SPECTRUM, tärkeitä asioita

Silloin tällöin näillä sivuilla on vilahtanut nimi Spectrum.

Se nimi on lehdellä, joka alkoi ilmestyä v. 1969 ja ilmestyy edelleenkin.
Lehden arkistossa, joka löytyy osoitteesta
http://spectrummagazine.org/spectrum_magazine_archive

on PDF-tiedostoina irtonumeroiden näköispainokset, vähäisin poikkeuksin, joita – sikäli kuin olen ehtinyt asiaan tutustua – ovat mm. seuraavat:

sivut ja kannet ovat mustavalkoisia, silloinkin kun paperisen lehden kansi on ollut värillinen
etukannen sisäsivua ja takakannen kumpaakaan sivua ei ole skannattu. Näin ollen listaa lehden vakituisista tukijoista ei pääse nettiversiossa näkemään
skannauksessa on – onneksi harvoin – tapahtunut pieniä hairahduksia. Olen ollut näkevinäni, että tietty numero olisi skannattu kahteen kertaan ja toisaalta joku numero olisi jäänyt vallan skannaamatta.
postitetun lehden välissä silloin tällöin ollutta materiaalia ei ole näissä arkistoissa
kuten yllä olevasta linkistä, kun olette sitä klikannut, voitte havaita, viimeinen arkistosta löytyvä numero on vuoden 2000 viimeinen eli neljäs numero.

Useimmiten lehtiä on vuosikertaan mahtunut neljä tai viisi. Poikkeuksena vuosi 1974, jolloin ilmestyi kaksi kaksoisnumeroa.

PDF-muodossa nuo nettiversiolehdet vievät aika paljon levytilaa (mm. valokuvien ja tekstin muotoilukäskyjen takia).

Jos ei ole kiinnostunut kuvista, lihavoinneista tai kursiivista, nuo arkistoidut lehdet mahtuisivat huomattavasti pienempään tilaan.

Toissapäivänä sain valmiiksi arkistomateriaalin siirtämisen tietokoneelleni. Se vei tilaa 842 megatavua, eli ilmeisesti mahtuisi vallan hyvin ihan yksikerros-DVD:lle. Näin oletan.

Miksi Spectrum on ollut ja on edelleen tärkeä, siitä seuraavassa viestissäni, jos Luoja suo

18

198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiintolevylläni, jolle nuo Spectrumin arkistotiedostot olen tallentanut, asianomaisessa kansiossa tietsikan mukaan olisi 154 alikansiota.

      Varsinaisia lehtiä näyttäisi tarkistamattoman laskelmani mukaan olevan 121. Varmaan joku teistä tarkistaa ja ilmoittaa korjatun luvun. Se ei hetkauta mielenrauhaani.

      Pyöristetään luku 120:een.

      Jos joku adventismista kiinnostunut lukisi vaikka joka kymmenennen numeron, se tekisi 12 lehteä.

      Jos yhden lehden lukemiseen käyttäisi koko lauantaipäivän (joka saattaa olla realistinen arvio niille, joiden englanninkielen taito rajoittuu peruskoulun oppimäärään), nuo 12 lehteä tulisi luetuksi kolmessa kuukaudessa. Alkuun sanakirjaan voi joutua turvautumaan tuon tuostakin, mutta vähitellen nuo sanat takertuvat muistiin ja adventismiin liittyvä sanavarasto kasvaa nopeasti.

      Väitän ja vakaasti uskon, että nuo 12 lehteä lukemalla ihminen saa enemmän käsitystä adventismin hengestä ja ongelmista ja noiden ongelmien ratkaisuyrityksistä, kun olemalla seurakunnan jäsen kolme vuotta ja käymällä joka sapatti opetusta kuulemassa.

      Nuo 12 Spectrumin numeroa lukemalla adventismista kiinnostunut – olipa hän sitten adventisti tai ei – säästää paljon aikaa ja rahaa. Olen tämän väitteeni paikkansapitävyydestä syvästi vakuuttunut.

      Jos Luoja suo, tulen lähivuosien aikana käymään yhdessä teidän kanssanne läpi nuo 120 numeroa ja kertomaan, mitä kunkin numeron sisällöstä pidän merkittävänä ja mihin tilanteeseen nuo kirjoitukset liittyvät.

      Aion myös selostaa, miten kirjoittajan asema a-kirkon palveluksessa heijastuu hänen kirjoittamiseensa ja miten jonkun toisen kirjoittajan kirjoitus heijastuu hänen työsuhteeseensa (joko uralla ylenemisenä tai työsuhteen päättymisenä).

      • !!??!!

        spectrumia tekevien luopioiden jorinat.


    • Haloo! Hiljaa 400 vuotta ja nyt jyrähyttää ...Googletin "Spectrum" ...
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Sinabung

      Alla oli toinen tuore järisyttävä uutinen:
      "Kenialainen David Rudisha paransi 22.8."

      Ainakin minua vapisuttaa seuraavakin uutinen:
      Vaikka Iran on omavarainen jopa kaupallinen ilmaisen öljynsä kanssa,
      se alkoi rakentaa kalliita ydinvoimaloita ...
      Iranin ensimmäinen ydinvoimala, Bušehrin voimalaitos vihittiin käyttöön.

      Aina ajankohtainen Wiki Spectrum saattaa minut, turkulaisen, murheen murtamaksi tänään 4.9. Kuinka se osaakin aina painaa alas vaivaista,
      muistuttaa pahasta ...

      4. syyskuuta
      * 1827 – Turun palo tuhosi Suomen tuolloin suurimman kaupungin lähes täysin.

      Siis ...
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Etusivu

    • Spectrum-lehti synnytettiin tyydyttämään tiedonhaluisten ja tietoa omaksumaan kykenevien adventistien tarvetta saada omasta kirkkokunnastaan sellaista (tausta)tietoa, jota virallisten kanavien kautta ei ollut saatavissa.

      Kun minä 1950-luvulla lueskelin adventistista kirjallisuutta, en aavistanutkaan, että adventismin piirissä oli tabuja, joista keskusteltiin korkeintaan suljettujen ovien takana, jos sielläkään.

      Eikä mieleeni juolahtanutkaan, että ihan perimmäisten ja pelastukseen liittyvien kysymysten suhteen kirkon työntekijöiden keskuudessa mielipiteiden kirjo oli yllättävän, etten sanoisi tyrmistyttävän laaja.

      Tosin olin osunut 1940-luvulla kuulemaan, kuinka Toivo Seljavaara ja Arvo Arasola ”keskustelivat” ääntään korottaneina ja – sikäli kuin oikein muistan – kasvot punoittaen, mutta mikä oli keskustelun aihe, sitä en alakouluikäisenä tietenkään tajunnut, etenkään jos kiistely liittyi teologisiin hienouksiin.

      Niille, jotka lukevat englantilaistakin tekstiä, alla on Spectrumin julkaisjoiden ohjelmanjulistus, ihan eka numerosta poimittuna:

      ”SPECTRUM is, a journal established to encourage Seventh-day Adventist participation in the discussion of contemporary issues from a Christian viewpoint, to look without prejudice at all sides of a subject, to evaluate the merits of diverse views, and to foster Christian intellectual and cultural growth. Although effort is, made to ensure accurate scholarship and discriminating judgment, the statements of fact are the responsibility of contributors, and the views that the individual authors express are not necessarily those of the editorial staff as a whole or as individuals.”


    • CONTENTS
      4 ALVIN L. KWIRAM Introduction
      6 BEN JACQUES Into the Stone Mountain
      7 GODFREY T. ANDERSON The Christian Scholar and the Church
      15 DAVID POST Forms in Nature, 1, 2
      16 DUANE T. GISH Has Mao Created Life?
      24 DAVID POST Forms in Nature, 3
      25 CHARLES B. HIRSCH Whither Adventist Higher Education?
      32 HERSCHEL HUGHES Snow Mountain
      33 ALONZO L. BAKER Should Adventists Take Federal Aid for Their Schools?

      THE CHRISTIAN AND WAR:
      41 CHUCK SCRIVEN The Case for Selective Nonpacifism
      44 DONALD R. MCADAMS A Defense of the Adventist Position
      50 EMANUEL G. FENZ The Case for Conscientious Objection
      56 PETER ERHARD Novum

      REVIEWS:
      58 ERNEST J. PLATH Morality From Science?
      59 BRUCE E. TRUMBO A Matter of Fertility
      63 ARIEL A. ROTH Problems in Darwinism
      67 HEROLD WEISS A New Role for Eschatology
      72 KENNETH D. WALTERS Wall of Separation
      75 DONALD E. HALL The Earth As It Is
      77 MOLLEURUS COUPERUS Challenge
      79 Notes on Contributors

    • Englanti valtasi, kuten EGW ennusti, Amerikan. Suomessa voimme vielä
      selvitä selvällä suomenkielellä, vaikka noita englannin managereita on.
      Toivon erityistä menestystä adventtikorkon virallisille opinkappaleelle
      17 niin adventtiseurakunnissa kuin kaikissa muissakin seurakunnissa sekä
      ekklesia-kirkoissakin. Suoraan suomeksi, jottei tule tulkintavirheitä:

      Perusluonteiset opinkohdat 17
      HENGELLISET LAHJAT JA PALVELUVIRAT

      * Jumala lahjoittaa seurakuntansa kaikille jäsenille kaikkina aikoina hengellisiä lahjoja, joita jokaisen jäsenen tulee käyttää rakastavassa palvelutyössä seurakunnan ja ihmiskunnan yhteiseksi hyödyksi.
      * Näihin lahjoihin, joita Pyhä Henki jakaa kullekin jäsenelle niin kuin tahtoo, kuuluvat kaikki kyvyt ja palveluvirat, joita seurakunta tarvitsee täyttääkseen Jumalalta saamansa tehtävät.

      * Raamatun mukaan niihin sisältyvät lahjat uskoa, parantaa, profetoida, julistaa, opettaa, toimia johtajana; niihin kuuluu sovituksen virka, myötätunto ja itsensä uhraava rakkauden palvelus ihmisten auttamiseksi ja rohkaisemiseksi.
      * Jotkut jäsenet Jumala kutsuu Hengen varustamina tehtäviin, jotka seurakunta tunnustaa ja jotka ovat luonteeltaan pastoraalisia, evankelioivia, apostolisia ja opetusvirkoja.

      * Niitä tarvitaan erityisesti varustamaan jäseniä palvelukseen, kasvattamaan seurakuntaa hengelliseen kypsyyteen ja edistämään yhteyttä uskossa ja Jumalan tuntemuksessa.
      * Kun jäsenet Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina käyttävät näitä hengellisiä lahjoja, seurakunta varjeltuu väärien oppien turmiolliselta vaikutukselta, saa kasvunsa Jumalalta ja rakentuu uskossa ja rakkaudessa.

      ( http://www.adventtikirkko.fi/opetus/lahjat.htm )

      • IEEE Spectrum 7.3.2010 (SeaMonkey'n lisäosa)
        https://addons.mozilla.org/fi/seamonkey/addon/92085/

        Tässä, muuten. lisäosat adventtikirkon opinkappaleeseen 17 -
        "Hengelliset lahjat ja palveluvirat". Kaikki lisäosat eivät mahdu
        yhteen viestiin - niin paljon on opetusta Pyhän Hengen toiminnasta.
        Kun on opetus kohdallaan, niin se on sitten seurakuntalaisista kiinni ...
        Lisäosa alkaa tästä:

        Sanat, jotka Jeesus lausui juuri ennen taivaaseen astumistaan, tulisivat muuttamaan historian kulun. "Menkää kaikkialle maailmaan," hän käski opetuslapsiaan, "ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille" (Mark. 16:15).

        Kaikkialle maailmaan? Kaikille luoduille? Varmasti opetuslapset ajattelivat sen olevan mahdoton tehtävä. Kristus ymmärsi heidän avuttomuutensa ja neuvoi heitä pysymään Jerusalemissa ja "odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut." Sitten hän vakuutti heille: "Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka" (Ap.t. -1:-4,8).

        Jeesuksen noustua taivaaseen opetuslapset käyttivät paljon aikaa rukoukseen. Sopusointu ja nöyryys korvasivat nyt erimielisyyden ja kateuden, jotka olivat aikaisemmin niin usein häirinneet opetuslasten välisiä suhteita. Opetuslapset olivat kääntyneet. Heidän läheinen yhteytensä Kristukseen ja siitä seurannut keskinäinen ykseys oli välttämätöntä valmistautumista Pyhän Hengen vuodatukselle.

        Niin kuin Jeesus vastaanotti erityisen Hengen voitelun, joka auttoi häntä hänen työssään (Ap.t.- 10:-38), samoin opetuslapset vastaanottivat Pyhän Hengen kasteen (Ap.t. 1:51), joka teki heidät kykeneviksi todistamaan. Tulokset olivat hätkähdyttäviä. Samana päivänä, jona he saivat Pyhän Hengen lahjan, he kastoivat kolmetuhatta henkeä (ks.Ap.t.- 2:-41).

        jatkuu ...


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        IEEE Spectrum 7.3.2010 (SeaMonkey'n lisäosa)
        https://addons.mozilla.org/fi/seamonkey/addon/92085/

        Tässä, muuten. lisäosat adventtikirkon opinkappaleeseen 17 -
        "Hengelliset lahjat ja palveluvirat". Kaikki lisäosat eivät mahdu
        yhteen viestiin - niin paljon on opetusta Pyhän Hengen toiminnasta.
        Kun on opetus kohdallaan, niin se on sitten seurakuntalaisista kiinni ...
        Lisäosa alkaa tästä:

        Sanat, jotka Jeesus lausui juuri ennen taivaaseen astumistaan, tulisivat muuttamaan historian kulun. "Menkää kaikkialle maailmaan," hän käski opetuslapsiaan, "ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille" (Mark. 16:15).

        Kaikkialle maailmaan? Kaikille luoduille? Varmasti opetuslapset ajattelivat sen olevan mahdoton tehtävä. Kristus ymmärsi heidän avuttomuutensa ja neuvoi heitä pysymään Jerusalemissa ja "odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut." Sitten hän vakuutti heille: "Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka" (Ap.t. -1:-4,8).

        Jeesuksen noustua taivaaseen opetuslapset käyttivät paljon aikaa rukoukseen. Sopusointu ja nöyryys korvasivat nyt erimielisyyden ja kateuden, jotka olivat aikaisemmin niin usein häirinneet opetuslasten välisiä suhteita. Opetuslapset olivat kääntyneet. Heidän läheinen yhteytensä Kristukseen ja siitä seurannut keskinäinen ykseys oli välttämätöntä valmistautumista Pyhän Hengen vuodatukselle.

        Niin kuin Jeesus vastaanotti erityisen Hengen voitelun, joka auttoi häntä hänen työssään (Ap.t.- 10:-38), samoin opetuslapset vastaanottivat Pyhän Hengen kasteen (Ap.t. 1:51), joka teki heidät kykeneviksi todistamaan. Tulokset olivat hätkähdyttäviä. Samana päivänä, jona he saivat Pyhän Hengen lahjan, he kastoivat kolmetuhatta henkeä (ks.Ap.t.- 2:-41).

        jatkuu ...

        Henki jakaa lahjoja jokaiselle uskovalle - seurakunnan rakentamiseksi. Herran työn tarpeet ratkaisevat, mitä Henki jakaa ja kenelle. Kaikki eivät saa samoja lahjoja. Paavali sanoi, että Henki antaa yhdelle kyvyn jakaa viisautta, toiselle kyvyn jakaa tietoa, toiselle uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. "Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo" (jae 11). Kiitollisuus lahjan toimimisesta seurakunnassa tulisi osoittaa lahjan Antajalle eikä henkilölle, joka lahjaa käyttää. Ja koska lahjat on annettu seurakunnalle eikä yksilölle, vastaanottaneiden ei tulisi pitää lahjoja yksityisenä omaisuutenaan.

        Koska Henki jakaa lahjoja siten kuin näkee sopivaksi, mitään lahjaa ei tule halveksia eikä vähätellä. Kenelläkään seurakunnan jäsenellä ei ole oikeutta pöyhkeilyyn jonkin saamansa viran tai tehtävän vuoksi, eikä myöskään kenenkään tulisi tuntea alemmuutta siksi, että hänelle on annettu vaatimaton asema.

        1. Toimintamalli. Paavali käytti ihmisruumista kuvatakseen lahjojen moninaisuuden sopusointua. Ruumiissa on monta osaa, joista kukin edistää elimistön toimintaa ainutlaatuisella tavalla. "Jumala on kuitenkin asettanut ruumiiseen kaikki eri jäsenet niin kuin on nähnyt hyväksi" (jae 18).

        Ruumiin minkään osan ei tulisi sanoa toiselle: "Minä en tarvitse sinua!" Ne kaikki ovat riippuvaisia toisistaan, ja "juuri ne ruumiinjäsenet, jotka meidän mielestämme ovat muita heikompia, ovat välttämättömiä. Me verhoamme erityisen arvokkaasti ne ruumiinosat, joita emme pidä kovinkaan arvokkaina, ja peitämme erityisen säädyllisesti ne, joita häpeämme. Säädylliset ruumiinosat eivät tällaista verhoa tarvitse. Kun Jumala yhdisti jäsenet ruumiiksi, hän antoi vähempiarvoisille jäsenille suuremman kunnian" (jakeet 22 - 24).

        Minkä tahansa elimen epäkuntoon joutuminen vaikuttaisi koko ruumiiseen. Jos ruumiilla ei olisi lainkaan aivoja, mahalaukku ei toimisi; ja jos sillä ei olisi mahalaukkua, aivotkaan eivät saisi ravintoa. Samoin seurakuntakin kärsisi, jos jokin osa, miten merkityksettömältä näyttävä tahansa, puuttuisi.

        jatkuu ...


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        Henki jakaa lahjoja jokaiselle uskovalle - seurakunnan rakentamiseksi. Herran työn tarpeet ratkaisevat, mitä Henki jakaa ja kenelle. Kaikki eivät saa samoja lahjoja. Paavali sanoi, että Henki antaa yhdelle kyvyn jakaa viisautta, toiselle kyvyn jakaa tietoa, toiselle uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. "Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo" (jae 11). Kiitollisuus lahjan toimimisesta seurakunnassa tulisi osoittaa lahjan Antajalle eikä henkilölle, joka lahjaa käyttää. Ja koska lahjat on annettu seurakunnalle eikä yksilölle, vastaanottaneiden ei tulisi pitää lahjoja yksityisenä omaisuutenaan.

        Koska Henki jakaa lahjoja siten kuin näkee sopivaksi, mitään lahjaa ei tule halveksia eikä vähätellä. Kenelläkään seurakunnan jäsenellä ei ole oikeutta pöyhkeilyyn jonkin saamansa viran tai tehtävän vuoksi, eikä myöskään kenenkään tulisi tuntea alemmuutta siksi, että hänelle on annettu vaatimaton asema.

        1. Toimintamalli. Paavali käytti ihmisruumista kuvatakseen lahjojen moninaisuuden sopusointua. Ruumiissa on monta osaa, joista kukin edistää elimistön toimintaa ainutlaatuisella tavalla. "Jumala on kuitenkin asettanut ruumiiseen kaikki eri jäsenet niin kuin on nähnyt hyväksi" (jae 18).

        Ruumiin minkään osan ei tulisi sanoa toiselle: "Minä en tarvitse sinua!" Ne kaikki ovat riippuvaisia toisistaan, ja "juuri ne ruumiinjäsenet, jotka meidän mielestämme ovat muita heikompia, ovat välttämättömiä. Me verhoamme erityisen arvokkaasti ne ruumiinosat, joita emme pidä kovinkaan arvokkaina, ja peitämme erityisen säädyllisesti ne, joita häpeämme. Säädylliset ruumiinosat eivät tällaista verhoa tarvitse. Kun Jumala yhdisti jäsenet ruumiiksi, hän antoi vähempiarvoisille jäsenille suuremman kunnian" (jakeet 22 - 24).

        Minkä tahansa elimen epäkuntoon joutuminen vaikuttaisi koko ruumiiseen. Jos ruumiilla ei olisi lainkaan aivoja, mahalaukku ei toimisi; ja jos sillä ei olisi mahalaukkua, aivotkaan eivät saisi ravintoa. Samoin seurakuntakin kärsisi, jos jokin osa, miten merkityksettömältä näyttävä tahansa, puuttuisi.

        jatkuu ...

        Tietyt ruumiin osat, jotka ovat rakenteeltaan muita heikompia, tarvitsevat erityistä suojaa. Ihminen voisi elää ilman kättä tai jalkaa, mutta ei ilman sydäntä tai keuhkoja. Tavallisesti paljastamme kasvomme ja kätemme, mutta verhoamme vaatteilla toisia ruumiinosia säädyllisyyden vuoksi. Sen sijaan että vähättelisimme pienempiä lahjoja, meidän tulee kohdella niitä suuremmalla huolella, koska seurakunnan terveys on niistä riippuvainen.

        Jumala järjesti hengellisten lahjojen jakamisen, "jotta ruumiissa ei syntyi eripuraisuutta vaan jäsenet yhteen kuuluen huolehtisivat toinen toisestaan. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet, ja jos yksi jäsen saa osakseen kunniaa, iloitsevat kaikki muutkin sen kanssa" (jakeet 25,26).

        Käsiteltyään kunkin lahjan arvoa, Paavali jatkaa: "Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä" (jae 28); vrt. Ef.- 4:-11). Koska kenelläkään ei ole kaikkia lahjoja, Paavali kehotti kaikkia tavoittelemaan "kaikkein arvokkaimpia armolahjoja" (jae 31) tarkoittaen niitä, joista on eniten hyötyä seurakunnalle. *2

        2. Välttämätön ulottuvuus. Pyhän Hengen lahjat eivät itsessään ole kuitenkaan kylliksi. On olemassa tie, "joka on verrattomasti muita parempi" (jae 31). Kun Hengen lahjat katoavat Kristuksen tullessa, Hengen hedelmä on ikuinen. Se sisältää rakkauden ikuisen hyveen sekä rauhan, hyvyyden ja vanhurskauden, jotka rakkaus tuo mukanaan (ks. Gal. -5:-22,23; Ef.-5:-9). Kun profetoiminen, kielillä puhuminen ja tieto katoavat, usko, toivo ja rakkaus pysyvät. Ja "suurin niistä on rakkaus" (1.Kor.- 13:13). *3

        Tämä Jumalan antama rakkaus (kreikaksi agape) on itsensäuhraavaa rakkautta (1.Kor.- 13:-4 - 8). Se on "korkeamman laatuista rakkautta, joka tunnustaa jotakin arvokasta rakkauden kohteessa; rakkautta, joka rakentuu periaatteelle, ei tunteelle; rakkautta, joka kasvaa kunnioituksesta kohteensa ihailtavia ominaisuuksia kohtaan." *4 Lahjat, joista puuttuu rakkaus, aiheuttavat sekaannusta ja hajaannusta seurakunnassa. Verrattomasti muita parempi tie on siis se, että jokainen, jolla on hengellisiä lahjoja, omistaa myös epäitsekästä rakkautta. "Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja" (1.Kor. -14:-1).

        Eläminen Jumalan kunniaksi. Paavali kirjoitti hengellisistä lahjoista myös kirjeessään roomalaisille. Hän kutsui kaikkia uskovia elämään Jumalan kunniaksi (Room.- 11:-36 - 12:-2) ja käytti jälleen ruumiin jäseniä kuvaamaan sitä monimuotoisuutta mutta samalla yhteyttä, mikä on ominaista uskoville, jotka ovat liittyneet yhteen seurakunnassa (jakeet 3 - 6).

        Uskovat pysyvät näyrinä, koska he ymmärtävät, että usko ja hengelliset lahjat ovat lähtöisin Jumalan armosta. Mitä enemmän uskovalle on annettu lahjoja, sitä suurempi on hänen hengellinen vaikutuksensa ja sitä suurempi tulisi olla myös hänen riippuvuutensa Jumalasta.

        jatkuu ...


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        Tietyt ruumiin osat, jotka ovat rakenteeltaan muita heikompia, tarvitsevat erityistä suojaa. Ihminen voisi elää ilman kättä tai jalkaa, mutta ei ilman sydäntä tai keuhkoja. Tavallisesti paljastamme kasvomme ja kätemme, mutta verhoamme vaatteilla toisia ruumiinosia säädyllisyyden vuoksi. Sen sijaan että vähättelisimme pienempiä lahjoja, meidän tulee kohdella niitä suuremmalla huolella, koska seurakunnan terveys on niistä riippuvainen.

        Jumala järjesti hengellisten lahjojen jakamisen, "jotta ruumiissa ei syntyi eripuraisuutta vaan jäsenet yhteen kuuluen huolehtisivat toinen toisestaan. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet, ja jos yksi jäsen saa osakseen kunniaa, iloitsevat kaikki muutkin sen kanssa" (jakeet 25,26).

        Käsiteltyään kunkin lahjan arvoa, Paavali jatkaa: "Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä" (jae 28); vrt. Ef.- 4:-11). Koska kenelläkään ei ole kaikkia lahjoja, Paavali kehotti kaikkia tavoittelemaan "kaikkein arvokkaimpia armolahjoja" (jae 31) tarkoittaen niitä, joista on eniten hyötyä seurakunnalle. *2

        2. Välttämätön ulottuvuus. Pyhän Hengen lahjat eivät itsessään ole kuitenkaan kylliksi. On olemassa tie, "joka on verrattomasti muita parempi" (jae 31). Kun Hengen lahjat katoavat Kristuksen tullessa, Hengen hedelmä on ikuinen. Se sisältää rakkauden ikuisen hyveen sekä rauhan, hyvyyden ja vanhurskauden, jotka rakkaus tuo mukanaan (ks. Gal. -5:-22,23; Ef.-5:-9). Kun profetoiminen, kielillä puhuminen ja tieto katoavat, usko, toivo ja rakkaus pysyvät. Ja "suurin niistä on rakkaus" (1.Kor.- 13:13). *3

        Tämä Jumalan antama rakkaus (kreikaksi agape) on itsensäuhraavaa rakkautta (1.Kor.- 13:-4 - 8). Se on "korkeamman laatuista rakkautta, joka tunnustaa jotakin arvokasta rakkauden kohteessa; rakkautta, joka rakentuu periaatteelle, ei tunteelle; rakkautta, joka kasvaa kunnioituksesta kohteensa ihailtavia ominaisuuksia kohtaan." *4 Lahjat, joista puuttuu rakkaus, aiheuttavat sekaannusta ja hajaannusta seurakunnassa. Verrattomasti muita parempi tie on siis se, että jokainen, jolla on hengellisiä lahjoja, omistaa myös epäitsekästä rakkautta. "Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja" (1.Kor. -14:-1).

        Eläminen Jumalan kunniaksi. Paavali kirjoitti hengellisistä lahjoista myös kirjeessään roomalaisille. Hän kutsui kaikkia uskovia elämään Jumalan kunniaksi (Room.- 11:-36 - 12:-2) ja käytti jälleen ruumiin jäseniä kuvaamaan sitä monimuotoisuutta mutta samalla yhteyttä, mikä on ominaista uskoville, jotka ovat liittyneet yhteen seurakunnassa (jakeet 3 - 6).

        Uskovat pysyvät näyrinä, koska he ymmärtävät, että usko ja hengelliset lahjat ovat lähtöisin Jumalan armosta. Mitä enemmän uskovalle on annettu lahjoja, sitä suurempi on hänen hengellinen vaikutuksensa ja sitä suurempi tulisi olla myös hänen riippuvuutensa Jumalasta.

        jatkuu ...

        ( http://www.adventtikirkko.fi/opetus/lahjat.htm )
        EN tiedä muuta kirkkoa joka noin yksityiskohtaisesti kuvaisi Hengen
        keskeistä tehtävää seurakunnan keskellä!

        Tässä luvussa Paavali luettelee seuraavia lahjoja: profetoimisen lahja, palvelutehtävän lahja, opetustehtävän lahja, rohkaisemisen lahja, antamisen lahja, johtamisen lahja ja köyhien auttamisen lahja. Niin kuin 1. Korinttolaiskirjeen 12. luvussa hän tässäkin päättää lahjoja koskevan esityksensä kristinuskon suurimpaan periaatteeseen - rakkauteen (jae 9).

        Pietari esitti hengellisiä lahjoja koskevan opetuksensa lopun ajan taustaa vasten: "Kaiken loppu on lähellä" (1.Piet.- 4:7). Ajan lyhyys korostaa lahjojen käyttämisen välttämättömyyttä. "Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina" (jae 10). Paavalin tavoin Pietari opetti, että nämä lahjat eivät ole ihmisen itsensä korottamiseksi, vaan "jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta" (jae 11). Hänkin kytki lahjoihin rakkauden (jae 8).

        Kasvu seurakunnassa. Kun Paavali kolmannen ja viimeisen kerran kirjeissään käsittelee hengellisiä lahjoja, hän kehottaa uskovia elämään saamansa kutsun arvoisesti, nöyrinä, lempeinä ja kärsivällisinä. "Auttakoon rakkaus teitä tulemaan toimeen keskenänne. Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys" (Ef.- 4:-1 - 3).

        Hengelliset lahjat edistävät ykseyttä, joka johtaa seurakunnan kasvuun. Jokainen uskova on saanut "oman armolahjansa, sen jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa" (jae 7).

        Kristus itse "antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen. Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden" (jakeet 11 - 13). Niiden, jotka vastaanottavat hengellisiä lahjoja, tulee erityisesti palvella uskovia ja kouluttaa heitä heidän lahjojaan vastaaviin palvelumuotoihin. Tämä kasvattaa seurakuntaa sellaiseen kypsyyteen, joka vastaa Kristuksen täyteyttä.

        Nämä palvelumuodot lisäävät hengellistä tasapainoisuutta ja vahvistavat seurakuntaa sen puolustautuessa vääriä oppeja vastaan, niin että uskovat eivät enää ole "alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita. Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää" (jakeet 14,15).

        Lopuksi hengelliset lahjat tuovat seurakuntaan sekä yhteyttä että menestystä Kristuksessa. "Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa" (jae 16). Jotta seurakunta voisi kokea Jumalan tarkoittamaa kasvua, jokaisen jäsenen tulee käyttää niitä armolahjoja, joita Kristus antaa.

        Tästä seuraa, että seurakunta kokee kahdenlaista kasvua - jäsenmäärän kasvua ja yksittäisten hengellisten lahjojen lisääntymistä. Tähänkin kutsuun kuuluu rakkaus, sillä seurakunta voi osallistua tästä rakentumisesta ja kasvusta vain silloin, kun se käyttää näitä lahjoja rakkaudessa.

        jatkuu ...


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        ( http://www.adventtikirkko.fi/opetus/lahjat.htm )
        EN tiedä muuta kirkkoa joka noin yksityiskohtaisesti kuvaisi Hengen
        keskeistä tehtävää seurakunnan keskellä!

        Tässä luvussa Paavali luettelee seuraavia lahjoja: profetoimisen lahja, palvelutehtävän lahja, opetustehtävän lahja, rohkaisemisen lahja, antamisen lahja, johtamisen lahja ja köyhien auttamisen lahja. Niin kuin 1. Korinttolaiskirjeen 12. luvussa hän tässäkin päättää lahjoja koskevan esityksensä kristinuskon suurimpaan periaatteeseen - rakkauteen (jae 9).

        Pietari esitti hengellisiä lahjoja koskevan opetuksensa lopun ajan taustaa vasten: "Kaiken loppu on lähellä" (1.Piet.- 4:7). Ajan lyhyys korostaa lahjojen käyttämisen välttämättömyyttä. "Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina" (jae 10). Paavalin tavoin Pietari opetti, että nämä lahjat eivät ole ihmisen itsensä korottamiseksi, vaan "jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta" (jae 11). Hänkin kytki lahjoihin rakkauden (jae 8).

        Kasvu seurakunnassa. Kun Paavali kolmannen ja viimeisen kerran kirjeissään käsittelee hengellisiä lahjoja, hän kehottaa uskovia elämään saamansa kutsun arvoisesti, nöyrinä, lempeinä ja kärsivällisinä. "Auttakoon rakkaus teitä tulemaan toimeen keskenänne. Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys" (Ef.- 4:-1 - 3).

        Hengelliset lahjat edistävät ykseyttä, joka johtaa seurakunnan kasvuun. Jokainen uskova on saanut "oman armolahjansa, sen jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa" (jae 7).

        Kristus itse "antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen. Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden" (jakeet 11 - 13). Niiden, jotka vastaanottavat hengellisiä lahjoja, tulee erityisesti palvella uskovia ja kouluttaa heitä heidän lahjojaan vastaaviin palvelumuotoihin. Tämä kasvattaa seurakuntaa sellaiseen kypsyyteen, joka vastaa Kristuksen täyteyttä.

        Nämä palvelumuodot lisäävät hengellistä tasapainoisuutta ja vahvistavat seurakuntaa sen puolustautuessa vääriä oppeja vastaan, niin että uskovat eivät enää ole "alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita. Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää" (jakeet 14,15).

        Lopuksi hengelliset lahjat tuovat seurakuntaan sekä yhteyttä että menestystä Kristuksessa. "Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa" (jae 16). Jotta seurakunta voisi kokea Jumalan tarkoittamaa kasvua, jokaisen jäsenen tulee käyttää niitä armolahjoja, joita Kristus antaa.

        Tästä seuraa, että seurakunta kokee kahdenlaista kasvua - jäsenmäärän kasvua ja yksittäisten hengellisten lahjojen lisääntymistä. Tähänkin kutsuun kuuluu rakkaus, sillä seurakunta voi osallistua tästä rakentumisesta ja kasvusta vain silloin, kun se käyttää näitä lahjoja rakkaudessa.

        jatkuu ...

        Hengellisten lahjojen vaikutuksia

        Yhteinen palvelu. Raamattu ei tue käsitystä, että vain seurakunnan palkatut sananpalvelijat palvelisivat ja muut jäsenet vain lämmittäisivät kirkon penkkejä ja odottaisivat tulevansa ruokituiksi. Kaikki seurakunnan jäsenet muodostavat yhdessä seurakunnan, "Jumalan oman kansan" (1.-Piet.- 2:-9). Yhdessä he ovat vastuussa seurakunnan menestyksestä ja hyvinvoinnista. Heidät on kutsuttu työskentelemään yhdessä, kukin Kristukselta saamiensa erityisten lahjojen mukaisesti. Lahjojen moninaisuus johtaa erilaisiin palvelumuotoihin, jotka kaikki yhdessä antavat todistuksensa, levittävät Jumalan valtakuntaa ja valmistavat maailmaa kohtaamaan Vapahtajansa (Matt.- 28:-18 - 20; Ilm.- 14:-6 - 12).

        Saarnaajakunnan tehtävä. Oppi hengellisistä lahjoista asettaa vastuun seurakunnan kouluttamisesta saarnaajan harteille. Jumala on antanut seurakunnalle apostoleja, profeettoja, evankelistoja, paimenia ja opettajia varustamaan Jumalan kansaa sananpalvelukseen. "Saarnaajien ei tulisi tehdä sitä työtä, mikä kuuluu seurakunnalle. Siten he uuvuttavat itsensä ja estävät toisia suorittamasta omia tehtäviään. Heidän tulisi opettaa jäseniä, miten toimia seurakunnassa ja yhteiskunnassa." *5

        Saarnaaja, jolla ei ole kouluttamisen lahjaa, ei sovellu paimenen työhön, vaan johonkin muuhun toimeen Herran työssä. *6 Jumalan seurakuntaa koskevan suunnitelman menestys riippuu sen pastorien halukkuudesta ja kyvyistä kouluttaa jäseniä käyttämään Jumalalta saamiaan lahjoja.

        Lahjat ja tehtävä. Jumala antaa hengellisiä lahjoja koko yhteisön hyväksi, ei pelkästään hyödyttämään niitä yksilöitä, joille lahja on annettu. Ja kuten vastaanottaja ei saa lahjaa itseään varten, samoin ei myöskään seurakunta saa lahjojen kokonaisuutta vain itseään varten. Jumala antaa seurakunnalle lahjojaan, jotta se voisi täyttää Jumalalta saamansa tehtävän maailmassa.

        Hengelliset lahjat eivät ole palkkioita hyvin tehdystä työstä, vaan ne ovat työkaluja, jotta työ voitaisiin tehdä hyvin. Henki antaa tavallisesti sellaisia lahjoja, jotka soveltuvat asianomaisen henkilön luontaisiin lahjoihin, vaikkakaan luonnolliset kyvyt eivät sellaisinaan ole hengellisiä lahjoja. Jotta Henki voi antaa ihmiselle erityistä voimaa, hänen tulee uudestisyntyä. Meidän on synnyttävä uudesti voidaksemme saada hengellisiä lahjoja.

        Ykseyttä moninaisuudessa, ei yhdenmukaisuutta. Jotkut kristityt yrittävät muuttaa kaikki muut uskovat itsensä kaltaisiksi. Tämä on inhimillinen mutta ei jumalallinen suunnitelma. Se, että seurakunta säilyttää ykseytensä huolimatta hengellisten lahjojen moninaisuudesta, osoittaa näiden lahjojen olevan luonteeltaan toisiaan täydentäviä. Se osoittaa, että Jumalan seurakunnan menestys riippuu jokaisesta uskovasta. Jumalan tarkoitus on, että kaikki lahjat, palvelumuodot ja seurakuntatoiminnot liittyvät toisiinsa ja rakentavat seurakuntaa sen muinaiselle perustukselle. Jeesuksessa Kristuksessa, kulmakivessä, koko rakennus liittyy yhteen "niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi" (Ef. -2:-21).

        jatkuu ...


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        Hengellisten lahjojen vaikutuksia

        Yhteinen palvelu. Raamattu ei tue käsitystä, että vain seurakunnan palkatut sananpalvelijat palvelisivat ja muut jäsenet vain lämmittäisivät kirkon penkkejä ja odottaisivat tulevansa ruokituiksi. Kaikki seurakunnan jäsenet muodostavat yhdessä seurakunnan, "Jumalan oman kansan" (1.-Piet.- 2:-9). Yhdessä he ovat vastuussa seurakunnan menestyksestä ja hyvinvoinnista. Heidät on kutsuttu työskentelemään yhdessä, kukin Kristukselta saamiensa erityisten lahjojen mukaisesti. Lahjojen moninaisuus johtaa erilaisiin palvelumuotoihin, jotka kaikki yhdessä antavat todistuksensa, levittävät Jumalan valtakuntaa ja valmistavat maailmaa kohtaamaan Vapahtajansa (Matt.- 28:-18 - 20; Ilm.- 14:-6 - 12).

        Saarnaajakunnan tehtävä. Oppi hengellisistä lahjoista asettaa vastuun seurakunnan kouluttamisesta saarnaajan harteille. Jumala on antanut seurakunnalle apostoleja, profeettoja, evankelistoja, paimenia ja opettajia varustamaan Jumalan kansaa sananpalvelukseen. "Saarnaajien ei tulisi tehdä sitä työtä, mikä kuuluu seurakunnalle. Siten he uuvuttavat itsensä ja estävät toisia suorittamasta omia tehtäviään. Heidän tulisi opettaa jäseniä, miten toimia seurakunnassa ja yhteiskunnassa." *5

        Saarnaaja, jolla ei ole kouluttamisen lahjaa, ei sovellu paimenen työhön, vaan johonkin muuhun toimeen Herran työssä. *6 Jumalan seurakuntaa koskevan suunnitelman menestys riippuu sen pastorien halukkuudesta ja kyvyistä kouluttaa jäseniä käyttämään Jumalalta saamiaan lahjoja.

        Lahjat ja tehtävä. Jumala antaa hengellisiä lahjoja koko yhteisön hyväksi, ei pelkästään hyödyttämään niitä yksilöitä, joille lahja on annettu. Ja kuten vastaanottaja ei saa lahjaa itseään varten, samoin ei myöskään seurakunta saa lahjojen kokonaisuutta vain itseään varten. Jumala antaa seurakunnalle lahjojaan, jotta se voisi täyttää Jumalalta saamansa tehtävän maailmassa.

        Hengelliset lahjat eivät ole palkkioita hyvin tehdystä työstä, vaan ne ovat työkaluja, jotta työ voitaisiin tehdä hyvin. Henki antaa tavallisesti sellaisia lahjoja, jotka soveltuvat asianomaisen henkilön luontaisiin lahjoihin, vaikkakaan luonnolliset kyvyt eivät sellaisinaan ole hengellisiä lahjoja. Jotta Henki voi antaa ihmiselle erityistä voimaa, hänen tulee uudestisyntyä. Meidän on synnyttävä uudesti voidaksemme saada hengellisiä lahjoja.

        Ykseyttä moninaisuudessa, ei yhdenmukaisuutta. Jotkut kristityt yrittävät muuttaa kaikki muut uskovat itsensä kaltaisiksi. Tämä on inhimillinen mutta ei jumalallinen suunnitelma. Se, että seurakunta säilyttää ykseytensä huolimatta hengellisten lahjojen moninaisuudesta, osoittaa näiden lahjojen olevan luonteeltaan toisiaan täydentäviä. Se osoittaa, että Jumalan seurakunnan menestys riippuu jokaisesta uskovasta. Jumalan tarkoitus on, että kaikki lahjat, palvelumuodot ja seurakuntatoiminnot liittyvät toisiinsa ja rakentavat seurakuntaa sen muinaiselle perustukselle. Jeesuksessa Kristuksessa, kulmakivessä, koko rakennus liittyy yhteen "niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi" (Ef. -2:-21).

        jatkuu ...

        Lahjojen tarkoitus: todistaminen. Uskovien saamien lahjojen moninaisuus osoittaa, että jokaisella on oma yksilöllinen palvelutehtävänsä. Kuitenkin jokaisen uskovan tulisi pystyä todistamaan uskostaan, jakaa uskonkäsityksiään ja kertoa muille, mitä Jumala on tehnyt hänen elämässään. Jokaisen Jumalan antaman lahjan tarkoitus, olipa lahja mikä tahansa, on auttaa sen saajaa todistamaan.

        Ellei hengellisiä lahjoja käytetä. Uskovat, jotka kieltäytyvät ottamasta hengellisiä lahjojaan käyttöön, eivät ainoastaan havaitse lahjojensa surkastuvan, vaan he asettavat myös ikuisen elämänsä vaaraan. Vertauksessaan talenteista Jeesus varoittaa siitä kohtalosta, jonka talenttinsa käyttämättä jättänyt "kelvoton ja laiska palvelija" joutui kokemaan (Matt.- 25:-26 - 30). *7 Uskoton palvelija myönsi, että oli itse syypää epäonnistumiseensa. Siksi hän joutui itse kantamaan siitä vastuun. "Tuona suurena viimeisen tuomion päivänä ne, jotka ovat vain kulkeneet virran mukana, vältellen tilaisuuksia ja kaihtaen vastuuta, joutuvat suuren Tuomarin luokittelussa luetuiksi pahantekijöiden joukkoon." *8

        Hengellisten lahjojen löytäminen

        Jotta seurakunnan jäsenet voisivat ottaa menestyksekkäästi osaa seurakunnan missioon, heidän tulee olla selvillä omista lahjoistaan. Lahjat toimivat kompassin tavoin. Ne ohjaavat omistajaansa kohti palvelua ja yltäkylläistä elämää (Joh.-10:10). Siinä määrin kuin me "valitsemme (tai yksinkertaisesti laiminlyömme) olla tunnustamatta, kehittämättä ja harjoittamatta lahjojamme, seurakunta on vähemmän kuin se voisi olla. Vähemmän kuin Jumala suunnitteli sen olevan." *9

        Hengellisten lahjojemme löytämiseen *10 tulisi kuulua seuraavia vaiheita:

        Hengellinen valmistautuminen. Apostolit rukoilivat hartaasti kykyä puhua tavalla, joka johtaisi syntisiä Kristuksen luo. He lopettivat erimielisyytensä ja taistelunsa korkeimmista paikoista, mikä oli erottanut heitä toisistaan. Syntien tunnustaminen ja katumus johti heitä läheiseen yhteyteen Kristuksen kanssa. Ne, jotka tänään ottavat vastaan Kristuksen, tarvitsevat samankaltaista kokemusta valmistautuessaan vastaanottamaan Pyhän Hengen kastetta.

        Hengen kaste ei ole ainutkertainen tapahtuma; voimme kokea sen päivittäin. *11 Meidän tulee anoa Herralta tuota kastetta, sillä se antaa seurakunnalle voimaa todistamiseen ja evankeliumin julistamiseen. Siksi meidän on jatkuvasti antauduttava Jumalalle, elettävä Kristuksen yhteydessä ja pyydettävä häneltä viisautta löytääksemme omat lahjamme (Jaak.- 1:-5).

        Raamatun tutkiminen. Kun tutkimme rukoillen, mitä Uusi testamentti opettaa hengellisistä lahjoista, Pyhä Henki saa tilaisuuden vaikuttaa mieleemme ja ilmaista meille, mitä palvelutyötä hän tahtoisi meidän tekevän. On tärkeätä että uskomme Jumalan antaneen meille ainakin yhden lahjan käytettäväksi hänen palveluksessaan.

        jatkuu ...


      • AnttiVKantola kirjoitti:

        Lahjojen tarkoitus: todistaminen. Uskovien saamien lahjojen moninaisuus osoittaa, että jokaisella on oma yksilöllinen palvelutehtävänsä. Kuitenkin jokaisen uskovan tulisi pystyä todistamaan uskostaan, jakaa uskonkäsityksiään ja kertoa muille, mitä Jumala on tehnyt hänen elämässään. Jokaisen Jumalan antaman lahjan tarkoitus, olipa lahja mikä tahansa, on auttaa sen saajaa todistamaan.

        Ellei hengellisiä lahjoja käytetä. Uskovat, jotka kieltäytyvät ottamasta hengellisiä lahjojaan käyttöön, eivät ainoastaan havaitse lahjojensa surkastuvan, vaan he asettavat myös ikuisen elämänsä vaaraan. Vertauksessaan talenteista Jeesus varoittaa siitä kohtalosta, jonka talenttinsa käyttämättä jättänyt "kelvoton ja laiska palvelija" joutui kokemaan (Matt.- 25:-26 - 30). *7 Uskoton palvelija myönsi, että oli itse syypää epäonnistumiseensa. Siksi hän joutui itse kantamaan siitä vastuun. "Tuona suurena viimeisen tuomion päivänä ne, jotka ovat vain kulkeneet virran mukana, vältellen tilaisuuksia ja kaihtaen vastuuta, joutuvat suuren Tuomarin luokittelussa luetuiksi pahantekijöiden joukkoon." *8

        Hengellisten lahjojen löytäminen

        Jotta seurakunnan jäsenet voisivat ottaa menestyksekkäästi osaa seurakunnan missioon, heidän tulee olla selvillä omista lahjoistaan. Lahjat toimivat kompassin tavoin. Ne ohjaavat omistajaansa kohti palvelua ja yltäkylläistä elämää (Joh.-10:10). Siinä määrin kuin me "valitsemme (tai yksinkertaisesti laiminlyömme) olla tunnustamatta, kehittämättä ja harjoittamatta lahjojamme, seurakunta on vähemmän kuin se voisi olla. Vähemmän kuin Jumala suunnitteli sen olevan." *9

        Hengellisten lahjojemme löytämiseen *10 tulisi kuulua seuraavia vaiheita:

        Hengellinen valmistautuminen. Apostolit rukoilivat hartaasti kykyä puhua tavalla, joka johtaisi syntisiä Kristuksen luo. He lopettivat erimielisyytensä ja taistelunsa korkeimmista paikoista, mikä oli erottanut heitä toisistaan. Syntien tunnustaminen ja katumus johti heitä läheiseen yhteyteen Kristuksen kanssa. Ne, jotka tänään ottavat vastaan Kristuksen, tarvitsevat samankaltaista kokemusta valmistautuessaan vastaanottamaan Pyhän Hengen kastetta.

        Hengen kaste ei ole ainutkertainen tapahtuma; voimme kokea sen päivittäin. *11 Meidän tulee anoa Herralta tuota kastetta, sillä se antaa seurakunnalle voimaa todistamiseen ja evankeliumin julistamiseen. Siksi meidän on jatkuvasti antauduttava Jumalalle, elettävä Kristuksen yhteydessä ja pyydettävä häneltä viisautta löytääksemme omat lahjamme (Jaak.- 1:-5).

        Raamatun tutkiminen. Kun tutkimme rukoillen, mitä Uusi testamentti opettaa hengellisistä lahjoista, Pyhä Henki saa tilaisuuden vaikuttaa mieleemme ja ilmaista meille, mitä palvelutyötä hän tahtoisi meidän tekevän. On tärkeätä että uskomme Jumalan antaneen meille ainakin yhden lahjan käytettäväksi hänen palveluksessaan.

        jatkuu ...

        ( http://www.adventtikirkko.fi/opetus/lahjat.htm )

        Avoimuus kaitselmuksen ohjaukselle. Meidän ei tule käyttää Henkeä, vaan Hengen tulee saada käyttää meitä, sillä "Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa" (Fil. -2:-13). On etuoikeus saada toimia millä tahansa palvelun saralla, minkä Jumala kaitselmuksessaan osoittaa. Meidän tulee antaa Jumalalle tilaisuus työskennellä toisten kautta pyytääkseen meidän apuamme. Niinpä meidän tulee olla valmiita vastaamaan seurakunnan tarpeisiin milloin tahansa ne ilmenevätkin. Meidän ei tulisi pelätä kokeilla uusia asioita, mutta meidän pitäisi myös tuntea itsemme vapaiksi kertomaan apuamme pyytäville omista lahjoistamme ja kokemuksestamme.

        Yhteisön vahvistus lahjoille. Koska Jumala antaa näitä lahjoja seurakuntansa rakentamiseen, meidän tulisi odottaa lopullisen vahvistuksen lahjoillemme tulevan Kristuksen ruumiin harkinnan perusteella eikä omista tunteistamme. Usein on vaikeampaa tunnistaa omia lahjojaan kuin toisten. Meidän ei tule ainoastaan olla halukkaita kuuntelemaan, mitä muilla on sanottavaa meidän lahjoistamme, vaan meidän tulee myös olla valmiita tunnustamaan ja vahvistamaan Jumalan lahjat toisissa henkilöissä.

        Mikään ei ole kiinnostavampaa ja tyydyttävämpää kuin tietää, että suoritamme juuri sellaista palvelustyötä, jonka Kaitselmus on meitä varten järjestänyt. Mikä siunaus onkaan saada käyttää hänen palveluksessaan sellaista lahjaa, jonka Kristus on meille antanut Pyhän Hengen kautta. Kristus tahtoo jakaa armolahjojaan. Tänään voimme hyväksyä hänen kutsunsa ja havaita, mitä hänen lahjansa voivat saada aikaan Hengen täyttämässä elämässä!

        Lähdeviitteet ja huomautukset

        1. Ks. esim. White, Kristuksen vertaukset, s. 239. Emme voi aina helposti erottaa toisistaan yliluonnollisia, perittyjä ja hankittuja kykyjä. Hengen jodossa olevilla nämä kyvyt näyttävät useinkin sulautuvan toisiinsa.
        2. Katso Richard Hammill, "Spiritual Gifts in the Church Today", Ministry, July, 1982, s. 15,16.
        3. Laajimmassa merkityksessä rakkaus on Jumalan lahja, sillä kaikki hyvät tulee häneltä (Joh.1:17).
        Se on Hengen hedelmä (Gal.5:22), mutta ei hengellinen lahja siinä merkityksessä, että Pyhä Henki olisi jakanut sitä joillekin uskoville mutta ei kaikille. Jokaisen tulee tavoitella rakkautta (1.Kor.14:-1). 4. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol.6, s. 778.
        5. White, "Appeals for Our Missions" Historical Sketches of the Foreign Missions of the Seventh - day Adventists (Basel, Switzerland, Imprimerie Polyglotte, 1886), s. 291. Vrt. Rex D. Edwards, A New Frontier - Every Believer a Minister (Mountain View, CA, Pacific Press, 1979), s. 58 - 73.
        6. Vrt. J. David Newman, "Seminar in Spiritual Gifts", julkaisematon käsikirjoitus, s. 3.
        7. Tämän tilan vakavuudesta ks. White, "Home Discipline", Review and Herald, June 13,1882, s. [1].
        8. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol.5, s.511.
        9. Don Jacobsen, "What Spiritual Gifts Mean to Me", Adventist Review, Dec.25,1986, s. 12.
        10.Katso Roy C. Naden, Discovering Your Spiritual Gifts (Berrien Springs, MI., Institute of Church Ministry, 1982); Mark A. Finley, The Way to Adventist Church Growth (Siloam Springs, AR, Concerned Communication, 1982); C. Peter Wagner, Your Spiritual Gifts Can Help Your Church Grow (Glendale, CA., Regal Books, 1979).
        11. Vrt. White, Alfa ja omega 6, s.39; White, Counsels to Parents, Teachers and Students (Mountain View, CA, Pacific Press, 1943), s.131.

        Se oli opinkohta 17 tarkentavat lisäosat


    • >>>Suomessa voimme vielä
      selvitä selvällä suomenkielellä, >>>

      Jos Kantola tarkoittaa adventismin olemuksen ja a-kirkon piirissä vallalla olevan teologisen monimuotoisuuden selvittämistä itselleen pelkällä suomen kielellä, eipä taida onnistua.

      Englanti on a-kirkon "lingua franca". Ei siitä pääse ohi, yli tai ali.

      Jos ei halua paneutua englanninkielisiin lähteisiin, on adventismista mielipiteitään esittävä kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

      Mikä muuten selvästi on havaittavissa Kantolan viimeaikaista kirjoituksista.

      Ilmeisesti joudun suunnittelemaani enemmän suomentamaan noita tekstejä, teitä jukuripäitä varten, jotka kuvittelette, että kirkon virallisista lähteistä löytyisi suomeksi kaikki tarvittava tieto.

      Ei löydy, ei.

      Tieto on valtaa, ihan oikeasti. Siksi ne, jotka tarrautuvat vallan kahvaan, säännöstelevät sitä informaation määrää, jota rivijäsenille jaetaan.

      • " Jos ei halua paneutua englanninkielisiin lähteisiin, on adventismista mielipiteitään esittävä kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. "

        Aivan turhaan suomennat englantiasi. Meillä on adventtikirkon virallisilla
        sivuilla englanninkielentaitoisten suomeksi kirjoittamat laajat kuvaukset
        esim. Pyhän Hengen keskeisestä asemasta seurakunnissa ja jos tarpeen on,
        niin Henki antaa parmepiakin kieliä kuin englanti.

        "kuvittelette, että kirkon virallisista lähteistä löytyisi suomeksi kaikki tarvittava tieto."

        Miksi tarvitsisimme sitä kaikkea tarvittavaa tietoa mikä englantia kotikielenään puhuvat?
        Täällä käydään suomenkielisissä jumalanpalveluksissa, eikä ajatella,
        mitä tuo mahtaisi englanniksi olla.

        Kyllä tuota 17. opinkappalettakin niin seikkaperäisesti kuvataan lisäosassa, että hyvän kuvan saa Hengen toiminnasta ilman englantiasi.


    • ... ja itkun aika varmaan,
      kun käsiss' Robert Piersonin, ol' ohjat kirkon armaan.


      Kun Spectrumin julkaiseminen aloitettiin 1969, A-kirkon pääjohdon puheenkohtajana oli ollut Robert H. Pierson jo kolmisen vuotta (eli vuodesta 1969).

      ”He served as president of the British West Indies Union (1944–1947), president of the Southern Asia Division (1950–1954), president of the Kentucky-Tennessee Conference (1954–1957), president of the Texas Conference (1957–1958), president of the Southern Africa Division (1958–1962), president of the Trans-African Division (1962–1966), and ultimately, president of the General Conference (1966–1979).
      As of 2007, Pierson is the second-longest serving church president after A. G. Daniells.
      Raymond Cottrell wrote, "Robert H. Pierson was a gracious person, a dedicated Adventist, a gentleman in every way, but also a person with clear objectives and resolute determination to achieve them."[1]

      He describes Pierson, Gordon M. Hyde and Gerhard Hasel as the "three architects" behind "the decade of obscurantism (1969-1979)".[1] According to Cottrell this "triumvirate" attempted to gain control of Adventist biblical studies in this decade”

      Yllä näkyvän katkelman ja paljon muutakin löydätte linkistä

      http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Pierson

      Sana obscurantism tulee kantasanasta obscure, joka on käännetty
      obscure
      I aº
      1 hämärä, epämääräinen, epäselvä;
      vaikeatajuinen
      2 tuntematon (poet);
      syrjäinen (village)
      3 hämärä, hämyinen
      II tr
      1 sumentaa, hämärtää;
      saattaa varjoon
      2 (konkr) pimentää, peittää näkyvistä

      • Näyttää siltä että sinunkin on syytä pysyttäytyä selvässä suomenkielessä,
        jottet sekoaisi englanninkielen sanojen tulkintamahdollisuuksiesi kanssa!
        Tekstikriittisyydestä kannattaa nostaa katse avaraan asiakokonaisuus
        katsomiseen. Niin Raamatun osalta kuin kaikessa muussakin lukemisessa.
        ASIA MÄÄRITTELEE SEN, MITEN KUKIN SANA TULEE TULKITA OMALLE KIELELLE.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe