaa tänne Helsinkiin sieltä Järvisuomestakin tapaamaan sukulaisianne, jotka kuseksivat kaduilla, koska heillä ei ole kotia, te veitte sen kodin heiltä.
Mutta onhan teillä hienot autot, joilla pröystäillä, ja miljoonahuvilat!
Sehän teille on tärkeintä.menee täällä kodittomana, ette ole kertaakaaan käynyt tapaamassa?
Millaisia ihmisiä olette? - sillan allako
??? kirjoitti:
menee täällä kodittomana, ette ole kertaakaaan käynyt tapaamassa?
Millaisia ihmisiä olette?Silan allako tavataan ja keitetään nuotiolla pakissa kahveet , lämmikettä putelista. Olisit kuule katsonut etees ja ottanut rikkaan miehen ! Voisit olla nyt äveriäs leski, ei tarviis valitella .
- 'o'
sillan allako kirjoitti:
Silan allako tavataan ja keitetään nuotiolla pakissa kahveet , lämmikettä putelista. Olisit kuule katsonut etees ja ottanut rikkaan miehen ! Voisit olla nyt äveriäs leski, ei tarviis valitella .
ja miehen hyvyydestä ja rakkaudesta, mutta en tiennyt tavatessamme, että hänellä mitään omaisuutta oli.
Ei voi sanoa rikas, mutta sivistynyt ja samoin vanhempansakin.
Kerran kävin kotitilallani hänen ja hänen vanhempiensa kanssaan, hän halusi nähdä.
Mutta siskoani olen joutunut koko iläni yrittämään "kantaa selässäni", sillä hän ei sellaista miestä tavannut koskaan.
Sillä sellaisia miehiä on vain yksi maailmassa. - Ettei naapurit näe.
sillan allako kirjoitti:
Silan allako tavataan ja keitetään nuotiolla pakissa kahveet , lämmikettä putelista. Olisit kuule katsonut etees ja ottanut rikkaan miehen ! Voisit olla nyt äveriäs leski, ei tarviis valitella .
muttei ne vastanneet.
- Kurkusta alas
Ettei naapurit näe. kirjoitti:
muttei ne vastanneet.
Ketään, kyllä se vika on siellä korvien välissä. Kyllä tässä olis aikaa ollut hommata oma asunto, ja tehdä työtä. Mutta kun ei kädessä kulje kuin mäyräkoira. Tyhjin käsin olen kotoa lähtenyt, ja minulla on se omakotitalo, huvila, ja auto, eikä penninkään velkaa. Olen ihan kansakoulupohjainen tavallinen tuunari. Mutta yhtään kaljapulloa en ole eläissäni ostanut!Enkä sossun tukia tarvinnut, pysyn kyllä pystyssä' ihan tukematta!
- Pohjaton pullo
Kurkusta alas kirjoitti:
Ketään, kyllä se vika on siellä korvien välissä. Kyllä tässä olis aikaa ollut hommata oma asunto, ja tehdä työtä. Mutta kun ei kädessä kulje kuin mäyräkoira. Tyhjin käsin olen kotoa lähtenyt, ja minulla on se omakotitalo, huvila, ja auto, eikä penninkään velkaa. Olen ihan kansakoulupohjainen tavallinen tuunari. Mutta yhtään kaljapulloa en ole eläissäni ostanut!Enkä sossun tukia tarvinnut, pysyn kyllä pystyssä' ihan tukematta!
Viedä kotia, ja omaisuutta. Jokainen perillinen saa lakiosansa, vaikka olisi annettukin muille!
Että höpön, höpön, teidän jutut. Oisko tuillut osat ryypättyä, ja sitten lisää kinutaan! - sama tarina
Kurkusta alas kirjoitti:
Enkä ole edes perinyt mitään vanhemmiltani tai puolisoltani. On lomaosakekin Espanjassa. Molemmat elämme tyytyväisinä, tekemättä siitä numeroa, mutta osaamme itsekin arvostaa itseämme, ei näitä asioita tarvitse korostaa.Lapset kyllä saivat yliopistokoulutuksen, on helpommat lähtökohdat.
- *Kukkahame*
Kurkusta alas kirjoitti:
Monesti kyllä on ihan oma syy ettei elämässään ole edes omaa kotia saanut hankittua.
Menestystarinat saadaan lukea ja ilman sisua ja yritystä menestystä ei pelkkä koulutuskaan tuo, monessa on oltava eri tavalla kuin naapuri!
Ikinä en ole katsonut mitä naapurilla on sellaista mitä minulla ei, naapuri saa tehdä juuri niin kuin haluaa, samoin minä ketään matkimatta, aina eteenpäin ja sen kerron ettei tarvitse nyt katua, tyytyväisenä hymistelen eläkepäivinäni. - Näkijä ja ajattelija
Pohjaton pullo kirjoitti:
Viedä kotia, ja omaisuutta. Jokainen perillinen saa lakiosansa, vaikka olisi annettukin muille!
Että höpön, höpön, teidän jutut. Oisko tuillut osat ryypättyä, ja sitten lisää kinutaan!Vielä 1953 voitiin tila ostaa pikku hinnasta. Siitä tuli alaikäisille perintöä sitte 1000 mk = 168 €.
Alaikäiset sisarukset saivat kuulla siitä vasta jälkeen päin.
Voi olla, että oikeudessa ( siis käräjillä) asia olisi toisin päätetty, mutta eihän alaikäiset sitä ruvenneet tekemään.
Ei ole kyse päihteistä, minkäänlaisista. - 11+12
ettei tarvitse niitä kotipitäjissään hoitaa. Tänne tulevat sitten, ja heitä on täne tullut mailta koko viime vuosisadan ja tämän alun jatkuvana virtana. Helsingin pilaavat maalaispitäjien ongelmalliset. Sieltä heidät karkotetaan, " ettei naapurit näe" heitä. Sitten mailla isot autot ja miljoonahuvilat, kun muut perilliset on säikytelty matkoihinsa.
on muutenkin kodittomia, pääkaupunkiseudulla oman kodin ostaminen on mahdottoman suuren rahan takana, eikä kaikilla ole rahaa vuokraankaan jos joutuu työttömäksi.
- 15+8
11+12 kirjoitti:
on muutenkin kodittomia, pääkaupunkiseudulla oman kodin ostaminen on mahdottoman suuren rahan takana, eikä kaikilla ole rahaa vuokraankaan jos joutuu työttömäksi.
Tuossa edellä.
- 5+2
15+8 kirjoitti:
Tuossa edellä.
ei opintolainoja eikä opintorahoja.
Ei mitään. - *Kukkahame*
11+12 kirjoitti:
Ei kukaan pakota pysymään pääkaupunki seudulla jos töitä löytyy jostain niin sinne, sepä se kun ei ole snajuu!
Näitä ammattiselittäjiä kyllä löytyy ja arvostellaan niitä joilla edes ajatus kulkee otsikossa. - 3+4
*Kukkahame* kirjoitti:
Ei kukaan pakota pysymään pääkaupunki seudulla jos töitä löytyy jostain niin sinne, sepä se kun ei ole snajuu!
Näitä ammattiselittäjiä kyllä löytyy ja arvostellaan niitä joilla edes ajatus kulkee otsikossa.mutta oli jo jotenkin alamaissa, ei onnistanut, kotiseudulle ei kehdannut mennä.
Älä häntä kovin sanoin arvostele, et tiedä, enkä voi kertoa.
Hän ei ikinä ole muita ihmisiä häirinnyt kuin minua. Käyttäytyy hyvin. Ei päihteitä.
Eri asia sitten ovat nuo ylempänä mainitut puli-ihmiset. - *Kukkahame*
3+4 kirjoitti:
mutta oli jo jotenkin alamaissa, ei onnistanut, kotiseudulle ei kehdannut mennä.
Älä häntä kovin sanoin arvostele, et tiedä, enkä voi kertoa.
Hän ei ikinä ole muita ihmisiä häirinnyt kuin minua. Käyttäytyy hyvin. Ei päihteitä.
Eri asia sitten ovat nuo ylempänä mainitut puli-ihmiset.En takerru mihinkään yksittäiseen ihmiseen, jos nyt tuolla sitä tarkoitat.
Enkä herran tähden hyväksy edes että joku kertoilisi täällä jonkun ulkopuolisen ihmisen elämäntarinan,
jopas nyt menee kummallisuuksiin joku! - 2+17
*Kukkahame* kirjoitti:
En takerru mihinkään yksittäiseen ihmiseen, jos nyt tuolla sitä tarkoitat.
Enkä herran tähden hyväksy edes että joku kertoilisi täällä jonkun ulkopuolisen ihmisen elämäntarinan,
jopas nyt menee kummallisuuksiin joku!lähimmäisestä.
- Johan on
Vielä 1953 voitiin tila ostaa pikku hinnasta. Siitä tuli alaikäisille perintöä sitte 1000 mk = 168 €.
Alaikäiset sisarukset saivat kuulla siitä vasta jälkeen päin.
Voi olla, että oikeudessa ( siis käräjillä) asia olisi toisin päätetty, mutta eihän alaikäiset sitä ruvenneet tekemään.
Ei ole kyse päihteistä, minkäänlaisista.Sitä pitäis elää? Omalla työllä, ja tarmokkuudella, hyvä ihminen!
- Korvanväli
2+17 kirjoitti:
lähimmäisestä.
Nämä tämmöset ihmiset, ei ikinä ruikutusta lopeta. Vaikka joka ilta pistettäis kaikki tasan, niin niillä ei illalla olisi yhtään mitään, ja aamulla uusi ruikutus!
- niinniinn
Johan on kirjoitti:
Sitä pitäis elää? Omalla työllä, ja tarmokkuudella, hyvä ihminen!
taikka naimalla rikas vanha ukko/akka, jonka perii.
- 1+20
Korvanväli kirjoitti:
Nämä tämmöset ihmiset, ei ikinä ruikutusta lopeta. Vaikka joka ilta pistettäis kaikki tasan, niin niillä ei illalla olisi yhtään mitään, ja aamulla uusi ruikutus!
Puhuin 1950-luvun nuoresta. Silloin asiat olivat noin, Se on tosiasia.
- 1+1
Johan on kirjoitti:
Sitä pitäis elää? Omalla työllä, ja tarmokkuudella, hyvä ihminen!
jonkin avun turvin, ja kuten olen jo moneen kertaan sanonutkin, niin 1950-60-luvun Suomessa ei ollut opintolainoja eikä opintorahoja. Hän yritti opiskella ilman rahaa.
Niin tein kyllä itsekin, mutta onnistuin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164