TAMPERE - OSLO

uusi reitti

11

1836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mllas

      Tuli katsasettua Ryggen lentoaseman kotisivut ja hyvältä näyttää. Kenttä vaikuttaa olevan liikenteeltään lähes Oslo-Gardemoen luokkaa. Suurimmat käyttäjät ovat Ryanair ja Norwegian. Ryanairilla on kentältä 31 reittiä (mm. Barcelona, Berliini, Brysseli, Dublin, Pariisi, München West, Venetsia, Pariisi, Rooma jne.) ja Norwegianilla 10 reittiä (mm. Ateena, Dalaman, Antalya, Alicante, Malaga, Tromsö jne.)

      Oslo-Ryggen etäisyys Oslosta on suunnileen sama kuin Oslo-Gardermoenista, joka on Oslon päälentoasema. Matka bussilla Ryggen lentoasemalta Oslon bussiterminaaliin kestää tunnin ja jokaiselta saapuvalta ja lähtevältä lennolta on bussiyhteys.

      http://www.ryg.no/

    • KV

      Ryanair ei aloita enää Oslon lentoja Tampereelta talvitauon jälkeen.

    • Kentällä töissä

      Tampereen reittejä vähennetään pikkuhiljaa, jättävät sinne 3-4 reittiä. Turkua taasen laajennetaan suuresti, nyt tapetilla reittien määrän kasvattaminen ja mahdollinen base. Onneksi saa olla etuoikeutettuna seuraamassa Turun kehitystä

    • Turusta taivaalle

      Olisi tosiaan näin Turkulaisena hyvä, että Turkuun tulisi paljon uusia reittejä. Myös base on tosiaan tervetullut. Tampereen sijainti Suomessa on varmasti optimaalisempi, mutta sijainti suhteessa keski-eurooppaan on etäisempi ja siten sinne lentäminen on myös kalliimpaa. Ja Ryanairillehän tunnetusti joka penni on merkityksellinen. Lisäksi Turun etuja on vilkas ja nyt myös kehittyvä laivaliikenne, jota voidaan markkinoida saariston kanssa yhtenä kohteen matkailutuotteena. Jos kaupungista onnistuu useamman miljoonan laivamatkustajan kuljettaminen, niin miksi ei myös esimerkiksi miljoonan lentomatkustajan kuljettaminen? Turusta on parin tunnin ajomatkan säteellä kyllä mukavasti potentiaalisia matkustajia, tosin ei niin paljoa kun Tampereelta. Turun talousalueen vahvuus on myös monipuolinen elinkeinorakenne, meillä ei ole ollut nopeaa teknologiateollisuuden kasvua, mutta mitalin kääntöpuolella on myös tuon saman alan notkahduksen tulematta jääminen. Ja näillä en tarkoita, että haluaisin Tampereen kentän näivettymistä, päinvastoin. Olen myös näin Turkulaisena lentänyt Tampereelta Ryanairilla. Tampereen lentokentällä myös yksi matkustajapalvelua koskeva iso puute: missä kohtuuhintainen paikallisliikenne ja näin hyvin toimiva yhteys keskustasta lentokentälle? Airpron satunnaisesti kulkeva 6 € hintainen bussi - Turun joukkoliikenteen 20 min välein kulkeva 2,50 € maksava bussi. Ero on merkittävä.

      Mahdollisia lisäkohteita, joita itse toivon Turusta:
      -Vilna
      -Praha
      -Berliini
      -Lyypekki
      -Amsterdam
      -Manchester
      -Ivalo
      -Split
      -Göteborg
      -Oslo
      -Rooma
      -Pariisi

      Tosin, tällä hetkellä ollaan tilassa, jossa yksikin näistä on kuin lottovoitto Turun kentälle. Tosin, basea puoltaa kaupunginjohtajan puheet kaupungin ehdottamasta lentokentän kehittämisestä. Turun kaupunkihan tekee parhaillaankin lentokentän lähistöllä varsin merkittäviä infrastruktuurin kehitystyötä, tosin enimmäkseen rahtiliikenteelle. Minulle tuli jo Ryanairin uutisoinnista koskien Turkuun tuloa sellainen olo, että base on epäilemättä käynyt keskusteluissa. Sen verran terävä tuo aloitus oli, kun ei tultu yhdellä kohteella (Lontoo) kentälle, vaan samantien neljällä varsin merkittävällä kohteella.

      Samaa kehitystä rinta rinnan toivon myös Tampereelle, jotta kaikkien ei tarvitse mennä aina seutulan kautta maailmalle. Aika näyttää, mitä tapahtuu.

      • flapiti flapiti

        Saahan sinne vaikka minkälaisen reittiseitin, jos Turku tunkee tarpeeksi veronmaksajien rahaa Ryanairille. Lappeenranta esim on tunkenut 4,4 miljoonaa euroa lentoliikenteeseen ja saanut tämän mitä nyt on tällähetkellä. Jos Turku laittaisi verokassasta vaikkapa 10 - 50 miljoonaa euroa vuodessa suoraan Ryanairille jonkun kaupungin omistavan bulvaanin kautta, niin kyllä sinne tulee iso base ja paljon reittejä, jotta voivat perseaukiset lennellä Eurooppaan ja takaisin muiden laskuun.

        Ei muuta kuin lobbaat siellä kaupungintalolla oikeille virkamiehille ja valtuutetuille verorahojen mahdollisimman suurta suoritusta Ryanairille vuosittain, niin toiveesi voi toteutua.


      • veronsa maksanut
        flapiti flapiti kirjoitti:

        Saahan sinne vaikka minkälaisen reittiseitin, jos Turku tunkee tarpeeksi veronmaksajien rahaa Ryanairille. Lappeenranta esim on tunkenut 4,4 miljoonaa euroa lentoliikenteeseen ja saanut tämän mitä nyt on tällähetkellä. Jos Turku laittaisi verokassasta vaikkapa 10 - 50 miljoonaa euroa vuodessa suoraan Ryanairille jonkun kaupungin omistavan bulvaanin kautta, niin kyllä sinne tulee iso base ja paljon reittejä, jotta voivat perseaukiset lennellä Eurooppaan ja takaisin muiden laskuun.

        Ei muuta kuin lobbaat siellä kaupungintalolla oikeille virkamiehille ja valtuutetuille verorahojen mahdollisimman suurta suoritusta Ryanairille vuosittain, niin toiveesi voi toteutua.

        Kun itse maksan veroja, niin toki on aivan kohtuullista että saan myös käyttää niitä, vaikkei sitten muuta kun edullisten lentolippujen muodossa. Se raha mitä esim. Lappeenranta on Raikulle maksanut, on myös tullut takaisin kaupungille muunlaisina verotuottoina. Miksei kukaan koskaan ota tätä huomioon? Ja muuten, en ole persaukinen, eikä ihan heti tulekkaan. Ei ainakaan jos saan Raikulla lentää, Finskillä lentäminen voisi asian toki muuttaa sillä lennän noin 20 lentoa vuodessa, omaan laskuun


      • fhfghkjgh
        veronsa maksanut kirjoitti:

        Kun itse maksan veroja, niin toki on aivan kohtuullista että saan myös käyttää niitä, vaikkei sitten muuta kun edullisten lentolippujen muodossa. Se raha mitä esim. Lappeenranta on Raikulle maksanut, on myös tullut takaisin kaupungille muunlaisina verotuottoina. Miksei kukaan koskaan ota tätä huomioon? Ja muuten, en ole persaukinen, eikä ihan heti tulekkaan. Ei ainakaan jos saan Raikulla lentää, Finskillä lentäminen voisi asian toki muuttaa sillä lennän noin 20 lentoa vuodessa, omaan laskuun

        On tuonut. Jonkun tutkimuksen mukaan noin 4 miljoonaa euroa on tuonut takaisin, eli melkein kattaa panostuksen, mutta se ei ollut pointti. Pointti on se että mitään laajaa reittiverkostoa ja basea ei tule millekään kentälle, jollei kohdekentän veronkantoalue tavalla tai toisella sponsoroi Ryanairia lentämään kentältään. Lappeenrannassa esim matkailualan firmat keräävät kolehtia ja osallistuvat sponssaukseen, joka on jo oikea suunta tässä toiminnassa. Pelkästään kaupunkia ei voi velvoittaa maksajaksi vaan mielellään painotetusti ne, joita se eniten hyödyttää. Näin homma on enemmän terveellä pohjalla ja se voi vuosien mittaan alkaa jopa kantaa hedelmää... ehkä.


    • NALALLA

      Ryanair ilmoitti tänään avaavansa maaliskuussa basen Tanskan Billundiin. Suomi on nyt ainut Pohjoismaa ilman Ryanairin basea ja sellainen on aivan varmasti tulossa.

      Se, kumpi kaupungeista Turku vai Tampere Suomen basen saa, on mielenkiintoinen kuvio. Ilmiselvästi Ryanair haluaa kilpailuttaa molempia kaupunkeja ja se kumpi tarjoaa sille paremman diilin, saa basen. Toinen kentistä jää sitten pienempään rooliin Ryanairin kuvioissa. Esim. Oslon lähellä Ryanair lensi vuosia Oslo-Torp Sandefjordin kentälle, mutta base avattiin Oslo-Ryggeen. Torp ei ole sen jälkeen saanut kasvatettua kohteiden määrää, mutta edelleen sieltä on niitä melko paljon.

      Tampereen etuna on sijainti ja se, että Tampereelle on erinomaiset rautatieyhteydet eri puolilta Suomea.Turun laivaliikenne ei pönkitä lentoliikennettä pikemminkin päinvastoin. Bussiyhteydet keskustasta kentälle sujuvat Turussa tällä hetkellä paremmin, mutta asia on helppo muuttaa Tampereellakin, mikäli base avataan. Finavaia on myöskin päättänyt rakentaa Tampereelle uuden low cost -terminaalin, joka mahdollistaa halpalentojen kolminkertaistamisen. Terminaalin pitäisi olla valmis lokakussa 2012. Samaan aikaan lähdössä voi olla kolme Ryanairin lentoa. Turun lentoasemallakin basen avaaminen vaatisi investointeja, koska Ryanair tuskin suostuu lentämään ykkösterminaalin maksuilla. Tampereen uusi kakkosterminaali tulee ykkösterminaalin viereen ja molemmille terminaaleille tulee yhteinen taksiasema ja bussipysäkki. Jatkossa siis linjan 61 bussit palvelevat hyvin myös Ryanairin asiakkaita ja matkan hinta on nyt 4,30 e. Jo nykyisinkin suuri osa Ryanairin asiakkaista käyttää tätä bussilinjaa, vaikka joutuukin kävelemään 150 m. kakkosterminaaliin.

      • kjehkjeh

        Minkä ihmeen takia luulet, että Suomeen tulisi jonkin "base"? Se, että Suomi on ainut pohjoimaa, jolla ei ole basea ei merkitse mitään. Base on yleensä sellainen paikka, jolla on oma vetovoima. Turulla ja Tampereella ei kummallakaan ole, eikä Helsinki niistä sellaista tee.

        Jos Ryanair avaisi basen Suomeen, se tarkoittaisi sitä, että Helsingin läheltä pitäisi löytyä uusi kenttä tai sitten Helsinki Vantaalle rakennettaisiin low-cost-terminaali.

        Tämä Turku vs. Tampere spekulaatiosi on muutenkin huvittavaa. Miten muka Turun laiva liikenne haittaisi Ryanairin toimintaa, kun mahdollisuus on järjestää yhdistelmä lentoja eri kentiltä?

        Älä jaksa olla niin naurettavan ilmiselvä märkine uniesi kanssa. Ryanair ei kilpailuta Turkua ja Tamperetta. Se yksinkertaisesti haluaa noukkia rusinat kummastakin pullasta ja tarjota vaihtoehtoja. Mitään basea tuskin ollaan perustamassa, ennen kuin Finavia sen sallii ja silloin se tulisi huomattavasti lähemmäs Helsinkiä kuin Turku ja Tampere.


      • julkubbe

        Mitäpä jos Ryanair avaakin basen vaikka Ouluun, niin kuin airBaltic teki, tai vaikka Lappeenrantaan. airBaltic ei näyttänyt ainakaan kauheasti hurmaantuneen Tampereen ylivoimaiseen sijaintiin.


      • Turusta taivaalle

        Miten niin Turun laivaliikenne ei tuo lisäarvoa lentoliikenteelle? Jos kaupunki markkinoidaan maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen saariston ja sen kulkureittien avulla, myös Ryanairin sivuilla, niin oletko aivan varma, ettei esimerkiksi Lontoolainen turisti tee yhdistelmämatkaa Turkuun ja liitä siihen esimerkiksi yhtenä päivänä muutaman kymmenen euron hintaist päiväristeilyä, varsinkin, kun reitillä seilaa kohta uusi tuliterä, enemmän loistoristeilijän tyyppinen alus?

        Ja pääpointtini oli se, että Turun kokoisessa kaupungissa on mahdollista noinkin vilkas matkustajasatama, niin miksi ei sitten vastaavasti vilkas lentokenttä? Turun kaupunki on jo nyt käyttänyt kymmeniä miljoonia lentokentän alueen infrastruktuurin kehittämiseen ja tämän tavoitteena on, että Logicityn alueelle syntyisi 5000 työpaikkaa. Kuten kaupunginjohtaja Randell totesi, matkustajaliikenteen kehitys tukee osaltaan tätä prosessia.

        Toki itsekin olen samaa mieltä, että määrättömästi ei verovaroja kannata tunkea Ryanairin taskuun. Mutta mikäli tuki-hyötysuhde on todettavissa merkittäväksi, on tämä tuki ehdottomasti kannattava. Ja näin Turkulaisena veronmaksajana kyllä olen tyytyväinen voidessani käyttää näitä suoria lentoyhteyksiä. Ja mitä tulee tuohon Tampereen lentoaseman bussilinjaan 61, niin viimeksi ainakin kun menin Tampereelta, niin tuon aikataulut olivat sen verran surkeat, ettei sillä käytännössä päässyt Ryanairin lennolle. Turussa tällä hetkellä ajoväli on 20 minuuttia Ma - La ja sunnuntaisin 35 minuuttia. Ja sama bussi tulee satamasta ajaen merkittävämpien nähtävyyksien ja hotellien ohi kauppatorin ja linja-autoaseman kautta lentokentälle. Ja tämä linja 1 ollaan muuten muuttamassa näillä näkymin ennen pitkää runkolinjaksi, jolloin lentokenttäbussi kulkee arkena 10 minuutin välein.

        Nyt Turusta pääsee halpalentoyhtiöillä 7 kohteeseen:
        Norwegian:
        -Tukholma

        Wizzair:
        -Gdansk
        -Budapest

        Ryanair:
        -Brysseli - Charleroi
        - Barcelona - Girona
        - Lontoo - Stansted
        - Malaga

        Turun lentoasema siis vilkastuu ja hyvä niin, ei tarvitse lähteä seutulan tai Pirkkalan kautta eurooppaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      824
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      669
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      637
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      635
    Aihe