Pieni kysymys liittyen Kalevalaan

Luen paraikaa Kalevalaa. Olen sen verran nuorta sukupolvea, etten ymmärrä kaikkia runoissa olevia termejä. Eräs lause jäi eritoten kaihertamaan mieltäni: 'Mieli ei tervoa parempi, syän ei syttä valkeampi'. Ymmärrän edellä mainitun lauseen kokonaan lukuun ottamatta yhtä sanaa. Haluaisiko joku viisaampi kertoa minulle mitä tarkoittaa 'tervo'?

7

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulkitsija

Mieli on kuin Jari Tervolla ja sydän musta kuin noki...

• kuten monessa muussakin vanhassa runoudessa sanoja taivuteltiin, jotta saatiin tavuluku oikeaksi. Niinpä tässä säkeessä "tervoa" on "tervaa". Tervaa-sanassa on vain kaksi tavua eikä se sovi rytmiin, joten runonlaulaja on muuttanut sanan kolmitavuiseksi, "tervoa". Samaan tulet törmäämään monissa muissakin Kalevalan säkeissä. Terva ja sysi ovat molemmat mustia aineita ja kuvaavat laulajan synkkää mielentilaa.

• Kiitos vastauksesta. Mietin myös tuota, että se tarkoittaisi tervaa. Lause ei kuitenkaan kuulosta idealtaan kovin järkevältä: 'Mieli ei tervaa parempi'.

• Henry.A
        Kyynelkissa kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Mietin myös tuota, että se tarkoittaisi tervaa. Lause ei kuitenkaan kuulosta idealtaan kovin järkevältä: 'Mieli ei tervaa parempi'.

Kyllähän mielen voi tervaan jollain lailla liittää....esim mieli tahmea eikä ajatus kulje. Jotenkin saa kuvan hiukan jälkeenjääneestä ihmisestä. Mutta kun ton lukee kokonaan niin mieleen tulee joku ilkeä tai paha henkilö....En tiä. tällasia mielikuvia mulle tuli tosta.

• Henry.A kirjoitti:

Kyllähän mielen voi tervaan jollain lailla liittää....esim mieli tahmea eikä ajatus kulje. Jotenkin saa kuvan hiukan jälkeenjääneestä ihmisestä. Mutta kun ton lukee kokonaan niin mieleen tulee joku ilkeä tai paha henkilö....En tiä. tällasia mielikuvia mulle tuli tosta.

Kalevala on runoutta, ja runossa on monia merkityksiä. Minä löysin merkitykseksi mustan, synkän. Sinä ajattelit tahmeaa, jolloin sysi olisi loppuun palanutta, "burn-out". Masennuksesta ja synkkyydestä on kyse.

Monissa kansanlauluissa on kyse juuri synkästä mielentilasta: "Alahall' on allin mieli uiessa vilua vettä"

• Kielitieteilijä

Kyse ei ole siitä, että runolaulaja olisi muuttanut kaksitavuisen sanan kolmitavuiseksi, jotta se sopisi rytmiin, vaan siitä, että hänen puhumassaan kielimuodossa sana "tervaa" äännetään ihan luonnollisessa puhekielessä "tervoa". Kalevalamittaiset runolaulut on kerätty karjalan kielen ja suomen kielen itämurteitten puhuma-alueilta. Karjalan kielessä suomen (yleis)kielen "aa":n tilalla on kaikissa sanoissa järjestelmällisesti murteesta riippuen joko "oa" tai "ua". Sama ilmiö esiintyy myös osassa suomen kielen itämurteita. Esimerkiksi Kainuussa sanotaan nykymurteessakin "tervoa".

• MaallikkoX

♪ "Mieli ei tervoa parempi, syän ei syttä valkeampi."

Kauniin runollista kieltä verrattuna siihen, että olisi tylysti todettu:
      "Mieli kuin terva, sydän sysimusta."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      53
      7115
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      711
      3266
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      134
      1514
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1341
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1325
    6. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      228
      1322
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1207
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1200
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1104
    Aihe