Olen pettynyt reaktiooni lapsen (ikää n. 1kk) syntymästä. Olen mieheksi hyvin tunteellinen ja esimerkiksi vaimooni olen ihan hulluna. Monet miehet sekoavat esikoisesta niin, että jäävät töistäkin heti pois, kun eivät suoriudu hommista. Minä en kokenut suurta rakastumista vauvaan - en oikeastaan mitään tunteita paitsi vastuun taakkaa. Luulin aina, että lapsen syntymä olisi jotenkin järisyttävää.
Haluaisinkin tietää, että milloin muille isille on tullut se rakkaus tunnetasolla esikoista kohtaan? Naisiltakin toivon vastauksia joko omista kokemuksista tai miestensä etenkin jos on saman suuntaista tunneköyhyyttä esiintynyt.
Monet äidithän kokevat synnytyksen jälkeistä masennusta ja nykyään kai puhutaan jo isyysmasennuksestakin, mutta siitä tuskin on kyse, koska kaikki sujuu kuten aina ennenkin. Hommat, harrasteet, vaimon ja vauvan huomiointi eivät tuota vaikeuksia. Mikään ei viittaa masennukseen. Mustasukkainenkaan en ole, sillä vaimon kanssa menee hienosti edelleen ja huomiota ja katsetta tulee siltä suunnalta.
Kyllä vauva on söpö, hassu ja hauska ja ennen kaikkea mielenkiintoinen. Eli jotain tunteita hän herättää mutta en voi sanoa, että tunteet häntä kohtaan olisivat jotenkin erikoiset tai rakastuneet kuten useimmilla (?) isillä. Välillä tympiikin vaikka pienestä saakka olen halunnut perheen. Vain harvoin, jos olen poissa pari tuntia kotoa, tulee vauva mieleen ja nopea pieni ikävä. Vaimoa on paljon enemmän ikävä. Toivoisin, että saisin kokea rakastumisen pian, sillä vauva ansaitsee sen ja itsekin koen jääväni paljosta paitsi. Ainoastaan kerran, kun vauva imi tuttia ja näytti kuin se katsoisi minua silmiin tuutulaulun soidessa sattumalta taustalla, tuntui, että pala nousi kurkkuun ja isin sydän hieman suli minuutiksi. Mutta sekin meni ohi eikä ole toistunut vaikka olen kokeillut.
Voivatko tunteet tulla vasta jälkijunassa ja kuinka paljon?
Milloin tunteita vauvaan?
69
9635
Vastaukset
- mummeli541
Anna aikaa itsellesi - odotat liikaa. Lyönpä vetoa, että siinä vaiheessa, kun lapsesi hymyilee sinut tunnistaessan tai jokeltaa innoissaan 'isi' sinut nähdessään niin sydämesi sulaa. Tunteet kasvavat pikkuhiljaa - nyt vauvan hoito on työtä ja lapsen tarpeiden tyydyttämistä - lämpöä, ravintoa, unta ja hellittelyä. Kaikkeen kasvetaan - vanhemmuuteen ja rakkauteenkin.
- öpjpj
näin äidin näkökulmasta samaa sanon. alkuun vauva on vain hoitorutiineja itkien "vaativa" käärö. en minäkään kokenut mitään erityistä liikahdusta ennen kuin vastavuoroinen vuorovaikutus tuli mukaan kuvaan ja siitäkin positiiviset tunteet pikkuhiljaa vahvistuneet. ei mitään yhtäkkistä humahdusta!
alkuun tuntemukset vauvaa kohtaan voivat olla jopa kielteisiä eikä sekään tarkoita vielä mitään pahaa. nämä masennusjutut on näitä nykyajan juttuja, eiköhän ole ihan luonnollista että lapsen tuoma iso elämänmuutos heittää jonkinlaiseen kriisiin. miksi pitää tunkea heti johonkin diagnoosiin.
- Ylpeä isä...
"Syntyy hitaasti - kestää ikuisesti"
Me suomalaiset olemme tottuneet päinvastaiseen.- Kyllä se siitä sitte
lapsestasi ei kasvateta tunnekylmää "isätöntä" lasta. Oletko kade vauvallesi, kun hän saa olla naisen rinnoilla imemässä, johon sinä olet "hulluna"?
Ei muuta kuin reippaasti "sinappikakka-vaippa" souviin mukaan ja röyhtäyttelemään vauvaa syöttöjen jälkeen ja ottamaan oksennus-puklauksia kravatille ja paidanrinnuksille. Kyllä sitä sitten joskus on kiva futistakin kundin kanssa potkia ja käydä kalassa.
Mikään ei ole paskamaisempaa, kuin olla ja kasvaa ilman isää, joka ei yhtään välitä! - Jullen ohjakset
Vastuunaika se saattaa rakkaudenkin epävarmuuteen.
- Juuriniin.
Kyllä se siitä sitte kirjoitti:
lapsestasi ei kasvateta tunnekylmää "isätöntä" lasta. Oletko kade vauvallesi, kun hän saa olla naisen rinnoilla imemässä, johon sinä olet "hulluna"?
Ei muuta kuin reippaasti "sinappikakka-vaippa" souviin mukaan ja röyhtäyttelemään vauvaa syöttöjen jälkeen ja ottamaan oksennus-puklauksia kravatille ja paidanrinnuksille. Kyllä sitä sitten joskus on kiva futistakin kundin kanssa potkia ja käydä kalassa.
Mikään ei ole paskamaisempaa, kuin olla ja kasvaa ilman isää, joka ei yhtään välitä!Et ihan tainnut ap:n tekstiä sisäistää?
- Amor29
Hei,
Olen itse äiti, joka ei syttynyt lapseensa kovin nopeasti. Kovasti olin lasta toivonut ja vaikka hän täydellinen pakkaus olikin, olin itsekin itseeni pettynyt kun en heti rakastanutkaan häntä täydestä sydämestä. Rakkaus kuitenkin kasvaa aikaa myötä, joten sinulla ei ole hätää. Olet jo nyt kokenut pieniä läheisyyden hetkiä vauvasi kanssa. Tunteet voimistuvat myöhemmin - nyt kun katson 3v. lastani ei ole mitään mitä en tekisi hänen vuokseen. Rakastan häntä enemmän kuin mitään tai ketään muuta. Olemme käyneet samat tunteet oman mieheni kanssa, kun esikoisemme syntyi. Hän ei kokenut ns. hoitamisviettiä heti ja koki syyllisyyttä. Mutta totesimme, että kun nainen kasvaa äidiksi jo raskauden aikana miehen isäksi kasvaminen alkaa vasta, kun lapsi on syntynyt. Se vie oman aikansa jokaisella. Näin parin kuukauden jälkeen asiat ovat jo ihan toisin! Joten älä pelkää ettet muka ikinä rakastaisi lastasi, vaan anna ajan kulua ja tutustu pikku hiljaa uuteen perheenjäseneen.
- J
Äiti ehtii kiintymään lapseen jo raskauden aikana, isälle lapsi on vain vielä "ajatus". Rakastuminen vie hyvin usein äideiltäkin kuukausia, siitä vain ei puhuta. Rakastuin omaan lapseeni vasta kun hän oli 6kk, olen luonteeltani hitaasti lämpiävä ja haluan tuntea ennen kuin kiinnyn. Se päti myös tässä. En ollut huolissani, koska terveydenhoitaja sanoi että se on täysin normaalia. Vielä normaalimpaa se on miehillä.
Hae aktiivisesti yhteyttä lapseen mutta älä stressaa, se tulee sieltä ajan kanssa. Viimeistään silloin kun lapsi alkaa osoittaa kommunikointia ja juoksee "isiiii" huutaen vastaan ovelle. Vielähän hän on pieni kommunikoimaton möykky, miten sellaiseen voi yhtäkkiä kiintyä ;)
Onnea isyydestä! Se tulee kasvattamaan sinua enemmän kuin sinä ikinä lasta.
- hellys
Se vauva on oma persoonansa. Anna ajan kulua ja tutustu häneen hiljalleen.
- lapseni 7 vuotta nyt
ihan sama juttu minulla. mutta anna ajan kulua. huomaat kiintyväsi lapseen kun aika kuluu ja tulee yhteisiä kokemuksia elämässä. huomaat joku päivä ajattelevasi miltä tuntuu kun lapsesi on kasvanut isoksi ja lähtee kotoa maailmalle. mulle tuli ainakin tippa linssiin. entäs se tyhjyys kun laspi sitten ei pyöri enää kotona.voi toisille olla aika rankka pala päästää nuori maailmalle. lapset ovat lainaa vain.
- isämyös
Jos odotukset ovat pilvissä niin pettymys on aikavarma asiassa kuin asiassa. Myös omanlapsen syntymän kohdalla. Tee niinkuin täällä ovat kaikki sanoneet ja anna itsellesi aikaa. Keskity rutiinien hoitamiselle. Jonain päivänä huomaatkin ihan arjessa tai sitten kun pitää lähteä vaikkapa yhden yön yli työ reissuun että miten paljon kaipaat lastasikin.
- YH-äiti83
Näin juuri, äidiksi kasvetaan kuten myös isäksi ja se vie oman aikansa... Monilta isiltä olen kuullut sen "ihmeen" tapahtuvan kun lapsi itse osaa ilmaista omaa kiintymystään, se voi olla jo muutaman kuukauden iässä kun lapsi rauhoittuukin myös isän sylissä tai kun lapsi oppii ilmaisemaan itseään muilla tavoilla mutta aikaa se vie. Olen varma että myös sinäkin rakastut omaan lapseesi aikanaan ja se tunne kestääkin sitten loppu elämän ja on maailman suurinta rakkautta.
Onnea isyydestä ja muista ottaa rennosti ja antaa aikaa itsellesi tunteiden kanssa.. Stressaamalla et aiheuta kenellekään mitää hyvää, ennen kaikkea itsellesi. - 9+12
Olen neljän kuukauden ikäisen pienen tytön äiti. Eipä se "rakastuminen" omalla kohdallakaan iskenyt sillä sekunnilla kun vauva nostettiin synnytyssalissa rinnalle. Alkuun päällimmäisiä tunteita vauvaa kohtaan olivat ihmetys, uteliaisuus, huoli ja ahdistuskin. Vaikka sanotaan, että naisella on mahdollisuus kasvaa äitiyteen jo odotusaikana, ei sitä kuitenkaan etukäteen voinut millään ymmärtää, millaista elämä on pienen ja avuttomaan käärön kanssa, joka on sinusta täysin riippuvainen. Kyllä siinä entistä elämää tuli ikävä useaankin otteeseen. Tarpeeksi väsyneenä ajatukset vauvaa kohtaan olivat välistä aika negatiivisiakin. Rakastuminen alkoi pikkuhiljaa vauvan ensimmäisten hymyjen ja jokeltelujen myötä, toisin sanoen sitten kun vuorovaikutukseen alkoi tulla hiukan vastavuoroisuutta. Nyt tyttöä rakastaa jo niin, että sydämeen sattuu, eikä tällaista lämpimien ja hellien tunteiden määrää osannut edes kuvitella silloin kun raskaustesti näytti plussaa.
- Äiti 53
Oma mieheni oli aivan samanlainen kun meidän ensimmäinen lapsi syntyi. Olin suorastaan pettynyt hänen käytöseensä jo odotusaikanani. Käytöksesi sanoisin liittyy omiin lapsuus kuvioihisi, joten hakeudu keskustelemaan jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Tämä ei tarkoita että olisit joku seko , ei ollenkaan. Monesti ihmisillä on tiedostamattomassa minässä asioita jotka vaikuttavat hänen tunne käyttäytymiseensä. Onnea elämäänne.
- pjfvnvn
Hei, olethan liikkeellä provomielessä?
Teet aloittajan kirjoituksen perusteella jo määrittelyt että kyse on lapsuudesta ja ohjaat ammattiauttajan puheille. Jos tällaisten tuntemusten perusteella pitäisi jo mennä hakemaan ammattiapua, ei maassamme kai muita ammattikuntia olisikaan. Se, että sinulla on elämässäsi ollut samalta kuulostavaa, ei tarkoita että ratkaisut pitää olla niitä mitä itse toivoit ja halusit.
Hei,
vaikuttaa siltä, että sinun odotukset ovat olleet liian kovat. Miehen suhtautuminen lapseen voi olla täysin
erilainen kuin naisen. Ja mielestäni pitääkin olla. Nykymiehet vaan pyrkivät liikaa samaistumaan monessa asiassa naisiin. Miehillä pitäisi olla yhtä paljon ja samanlaisia tunteita kuin naisilla. Mielestäni tämä on väärä lähtökohta ja siitä syntyy väärät odotukset, jotka aiheuttavat vain syyllisyyden tunteita.
Omat lapseni ovat jo isoja. Parasta aikaa lasten kanssa oli se vaihe, kun heidän kanssaan pystyi kommuni-
koimaan kunnolla. Ja nyt, kun he ovat jo nuoria aikuisia, on itselläni erittäin hyvä olo heidän seurassaan - silloin, kun he aikaansa minulle suovat.- 19+19
Noh, itsellä ei ole lapsia, mutta pari koiraa kylläkin.
Samassa tilanteessa olin minäkin, kun toisen koiran otin. Ennestään meillä oli miehen koira, joka ei minusta juurikaan välittänyt, mutta oli silti tärkeä. Joten halusin oman koiran. Parin kuukauden päästä kasvattajan luota tullessa ajomatkalla pitelin sitä pientä karvaista palleroa sylissäni. Itku oli herkässä koko matkan, niin hellyyttävä ja viaton, rauhallinen ja ihana se oli. Silti koin jonkinlaista syyllisyyttä, oliko oikea ratkaisu ottaa toinen koira. Se katseli ajomatkalla minua pariin otteeseen suoraan silmiini, syyllisyys vain kasvoi. Pari päivää ajattelin, että mitä olen tehnyt, onko tämä oikea paikka sille. Silti olin myös äärettömän mustasukkainen pennusta, jos joku muu piti sitä sylissään, vaikka mietinkin, että sopiko pentu tähän elämän tilanteeseen, olinko tehnyt oikein. Muutaman viikon päästä kun tajusin, että pentu seuraa minua jokapaikkaan, ja muita perheenjäseniä ei, oli kiintynyt selvästi minuun, nauroin ja mietin kuinka saatoin olla niin julma, että mietin, oliko uusi koira oikea ratkaisu. Nyt sitä rakastaa niin älyttömästi, en tiedä, mitä tekisin, jos sille tapahtuisi jotain. Koira pitää minut pinnalla vaikeinakin aikoina, se lohduttaa jos muut eivät osaa, ja masennukseni aikana koira oli yksi vahva "lanka", joka piti minut pinnalla, eikä päästänyt minua putoamaan. Noh, sinulla on vähän eri tilanne, mutta luulen, että tunne koiraa kohtaan oli aluksi samanlainen kuin sinulla, välillä ajattelin hankalasta pennusta negatiivistakin, opit kyllä rakastamaan lasta, aivan varmasti.
Tsemppiä!- KOIRAKOIRARA
KOIRA
- vertaus
Kiva, että vertaat lasta koiraan. Koira on kuitenkin vain eläin, siis eläin ei ihminen. Lapsi on sentään samaa rotua oleva jälkeläisesi. Onhan koirat varmasti joillekin tärkeitä elukoita, mutten vertaisi niitä silti ihmisiin. Naurettavaa verrata eläintä ihmiseen! Sainpahan ainakin hyvät naurut tälle illan kevennykselle, joten kiitos siitä hahahahahaaa
- hyvää päivän jatkoa
vertaus kirjoitti:
Kiva, että vertaat lasta koiraan. Koira on kuitenkin vain eläin, siis eläin ei ihminen. Lapsi on sentään samaa rotua oleva jälkeläisesi. Onhan koirat varmasti joillekin tärkeitä elukoita, mutten vertaisi niitä silti ihmisiin. Naurettavaa verrata eläintä ihmiseen! Sainpahan ainakin hyvät naurut tälle illan kevennykselle, joten kiitos siitä hahahahahaaa
No ehkäpä tuossa se ongelman ydin onkin, me ihmiset kuvittelemme olevamme niin kaikkivoipaisia ja heti rakastuneita ja miten erilaista ja maailmaa täyttävää se onkaan kun on omaa rotua ja oma ihminen ja nimenomaan ihminen. Siitten olemme pettyneitä, kun rakkkaus ei olekaan heti eikä itsestään selvää, hoitamaan täytyy opetella, eikä loppujen lopuksi mitään ihmeellistä sisäsynnynnäistä kasvatusopasta olekaan.
Ehkä nimenomaan pitäisi verrata enemmän vaikka siihen koiraan, nimittäin niitä kohtaan meidän odotuksemme ovat vähäisemmät. Koiran annetaan olla koira, ihmiselle asetetaan mitä tahansa vaatimuksia ja paineita: milloin ne kohdistuvat itseen ja milloin lapseen. "Lapsi on sentään samaa rotua oleva jälkeläisesi. "
Niinpä ja siitä sitä syyllisyyttä tuleekin. Sehän on sentään. Mutta se (lapsi) on (myös) pentu, vieras, avuton, kasvattamaton, riippuvainen, sitova, velvollisuus.
Mihin kaikkeen me myös oletamme lapsemme pystyvän, mitä kaikkea osa vanhemmista olettaakaan lapsensa olevan, se lapsi saattaa olla kovemmassa paineessa ja huonommalla hoidolla kuin koira koskaan, vain siksi, että se on "omaa rotua ja jälkeläinen" ja sen hyväksyminen omana itsenään voi olla vaikeaa.
Miten paljon vanhemmat kantaakaan syyllisyyttä, kun lapseen pitääkin tutustua ja sen hoito pitää opetella, onhan se sentään "oma jälkeläinen ja omaa rotua": mitä, eikös se olekaan itsestään selvyys? Etkö olekaan oman rotusi synnynnäinen rakastaja, hoitaja, vanhempi?
Ehkäpä se huvittavuus onkin todella siinä, että ihminen on ylimielinen, koira otetaan esineenä ja toisarvoisena, vaikka sen elämä on todennäköisesti sille tärkein: kuten ihmiselle ihmisen. Ja vaikka se ei pyydä syntyä, eikä päätyä tämän ylivoimaisen ja viisaan olennon hoiviin ja siis vangiksikin, vaikka koira on vaan koira. Ehkä se huvittavuus todella on siinä, että ei tajuta, mihin sitoudutaan, kun sitoudutaan huolehtimaan toisen elämästä, kun ei arvosteta elämää elämänä. Ehkä viisaus asuu joskus naurettavissa asioissa. Ehkä rakkaus vaan pitää joka kerran opetella, nähdä arvostettavat asiat ja sitoutumalla saa jotain. On se sitten koira tai lapsi. Ehkä asiat ovat eri asioita, mutta periaatteet samoja.
Ehkäpä, joskus kannattaisi vaan miettiä elämää elämänä ja opetella tuntemaan myös oma lapsensa, eikä suhtautua häneen itsestään selvänä oman rotunsa edustajana. Samoin on itsen kanssa.
On terveellistä ehkä joskus olla vain eläin täällä muitten eläinten joukossa. - Viivixx
kylläpä taas jollain oli hauskaa.
Oletko iskä koirillesi, kun täällä isien palstalla seikkailet? Kun kerran lapseton muuten olet. :D
- w.c.fields
Rakastuin ensimmäiseen lapseen jo heti syntymästä lähtien. Jossakin vaiheessa lapsi sitten rupesi tuntumaan materialta, mikä on tavallaan tämän yhteiskunnan vaikutusta ja kun syytä siihen en ymmärtänyt, niin en voinut taistella sitä tunnetta vastaan.
Ehkä lapselle onkin tärkeämpää pienenä se äidin rakkaus, vaikka myös miehen kohdalla on biologisesta pyytettömästä rakkaudesta kyse. Saattaa kyllä olla että jotkin yhteiskunnan vaatimat toimenpiteet sen pyyteettömän biologisen rakkauden sammuttavat ennekuin se kerkeää kunnolla juurtumaan.
Eläinkunnassa esiintyy pyyteetöntä biologista rakkautta uroksen ja jälkeläisten välille vaikkei varsinaisesta rakkaudesta olekkaan kyse, vaan lajin säilymisen edistämisestä. Yhteiskunta karsii sen ainakin avoliitossa olevilta isiltä pois.
Pieni lapsi tarvitseekin äitiä enemmän kuin isää. Kun sitten lapsi rupeaa harrastamaan, niin isän ja äidin osallistuminen lapsen harrastukseen lujittaa yhteenkuulumisen tunnetta. Juuri yhteistä harrastamista pitäisikin tukea.
Sitäpaitsi mitä se rakkaus oikeasti on. Ei se ole voimakasta tunnekuohua ja sydämentykytystä, vaan sitä että välittää ja vaikka uhraisi itsensä rakastamansa asian puolesta. Sitä on rakkaus. Epäilen että rakastat lastasi, mutta koska se on siinä vaan turvallisesti, niin ei ole mitään tunnekuohuja.- KIRJOITUS
En ymmärtänyt lekemaani.Oli se ihan kummallista tiedettä....mutta ei se kai ollutkaan tarpeen,ainakaan tähän keskusteluun..?
- mynstycc
Sen takia mulla ei kersoja olekkaan, eikä tule.
Ja sitte ne "hirviöksi" haukkuvat ajatuskinteät voi nauttia perhe elämästään täysin rinnoin, ei käy kateeksi. - Haluan ISÄKSI!
Olen järkyttynyt, olemme vaimoni kanssa yrittäneet lasta jo 15 vuotta ja takana ovat rankat hoidot, sekä leikkauksiakin, enkä toivoisi muuta niin paljon, kuin että jonainpäivänä saisin pidellä tuota kääröä sylissäni ja antaa hänelle rakkautta.
Lapsettomuus on varmasti yksi suurimmista elämän kriiseistä ja sitä ei soisi kenellekään.:( Mutta tosiasia on, että varmasti monet isät ja äidit eivät koe järisyttäviä rakkauden tunteita alkuvaiheessa vauvan synnyttyä. Ei se tee heistä yhtään sen huonompia vanhempia. Ja aivan varmasti sellaisetkin, jotka ovat kärsineet ensin lapsettomuudesta ja sitten lapsen lopulta saavat, voivat kokea tällaisia tunteita. Varmasti vielä järkyttävämmältä heistä tuntuu tällainen tunteettomuus pitkän odotuksen ja suurien odotuksien vuoksi. Veljeni ja hänen vaimonsa yrittivät vuosikausia lasta ja lopulta onnistuivat hedelmöityshoitojen ansiosta. Veljeni vaimo kertoi avoimesti, kuinka vauva tuntui aluksi täysin vieraalta (mitä se tietysti alkuvaiheessa onkin!) eikä hän kokenut mitään järisyttäviä rakkauden tunteita. Hänelläkin oli ollut suuret odotukset siitä, miltä tuntuu lopulta saada pieni käärö syliinsä. Nyt heidän lapsensa on 4,5 vuotias ja hän on äideistä parhain ja rakastaa lastaan yli kaiken. Toivottavasti saatte vaimonne kanssa vielä kokea vanhemmuuden onnen!
- Onnellinen äiti
Itsekkyyttäsi ja miten pistät vaimosi tollaseen rääkkiin??Onhan kodittomia,valmiita lapsia ,vailla rakastavaa kotia.
Pitääkö se olla vain oma tekemä?Kyllä tunteet kasvaa pientä"ihmistaimea" kohtaan,vaikkei se olis oma siittämä.Jo olisit teininuoren isä,kun olisit TODELLA ISÄKS HALUNNUT.15V itsekästä eloa ja kidutusta vaan,ihme et liitto on kestänyt.Säälin vaimoasi...itselläni on 6 avios syntynyttä lasta,mut olisin aina ollut valmis adoptioon,jos en ois omia saanut.
- Älä sinä murehdi
Reaktiosi on ihan ok. Hyvää siinä on se että tunnistat haluttomuutesi ja se korjaantuu siinä vaiheessa kun saat lapseen ihka oman kontaktin. Minä olen 4lasta kasvattanut nainen ja minun tunteeni lapsia kohtaan olivat ajoittain suorastaan agressiivisia. Enkä minä kyllä rakastunut heihin, en oikeastaan koskaan. Hoidin hommani niin kuin pitää ja olemme olleet aina vaan läheisempiä kun lapset ovat kasvaneet. Silloin kun lapset olivat pieniä, elämä oli työtä. Ei päässyt vessaan yksin, jokaisen aikana piti toimittaa kaikki tarpeensa niin että lapsi pyöri jaloissa. Ei saanut syödä ikinä ruokaansa lämpimänä jne. Nukkua sai kaksi tuntia kerralaan. Siitäkin huolimatta olen ollut onnellinen lapsista, mutten ole tuntenut mitään suuria tunteita, korkeintaan pientä lämpöä.
- Oliviaaaaa
"Siitäkin huolimatta olen ollut onnellinen lapsista, mutten ole tuntenut mitään suuria tunteita, korkeintaan pientä lämpöä. "
Tämä oli ilmeisesti liikaa joillekin lukijoille, koska kommenttisi on saanut miinuksia. Ei näköjään riitä, että on lapsista onnellinen. Pitäisi olla vähintään sekaisin. - joku joskus
puhuu kuin omalla suullani! Itse olen joskus tuntenut valtavaa häpeää siitä etten ole rakastanut koskaan lastani,vaikka tokihan olen hänestä huolehtinut ja ajattelen lämmöllä.Hän on jo aikuinen ja nyt on paljon kivempaa kun hän on jo omillaan.Oikein hyvät välit meillä on mutta kyllä joskus olen miettinyt että miksi en häntä koskaan ole rakastanut.Ihmetellyt vain kun ihmiset paasaa että "äitiys/isyys on maailman paras asia elämässä." En koskaan ole ymmärtänyt sitä.Onhan tässä maailmassa muutakin kuin lapset,ainakin minulle on ollut.
Omista lapsistaan täytyy huolehtia parhaan kykynsä mukaan huolimatta siitä vaikka lapsi olisi kuinka ärsyttävä tahansa.Minun lapseni on sairastellut elämänsä aikana paljon,ollut todellinen rämäpää,ärsyttävä,tuhma ja kaikkea mahdollista negatiivista (on ehkä vähän positiivistakin sentään).Olin aivan kuitti koko hänen lapsuus-ja nuoruusaikansa.Nyt on siis asiat paremmin kun hän on omillaan.Saan vihdoinkin olla rauhassa kasvattelemassa harmaita hiuksiani.
Onneksi minulla oli sentään vain yksi murheenkryyni.Jo hyvin aikaisessa vaiheessa onneksi tajusin ettei ole järkevää tehdä lisää lapsia kun jo yhden takia on koko elämä sekaisin. - ????????????????????
joku joskus kirjoitti:
puhuu kuin omalla suullani! Itse olen joskus tuntenut valtavaa häpeää siitä etten ole rakastanut koskaan lastani,vaikka tokihan olen hänestä huolehtinut ja ajattelen lämmöllä.Hän on jo aikuinen ja nyt on paljon kivempaa kun hän on jo omillaan.Oikein hyvät välit meillä on mutta kyllä joskus olen miettinyt että miksi en häntä koskaan ole rakastanut.Ihmetellyt vain kun ihmiset paasaa että "äitiys/isyys on maailman paras asia elämässä." En koskaan ole ymmärtänyt sitä.Onhan tässä maailmassa muutakin kuin lapset,ainakin minulle on ollut.
Omista lapsistaan täytyy huolehtia parhaan kykynsä mukaan huolimatta siitä vaikka lapsi olisi kuinka ärsyttävä tahansa.Minun lapseni on sairastellut elämänsä aikana paljon,ollut todellinen rämäpää,ärsyttävä,tuhma ja kaikkea mahdollista negatiivista (on ehkä vähän positiivistakin sentään).Olin aivan kuitti koko hänen lapsuus-ja nuoruusaikansa.Nyt on siis asiat paremmin kun hän on omillaan.Saan vihdoinkin olla rauhassa kasvattelemassa harmaita hiuksiani.
Onneksi minulla oli sentään vain yksi murheenkryyni.Jo hyvin aikaisessa vaiheessa onneksi tajusin ettei ole järkevää tehdä lisää lapsia kun jo yhden takia on koko elämä sekaisin.Miksi edes saatoit ittes raskaas? Pettikö kortsu? Olitko hulimaton tavarasta? Kuka sen lapsen lopulta hoiti?
joku joskus kirjoitti:
Onneksi minulla oli sentään vain yksi murheenkryyni.Jo hyvin aikaisessa vaiheessa onneksi tajusin ettei ole järkevää tehdä lisää lapsia kun jo yhden takia on koko elämä sekaisin.Tuo kuulostaa jotenkin surulliselta.... niin sinun kuin lapsesikin kannalta.:( Hyvä, että olet lapsestasi huolehtinut, mutta tosiasia on, että tärkein asia, mitä lapsi kaipaa on juuri ehdoton rakkaus omalta vanhemmalta! Rakkaus ei välttämättä tosiaan synny sillä hetkellä, kun lapsen syliinsä saa, mutta todella surullista on, jos se ei kasva edes ajan myötä. Oletko koskaan miettinyt, mistä tämä rakkaudettomuus johtuu? Oletko itse kokenut olevasi lapsena rakastettu? Tekstiäsi lukiessa ei voinut olla ajattelematta, olisiko lapsesi hankaluus suurelta osin johtunut siitä, että hän vaistosi rakkaudettomuutesi? En todellakaan väitä, että vanhemmuus olisi pelkkää auvoa... välillä kaikkea muuta!! n,1,6 vuotias kuopukseni itki ensimmäiset puoli vuotta yötä päivää ja usein kävi mielessä, että miksi piti mennä "pilaamaan" jo mukavalla mallilla ollut elämä hankkimalla lisää lapsia.... ja tottakai tällaiset fiilikset tuntui aivan hirveiltä! Mutta ajan kanssa rakkaus tähänkin pieneen ihmiseen on vain kasvanut. Miten voi olla rakastamatta lasta, joka rakastaa sinua täysin pyyteettömästi?
- Maamma
???????????????????? kirjoitti:
Miksi edes saatoit ittes raskaas? Pettikö kortsu? Olitko hulimaton tavarasta? Kuka sen lapsen lopulta hoiti?
Kirjoittajahan kertoi huolehtineensa lapsesta. Kyllä virheen voi tehdä kertaalleen näissä lapsiasioissa, koska hiukan vaikea kuvitella etukäteen kuinka paljon lapsi elämää muuttaa. Myös negat.mielessä.
Kirjoittaja jätti lapsilukunsa yhteen, koska ei tuntenut hommaa omakseen. Jotkut pöllömmät tekevät vielä lisää lapsia, mm. parisuhteen paikkaamiseksi tai (kuvittelemiensa) ympäristön paineiden vuoksi. Sitten kärsitään joka iikka.
- kolmen lapsen mummi
Vauva on uusi osa sun ja vaimon elämää. Vauva vaatii ja tarvitsee teitä, kirjoituksestasi päätellen et ole kuitenkaan tunteeton. Isä/lapsi suhde tulee vaikka ajan kanssa. ONNEA ja tsemppiä teille.
- Oli_viAa
En ole koskaan ymmärtänyt tuota puhetta siitä, että äiti rakastuu lapseensa jo raskausaikana. Minulle raskausaika on ollut vain aikaa, jolloin huolehdin erityisen tarkkaan terveydestäni, jotta sikiöllä olisi kaikki hyvin, mutta ei se mitään "äidinrakkautta ole". Miten minä nyt voisin tutustua muka lapseen sen paremmin kuin isäkään. Se, että tunnen vatsassa potkuja ei tee minusta rakastavaa äitiä.
Kun lapsi syntyi, otin rennosti ja ihmettelin, missä kaasupilvessä moni äiti (eivät kaikki onneksi) tuntuivat elävän vauvojensa kanssa. Vauvai oli kiva, mutta mitä vanhemmaksi lapsi kasvoi, sitä hauskempi siitä on tullut ja sitä suurempaa on kiintymykseni. Toisaalta, olen aina ymmärtänyt että kaikki on lainaa. Lapsi on minulla lainassa kuten minäkin hänellä ja koitan suhtautua muidenkin lapsiin samalla tavoin kuin omaani.
Nykyaika paisuttelee tunnekokemuksia ja nostattaa syyllisyydentunteita täysin normaaleissa tilanteissa. Sinä olet vastuullinen isä, sitä lapsesi tarvitsee. Liikuttumisen aika tulee sitten, kun lapsi muuttaa pois kotoa ;) - Isi lakeurelta
Kyllä tuloo sekin päivä kun lapsesi suuttuu äidileen kun ei saakkaan tahtoaan läpi ja silloin se turvautuu isään ja tuloo syliin että silloon viimeksi huomaat sen kuinka lapsi hakoo turvaa myös sinusta.
Näihin juttuihin voit itse vaikuttaa parhaiten kun pidät vauvaa sylissä ja syötät häntä ja vaihdat niitä vaippoja vaikka se onkin niitä epämieluisimpia tehtäviä mutta tätäkautta kun helpotat lapsen epämukavaa oloa ja nälkää ja viihdytät vauvaa leikkimällä sen kanssa niin vauva oppii luottamaan sinuun ja saat häneltä huomiota enemmä sinua kohtaan ja sitä rakkautta ja niin sinunkin rakkautesi kasvaa.
On muuten tärkiää saara tämän lapsen luottamus isään siksikin kun joskus tuloo tilanne että joudutkin olemaan yksin tämän lapsen kanssa niin on helpompaa kun lapsi luottaa ja sinä oot opetellu huolehtimaan lapsen tarpeista ja lapsi ei huura äidin perään esim.kun käy kaupas tai jos tulookin se toinen lapsi niin laitoksella olles joudut olla kahdestaan.
Minä oon kokenu näin eikä lapset oo ikinä itkeny äidin perään kun ovat olleet turvallisin mielin isin kanssa kotona.
Tämä on ollut myös helpotus kohdallani kun meille tuli avioero ja likat olivat 2½ ja 5.v niin eivät ole ikään itkeneet äidin perään ja ovat luottaneet minuun ja on ollut helppoa olla kun on osannut huolehtia lasten tarpeista.
On mulla kokemusta päinvastaisestakin kun olen lapsista vanhin ja muistan kun nuoremmat sisaret itkivät kokoajan kun äiti oli poissa kun eivät luottaneet isäni taitoihin huolehtia.Hän ei esim. vaihtanu vaippoja olenkaan ja ei muutenkaan luottanu itseensä ja kyllä lapsi sen vaistoaa ja huomaa ettei ole turvallinen olo.
Isäni kyllä on rakastanut meitä ja leikkinytkin kun on oltu vanhempia mutta jotenkin se ei luottanu itseensä kun oli kysymys pienestä vauvasta.No tämä taitaa olla yleistä vielä hänen ikäpolvessaan että vauvojenhoito on naisten hommaa niinkun tavallaan onkin mutta kyllä isänkin pitää osallistua ja opetella.
Sen voisin vielä sanoa että se rakkaus siihen lapseen kasvaa ajanmyötä ja on hienoa huomata kun lapsen persoonallisuus rupiaa tulemaan esiin mutta että sen huomaa niin pitää olla sen lapsen kanssa. - äiti äiti äiti
Luulenpa että odotat jotain lööpien onnea... Tuli mieleeni heittää kysymys, antaisitko vauvan mulle?
Luullakseni rakkautesi on kuitenkin kiintymystä, huolehtimista. Huolehtimista sinun ei ehkä tarvitse hoitaa niin paljon kuin imettävä äiti tyydyttäessä vauvan tarpeita.
Itse vaan olen huono vastaamaan, sillä rakastan lutuisia kääröjä niin paljon, etten löydä sanoja kuvatakseni. Haluisin itsellekin vielä vauvan, kolmen lapsen kasvaessa jo koululaisina. Mutta onneksi sukulaisilla on monilla pieniä vauvoja, joita saan pitää sylissä tavatessamme tunteja! Ne ovat niin ihania ojentelevin käsin ja ihanin ilmein... - tättärää78
et kertonut ikääsi, mutta oletan ettet ole ihan parikymppinen, vaan kolmekymppinen tai ylikin?
Voisikohan olla niin, että kun nykyään lapsia saadaan vasta kolmenkympin jälkeen, niin sen takia on niin paljon äitiys- ja isyysmasennuksia?
Mistä se sitten johtuu, niin voihan jokainen miettiä minkälainen itse oli kakskymppisenä..
Kyllä silloin tapas elämänsä rakkauden joka päivä ja kaikkeen rakastui tuosta vaan, jo mainittuihin koiranpentuihin, asuntoihin, autoihin, mihin vaan rakastui ihan tuosta vaan.
Kolmekymppisenä on jo väkisinkin tullut vähän kyyniseksi, mutta hyvällä tavalla koska jatkuva rakastuminen kaikkeen, minkä näkee on pidemmän päälle kuluttavaa.
Joten; kun sitten "pitäisi" rakastua johonkin asiaan, niin se ei enää käykään tuosta vaan niin kuin parikymppisenä, vaan sitä on varuillaan vaikkei olisi tarvetta olla?
Mutta ajan kanssa se tulee varmasti:) - onnistut kyllä
En , vaikka olen nainen ja 4 ,än lapsen äiti aikoinaan, sekä nykyään minulle on kertynyt 14 lastenlasta ja 4 lapsenlapsenlasta, ole kokenut koskaan mitään huimaava äitiyden tunnetta. Siitä huolimatta voin katsella taaksepäin vuosien virrassa , löytyy kokemuksia paljolti, Rakkaus on vastuuta, huolenpitoa ensijaisesti ja se ikuinen suukotteleminen ja haliminen ei ole lainkaan mitä lapsi odottaa saavansa. SEnsijaan ihmisläheisyys ja lämpö toisesta ihmisestä on elintärkeätä. Kunhan vaan olet läheisessä kanssakäymisessä lapsesi kanssa päivittäin niin löydät aaltopituudet jotka teidät yhdistää.
Muistoja paljon, kerronpas yhden... Olen saatuani lapsenlapsia oppinut myös paljolti...muista ainiaan kun yksi tyttärentyttäristä oli vauvana niintein huomion että vauvalle kun näyttää hampaita vähän niin vauva käsittää sen hymyilyksi... jonkun ajan kuluttua on kehittynyt ja silloin on hymyiltävä aitoa hymyä jotta vauvakin hymyilisi. Vauvan siis sai hymyilemään petkuttamalla alkajaisiksi, testaapas näyttää vähän kauniisti hammasriviäsi niin vauva käsittää sun hymyilevän. Hassua mutta totta - 3+2
Olet aivan normaali ensimmäisen lapsen isä. Vietä joka päivä kuitenkin aikaasi lapsen kanssa ollen, katsellen hoidellen ja joku päivä se on siinä, maailman ihanin pieni ihminen, nauraa, jokeltelee, puree, repii tukasta jne. Tunteille pitää antaa aikaa, ei ole oikeaa tapaa tuntea tai oikeaa aikaa. Lapsen kanssa eläminen on välillä raskastakin, mutta antoisaa lopulta. Harva sen vaiheen elämästä vaihtaisi, jos tilaisuuden saisi.
Eikä kaikkien tarvitse ns rakastua, rakkaus lapseen kasvaa ja pysyy, se tuskin häviää koskaan, kun se kerran tulee. Toisin kuin kumppaniin. Lapsen ja vanhemman suhde on elämän perussuhteita, sitä ei voita mikään.
Älä syyllistä itseäsi, oikeastaan olet jo hyvä isä, kun tuollaisia pohdit, mietipäs sitä :)- iskä-78
Juuri kuten edellinen sanoi, olet jo nyt hyvä isä kun ajattelet! Sinulla on käsissäsi sellainen kultakimpale, mitä kaikki ei voi saada! Nauti lapsesi kasvusta ja pysykää yhdessä "äipän" kanssa. Kaikkea hyvää tulevaisuuteen, kyllä se siitä ajan kanssa ;)
- kolptot
Tavallinen tarina ja hyvin yleinen: Ensin pillu pyöreäksi, miettimään tajutaan alkaa vasta jälkeenpäin.
- palvottu vauva
iskä-78 kirjoitti:
Juuri kuten edellinen sanoi, olet jo nyt hyvä isä kun ajattelet! Sinulla on käsissäsi sellainen kultakimpale, mitä kaikki ei voi saada! Nauti lapsesi kasvusta ja pysykää yhdessä "äipän" kanssa. Kaikkea hyvää tulevaisuuteen, kyllä se siitä ajan kanssa ;)
jos ajatellaan vaikka omaa isääni, niin hän oli aivan hullaantunut minuun kun synnyin, olin hänen pikkuprinsessa ja suorastaan palvoi minua.
Mutta kun tuli avioero (olin 5v), isä unohti minut tyystin.
Alkoholisoitui ja olin viikonloput hänen luonaan, mutta hän jätti minut aina yksin sipsipussin ja vuokraleffojen kanssa, meni itse baariin..
Että ei se tee sunsta hyvää isää, että miten paljon hullaantunut olet lapseesi.
Isäni myös myi saarimökkimme eron jälkeen ja ryyppäsi nekin rahat, nyt se saarimökki olisi miljoonan euron arvoinen, silloin siitä ei saanut kuin parisataa tuhatta mummon-markkaa.
Että siinä meni meidän perintökin..
Sittemmin isä on ollut katuvainen ja koittanut paikata välejämme, mutta ei se vaan jotenkin onnistu enää.. en ole niinkään vihainen, mutta en vain tunne mitään häntä kohtaan, ironista eikö, se voi mennä näinkin päin.
En muista mitään niistä ajoista kun hän vielä palvoi minua, muistan vaan ne viikonloput kun olin aina yksin hänen luonaan.
En siis todellakaan "tee mitään" sillä asialla, että hän palvoi mua joskus vaan olisin tarvinut vaan sitä, että ylipäätään näen häntä joskus, muutakin kuin nukkumassa krapulaansa..
- Kolmen aikuisen äiti
En olisi sinuna ollenkaan huolissani, en lainkaan. Kiinnitin huomiota siihen, että sanoit kokevasi ennen kaikkea "vastuun taakkaa". Ensimmäinen lapsi tuo tullessaan aivan uudenlaisen vastuun, jonka vastuuntuntoinen ihminen voi kokea jopa taakkana. Vähitellen totut vastuuseesi ja tilaa tulee muille tunteille.
Tosin "vastuun taakka" on tulevinakin vuosina monissa tilanteissa päällimmäinen tunne, olipa sitten kyse sairastuneen lapsen hoitamisesta, turvallisen koulumatkan järjestämisestä tai murrosikäisen kotiintuloajoista. Vastuun taakka on yksi rakkauden ilmentymä. Onnesta sekoaminen on toinen. Ikävä lasten aikuistuttua on kolmas. - MiesMarokosta
Älä jää uppoavaan laivaan. Eroa ja etsi uusi nainen. Lapsettomia naisia on suomessa pilvin pimein. Ethän ole vaan myöntänyt isyyttäsi??
- ja liian varhain
En ymmärrä tätä ihmisten masennuksen määrää, mistä se oikein johtuu? Masennus on joku ihan itse tehty olotila kun se "joku" ei tuonutkaan sitä hurmostilaa mitä odotti. Oikeasti ei tehdä elämästään sellaista mitä itse haluaa vaan pitää elää jonkun tietyn kaavan mukaan niin kuin muutkin tekee, sitten tulee pettymys ns. masennustila kun tuli kätensä lyötyä paskaan jota ei ihan oikeasti halunnutkaan. Kaikkiin kun ei tunne sitä sun tätä mitä muutkin tekevät niin jos aletaan vielä jopa lääkitsemään itseään jotta saa sen pakonomaisen hurmostilan minkä muutkin kuvitellaan saavan niin johan siitä kierre alkaa. Näen ympärilläni aina ja ikuisesti ihmisiä jotka tekevät niin kuin muutkin tekevät kuuntelematta omaa itseään koskaan. Halutaan lapsia muttei haluta kasvattaa niitä, halutaan omakotitalo muttei tehdä talonmiehen töitä itse, siis kaikki työ mitä iselleen haalitaan pitäisi jonkun muun tehdä. Lapset viedään päiväkotiin jonkun muun hoidettavaksi kun itseään ei kiinnosta. Oman kiinteistön hoitamatta jättämisen voi aina vedota kun on perhe, mitä isompi niin sitä parempi syy. Samoin monilla äijillä on tarve siittää ämmä paksuksi mutta jos ämmä ottaa ja häipyy niin silloin saa yhteiskunta maksaa. Olen itse perheestä jossa miehellä ei tullut tunteita lapsiaan kohtaan mutta ei ollut mitenkään pakotettukaan niitä tekemään. Kunhan sai naida ilman kortsua niin sehän riitti. Ehkäisy oli jo keksitty mutta kun ei haluttu käyttää sitä. Jotkut miehet eivät ajattele kunhan paneskelee ja miettii sitten jälkeenpäin et voihan vittu, en sitä halunnutkaan mitä sieltä voi tulla sen seurauksena. Sitten tuli näitä vaihtuvia isäpuolia kun ämmä joka kakaroita halusi ei halunnutkaan elää yksin. Aina oli joku tyytymättömyys äidilläni jonka piti mies olla tyydyttämässä eikä haitannut jos se vaihtui. Nyt on äitini löytänyt tasapainon vasta seitsemänkymppisenä kun olisi ollut siedettävämpää jos olisi löytänyt sen jo viisikymmentä vuotta sitten. Itse oirehdittua pahasta lapsuudestani en ole alkanut jatkaan sitä perinnettä eteenpäin sukupolvesta toiseen vaan koitan parantaa itseni ilman mitään lääkitystä. En tee mitään niin kuin toiset tekevät enkä toteuta kenenkään muun haaveita vaan sitä mikä itsestä tuntuu parhaimmalta enkä tee mitään hetken mielijohteesta vaan kaikki harkiten.
Kun katselee ihmisiä joilla on vimmattu tarve vaan lisääntyä vaikka maapallo hukkuisi paskaan eikä kukaan enään viitsi itse siivotakkaan, ei hoitaa jälkeläisiään, ei muuta kuin masennuksen piikkiin kaikki niin johan hommat hoituu. Kun sanoo vaan että on masentunut niin johan kaikki työt tekee joku muu, tää on niin helppoa. On joku vitun ongelma niin johan apua saa ja eihän ongelmiaan tarvitse itse selvittää kun yhteiskunta auttaa. Sullakin on se ongelma jonka kohta kustantaa yhteiskunta kun itse et tiedä mitä teet! - Poika ja ilves
Esim. Kai, Kauko...Kyösti, Kenneth,Keke, Keijo,Konsta,Kimmo...?
- valitettavasti
Odotatko kaiken tulevan vaan jälkijunassa etkä tiedä mitä oikein elämältä haluat? Oletko kokeilunhaluinen ja vasta jälkeenpäin tiedustelet haluatko sitä vai et? Kannattaisi ensin aloittaa jostain muusta niin ettei kokeilunhalu ala ihmisestä. Näitä "kokeilunhaluisia" miehiä on riittämiin ja veronmaksajat kustantaa sitten kokeilunhaluisien paneskelijoiden jälkeläiset kun ämmä häipyy niin rakkaus loppuu lapsiinkin.
Sitten löytyy uusi ämmä jolla taas testataan kokeilunhalukkuutta ja tuleeko tunteita jälkijunassa. Uusperhepalstat ovat täynnä näitä ämmiä ja äijiä jotka kokeilevat loputtomiin tuleeko tunteita vai ei.
Loppujen lopuksi näen helvetin yksinäisiä ihmisiä joilla on kakaroita muttei mitään sidettä niihin kun täytyy kokeilla ja kokeilla lopun elämänsä eikä mistään tule tunteita ei minkäänmoisia. Minkähän takia nuoret ovat itsetuhoisimpia täällä kun missään muualla maailmassa? Kun ei vanhemmat välitä eivätkä tue vaan pitävät omaa elämää tärkeimpänä. Lapsia on pakko saada kun naapurikin saa mutta se oma elämä on tärkeintä ettei vaan mitään jää kokematta.- isu k
Totta joka sana - valitettavastii!
t. isu k
- lastope
Älä masennu! Julkisuudessa luodaan ihan vääristynyttä kuvaa valtavasta rakkaudesta ja onnentunteesta. Se on illuusio. Vauva mullistaa elämän eikä pelkästään positiviisella tavalla. On hienoa, että uskallat tunnustaa asian. Sinusta tulee hyvä isä ja tunteet kyllä tulevat ajan myötä. Ole armollinen itsellesi. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.
- jkhljkl
Mulla ei oo oma kohtaista kokemusta tollasesta tilanteesta, mutta mun veljellä on.
Sillä ja sen vaimolla on kolme lasta joista vanhin on kohta 7v ja nuorin 2v, eikä se vieläkään
rakasta lapsiaan, niin paljon kuin vaimoaan.. Jos sen olis ihan pakko päättää kumpi vaimo tai lapset, niin
valitsisi vaimon. (tälläinen tilanne on tullut ja valitsi vaimonsa)
Eli varaudu siis kuitenkin siihen, että tilanne ei tosta muutu. - Ai miten vanh
Mustasukkainen vaimosi ajankäytöstä,kyllä Sinun vuorosi tulee...varmasti.
VM-37 - TeppoHel
Taidat jo aavistaa että kaikki on väliaikaista ja turhaa, legendaarinen postimies kävi tuuppaamassa vosun tiineeksi ja nyt pötkylä makaa "sinun lapsena" ... tai ainakin sinulle kaupataan isyydn tuomia hupeja eli elatusmaksuja päivittäistä panostusta helpottamaan vosun elämää.
Toivottavasti oot rikas ja antelias ettei vosu sua turhaan valinnut "isäksi", se tuuppaaja kuitenkaan ei olis maksujaan makselle ja jälkeläistä tuskin olis halunnut nähdä edes valokuvasta ... ja muista leikkiä "isää" ihan roolin mukaisesti, oot oikein kunnon lutunen luppakorva ja vikisevä reppa, leikit sitten miestä hetken aikaa kun saat vosulta siihen hetkeksi luvan.
Kannattais siis oikeesti ottaa selvää onko lapsi sinun jälkeläisiä vai ootko näitä "isejä" joita alkaa olla kyllästymiseen asti, naiset on kieroja, valehtelioita, narsiteja, turhamaisia, pinnallisia, ahneita & täysin vailla selkarankaa. Jos kävi niin että joudut lystin maksamaan elatusmaksuina, opitpahan ainakin sen että bordellissa käynti olisi sittenkin tullut perkeleen paljon halvemmaksi ja sieltä olisit saanut parempaa seksiä kuin suomalaiselta tusina-tussulta joita ei pane kuin hätäsesti kännissä.- TeppoHel
Arvaa mistä ton tiedän ?
Mä oon naistenmies ja käyny tekemässä näitä pikku bambiinoita maailmaan, ei vaan ole tuo perhe-idylli lyöny kipinää ja saanu muuttamaan elämäntapaa.
Naiset on sitten joskus ilmoittanut miten kävi ja sulle tulee lapsi, jolloin olen kertonut jotta "It's not my cup of tea", multa et saa mitään.
Kas kummaa, usein on päässyt käymään (lähes aina) että nuo naiset aika nopeella aikataululla "rakastuu" vähän helevetin äkkiä ja vierestä löytyy lutunen luppakorva isää leikkimään, sitten ollaan niin "parisuhteessa vakavasti, meillä on perhe" ja reppahousuja viedään kuin metrin mittaa ... sääliks käy ne "miehet", onnettomia ja munattomia luusereita (täytyy vaan toivoa että edes skideistä huolen pitää, itsestään kun eivät näköjään paljoa välitä) ... se niistä "iseistä" joita alkaa olla pilvin pimein, meiltä alfa-uroksilta onnistuu lähinnä tuo lasten siittäminen (ja ollaan siinä vitun hyviä). - go to hell
TeppoHel kirjoitti:
Arvaa mistä ton tiedän ?
Mä oon naistenmies ja käyny tekemässä näitä pikku bambiinoita maailmaan, ei vaan ole tuo perhe-idylli lyöny kipinää ja saanu muuttamaan elämäntapaa.
Naiset on sitten joskus ilmoittanut miten kävi ja sulle tulee lapsi, jolloin olen kertonut jotta "It's not my cup of tea", multa et saa mitään.
Kas kummaa, usein on päässyt käymään (lähes aina) että nuo naiset aika nopeella aikataululla "rakastuu" vähän helevetin äkkiä ja vierestä löytyy lutunen luppakorva isää leikkimään, sitten ollaan niin "parisuhteessa vakavasti, meillä on perhe" ja reppahousuja viedään kuin metrin mittaa ... sääliks käy ne "miehet", onnettomia ja munattomia luusereita (täytyy vaan toivoa että edes skideistä huolen pitää, itsestään kun eivät näköjään paljoa välitä) ... se niistä "iseistä" joita alkaa olla pilvin pimein, meiltä alfa-uroksilta onnistuu lähinnä tuo lasten siittäminen (ja ollaan siinä vitun hyviä).Olet kuvottava... yök
- MIEHEN omaava
TeppoHel kirjoitti:
Arvaa mistä ton tiedän ?
Kas kummaa, usein on päässyt käymään (lähes aina) että nuo naiset aika nopeella aikataululla "rakastuu" vähän helevetin äkkiä ja vierestä löytyy lutunen luppakorva isää leikkimään, sitten ollaan niin "parisuhteessa vakavasti, meillä on perhe" ja reppahousuja viedään kuin metrin mittaa ... sääliks käy ne "miehet", onnettomia ja munattomia luusereita (täytyy vaan toivoa että edes skideistä huolen pitää, itsestään kun eivät näköjään paljoa välitä) ... se niistä "iseistä" joita alkaa olla pilvin pimein, meiltä alfa-uroksilta onnistuu lähinnä tuo lasten siittäminen (ja ollaan siinä vitun hyviä).Katso Teppo välillä peiliinkin niin näet yhden maailman pahimman luuserin joka on niin MUNATON JÄTKÄ ettei viitsi ottaa edes omista teoistaan vastuuta vaan työntää kaiken vastuun muiden harteille. Onneksi maailmassa on myös vastuuntuntoisia MIEHIÄ jotka viitsivät "siivota ja hoitaa" kaltaistesi postimiesten aikaansaamat sotkut.
Onnekseni en sekaantunut kalttaisiisi vaan tunnen oman vastuuni ja pysyn joukostanne erossa. - TeppoHel
MIEHEN omaava kirjoitti:
Katso Teppo välillä peiliinkin niin näet yhden maailman pahimman luuserin joka on niin MUNATON JÄTKÄ ettei viitsi ottaa edes omista teoistaan vastuuta vaan työntää kaiken vastuun muiden harteille. Onneksi maailmassa on myös vastuuntuntoisia MIEHIÄ jotka viitsivät "siivota ja hoitaa" kaltaistesi postimiesten aikaansaamat sotkut.
Onnekseni en sekaantunut kalttaisiisi vaan tunnen oman vastuuni ja pysyn joukostanne erossa.Noinhan ne kaikki naiset sanoo (koska rooliin näin kuuluu), mutta ...
Mietitäänpä tilanne jossa roolit heitetään sivuun vähäksi aikaa, silloin astun kuvaan minä.
Normitilanne on että nainen (seurustelu/avo/avio/sinkku) on ravintolassa aikaa viettämässä eli irrottautuu arjesta, normielämä on puuduttavan rutiininomaista ja kotona ei oikein iske kipinää (parisuhdesykliin kuuluu hiljaiset kaudet).
Mitä naiset silloin kaipaavat ... että jokin tulee ja rikkoo rutiinit ja vie vähäksi aikaa ns.pään pois arkipäivän rutiineista. Tilanteessa ollaan jo sopivasti alkoholia nauttineena poistettu turhat estot ja halutaan vähän ns.irroitella.
Siinä vaiheessa jos paikalle tulee minunkaltainen (komea, hyväkäytöksinen, miellyttävä herrasmies jossa on ns.villimiehen karismaa mukana) henkilö, tapahtuu yleensä seuraavaa ...
Naiset "ihastuvat" hetken huumassa (helppo tunnistaa) ja heidän ohjailunsa haluttuun suuntaan on erittäin helppoa (mikäli ei ole sopivan helppo kohde, otan seuraavan) ja lopputuloksena on seksuaalinen kanssakäyminen (en koskaan vie kotiini, mielummin kohteen luo tai hotelliin) ja aamu tuo sitten omat kutinat kun arjen ajatukset tulee päähän takaisin
Siinä vaiheessa poistun paikalta herrasmiesmäisesti ja annan naiselle lopuksi olettaa että hän on "kaunis, haluttava, loistava ihminen", jättäen hyvän maun suuhun pienestä irtosuhteesta (eli tuolla tavalla ilmoitan etten ole "roikkuja").
Tiedän olevani erittäin hyvä siinä mitä teen ja vahinkoja joskus sattuu (olen vain ihminen), mutta raja kulkee siinä että näiden irtosuhteiden takia en ankkuroi itseäni kehenkään/mihinkään ... vastuu on myös vastapuolella, joka leikkiin lähtee ...
- -57
Minulla nyt 30-v poika.Hänellä kolme lasta. Hän kun syntyi,"sairastuin" siihen jälkimasennukseen. Sen pahempaa sairautta en toivo kenellekkään äidille/isälle. Silloin ei puhuttu ko.asiasta neuvolassa mitään. En ymmärtänyt miksi tunsin melkein vihaa lastani kohtaan. Viisi vuotta myöhemmin synnytin tytön leikkauksella. Viiten kuukauteen meillä ei tiedetty että vauvakin on. Olin reipas,onnellinen ihan "eri äiti". Kyllä sinäkin isi vielä pääset tuosta tunteesta. Ihana asia on että rakastat vaimoasi. Rakkaus lapseen tulee ihan samoin,kun vaimoosi. Onnea ja rakkautta teille.
- Ajallaan
Olen äiti, jonka vauvan alku ei mennyt ihan 'putkeen'. En tiedä johtuiko siitä, että en tuntenut mitään, en rakkautta, en vihaa, en yhtään mitään. Isä oli se, joka laittoi käden Lastenklinikan lasikaappiin ja silitti, otti syliin sitten kun sai ottaa, minä en tehnyt mitään.
Jälkiviisaana on helppo sanoa, että suojelin itseäni, kun lääkärit eivät antaneet toivoa. Mutta oikea vanhemman rakkaus tulee ajallaan ja kasvaa kohdalleen kun antaa aikaa niin itselleen kuin lapsellekin.
Opettele tuntemaan, opettele kunnioittamaan, opettele antamaan uudelle ihmisen taimelle oma tilansa elää. Yhtään suurempaa mahdollisuutta kasvaa kokonaiseksi, täydeksi ihmiseksi et saa: me teemme lapsemme mutta lapsemme kasvattavat meidät, näinhän sanotaan jossain suomipopin laulussakin.- Anna ajan kasvattaa
Siis näin se menee: " ... me sinut tehtiin mutta sinä meidät loit ... ". Kuuntele Yön 'Ihmisen poika', laulun tekijä on tavoittanut oleellisen asiasta.
- Mies26!!
Minulla on kolme vuotias poika ja minun ja hänen välit ovat syvenneet, vasta silloin kun itse osallistuin hoitamaan häntä, tarkoitan myös niitä kakkavaippojen vaihtoa.
Olen sitä mieltä että jos tekee niitä vähemmän kiinnostavia ja kiinnostavia asioita yhtä paljon, niin huomaa kuinka rakas se lapsi itselleen onkaan.
En voisi edes kuvitellakkaan tätä elämää ilman lastani.
Olen tässä ollut 2 vuotta työttömänä ja 1,5 vuotta hoitanut lasta päivisin yksin kotona, kun vaimoni käy koulua.
Olen ollut erittäin iloinen että olen saanut kasvattaa lastani.
Itsekkään en ole kummemmin tunteellinen tai kauheasti tunteitaan näyttävä mies, ennemminkin viilipytty.
Mutta viimeiset 2 vuotta lapseni on saanut minut nauramaan ja itkemään.
Kun lapsi syntyi niin en osannut käsitellä tunteitani, enkä tiennyt mitä tuntea, mutta päätin järjelläni rakastaa lastani, ja lopputulos on se, että rakastan häntä myös tunteillanikin. - nuori äippä
Ei todellakaan kannata huolestua moisesta.Aikaa lapsen syntymästä on kulunut todella vähän joten kyllä ne tuntee tulee sieltä ajan kanssa.Itse pienen lapsen äitinä minun äidinrakkauteni kasvoi vähitellen.Odotin kai liikoja kaikesta;synnytyksestä ja ylipäätään kaikesta.Mutta ajan kanssa ja mitä enemmän olin oman lapseni kanssa rakkaus vain kasvoi.
Onhan se hämmentävä tilanne kun yhtäkkiä huomaa että meitä onkin kolme kahden sijaan.
Tsemppiä sinulle,kyllä ne tunteet sieltä tulla putkahtaa kun vähiten odottaa! - Annu-82
miehillä ei useinkaan sunnu tiivis kontakti lapseen niin nopeasti kuin naisella. Nainenhan on lapselle se elintärkeä ravinnon antaja eikä lapsi vielä tuolloin "tarvitse" isää. Kiinnyt varmasti lapseesi pikkuhiljaa kuin myös lapsi sinuun. Kun lapsi itse oppii haluamaan ja hakeutumaan seuraasi huomaat varmasti että lapsi on sinulle elintärkeä kuin myös sinä lapselle. Totuttele rauhassa uuteen tilanteeseen!
- mamma siksti siks
jeah. . tulevat ne... kuvittele tilanne, että lapsesi henki olisi uhattuna.. mitä tekisit.. se kertoo suunnan..
jaksamista teille kaikille.. ja ota vauvasi syliin aina kun menet ohi.. katso silmiin.. kyllä se sieltä tulee..
:))) - Hurumummi
Kyllä samoja tuntemuksia on myös äidillä.Olen 6.n lapsen äiti,eli luulen tietäväni jotain edm.
Rakkaus kasvaa ja "puhkeaa" vähitellen.Kai se on jotain itsesuojelu-mekanismii.Sen verran traumaattinen tapahtuma lapsen syntymä aina on.Odota maltillisesti,kyllä tunteet herää.Toisilla nopeemmin ja toisilla vähän hitaammin.Olet vain hämilläs vielä tästä elämän muutoksestas.ONNEA VAAN KOKO PERHEELLESI!Ja ikimuistoisia tulevia vuosia.Olet varmaan Hyvä isä lapsillesi,kuullostaa siltä.. - Miltei äpärä
Itse olen ns. vahinko. Äiti olisi antanu minut pois, siis adoptoitavaksi,
mutta suvut ja faija estivät sen. Menivät avioon, täst on 50 vee.
En saanut mutsilta koskaan hellyyttä, faijalta ja toiselta mummolta
sain. Tässä sitä on menty ja kämpät ja kesämökit ja waimokin hankittu,
mutta lapsia ei. Oma kokemus siitä että oli ei toivottu lapsi, jätti
jälkensä. Stoorin aloittaja kuitenkin ilmeisesti halusi skidejä eli
sulla on toivoa ! - ei huolta
Rauhassa vaan, ei kannata turhia stressata. Ei se rakkaus toiseen ihmiseen synny hetkessä ja lapseensa varmasti rakastuu, kun tämän kanssa viettää aikaa, tulee niitä omia kahdenkeskisiä juttuja (joita vaimosikaan ei osaa sit tehdä, vaik kuin koittais, sillä ne on näitä isä-poika -touhuja) jne. Mieheni kanssa on puhuttu asiasta paljon, hänkään ei heti kokenut rakkautta esikoista kohtaan, vaikka alusta asti oli hurjan kiintynyt vauvaan. Mitä enemmän olivat yhdessä, sitä suuremmiksi tunteet kasvoivat ja sama toisen lapsen kanssa. Monilla äidelläkin kestää aikaa rakastua lapseen, joillakin kauankin, kun toiset heti synnytyksen jälkeen tuntevat hurjan tunnekuohun oksitosiinin vuoksi. Kyllä se siitä, kun vaan annat aikaa teille molemmille - erityisesti lapselle :)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7395003Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732321Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192125MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401898- 961716
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1711493OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301218- 921203
- 941154