Historian tajusta

ja sen tajun puutteesta.

Jotkut tämän adventismi-palstan kirjoittajat _näyttävät_ olevan täysin tietämättömiä a-kirkon pitkälti toistasataavuotisesta historiasta ja näyttävät suorastaan ylpeilevän sillä, että pystyvät kirjoittamaan tänne niinkuin a-kirkolla ei olisi minkäänlaista menneisyyttä,

ihan niinkuin a-kirkko olisi tyhjästä putkahtanut 2000-luvulle.

Minun mielestäni kansalla, jolla ei ole menneisyyttä, ei ole tulevaisuuttakaan.

Tuollainen asennevamma on ihan päinvastainen raamatun opetuksille.

Kuinka monta kertaa siellä profeetat, Mooseksesta alkaen, muistuttivatkaan Israelin kansaa siitä, minkälaisten vaiheiden kautta Jumala oli johtanut heidät Luvattuun Maahan, ja millaisia vaiheita he siellä olivat kokeneet.

Mutta nyt on näköjään Suomen a-kirkkoon pesiytynyt, etten sanoisi sikiytynyt, uusi sukupolvi, joka ei piittaa kirkkonsa menneistä vaiheista, joista sentään olisi paljonkin opittavaa.

Lajinsa tyypillisenä edustajana eräs perusinsinööri.

Minusta tuo a-kirkon menneisyyden kieltäminen on

- epä-älyllistä
- epärehellistä
- epäkristillistä
- epäuskosta todistavaa ja siihen ennen pitkää johtavaa
- epäilyksiä herättävää
- epäuskottavaa
- turmiollista

listaa voisi jatkaakin, mutta olkoon nyt tällä erää.

Luulen, että Kai_A olisi pätevä kommentoimaan tätä historiakysymystä.

7

128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhasta Testamentista löytyvien Kuningasten kirjojen ja Aikakirjojen lukemisesta minulle on jäänyt mieleen sellainen kuva, että juutalaisilla, asuivatpa he Palestiinan eteläosassa tai pohjoisosassa, meni yleensä hyvin silloin, kun heidän kuninkaansa oli raamatullisessa mielessä "hyvä" ja huonosti silloin, kun kuningas oli "huono".

Sama ilmiö on ollut havaittavissa a-kirkossakin.

Asiat kääntyivät teologisessa mielessä huonompaan suuntaan, kun pääjohdon puheenjohtajksi tuli Pierson, ja vielä huonompaan suuntaan Neal Wilsonin aikana.

Tämä Ted Wilson vaikuttaa jo ihan pohjanoteeraukselta.

Jäsenmäärä paperilla kasvanee hänen aikanaan, mutta siihen ne hyvät uutiset taitavatkin sitten rajoittua.

Ainakin jos historia toistaa itseään.

Tiedossani ei ole, mikä erityinen a-kirkon synti olisi aiheuttanut kirkolle tuon onnettomuuden, joksi käsitykseni mukaan Tedin valinta nykyiseen virkaansa on adventismille vielä koituva.

En olisi moista a-kirkolla suonut. Minä kun olen joitakin vuosikymmeniä toivonut, että se nousisi alennustilastaan.

Ihan vanhoja, parempia aikoja muistellen tätä olen toivonut.

• !!??!!

sitä mieltä, että kaikki konservatiivinen, oikeaoppinen adventismi on pelkkää alennustilaa, josta pitää päästä eroon... niinhän ne jumalattomat ovat koko ajan halunneet...

• "Hyvät ja huonot kuninkaat"

Esitin Jes. 53. luvun, kiistattomimman ennustuksen Jeesuksesta.
        X-hirvas vastasi herjaten Jeesuksen jumaluutta ...
        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9299893/45678576
        "" Kaikella
        x-hirvas 2.9.2010
        ystävyydellä AVK sanon sinulle, ette usko itseään Jeesusta vaan Jesajaa,
        joka ennusteli maallisista kuninkaista puhuen heistä jumalina ja vapahtajina, ""

HUONO KUNINGAS ?

JESAJA 53.

1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
        2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
        3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
        5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
        6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.

7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
        8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
        9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.

10 Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
        11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
        12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.

Joh.6:34
        Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
        35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
        36 Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.

antti

• !!??!!

ei ole merkitystä.

• "Ilmestyskirjasta totean, että se ei ole houretta, vaan profetiaa."

Tri Flink totesi näin ja varmasti Kai-tohtori toteaisi samaa ja minä myös totean. Historiallinen Ilmestyskirja noin 100 vuotta jKr on Herran itsensä
      antama ennustus tulevista lopun ajoista. Voidaan kiistellä siitä, missä
      määrin ensimmäisen ja toisen enkelin sanomat ovat jo toteutuneet,
      mutta se on selvää, että kolmannen enkelin sanoma on vielä edessäpäin.
      Pedonmerkki ei ole vielä tullut - näin ovat adventistijohtajat monasti
      todenneet.

Ilm.14:6
      Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin,
      jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
      7
      Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet".

8
      Ja seurasi vielä toinen enkeli, joka sanoi:
      "Kukistunut, kukistunut on se suuri Babylon, joka haureutensa vihan viinillä on juottanut kaikki kansat".

9
      Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä:
      "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
      10
      niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
      11
      Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
      12
      Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden,
      jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

• se on sillä lailla!

Sanon vaan, että höpö hyörytkää mitä tahansa, sillä ilmestyskirja ei todista mitään nykyajasta.

• herääääätys.
        se on sillä lailla! kirjoitti:

Sanon vaan, että höpö hyörytkää mitä tahansa, sillä ilmestyskirja ei todista mitään nykyajasta.

Jolla on, sille annetaan, ja hänellä on yltäkyllin.
        Mutta jolla ei ole, häneltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on.

Eikö sinulla ole Kristus sydämessä'? Eli onko sinulta otettu pois sekin, mitä on ollut, eli kuulo, mitä Henki seurakunnalle sanoo.

Eli näkevin silmin, ei näe, kuulevin korvin, eivät ymmärrä.

tämän kansan sydän on turtunut. Korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään, EIVÄTKÄ KÄÄNTYISI, koska eivät halua, että Hän, Kristus parantaisi teidät.

Mutta jota et huomaa, Autuaat on näkevät silmät, kuulevat korvat... siinä on herätys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe