En tiedä olenko nyt ihan ainoa, mutta on tullut nykyään huomattua, että ystävät tai paremmninkin kaverit masentavat herkästi.
1. Minulla oli pientä masennusta, kun halusin mennä kaverini luokse käymään torstaina (olin luvannut, että tulen sitten, kun olen nukkunut), mutta sitä ennen minulla oli ollut 10h yötyö ja olin hirveän väsynyt, kun pääsin aamulla 7:00 aikaan pois töistä, mutta kävelin vielä kotiin 1h ajan, jolloin nukkumaan ehkä päästin 9:00 aikaan aamulla. Lähemmäs yli 12h pois jo kotoa.
Nukahdin melkein samantien ja saisin nauttia vapaasta pari päivää, kunnes heräsin 16:00 aikaan ja unohdin kirjaimellisesti mennä kaverini luokse, joka asuu 7km päässä... Soitin aika myöhään hänelle takaisin ja hän sitten ärähteli minulle, ettei tarvi pitää yhteyttä kuin vasta seuraavan kerran syyskuussa. Tunsin hieman huonoa oloa, mutta samalla myös minulle kiintiö täyteen ystävistä. jotka leikkivät kuin 5-vuotiasta lasta. Kyseinen ihminen ei voinut puhua kuin sivistynyt aikuinen... Hän valittaa aina, ettei voi tulla minun luokse kylään, koska minulla on kissa ja hänellä on allergia eläimiä kohtaan. (Hänellä itsellään on koira hoidossa nyt koko ajan.)
Myös olessamme ulkomaan reissulla... Olin stressannut hänen takiansa, koska en osannut olla ns. hänen mielikseen ja aika usein hän tuntuu olevan oikeassa ja enpä nyt tiedä, onko kaverin käytöstä se, että haukkuu palikaksi, idiootiksi...
2. Erään ystävän kanssa olemme tunteneet vuosia, mutta hän asuu monien kilometrien päässä ja tässä tuli huomattua, että minä olen ollut se, joka aina kysyy vointia ja aloittaa kirjaimellisesti päivän kuulumiset ja kyselemiset viestein. Tuntuu kyllä inhottavalta tajuta, kuinka tarpeeton olo on, kun ystävä ei voi olla kerran se, joka kysyy vointiani ensin...
3. Kun iski paha masennus minulla... Ja kirjoitin kahdelle kaverilleni olostani. Yleensä he ovat vastanneet nopeasti viesteihin, mutta nyt... On lähes 3 viikkoa kulunut ja eikä mitään vastausta... Eli näköjään he eivät halua enää olla tekemissä kanssani, koska olen masentunut... Masensi vielä enemmän.
Olo kyllä on selvästi tyhjä, kun katson vuosiani... En ole kertaakaan saanut itselleni kunnollista ystävää tai kaveria, jonka kanssa todellakin jakaa murheet... Olen yleensä ollut se ihminen, joka on tukenut muita ihmisiä, mutta kenellekkään ystävälle ja kaverille en ole enää puhunut masennuksesta, koska heidän ns. neuvot ovat olleet... huonoja ja ei tukevia.
Lyöty olo selvästi, kun tajuaa, ettei ole edes ystävää tai kaveria lähellä, joka todellakin uhraisi sen viitisen minuuttia keskusteluun... Ja vielä masennuksen keskellä. Näköjään minulla ei saa sitten olla kavereita tai ystäviä.
Kun kaverit masentavat
87
8802
Vastaukset
- m.t.t
Mulla vähän sama homma...Hyvänpäiväntuttuja kyllä riittää, muttei oikein oikeaa ystävää. Osittain tämä johtuu siitä, että pitkään minulla oli vääristynyt kuva ihmissuhteista, en ymmärtänyt, että ihmisen voivat jopa itse valita kaverinsa vaan luulin että sitä vaan törmätään toisiin ja aletaan miellyttää. Moni ihmissuhdekin on alkanut siitä, että olen vain alkanut miellyttää jotakuta vaikken itse välttämättä nautikaan ko. ihmisen seurasta. Onneksi olen nyt päässyt tuosta typerästä tavasta eroon.
Jos sulla on ollut tosiaan vain sellasia hyvänpäiväntuttuja? Ovatko he koskaan kertoneet mitään vähänkään syvällisempää itsestään sinulle? Ehkä nuo, jotka eivät vastanneet kun kerroit masennuksestasi, eivät osanneet oikein suhtautua? Eivät ainakaan kuulu todellisiin ystäviin...
Itsekin harmittelen sitä, ettei tosiystävää ole, mutta luulisin viimeistään aviomiehen ymmärtävän vähän syvemmälläkin tasolla:)- ei ystäviä enää
Eräs niistä, joille mailin lähetin, hänen kanssa puhuimme monesti murheistamme ja kerroin hänelle jopa yhden kerran olostani työharjoittelusta, kun sain illalla paniikki kohtauksen ja en voinut mennä ollenkaan harjoitteluun, koska paikka oli ihan kamala ja opettaja ei välittänyt yhtään. (Opettaja ajatteli, että ihan hyvä, että saavat oppia enemmän näin huonoissa paikoissa. Ja ohjaaja mielisteli opettajaani.) Tämä tuttu kyllä kuunteli minua ja sanoi, että pidä vapaata, mutta jostain syystä hän itse piti sitten vapaa päivän omasta työstään.
Toinen tuttu, jolle pistin mailin... Kuuntelin häntä, kun hänen poikaystävänsä erosi hänestä ja näyttää siltä, ettei hän halunnut kuunnella minun masennustani ja oloani... Oli hieman pettynyt olo, koska olemme edelleen niin hyvissä väleissä...
Aviomiestä tuskin tulee olemaan koskaan, kun en luota miehiin ja olen joutunut pettymään ja huomaamaan, kuinka törkeitä suomalaiset miehet ovat. (ei pahalla miehiä kohtaan.) Myös pieni viha miehiä kohtaan on tullut sen jälkeen, kun olin koulukiusattuna poikien, että tyttöjen taholta... Etten kovinkaan luota kehenkään...
- D.a.r.k.s.o.u.l
Eihän sinun kannata olla tuollaisten "ystävien" kanssa missään tekemisissä, ne vaan masentaa sinua lisää.
Parempi on olla vaikka yksin kuin väärien ihmisten seurassa. Etsi itsellesi kunnollisia ystäviä. Tai se jo riittää jos on yksikin kunnollinen ystävä, se yksikin todellinen ystävä merkitsee paljon enemmän kuin tuhat huonoa kaveria.
-
http://masennus.nettisivu.org- helpppooo
Tässä viestissä tuli kaikki oleellinen. Parempi yksin kuin väärien ihmisten seurassa. Minunkin tukiverkostoni on vain yksi lapsuuden luottoystävä, aviomies ja sisarukset. Kyllä sinä miehen joskus vanhempana ja viisaampana varmasti löydät ja saat. Olet varmaankin melko nuori vielä tekstistäsi päätellen.
- .........
Tarvitset selkeästi uusi ystäviä. Varsinkin tuo tyyppi joka on allerginen kissoille ym. voi olla varsin hankala tyyppi ja hänestä voi olla myöhemmin harmia, nuo muut voit pitää hyvän päivän tuttuna.
Aloita vaikka uusi harrastus tai etsi muista vapaa-ajan vietto paikoista uusi frendejä. =).- kizus
voiko uusia ystäviä etsiä myös netistä? Onko esim suomi24:lla treffit tyylistä palvelua, joka on täysin tarkoitettu ystävien etsimiseen? etsisin itsekin mielelläni uusia ystäviä...
- .........
kizus kirjoitti:
voiko uusia ystäviä etsiä myös netistä? Onko esim suomi24:lla treffit tyylistä palvelua, joka on täysin tarkoitettu ystävien etsimiseen? etsisin itsekin mielelläni uusia ystäviä...
Olis kiva jos olis. En ainakaa tuolta kirjeenvaihtopalstalta ole saanut ystäviä.
- samatapaus
Samaa "vaivaa" löytyy vähän useammastakin osoitteesta. Mun neuvo on et unohdat sitten kokonaan mokomat ihmiset jos eivät kerran anna mitään vastakaikua. Olen oppinut sen oman kantapään kautta, ja tyhjät suhteet vievät ihan hemmetisti energiaa.
Parempi olla yksin kuin huonossa kaverisuhteessa :) Niihän se menee tässä yhteiskunnassa Hyvä palkitaan aina pahalla,sen olen koknut ja monesti.ei kun rinta ulos ja pää pystyyn sekä positiivinen ajatelu niin elämä hymyilee!
- Mä vaan
lisätään vielä tähän listaan kaverit, jotka yrittävät käyttää hyväksi. Mihinkään ei voi lähteä ellei itse lähde autolla (vaikka heilläkin se mahdollisuus olisi) ja sitten jos sanoo ei niin kukaan ei lähde yllättäen mihinkään. Ihmetellään vaan oonko suuttunu jostain. Eli kun tekee itse kaiken eikä oikeastaan saa mitään muuta kuin haukkumista selän takana niin voi vaan todeta että ei ole todellisia kavereita.
- 31
Olen monta kertaa todennut, että minun ystävyys kelpaa vain silloin, kun ketään toista ei satu olemaan, tarvii kyytiä johonkin tai hoitamaan lapsia. Olen alkanut vetää hieman rajaa, en lähde yhtä helposti ja jokunen ystävä on saanut jäädä kokonaan. Minä käyn paljon seurakunnassa ja siellä on kyllä tullut ihan aitoja ystävyyssuhteita, jotka ovat muutakin kuin hyötymistarkoituksessa solmittuja ystävyyksiä. Olen todennut monta kertaa, ettei minua pyydetä mukaan esim. mökille, kaupungille tms. Olen huono sanomaan ei, joten vikaa on itsessänikin. Ihmiset kohtelevat sinua juuri siten, kuin annat heidän kohdella. Mutta jaksamista sinulle . . . .
- Tre84
Heippa=)Älä huoli sillä tuota on paljon liikkeellä..itsellä esim.rehellisesti jonkun kaverin elämän tilanne tai vastaava saa vain nykyään masentumaan)=
Oikeassa kyllä olet tuossa ,että kuulumisten kysymisen pitäisi olla molemmin puolista toimintaa..ei siis vain toisen ja tuotakin on paljon liikkeellä ihan omallakin kohdalla.
Itse vaikutat oikein fiksulta ja kivalta persoonalta viesteistäsi päätellen ja jos kaveri/ystävä on masentunut pitäisi mielestäni toisen tukea ja kysellä vähän mistä kiikastaa eikä vaan kiukutella jotain.
Olen varma ,että löydät jonkin hyvän ystävän ajan kanssa jonka kanssa tahdot oikeasti vaihtaa kuulumisia=)
Koita jaksella ja muista ,että luultavasti sinulla on esimerkiksi perhe jolle puhua noista asioista jos masentaa.
Tottakai voit esim minulle kirjoittaa jos tuntuu ikävältä tai pahalta muuten vaan
Terveisin miekkonen Treeltä - eräs mies
vaikka en niiltä mitään haluakkaan, itse en pidä naisista ja enkä myöskään miehistä.
- w.c.fields
Älä välitä. Minulla ei ole oikeita kavereita ollenkaan.
- Virosta saakka
Ne ovatkin vain oman käden oikeuteen ja omaan elämäntapaansa tottuneita rasituksia.
- Säde vain
Ystävyys on vastavuoroista ja todellinen ystävä antaa arvoa ja aikaa toiselle silloin kun toinen tarvitsee. Olet todellakin Ystävyyden arvoinen, ehkä kavereistasi ei ole ystäviksi? Liikaa omia menoja ja muka mielenkiintoisempaa tekemistä. Tsempillä sinua halaan :)
- Kati33
Niin se valitettavasti on tässä elämässä, että todella luotettavia kavereita ei monta ole. On joskus aika surullista huomata, että ihminen, jota olet pitänyt hyvänä ystävänä, yhtäkkiä vaan tuntuukin aivan vieraalta tai "hylkää". Minulle on käynyt parin työkaverin, jotka ovat olleet kavereita myös siviilissä, kanssa niin, että yhtäkkiä yhteydenpito on ollut täysin minun vastuullani. Sitten kun olen jäänyt odottelemaan myös heidän yht.ottoa, niin mitään ei olekaan kuulunut.
Kyllä ystävyys täytyy olla molemminpuolista vuorovaikutusta ja ystävysten tulisi molempien ottaa yhteyttä. Eihän se ole ystävyyttä, jos vain toinen soittelee tai laittaa viestejä.- turhia kavereita
Kyllä niitä hyvänpäivän tuttuja löytyy mutta se on totta,että tosiystäviä ei ole. Työkaverit,jotka tuntuivat ensin aidoilta niin yhtäkkiä ei vastata viesteihin jne..olen jättänyt sellaiset kaverit,jotka eivät ota yhteyttä aikansa yritin mutta sitä masentuu vain kun ei ole molempisuuntaista yhteydenpitoa. Tosiystäviä on vaikeata saada mistähän niitä sitten saisi..ehkä juuri harrastukset. Turhaa murehtia jättää vain pitämättä yhteyttä heihin...ottavat itse yhteyttä jos haluavat..itselleni on juuri tänäkin kesänä käynyt niin ja tämän henkilön kanssa on tunnettu jo 15 vuotta mutta viime vuodet olen minä vain pitänyt yhteyttä ei toisinpäin ennen hänellä ei ollut autoa..joten minä kuljin siellä pari vuotta on ollut auto..eipä ole häntä näkynyt. Eli tosiasissa minä olen sitä vain roikuttanut mukana..mutta tänä kesänä se on loppu..jos ottaa yhteyttä ok..katsotaan mutta en enää roiku hänessä.
- acbcdc
Totta. Molemminpuolinen ystävyys on sitä, että HALUTAANKIN pitää useasti yhteyttä puolin ja toisin. Ei sen pidä olla tietenkään mitään ala-astemeininkiä, että pitää laskea kumpi viimeksi soitti, mutta varsinkin harvemmin yhteyttä pitävien väliin se tulee nopeasti, ellei se ole tasapuolista.
- Kati33
Tämä elämä on liian lyhyt vietettäväksi "ei-mukavien" ihmisten kanssa. Toivon sulle onnea elämään! Ketään ei ole tarkoitettu olemaan yksin :)
- frell80
Se on masentavaa tosiaan, kun huomaa ettei oikeestaan ystäviä olekaan, sama juttu itselläni, se olen aina minä joka joutuu pitämään yhteyksiä toisiin ja ehdottamaan jotain tekemistä ja yleensä silloinkin on vastaus ei, että on muuta menoa tjsp, sit jos itse en pidä yhteyksiä niin eipähän kukaan kyllä minulle soittele ja kysele kuulumisia, hyvin voisin kuolla ja kukaan ei pitkään aikaan huomaisia mitään, ehkä kissojen ruuaksi jäänyt haiseva raato joskus paljastaisi tapahtuneen. Ihmetyttää vaan että miten jotkut sit ovat sellaisia ihmismagneetteja, joilla on aina seuraa ja kaikki pitävät niihin yhteyttä eikä heidän tarvitse mitään vaivaa käyttää siihen, että heillä on paljon kamuja, mikä lie siinä sit sen salaisuus, itse en ole kuitenkaan mikään ujo tai vastaavaa, tykkään jutella ja tutustua ihmisiin mutta aina sit käy vaan näin, alkaa tympimään...
- ..........
frell80 kirjoitti:
Se on masentavaa tosiaan, kun huomaa ettei oikeestaan ystäviä olekaan, sama juttu itselläni, se olen aina minä joka joutuu pitämään yhteyksiä toisiin ja ehdottamaan jotain tekemistä ja yleensä silloinkin on vastaus ei, että on muuta menoa tjsp, sit jos itse en pidä yhteyksiä niin eipähän kukaan kyllä minulle soittele ja kysele kuulumisia, hyvin voisin kuolla ja kukaan ei pitkään aikaan huomaisia mitään, ehkä kissojen ruuaksi jäänyt haiseva raato joskus paljastaisi tapahtuneen. Ihmetyttää vaan että miten jotkut sit ovat sellaisia ihmismagneetteja, joilla on aina seuraa ja kaikki pitävät niihin yhteyttä eikä heidän tarvitse mitään vaivaa käyttää siihen, että heillä on paljon kamuja, mikä lie siinä sit sen salaisuus, itse en ole kuitenkaan mikään ujo tai vastaavaa, tykkään jutella ja tutustua ihmisiin mutta aina sit käy vaan näin, alkaa tympimään...
Mistä olet, oletko 80 syntynyt? Perheellinen?
Joskus auttaa puhua muitten kanssa kuin kavereitten kanssa masennuksesta. Kaverit ei aina halua kuulla siitä. Vaikka kavereille pitäis kertoo kaiken. Aina en itsekään kerro, koska tiedän et niilkin on omat huolensa. Itse puhun joskus mesetuttujen kans mun huolista, ne on hyviä kuuntelemaan, koska kuuntelen myös kun niillä on huolia. Tai voi kai sitä puhuu vanhempien kanssakin tai työkaverin kans..
- ruusupenkkiVAIN
Mullakin samaa...ystävät soittavat vain minulle, kun heillä kriisi, vaikea elämäntilanne,surua tai muuta vastoinkäymisiä....kuntelen, tuen ja autan heitä viikkotolkulla ja sitten , kun asiat hyvin-he eivät soita.Eikä ikinä ole kiitosta kuulunut. Minä soittelen ja käyn heillä muuten vain.
Ja jos mulla vaikeaa ollut, heillä ei aikaa tai voimia kuunnella...
Nyt , kun olen jo yli 40v. olen päättänyt nyt riittää!! Olen karsinut ystäviäni. Enää en vain auta, jos ei ole molemminpuolista-ystävyys saa jäädä. haikeaa, mutta oikea päätös mielestäni. Hyviä ystäviä on jäljellä enää kaksi ja ne on ja pysyy!!- ovat
h.............i
- tjoopajoo
Kuule, et oo ainoa. Itelläni oli viimeks ala-asteella "hyvä ystävä" (mukamas), ylä-asteen jälkeen ei ole ollut kuin koulukavereita. Ite oon tosi sosiaalinen persoona, mutta tuntuu ettei kukaan edes kaipaa kaltaistani ystävää, kelpaan vaan paskanjauhamis -seuraksi. Muhun on ehkä vaikea tutustua sitte. Olis kiva tietää mikä on suomalaisen nykykäsitys "ystävyydestä". On niin hiton vaikee saada kavereita lapsuus-iän jälkeen.
Niin ei toi ole reilua, että niinkin kilttiä ihmistä, vedätetään tollainlailla ihankuin olisit joku ns likakaivo, ei ole kiva huomata että lyödään jo lyötyä ja vielä ei edes huomata sitä, ovatko muut ihmiset niin egoistisiä? Niin en tiedä miten sut sais pirteäksi ja iloisemmaksi muuta kuin sanomalla kuten muut täällä, vältä tollasii ihmisii ja mitä koskee miehiä niin siihen olen jäävi sanoo mitään mutta en usko että niin paljoon on nokkimis periaate kuin naisten kesken ! Enkä voisi sanoa sitäkään että täällä nyt ois asiat sen paremmin, alan nääs tuntee jo paljon eri käyttäytymisprofiilejä sen verran kokemusta alkaa olla ihan kirjan verran mutta en mä ala niitä täällä tilittään kun ei se saa aikaa muuta kuin närää joten lue mun galleria sivu ja ota musalinkeistä ja kuvista virikettä elämään ja älä suotta ota onkeesi rumia kaloja, käy vaikka kalatiskillä valitseen ;) Vanha sanonta pätee Suku on se mitä et pysty valitseen mutta ystävät on se suku jonka voit ! Sulla on vin ollu huono säkä...ps mikisi minulle aina se 1 miljoonasta joka on huono no älä ajattele sitä.Olet kuitenkin hieno ja ainutlaatituinen ihminen, tarviit sen arvoiset ystävät vain ! T.Mats
Suomalaisiin on aika vaikeaa tutustua ja kontaktin saaminen myös teettää työtä. Etelän maissa ollaan paljon avoimempia toisia ihmisiä kohtaan sekä auttavaisempia. Suomalaiset tuijottavat vain omaan napaansa. Mutta itse olen aina valinnut kaverini. En kuluta aikaa ihmisten kanssa jos kemiat eivät toimi. Ei kannata hukata energiaa "vääränlaisiin" ihmisiin. Avoimuutta kehiin kaikki!!!
- 2 aik äitee
sinun tilanteesi ..ja ystäviä he ei oo ei ystävä käyttäydy noin vain auttaa kun apua kaipaa..ja masennus ois syy tulla sun luo kysyä onko hätää tai tarviitko apua...minulla onneksi aina kun tarvinnu ystävät on auttanut elämän varrella..kaikkea hyvää sinulle .itse onen jo aikuisten poikien äiti ja heilläkin kavereita ja ystäviä on ollut jotka myös auttaa jos tarvii esim nuoremman pojan paha masennus..niin ystävä kävi hänen asunnollaan vei elokuviiin ,kotiinsa järjesti kivaa ..ja nyt kaikki ok..kaikilla hyvä mieli...yhtä pekkaa oon kiittänytkin avustaan,vaikka jo aikuisia ovatkin..hän sanoi tottakai auttaa koska ystävä on ystävä silloinkin kun ei voi hyvin..silloin seapua kaipaakin..että on hieno nuorimies hän ihailen kamalasti.ilman häntä poikani ois vajonnu pohjalle eikä ois selvinny.kiitollinen saan olla...sinulle kaipaan ystäviä myös ..oikeita joita saat harrastuksistasi ,työstä.kursseilta ym...ja kyllä se oikea mieskin löytyy usko mua...kaikkea hyvää sydämestäni sulle!
- ikuisestiilmanystävä
Ei mullakaan ole ystäviä, on vaan kavereita ja hyvänpäiväntuttuja. Välillä tuntuu niin yksinäiseltä, kun ei kellekään voi asioistaan oikein jutella. Itseäni saan varmaan syyttää, kun en juo juurikaan alkoholia ja olen kaiket viikonloput yötöissä, kun muut juhlivat. Silloin harvoin, kun on vapaata niin pitäisi jaksaa taas lähteä sinne baariin riekkumaan. En yksinkertaisesti jaksa/halua enää mennä sinne vapaa-ajallani. Ja jos viikolla on joku tyttöjenilta niin sielläkin tissutellaan. Minulle ihan sama, vaikka muut joisivatkin, mutta jossain välissä iltaa keskustelu kääntyy siihen miksi minä en juo ja sekös on on näille muille ongelma. Ja minun kuulema täytyy juoda, että olisin jotenkin kivempi. Just joo, tuollaiset "ystävät" saivat sitten mun puolesta jäädäkin...
- ouöröiyd
tein sellaisen tempun kun alkoi silloiset kaverit ahdistaan nii vaihdoin kokonaan maisemaa ja siinä samalla laitoin kaikki kaverit vaihtoon... nykyään voidaan morjenstella tai käydä olusella mut siinäpä se ei oikein enään jaksanut niiden kikkailuita ja jammailuita kun ikäkiin alkaa tuleen nii ei voi olla aina kuin mikäkin teini.. juodaan,bailataan kikkaillaan ja jammaillaan ei sovi mulle siispä vaihdoin kaikki ja en ole katunut kertaakaan sitä päätöstä... sitä paitsi uusissa ystävissä on se hyvä puoli et onpahan jotain mitä ei välttämättä tiedä ja ihan samanlailla ne tutuksi tulee.. siispä ala katseleen uusia ystäviä josko niil toisilla mieli sitten muuttuisi et hei tuol on muutakin toimintaa jonku muun kans.. siten ehkä ne sun vanhat kaverit saattaisivat tajuta sun merkityksen... mut jos mitään ei kuulu ei näy nii se nyt on sanomattakin selvää mitä merkitset... mut eipä se haittaa.. onhan sul siinä vaiheessa niitä uusia ystäviä jotka kuuntelee ja tekee jotain sun kans...
- vm84tikru
tuon olotilan liiankin hyvin siksi pyrin niitä hyvän päivän tuttujakin auttamaan jos huomaan jonkin olevan pielessä joskus eivät edes sitä huomaa mutta saan siitä itselleni iloa =) voimia sinulle!!!
- frgrewgweg
lopeta kaveraaminen josse on nii tyhmä! ei ole vaikeaa lopettaa ja helppo päätös..
- The Blond
Mulla samanlaisia kokemuksia. Yhdellä matkalla huomasin ystävässä anorektikon ja narsismin oireita, ei syönyt ja juonut vettä ja mäkään en olis saanut syödä!! Sen jälkeen rohkastuin käymään yksin matkoilla ja kuinka ollakaan siella tapasin uusia ihmisiä, joista tuli todellisia ystäviä. Harrastuksiin kannattaa mennä myös mukaan ja jutella eri ihmisille ja pikkuhiljaa tutustua.
Sielunkumppania on vaikea löytää, jotkut nimittäin voivat tulla kateellisiksi mitä ihmeellisimmistä asioista ja sitt tulee ongelmia. Itse jätän vaikeat ja ilkeät tuttavat omaan arvoonsa, enkä sitten enää pidä yhteyttä, jos tulee liian suuria ongelmia. Aina kuitenkin on niitäkin, joiden kanssa tulee vähän paremmin juttuun.
Arvosta itseäsi ja ole paras ystävä itsellesi ja tutustu uusiin ihmisiin rohkeasti. Aurinkoista mieltä elokuuhusi. - huono ystävä vielä p
Jokainen kokee samalla tavalla muut ihmiset sairauksineen joista kaikki epämiellyttävät kokemukset johtuvat niin että kukaan ei itse ymmärrä mistä viasta on kyse. On jopa sanottu että parempi viallinen ystävä kuin ei ollenkaan ystävää. Suurin osa suomalaisista elää tästä syystä yksin ja kansa on ehkä yleisesti sosiopaattisempaa ja yhteiselämään sopimattomampaa kuin monet muut kansat eivätkä kykene vuorovaikutukseen ja kanssakäymiseen sosiaalisesti juuri kenenkään kanssa, edes huvitellen vaikka keskukstelupalstalla, ketään ei ymmärretä ja henkinen tila usein vaatii väkivaltaa ja kärsimystä joka ainoana ihmisten välillä toteutuu. Keinoja ongelman poistamiseen ei tiettävästi ole, rodusta sen luonteesta kasvatuksen puutteesta ja ihmismallien pahuudesta johtuvaa henkistä sairautta täynnä maa. Valtaosa on pettynyt ihmisiin koiriin ja kaikkiin lemmikeihin kotona koulussa työpaikoilla jopa lomamatkoilla hirveän ymmärtämättömän vähäjärkisen ja huonon käytöksen ja suhtautumisen takia joka vaikuttaa tahalliselta vaikka on synnynnäinen huono luonne heikkoälyisyys yhdistelmä hirveillä seurauksilla valtaosalla ihmisistä. Uhriksi ei kannata jäädä.
- uskova75
Aloitappa vaikka joku harrastus uus tai vanha. Tsemppiä tuleviin aikoihin.
- depressiivi
Olen tosi pahoillani puolestasi. Jokainen meistä kaipaa tosi ystäviä. Itsekin olen kärsinyt masennuksesta ja olen sitä mieltä, että se on karkoittanut ihmisiä pois läheltäni. Olen ajatellut, että he eivät vain enää jaksa minua. Vaikka olen pitänyt yhteyksiä, en masennuksen takia jaksa olla kovin läsnäoleva tai skarppi toisille, en jaksa olla tarpeeksi hauska ja viihdyttävä enkä jaksa rientoja tms. Muillakin on tarpeita, yhdessäolo on heillekin tärkeä asia, ja kun toinen on aina joko hyvin hiljainen kuten minä tai muuten alakuloinen eikä jaksa iloita, siinä ei synny todellista yhdessäoloa, joka sitten antaisi kummallekin jotain. Pitemmän päälle se on rasitus kaikissa ihmissuhteissa. Esimerkiksi yksi ystävä kerran ilmoitti, että minun pitäisi muuttua paljon sosiaalisemmaksi, vaikka en ole sellainen normaalistikaan. Jonkun aikaa sen jälkeen hän vähensi yhteydenpidon minimiin, joten ymmärsin etten ollut enää sellainen ystävä, minkä hän tarvitsee. Masennuksesta käytännössä kärsii koko elämän, vaikka välillä voi olla monta hyvää vuotta, aina se tulee takaisin. Olen opetellut hyväksymään, että olen tällainen. Minusta ei masennustaipumuksen takia tule hyvää ystävä-ihmistä kenellekään enkä voi siksi odottaa toisten ihmisten olevan todellisia ystävä-ihmisiä minunkaan suuntaani. Tarkoitan, että olen päättänyt yrittää olla murehtimatta tätä asiaa. Näin vain on. Toivottavasti sinulla on toisin, ja löydät niitä tosiystäviä jostakin :).
- pikkumy80
Minulla on myös ollut masentunut kevät ja kesä ja kas kummaa, ystävät ovat kummoksuneet minua ja pitäneet välimatkaa. Surullisuus vaan lisääntyy kun menee viikkoja ja puhelin ei soi.
Mitä jos me tapaisimme?
Itse asun Helsingissä. Onko täällä muita Helsingistä päin?
Ehkä joku löytää uusia ystäviä tapaamisen/tapaamisten kautta!
Mitä sanotte? Otetaan ohjat käsiin. tehdään jotain asialle.
Ja jos ei muuta niin saadaan ainakin vertaistukea ja saadaan purkaa sydäntä??
Haluaisiko joku tavata Kampin ylimmän kerroksen JohtoCaféssa sunnuntaina klo 14.00?
Ei olla yksinäisiä yksin. :)
- jepjepjp
Itse olen tullut siihen tulokseen että aikuisena ei ole enää ns. sydänystäviä. On vaan niitä kavereita ja hyvän päivän tuttuja.
Itse kriiseilen tämän saman asian kanssa, vaikkakin minulla on joitakin kavereita joiden kanssa kuulumisia tasapuolisesti kysellään ja kosteita iltoja vietetään. Silti tuntuu että haluaisin kaverin jolle voisin oikeasti puhua asioista ja joka tahtoisi tuntea minut läpikotaisin. Tosiasia vaan on, että ihmisten elämäntilanteet muuttuu ja ihmiset muuttuu aikuistuttuaan hyvinkin nopeasti ja radikaalisti. Järkevintä olisi ehkä löytää ne kaverit töistä, harrastuksista ja opiskelusta. Kun työpaikka vaihtuu, kaverit vaihtuu myös. Harrastuksista voi löytää pitkäaikaisia kavereita joilla on sama kiinnostuksen kohde.
Välilllä tuntuu että naiset vaativat ystävyydeltä aika paljon. Miehet osaavat pitää kaverisuhteet keveinä ja mutkattomina, mutta naiset haluavat syvällistä ja uhrautuvaa ystävyyttä.
Toivoisin löytäväni läheisen ystävän, mutta samalla taas muistan aiemmat kokemusket kun kaverit ovat löytäneet miehet ja hävinneet todella nopeasti kuvioista. Jos tulee ero, soitellaan sinkkukavereille ja kun mies taas löytyy, aletaan elämän parisuhde kautta, jolloin omia kavereita ei tarvita. Kaksi hyvää kaveriani ovat tehneet niin.
Yhteenvetona: Ystävyys ei ole samanlaista kuin ala-ja yläasteella. Jos haluaa ystäviä, täytyy hyväksyä että elämäntilanteet muuttuu ja niihin on pakko sopeutua. Suurinosa ihmisitä haluaa yhtävyydeltä hauskuutta ja mukavaa yhdessä oloa, harva haluaa kuunnella toisen synkkiä tilityksiä ja valitusta elämän kurjuudesta. Toisen synkistelyjä ei kannata kuunnella liian pitkään (vaan ehdottaa ammattiapua) sillä ei se kaverisikaan omaa masennuskauttasi jaksa kovin pitkään myötäelää.- 2 = 1 + 1
sen ny niin antaa masentaa? Masennus on ihan turha homma.
Mee ongelle, tee tähtikaukoputki, rakenna radio tai mee tanssikouluun. Aina löytyy jotain, ja joku harrastus voi viedä sopivampaan porukkaan samalla kun on saanut ajan kulumaan kätsysti. - esimerkki..
2 = 1 + 1 kirjoitti:
sen ny niin antaa masentaa? Masennus on ihan turha homma.
Mee ongelle, tee tähtikaukoputki, rakenna radio tai mee tanssikouluun. Aina löytyy jotain, ja joku harrastus voi viedä sopivampaan porukkaan samalla kun on saanut ajan kulumaan kätsysti.Tässä tapauksessa kyse on masennuksesta sairautena, silloin ei niin vaan päätetä olla masentumatta...! Tässä hyvä esimerkki, ettei muut sitä ymmärrä jos eivät ole itse kokeneet.. Valitettavasti hyväkään ystävä ei välttämättä vain ymmärrä ja vierastaa muuttunutta, synkkää käytöstäsi. Mutta mielestäni masentunut ei myöskään voi kaataa pahaa oloaan ystävien niskaan, sillä ei heillä ole käsitystä mistä on kyse eikä resursseja auttaa.
Totta kai auttaa jos ystävä on kokenut samantapaista ja ymmärtää, silloin ystävän kanssa voi keskustella asiasta, mutta muutoin on kyllä sairaan velvollisuus hankkia ammattiapua eikä kuormittaa ihmissuhteitaan vain sairastamisella. Masentuneen kannattaa nimenomaan ajatella että ystävien avulla saa elämäänsä muutakin sisältöä kuin sairastamisen, ja asiasta voi tottakai puhua jotta he ymmärtävät mistä on kyse. Maallikko-ystävää ei kuitenkaan mielestäni pitäisi laittaa siihen asemaan että hän toimii psykiatrina vaikkei asiasta mitään ymmäräkään..
Itse olen paranemassa(?) masennuksesta ja minulla on yksi hyvä ystävä joka on kokenut samantapaista ja hänen kanssaan voin puhua asiasta, mutta en edes halua rasittaa muita ystäviäni tällä asialla koska ymmärrän etteivät he voi käsittää mistä on kyse.. Mutta kyllä se ratkaiseva apu on tullut ihan ammattiauttajan puolelta, eli mikäli et AP vielä oikeaa apua ole hankkinut niin mars mars...!
tuo on tuttu tarina.
kun olet masentunut, sairaslomalla, sosiaaliverkosto kutistu, silloin kun eniten tarvitsemme ystäviä, jopa ystävät lopettavat yhteydenottoa. yhtäkkiä olet totaalisesti yksin , masennut entisestään.
itsellä on kyllä kokemusta. olen kirjoittanut mielipidekirjoitus asiasta. jos yksikin ihminen herää siihen ollaan voitto puolella.
voimia sinulle
tv. ilidio flores- Semmosta se on
Lueskelin noita vastauksia ja näköjään meitä "ystäviin" pettyneitä ja yksinäisiä on yllättävän paljon.
Itselleni on jäänyt toiselle paikkakunnalle muuton jälkeen oikeastaan vain yksi ystävä. Muiden kanssa yhteydenpito on jäänyt lähinnä minun tehtäväksi ja niin kuin tuolla jotkut muutkin, niin päätin, että en viitsi olla aina se joka soittaa, tekstaa, menee käymään tms. Joistakin ei ole sitten enää kuulunut. Yhden lapsuudesta asti tuntemani (aikoinaan parhaan ystäväni) kohdalla annoin itse periksi viikkojen odottelun jälkeen ja otin sitten kuitenkin yhteyttä. On sieltäkin sitten minulle päin tämän jälkeen jotain kuulunut. Mutta olemme kyllä ns. vieraantuneet, silti en halua yhteyttä täysin lopettaa häneen.
Matka kavereilta tänne päin tuntuu olevan huomattavasti pidempi, kuin matka täältä kavereille päin. Omituisesti, oliskohan Einstein voinut tämän selittää jollain aika ja avaruus kytköksellä? : D
Aikuisella iällä uusien ystävien hankkiminen ei ole ollenkaan helppoa. Eikä se ole minulle ollut kyllä lapsenakaan kovin helppoa. Onhan tähän jollain tavalla tottunutkin ja lapsuuden yksinäisyydestä selvisin "ehjin nahoin" mukavan isonveljen avulla, etten ihan niin täysin yksin aina ollut. Nuoruudessa oli sitten muutama jonkun sortin kaveri. Monella on ollut vielä huonomminkin, koulukiusaamista ja täydellistä yksinäisyyttä jne.
Jonkinlainen ulkopuolisuuden tunne kanssaihmisten keskuudessa on aina mieltä vaivannut, varsinaiseen koulu- tai työpaikkakiusaamiseen en onnekseni ole törmännyt, mutta se ulkopuolisuuden tunne on läsnä.
Mitä tulee tuohon masennukseen, niin kannattaa kyllä ihan lääkärille mennä valittamaan, jos siis kyse ei ole vain pienestä alakulosta, joka varmaan useimpia vaivaa silloin tällöin. Eihän ne mitään terapiaa tms. siellä tarjoa, mahdollisesti sairaslomaa muutama viikko ja mielialalääkitys. Tepsi ainakin minulla, kun muutama vuosi sitten alkoi ihan tosissaan masentamaan. Kannattaa vaan sinne lääkärille mennä hyvissä ajoin, ennen kuin masennus pahenee niin, että ei todellakaan jaksa enää sängystä nousta tai jopa alkaa köyttä sovittelemaan kaulaan. Aivokemiastahan siinä on suurelta osin kyse, ettei siinä mitään "hullunpapereita" saa. - 12
moii ei sellaset oo oikeita ystävii mitkä ei pidä yhteyttä mutta allergia jutussa voi olla että koiralle ei ole allergia mut kissalle on. mulla oli ennen kummallekin mut nyt vanhempana ei ainakaan koiralle ole ja ei oo oikein kissa kavereita niin ei tiiä joillakii sukulaisilla on kissa mutta silloin ei tunnu kun ei olla pitkään kylässä.. ja nyt vahempana on vähän huono löytä kavereita kun on muuttanut toiselle paikkakunnalle tuttuja on kenet niinku nimeltä ja näöltä tuntee mut ei sen paremmin ja viime työ paikassa oli vaan työ kavereita ei niiden kanssa mitään muuta tehty.. kun parein vaan kun käytiin välillä pelaamassa salibandia oli kaverin kaveria mukana.. pienenpänä oli helpompi löytää kaveri..
- pok66sam
toi sun viesti kuulostaa todella tutulta.Pari vuotta sitten mummoni kuoli ja kuukausi sen jälkeen tyttöystäväni.Eipä ollut ketään kelle puhua asioista tai joka olisi kuunnellut.Kaikki sukulaiset jätti yhteydenotot minuun ja ns.hyvät ystävät myös.Tänäpäivänä eivät edes vastaa viesteihini ollenkaan.Jotenkin elämä tuntuu aika ahdistavalta ja lääkäri vaan sanoo ,että kyllä se siitä.Mielestäni jokaisella tulisi olla edes yksi hyvä ystävä,jolle voisi avautua kun on paha mieli.Toivon,että ainakin sinä löydät jonkun,jonka kanssa voi jakaa ilot ja surut.Niin työkaverit vielä herjaa,että tollanen rumilus ei koskaan voi saada uutta naista ja sanovat vielä,että lopeta itsesi.huh että tällaista mut kait se aika koventaa luonnetta ja onhan noita plastiikka kirurgeja mun laiselle rumilukselle
- miksimiksumuksu
Jus tällänen on mun hyvällä naapurin ystävällä ,hän on nainen ja hänellä on masennusta ja syö masennus lääkkeitä ,kun hän lupaa mulle jos pyydän ulkoileen tai kaupaan ,hän hetken viestissä sanokin ,että menee hetki ja tai syön vähän ,sitten ei lähdetkään ,ja jos hän pyytää muita nin on valmis heti lähtemään ,mutta jos hän mulle sanoo ,että ollaankos kavereita ja tavattas ja sitten ,kun sanon ok mutta lupaa kanssa sitten ,että saan tulla kylään tai lähdet ulkoileen ,täläsillä masennus ihmisillä on joku ,josta niille tule joku jännitys tilanne tai paniikki ,että ne sitten uskalla luvata tai ei sano mittän ,mulla ei ole pyörää enkä voi oikein ajaa ,ja naapuri lähtee aina asoille pyörällä ,uskon ,että sen takia se ei lähde mun kaa kun sen pitäs kävellä ja jos sillä pyörä nin sen pyörän kaa kävellä ,että näin.
- ystävä45678
Ystävyydet muuttuvat ja ovat erilaisia: joku kestää hetken, joku vuoden ja harvoin, mutta joillain onnekkailla, koko eliniän. Hieman kuten kaikki muutkin ihmissuhteet. Joten mitään palikaksi tai etenkään idiootiksi haukkumista ei tarvitse kuunnella ja takaisin voi sanoa, että jos tuo ei lopu, ystävyytemme loppuu. Ei kannata seurustella jos rakkautta ei ole. Eikä olla ystävä jos rakkautta ei ole. Ne ovat molemmat rakkaussuhteita, vaikkakin erilaisia.
Ystäviä voi olla joskus vaikeakin löytää, siksi kannattaa olla etsinnöissään avoin ja sitkeä. Mutta hyväksikäyttöä ei pidä suvaita. Voi aivan hyvin hyväksyä sen, ettei käydä kylässä, minulla on ystävä, joka ei koskaan käy meillä: en käy myöskään heillä ja olen sen sanonut. Käydään sitten muualla. Jos halutaan nähdä. Minä sanoisin ystävällesi, joka sanoo tuollaisen jälkeen, että soittele syyskuussa, että suksi kuuseen, kiitos ymmärryksestä ja soittelepa sinä JOS kasvat joskus aikuiseksi.
Alistuminen masentaa. Älä alistu siis. Yksin on hyvä olla, kun seisoo omilla jaloillaan ja kunnioittaa itseään. Samoin tuttavien ja ystävien kanssa. Joten, mieti mikä sinulle käy ja kaiken uhallakin pidä siitä kiinni. Ihmisiä on 6 miljardia maailmassa, siis löydä ne kaikki vaikka. Joskus on yksinäisiä kausia, mutta älä lannistu, sillä pettymykset kuuluvat elämään, ihmiset ovat aika keskenkasvuisia vielä aikuisinakin, ja tekevät hölmöjä asioita. Anna heille anteeksi, mutta elä elämääsi. Eteenpäin. Tee päämääriä, suunnittele omaa elämääsi, käy paikoissa, kasvata itseäsi, ole rohkea. He eivät voi viedä noita asioita sinulta. Miehetkään eivät kaikki ole samanlaisia, ja kun teet sen mitä aidosti haluat (riskeistä huolimatta) ja selvinpäin, huomaat, että petyit tai et, olet todella itse valinnut. Sinua ei voi käyttää hyväksi. Sinä seisot omilla jaloillasi. Voi siis olla, että pettymyksiä tulee, mutta pikku hiljaa sinä vahvistut ja sinähän et niihin kaadu. Uskalla vain ihastua ja rakastua, ja jos se tuottaakin pettymyksen, niin silloin aina muista se hyvä minkä sait: muutenhan et edes voisi pettyä :)
Älä auta liikaa, älä mene liikaa, älä uhraudu martyyrin lailla. Auta vain jos oikeasti haluat, ja mene jos oikeasti haluat. Älä suostu kaatupaikaksi: sen voi sanoakin, jos joku liikaa vuodattaa. Voit myös opetella puhumaan suoraan ja sanoa niille ystävillesi, ketkä nyt eivät sinua auttaneet, että hei, minuun oikeasti sattui ja sinä viittasit kintaalla. Voisitko kertoa miksi se on niin vähän tärkeää? Pistä heidät selittämään.
Joittenkin ystävien kanssa kannattaa taas hyväksyä, että he ovat huonoja pitämään yhteyttä. Joten jos se tyyppi on sen arvoinen, hauska, on kiva jutella, saat siitä jotain, niin pidä yhteyksiä vaan yllä, mutta älä stressaa. Älä odota, sillä se tuo sen pettymyksen tunteen. Tiedosta, että hän ei pidä yhteyksiä, pidä silloin tällöin sinä, itsesi vuoksi.
Toisten kanssa pitää hyväksyä tilapäisyys: heidän kanssaan ystävyys kestää hetken ja sitten erotaan eri teille. Mutta se ei tee kokemuksista arvottomia!
Äläkä stressaa, hanki oikeasti psykologin apua murheisiin, sillä ihmiset harvoin jaksavat niitä kuunnella, ja olethan nähnyt, miten yksinkertaisia ihmiset ovat: miten he osaavat muka auttaa muita, kun juuri koskaan eivät edes itseään? Suurin osa ihmisistä on vähän palikoita :)
Ehkä heidän neuvonsa ovat olleet huonoja tästä syystä. Empatia on vaativa laji. Mutta masennus sinun on kyllä korjattava itse: sinun on haettava siihen apua ja keskusteltava elämäsi eteenpäin saamisesta mielellään ammattilaisen kanssa. Heidän niskaansa voi kaataa huoletta kaiken, jos ystävät eivät kestä.
Ja vielä: "En ole kertaakaan saanut itselleni kunnollista ystävää tai kaveria, jonka kanssa todellakin jakaa murheet..."
Ehkä se tässä onkin osittain. Ystävän kanssa kun pitäisi jakaa ilot ja naurut myös, eikä vain etsiä ihmistä jakamaan ja kuuntelemaan murheita. Muistathan sen? Osaatko pitää hauskaa? Lasketko sen ystävyydeksi? Lisäksi, osa ei osaa suhtautua, he eivät siis tarkoita pahalla, vaan he eivät vaan osaa. Surullista mutta totta.
Joten, älä lannistu, hae apua, tee elämääsi suunnitelma, etsi ihmisiä ja katso ketä kaikkia löydät ja kuinka paljon erilaisia on, hyväksy varjot ja pettymyksetkin. Yritä siis jaksaa vaan, kyllä se aurinkokin sieltä alkaa tulla esiin ja kyllä sinä varmasti löydät, kavereita, tuttavia, ja ystävänkin, toivottavasti monta!
Toivotan sinulle paljon onnea matkaan, lähetän halauksia, vaikkei me tunnetakaan, minä olen nyt hetken ystävä, ja haluan sinulle kaikkea hyvää. Ennen kaikkea, että muistaisit, että sinä olet hyvä, ihan hyvä, ja juuri tuollaisena kuin olet. Sinun ei tarvitse mielistellä eikä hyväksyä ihan kaikkea, ei luovuttaa masennuksen edessä ja hei, minä annan luvan: kun olet noinkin väsynyt, kun olet ollut, sinä saat olla hajamielinen ja nukkua stressaamatta ja rauhassa. Ei tarvitse potea huonoa omatuntoa: sinähän soitit ja olit pahoillasi! Hymy ja halaus, paljon rakkautta toivon sinulle vielä! - kotihengetär-50
MOI KERRON SULLE ETTÄ MULLA ON SAMAN LAISIA ;;ON MULLAKIN MASENNUSTA OLLUT ;;& YSTÄVÄNI,,MIKÄ ON NYT EDES MENNYT KERROIN HÄNELLE PALJON ASIOITANI ;;MUTTA TAIS OLLA ETTÄ I OLLUT REHELLISELLÄ ..PUOLELLA ;; KUN KERTOILI MUN ASIOITANI MUILLE & NYT SIT KUN OLEN VIO LIITOSSA ;;TÄLLÄ PAIKKAKUNNALLA ,,EI OLE KAVEREITA ,,TÄÄLLÄ ;; MUTTA KEKSIN KYLLÄ TEKEMISTÄ SIIVOILEN KÄYN LENKILLÄ KOIRAMME KAA ;; IMATRALLE EI OLEPITKÄ MATKA LINJA AUTOLLA MENNÄ SIELLÄ VOIN NÄHDÄ MUN YSTÄVIÄNI JOTKA ASUVAT SIELLÄ JOPUTSENON PUOLELLANYKYISIN JOUTSENO KUULUU LAPPEEN RANTAAN ;; MUTTA EN MIE VALITA
MULLE VOIT KERTOAOMIA ASIOITASI KYLLÄ VASTAAN
paivi.mielonen.nurminen@suomi24.fi
tää sallinensalli ei ole käytössä - Friendless....
Et ole ainoa joka on yksin. En juuri voi puhua kenellekään kavereilleni mistään asioista. KAverit harvoin pyytävät minua minnekään, touhuavat keskeen juttuja mutta minut jätetään usein ulkopuolelle. eipä ole minullakaan ollut koskaan sellaista ystävää joka kuolisi vaikka puolestani. Minä kyllä voisin kuolla hyvän ystäväni puolesta...no ei nyt ehkä ihan kirjaimellisesti mutta kuitenkin.
- ystävä....
on vielä hyvin vieras sairaus monelle ihmiselle. Masentuneen käytös voi olla luotaantyöntävää, ajatellaan että hän haluaa olla omissaoloissaan. Sano suoraan ystävälle mitä masennus sinulle konkreettisesti tarkoittaa, miten se vaikuttaa elämääsi, masenuksiakin on hyvin erilaisia. Kun ystäväsi tietää mistä tarkkaanottaen on kyse, ei hänen tarvitse olla epävarmalla maaperällä ja arvuutella, että haluatko olla hänen kanssaan vai et. Itselläni on kaveri, joka ei ole kovin läheinen ja etääntyy kokoajan lisää. Tiedän että hänellä on masennusta. Kun pyydän häntä lenkille, hän ei lähde, haluaa kuulemma mieluummin kävellä itsekseen. Hän vetää kuoren välillemme, vaikka kuinka yritän saada häneen kontaktia. Terapeutti en hänelle halua olla, mutta ystävä, jos hän vaan sen sallisi.
- muutetaan_pois
Itsekin voin yhtyä moniin seikkoihin, joita muut ovat täällä maininneet. Joudun myös yleensä itse (aivan muutamaa tapausta lukuunottamatta) ottamaan yhteyttä ihmisiin. Tuntuu myös, että kelpaan seuraksi vain jos parempaa ei ole tarjolla. Itsekin olen ollu välillä pahasti masentunut. Ainakin yhdellä ystävällä ja veljellä on varmasti jotain aavistusta masennuksestani. Kun olen varovasti yrittänyt ottaa asiaa niin esille niin molemmat ovat sivuuttaneet asian täysin ja veli jopa vähän etääntynyt sen takia.
Varmasti osasyinä on; suomalaiset eivät osaa käsitellä vaikeita asioita, pelkäävät etteivät osaa auttaa, välttelevät kaikenlaista vastuuta toisten ihmisten suhteen. Silti suurin syy lienee kuitenkin se, että suomalaiset yksinkertaisesti ovat paskaa sakkia. Eivät oikeasti välitä muista kuin itsestään, eivätkä puhalla yhteen hiileen.
Sinänsä suurimmalla osalla suomalaisista ei ole kovin montaa todellista ystävää koko elämän aikana, siinä ei ole mitään epänormaalia. Ikävämpää on se, että vaikeina hetkinä näistä harvoista ystävistäkään ei välttämättä ole apua ja olen itse joutunut toteamaan, että joko selviän masennuksestani tai mahdollisista muista vaikeista vaiheista täysin yksin tai sitte en selviä... - ei ystäviä enää
Kiitän kaikkia, mutta tänään taas taisi tulla hieman iskua lisää tähän huonoon elämään muutenkin. Olin yrittänyt yhdelle ja vanhalle luokkakaverilleni soittaa ja kysellä kuulumisia. Olin ollut hänen kaverina 2.5 vuotta samassa koulussa. Olin ollut hänen tukenaan sen vuosien ajan... Koska hän ei ollut hyvä koskaan matematiikassa tai missään, mutta kannustin häntä yrittämään, jopa jatkamaan opiskelua, koska hän oli luovuttamassa koulun, mutta sain hänet jatkamaan silti ja 5kk päästä hän valmistuisikin jo.
Soitin hänelle, mutta sain luurin korvaan. Ajattelin, että hän oli varmaan jonkun kaa juttelemassa, mutta ei voi vastata... Mutta loppu peleissä sain vain kylmän viestin, missä sanottiin, että: Olimme vain koulu kavereita, emme enempää. Hyvät jatkot.
Täytyy sanoa, että on tosi hyväksi käytetty olo nyt. Olimme todella paljon tekemisissä ja pidin hänen puoltaan, kun opettaja oli haukkunut häntä... Näyttää siltä, että olin vain joku... Luulin, että me todellakin pitäisimme yhteyttä vielä koulun jälkeen. Olin pettynyt, että hän laittoi vain viestiä, ettei voinut sanoa sitä siinä samalla puhelimitse. Varsinkin kun se ihminen, joka pisti välit poikki oli sellainen ihminen, josta ei olisi ikinä uskonut. Ja olimme vielä ehtineet sanoa, että olemme yhteydessä, kun koulu on ohitse. Mutta nyt... Taas sitä on lyöty olo. :'(Mitä jos me tapaisimme?
Haluaisiko joku tavata Kampin ylimmän kerroksen JohtoCaféssa sunnuntaina 22.8 klo 14.00?
Nähdään cybershopin edessä!!! What you say?
Ei olla yksinäisiä yksin. :)- ei ystäviä enää
pikkumy80 kirjoitti:
Mitä jos me tapaisimme?
Haluaisiko joku tavata Kampin ylimmän kerroksen JohtoCaféssa sunnuntaina 22.8 klo 14.00?
Ei olla yksinäisiä yksin. :)Olisi upea idea, mutta minä onneton asun kaukana Helsingistä :( Olen miettinyt tosissani Etelä-Suomeen muuttoa täältä Pohjois-Suomesta, mutta eipä ole vielä onnistunut tekemään. Voisi olla, että Etelä-Suomeen muutto tekisi todellakin hyvää.
Muuten tulisin, jos onnistuisi. - jassa0000
pikkumy80 kirjoitti:
Mitä jos me tapaisimme?
Ei olla yksinäisiä yksin. :)Ompas meitä paljon, en olekkaan tämän aiheen kanssa yksin :) ): Voisimpa JohtoCafeeseen tullakkin jos olen siinä nurkilla...
jassa000_windowslive.com
- Malec
Itelläki on sellanen tilanne että kaikki kaverit asuvat pienen matkan päässä ja eivät pidä yhteyttä ellen ite pidä yhteyttä ja jos pitävät yhteyttä niin sillonki melkeempä joka kerta sama juttu ettei kukaan muu ollu tavoitettavissa. Ja netki kaverit jotka pitävät yhteyttä yleensä soittelevat ryyppyseuraksi eiväkkä muuten vaan. Välissä itelläki vähän tyhjä olo ja kysymyksiä pyörii päässä: Miksi ne ei piä yhteyttä mutta mie piän?
Siinäki on välistä aika paljon miettimistä ja sen seurauksena sitä on vähän niinko alkanu erakoitua muusta yhteiskunnasta. Tämän enempää en omalle kohalle osaa asiaa ilmaista ko alkaa v*****aa sen verran paljon jos alkaa asiaa enemmän analysoimaan.- hiiohoiiii
Tuota minäkin usein mietin, että miksi ne eivät pidä yhteyttä mutta minä pidän? Olen päätynyt ajatukseen, että en ole yksinkertaisesti heille niin tärkeä. Päivitänpä siis omat tärkeysjärjestykseni ja arvoni niin en tarvitse minäkään niitä. Ja sitten uusia kavereita etsimään.
- A
hiiohoiiii kirjoitti:
Tuota minäkin usein mietin, että miksi ne eivät pidä yhteyttä mutta minä pidän? Olen päätynyt ajatukseen, että en ole yksinkertaisesti heille niin tärkeä. Päivitänpä siis omat tärkeysjärjestykseni ja arvoni niin en tarvitse minäkään niitä. Ja sitten uusia kavereita etsimään.
Kysyjä potee masennusta. Kysyjä on huolissaan siitä, että hänen lähipiirinsä "ystävät tai paremminkin kaverit" eivät tue häntä, vaan heidän käytöksensä toisinaan aiheuttaa hänelle entistä apeamman ja alakuloisemman olon:
>En tiedä olenko nyt ihan ainoa, mutta on tullut nykyään huomattua, että ystävät tai paremmninkin kaverit masentavat herkästi.
Kysyjä on tehnyt runsaasti hyviä havaintoja ja tahtoo jakaa kokemuksensa myös toisille. Tällä tavoin kysyjä itse tukee hänelle vieraita samassa tilanteessa olevia ihmisiä. Näin heillekin tulee tilaisuus päästä osalliseksi hänen hyödyllisistä havainnoistaan.
Kysyjän myöhästyminen tapaamisesta on aiheuttanut suhteettoman reaktion hänen epäkypsästi käyttäytyvässä ystäväehdokkaassaan. Kysyjän ei tule sietää itseensä kohdistuvaa vähättelyä ja alistamista. Hän on tehnyt oikein ja tarmokkaasti raivannut itselleen tilaa:
>Soitin aika myöhään hänelle takaisin ja hän sitten ärähteli minulle, ettei tarvi pitää yhteyttä kuin vasta seuraavan kerran syyskuussa. Tunsin hieman huonoa oloa, mutta samalla myös minulle kiintiö täyteen ystävistä. jotka leikkivät kuin 5-vuotiasta lasta. Kyseinen ihminen ei voinut puhua kuin sivistynyt aikuinen... Olin stressannut hänen takiansa, koska en osannut olla ns. hänen mielikseen ja aika usein hän tuntuu olevan oikeassa ja enpä nyt tiedä, onko kaverin käytöstä se, että haukkuu palikaksi, idiootiksi...
Kysyjän toinen ystäväehdokas ei ole ollut aloitteellinen yhteydenpidossa. Kysyjän tulee seuraavaksi kertoa tämä asia ystäväehdokkaalleen täsmällisin sanoin:
>minä olen ollut se, joka aina kysyy vointia ja aloittaa kirjaimellisesti päivän kuulumiset ja kyselemiset viestein. Tuntuu kyllä inhottavalta tajuta, kuinka tarpeeton olo on, kun ystävä ei voi olla kerran se, joka kysyy vointiani ensin...
Kysyjän kaksi muuta ystäväehdokasta ovat vetäytyneet tärkeällä hetkellä. Kysyjä on vaikeassa tilanteessa vailla tukea ja ystäväehdokkaiden vetäytyminen aiheuttaa hänelle lisää pahoinvointia:
>Kun iski paha masennus minulla... Ja kirjoitin kahdelle kaverilleni olostani. Yleensä he ovat vastanneet nopeasti viesteihin, mutta nyt... On lähes 3 viikkoa kulunut ja eikä mitään vastausta...
Ystäväehdokkaiden epäkypsä käytös, aloitteellisuuden puute ja vetäytyminen vaikeuttavat kysyjän elämäntilannetta ja heikentävät hänen luottamustaan toisiin ihmisiin:
>En ole kertaakaan saanut itselleni kunnollista ystävää tai kaveria, jonka kanssa todellakin jakaa murheet... Olen yleensä ollut se ihminen, joka on tukenut muita ihmisiä, mutta kenellekkään ystävälle ja kaverille en ole enää puhunut masennuksesta, koska heidän ns. neuvot ovat olleet... huonoja ja ei tukevia.
Kysyjä toimii vaikeassa tilanteessa oikein. Hän ymmärtää olevansa tilanteessa, missä hän tilansa vuoksi joutuu toimimaan toisin kuin hänen aiemmin kokemassaan terveessä vuorovaikutustilanteessa toimittaisiin. Kysyjän EI masennuksensa tähden tule enää olla heikko ja kertoa ystäväehdokkaille ensisijassa apeudestaan ja toivottomuudestaan, koska tämä voisi lisätä riskiä näiden vetäytymisestä. Kysyjän ON kerättävä rohkeutensa, kohotettava katseensa ja jaksettava suuntautua valoa kohti.
Kysyjä on ymmärtänyt millä tavoin hänen on toimittava. Hänestä kasvaa hyvä ystävä sellaiselle, joka myös kykenee toimimaan samoin. Rakkaus on vuorikiipeilijän varusteet, kalliopora ja tiukka turvaköysi. Niiden avulla ja omaa päättäväisyyttään oppaanaan käyttäen kysyjä kiipeää varjojen peittämästä laaksosta pilviäkin korkeammalle.
- hulapaloo69
Mäsis "tarttuu",siks mäsiksen "uhri" on jätettävä yksin,sanoo lauma ja on erittäin oikeassa,mutt ett on myös asioita,jotka eivät kerro sinusta,vaan heistä.
- ....
mulla ei ole kavereita. enkä ole niitä tullut täältäkään hakemaan. pitäis vaan elää niin ettei kukaan jää suremaan sitten kun täältä lähdetään.
- paula267
Luin viestisi.... ja aikas tuttua ja koskettavaa. Olen itse kärsinyt ajoittaisista masennuksista jo 18 vuoden ajan. Ja totta: kaverit ovat häippässeet, kun soitin allapäin. Vain pari kolme on sellaisia, jotka ovat tukeneet ja jopa ymmärtäneet. Mutta alkuun heiltäkin tuli sitä vanhaa pas....: "Otapa itseäsi niskasta kiinni plää plää plää"...... Pitkään tein töitä, että he tajusivat mikä on msennus!!! Olin aikoja soittelematta, ja kun sitten ihmettelivät, miksi en soita, sanoin reilusti missä mättää. Nyt on taas hyvä jakso ONNEKSI !!
Oletko kuullut Hoitinetistä? Olen siellä kirjautuneena käyttäjänä jo pitkään. Siellä voi keskustella KAIKENLAISISTA ongelmista anonyyminä, saa ystäviä ja siellä voi halata virtuaalisesti. Hyvin moni on kiittänyt tuota yhteisöä. Siellä on myös oikeata ammattihenkilökuntaa. Minä ainakin olen saanut sitä kautta kolme tosi hyvää ystävää. Siellä voi purkaa pahaa oloaan ja tulee tukea ja kannustusta. Että ei kun www.hoitonetti.fi ja kirjautumaan. On tietenkinmyös ilmaista. TSEMPPIÄ!!!! On vielä välittäviäkin ihmisiä : )) - k
En halua nyt kuulostaa julmalta, mutta hanki masennukseen ammattiauttaja ja/tai vertaistukea.
Sinusta sai sen kuvan että asiat on olleet pitkään huonosti, eivätkä niin kaverisuhteet, kuin parisuhteetkaan toimi. Yleensähän ystävyytta ja parisuhdetta lähdetään rakentamaan iloisten asioiden pohjalta. Jos heti loudaat uuden tutun päälle painolastin masennuksesta, niin toki hän pelästyy. Yrittää auttaa vähän aikaa ja sitten väsyy. Ja jos omat vanhat kaverisi kuulevat vain valitusta, niin ovathan hekin siihen väsyneet.
Tämä on kuitenkin sellainen asia, jota sinun on vaikea itse huomata itsestäsi. Yritä keskustella kavereidesi kanssa siitä millainen mielikuva heillä sinusta on.
Muista että niiden kavereiden kanssa kuuluu jakaa myös ne ilot! Hanki iloa elämääsi ja opi luottamaan ihmisiin.- ilonpiilaaja
Eiköhän tässä ongelmana ole kaverit, joille kelpaa vain ja ainoastaan ne ilot.
Minusta tuntuu hassulta, että joidenkin mielestä masennus on hoidettava siististi piilossa muilta, "ammatti-ihmisten" kanssa. Ettei vaan tavalliset ihmiset joudu kohtaamaan toisten ongelmia. Tuolla kuolema ja suru -palstalla se sama asenne nousee esiin kerta toisensa jälkeen. Ei oikein osata eikä jakseta kohdata toisten pahaa oloa. Kun halutaan vain elää omaa iloista elämää. Ovatko nämä ihmiset niitä, jotka puolison sairastuttua syöpään ottavan avioeron, kun eivät kestä todellisuutta? Ehkä heillä on jotain asioita itsessään, joita he eivät uskalla kohdata, jos toisten ihmisten vaikeiden elämäntilanteiden toivotaan hoituvan kliinisesti ihan itsestään, jossain poissa toisten silmistä, poissa rasittamasta. "Ryhdistäydy" tarkoittaa oikeasti "älä rasita minua ongelmillasi".
- Kansalainen nro 9827
Tuo on tosi yleistä nykypäivinä, ettei monellakaan ole oikeaa ystävää saati kaveria.
Ihmiset on hyvin pitkälti turhasta kateellisia ja kusipäisen itsekeskeisiä, ettei normaali ystävyyssuhde kestä.
Omaa napaa tuijotetaan kaiken rahan ja materiaalin ahneuden ohella ja luullaan kateellisena, että "tuolla toisella se on kaikki paremmin".
Ihmiskunta menee vain sairaampaan suuntaan "kehittyessään". Ei siinä sen kummempaa ole ... - vain ihminen_
Minullakin tuntuu olevan vähän samankaltainen tilanne, tuntuu, että kukaan ei ihan oikeasti ymmärrä minua. On vain kavereita, joiden kanssa on mukava viettää aikaa. Olen todennut, että mieliala nousee, kun on tyytyväinen siihen, mitä omistaa, eikä keskity huonoihin puoliin. Täydellistä ystävää ei tunnu edes olevan olemassa, yksi kaverini kuuntelee, toisen kanssa pidetään vain hauskaa, kolmannen kanssa voi keskustella sivistyneemmin päivän asioista... Suosittelen erilaisia harrastuksia ja muiden asioiden kautta kontaktin lisäämistä muihin ihmisiin, vaikka tosiystävää ei löytyisikään, voi nauttia toisen parhaista ominaisuuksista vaikka vain hetken, jos ei näe uudestaan.
Suosittelisin myös, että katsoisit itseäsi ja yrittäisit tiedostaa kaikki vahvuutesi (ja heikkoutesi) ja olemaan sinut itsesi kanssa. Voi olla helpompi löytää kavereita ja olla heidän kanssaan, kun ei odota itseltään tai muilta liikoja. Ihminen ei ole koskaan täysin tyytyväinen, ole kiitollinen siitä, mitä sinulla on ja muista unelmoida ahkerasti :) - :)))
Suosittelisin hankkiutumaan eroon läheisriippuvuudesta. Suomeksi sanottuna keskittymään niihin asioihin, joita voit tehdä, sensijaan että haikailet sen perään, ettet voi tehdä niitä seurassa.
- ............
Esimerksiksi jos näen ystäväni viitäneen käsivarttaan vai onko se rannettaan (tai sitä kyynärpään ja ranteen välistä aluetta), niin niistä asioita on vaikea puhua. Paljon helpompi on puhua miehistä ja shoppailusta, opiskelusta ym. kuin vakavista asioista. Myös on pelko siitä että jos sanoo jotain väärin niin paheneeko tilanne. Siksi ainakin itse yritän pitää yllä positiivista ja kevyttä ympäristöä.
Mä varmaan olen menettänyt ystävän ku se löysi mun hieromasauvan sängyn alta, noloa, mitä teen? Miten te suhtaudutte kyseiseen asiaan. Älä syytä niitä kavereita pelkästään.. Itel ollut samat ajatukset jo vuosia.. Katkeroidut ja menetät sen sisällön sano suoraan niin kuin asiat ovat mielestäsi. Tai muutu kylmemmäxi.. Kerro mitä sinä haluat ystävyydeltä ja jos sit viel iniseevät niin Eti uusia kavereita... Koska kyl ystävien tai kavereiden kans pitää vaik pystyä tappelemaan jos sikseen tulee .. kyl ne seuraavan kerran muistaa mistä kukakin on veistetty.. Jos vaan antaa eikä koskaan saa on se huono vaihtokauppa.. Sitä se ystävyys on toisen tarvitsemista ja hyödytämista molemmin päin aina on se pieni asia jotnka joku toisesta tahtoo.. Esim: Ystävyys.
- meitä löytyy
oikeaa ystävää ei ole koskaan ollut muutakuin ex-tyttöystävä joka on vieläkin. Jutellaan sillontällön 2-3 tuntia puhelimessa ja voidaan puhua mistä vaan. Koulukiusattu ja syrjitty erilaisuuden "köyhän perheen" vuoksi. Koulukavereihin mitään yhteyttä sen kummemmin pidettykkään. Ihmisiä joiden kanssa teen jotain ja jotka tukevat ovat siskot. muutaman suhteestamme jääneen ystävän kanssa tulee vietettyä "tylsä aika" työttömänä ja masentuneena kuin on ja se on kamala kierre. Sellainen kirja kuin Awakening By Anthony De Mello. "havahtuminen" suomeksi.. Kertoo mielenkiintoisen teorian siittä miten tulla toimeen ilman ystäviä ja millaisia ystäviä voi olla jos on "itsenäinen" eli yksin. Mutta kyllä hyvä ystävä on aivan mahtava kun sen löytää sen voisi jopa rinnastaa kumppaniin muttei niin läheinen.
- Mariwilii
Mie nyt myönnän etten jaksanut lukea kuin muutaman ensimmäisen, mutta sanonpa silti.
Sulla on käynyt tosi kurjasti, kun on tuommoisia "ystäviä", eli ei kun vain uusia hankkimaan! Mä voin ruveta ystäväksi vaikka heti! (: pistä mulle vaikka s-postia mari_kukkonen@ovi.com ;) ja kaikki muutkin, joille uusi ystävä kelpaa! :D
Ylipäätään nykyään on kauhean ikävää, miten "ystävät" ja ihmiset on kaikki vain hyödykkeitä. Aina yritetään saada siitä suhteesta jotain, oli se sitten materiaa tai vaikka hyvänolon tunnetta, ja tilanteissa, joissa toinen osapuolista vaikka masentuu, ei jakseta roikkua vaan "ystävä" unohdetaan, kun sen hyödykearvo itselle on liian pieni.
Mä oon miettinyt, että meillä on nyky-yhteiskunnassa arvot muutenkin aika väärin. Harva enää tajuaa perheen merkitystä, ja perheeseen lasken nyt myös ne ystävät. Mun täytyy sanoa, että itse oon kauhean kiitollinen siitä, että mulla on paljon hyviä ystäviä, jotka jeesii vaikka mulla meniskin huonosti, ja tietenkin toisin päin. Mulla on itse asiassa ihan tosi upea perhe.
Raappanan sanoin: "pois vanha viha, tilalle uusi ystävyys".
MariMitä jos me jotka pohdimme tätä asiaa tapaisimme?
Ei olla yksinäisiä yksin. :)
jos olet tulossa niin laita meili viimeistään la 21.8 niin tiedän miten moni tulee paikalle.
- eräs..
Minullekkaan ei kukaa niistä harvoista kavereista soita. Hyvin harvoin soi puhelin. Tai pyydetään tekemään mitää yhdessä. Aina se sama bestis ja ehkä hänen ja minun vanha luokkakaveri. Sitä samaa pelaamista vain konsolilla tai pelkkiä pelipuheita joka helveti vkl, siitä miten selvitään siitä tai siitä. Ei ikinä mitää elämistä esim. kaupungille käveleen tai jotain. Ei edes baariin ku suomalaiset baarit kuulemma *joukkokuntana* ja toinen ei edes uskalla mennä ihmisiin kun peloittaa kuulemma se että häntä haukutaan lihavaksi. Siinä sitte yrität vetristää aivoja omastaki puolesta. Tuntuu etten jaksa enää asuu tässä lapsuuden kaupungissa vaan yrittäisi hakea vaik johonki kaupunkiin opiskeleen tai töihi jossa edes joku mese kaveri ois jonkakaa jaksaa jauhaa. Kun nuo keinot alkaa olemaan vähissä.
- Nurunda-chan
Haluisin vaan sanoa, että tiedän tarkalleen miltä susta tuntuu :3 itelläni on ollu samanlaine olo tosi usein... Ei mullakaan mitään kauhean läheistä ystävää ole ollut, nyt ainakaan lähiaikoina... Kun joskus aikoja sitten syrjäydyin kavereistani ehkäpä pienoisen masennuksen takia (en oikein itekään tiedä, mikä mulla sillon oli) ja kun huomasin, ettei ne huominoinu mun syrjäytymistäni, eikä tullu puhumaan mulle tai mitään, nii tulin vaa surullisemmaks... mut ei se mua enää nii paljo haittaa, koulua just vaihdoin ja silleen...
mut kuiteskin :3 Että samassa veneessä kai olemme :3- yksin vain
luottamus hävisi sekä miehiin että naisiin jo 15 vuotta sitten kun suuri ja ensimmäinen rakkauteni petti suhteessa.
Aikoinaan etsin hyvää naisystävää mutta olen tullut siihen tulokseen että on parempi olla yksin kuin ns. ystävien kanssa jotka pahoittavat mieltä.
On aika epäkohteliasta kun kadulla kävellessä yht´äkkiä ystävä alkaa ylittää katua mitään sanomatta ja luulee että toinen pystyy lukemaan hänen ajatuksensa. (Ehkä näin tekevät lapsettomat jotka eivät ole tottuneet pitämään huolta kenestäkään). Tuo vaan pieni esimerkki joka kumminkin alkaa ärsyttämään ajan kuluessa.
Itse vaikka olen nainen niin tunnen vastuuta vierelläni olevasta mieshestäkin ja automaattisesti otan kädestä kiinni ja yhdessä ylitetään vilkas katu.
Nyt 35 vuotiaana olen mieluimmin yksin kuin pahoittaa mieli toisten tupakoinnista, alkoholin käytöstä ja huonosta käytöksestä.
Kuule otappa joku vanhus ystäväksesi ? osaa kuunneella ja tukea sinua ja ystävyys taatusti molemminpuolista ja molemmille virkistävää kun ikäero tuo siihen oman lisäsnsä .Nykyisin kun ollaan vain oman ikäisten kanssa kaikki se on suuri puute tässä yhteikunnassa .Ei vanhojen hyvä olla ikäistensä kanssa ja ehkäpä ei nuotrnkaan ?
- on.
paratiisi, pakko taas ei
- sirpalainen
on. kirjoitti:
paratiisi, pakko taas ei
Itse en ota noin vahvoja tunteita esiin ihan kenen kanssa...kyllä pitää ihminen tuntea hyvin että voi olla hengellisesti samalla aaltopituudella...eli minun vihje nokka pystyyn kyllä löydät itsesi tasoista porukkaa kun keskustelet vaan paljon eri ihmisten kanssa ja muista jos tuntuu, että löydät jonkun älä laita kaikkea sen varaan, koska jos oot jonkun kanssa ku paita ja reppu niin sitte sä taas tiput korkeelta kun se feidaa.
Se on nähty todella monesti että joku on liian niin sanottu #%rskärpänen niin ei sekään oo hyvä.
Älä ota tunteita esiin tollasten tunteettomien zombien kanssa :)
- -.,mnbvcxz<
Ehkä sun pitäis olla vähän itsekkäämpi, jos yleensä voit kavereitas valita. Ja hieno homma, että pikkumy80 ehdottelee miittiä. Miitit on aina jees, jos joku vaan uskaltaa/jaksaa tulla. Ja jos pikkumy aloittais oman ketjun, jossa ehdottais miittiä, niin tuolla naamalla miittiin vois porukkaa tullakin, joskin ne olis kaikki miehiä.
- yo jee E eee
Vapaaehtoisesti olen yksin, ei tarvitse sietää kusipäisyyttä. Onnekseni on muutama ystävä, joka on luottamuksen arvoinen. Kaikkea on tullut nähtyä ja koettua. Tässä maassa on niin paljon henkistä sairautta, että sitä ei moni tiedäkään, tunnevammaisia on 95%..
Hyväksikäyttäjiä, kateellisia selkäänpuukottajia, lupausten pettäjiä, selän takana juoruilijoita, ei sellaisia henkilöitä voi kavereiksi kutsua..
Kai tämä nykyinen maailmanmeno saa aikaan näitä narsisteja, jotka eivät välitä muista kuin itsestään..
Materialististen, itseään korostavien kusipäiden viidakko.- lukenut
Kirjailijan nimi -Anthony De Mello. Kirja Awakening. Kirja on erittäin vaarallinen tietyissä käsissä mutta sisältää hyviä juttuja ystävistä ja ystävyydestä kuin yksinäisyydestä ja itsenäisyydestä ? oletko viimoisin postaaja lukenut ?
- aika-aikaansa
Se on sellainen juttu että kukaan normaali ei jaksa olla masentuneen seurassa ja sillä siisti. Masentunu on yleesnä niin itseensäpäin kääntynyt jotta sitä ei jaksa kuunella sitten millään. Itse kun olin masentuntu niin kaikki katosivat ympäriltä,ja ymmärän sen täysin. Se tartee aikaa löytää itsensä eikä siihen auta vaikka suu vaahdossa rääkäät toisia, aika, aika, ratkaisee asian,toisilla pitempään toisilla nopeempaan. Itsellä kolme vuotta.Suurin itsesäälin mitta on päätää päivänsä,pois se jokaisesta joka silläviisiin ajateleekaan.
Suurin osa meistä kaipaa ystäviä. Kuten joku tässä ketjussa sanoi, vapaaehtoinen yksinäisyys on eri asia kuin se, että valinnanvapautta ei ole.
Itse olisin hiljan tarvinnut ja tarvitsen ystävien tukea. Jättivät yksin. Entinen paras ystäväni istui monen vuoden ajan tunti- ja päiväkausia sohvallani itkemässä. Sitten löysi itselleen rakkauden, ja yhteydenpito jäi. Lopulta ei vastannut edes tekstariin.
Meitä yksinäisiä on paljon. Täälläkin moni kaipaa ystävää. Ongelmana on se, että olemme eri-ikäisiä ja eri puolilta Suomea. Eikä pelkästään se riitä, että kaksi yksinäistä kohtaa. Pitäisi oikeasti tuntea se oikeanlainen kemia ihmisten välillä.
Kunpa jossakin olisi Ystäviä etsitään -palsta eri-ikäisille ja eri puolella maata asuville. Treffipalstoilla etsitään toisenlaisia ihmisiä, sieltä ei löydy mitään.
Ystävyys ei ala sillä, että päätetään olla ystäviä. Se syntyy kuin huomaamatta, kun viihdytään yhdessä ja on yhteisiä asioita, kiinnostuksia, harrastuksia tai jotakin muuta.
Jos täällä on 40-55 vuotiaita lahtelaisia, vois olla kiva vaihtaa ainakin ajatuksia, ja ehkä tavatakin?- M
Niinpä. Sain vihdoin tänä keväänä uuden kaverin. Olen nuori mies ja aina olen ollut yksin. No sitten sain kun sainkin netin kautta kaverin ja juteltiin niitä näitä, katsottiin tvtä ja käytiin leffas. Joka viikko sain viestiä kännykkään tai tietokoneelle, et miten menee ja voisko tavata vaik jo huomenna. Nyt loppukesällä kun aloin tuntea jälleen masennusta, ja sitten kerroin siitä (ystävälle) niin yhteydenpito muuttui siihen, että vain minä laitoin viestiä ja kysyin että voitaisiinko tavata. Tosin itsekin peruin muutaman tapaamisen huonon olon vuoksi, mutta kerroin aina että voin myöhemmin tavata. Ja se sopi hänelle. Mutta nyt ei ole enää yhtään yhteydenpitoa ja kun olen muutaman kerran laittanut viestiä niin vastaus on tullut myöhässä tai sitä ei ole tullut ollenkaan. En saa iltaisin nukuttua, kun ajattelen että mitä olen tehnyt väärin? En omasta mielestäni mitään. Pakko kai tästäkin on vain selvitä ja luovuttaa suosiolla tämän ystävyyden suhteen. Itse kun on kaikkensa tehnyt ja vielä "hienostellut" omia vaivojaan, ettei se kuulostaisi niin pahalta toiselle. Kuinka kylmästi toiseen voikaan suhtautua vain sen takia, että hänellä on/ on ollut vaikeuksia, joihin ei itse todellakaan pysty vaikuttamaan. ?
- NiinpÄNiiN -82
Olen 27v mieshenkilö, ja nämä ovat minullekkin melko tuttuja juttuja, niin tämän keskustelun aloittajan, kuin monen kommentoijankin kokemukset. Kun tästä kyseisestä aiheesta on keskustelu nyt avattu, niin kerrompa minäkin oman tarinani. En ole vieläkään tähän päivään asti tuntenut löytäväni tosiystävää. Olin teini-ikäisenä pitkään ilman ystäviä, kunnes n 18 vuotiaana aloin kaveerata erään kouluajalta tutun kaverin kanssa. Hän osoittautui aluksi erittäin hyväksi kaveriksi ja meillä oli usein hauskaa ja asiatkin kävivät jokseenkin yksiin. Parhaimpana aikana saatoimme nähdä jopa päivittäinkin. Hauskaa oli aikansa, mutta tiivis ystävyys ja hyvää pataa oleminen vaati kuitenkin veronsa. Tämä kaverini alkoi käydä vähän liiankin tutuksi, ja hän alkoi jopa majaileen minun ja minun vanhempien nurkissa. Aluksi sekin oli ihan mukavaa, mutta rajansa kaikella kun se majailu saattoi kestää monta päivää peräkkäin, eikä hänellä juuri koskaan ollut kiire omaan kotiin meiltä. Muutenkin hän alkoi meneen aika röyhkeäksi ja määräileväksi, ja mielialoiltaan hän osoittautui hyvin ailahtelevaksi. Usein nämä mielialat vielä olivat kumpaakin äärilaitaa, ja keskitietä ei juuri ollut. Välissä hän oli ylilipevä, kerskuva ja niin hyvää kaveria yritti olla, kun taas sitten joskus hän vaikutti täysin surkimukselta. Hän myös suuttui hyvin herkästi, jos joku asia ei mennyt hänen mielen mukaan, tai ei saanut tahtoaan lävitse, kun hän usein kiristämälläkin yritti siinä onnistua. Ystävyytemme alkoi vuosien kuluessa harventua aina vain entistä enemmän, ja huomasin myös että häneen ei voi luottaakkaan, kun hän oli ihan täysin "tuuliviiri". Jos jotain sovittiin esim. johonkin menemisestä, niin hän melko varmasti perui sen seuraavana päivänä, ja saattoi jopa valehdella syyn, että miksi ei. Sellainen oli jo aika törkeää. Sitten alkoi mennä sellaiseen pisteeseen, että en uskaltanut hänelle enään soittaakkaan, kun hän saattoi vastata erittäin tylysti ja tympeästi, ja saattoi lyödä myös luuriakin korvaan. Sellainen inhottava piirre hänessä oli myös, että hän puhui aina omaksi edukseen, eikä mikään pysynyt salassa. Kenestäkään ihmisestä joka oli usein meidän tuttu ei kestänyt sanoa mitään negatiivista hänelle, kun hän ensin saattoi olla samaa mieltä, mutta kuitenkin oli sitten mennyt juoruaan että minä olin sanonut sillain. Olin joskus jopa tuon asian vuoksi saada köniinkin vähällä. Hänellä oli sitten myöhemmin uusiakin kavereita, jotka olivat sitten kaikki kaikessa, tai aina yksi kerrallaan niistä oli kaikki kaikessa hänelle. Muilla hänen kavereilla ei sitten enään ollutkaan mitään arvoa. Usein nämä hänen uudet kaverit olivat vielä sellaisia öykkäreitä, jotka mukamasten suojelivat aina jotakin, niin sekin teki entistä vaikeammaksi olla yhteyksissä tähän kaveriin. Ystävyytemme sitten hiipui, ja nykyisin emme juuri näe kuin ehkä aniharvoin joskus. Parempi niin, kuin että tuollaisen kaverin kanssa yritän väkisin kaveerata, joka vain aiheuttaa masennusta ja pahaa mieltä.
Nykyisin minulla on oikeastaan vain kaksi sellaista ystävää, joiden kanssa olen eniten. Toinen niistä on myös vähän sellainen jonka kanssa on ongelmia ollut. Hän ensinnäkin on hyvin itsekäs ja itsepäinen, ja syyttää jostain syystä aina toista kaikesta, ja aina arvostelee ja mahtailee toisen tekemisiä. Itse hän ei koskaan myönnä tekevänsä väärin. Sitten hän juonittelee aina myös kaikesta, ja kaikki pitäis hänen mielestä olla aina niin virallista. Esim. jos porukalla iltaa istutaan jossain, niin tämän kaverin mielestä aina pitäis vain paikalla olla erikseen kutsutut ja hänkin tulee vain kutsusta. Tästä hän on mulle juonitellut monesti. Hän myös ottaa paljon alkoholia, joka hänelle ei edes sovikkaan ja usein hän on juovuksissa soittanut minulle suuta ja nimitellyt. Yleensä kaikki on hänelle niin rajoitettua, ja jos johonkin häntä pyytää, niin tahtoo usein tulla kieltävä vastaus. Usein ilman järkevää syytä. Masennusta on tämäkin kaveri aiheuttanut. Se toinen kaveri on sitten ihan rehti kaveri, vaikka omia erityispiirteitä hänelläkin, mutta hänen kanssa kyllä pärjää. Kaiken kaikkiaan joskus tosiaan masentaa, kun ajattelee näitä omia kavereita ja vertaa niitä muihin kaveriporukoihin joita tuolla kartsalla ja netin gallerioissa näkee, ja tunnen joskus jääväni paljosta paitsi näiden kavereiden kanssa. Monet varmaan sanoisi, että hanki uusia kavereita. Mikä ettei, mielellään hankkisin, mutta kun se ei vaan ole niin yksikertaista, kun en vielä ole niitä kovimpia supliikkityyppejä ja kaveeraamiaan aloittaminen jonkun täysin ventovieraan ihmisen kanssa tuntuu ainakin äkkiseltään ajateltuna hankalalle. Vaikka kaveritilanne on tällainen niin silti pidän nämä kaverit, kuin että olisin yksin, kun senkin ajan olen kokenut, enkä halua sitä takaisin. Aina yksikin kaveri on tyhjää parempi, ja täytyy tyytyä siihen mitä on. - On joo
Tuo eläinjuttu on ihan omaa typeryyttäsi. Onko käynyt mielessä, että joku voi olla allerginen oikeasti kissoille pahastikin ja koirille ei lainkaan? Minulla on paha kissa-allergia, enkä voi missään nimessä kyläillä kissapaikoissa. Kumma kyllä kissalliset ystäväni ovat suhtautuneet tähän ymmärtäväisesti eikä ole ongelma tavata muualla kuin heidän luonaan. Ei kannata tehdä kaikesta liian vaikeaa.
- järkyttynyt82
luin eilen yhdysvaltalaista tutkimuksesta jonka mukaan 40% ystävistä ei ole "aitoja"
http://adf.ly/5KXM- Kyyneltyttöi
Mulla on kaks "Ystävää" koulussa joiden kanssa oon. Koska meillä on kolmen porukka ni on hankalaa sit jos pitää tehdä joku parityö, mut yleensä saadaa olla kolmisteen koska meidän luokassa on pariton määrä. Mutta jos esim. liikassa on tälläinen parijuttu, niin tottakai ne mun kaks "ystävää" on heti keskenään pareja. Sitten kun oon tämmönen, - en todellakaan puhelias ja aika hiljainen/ystävällinen/alistuva, niin joudun yleensä yksin,.. ja joudun ottaa jonku tuntemattomamman pariks. Ekan kerran se on okei, mutta jos toisen kerran täytyy tehdä joku parijuttu, niin ne on TAAS HETI pareja, eikä ees kysy mua. Sittenkun sanon että "voinks olla jommankumman pari, ku olitte äske enkä haluis olla taas yksin?", ni se toine (vähän sellanen meidän porukan "johtaja") sanoo heti: "Kuule kysyin eka, ni oon sen *toisen kamuni* pari). Mua surettaa/suututtaa ihan hirveesti siinä, ja sanon "ei oo välii kumpi pyytää ekaks, eiks oo reilumpaa et joku muukin joutuu välil olemaa yksin kun mie?" ni se vaa "No ei voi mitää." Sit se mun toinen kamu yleensä myöntäilee sitä "johtajaa" vaik luulis senki tajuavan miten epäreilua se on. Yleensä joudun tyytymään tuohon tilanteeseen, joskus sitten jompikumpi tulee lopulta parikseni. Muuten ollaan "ystäviä" ja joskus tuntuu et ne ois oikeesti ystäviä, ku nauretaan ruokalassa ja tehään välkäl kaikkee kivaa ja ne on joskus mukavia miulle. Mut sit tajuun et oon vaa turha ihmine niiden kanssa, ne ois ilosempii jos sais olla kahestaa. Molemmat on semmosii aika kauniita ja käyttää meikkiä (minä en..) ja oon tämmöne pätkä ja laiha muutenki.. Niil on hirvee samanlaiset vaatteet (matkii toisiaan), samat kengät, sama paita (erivärii vaa), samanlaine laukkuki oli, samanlaiset housut jne. Sitteku ite pukeudun erilaisesti (en halua olla massaa, huoh).. En tiiä mitä mun pitäis tehä. Joskus tuntuu et voisin purskahtaa itkuun varsinki nois pari-tilanteissa (oon liian herkkä itkupilli, tiiän >:). Mut mulla menee paremmin koulu ku niillä , tuplasti parempi keskiarvo ja oon muutenki parempi noilla koulutunneilla (anteeksi itsekehu.) Yritän joskus lohduttaa itteeni sillä että "mulla on hyvä todistus, tänä vuonna nostan ysin keskiarvoon, pääsen lukioon ja saan siellä uusia, kivoja ystäviä" mut joskus oon ihan masentunu ja tuntuu että oon surkee idiootti. Sit on sentää yks aito ystävä, mut se on toisella luokalla ja nähdää paljo harvemmi. :( Oon aika usei sen toisen kamun kanssa (ei sen "johtajan", joka ei ikinä pyydä mua mihinkää), ja sillon meil on hauskaa ja mua kaduttaa et aattelin siitä nii "ilkeesti".. Mut esim. pari päivää sitte oltii menos syömää koulu jälkee yhtee paikkaa ja huomasin et mun avaimet oli pudonnu. Olin iha paniikissa , oltii jo perillä ja laitettii pyörii, sit sanoin "apua, mun avaimet on kadonnu. Ootteks kilttei ja tulisitte jompikumpi, taimolemmat kattoo nopeesti koulun pihalta oisko ne siellä? En haluis mennä yksin, ja haluisin mennä yhtaikaa teiän kaa syömää".. Ni se "johtaja" sano "Onks nii kauheet mennä yksin muka?" ja lähti kävelee pois. Sit se mun toine kamu vaa "Ai, harmi.. no moikka" ja jätti mut sinne. Olin iha itku kurkussa ja mietin mite mun "ystävät" voi tehdä noin. Lähin pyöräilee kouluu, löysin onneks avaimet mut en menny sinne. Sanoin et tuli "kiireitä" ja sitku toine kamu soitti sanoin et "sori, piti mennä kotii.. mut oli teil varmaa kahestaa hauskempaa" jne. Oon iha masentunu.. Mitä ihmettä teen . :( Kiitos vastauksista..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734259Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113852Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37773