Missä vika? Minulla on Volvo AQAD 41 DP -90 lasikuituisessa 7,5 metrisessä cabin-veneessä. Huiput normaalisti 32 solmua 3800 kierroksilla. Nyt kun ajelin viikonloppuna matkavauhtia, n. 3300 kierrosta ja 26 solmua, niin kone muutaman kerran itsekseen nosti kierroksia yli 4400 ja gps näytti yli 38 solmua. Vauhti hiipui kun käänsin kaukosäätövipua taaksepäin, mutta vähän ajan päästä sama uusiutui. kierrokset ja vauhti kasvoi hitaasti, ei äkkinäisesti ja tuntui että olisi vaan kiihtynyt jollei olisi pudottanut tyhjäkäynnille. Onko vakavaa, minulla vasta tämän kesän kokemus tästä veneestä ja koneesta.
Volvo ryntää
5
405
Vastaukset
- ↓→
olla samanlaisesta asiasta kysymys kun VW-golf dieselissä oli joskus 80-luvulla. Siinä ryntäilyn syy oli kampikammion huohotinjärjestelmässä ollut vika jossa öljyä pääsi kerääntymään johonkin paikkaan mistä se sitten otollisissa olosuhteissa pääsi imusarjan kautta palotilaan.
Olin tuolloin 80-luvulla oppipoikana eräässä autokorjaamossa ja muistaakseni näihin golfeihin tehtiin jokin pieni muutos jolla ongelma fiksattiin. Taisi olla vielä niin, että silloin kun kone ryntäsi niin ei auttanut vaikka nosti jalan kaasupedalimelta...en muista kovin tarkaan enään kun on vuosia kulunut ja enkä tietysti kovin paljoa ymmärtänytkään, oppipoika kun olin.
Sinun tapauksessa tuskin on 1/1 samasta jutusta kysymys, mutta olisiko tästä kokemuksesta jotain apua kun ratkaisua mietitte. - R K-S
ei toimi oikein.
- Päästi varmaan mahtavat savut kun otti 4.400 rpm?
- Kampikammion tuuletus on Volvossa tehty suodattimen kautta ulos? Ei aiheuta öljyä imusarjaan.
- Voi olla öljy turbon laakereista?
- Onko imusarja puhdas öljystä? Jos on, niin ainoa mahdollisuus on pumpun säädin.
Kysy vielä lähimmästä dieselhuollosta. kun 40:ssä teki kerran tuon niin tuttu asenta kysyi heti, onko moottoriöljy vähentynyt ja olihan se. Kone siis "ryysti" öljyä turbon kautta palotilaan. Tuolloin tuli myös savupilvi. Turbo toimi loppumatkan normaalisti jonka jälkeen vein sen kotjattavaksi. Silloinkin oli "sika kuuma" ilma.
Katso öljynpinta.- 12
Tarkista vedenerotin. Pösön kone joskus ryntäs, kun pumppuun oli päässyt vettä.
- Rudolf Diesel
Tarkista ihan ensimmäiseksi imuilman suodatin. Jos suodatin tukkeutuu vaikka vesihöyryn vuoksi niin turbo ei saa haluamaansa ilmaa ja silloin tapahtuu se mihin joku jo edellä viittasi. Turbon laakerien läpi kova alipaine ryystää moottoriöljyä joka palaa sylintereissä valtoimenaan eikä moottoria pysty edes sammuttamaan koska se ei käy dieselillä vaan moottoriöljyllä. Käy kunnes kilahtaa tai muuten talttuu. Autossa manuaalivaihteilla voi sentään sammuttaa väkisin mutta veneessä et. Ilmeisesti vaatii vähän vikaa myös laakeriden suunnalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203287- 122116
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061826Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1221353
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101241- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4421116