olemme hankkimassa niinsanottua puoliplaanari venettä ja yksi meille houkutteleva vaihtoehto olisi
esim. Bella Sunmar 9000. Haluaisin kuulla teiltä kommentteja kyseisestä veneestä. Tarkoitus ei
ole "hurjastella" max nopeutta vaan pitää sopivana marssivauhtina 8 - 10 solmua mutta joskus
on hyvä päästä kovempaakin. Siksi kyseinen paatti kiinnostaa.
Kuuntelen mielelläni myös kokemuksia ja suosituksia muista vastaavista veneistä.
Asiallisia kommentteja siis.....
mielipiteitä
16
490
Vastaukset
- muonavaraston hoitaj
Mitä muuta odotat veneeltä? Eli millaisella porukalla ajattelitte venettä käyttää ja miten pitkiä aikoja veneessä asustaa?
Näihin ominaisuuksiin vaikuttavilla tekijöillä kun on isojakin eroja eri valmistajien ja mallien kesken. Lisäksi ne vaikuttavat kovasti siihen miten veneessä viihdytään.- kaksi tai neljä
yleensä ollaan kahdestaan mutta usein myös vieraita on mukana ja yöpyvätkin. vesillöä liikutaan paljon eli kesällä 4 - 6 viikkoa ollaan veneellä vesillä. Käytännössä siis koko loma-aika. Päijänne on kotijärvemme mutta myös merelle tekee mieli tulevaisuudessa. suosituksia siis. Vetolaite paatit eivät niin kiinnosta.
- muonavarastonhoitaja
kaksi tai neljä kirjoitti:
yleensä ollaan kahdestaan mutta usein myös vieraita on mukana ja yöpyvätkin. vesillöä liikutaan paljon eli kesällä 4 - 6 viikkoa ollaan veneellä vesillä. Käytännössä siis koko loma-aika. Päijänne on kotijärvemme mutta myös merelle tekee mieli tulevaisuudessa. suosituksia siis. Vetolaite paatit eivät niin kiinnosta.
Kun veneessä viettää paljon aikaa kannattaa panostaa asuttavuuteen. Puolilukuvista Nimbuksen 2600 on tiloiltaan erittäin toimiva kahden hengen vene, jossa on kuitenkin mukavasti makuutilat vieraille niin, että silti jää vapaa oleskelu ja ruokailutila.
Kokonaispakettina niin toimiva, että ruotsalaiset ottivat mallin uudelleen tuotantoon. Se kertonee jotakin veneen haluttavuudesta.
solmua on hieman liian vähän puoliliukuvlle, kone ei pysy välttämättä tarpeeksi kuumana jolloin sylinterit voivat mm. "lasittua". Ko. veneen matkavauhti, tietysti riippuu millä koneella tuo on, asettuu 16-18 solmun paikkeille. Huiput noilla on noin /- 20.
- dsf45
Normaali asianmukaisesti asennettu jäähdytys pitää moottorin käyntilämpötilan oikeana kaikissa tilanteissa.
- olisi penta 200 hv
dsf45 kirjoitti:
Normaali asianmukaisesti asennettu jäähdytys pitää moottorin käyntilämpötilan oikeana kaikissa tilanteissa.
tavoittelen paattia joka olisi 200 hv pentan koneella. Onhan noita myös pienemmillä 170 hv yanmarinin koneilla mutta mielummin isompi saisi olla. ei ole itselläni vielä ajokokemuksia kyseisestä laitteesta. Olettaisi että myös tuo kutoskone olisi hieman hiljaisempi kun ei tarvitse niin kierrättää konetta. mikähän on kututus tuolla 16.-18 marssivauhdilla ?
- dj7h
olisi penta 200 hv kirjoitti:
tavoittelen paattia joka olisi 200 hv pentan koneella. Onhan noita myös pienemmillä 170 hv yanmarinin koneilla mutta mielummin isompi saisi olla. ei ole itselläni vielä ajokokemuksia kyseisestä laitteesta. Olettaisi että myös tuo kutoskone olisi hieman hiljaisempi kun ei tarvitse niin kierrättää konetta. mikähän on kututus tuolla 16.-18 marssivauhdilla ?
En tiedä. Minulla on liukuva, syvä-v (3300kg) vene 200''lla aq41'llä ja muutama vuosi takaperin laskin koko kesän kulutuksen ja se taisi olla 1,2l/NM. Matkanopeus on 20-23kn kierroksilla 3500 . Nopeus vaihtelee veneen kuormauksen ja kelin mukaan. Nykyään lyhkäsillä lomaetapeilla
dsf45 kirjoitti:
mutta "isot pojat" vaan huollossa varoittelivat. Volvolla kun ei noita ylikuumenemisilmiöitä niinkään ole kuten muissa.
Kyllä ainakin minulla "lilliessä" kone on liian viileä pitkään ajoon.- paatti sulla
dj7h kirjoitti:
En tiedä. Minulla on liukuva, syvä-v (3300kg) vene 200''lla aq41'llä ja muutama vuosi takaperin laskin koko kesän kulutuksen ja se taisi olla 1,2l/NM. Matkanopeus on 20-23kn kierroksilla 3500 . Nopeus vaihtelee veneen kuormauksen ja kelin mukaan. Nykyään lyhkäsillä lomaetapeilla
oikeen on ? Liekuva meilläkin on nyt mutta alle kaksitonninen ja kulutus 17 l/h.
Minkälaisella ajelet. Harkitsemme myös liukuvaa edelleen mutta isompaa. - cgr5
paatti sulla kirjoitti:
oikeen on ? Liekuva meilläkin on nyt mutta alle kaksitonninen ja kulutus 17 l/h.
Minkälaisella ajelet. Harkitsemme myös liukuvaa edelleen mutta isompaa.valmistaja on tämä.
http://www.tiiskeri.fi/ - äyspää
cgr5 kirjoitti:
valmistaja on tämä.
http://www.tiiskeri.fi/sp vai dp? aika kovat kierrokset 20(-23) solmulle? paljonko kiertää max?
äyspää kirjoitti:
sp vai dp? aika kovat kierrokset 20(-23) solmulle? paljonko kiertää max?
Tiiskeri 770 P, entinen poliisivene, painoa oli n. 3.700 kg ja moottorina AQAD 41/290 SP. Matkanopeudella 23-24 solmua oli kierroksia 3.400 ja kulutus 30 l/h. Huiput 28-29 solmua ja 3.600 kierrosta. Koneessa oli myydessäni veneen tunteja 3.600, joten ei moottori aivan "uudenkarhea" ollut. Eli en voi välttyä ajatukselta että kaikkia hänen moottorinsa hevosia ei ole ruokittu oikein, tarkoittaen kunnollista moottorin huoltamista.
jrsj kirjoitti:
mutta "isot pojat" vaan huollossa varoittelivat. Volvolla kun ei noita ylikuumenemisilmiöitä niinkään ole kuten muissa.
Kyllä ainakin minulla "lilliessä" kone on liian viileä pitkään ajoon.Kyseisen moottorin todella nopea nokeentuminen. Ahdin alkaa syöttämään kunnolla runsaassa 2.000 kierroksessa, ja silloinkin puhutaan liukuvasta veneestä. Itse hinasin aikoinaan isoa venettä runsaan tunnin verran n. 5 solmun nopeudella, kierroksia oli n. 2.000, ja musta savu oli vaikuttava kun sen jälkeen nostin liukuun.
- fjöp
äyspää kirjoitti:
sp vai dp? aika kovat kierrokset 20(-23) solmulle? paljonko kiertää max?
SP ja tämän kevään huiput oli 27/28kn ja rpm 3800.
- edelleen...
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kyseisen moottorin todella nopea nokeentuminen. Ahdin alkaa syöttämään kunnolla runsaassa 2.000 kierroksessa, ja silloinkin puhutaan liukuvasta veneestä. Itse hinasin aikoinaan isoa venettä runsaan tunnin verran n. 5 solmun nopeudella, kierroksia oli n. 2.000, ja musta savu oli vaikuttava kun sen jälkeen nostin liukuun.
eli onko mielipiteitä siis tuosta Bella Sunmar 9000 veneestä ?
edelleen... kirjoitti:
eli onko mielipiteitä siis tuosta Bella Sunmar 9000 veneestä ?
nyt kahdella tuttavalla on ja itsekin aikoinaan harkinnut, niin ei pahaa sanottavaa. Vähän ehkä ahdas isolle sieltä täältä mutta eihän kyse olekaan hurjan isosta veneestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203257- 122096
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061816Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201341
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101231- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4351088