Laulajaksi

MusicForLife

Moi!
Olen juuri 17 vuotta täyttänyt jätkä jota kiinnostaisi ura laulajana.
Olen soittanut kitaraa jo muutaman vuoden ja vähän lauleskellutkin
silloin tällöin. Viimeisen puolen vuoden aikana olen innostunut
enemmän laulamisesta koulun kuoron, musikaalien ja bändin kautta.

Nyt olen päättänyt aloittaa lauluharrastukset vakavasti, mutta tarvitsen apua.
Pitäisikö ääntä treenata päivittäin vai riittääkö että lallattelee muutaman päivän
viikossa? Voiko liiallinen tai liian epäsäännöllinen treenaaminen olla haitaksi?

Ääneni on aika matala, (sanovat bassoksi), mikäli löytyy jotakin tiettyjä treenivinkkejä
kyseiselle äänialalle.

-----------------------

Toisin sanoen, miten tullaan laulajaksi?

Musiikki on lähellä sydäntäni ja todellakin tahtoisin siitä uraa.
Kertokaa kaikkia mahdollisia vinkkejä, apua arvostetaan!

2

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arek

Hei,

kannattaa käydä ihan laulutunneilla. Laulu on yllättävän pitkälle tekniikkalaji sekä klassisen että pop-musiikin puolella. Myös esiintyminen kehittää omaa persoonallista tulkintaa.

Tunnen ainakin yhden hyvän korkeakoulutetun laulunopettajan jota ainakin itse kokeilisin tuossa tilanteessa. Olen itse pitkän linjan kvertetti- ja kuorolaulaja joten tiedän mistä puhun.

• baritoninaaras

Laulaminen on hieno harrastus, olet sen kanssa varhain liikkeellä. Mieslaulajista harvat aloittavat ennen 18-vuotispäiväänsä. Miesääni, varsinkin matala sellainen, on vielä tuossa iässä voimakkaassa kehitystilassa. Matala ääni kypsyy hitaasti ja voi olla, että kunnolliseen harjoittamiseen pääsee vasta 20 jälkeen.

Mitään muuta tietä hallittuun ja hyvin resonoivaan äänenkäyttöön ei ole kuin laulutunneilla käyminen. Niitä ihmetapauksia, jotka ovat säilyttäneet luonnollisen äänenkäyttötavan lapsuusiästä saakka, on yksi sadastatuhannesta.

Ensimmäisillä arvioilla äänifakista on tapana heittää häränpyllyä. Puheäänikään ei suinkaan aina paljasta todellista lauluäänen väriä tai äänialaa. Itselläni arviot lopullisesta fakista on pysynyt hämmästyttävän samana koko laulu-urani ajan ja siitä ovat eri pedagogitkin olleet hyvin yksimielisiä. En voi sanoa suurin surminkaan mikään "luonnonlaulaja", vaan olen käynyt pitkän koulun äänenmuodostuksen osalta, siitä huolimatta fakki on pysynyt samana - soiva äänialue on laajentunut molempiin suuntiin. Ulottuvuus alaspäin ei ole muuttunut juurikaan.

Eräs laulajaystäväni - ammattilainen nykyään - arveli juuri laulunsa aloittaneena olevansa bassobaritoni, mutta hänestä sukeutui koulutuksen myötä oikea italialaistyyppinen spintotenori. Tommi Hakalasta koulutettiin aikanaan tenoria, mutta hän laulaa nyt baritonina. Esko Jurvelinista koulutettiin aluksi baritonia ja hän teki uransa tenorina. Toki hänellä on edelleen upeasti soiva alempi keskialue, mutta kyllä hän oli aivan tyylipuhdas tenoriääni.

Näiden muutamien esimerkkien myötä halusin vain siitä kertoa, että alkuvaiheen spekuloinnit ovat spekulointeja ja kannattaa lähteä avoimin mielin hakemaan itselleen luonteenomaisinta äänialuetta. Kaikkein luontevimmin ja vapaimmin soiva äänialue paljastaa sitten fakin aikanaan, jos määrittelyä mihinkään koskaan tarvitaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1428
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      10
      1358
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1125
    4. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1049
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      62
      1017
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      67
      888
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      250
      846
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      63
      825
    9. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      31
      748
    10. Onko ikävä

Yhtään?
      Ikävä
      46
      686
    Aihe