Tiilipöly?

Runner Lungs

Minulla on nyt kahdeksattav viikkoa menossa omituinen oireiltaan muuten keuhkoputkentulehdusta muistuttava tila paitsi, ettei kuumetta ole ollut.

Ensin sain vähän varmuudeksi antibioottikuurin, koska epäiltiin keuhkoputkentulehdusta. Kuuri ei kuitenkaan auttanut tuon taivaallista. Kolme viikkoa myöhemin minulta sitten otettiiin kaikki mahdolliset veri- ja virtsakokeet mm. mykoplasmaa ajatellen. Kaikki negatiivisia.

Pari viikkoa lisää ja kokeet uusitaan toisessa paikassa ja minulta otetaan lisäksi röntgen-kuvat keuhkoista ja nenästä testataan allergia-aktiivisuutta. Kaikki negatiivisia.

Nyt huomasin, että oireet alkoivat 1-2 viikkoa sen jälkeen, kun taloyhtiössämme aloitettiin parvekeremontti juuri minun seinälläni. Parvekeremontissa parvekkeiden tiilipinnoite piikattiin pois. Viikkokaupalla huoneistossani oli paljon punaista pölyä. Keittiössä sitä oli niin paljon, että piti pyyhkiä pöytä kaksi kertaa päivässä ja rätti oli aivan puaninen sen jälkeen.

Nyt luin uutisen siitä, että farkkutehtaat lopettavat hiekkapesun terveyssyistä- Törmäsin sairauteen nimeltä silikoosi. Ja mitä enemmän siitä luen sen paremmin kaikki alkaa natsata omien oireitteni kanssa. Nyt olen lukenut VTT:n, Työterveyslaitoksen (tms) nettijulkaisuja ja lukenut tiilen ominaisuuksista. Suomalaisessa tiilessä on paljon rautaoksidia, josta värikin tulee. Lisäksi tiilessä on yleensä kvartsia, joka on se pahin silikoosin aiheuttaja. Lisäksi todettiin, että erityisesti piikkaamalla syntyy paljon haitallista rakennuspölyä.

Otan yhteyttä lääkäriini ja pyydän katsomaan röntgen kuvat uudestaan sillä silmällä, että etsitäänkin jotain muuta kuin tulehdusta.

Remontista ei jaettu minkäänlaisia ohjeistuksia tai turvallisuusmääräyksiä asukkaille!

Harmittaa. Jos kyseessä on silikoosi tai yleisemmin pölykeuhko, niin sitten se on kai tällaista tästä eteenpäin ja pahimmassa tapauksessa ajan kuluessa tulee keuhkosyöpä. Lukemani perusteella keuhkoilla on varsin rajallinen kyky siivota itseään eritoten kvartsin suhteen, jotka ovat myrkkyä syöjäsoluille, joiden pitäisi pitää huoli keuhkojen puhtaudesta.

Remontteja tehdään jokapuolella. Onko jollakulla vastaavia kokemuksia?

1

1242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Joskus tiileissä laasteissa on asbestiakin
      Voi olla jotain kesympää parempi niin
      Ilmeinen syy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1284
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60